القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جوازة صالونات الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه ندي علي حبيب (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 


رواية جوازة صالونات الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه ندي علي حبيب (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)






رواية جوازة صالونات الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه ندي علي حبيب (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



" البارت الاول "

"  " 


" في مطار القاهره الدولي " 


" بيخرج شاب لابس نضاره سودا من صالة الخروج علي ضهره شنطة وفي ايده شنطه كبيره ، رغم برودة الجو لكن لابس تيشيرت ابيض بتص كم بنطالون جينز اسود كوتش ابيض وماسك جاكت جليد في ايده ، اول ما خرج من الصاله استقبله ابوه واخوه ببتسامه كبيره " 


سالم فتح درعاته لابنه بشوق : العزبه هتنور بالغالي اللي وحشني 


ادهم ابتسم وحضن ابوه بقوه : حبيبي ياحاج منوره بأهلها " وحضن اخوه بحب " كبرت ياض يا صلاح 


صلاح ضحك : لاء ولسه الصدمه بقا لما نروح وتشوف غزل بنتي 


ادهم بشوق : وحشتني الجزمه سايبها وهي لسه بترضع 


سالم ببتسامه : عندها ٤ سنين دلوقتي عقبال ما اشوف عيالك وتفرحني وتقول جاهز لجواز يباا 


ادهم ضحك بخفه : يبااا متسبقش الاحداث نروح بس ونتكلم في كل اللي انت عايزه يا ريس بس يلا نمشي علشان انا مقتول وعايز اناام 


صلاح اخد منه الشنط ومشي بيها عند العربيه : يلاا اركب ونام في العربيه من القاهره للعزبه فيها ٣ ساعات تنام فيهم علي ما نوصل اصحيك 


" ركب صلاح يسوق العربيه اللي هي في الاساسا بتاعت ادهم وابوه جنبه وادهم ركب ورا علشان يعرف ينام شويه " 


سالم بصله  : جبت اجازه قد ايه يا ادهم ؟


ادهم بتنهيده : جبت ٣ شهور بالعافيه المصنع هناك شغله كتير والواحد برضو ميعتمدش علي حد هناك 


صلاح : حلوو اوي في ٣ شهور دول نشوفلك عروسه تتجوزها بقاا دا انت اكبر مني ب ٥ سنين وانا اتجوزت ومعايا عيله 


ادهم بضحك : ايه الانجاز اللي عملته في انك اتجوزت وخلفت يا عم صلاح ولا بتقوم ابوك عليا وخلاص ؟


سالم : ايوا ما هو ميبقاش عندك ٣٥ سنه ولحد دلوقتي متجوزتش لو في حاجه عندك عرفني نروح نكشف انا ابوك واخوك وسرك متتكسفش مني 


ادهم بدهشه : بتقول ايه يجدع انت فاهم غلط انا كويس و اوووي كمان كل الفكره ان ملقتش حد يلفت نظري واتشد ليه بس كدا 


صلاح بإعتراض : وانت هتشوف مين في السعوديه تلفت نظرك وتشدك يعم روميو وسط العمال وهو في واحده حلوه في السعوديه اصلا 


ادهم بضحك : ولو فيه الكل هناك متنقب وملفوفين في عبايات سودا واغلب الاماكن هناك مفيش فيها اختلاط رجاله مع ستات 


سالم : سيبونا بقاا من قصة السعوديه وخلينا في جوازك انا جايبلك عروسه من دكرنس نسب وعيله ورجاله تعرف تتكلم معاهم والبت حتت قشطه كدا 


ادهم رجع راسه علي الكرسي اللي وراه بتعب : يباا نروح بس وانام واظبط اموري ونتكلم بقا 


" سالم سكتت علشان حاسس بتعب ابنه اللي منمش بقاله يومين ، وادهم غمض عينه وحاول ينام "


صلاح فونه رن وكانت امه : الوو ايوا يماا 


سلوي بلهفه : الووو ايوا يا صلاح اخوك وصلكم ولا لسه ؟


صلاح : جايين في السكه اهو يماا 


سلوي بفرحه : واخووك فين اديهولي اكلمه 


صلاح : نايم ورا اهو لما نيجي ابقي كلميه براحتك بقاا " وقفل مع امه وكمل سواقه " 

........................................

" في العزبه قريه صغيره مفيش فيها بيتوت كبيره كل البيوت متوسطه والناس علي قد حالها ، الجهل هناك زايد بشكل كبير مش اي حد يعرف يعيش هناك ، بيت عيلة ادهم بيت ٣ ادوار الدور الاول بيت العيله بتاع امه وابوه ، الدور التاني صلاح ومراته وبنته ، الدور التالت شقة ادهم اللي متشطبه من كله ناقصها العفش بس " 


" سلوي قاعده في برندة البيت مع ' نوال ' مرات صلاح ، ' لمياء ' خالة ادهم ، وبنتها ' جميله ' "


لمياء بصتلها : ايه يا سلوي وصلهم ولا لسه ؟


سلوي : وصلهم وجايين في السكه قدامهم ٣ ساعات كدا علي ما يوصلو 


نوال : طيب ما يدوب اقوم اولع علي دكر البط يماا علي ما نخلص طبيخ يكون وصلو الاكل يكون سخن 


سلوي قالت بتعب : طيب يلا يا نوال خدي جميله في ايدك وروحي ولعي علي الاكل رجلي مش قادره اقف عليها وضهري هيتقطم 


لمياء شالت غزل من امها : علشان صاحيه من بدري وبقالك يومين واقفه علي رجلك 


سلوي بتعب : عملت شوية قُرص امبارح ودبحت دكر بط وفرختين ونضفتهم لما ايدي وضهري ما قادره احركهم 


لمياء بهمس : ومرات صلاح فين مقامتش تعمل معاكي ليه ؟


سلوي لوت بوزها : نازله الساعه ١٠ الصبح كنت خلصت كل حاجه تقولي البت مسهراني والبت عماله والبت مسويه وانا اتهربت كلام مفيش فايده هتعب في قلبي ليه سكتت


لمياء : طب تقوم تأكل البت بنتها يا اختي وانشالله تنام سنه 


سلوي بلا مبالاه : اللي ياكل علي ضرسه ينفع نفسه انا هعمل ايه الضغط عندي بيرتفع مبينزلش 

..................................

" في مدينة دكرنس في منقطه مكونه من ٣ بيوت جنب بعض ، منطقة الحاج راشد واولاده " 


" في المنزل الاول منزل المرحوم احمد راشد الابن الاكبر " 


زينب قاعده في صاله البيت بتفصص بسله مع سلفتها نجوي واقرب من اختها : يعني تغريد كان فاتها قطر الجواز علشان متسربعين علي جوازها كدا ليه 


نجوي وهي مندمجه في التصفيف قالت بيأس : البت مخلصه دبلوم من سنتين وكل عريس يجي اقولي مش مرتاحه مش مرتاحه يا زينب قلقاني عليها والبت بتكبر 


زينب بضحك : دا علي كدا نهال بنتي بايره جنبي 


نجوي : دا نهال زي العسل بس هي في الكليه ولسه في تانيه يعني بتتعلم ولو حد جايلها حلو برضو مشيها السعد في الجوازه الحلوه مش في التعليم 


زينب : ابوكي راشد ديك النهار كان جيلها عريس من ميت فارس وعاجبه اوي وجاي يقنعها خاف منها 


نجوي بضحك : الوحيده اللي بتعرف تاخد حقها تالت ومتلت حاسه انها هتقع في ايد واحد يطلع عليها القديم والجديد هي فين صحيح دا الساعه داخله علي ٤ العصر 


زينب : الهانم نايمه يما بعيد عنك سهر طول الليل ونوم طول النهار وشغل هوانم جردن ستي 


نهال طلعت من الاوضه بتاعتها علي صوتهم وكلها نوم وقالت وهي بتتاوب : صباح الخير ايه فدان البسله اللي فتحتوه في الصاله دا 


زينب بسخريه : عصر الخير يماا لمي شعرك وادخلي جهزي الغدا وروحي اديه لجدك واتغدي معاه هناك بدل ما يتغدي لوحده


نهال قعدت علي الارض جنبهم واخدت بسله من المتفصصه وفضلت تاكل منها : نجوي ... بناتك فين محدش عاد بيشوفهم ليه 


نجوي : تغريد سيبها بتنشر الهدوم زمانها خلصت وضحي بتذاكر واحمد في الشغل مع ابوه في الوكاله 


زينب بصت للبسله اللي نهال بتاكل منها : قومي قامت قيامتك البسله اللي ضهرنا اتقطم فيها هتخلصيها اكل قومي اعملي الغدا و روحي بيه لجدك اخلصي 


نهال قامت بغيظ من امها راحت علي المطبخ : فين البيييض ؟


زينب : هتلاقيه في كيس اسود في الرف جنب الجرجير  " وبصت لنجوي " البيضه بقت ب ٦ جنيه كنت بجيب الاربعه ب ٢٠ جايبه النهارده الاربعه ب٢٤ والفراخ معدتش بتبيض عندي 


نجوي : والنبي زي قلتهم عندي ٥ فرخات علي السطح قد عيله كامله


" وفضلو يتكلمو وهما بيفصصو البسله ، ونهال عملت الغدا واخدته وراحت لجدها البيت اللي جنبهم " 


نهال خلطت علي باب البيت ودخلت : جدوو 


راشد شاورلها تيجي وهو بيتكلم في الفون : والله العظيم يا سالم يوم المني والهنا لما تشرفونا احنا نطول نناسب ادهم يجدع


سالم ببتسامه : يبقي بإذن الله هنكون عندك بكرا بليل نشوف العروسه " وقفل معاه " 


نهال خطت صنية الاكل وقعدت جنب جدها : بتكلم مين ومبسوط كدا 


راشد ببتسامه : تغريد بنت عمك متقدملها عريس بس باب حلو اووي ربنا يجعاله من حدها ونصيبها 


نهال بفرحه : بتهزر تغريد بنت نجوي اخيرا يولاد هيبقي في فرح في العيله المهم اسمه ايه ومنين ؟


راشد : اسمه ادهم من عزبه تحت كدا بس ايه ادب واخلاق واحترام راجل الواحد يعتمد عليه لسه جاي النهارده من السعوديه وابوه عايز يجوزه قبل ما يسافر ومصر ياخد واحده منكم يا انتي يا تغريد يا ضحي انتي لسه في الكليه وموالك موال وضحي في تالته ثانوي قولت يبقي مفيش غير تغريد 


نهال بدهشه : بس يعني تغريد هتروح عزبه عزبه يا راشد الناس بتتجوز تعيش في مكان ارقي من اللي اهله فيه تقوم تجوزها في عزبه يا راجل انت !


راشد وهو بياكل : مالها العزبه يعني وبعدين هي مالها بالعزبه هي ليها دعوه بجوزها وبيتها وخلاص كُلي كُلي بالله العظيم ما انتي نافعه 


نهال بغرور : فشرت يا اخويا دا انا جوزي هيقوم كل يوم يصلي ركعتين شكر انه اتجوزني 


راشد بسخريه : العينه بينه يما من اولها هناخد عليه وصل امانه علشان ميرجعكيش من تاني يوم 

.........................................

" بعد اذان العشاء في العزبه في بيت الحاج سالم " 


" الكل فرحانين برجوع ادهم وقاعدين معاه يضحكو ويهزرو " 


سلوي قاعده وحضنه ابنها : اجيبلك لقمه تاكلها بقاا دا انت محطتش المايه البيضه في بوقك من ساعة ما رجعت 


ادهم باس دماغها : يعني انا غريب يما ما انا لو جعان هقوم واكل واشرب وابرتع في البيت متشليش همي كدا 


لمياء ببتسامه : راجع بدر منور يا قلب خالتك بسم الله ماشاء الله يحميك لشبابك يبا 


ادهم ابتسملها : ويخليكي يا لولو وتفرحي بجميله يارب 


سالم : انا كلمت الحاج راشد عنده بنت ابنه هنروح نشوفها بكرا بليل جهز نفسك يا ادهم 


ادهم بضحك : انت لحقت يابا دا انا لو بنت وخايف عليا ابور مش هتعمل فيا كدا والله العظيم 


صلاح بغمزه : عايزين نطمن عليكي يا بيضه لو خايف من الجواز اطمنك وعلي رأي المثل اسأل مجرب ولا تسأل طبيب 


ادهم بغمزه : من النحيه دي اطمن اخوك مقطع السمكه وديلها برضو 


صلاح بضحك : والله كله مع الوقت هيبان المهم اقدر دلوقتي اقولكم تصبحو علي خير علشان الطريق قتلني وعايز انام يلا يا نوال 


نوال قامت وعلي اديها بنتها : فوتكم بعافيه مش عايزه حاجه يما اعملها قبل ما اطلع 


سلوي : خدي اكل ليكي انتي وجوزك وانتي طالعه وابقي انزلي بدري يما علشان تاكلي وتأملي بنتك اللي علي ايدك دي  


" نوال هزت راسها بغيظ مكتوم ودخلت اخدت اكل وطلعت مع جوزها " 


لمياء قامت بوجع : ااه دا القعده بتكسر الضهر يولاد يلا يجميله نسيب ابن خالتك يرتاح مش عايزين حاجه 


ادهم : راحه فين يا خالتي ما تقعدي يا ستي شويه 


لمياء حضنته : اقعد يوم فرحك يكبدي اروح كدا اشوف دارنا من الصبح وانا هنا مع امك يلا سلام يا سلوي 


سلوي طلعت من المطبخ : استني يابت انتي سريعه كدا ليه ادخلي يا جميله خدي الصنيه بتاعت الاكل من علي الرخامه 


     " جميله دخلت اخدتها وروحت هي وامها " 


سالم : كوبايتين شاي من ايدك بقا يا ام ادهم علي ما اتكلم مع ادهم كلمتين برا في البرنده في الهوا 


سلوي قامت : يسلام عنياا " وراحت علي المطبخ " 


ادهم طلع قعد مع ابوه في البرنده : ياااه العزبه اتغيرت اوي الترعه اتردمت الحمدالله


سالم ببتسامه : مش غايب بقالك ٤ سنين اكيد لازم تتغير المهم انا ليا صاحب في دكرنس الحاج راشد عنده احفاده بنات زي العسل ٣ بنات قالي فيهم واحده في كليه اثار في سنه تانيه ودي باين نهال وفي واحده في تالته ثانوي ودي ضحي وفي تغريد مخلصه دبلوم من سنتين ونسب حلو وانا بصراحه عايزلك واحده منهم 


ادهم بتركيز : والمفروض ان اختار من ٣ بنات ولا ازاي ؟


سالم : دلوقتي انا جبتلك الكبيره وجبتلك الصغيره وشوف انت اللي تناسبك منهم وبكرا هنروح ونشوف 


ادهم بستغراب : بكرا هنروح ونشوف ازاي ؟ هما هيجيبو التلاته قدامي ويقولولي اختار اللي دخلت دماغك منهم ؟ 


سالم ضحك : ليه هارون الرشيد ؟ 


ادهم ضحك : ما انت اللي بتقول يا حاج بكرا نروح ونشوف محددتش ايه برضو معني الكلام  


سالم : طب انت حاسس من كلامي مين فيهم تليق بيك ؟


ادهم بهدوء : اولا انا لسه مشوفتش ولا واحده منهم ثانيا انا عايز واحد تكون فاهمه مش عيله وافضل احايل وادادي عنديش خلق لكدا بس من كلامك اللي في ثانوي دي متنفعش معايا لسه صغيره واللي في كليه دي اكيد وقتها كله لكليتها شكلها هترسي علي اللي مخلصه دبلوم دي وان شاء الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا بكرا نروح ونشوف 


سلوي دخلت وفي اديها صنية فيها شاي : ومرات ادهم دي مش هتكون اي واحده وخلاص لازم تكون قمر زي جوزها 


ادهم بضحك : عليا النعمه ما في قمر ولا عسل غيرك يا سوسو 


" وقضو السهره مع بعض لحد ما ادهم مبقاش قادر يقاوم دخل اوضته غير هدومه ونام بتعب علي السرير " 

...................................

            " صباح يوم جديد واحداث جديده " 


" في منزل رامي الابن الاوسط لراشد " 


نحوي بلهفه : يعني ابوك اكدلك ان العريس جاي لتغريد بنتك 


رامي بدهشه : جري ايه يوليه انتي ملهوفه كدا ليه علي العربس هو انا هقول حاجه غلط ابويا الصبح قابلته وانا رايح الوكاله قالي في عريس نسب حلو جاي يشوف تفريد النهارده بليل قولت اجي اعرفكم تجهزو نفسكم 


نجوي بفرحه : يا ما انت كريم يارب لما اقوم افرح تغريد 


رامي بتحذير : اسمعي انا مش عايز شوشره الموضوع بينا وبين بعض لما نبقي نتفق 


نجوي : وهو مين اللي هيعرف دا مرات عمها وخلاص تيجي تقف معايا في فرحتي انزل انت الوكاله ومتقلقش من حاجه " ودخلت علي اوضة تغريد اللي كانت نايمه بعمق علي سرير ومقابلها في السرير ضحي اختها الصغيره " تغريد تغريد انتي بابت اصحي 


تغريد اتقلبت في السرير بنوم : ايوا يا ماما في ايه علي الصبح بتصحيني ليه 


نجوي بفرح : جايلك عريس وجاي يشوفك بليل 


تغريد غمضت عيونها تاني بملل : لا اله الا الله موضوع العريس وجوازي هيخف عقلك يا امي يا حبيبتي الجواز دا نصيب 


نجوي بغضب : انا قولت اي يابت علشان تقولي كدا دا انا بقولك جايلك عريس وجاي يشوفك بليل 


تغريد : حاضر يماما بليل هطلع احسن لبس عندي وهلبسه وهحط احلي ميكب وهبقي ملكه اتفضلي اقفلي النور واطلعي خليني اكمل نوم 


نجوي : هروح اعرف خالتك زينب تكوني صحيتي بو جيت ولقيتك نايمه والله لفطسك 

.....................................

" في بيت زينب " 


زينب بفرحه : يالف نهار ابيض ... واحنا محتاجين عزومه ولا ايه يا نجوي هنكون عندكم المغرب انا ونهال 


نهال اللي قاعده جنبها بتحاول تسمع : يووه اثبتي بقا مش عارفه اسمع 


زينب بفرحه : تغريد بنت عمك جايلها عريس ورايح يشوفها النهارده بليل اجهزي علشان نكون جنبها النهارده 


نهال بلا مبالاه : طيب بليل نبقي نروح 


                     "" انتظرو القادم ""



" جوازة صالونات "

" البارت الثاني "

" الكاتبه ندي علي حبيب " 


" في العزبه بعد صلاة الظهر خرج ادهم من المسجد برفقة ابوه وهو لابس جلابيه بيضه مكويه وبرفان هادي وشعره متسرح ووشه مبتسم "


شيخ المسجد الشيخ عطيه جيه عليهم وهما ماشين مشي معاهم وقال ببتسامه: وانا اقول العزبه منوره ليه اتاري الغالي موجود حمدالله علي السلامه يا ادهم 


ادهم ببتسامه : الله يسلمك العزبه طول عمرها منوره بيك يا شيخ 


الشيخ عطيه ببتسامه : ايه الغيبه الطويله دي كلها 


ادهم : مشاغل والله يا شيخ انت عارف ان مصنع الرخام بتاعي انا وواحد سعودي ف بضغط نفسي ومبعرفش انزل 


الشيخ عطيه بمناغشه : لو ليك حد متلهف عليه في العزبه هتيجي كل شهرين بس القعده الناشفه وحشه برضو 


ادهم بتنهيده قويه : جاي وناوي والله رايح اشوف عروسه النهارده ادعيلي يكونلي فيها خير معنديش وقت افضل ادور علي عروسه كل اللي عايزه واحده بنت ناس اهلها محترمين تعرف تتكلم معاهم وخلاص 


الشيخ عطيه طبطب علي ضهره : انت ابن حلال وربنا عمره ما يوقعك في حد وحش اتكل علي الله وكل اللي علي ربنا مضمون بإذن الله


ادهم وسالم : ونعم بالله 


سالم مسك ايد الشيخ عطيه لما وصلو عند بيتهم : طب نتغدي سوا بقا يا شيخ 


الشيخ عطيه ببتسامه : يديم عندك الخير يا حاج سالم بس سبقتكم والله قبل الصلاه يلا سلام عليكم 


ادهم ببتسامه : وعليكم السلام ... بحبه اوي الشيخ عطيه دا 


سالم وهو طالع السلم : شخصيه تتحب الحقيقه رجل سوي نفسيا مبحبش الغلط المهم جاهز لمعاد بليل ولا متوتر 


ادهم بضحك : هتوتر ليه هو انا رايح احرر فلسطين دا انا يدوب رايح اشوف عروسه ف جاهز متقلقش انت 


نوال وهي بتجري ورا غزل بطبق الرز والشوربه : ياابت انتي متجرنيش وقفتي قلبي 


غزل : عايزه اقعد علي السور 


ادهم وهو طالع : ما تقعديها علي السور ياستي ولا هو ضيق في الست غزل وخلاص عايزه منك ايه البت دي يا غزل 


غزل وهي بتهز كتفها : معرفش كل شويه عيزاني اكل وانا بكون شبعانه 


نوال بإحراج : معلش بقا علي الازعاج اللي عملته ليك في اول يوم ليك هنا بس لازم تتعود علي كدا الاستاذه مبتاكلش غير لما تطفحني الدم 


ادهم اخد منها الطبق ببتسامه : ولا يهمك علشان لسه صغيره بس وباين عليها شقيه هأكلها انا متقلقيش " وبص لغزل " هناكل ونروح نشتري حجات حلوه ولا مناكلش ومنشتريش حاجه ؟


غزل بتفكير : مناكلش ونشتري حجات حلوه 


ادهم ضحك : الاقتراح دا مقولتوش خالص بس ايه رأيك لو اكلتي الطبق دا هخليكي تختاري كل حاجه انتي عيزاها من الدكان بتاع الحلاوه 


" غزل سقفت علي اديها وفتحت بوقها وادهم فضل يأكلها بحنان ونضافه " 


سلوي بصت عليهم ببتسامه : قلبه حنين وطيب طول عمره ربنا يديك من نيتك يا ادهم يابن قلبي يارب ويوقعك في بنت الحلال اللي ترضي قلبك 


                      " في المطبخ " 


" صلاح دخل المطبخ كانت نوال بتغسل في المواعين وهي مضايقه من تحكمات حماتها كالعاده راح صلاح حضنها من ضهرها  "


نوال بخضه : ابعد يا صلاح امك واخوك برا 


صلاح وهو بيقرصها من جنبها : ماللي برا برا احنا مالنا بيهم ركزي انتي بس معايا وانسي العالم 


نوال بتحاول تفك ايده من وسطها : ارحمني هو انا هنسي العالم بليل والصبح كمان ابعد امك لو دخلت وشافتنا كدا هطين عيشتي وتقولي مبتعمليش ومبتسويش وانا مش ناقصه كلام 


صلاح قفل الحنفيه وشدها من دراعها : تعالي بس نطلع شقتنا امي هتصلي الضهر وغزل مع ادهم في البرنده 


نوال بتحاول تبعد عنه لكن بشدها : يا صلاح بالله متحرجنيش مع اهلك ... صلاااح " ولكن لا حياة لمن تنادي واخدها وطلع علي شقتهم " 


ادهم ضحك علشان شاف اخوه وهو بيشد مراته : بيدبسني في بنته مااااشي ليك يوم يعم صلاح 

....................................

" الساعه اصبحت ٦ المغرب نجوي بتقدم احسن ما عندها علشان تستقبل العريس ومحتاره تعمل اي ، تغريد بنسبالها عملت كدا اكتر من ٦ مرات طلعت احسن دريس عندها وكويته ولبسته احسن طرحه عندها احسن كل حاجه عندها طلعتها وهي مضايقه ومش حابه تشوف العريس اصلا ، رامي جاب بيبس وجاتوه من انضف الانواع وكل حاجه جاهزه لإستقبال العريس " 

                       " في اوضة تغريد " 


نهال لبست دريس احمر بحزام مجسم جسمها وطرحه بيج وميكب بسيط اوي وواقفه بتعمل ميكب لتغريد : ضحي هاتي الحكل الاسود من شنطتي 


تغريد بعتراض : نهال بالله متعمليش ميكب كتير في وشي احمر خدود وروج ومسكره وخلاص لازمته ايه الكحل ؟


نهال اخدت الكحل من ضحي : الكحل هيبرز عينك بعدين انتي عروسه و العريس اللي جاي هيجي يشوفك اول مره لازم تكوني في احسن صوره " وحطتلها الكحل " 


تفريد بصت في المرايا بضيق : بشرتي سمرا اوي حسه شكلي وحش اوي 


ضحي بصتلها بحب : بالعكس شكلك جميل انتي سمرا اه بس سمراك محليكي البنات كلها حلوه بطريقتها الخاصه 


نهال : خليكي واثقه في نفسك لو عندك ثقه في نفسك لو انتي اوحش البنات هتشوفي نفسك اجمل البنات 


نجوي دخلت عليهم : خلصتو يا بنات ولا لسه " وبصت لتغريد بتركيز " نهال زودي لتغريد كريم الاساس فتحي بشرتها شويه 


نهال بأعتراض : يا نجوي افتح ايه اسكتي تبقي اديها لون ووشها لون بطلو جهل هي كدا زي العسل عايزها عايزها مش عايزها احنا مش مايتين عليه يعني 

                     " تحت البيت " 


" وصل ادهم اللي سايق عربيته لابس قميص بيج وبنطالون ابيض وكوتش بيج وفي كامل اناقته ومعاه ابوه وامه فقط "


" راشد ورامي واحمد واقفين يستقبلوهم احسن استقبال "


راشد ببتسامه : نورتو دكرنس يا حاج سالم انت والغالي 


سالم ببتسامه بعد السلام : دكرنس منوره بيك يا حاج راشد " وسلم علي رامي " ازيك يا استاذ رامي " وسلم علي احمد " ازيك يا غالي 


رامي ببتسامه : نورتونا والله العظيم اتفضلو اتفضلي يا حاجه اتفضل يا ادهم يابني 


" ادهم مسك ايد امه يسندها وطلع السلم "


نجوي وزينب كانو واقفين علي باب الصالون مستنينهم : نورتونا والله اتفضلو اتفضلو 


نجوي ببتسامه وهمس لزينب : طول بعرض بهيبه ربنا يحميه لشبابه 


زينب بتبويخ هامس : اسكتي يوليه هيقولو مصدقت جيه لبنتها عريس هتفضحينا ادخلي خليها تطلع علشان تقدملهم حاجه يلاا علي ما ادخل اسلم علي امه " ودخلت علي الصالون " نورتونا والله 


سلوي ببتسامه : البيت منور بأهله يحبيبتي انتي مين ؟


زينب ببتسامه : انا زينب مرات المرحوم احمد الكبير عم العروسه


سلوي طبطت عليها : الله يرحمه يارب 


سالم بص ل رامي : انا والحاج راشد اصحاب من زمان عشرة عمر 


رامي ببتسامه : ربنا يخليكم لبعض ويطول في عمركم " وبص ل ادهم " حمدالله علي السلامه يا ادهم عرفت انك لسه جاي من السعوديه 


ادهم ابتسم : بالضبط لسه جاي امبارح " سكت شويه استني ابوه يتكلم لكن الصمت طال " احم انا ادهم عندي ٣٥ سنه الكبير عندي صلاح اصغر مني ب ٥ سنين عندي مصنع رخام في السعوديه ليا شريك فيه سعودي احنا بيت عيله وعندي شقه خاصه بيا في اخر دور من البيت مش عايز الف وادور بس انا عايز زوجه واحده تكون فايقه لبيتها وجوزها وركز في كلامي انا عايز زوجه مش واحده تقولي هايزه اشتغل ولا الكلام دا كله 


رامي ببتسامه : بسم الله مشاء الله ربنا يبارك فيك يارب انا عندي من البنات اتنين تغريد وضحي واحمد اللي بعد تغريد ٢٠ سنه " وشاور علي احمد " 

ادهم بص لاحمد وابتسم : ربنا يخلي يارب 


سلوي همست لزينب : هي العروسه فين ؟


زينب : انتي عرفه دلع البنات بقا يا ام ادهم اشي احمر واشي اخضر تلاقيها داخله دلوقتي 


                  " برا في الصاله " 


تغريد برعب : والنبي حد يدخل الصنيه بتاعت البيبيس والله لو شلتها هتقع مني وهفضحكم 


نجوي بغضب وهي شايله صنية الجاتوه : وانتي كدا مش هتفضحينا شيلي يابت الصنيه وادخلي يلااااا الناس هتقول اتأخرو كدا ليه 


تغريد برفض تام : والله العظيم ما هدخل وفي ايدي صنيه 


نجوي بصت لنهال : شيلي صنية البيبس يا نهال وتعالي ورايا 


نهال بإحراج : يا نجوي معروفه العروسه هي اللي بتدخل بالصنيه هدخل انا ليه 


نجوي بغضب : اولع في نفسي منكم ما المتخلفه عامله فيها مكسوفه يلااا واحده تشيل الصنيه اخلصوو 


" نهال شالت الصنيه بضيق ودخلت ورا نجوي ووشها في الارض "


نحوي حذت الصنيه علي الطربيزه وسلمت علي الكل : نورتونا والله العظيم 


" نهال حطت الصنيه علي الطربيزه وايدها بتترعش ، ادهم متابع كل تفاصيلها بتركيز ، جسم متناسق بشره بيضه حواجب تقيله عيون واسعه سودا ابتسامه رقيقه وكسوف شديد واضح عليها "


سلوي مسكتها من ايدها وشدتها جنبها بفرحه : بسم الله مشاء الله تعالي جنبي يا قمر 


" نهال بصت لجدها انها تقعد هز راسه فقعدت ببتسامه "


" نجوي عيونها علي الباب مستنيه بنتها تدخل مبتدخلش ، وزينب قلقانه ليفكرو ان نهال العروسه " 

سالم بهمس : ايه رأيك ؟


ادهم بإحراج واضح عليه : احمم كويسه 


سالم : يعني اتكلم ؟


ادهم ابتسم وهو باصص ليها وهي بصه في الارض : اتكل علي الله يا حاج 


سالم : طبعا كلنا عارفين احنا موجودين هنا ليه النهارده انا يشرفني اطلب ايدك الانسه " وشاور علي نهال " لادهم ابني ردك ايه يا حاج راشد


" كل اللي في القعده الصمت سيطر عليهم بما فيهم نهال ، هل يعتقدو انها العروس ، واين تغريد لما تأخرت "


نجوي قامت وقفت وهي حاسه ان الدنيا بتدور بيها : استأذنكم ثواني " وخرجت علي برا ووراها زينب " 

                        " في اوضة تغريد " 


نجوي بجنون : قلعتي الطرحه لييييه يا همي في الدنيااا وقاعده تعيطي لييه ومدخلتيض ورايا ليه الناس فكرو نهاال بنت عنك العروسه 


تغريد بدموع : الف مبروك ليها انا مش عايزه اتجوز مش مرتاحه في العريس دا اكيد مش هتجبريني 


نجوي لطمت علي وشها : يخرابي الحقيني يا زينب البت بتقولي مش عايزه العريس


زينب : طب اهدي بس يا نجوي " وبصت لتغريد " مش عايزه العريس ليه يا تغريد اطلعي يحبيبتي الله يهديكي شوفيه لو معجبكيش مش هنجبرك يا قلبي انا دلوقتي هقولهم ان نهال مش العروسه وتدخلي معايا يلاا 


تغريد بنهيار : لو طلعت والله العظيم لطردهم كلهم انا مش عايزه اتجوز افهموني انا مش جاهزه نفسيااا


راشد دخل عليهم الاوضه : في ايه البت مطلعتش ليه ومين اللي دخل نهال بصنية الكاكولا " وبص علي نجوي اللي اديها علي دماغها بتعيط وتغريد اللي بتعيط " في ايه ؟


زينب بقلق : تغريد مش راضيه تطلع ومش عايزه العريس 


راشد بستغراب : مش عايزه العريس ازاي وجايا تقول والراجل برا هو لعب عيال " وبص شويه علي تغريد المنهاره  " يلا خير تعالو لما نشوف هنعمل ايه في المصيبه دي ما هو دا اخرة الواحد اللي يعتمد علي نسوان في حاجه " وراحو علي الصالون " 

                       " في الصالون " 


" الكل قعدو من جديد لكن بدل الفرحه اتحولت لقلق عند الكل واولهم نهال خافت ليخطبوها هي مش تغريد "


سالم ببتسامه : نستأذنك يا راشد بس ادهم يقعد مع العروسه شويه لوحدهم لو ممكن 


رامي لسه هيرد ويقول انه هينادي علي العروسه رد راشد بداله : نهال خدي ادهم وروحو البلكونه يحبيبتي اتكلمو شويه مع بعض 


نهال بصت لجدها بستغراب : اناا ؟


سلوي بفرحه : قومي يقمر اقعدو شويه مع بعض واتكلمو سوا يلاا يلااا "وبتزقها " 


" نهال مشيت وهي مش فاهمه حاجه ووراها ادهم اللي مش عارف هي وخداه فين "


ادهم بستفسار : هي فين البلكونه ؟ 


" نهال شاورت عليها من غير ما تبصله هو راح عليها وهي وراه ، راحو قعدو علي الكنبه الموحوده في البلكونه بينهم مسافه ولا هو بيتكلم ولا هي بتتكلم " 


ادهم بعدم فهم : كانو بيقولو اسم العروسه تغريد مش نهال علي ما اعتقد ؟ 


نهال وهي بصه علي اديها بتوتر : المفروض بس مش عارفه جدي طلب مني اقعد انا ليه تغريد كانت المفروض تدخل البيبيس بس اتوترت وانا دخلته مع مرات عمي مكانها 


ادهم بعدم فهم : مش فاهم مين العروسه دلوقتي انتي ولا هي ؟ 


" نهال اخيرا رفعت عيونها تبصله اتلجمت ولا عرفت تبررها قعدتها معاه ولا فاهمه هي قاعده ليه ولا عارفه تغريد مطلعتش ليه ، ادهم بصلها يركز في ملامحها شاف توتر وقلق "


ادهم بنبره حنونه : طب اهدي انتي قلقانه ليه كدا مبعضش والله ؟


دخل راشد عليهم : قطعت عليكم الكلام بس اللي عايز اقوله نهال اللي تستاهلك وانت تستاهلها يا ادهم يابني " وبص لنهال " لو شايف فيه غلطه واحده عمري ما كنت هديكي ليه خليكي واثقه في اختيار جدك 


" نهال كل تفكيرها في الكليه هتعمل فيها ايه هتروح ازاي هتوفق بين حياتها الزوجيه وحياتها الدراسيه ازاي والسؤال الاهم هتعيش في العزبه ازاي " 


ادهم بصوت عالي نسبياً : انتي سمعاني ولا انا بكلم في نفسي ولا اي ؟ 


نهال بنتباه : هاا معلش عيد كنت بتقول ايه 


ادهم اتنهد بصبر : تمام كنت بقولك عرفيني علي نفسك كل اللي اعرفه عنك انك اسمك نهال عايز اعرف اكتر 


نهال بصتله بتوتر : انا نهال عندي ٢٠ سنه رايحه تانيه جامعه في كلية اثار " استنت منه اعتراض علي كليتها لكن شافته مركز ومستني الباقي اتنهدت وكملت " انا وحيده مليش اخوات بابا متوفي من سنه و٩ شهور ومن وقتها وانا ماما قاعدين لوحدنا في بيتنا بس معانا جدو والعيله هنا بس الاهم انا عايزه اكمل كليتي 


" ادهم مركز مع كلامها وتفاصيلها توترها وخوفها كل حاجه فيها عجباه اوي "


ادهم ببتسامه : طيب ومين اللي قال انك مش هتكملي كليتك ؟


نهال : اقصد يعني في رجاله مبتحبش تتجوز واحده تكون لسه بتتعلم بيقولو انها اخر اهتماماتها جوزها وبيتها 


ادهم ابتسم : لاء كليتك هتروحيها عادي مفيش حاجه هتتغير بس الاهم انا اكون اول اهتماماتك ومحسش بتقصير منك وانا عن نفسي اوعدك ان مقصرش معاكي في حاحه ومليش بركه الا انتي انا بسافر ممكن افضل سنه مسافر وباجي اجازه ٣ شهور ف هيكون عندك وقت تذاكري وتروحي كليتك عادي وفي نفس الوقت تكوني واخده بالك من امي وابويا 


نهال بصدمه ودهشه : امك وابوك علي عيني وراسي بس بتفضل سنه مسافر طيب وقتها انا هعمل ايه ؟ 


ادهم رفع حاجبه : هتعملي ايه مش فاهم هتفضلي قاعده مع اهلي وفي بيتك لحد ما ارجع اجازه 


نهال بستفسار : يعني انت لسه جاي امبارح علي حسب كلام جدي يعني لو اتخطبنا هنفضل مخطوبين لحد ما تنزل اجازه ونتجوز ؟ 


ادهم بصراحه : مش عايز خطوبه هنتجوز علطول انا شقتي خلصانه يدوب هنختار العفش ونجيبه وخلاص خلصت 


نهال بستنكار : انت جاهز افرض انا مش جاهزه ؟


ادهم اتنهد بقوه : انا حالي ميسور الحمدالله هساعد في العفش الناقص اول عن اخر الحجات دي جايا بيتي مش رايحه لحد يعني ثم ان بعدين مفيش انا وانتي بعد كدا 


" نهال مش هتنكر اعجابها بشخصيته ولا بكلامه واسلوبه لكن برضو هي مش فاهمه هي مكان تغريد ليه وتغريد فين " 


ادهم قام وقف : تمام لو خلصنا كلام تسمحيلي انا اطلع لجماعه 


نهال وقفت وبصتله بتوتر  : اه تمام اتفضل " خرج ادهم وراح قعد معاهم في الصالون ووراه كانت نهال اللي حسه بتوهان " 


رامي اول ما شاف ادهم دخل الصالون ابتسم : تعالي يغالي اقعد 


ادهم ابتسم لتقديره وقعد : حبيبي يعم رامي اتفضل اقعد 


سالم ببتسامه : هاا نقول مبروك ؟ 


ادهم ابتسم بإحراج : بإذن الله خير محدش يقدر يرفض الانسه نهال 


راشد بص لنهال المكسوفه وفي نفس الوقت تايهه هو حاسس بيها : وانتي يا نهال ايه رأيك ؟


نهال وشها احمر وضربات قلبها زادت وبصت لجدها : كويس في الاول والاخر الكلمه كلمتك يجدي 


سلوي ظغرطت بفرحه وقامت حضنت نهال : الف مليون مبروك يحبيبتي 


نهال حضنتها وهي بصه علي امها : الله يبارك فيكي 


ادهم بهدوء : طيب انا حابب اعرفكم دا بعد اذنكم طبعا انا جاي اجازه ٣ شهور ومسافر تاني ف عايز يعني الفرح في خلال ال ٣ شهور دول مقدر ان انا اللي مستعجل علشان كدا بإذن الله اي حاجه ناقصه في جهاز نهال هتحمل بيها انا قولتو ايه ؟ 


راشد ببتسامه : نهال حاجتها كامله مكمله من كله وانا مقدر استعجالك وبإذن الله بكرا هعرفكم الرد ان شاء الله 


ادهم ببتسامه : ان شاء الله 


" نهال اندمجت في الكلام مع ام ادهم لكن جواها مش مرتاحه للخطوه دي وفي نفس الوقت مش عارفه تصغر جدها ، زينب زعلانه علي زعل نجوي هي عارفه ان مهما بينت انها فرحانه جواها زعل ان بنتها عملت فيها الفصل دا وفي نفس الوقت هي مبسوطه بأدهم لبنتها " 


" ادهم بيتكلم مع الرجاله لكن عينه كل فتره بتروح علي نهال بيتابع ابتسامتها وتركيزها وكلامها ورقتها بيبتسم تلقائي ، لحد ما ادهم اخد اهله ومشيو ، ونهال روحت مع امها بيتهم " 

  

                    " في بيت زينب " 

زينب عملت كوبايتين شاي وطلعت البلكونه لزينب اللي سانده علي السور سرحانه " 


زينب بمرح : لاء مش متعوده عليكي ساكته وهاديه كدا بركاتك يا ادهم 


نهال بصت ليها ورجعت بصت لشارع : عقلي مش قادر يستوعبها في اي عريس جاي لبنت عمي وفي ايه انا اللي اتخطبت بدالها ؟ 


زينب بهدوء : نصيب محدش عارف الخير فين بس بيني وبينك انا مرتاحه لادهم دا هتكلم معاكي بصراحه انا عايزه اطمن عليكي من راجل يقدر يعيشك مرتاحه ومبسوطه 


نهال بقلق : يا ماما ماشي انا مقدره كل دا بس معقول هروح اعيش في العزبه ؟


زينب : انتي مالك بالعزبه ادهم باين عليه واد ابن مدينه شيك يعني هيبسطك ولا عيزاني اروح اجوزك لواحد فقير تخدي بخت امك ابوكي مكنش شايل عني حاجه بس برضو العيشه كانت علي القد يا نهال وانا مرتاحه لادهم دا 


نهال : ماشي بس برضو مش عايزه اتجوز واحد لمجرد انكم شايفينه مناسب ليا انا عايزه اتجوز واحد احبه 


زينب بهدوء : الحب حب افعال واحد دخل البيت من بابه طالبك في الحلال الحب هيجي بالعشره وبالموده فكري في كلامي وانتي حره بس من رأيي باب ميترفضش 


" نهال عارفه ان امها معاها حق الحب افعال وهي اول عن اخر هتتجوز ف تتجوز لواحد يعتمد عليه احسن ما تتجوز واحد مستهتر يبهدلها متنكرش انها اعجبت بشخصية ادهم وكلامه واسلوبه " 


نهال بصت لامها : بلغي موافقتي لجدي واللي هو شايفه صح يعمله " واخدت كوباية الشاي تشرب منها " 


زينب ببتسامه : ربنا يسعد قلبك ويتمملك علي خير يقلبي بكرا اخدك ونروح نجيب باقي هدومك الناقصه 


نهال بستغراب : هدوم ايه اللي ناقصه دي ؟


زينب بغمزه : هدوم العروسه بقا اشي عريان واشي بشراشيب واشي مشخلع والحجات السافله دي 


نهال ضحكت بسخريه : دا انا لو متجوزه واحد دايبه فيه مش هلبسه المشخلع والعريان علشان البسه لسي  ادهم دا 


زينب بتأكيد : هتلبسي وارهنك انك بعد الجواز اللي هتطلبي مني اجيبلك منهم 


نهال شربت من الشاي بسخريه : انا البسه عريان وبشراشيب ليه بجماتي قصرت معايا في ايه اسكتي والنبي ومتكلفيش نفسك علي الفاضي الهدوم اللي جبتيها تكفي وتفيض اللي هتجبيه دا هيتركن في الدولاب وخلاص 


زينب : مش مشكله نجيب واركني احسن ما يقولو مجابتش هروح اكلم جدك اعرفه انك موافقه والصباح رباح " وسابتها ومشيت ونهال دخلت دوامه من الافكار هتعيش مع واحد من غير ما تعرفه ازاي لاء والانيل انه هيكون جوزها بيه حقوق وعليها واجبات ودا اجباري ومفروض عليها هتتعامل معاه ازاي وهل هتعرف تتعامل مع اهله ولا الوضع هيبقي ازاي " 

....................................

" في العزبه ادهم قاعد في البرنده علي الكنبه سرحان ومبتسم ، رقتها وخجلها محببين اوي لقلبه شغلت باله من اول يوم رغم انه كان عايز يتجوز وخلاص مكنش في باله انه يفكر فيها حتي لكن الوضع مختلف " 


سلوي جت جنبه ببتسامه : اللي واخد عقلك يتنهي بيه 


ادهم ضحك بخفه : اللهم امين يا ست الكُل 


سلوي بفرحه : نهال عجبتك يا ادهم ؟


ادهم بجديه : فيها الحلو وفيها الوحش بس الحلو اللي فيها لحد الان مغطي علي الوحش اللي فيها وبارب تفضل كدا علطول 


سلوي : بإذن الله هتبقي زي العسل وربنا يتمم علي خير وتكون من نصيبك يا قادر يكريم 


ادهم لسه هيتكلم كان رقم راشد بيرن علي فونه استغرب وقال : جدي راشد بيرن 


سلوي بلهفه : طب رد شوف هيقولك ايه 


ادهم فتح : الو السلام عليكم 


                      "" انتظرو القادم ""



" جوازة صالونات "

" البارت الثالث "

" الكاتبه ندي علي حبيب "


ادهم بهدوء : السلام عليكم ازيك يا جدي راشد 


راشد ببتسامه : وعليكم السلام يغالي انا عارف ان اتصالي في اخر الليل دا عملك قلق بس والله من فرحتي معرفتش استني لصبح 


ادهم ببتسامه : ترن في اي وقت ومن غير ما تفكر بس ايه الموضوع اللي فرحك دا بقا 


راسد بستنكار : يوااد يعني انت مفهمتش خالص علي العموم مش هكسفك انا اتصلت اقولك ان نهال موافقه 


ادهم ابتسم اوي : علي بركة الله ربنا يقدم اللي فيه الخير ان شاء الله وانا بوعدك ان اخليها ملكه متوجه والله العظيم 


راشد ببتسامه : عارف ومتأكد من كدا والله انا بديلك نهال يعني الوحيده اللي اخدت الدلع كله اديتك اجمل بناتي قلبا وقالبا وبإذن الله هستناك تيجي نحدد معاد كتب الكتاب 


ادهم : خلاص اتفقنا بس عندي طلب ومحرج جدا والله وانا بطلبه 


راشد : انت دلوقتي زي احمد ابن رامي ابني مفيش ولا احراج ولا كسوف وانا لو اقدر والله ما هتأخر 


ادهم بشكر : الله يخليك يا جد والله معزتك غاليه في قلبي بس كنت عايز رقم نهال 


راشد ببتسامه : كنت مستنيك تطلبه بصراحه المهم اكتب ورايا " ادهم سجل الرقم وقفل مع راشد وهو حاسس براحه نفسه رهيبه حاسس بنبساط " 


سلوي بفرحه : عارف لولا العزبه كلها نايمه والدنيا ليل كنت رقعتلك زغروطه وصلت لدكرنس من شدة فرحتي ربنا يتمملك علي خير يكبدي 


ادهم باس راس امه بحب : ويخليكي ليا يا ست الكُل السؤال الاهم انتي سايبه ابويا نايم لوحده في الاوضه ليه بقا 


سلوي بعدم فهم : ما هو نايم شخيره موصل لودنك اهو اقف جنبه احرسه علي ما يصحي ولا اي 


ادهم ضحك وحضن امه : هتفضلي مش فاهمه حاجه برضو مهما كبرتي انا اقصد يعني سايبه الراجل وجايا تقفي معايا انا يغير برضوو 


سلوي ضحكت : اااه مش تقول كدا لاء يا اخويا اطمن ابوك اذان العشاء بيجي عليه بيقولك النهار طلع شقطني بدري وضيع شبابي 


" ادهم وامه فضلو صاحيين يضحكو لحد اذان الفجر هي صلت في البيت وادهم نزل يصلي في المسجد اللي جنب البيت علطول ، خلص صلاة وفضل قاعد يبص علي الاراضي شويه بعدين طلع غير هدومه ونام في اوضته علي سريره يتقلب في السرير " 


ادهم بزهق : استغفر الله العظيم طب انا مبنمش ليه ايه اللي مصحيني لحد دلوقتي " ومسك فونه وفضل يقلب فيه بعدين قفله ورماه علي السرير وقام فتح الشباك بتاع الاوضه يشم هوا ، لكن الوضع كان ابشع مما تخيل اول ما فتح الشباك دبان كتير جدا دخل الاوضه وريحه الزريبه اللي جنب بيتهم ماليه المكان قفل الشباك بسرعه وقرف " يخريب كدااا دا الريحه تسطل وايه الدبان دا كله 


" رجع تاني نام علي السرير وسند راسه علي مخده وراه ومسك الفون تلقائي ايده جت علي رقمها " 


ادهم بستغراب : انا عامل زي المراهق اللي بيحب جديد ايه اللي انا بعمله دا " وغمض عينه وفكر طب ما انا من حقي اكلمها ليه لاء فتح عينه ورن علي الرقم " حلو الساعه داخله علي ٧ اهي يعني تكون صحت اكيد 


نهال كانت نايمه بعمق والفون تحت المخده فتحت عينها بضيق من صوت الفون وردت بنوم : الوو 


ادهم بنبره رجوليه : صباح الخير يا نهال 


نهال شالت الفون من علي ودنها وبصت فيه تتأكد انه بيكلمها في الوقت دا وقالت بهدوء : صباح النور 


ادهم ببتسامه خفيفه : صحيتك من النوم ولا ايه ؟


نهال قعدت علي السرير وقالت بصوت مبحوح اصر النوم : لاء ولا يهمك مفيش حاجه تتصل في اي وقو ميهمكش


ادهم ابتسم علي رقتها واسلوبها الراقي في الكلام : والله شاورت عقلي اكتر من مره قبل ما اتصل لكن مقدرتش متصلش عارف انك مستغربه الوضع حوازه في يومين خصوصا منعرفش بعض ف بحاول علي قد ما اقدر اخلق فرصه تعرفنا ببعض اكتر 


نهال ببتسامه : الموضوع غريب بنسبالي عريس بنت عمي انا اللي اخدته متضايقش من توتري وقلقي انا مكنش عندي اي علاقات او تجارب قبل كدا ف تلاقيني بلخبط في الكلام ومعرفش بقول ايه 


ادهم ابتسم بخفه لما عرف انه اول حد في حياتها : هستحمل وواحده واحده هتتعلمي كل حاجه وتبقي زي العسل وكمان لما تيجي هنا هتتبسطي هنا جميله ونوال هيسلوكي 


نهال بستغراب : مين جميله ومين نوال ؟


ادهم : جميله بنت خالتي ونوال مرات صلاح اخويا الصغير عندها بنوته اسمها غزل ٤ سنين 


نهال ببتسامه : ما شاء الله ربنا يخليها يارب طب كويس ان فيه بنات من سني 


ادهم ضحك ضحكه خفيفه ولسه هيرد الباب خبط : ثواني خليكي معايا " وقال بصوت عالي نسيا " ادخل 


صلاح فتح الباب ووقف بغمزه : صاحي بدري يعني 


ادهم برفع حاجب : حرام اصحي بدري يعني ولا ايه مش فاهم 


صلاح بضحك : ولا حرام ولا حلال مدام صاحي يلا تعالي افطر معانا لقمه امك حطت الاكل علي الطبليه متتأخرش 


ادهم : تمام ٥ دقايق وهتلاقيني وراك خد الباب في ايدك يا ابو غزل الله يصلح حالك " واتكلم بهدوء " كنا بنقول ايه ؟


نهال بضحكه بسيطه : كنا بنقول انت تروح تفطر وانا هلبس علشان هروح مع ماما اجيب شوية حجات نقصاني 


ادهم بجديه : تمام رقمك دا عليه فدافون كاش ؟


نهال بستغراب : ايوا بس اشمعنا 


ادهم : بصي كدا كدا العريس عليه فستان الفرح والمكياج والحجات بتاعتك دي كلها وانا حقيقي مبعرفش اختار ولا فاهم حاجه فيهم ف هبعتلك فلوس وانتي اعملي اللي يريحك 


نهال بدهشه : طيب بس لسه بدري علي فستان الفرح 


ادهم حط السماعه وهو بيغير هدومه وبكلمها : ولا بدري ولا حاجه علي ما تحجزي الفستان وشوفي بتعملي ايه تاني هنزل ابعتهوملك دلوقتي ابقي اسحبيهم بقا هقفل افطر وانتي لما ترجعي ابعتيلي رساله علي الواتس ارنلك 


نهال برقه : خلاص ماشي يلا مع السلامه 


ادهم ببتسامه علي رقتها : يسلم قلبك " وقفل معاها وهو مبتسم اوي " حتت البسكوته دي هتيجي تعيش في العزبه وتشوف المناظر اللي هنا دي ازاي 


سلوي بصوت عالي من الصاله : الفطار برد يا ادهم يلااا تعالي 


غزل قامت من علي رجل نوال راحت خبطت علي الباب بتاع اوضة ادهم : يا عموو البيض قرب يخلص تعالي يلا 


ادهم فتح الباب ببتسامه وشال غزل علي ضهره : اوباا غزل هانم بنفسها جايا تصحيني علشان افطر 


صلاح بغمزه : قال يعني الباشا مش صاحي يكلم في العروسه من النجمه 


" نوال برقت لصلاح انه يسكت "


سلوي : ما يكلم ويتبسط امال احنا جيبنها ليه علشان تبسطه واشوف وشه منور ببتسامته كدا 


ادهم قعد جنب ابوه علي الطبليه وبدء ياكل : الحاج راشد كلمني امبارح بليل وقالي العروسه موافقه ومستني معاد نروح نتكلم في تفاصيل كتب الكتاب 


سالم وهو بياكل : امم طب وانت شايف ايه لو جاهز نروح بكرا نتفق وكتب الكتاب والدخله مع بعض 


صلاح : الاول انت ناوي تكتب قايمه بقد ايه وكام جرام دهب ؟


سلوي : هو ايه اللي قايمه بكام وكام جرام دهب احنا هنجيبلها ٦٠ جرام زي مراتك وقايمه بالحاجه اللي هتجيبها وفي الاخر دا حبر علي ورق 


ادهم : اهو الحبر علي ورق دا بعدين بيخرب البيوت انا ربنا شاهد عليا ناوي عمار للأبد بس الله اعلم الدنيا مخبيه ايه وحوار الدهب والقايمه دي نتفق عليه لما نقعد مع الرجاله هناك 


سالم : صح كدا كلام سليم لما نروح ونتفق معاهم الاول ونشوف هنعمل ايه هاتي رغيف عيش يا سلوي 

..................................... 

                " في بيت رامي " 


" نجوي قاعده في الصاله ورابطه راسها بالطرحه من كتر الصداع متغطيه بالبطانيه من البرد  الجرس رن " 


نجوي : احمد تعالي افتح الباب مش قادره اقوم افتح 


احمد خرج من اوضته بنرفزه فتح الباب ضحك بسخريه لما شاف نهال : ايه الاحترام دا كله اول مره تيجي عندنا ترني الجرس علطول بتكسري الباب من الخبط 


نهال بغيظ : ابعد يلا من طريقي امك واخواتك البنات فين ؟


نجوي سمعت صوتها : تعالي يابت يا نهال ادخلي انا هنا والمايله الكبيره مدفونه في اوضتها وضحي في الدرس 


نهال دخلت وقعدت جنبها : يسلااام علي الدفي الجو برا متلج والله يا نجوي 


نجوي ببتسامه : امال انتي لابسه هدوم خروج كدا وراحه علي فين ؟


نهال بصتلها : راحه انا وامي نجيب باقي الهدوم بتاعت جهازي علشان تقريبا اول ما اخلص العفش بتاعي هيروح العزبه 


نجوي : ربنا يتمم عليكم بخير يارب يحبيبتي 


نهال بتوتر : نجوي انتي مش زعلانه مني ؟


نجوي بستغراب : وانا هزعل منك ليه 


نهال بتوتر اكبر : يعني العريس كان جاي لتغريد وانا اللي اتخطبت ليه ف قولت اكيد انتي وتغريد شايلين مني قولت اجي افهمكم انا والله العظيم موافقه من كتر زن امي علي دماغي وو 


نجوي بمقاطعه : اسكتي دك ضربه انا هزعل لما تتجوزي واشوفك عروسه دا يبقي يوم الهنا والمني انتي وضحي وتغريد معزه واحده التلاته بناتي وبعدين انتي ملكيش ذنب المايل حالها بنتي عي اللي رفضت وقالت مش عيزاه وقالو بدل تغريد تبقي نهال وتغريد ايه ونهال ايه الاتنين عيالي 


نهال ابتسمت وباست خدها : ربنا يخليكي ليا يا اغلا نوجاا في الدنيا كلها هقوم انا امشي زمانها نزلت الشارع هتلج 


نجوي : وانتي راجعه عدي علياا يابت اشوف الهدوم الجديده 


نهال من علي السلم : حااضر يلاا سلام " ونزلت وهي مبسوطه من عند نجوي راحت تشوف امها اللي كانت وافقه مع جدها " صباح العسل يا راشد 


راشد : صباح الجمال علي عروستنا 


زينب : جدك بيقول نجهز العفش علشان بعد ما نمضي القايمه هنودي العزال علطول 


نهال بعدم فهم : طيب مش لما نبقي نمضي القايمه هنجهز الحجات من دلوقتي ليه 


راشد : ما هما ممكن يجو بكرا ولا بعده بالكتير يمضو القايمه لما عزال ادهم توصل الشقه بس وبعدبن هنبدء نجهز لكتب الكتاب انتو راحين علي فين دلوقتي في التلج دا 


زينب وهي بتتاوب: مكنتش عايزه انزل علشان التلج اللي في الجو دا بس لازم اجيب الحجات الناقصه في جهاز نهال 


نهال قالت بتردد : وادهم حولي فلوس علشان احجز فستان الفرح والميكب هحجزهم بالمره 


راشد ببتسامه : ربنا يتتم علي خير " وطلع مبلغ من حيبه حطه في ايد زينب "


زينب برفض : انت بتعمل ايه يا حاج معايا والله العظيم


راشد بصرامه : بعمل ايه في ايه انا كنت طالع عندكم اديكي الفلوس لولا لقيتك واقفه في الشارع بعدين هو انا بدي لحد غريب دا بنتي يوليه امسكي 


زينب مسكت الفلوس بإحراج : تعيش وتجبلها يا حاج المهم هنمشي احنا علشان نلحق نيجي قبل بليل مش عايز حاجه اجبهالك وانا جايا 


راشد : سلامتكم يلا روحو ولو احتاجتو حاجه اتصلو عليا علطول 


" زينب اخدت نهال ومشيت تروح محلات وسط البلد تجيب ليها اللبس اللي ناقص زينب ماشيه عماله تختار كل اللي تشوفه مناسب للعرايس ، ونهال ماشيه جنبها حاسه انها مش فاهمه حاجه امها بتختار كل دا ليه يعني هل هي لازم تلبس الحجات دي طب ما هي ممكن تلبس لبسها العادي وتعود جوزها ان دا نظامها وكانت هتعترض علي كل اللبس اللي امها بتجيبه بس شافت امها مبسوطه وفرحانه سكتت ومردتش تكسر فرحتها " 


نهال : ماما انا عايزه اجيب شربات تقيله اوعي تنسي 


زينب بستغراب : شربات تقيله ليه هتلبسي لجوزك اللي هيقعد معاكي اقل من شهرين شربات تقيله 


نهال بعصبيه : لا اله الا الله الموضوع زايد عن حده اقسم بالله احنا في عز الشتا والدنيا برد وعايزه شربات علشان ادفي رجلي وانتي تقوليلي جوزك هو ايه دخله في الشراب وخلتيه جوزي امتي ؟


زينب بصت علشان الناس تشوف حد سمعها ولا لاء وبصت لبنتها : انتي عايشه في الحياه تعملي كل حاجه بتضايقني الله يكون في عون الراجل قسما بالله تعالي يا بلوه نجيب جوز شربات 

.............................

" بعد اذان المغرب كل بيت في العزبه اتقفل ونامو مستحيل في الوقت دا وخصوصا في فصل الشتاء تلاقي حد في الشارع " 


" ادهم واقف في البنرده لابس هيكول اسود وبنطالون بيتي رصاصي ماسك فونه بيتكلم فيه "


ادهم : بالظبط بدأت تفهمني الشقه كلها مودرن ف عايز حاجه تكون عمليه ونضيفه بعتلك صور عايز حاجه شبيهه ليهم 


صاحب معرض الخشب : بكرا العصر بالكتير اوي العربيه بالعزال هتكون قدام بيتك 


ادهم : خلاص بإذن الله هستناهم " وقفل معاه " 


سالم جيه وقف جنبه : انت يابني مش سقعان ايه اللي موقفك برا كدا 


ادهم : الجو دا حلو بنسبالي بس متخيلتش ان مصر برد اوي كدا في الشتا انا هناك في الشتا بلبس بنص كم عادي الجو بيقي حر 


سالم : كنت بتكلم مين كدا في المحمول ؟ 


ادهم بتنهيده : كنت بكلم المعرض بتاع العفش بأكد عليهم في العفش اللي انا طالبه بدل ما يبعتو حاجه تانيه يدبسوني فيها 


سالم طبطب علي كتفه : ربنا يقويك هنعمل الفرش بتاع الفرح في الشارع هنا ولا ليك تخطيط تاني 


ادهم : والله يبا لسه محددتش بس بنسبه كبيره هنعمل خيمة لطباخ في الشارع هنا والفرح في قاعه علشان كتب الكتاب هيتكتب في قلب القاعه 


سالم : خلاص ماشي ربنا يسهل وطرقه وهتعدي بكرا هخلي امك ونوال يطلعو يكنسو الشقه ويمسحوها علشان العزال تيجي تطلع علي نضافه 


ادهم : طيب جهز نفسك بقا بكرا بليل نروح نمضي القايمه هتعرف عمي رجب ولا لاء ؟


سالم بتنهيده قويه : والله انا من الواجب هعرفه وهعرف الشيخ عطيه واللي يجي يجي واللي ميجيش ميجيش 


ادهم : خلاص ماشي المهم عرف عمي وتبقي عملت اللي عليك 


سالم : هعمل كدا الصبح يلا تصبح علي خير انت بقا لأن دماغي تقلت وعايز اخدلي تعسيله لصبح كدا 


ادهم ضحك بخفه : طيب ادخل خدلك تعسيله لصبح يا حاج سالم اصحيك في صلاة الفجر ؟


سالم وهو بيتاوب : ايوا صحيني ننزل نصلي في الجامع 


" سالم دخل ينام بدري كالعاده وادهم فضل واقف في البرنده شويه لحد ما حس بالبرد دخل علي اوضته ، حط فونه علي الشاحن ولسه هينام علي السرير الفون بعت رساله " 


الرساله كانت من نهال : انا لسه داخله البيت حالا 


ادهم بص علي الرساله وكتب : مش راجعه متأخر شويه ؟


نهال بعتت : كنت بحجز الفستان والميكب وكنت بجيب باقي جهازي ولما خلصنا 


ادهم بص علي الرساله ورن عليها ردت برقه : الوو 


ادهم نام علي السرير وحط الفون علي ودنه : حمدالله علي السلامه 


نهال وهي بتسرح شعرها والسماعه في ودنها : الله يسلمك 


ادهم بستفسار : اشرحي الفستان اللي حجزتيه كدا 


نهال سكتت شويه بعدين اتكلمت : هو عادي مفيش في تفاصيل كتيره منفوش شويه وديله طويل من ورا بس 


ادهم حاول يتخيل صورة الفستان بس معرفش : عاجبك يعني ومبسوطه بيه ؟


نهال : اه حلو .. انا سمعت ان بعد ما نمضي القايمه العفش بتاعي هيجي عندك 


ادهم بستغراب : طيب ما دا الطبيعي العفش هيجي علشان يتفرش في الشقه ولسه عايزين ننزل ندور علي قاعه بس الكلام دا بعد بكرا لما نحدد معاد الفرح 


نهال بتتاوب : خلاص ماشي اتفقنا " ونامت علي السرير واتغطت كويس " الجو برد اووي 


ادهم : دي حقيقي الجو برد في مصر في الوقت دا في السعوديه بنام بلبس صيفي الجو هناك مش برد كدا خالص


نهال بنوم : وكمان تعبت من المشي النهارده مشينا كتير اوي 


ادهم حس بصوتها انها عايزه تنام : طيب لو عايزه تنامي نامي بكرا اليوم هيبقي اطول عليكي 


" ادهم بيتكلم ونهال اصلا مش سامعه هو بيقول ايه من شدة تعبها وارهاقها محستش بنفسها غير وهي غرقانه في النوم ، ادهم عارف انه بيتكلم وهي بتنام بس فضل يتكلم بحيث انها تنام خالص ولما حس انها نامت قفل وهو مبتسم " 


ادهم بتفكير : مصيبه لو كانت من النوع اللي بينام من المغرب بس لاء اكيد لاء يمكن نامت من التعب والارهاق " غمض عينه وراح في النوم هو كمان من غير ما يحس " 


                         "" انتظرو القادم ""


" جوازة صالونات "

" البارت الرابع "

" الكاتبه ندي علي حبيب " 


" صباح يوم جديد ادهم صحي من النوم بدري جدا بص علي الشباك كان النهار طلع " 


ادهم بضيق : نايم بعد المغرب علشان صلاة الفجر متفوتنيش وبرضو فاتتني " وسمع خبط علي الباب " 

غزل وهي بتخبط جامد : يا عمو افتح الاوكره طويله مش عارفه اطولها 


ادهم ضحك وقام فتح الباب وشالها : دا ايه الصباح العسل دا 


غزل ضحكت : بابا مش راضي يديني فلوس بيقولي مش معايا وجدو نايم مش راضي يرد عليا 


ادهم بصلها بحب : طيب وغزالتي عايزه كام ؟


غزل بتفكير : انت معاك كام 


ادهم باس خدها وهو فرحان انها ناصحه : طيب ايه رأيك اخدك الدكان وتختاري اللي انتي عيزاه 


غزل سقفت : ماشي موافقه يلا هروح اقول لماما انا جايا معاك واجي " ونزلت جري علي المطبخ تعرف امها "


ادهم لسه مبتسم من كلام غزل سمع صوت زمارة عربيه وحد بيرن الجرس : اكيد الراجل بتاع المعرض بعت عربية العفش بس ابن النصابه كان بيقول العصر " وبص في فونه " باعتهم الساعه ٨ الصبح 


سلوي لقت باب اوضة ادهم مفتوح دخلت : ادهم عربية العزال وصلت تحت 


ادهم اخد محفظته وفونه وباس دماع امه : طالعلهم اهو يغاليه بس معلش هتعبك اعملي دور شاي " وطلع من البيت ووراه سالم وصلاح " 


نوال طلعت وهي شايله غزل : في ايه يا ماما مين الناس اللي برا دي 


سلوي : دا عربيه جايبه عزال ادهم من دمياط ادخلي اعملي دور شاي وتعالي ومتحطيش سكر هاتي برطمان السكر والمعلقه هما يحطو براحتهم " وسابتها وطلعت تبص علي العزال من البرنده " 


نوال بصت عليه وهي رافعه حاجبها وقالت بهمس : رضينا بالهم والهم مش راضي بينا لا جوز بيريح ويقول كلمه حلوه وحما محسساني ان الخدامه اللي شغاله عند اهلها " ودخلت علي المطبخ تعمل الشاي وهي حاسه انها هتتفجر " 


ادهم سلم علي الرجاله : طيب العزال دي هتدخل منين 


صلاح بصله : هطلع افتح البوابه اللي بتطلع علي الشقق فوق وافتح شقتك علي ما الرجاله تطلع العزال 


" ادهم هز راسه وصلاح طلع فتح البوابه والشقه والرجاله طلعو العزال علي الشقه برفقة ادهم اللي معاهم خطوه خطوه ، وسلوي اللي بتزغرط بفرحه ، والجيران كلهم طلعو يتفرجو وهما مستغربين امتي ادهم خطب علشان يجيب العزال " 


سالم جاب عصير وشاي ووزع علي الكل : عقبال عندكم جميعا 


" نوال وقفت في البرنده وجنبها جميله وبيزغرطو بفرحه " 


جميله : انتي شوفتي العروسه ولا لسه يا نوال ؟


نوال بصتلها : لاء لسه بس امي سلوي بتقول العروسه زي فلقة القمر وبعدين بكرا نشوفها 


" جميله بصت قدامها وفضلت ساكته وهي كلها حماس تشوف مرات ادهم شكلها ايه ، تقريبا كل البلد عندها نفس الحماس يشوفو مرات ادهم " 

........................................

" الساعه اصبحت ٥ المغرب نهال قاعده في اوضتها قدام المرايا بتفكر هل دي خطوه صح في حياتها ولا هي استعجلت ، هي شايفه ادهم كويس ومتفهم بس هل بعد الجواز هيبقي كدا ولا هيتغير ، قطع تفكيرها دخول تغريد وضحي اللي بيزغرطتو " 


تغريد ببتسامه : هشووفك عروسه اخيرا يا نوووله 


" نهال بصتلها وهي مش فاهمه حاجه مش المفروض تكون زعلانه انها هتتجوز عريسها لكن هي العكس دي مبسوطه وداخله بتزغرط "


نهال بصتلها بشك : تغريد انتي كويسه ؟


تغريد ببتسامه : كويسه اوي كمان انتي مالك حساكي مش مبسوطه كدا ليه 


نهال اتنهدت وبصت للمرايا تاني : انا كويسه بس علشان صاحيه بدري حسه بدوخه شويه 


ضحي فتحت دولاب نهال وقالت بحماس : هتلبسي ايه النهارده ؟


نهال : مش عارفه في اكتر من حاجه في بالي بسه محددتش بفكر البس البدله السودا والهيلز الوردي والطرحه الوردي 


تغريد بتفكير : هي حلوه بس اسود ليه ؟


نهال بلا مبالاه : النهارده مش كتب الكتاب يا تغريد علشان البس ابيض النهارده مجرد هيتفقو لسه علي القايمه يعني عادي بعدين مش عايزه البس الوان 


زينب دخلت عليهم الاوضه وفي ايدها صنيه عليها كوباية ينسون كبيره : خدي اشربي الينسون هيريح بطنك امك فين يا تغريد 


تغريد : جايا ورانا قولنا نسبقها نسقف شويه لنهال بس الظاهر انها معدومه العافيه مالها كدا ؟


زينب : عندها مغص وتعبانه من الصبح بتعيط من وجع بطنها 


تغريد : اوبس طيب خدت مسكن يريحها شويه 


زينب : هي تشرب الينسون وهترتاح علطول هطلع انا اخلص اللي ورايا الوقت بيجري مني " وطلعت برا الاوضه " 


تغريد بصت لنهال بشك : تغريد انتي تعبانه من المغص ولا في حاجه شغله تفكيرك ؟


نهال بصتلها وهي بتشرب الينسون : مش واخده بالك ان في حاجه غلط المفروض انتي اللي تكوني العروسه مش انا ازاي بقيت مكانك وازاي انتي مش زعلانه اصلا ؟


تغريد ببتسامه : ببساطه انا مكنتش موافقه عليه من الاول لكن انتي عارفه امي وتحكماتها انا مش جاهزه نفسيا لخطوة الجواز يا نهال ممكن محدش منهم يفهمني بس افهميني انتي انا حسه ان مش جاهزه بمعني الكلمه 


نهال بصتلها بتركيز : ماشي انا فهماكي بس انتي مش جاهزه ليه قوليلي يمكن الخوف اللي عندك هو نفسه اللي عندي 


تغريد اخدت نفس عميق : بصي يا ستي اولا انا معرفش اروح اعيش في عزبه ثانيا مش عايزه اتجوز في بيت عيله عايزه بيت بعيد عن حماتي اكون مستقله بنفسي بالعربي محدش يتحكم عليا ثالثا مش عايزه جوزي يكون بيسافر لو لقيت كل الحجات دي في حد انا هوافق لكن كل اللي جم مفيش منهم حاجه من اللي انا عيزاها فهمتي 


نهال بصتلها كتير وشربت من الينسون : مخاوفك نفس مخاوفي بس ادهم عنده شقه لوحده يعني مش هعيش في بيت العيله لو عايزه اتقسم واقعد في شقتي منزلش براحتي يعني محلوله 


" تغريد لسه هترد عليها دخلت عليهم زينب " 


زينب : نهال جدك لسه قافل معايا الجماعه كلها نص ساعه ويكونو عندنا قومي اجهزي يلا 


نهال شربت اخر شويه في كوباية الينسون : حاضر هقوم البس اهو بس هاتيلي الطرحه الوردي من علي المنشر بالله 


زينب : طيب يلا " وبصت لتغريد " تغريد رني علي امك تجيلي " وطلعت من الاوضه ونهال بدأت تلبس وتفكيرها كله مشتت ، وتغريد كلمت امها تيجي " 

....................................

" سالم وسلوي وصلاح ونوال واقفين تحت في الشارع قدام العربيه "


سالم بضيق : الساعه داخله علي ٨ بليل والحاج راشد رن عليا فوق ال ٦ مرات اتأخرنا ليه ؟


" ادهم نزل وهو في كامل اناقته لابس بنطالون بدله اسود وقميص ابيض وحزام جلد اسود وجرمه سودا شكله جنتل وشيك اوي "


ادهم نزل وفي ايده محفظته وفونه : ايه يجدعان يعني الواحد يجي بعرقه مش لابس اخد دش بعد الهده اللي اتهدته في نصب العزال انتو خلصتو امتي اصلا ولحقتو ازاي 


سلوي ببتسامه : يحميك لشبابك يا زينة الشباب كلها اركب يلا 


ادهم باس دماغ امه وباس دماغ ابوه : ربنا ميحرمني منكم يارب " وراح ركب العربيه ركب جنبه سالم وسلوي وونوال وصلاح ورا وغزل علي رجلهم " 


نوال بهمس لصلاح : ابعد شويه الدنيا زنقه مش عارفه اقعد 


صلاح بص لامه : معلش يما ادخلي شويه كدا نوال مش عارفه تقعد 


سلوي بصتله برفع حاجب : يعني انت شايف ان فيه مكان وانا مبعدتش ؟ 


" ادهم غمز لابوه انه يفض الخناقه اللي علي وشك الدخول "


سالم نزل : تعالي يا سلوي اقعدي جنب ادهم وانا هقعد ورا مع صلاح 


" سلوي فتحت الباب ونزلت وهي متنرفزه بدون سبب ودا طبعها اصلا صعبيه جدا ركبت جنب ادهم وسابم ركب ورا الموضوع اتحل وادهم دور العربيه ومشي " 

...................................

" في اوضة نهال ، نهال لبست البدله السودا البنطالون مجسم والجاكت مظبوط وشكلها شيك اوي عليها ، بصت علي نفسها بتركيز في المرايا وفي ايدها صباع روج " 


زينب دخلت الاوضه عليها ببتسامه : بسم الله مشاء الله زي القمر 


نهال ضحكت بسخريه وقفلت درج المكياج : لبست البدله كتير وقمرك ما قولتيلي كدا اشمعنا دلوقتي بقا 


زينب ضحكت بفرحه : المره دي انتي لابساها وانتي عروسه ف مختلفه المهم يلا ادهم في الصالون والعيله كلها موجوده المره دي 


نهال بستغراب : عيلة مين اللي موجوده المره دي ؟


زينب : اخوه ومرات اخوه وبنت اخوه بس يلا اطلعي اقعدي معاهم علشان امه سألت عليكي 


نهال : تغريد وضحي فين ؟


زينب : قاعدين برا في الصالون معاهم ونجوي كمان برا 


" نهال رشت برفان وخرجت مع امها دخلت علي الصالون سلمت عليهم كلهم وقعدت جنب ام ادهم " 

سلوي بغمزه : يعني تسلمي علينا كلنا وادهم لاء ؟ 


" نهال وشها احمر اوي ومعرفتش ترد وادهم ابتسم اوي علي شكلها بنسباله نهال ليها طله خجوله بس حلوه " 


نجوي بضحك : يا ام ادهم متحرجهاش بكرا يكتبو الكتاب ويسلم وياخد راحته ياستي 


" كلام الستات مبيخلصش قالها راشد في عقل باله " 

راشد : طيب بما اننا اتجمعنا للمره التانيه وادهم ونهال في بينهم وفاق وادهم جاهز ونهال جاهزه يبقي مفيش داعي اننا نأجل الفرح اعرفكم بشيخ محمد هو اللي هيكتب القايمه بإذن الله 


الشيخ محمد ايتسم ليهم جميعا : ربنا يتمم الجوازه علي خير ان شالله ويجعل منها المال والعيال نقول بسم الله " وبدء يكتب القايمه " 


" وبعد وقت كبير عدي علي ادهم بالتوتر لتحصل مشكله او اختلاف علي سعر القايمه لكن عدت علي خير وادهم مضي وانتهت مهمة القايمه " 


سلوي زغرطت وحضنت نهال : الف مبروك ربنا يتمم عليكم بخير يارب 


نهال بيتسامه رقيقه : الله يبارك فيكي يارب 


سالم بعد ما بارك للكل وهو حاسس بفرحه كبيره : طيب بما ان القايمه اتمضت عايزين نحدد معاد لكتب الكتاب والفرح بقا 


راشد ببتسامه : والله انا كدا بدأت مهمتي تخلص دي بداية مهمة ادهم يشوف المعاد اللي يناسبه هو ونهال ويعرفونا وبكرا ان شاء الله هنجيب العزال ونيجي عندكم 


ادهم ابتسم :تشرفونا بإذن الله " وبص المره دي لنهال " والله انا شايف انكم تسبونا نتفاهم ونتناقش انا ونهال في معاد الفرح دا لو ١٠ دقايق 


" نهال ابتسمت وبدء التوتر يروح لأنها فكرت انه من الشخصيات اللي ممكن تقرر عندها وتلغي شخصيتها " 


راشد لما شاف ابتسامة نهال قلبه ارتاح وقال : طيب نهال خدي ادهم علي البلكونه اتكلمو شويه مع بعض 


نهال وقفت وقال بصوت هادي رقيق : اتفضل يا ادهم 


" ادهم ابتسم ومشي قدامها عرفته مكان البلكونه راحو وقفو قدام السور " 


ادهم بصلها ببتسامه خفيفه : اظن التوتر بدء يخف عن المره اللي فاتت 


نهال بخجل : يعني 


ادهم بص قدامه وهو مبتسم : واحده واحده كل حاجه هتبقي تمام المهم انتي شايفه انك جاهزه ولا اي ؟


نهال بصتله وبدء الخوف يحتل قلبها : جاهزه لإيه للفرح ؟ 


ادهم بتنهيده : بصي احنا دلوقتي بنقرر حاجه مع بعض لو قولتي مش جاهزه مفيش حاجه هتحصل يبقي ليه الخوف اللي انا شايفه دا 


نهال بصت في الارض وبدأت تفرك اديها في بعض : مش خوف ممكن بس قلق علشان هتنقل حياه جديده معرفش عنها حاجه مع ناس تانيه الله اعلم هعرف اتعامل معاهم ولا لاء يمكن دا قلقي بس 


ادهم ببتسامه حنونه : وانا فين من كل دا الحياه الجديده دي زي ما هي جديده عليكي هي برضو جديده عليا هبقي معاكي خطوه خطوه لو قلقانه هطمنك خلي عندك فيا ثقه ومتقلقيش من حاجه طول ما انا موجود 


" كلامه ونظرة عيونه طمنوها بشكل مفيش حد في الدنيا قدر يطمنها كدا الخوف اللي كان مالي قلبها اتشال واتبدل مكانه راحه وسكينه " 


ادهم لاقي منها صمت ف اتكلم : هاا ياست البنات اقول يوم الخميس الجايا وعلي بركة ربنا 


نهال بصتله بدهشه : الخميس الجاي اللي زي النهارده ؟


ادهم : احنا قولنا ايه متقلقيش طول ما انا معاكي اديثني الثقه وانا اوعدك مش هخذلك ابدا قولتي اي ؟


نهال بقلة حيله : قولت خير اللي انت شايفه صح اعمله 


ادهم ابتسم اوي : يبقي علي بركة الله بكرا بإذن الله عزالك هتيجي وهتتلهي في الفرش هحاول اخطفك ساعتين منهم ننزل نشوف قاعه مطابقه للمعاد 


نهال ببتسامه : خلاص اتفقنا 


" ادهم ونهال اتفقو علي معاد فرحهم اللي لسه عليه بالضبط اسبوع ، ادهم خرج وطلع قعد معاهم في الصالون " 


ادهم : بإذن الله الفرح يوم الخميس الجاي 


" سلوي وزينب ونجوي زغرطو في صوت واحد ، والكل سلمى علي ادهم ونهال " 


ادهم ببتسامه : بس اسمحولي اخد نهال وننزل نشوف قاعه مطابقه للمعاد لان مفيش عندنا وقت خالص 


راشد هز راسه بموافق : مش هوصيك متتأخرش 


ادهم : ساعتين زمن ومش هتأخر والله 


راشد بمرح : ابوك وامك هنخليهم هنا علي ما تيجي 


ادهم برفع حاجب : واحده بواحده يعني 


صلاح بضحك : او يمكن علشان يجيبك بدري 


ادهم ضحك بعدين اتكلم بجديه : لاء والله مش هنتأخر هي قاعه واحده بس اللي هنشوفها ويارب يبقي المعاد متاح ونخلص 


" ادهم اخد نهال ونزلو ركبو العربيه وهي متوتره اوي وبدون اي سبب ، ادهم حاسس بتوترها ومش فاهم سببه ايه " 


ادهم بصلها وهو سايق : انتي متوتره اوي كدا ليه ؟


نهال بتوتر واضح : لاء ابدا مفيش انا مش متوتره يمكن بس بطني وجعتني لان شربت بيبسي كتير 


ادهم ببتسامه جذابه : شكلك من البنات اللي بتحب اكل برا والكلام دا 


نهال ابتسم وبدء التوتر يخف : بحب كل الاكل من برا وومكن اكل اي حاجه من برا مع ان مش بحبها وهي في البيت ومستحيل احطها في بوقي بس لو هي برا اكل منها عادي 


ادهم : طيب بتحبي اي من برا مثلا اكلتك المفضله اي ؟


نهال بتلقائيه : البقلويظ دا عشق ملووش نهايه بنسبالي 


ادهم ضحك : بتحبي الفسفور بمعني اصح يعني بقلويظ جمبري اي اسماك مثلا 


نهال : مبحبش الجمبري شكله بيقرفني ف مش من مفضلاتي ممكن الكابويا بحبها بس مش اوي برضو وانت اكلتك المفضله ايه ؟


ادهم بتفكير : بحب الكوارع وبحب لحمة الخروف تقريبا دول اللي ممكن افضل اكل منهم مشبعش غير كدا بنسبالي عادي المهم طلعينا من فقره الاكل اللي دخلنا فيها دي وقوليلي حابه القاعه مقفوله ولا مكشوفه 


نهال ببتسامه : لو مكشوفه تبقي كويسه لكن لو مش متاح مكشوفه المقفوله حلوه برضو 


" ادهم ابتسم ووقف قدام القاعه اللي هي عجباه ونزل وهي نزلت ، ومد ايده علشان يمسك ايدها في البدايه هي اتوترت وكانت هترفض لكن لقت نفسها بتمسك ايده ، ادهم ابتسم و صغط علي اديها ودخل بيها لجوا " 


مدير القاعه قابلهم : نورتونا يا فندم حابب تتفرج علي القاعه ؟


ادهم ابتسمله : بص انا معنديش وقت اضيعه ف حابب اشوف يوم الخميس الجاي القاعه فاضيه ولا مش فاضيه لو فاضيه نتفرج ونحجز لو مش فاضيه نمشي من غير ما نعلق نفسنا بيها 


المدير بتقدير : تحت امرك يا فندم هشوفلك حالا ان كانت القاعه فاصيه ولا لاء " ومشي يشوف المعاد فاضي ولا لاء " 


نهال بفرحه من جمال القاعه : يارب المعاد يبقي فاضي القاعه شبه القصر 


ادهم : ايوا القاعه فعلا جميله بإذن الله المعاد يكون فاضي 


نهال فتحت فونها واترددت تقوله ولا لاء : لو ممكن بس معلش ممكن تصورني هنا ؟ 


ادهم ابتسم واخد منها الفون وقال بمرح : دا شرف ليا يافندم روحي اقفي 


" نهال وقفت وابتسمت ابتسامه خطفت قلب ادهم وصورها صوره جميله " 


المدير جيه عليهم وقال : 


                         "" انتظرو القادم ""


كنت الصواب الوحيد بين اخطائي ✨


" جوازة صالونات " 

" البارت الخامس "

" الكاتبه ندي علي حبيب " 


مدير القاعه ببتسامه : والله ان حظكم كويس اليوم فاضي يا فندم اتفضلو اتفرجو عليها 


" ادهم ابتسم لنهال ودخلو جوا القاعه ، منظر المسرح والكوشه والقاعه كلها علي بعصها قصر بمعني الكلمه " 


نهال ببتسامه : القاعه خيال جميله اووي حاجه ملوكي كدا 


ادهم : مبسوط انها عجبتك والله " وبص للمدير " بكام بقا يا كبير ؟


المدير ببتسامه : الليله فيها ب ٣٠ الف مقدم بتدفع ٥ تلاف يا فندم 


ادهم بص علي القاعه مره تانيه : خلاص تمام علي معادنا يوم الخميس " ودفع المقدم وخرج هو ونهال برا القاعه " 


نهال بفرحه : كنت متوقع اننا هنلاقي قاعه بس قول بصراحه 


ادهم بضحكه خفيفه : كنت متوقع ان هلاقي بس مكنتش متوقع ان هلاقي في القاعه دي اركبي يلا هجيبلك قهوه ولا شاي 


نهال ركبت بخجل لانها عمر ما حد جابلها حاجه علي حسابه غير اهلها : متكلفش نفسك انا مش عايزه حاجه والله 


ادهم ضحك : مكلفش نفسي ايه بس دا انتي كلها اسبوع وتبقي ملزومه مني من ساسك لراسك هاا قهوه ولا شاي ؟


نهال بخجل بتحاول تداريه : مدام مصر كدا يبقي مانجا وخلاص 


ادهم : ايوا كدا يشيخه اطلبي اللي نفسك فيه متتكسفيش دا انا حتي هبقي جوزك فلوسي فلوسك يعني 


" نهال ابتسمت وهي بتفرك في اديها وادهم وصل لحد الكافيه نزل واحد مانجا وواحد قهوه ورجعلها بسرعه " 


ادهم وهو بيناولها المانجا : احلي كوباية مانجا 


نهال اخدتها منه : شكرا " وبدأت تشرب من المانجا " هنروح امتي 


ادهم بصلها بمرح : لحقتي تزهقي مني بسرعه دي ؟


نهال بإحراج : والله ابدا الموضوع مش كدا بس علشان في البيت ميقولوش اتأخرو كدا ليه 


" ادهم ابتسم بتفهم ودور العربيه ومشي بيها علي البيت ، اول ما وصلو علي البيت لاقي العيله كلها واقفه في الشارع " 


ادهم نزل من العربيه وقال بقلق : خير يجماعه واقفين تحت ليه كدا ؟ 


سالم ببتسامه : متقلقش مفيش حاجه انت اتأخرت كان عمك رامي هيوصلنا 


ادهم : اتأخرت ايه دا احنا كمان ملفناش اول قاعه روحنا فيها المعاد كان مطابق للخميس الجاي حجزنا وجينا علطول 


راشد ببتسامه : طيب الحمدالله انكم لقيتو قاعه كنت فاقد الامل بصراحه المهم القاعه حلوه 


نهال بفرحه : القاعه قصر تخفه فنيه هتشوفوها يوم الفرح  


زينب ببتسامه : ربنا يتممها بخير ويفرحكم يارب 


ادهم ببتسامه : اللهم امين نستأذن احنا بقا الوقت اتأخر والجو برد مع الف سلامه 


راشد : الله يسلمك يغالي بإذن الله بكرا قبل ما نوصل العزبه بالعزال هكلمك 


ادهم ببتسامه : بإذن الله يلا مع السلامه " وبص لنهال " مش عايزه حاجه 


نهال برقه : عايزه سلامتك 


" ادهم ابتسم وركب عربيته وعيلته ركبت ومشي بيها ، وزينب ونهال دخلو علي بيتهم وراشد علي بيته " 


                      ' في بيت زينب ' 


" دخلت نهال البيت قعدت علي الكنبه وقلعت الهيلز بوجع " 


نهال بوجع : مش حاسه برجلي بسبب الهيلز " وقلعت الطرحه وقعدت علي الكنبه " 


زينب قعدت جنبها : هاا عملتو ايه ؟


نهال بعدم فهم : عملنا ايه في ايه 


زينب : لما مشيتو من البيت روحتو علي فين يعني 


نهال بستغراب : هنروح علي فين يعني طلعنا علي القاعه اول ما دخلنا الراجل قالنا هتتفرجو ادهم قاله يشوف لو المعاد متاح الاول وشافه وكان متاح بعدين اتفرجنا علي القاعه وادهم دفع ٥ تلاف جنيه مقدم وحجزنا وراح جابلي عصير مانجا وجينا ودا كل اللي حصل 


زينب بستفسار : يعني انتي دلوقتي حاسه بإيه من نحية ادهم ؟


نهال بتنهيده : معرفش حسه انه شخصيه كويسه مش وحش بياخد رأيي في كل حاجه والاهم انه مش فارض نفسه عليا بالعكس بحسه جنتل في نفسه كدا يعني هو كويس 


زينب بستفسار اكتر : يعني مش حاسه انك اتسرعتي في الخطوه دي ؟ 


نهال اتنفست بقوه وقالت بسخريه : وانتي جايا تسأليني حسه ان اتسرعت او لاء قبل الفرح بأسبوع " وقامت وقفت انا داخله استحمي وانام علشان هبطانه اوي النهارده يلا تصبحي علي خير 


زينب بصتلها شويه وبعدين ردت : وانتي من اهل الخير 

 

" نهال دخلت اوضتها وقفلت الباب وغمضت عيونها تراجع احداث اليوم فضلت واقفه علي وضعها كدا شويه بعدين اتحركت وجابت بجامه ليها وفتحت باب اوضتها ودخلت الحمام تاخد شور "

...........................................

              " في شقة صلاح " 

" صلاح قاعد قدام التلفزيون ومراته قاعده جنبه عماله تتكلم " 


نوال : ايدي من كتر غسيل المواعين والله العظيم باشت ومفيش حد بيرحم بنتك مصحياني طول الليل ولما اجي انام واطول في النوم لساعه ١٠ وانزل امك تفرج عليا الدنيا اعمل ايه في الوضع دا بقا 


صلاح بهدوء : معلش يحبيبتي استحملي انتي اكتر واحده عارفه امي استحمليها يا نوال 


نوال بعصبيه : وانااا مين يستحملني انا تعبت مقدرش استحمل كل دا لوحدي بكرا مرات ادهم هتيجي وهخدمها معاهم وما هو مرات ادهم اللي في الكليه مينفعش تغسل صحون في المطبخ ولا تعلف حيوان علي السطح ولا تصحي بدري تعمل فطار ادهم مش هيقبل كدا لكن انت عادي مش فارقه معاك 


صلاح بصلها بغضب : مش فارقه معايا ازاي يعني قوليلي اعمل ايه ما هو دا الجواز وهي دي الحياه واللي انتي بتعمليه هنا كنتي بتعمليه في بيت اهلك مش حاجه جديده 


نوال بعصبيه : كنت بعمل بس كان في كلمه حلوه بتتقال كلمه تطيب الخاطر كنت بعمل بحب مش اجبار 


صلاح وقف وقال بغضب : والله لو مش عجبك بيت اهلك مش بعيد روحي واعملي بالحب داهيه تاخد النيوان اللي في الدنيا كلها " ودخل اوضة النوم ورزع الباب " 


" ونوال دموعها نزلت بزعل علي حالها كانت متخيله لما تتجوز هتعيش عيشه مرتاحه مع جوزها اللي هي اختارته بمزاجها بس الحقيقه غير اصبحت مسؤله عن زوج وعن طفله وعن عيله كامله وهي لسه مكملتش ٢٢ سنه " 

......................................

                     " صباح نهار جديد " 

" ادهم صحي بدري صلي الصبح وطلع علي شقته فتح الباب كانت عزاله كلها منصوبه دخل الشقه فتح الشبابيك كلها وفونه رن " 


ادهم ببتسامه : لاء اقلق عليكي ايه اللي مصحيكي بدري كدا 


نهال ضحكت بخفه : بنجهز الحجات اللي هتيجي عندكم وخشب المطبخ لسه واصل من شويه كانو بينزلوه 


ادهم : يووم شاق من اوله عندك انا يدوب صليت وطلعت افتح شبابيك الشقه ونازل تاني علشان افطر انتي هتيجي تفرشي معاهم ولا لاء ؟


نهال : لاء ماما وطنط نجوي مرات عمي هما اللي هيجو بس هيفرشو الشقه بس عندي طلب 


ادهم : اطلبي 


نهال بإحراج : ممكن لما الشقه كلها تتفرش وتخلص تخلي معاك مفتاح اوضة النوم محدش يدخلها اللي عايز يتفرج يتفرج بس محدش يدخل اوضة النوم 


ادهم بستغراب : ولا حد داخل اوضة النوم ولا حد طالع الشقه مين اللي هيطلع يتفرج ويتفرج علي ايه اصلا ؟ 


نهال : انا فكرت عندكم الناس بتطلع تتفرج علي الشقه مكنتش ممانعه عادي لو اهلك عايزين يتفرجو وكدا بس محدش يدخل اوضة النوم دا طلبي 


ادهم ابتسم : اااه انتي تقصدي امي ومرات اخويا وكدا يعني 


نهال بسرعه : متفهمنيش غلط والله هما علي دماغي وراسي بس اوضة نومنا بلاش حد يدخلها مش حابه كدا فاهمني 


ادهم : فاهمك فاهمك متقلقيش محدش طالع خليكي معايا ثواني كدا " وطلع البلكونه ونادي بصوت عالي" صلااااح 


صلاح بصله من الشارع : ايييه يا ادهم 


ادهم : اقفل محبس الخزان يلااا الدنياا هتغرق مايه " صلاح شاورله بموافق " نهال سمعاني 


نهال : سمعاك هي العزبه عندكم عامله ازاي اشرحها ؟


ادهم بتلقائيه: متتشرحش هي بتتشاف وتتحس بس لكن الشرح مش موجود ليها بكرا تشوفيها وتعبري وتشرحي براحتك 


نهال ضحكت من كلامه : كلامك كله يطمن عندي امل كبير ان هنزل اجري في الاراضي لما الدنيا تشتي المنظر في بالي 


ادهم ضحك علي تخيلها وهو بيربط اوكرة الباب اللي لسه متركبتش : خيالك ميسرحش اوي كدا اراضي ايه اللي تجري فيها انتي فاكره نفسك مرزعه دا عزبه يا نهال بهايم ودبان وتراب عندنا هنا اللي تمشي وماسكه ايد جوزها تبقي مسيطره عليه عليكي تفهمي الباقي بقا 


" نهال حست انها مش داخله علي عيله جديده وبس دي كمان داخله دنيا جديده وعالم جداد "


ادهم فونه رن وهو بيكلمها بص فيه وكان الراجل بتاع الستاير : نهال هقفل ارد علي بتاع الستاير علشان شكله تحت البيت طالع يركبهم وهكلمك تاني 


نهال : خلاص ماشي مع السلامه " وقفلت معاه " 


زينب دخلت عليها الاوضه بلهفه : نهال ناقص بطنيه متعرفيش هي فين ؟ 


نهال سابت فونها بصت فوق الدولاب : ما اهي يوم ما جبتيها قولتلك نزليها المخزن مع باقي الحجات انتي اللي كسلتي حطتها فوق الدولاب 


زينب ابتسمت براحه : طيب الحمدالله انها مضاعتش هبعت احمد ابن عمك ينزلها 


نهال بتردد : ماشي بس كنت عايزه منك فلوس 


زينب بستغراب : عايزه فلوس ليه في حاجه ناقصه ولا ايه ؟


نهال بدأت تفرك اديها في بعضها بتوتر : مش هلف وادور عايزه اجيب مجموعة الحمام المغربي وسألت عليها قالو الاصليه ب ٧٥٠ جنيه ادهم مديني فلوس بس برضو مش عارفه اسحب منهم محروجه 


زينب ضحكت علي بنتها : لاء متسحبيش حاجه من فلوس ادهم خليهم معاكي وهديكي انا فلوس تجيبي اللي نقصك بس مين اللي هيعملو ليكي 


نهال : انا هعمله لنفسي في بيتنا هنا شنطة المكياج والعطور فين ؟


زينب : طلعتها علشان هتروح في العربيه الشقه 


نهال قامت وقفت وبصت لأمها بتوتر : بصي اكيد انتي هتروحي مع العزال وهي راحه شنط هدومي وكل حاجه خاصه بيا اعرفيها ودخليها اوضة النوم ومحدش يفتحها غيرك 


زينب بدهشه : في ايييه يا نهال انتي محبكه الموضوع كدا ليه ؟


نهال بزهق : يا ماما اعملي زي ما بقولك وخلاص انتي خسرانه ايه يعني انا مش عايزه حد يشوف حاجتي 


زينب : طيب خلاص متقلقيش علي ضمانتي الموضوع دا يلا روقي كدا وشوفي وراكي ايه علي ما انزل اشوف الناقص انا ونجوي " وسابتها ونزلت علي تحت " 


" نهال طلعت البلكونه وسندت علي الصور وفضلت تبص علي الشارع وتفكر هي لو كانت قابلت ادهم في وقت غير اللي هي فيه دا كانت ممكن تحبه ، وليه لاء هي متنكرش ان شخصيته عجباها وطريقة تفكيره عجباها قطع تفكيرها الجرس اللي بيرن قامت فتحت " 


احمد بغلاسه : امك بعتاني اخد البطنيه من فوق الدولاب يا عروسه انتي اتجوزي وورطي اهلي في بدله بشيئ وشويات 


نهال بصتله بقرف : ادخل يلااا مش ريقالك البطنيه فوق الدولاب اللي في اوضتي خدها 


احمد بلوية بوز : مش رايقه ليه يمااا مصيبه ليكون العريس مزعلك مع ان اشك والله العظيم 


نهال لسه هترد ادهم اتصل ف ردت عليه : الوو 


احمد من الاوضه بضحك : يخربيت ام الرقه المزيفه 


ادهم سمع صوت احمد فقال بستفسار : انتي فين ؟


نهال : انا في بيتنا بس احمد طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب ينزلها لماما 


ادهم بستغراب : ااه يعني افهم من كلامك ان انتي واحمد في بيتكم لوحدكم وماما تحت 


نهال بتلقائيه : اه بالضبط كدا 


ادهم بنرفزه : هو ايييه اللي بضبط كدا انتي قاصده تنرفزيني احمد ايه اللي مطلعه فووق وانتي لوحدك 


نهال : يا ادهم ما انا قولتلك طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب 


ادهم بنرفزه اكبر : برضو بتقولي بطانيه يحرق ابو البطانيه ياستي 


نهال بضيق : انت متنرفز ليه ما انا قولتلك اللي حصل اعمل ايه تاااني 


ادهم بعصبيه : ياستي ولا تعملي ولا اعمل ابعتيلي صورة البطاقه بتاعتك علي الواتس وخلاص مع السلامه " وقفل " 


نهال نزلت الفون من علي ودنها بدهشه : دا قفل في وشي ايه اللي هو بيعمله دا " ورنت عليه تاني كنسل اتغاظت اوي منه " 


احمد اخد البطانيه : نهال انا اخدت البطانيه و نازل  عايزه حاجه 


نهال : لاء شكرا اقفل باب البيت وراك والنبي علشان القطط متدخلش 

..........................................

              " ادهم قاعد في اوضتة هيتجنن " 


ادهم بعصبيه : دا اللي يعصبك اكتر انها بتتكلم بكل برود ومش فاهمه فين المشكله " بعدين ادرك انه بيكلم نفسه ومش حاسس " معقول اكون وصلت لدرجة ان اكلم نفسي ؟ 


صلاح خبط خبطه علي الباب ودخل : ايه يا عريس حابس نفسك في الاوضه ليه لسه بدري علي الحبسه دي 


ادهم بصله بغيظ : كملت بيك يا عم صلاح رقم واحد متدنيش اي نصايح تحت مسمي انك مجرب الجواز انت كدا كدا مش نافع اصلا رقم اتنين خدلك جنب مني اليومين دول علشان روحي في مناخيري 


صلاح دخل وقفل الباب وراه : اوب اوب هي العروسه بدأت جولة النكد بدري اوي كدا ليه بس اسمع مع اول مشكله بتحصل بينكم هي بتاخد بتفهم وضعك هيبقي ازاي لو من انت هديت وقولت مشكله وتعدي هي خلاص يمعلم فهمت انك تتساب وقت ما تهدي واكيد هترجع تكلمها ف بعد كدا هتسيبك انت اللي تصالح وتدادي رغم ان هيا اللي غلطانه لكن لو بقيت حمش ومش من النوع اللي يتصالح بسهوله ومرمطها والله هتبقي خاتم في صباعك 


ادهم بنرفزه : يابني انا هخليها خاتم في صباعي ليه انا عايزها تفهم ان الحاجه دي مينفعش تعملها بعد كدا علشان خلاص هتبقي ست متجوزه وفي حياتك راجل مبيقبلش بالغلط بص سيبك من القصص اللي ملهاش لازمه دي كلها ابوك فين 


صلاح : ابوك دخل ينام ساعه قبل ما العزال تيجي 


ادهم اخد فونه في جيبه ومحفظته ومفتاح العربيه : طيب انا رايح مشوار ١٠ دقايق عشان لو حد سأل عليا 


صلاح بستغراب : رايح فين كدا ؟


ادهم بصله : هروح اجيب صندوقين كاكولا يتوزعو علي الناس اللي هتيجي دي واجي يلا سلام " وسابه ونزل ركب عربيته ومشي " 

 

                      " في المطبخ " 


" نوال واقفه بتجهز غدا وبتغسل المواعين ، وغزل قاعده جنبها علي رخامه المطبخ بتعيط من غير سبب " 


نوال : خلاص يا غزوله بطلي عياط يقلبي وانا هجيبلك كل اللي انتي عيزاه 


سلوي دخلت المطبخ بصت لنوال : نوال اعمليلي كوباية شاي حاسه ان الصداع هيفرتك دماغي 


نوال : حاضر هخلص بس غسيل الرز وهعملك كوباية شاي 


سلوي : طب ما تولعي علي البراد جنبك علي الشاي وانتي بتغسلي الرز يكون غلي ايه اللي هيحصل يعني 


نوال غمضت عينها بغضب وهي عينها للحوض : حاااضر دلوقتي هولعلك عليه واجيبلك كوباية الشاي لحد عندك متتعبيش نفسك انتي انا هعمل الشاي وهسكت غزل وهعمل الغدا وهنضف البيت وفي الاخر مبعملش حاجه برضو 


سلوي بعصبيه : انتي عايزه ايه يعني شيفانا فرحانين قولتي انكد عليهم شويه صلااااح صلااااح 


صلاح جيه علي صوت امه : في ايه يمااا بتزعقي ليه 


سلوي بعصبيه : والله شوف مراتك اللي فرغت عينها من الكل ومحدش عاد قادر يكلمها بقولها اعمليلي كوباية شاي مش الصداع هيكسر دماغي ومش قادره اقف اعمل اديتني موال كأنها اللي شايله البيت يا اخي ربنا ميحوجني لحد " وسابت المطلخ وطلعت " 


صلاح بص لمراته بغضب : يعني حتي كوباية الشاي مش طايقه تعمليها الوليه بتقولك تعبانه ومش قادره تقف اعتبريها امك ياستي والنبي هقولك ايه بعد كل اللي بقوله " سابها وطلع من المطبخ " 


نوال غمضت عينها ودموعها نزلت قالت بهمس : في ايه بتعيطي ليه انتي مفكره انه هيجي ينصفك المفروض تكوني اتعودتي " وبصت لابنتها اللي بتعيط وعماله تزن شالتها وطلعت علي شقتها سابت الكل " 

................................

              " في حدود الساعه ٤ العصر " 

" اكتر من عربيه شايله عفش نهال ووصلو البلد والعربيات بتزمر علي اساس بيزفو العزال في عربيه ملاكي راكب راشد ورامي واحمد وفي توكتوك وراهم نجوي وزينب " 


" قدام البيت واقف سالم والشيخ عطيه وصلاح وادهم وفي برندة البيت وقفه لمياء وجمليه وسلوي بيزغرطو وفي الدور التاني واقفه نوال في البلكونه هي وبنتها واهل العزبه كلهم بيتفرجو علي العفش اللي جاي " 


راشد نزل من العربيه : يلا يرجاله علي اقل من مهلكم وطلعو العزال بنظام علشان مفيش حاجه تتكسر " وفعلا العزال الرجاله بدأت تطلعهم وادهم معاهم وايده في كل حاجه 


                       " في البرنده " 


زينب طلعت وسلمت علي ام ادهم : العوافي عليكم 


سلوي حضنتها بحب : نورتي العزبه كلها يا ام نهال والله العظيم " وبصت للمياء " دي ام نهال " وبصت لزينب " ودي لمياء اختي 


زينب حضنتها : اتشرفت بيكي يحبيبة قلبي كنا عايزين نطلع علي الشقه علطول اتحرجنا من الرجاله 


سلوي جابت كراسي : اقعدو بس الاول كدا علي ما نجيب الحاجه الساقعه نشربها وبعدين اطلعو الشقه شوفو هتعملو فيها ايه براحتكم 


لمياء : انتو هتفرشو النهارده ولا ايه ؟


زينب : الفرح الخميس الجاي ومفيش وقت ربنا يدينا الصحه انا ونجوي ونفرشها النهارده علشان بكرا هوصي علي كحك وبسكوت الصباحيه ومش هبقي فاضيه 


سلوي ببتسامه : ربنا يعينكم يارب ويديكم الصحه واحنا معاكم اهو برضو لو احتاجتو حاجه هنيجي نساعدكم 


زينب ابتسم بمجامله : متحرمش منك ابدا يحبيبتي 


" وفضلو قاعدين لحد ما العزال كلها طلعت الشقه ، ادهم راحلهم البرنده " 


ادهم : ام نهال العزال كلها طلعت الشقه لو عايزه تطلعي اطلعي 


زينب ابتسمت وقامت وقفت : طيب هنطلع احنا علشان نشوف هنعمل ايه " وطلعو علي الشقه " 


سلوي : ادهم هي جايبه شاشتين ولا شاشه واحده ؟ 


ادهم لسه هيرد علي امه فونه وكانت نهال بص لامه : ثواني يما جايلك " وبعد شويه وفتح عليها " الوو 


نهال بضيق : مبتردش علي الواتس ليه وكل ما ارن تكنسل عليا ليه ؟


ادهم بنرفزه من عدم تقديرها : مبردش عليكي علشان مش فاضي بطلع العزال وبحاسب العربيات وبتأكد حاجه اتكسرت ولا لاء وميت حوار بعمل فيه لوحدي 


نهال حست فعلا انه مضغوط ف اتكلمت بهدوء : هاخد من وقتك دقيقه وبعدين هسيبك تكمل اللي وراك اولا احمد ابن عمي اكبر مني بسنه اتربينا سوا انا بعتبره اخويا علشان معنديش اخوات وهو كذابك بيعتبرني زي تغريد وضحي اخواته ممكن تمون فهمتني غلط انه هو هنا وماما مش موجوده بس دا مش اول مره يعملها من قبل ما تدخل حباتي وهو بيعمل كدا ف عادي بنسبالي مكنتش اعرف انك هتضايق 


ادهم اتبسط لما اعترفت بغلطها بس اتكلم بنبرة عاديه : شوفي انتي قولتي ايه من قبل ما ادخل حياتك يعني انتي دلوقتي تراعي شكلي وتراعي احساسي ك راجل لو هو مين ملوش الحق يفضل معاكي في الشقه لوحدكم يعني ايه اكلم مراتي تقولي انا مع احمد بياخد البطانيه والنبي دا كلام ؟


نهال اتنهدت وردت : انا اسفه وحقك عليا اتمني متزعلش مني 


ادهم ببتسامه : مش زعلان يا قمر المهم مضطر اقفل علشان سايب الدنيا تضرب تقلب ورايا وجيت اكلمك 


نهال ابتسمت : يلا مع السلامه " وقفلت معاه وهي مبتسمه بس مبتسمه ليه متعرفش السبب بس كل اللي مسيطر عليها كلمة مراتي قد ايه كلمه غريبه بنسبالها بس ليها متعه خاصه في نفس الوقت " 

................................... 

                       " في شقة نوال " 

" جرس الباب رن راحت فتحت وكانت جميله "


نوال : تعالي يجميله ادخلي 


جميله دخلت بعد ما قلعت الشبشب : مشوقتيش العزال ولا ايه ؟


نوال ببتسامه: شوفتهم من البلكونه عندي بسم الله مشاء الله حاجتها كلها روعه 


جميله : علي فكره حاجتها مش الواو بالله في مطبخ اسود وجايبه التلاجه فريش يعني حاجتها فيه الاحسن منها برضو 


نوال بتنهيده : ياستي جابو علي قد مقدرتهم ايه اللي حصل يعني بعدين الجوازه جت في ثانيه في ثانيه يعني ملحقوش برضو كتر خيرهم 


جميله : اصلا امها كانت تحت مرتحتلهاش كدا " لما ملقتش رد من نوال غيرت الموضوع " طيب هسألك سؤال بنسبالك جوار عن حب ولا جواز صالونات 


نوال اخدت نفس كبير وطلعته : في مثل بيقولك خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه طبقي المثل دا علشان اكتر حاجه صدقتها هو المثل دا واقعي بشكل مرعب 


                       "" انتظرو القادم "" 


ليت ايامي حنونه معي كَ حنانك ✨



تكملة الرواية من هناااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع