رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم مارينا عبود حصريه وكامله
رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم مارينا عبود حصريه وكامله
( 11 )
" القرار "
¤قاسم أخد قراره وكلم صاحبه:
- رامى أنا موافق على الخطة بتاعتك بس اقسم بالله إلياس لو حصله حاجه بسبب غبائك وقتها هتندم على اليوم إللى شوفتني فيه.
- متقلقش إلياس هيكون في حمايتي بس خططتنا هتتنفذ يوم الفرح بس لحد اليوم ده يا قاسم أنا عاوزك تبين قدامهم كلهم إنك مبسوط وفرحان بجوازهم علشان محدش يشك فيك يعني كل المطلوب منك شوية حركات كده
قاسم زفر بضيق وأردف:
- تمام موافق رغم إنه صعب عليا اعمل كده بس اوك هحاول
- تمام يا صاحبي اقفل دلوقتي وارجع البيت علشان مامتك لسه قافله معايا وقلقانه عليك
- حاضر
¤قاسم قفل الفون وركب عربيته واتنهد بحزن:
- أنا عارف إنه القرار اللي اخدته غلط وكل اللي بعمله ده غلط بس معنديش حل تاني مينفعش اضيعكِ من ايدي يا حبيبة
أنتِ حب عمرى ومينفعش تروحي لغيرى حتى لو اضطريت ارجعكِ بالقوة.
¤اخد نفس وبدأ يسوق عربيته وبعد وقت رجع البيت، اول ما دخل والدته جريت عليه بخوف:
- كنت فين يابني كل ده قلقتني عليك
ابتسم وباس ايدها:
- متقلقيش يا ست الكل أنا كويس ولله بس كُنت مع صحابي والوقت أخدنا أنا اسف قلقتكِ عليا
بصتله بحزن وأردف بهدوء:
- أنتَ كويس يا قاسم ؟
- أنا كويس يا ماما متخفيش بس عاوز انام بصراحة
- طيب يابني روح ارتاح وبعدين نتكلم.
- ماشي تصبحي على خير.
- وأنت بخير يا حبيبي.
طلع اوضته وهي فضلت بتبص لطيفه بحزن كبير وبتتمنى ابنها يكون بخير.
~~~~~~~~
تاني يوم وفي تمام الساعة السادسه مساء.
كان إلياس قاعد مع مامته وبيتكلموا لحد ما قاطع دخولهم سيف.
إيه يا عريس مجهزتش ليه
- هروح أجهز دلوقتي بس أنتَ كُنت فين
- كنت مع صحابي، قوم يلاه هساعدك
- لا روح أنتَ ذاكر ومتشغلش بالك
أردف بمرح: ياعم قووم بلا مذاكره احنا عندنا كام إلياس يعني
ضحك: ماشي يلاه بينا
زينة بصتلهم بحب:
- ربنا يحافظ عليكم يا ولاد ويفرح قلبكم
¤بعد دقايق
- يابني حرام عليك طلعت كل الهدوم وبرضو مفيش حاجه عجبتك
- ما أنا محتار، بقولكَ إيه أختار أنتَ انا زهقت.
سيف ضحك وقام مسك بدله ورفعها قدامه:
- بصراحه البدلة ديه حلوه وهتطلع جامده عليك
اتنهد بيأس: طيب هدخل أشوفها
سيف بصله وضحك:
- طيب أدخل بسرعة علشان متتاخرش.
- ماشى بس أنتَ مش هتروح معانا؟
- لا روح أنتً أنا نازل أتابع الماتش
- ماتش!!!
- ماتش إيه ؟
ضحك وبصله بفخر:
- يابني الأهلى بيلعب السوبر النهاردة إيه هو الحب أخد عقلك ولا إيه؟
- لا ولله يعني الماتش أهم من جوازتي يا سيف
سيف بصله بضحك ووقف قدامه على السرير:
- وأهم مني شخصيًا أنتَ عاوزني اسيب الأهلي واروح اقعد فى اتفاقية جواز لا لا أنا مش بتاع الكلام ده خاالص
- لا بصراحة أمي عرفت تربي فيك.
سيف ضحك وإلياس بصله بغيظ وفتح باب الاوضة:
- يا ماااما، أنتِ يا نبع الحنان تعالي شوفي ابنكِ.
زينة دخلت ووقفت قدامه بخوف:
- فى إيه يابني مالك؟
- ابنكِ المُحترم عاوز يسيب اخوه علشان يروح يتابع الماتش.
زينة بصتله وكتمت ضحكتها:
- بصراحة يا إلياس يابني أنتَ اخترت معاد غلط يعني مش لاقي غير وقت الماتش نروح نطلب إيد البنت.
- لا ثواني كده هو حضرتكِ كمان عاوزه تتابعي الماتش زيه.
زينة بصت لسيف وضحكِت:
- لا طبعنا يا إلياس جوازتك أهم بس لو الأهلى فاز يا واد يا سيف رن عليا
سيف بص لإلياس المصدوم ووقع من الضحك:
- زوزا أنتِ مش بتهزقيني كل يوم ؟ بس أنتِ روحي روحي روحي.
- يا بختي الاسود
سيف كتم ضحكته ووقف جنبه:
- لا مهو بختك على حسب مين هيفوز،
- يعني لو الأهلى فاز وقتها بختك هيبقاا قمر ولو خسر بختك هيبقاا اسود أنتَ وعروستك.
إلياس هز رأسه بيأس وبصلهم:
- امممم طيب اتفضلوا انتوا الاتنين اطلعوا علشان اغير هدومي قبل ما تحصلي حاجه بسببكم.
سيف ضحك ولف دراعة حولين زينة وطلع وهو بيغني وإلياس فضل واقف متنح.
~~~~~~~~~~
- مالكِ يا حبيبة متوتره كده ليه
- بصراحه خايفه ماما تعمل مشكلة مع ألياس وأهله أنتِ عارفه أنها مش موافقة على الجوازه ديه
منة ابتسمت ورتبت على ضهرها:
- متخفيش يا حبيبتي بإذن الله خير
اتنهدت بخوف:
- يارب بس في حاجه تانيه مخوفاني اووي
- هي إيه
حبيبة بصتلها ببراءة:
- خايفه الأهلي يخسر السوبر يا منة
- منة خبطت ايدها على جبينها وبصتلها بيأس:
- لا هو بصراحة إلياس ربنا يكون فى عونه عليكِ.
- منة بقولكِ إيه أنا هنزل للضيوف وأنتِ تابعي الماتش وقوليلي مين فيهم هيفوز.
منة ضحكِت وقومتها:
- طيب قومي ياختي العريس قرب ييجي وبكره اسألي آدم مين فاز
- فكرة برضوا
منة رفعت رأسها وايديها لفوق:
- يارب صبرني.
~~~~~~~~~
بعد وقت كان ألياس و والدته قاعدين فى فيلا غانم ابراهيم
وقصادهم قاعد غانم وحبيبة وشيرين و والدتها وبيتفقوا على كل حاجه تخص جواز حبيبة وألياس لحد ما قاطعتهم شيرين:
- بس أنا عندي شرط يا ألياس لو أنتَ حابب تتجوز بنتي
ألياس بهدوء:
- اتفضلي حضرتكِ تقدري تشرطي
شيرين بجمود:
- شرطي إنك اول ما تتجوز حبيبة تعيش معانا هناا وتسيب بيت اهلك ولو موافقتش على الشرط ده معنديش بنات للجواز ودلوقتي القرار فى إيدك أنتَ.
كلهم بصولها بصدمة وخصوصا حبيبة اللي بصت لإلياس بخوف.
ألياس أخد نفس عميق وو.....
دلوقتي إلياس اصبح فى موقف صعب وما بين نارين والقرار فى ايده حبيبته ولا أهله ياتره هيختار مين؟
( 12 )
"بداية الطريق"
شرطي أنك اول ما تتجوز حبيبة تعيش معانا هناا وتسيب بيت اهلك ولو موافقتش على الشرط ده معنديش بنات للجواز ودلوقتي القرار فى إيدك.
كلهم بصولها بصدمة وخصوصًا حبيبة إللي بصت لإلياس بخوف.
ألياس أخد نفس عميق وأردف بأحترام:
- حضرتكِ عارفة أنتِ بتقولي إيه؟!
- أزاى عاوزني أسيب الست إللى ربتني وتعبت معايا لحد ما وصلتني لهنا واعيش معاكم!!
وأزاى تفكري إنه ممكن حد عاقل يوافق على الشرط ده؟... شيرين هانم أنا عارف أنا هحافظ على بنت حضرتكِ أزاى ومتقلقيش حبيبة هتكون فى عنيا ومش هخليها تحتاج لأي حاجه أو تحس بأي نقص لكن أنا مستحيل أوافق على شرطكِ ولو وافقت يبقي مينفعش تأمنيَ على بنتكِ معايا لأنه إللي يسيب أهله لأي سبب كان وينكر خيرهم ميبقاش راجل،
أهلنا هما حياتنا يا هانم وليهم كل الفضل علينا ومن غيرهم إحنا منسواش
إلياس بص لوالدته وتابع بحب وفخر:
- والست ديه تعبت اووى علشان تربيني ومستحيل أفكر أتخلىَ عنها لأي سبب حتىَ ولو علي حساب سعادتي وصدقيني أنا مُتاكد أنه حبيبة هتكون مرتاحة مع والدتي
زينه بصت لأبنها بفخر وشيرين كانت هترد بس قاطعها غانم إللى بص لإلياس بفخر وابتسامة:
- شيرين أكيد بتهزر معاك يابني ومش قصدها وأنتَ عندك حق، أنتَ لو فكرت توافق على شرطها كُنت أنا إللي هرفض اجوز بنتي ليك لكن كُل مره أنتَ بتثبتلي إنه بنتي أختارت الشخص الصح وأنا فخور بيك وبإذن الله خطوبتك أنتَ وحبيبة هتكون الأسبوع الجاى وبعدها بأسبوع كمان هنعمل فرحكم قبل ما اسافر
زينه ابتسمت وبصت لشيرين إللى كانت بتبص لغانم بغضب:
- متقلقيش عليها يا شيرين هانم حبيبة هتبقاا بنتي إللى مخلفتهاش ولو إلياس فكر بس يضايقها وقتها أنا إللى هقف فى وشه وبنتك هتكون بنتي ومكانتها هتبقا أغلىَ من غلاوة إلياس وسيف عندي
غانم ابتسم وأردف:
- وأنا متاكد من ده
إلياس بهدوء:
- بعد إذنك يا عمي ممكن أتكلم مع حبيبة على انفراد
- أكيد يابني اتفضل
إلياس أخد حبيبة وطلع الجنينة وشيرين اتعصبت وطلعت أوضتها
غانم بص لزينه بأحراج:
- أنا متأسف جدًا على تصرفات شيرين هي بس متعلقة بحبيبة اووي ومش عاوزها تبعد عن عنيها
زينه بابتسامة:
- أنا مقدرة قلقها وخوفها على بنتها بس أوعدك بنتك فى عيني
غانم أبتسم وفضلوا يتكلموا في بعض الأمور إللى تخص فرح إلياس وحبيبة
~~~~~~~~
- أنا اسفه على كلام ماما معاك.
ابتسم وبصلها:
- أنا كنت عارف إنها هتحاول تحط شروط تعجيزيه علشان توقف الجوازة بس متقلقيش أنا مستحيل اسمح لحد إنه يفرقنا بس قبل كل حاجه وبما إنه النهاردة بدأية طريقنا وحياتنا سوا أنا عاوز اعرف حاجه وحده أنتِ مبسوطه؟
- اكيد
- يعني مش هيجي يوم وتندمي على اختياركِ ده
بصتله بحب وعيون بتلمع:
- مستحيل أندم أني اخترتك بس توعدني تفضل معايا
ابتسم ومسك ايدها:
مستحيل افكر اسيبكِ، إحنا هنفضل مع بعض مهما حصل وحتى لو حاولوا يفرقونا حبي أنا وأنتِ هيتخطى كل الظروف الصعبة بس عاوز افهمك حاجه مهمه وهي أنه أمي واخويا ليهم مكانة كبيره اوووى عندي وعلشان كده لو...
قاطعته وأردفت بحماس:
مامتك ست طيبة اوووى وأتاكد إنها هتكون أمي التانيه وبالنسبة بقا للاستاذ سيف فا اعتبره من النهاردة اخويا الصغير
¤إلياس ابتسم وعيونهم اتلاقت،
لثواني، أو دقايق، أو وقت كبير مقدروش يحسبوه،
كل واحد جوه قلبهُ مشاعر كتيرر للتاني،
أصوات قلوبهم مسموعه، وعنيهم بتحكي كلام كتيرر صعب الكلام يعبر عنه
فاقوا من شرودهم على صوت الخادمة إللي نادتهم يدخلوا.
فى اللحظة ديه كانت شيرين واقفة فى البلكونة وشيفاهم، ومش قادره تحدد هي مبسوطة لإنه بنتها مبسوطه ولا خايفه التاريخ يعيد نفسه وبنتها تعاني نفس معاناتها، مشاعرها متلخبطه، ما بين سعادة وخوف، اتنهدت ودخلت اوضتها.
¤ إلياس سلم على غانم وأخد زينة ومشيوا بعد ما اتفقوا على كل حاجه.
غانم بص لبنته بسعادة:
- مبسوطة يا بيبوا
حبيبة ابتسمت بخجل واترمت فى حضنه وهو بادلها الحضن بفرحة كبيره:
- مبروووك يا حبيبتي ربنا يتتملكِ على خير.
- الله يبارك فيك يا بابا
طيب يلاه يا حبيبة بابا روحي ارتاحي وقولي لمنة تنزل علشان اوصلها
- حاضر تصبح على خير
- وأنتِ بخير يا حبيبتي
¤حبيبة طلعت اوضتها وغانم اتنهد وطلع اوضته وهو مضايق من شيرين، فتح الباب ودخل قعد قصادها:
- ممكن افهم إيه اللي أنتِ قولتيه للولد ده؟
وبأى حق تطلبي منه طلب زى ده
شيرين بصتله بغيظ:
- يعني أنا غلطانة علشان خايفه على مستقبل حبيبة وعاوزها تعيش معانا
غانم ضرب كف بكف وبصلها بيأس وخرج علشان يوصل منة بنت اخوه ويرجعها البيت وشيرين فضلت مضايقة.
~~~~~~~
إلياس وزينة دخلوا البيت وهما فرحانين وإلياس تنح اول ما شاف سيف مشغل اغاني للأهلي وقاعد بيرقص.
سيف اول ما شافهم قفل الاغاني وجري على إلياس وأردف بخوف:
- إيه عملتوا إيه؟
زينة بفخر:
- اكيد وافقوا طبعنا
سيف بصلهم بفرحة وسقف بحماس:
- ده كده ليلة حمراء وفرحة كمان، إلياس هيتجوز والأهلى أخد السوبر
زينة بصتله بفرحة وزغرطت:
- ده كده الفرحة بقت فرحتين.
إلياس ضحك عليهم وقعد قصادهم:
- لا الأهلى أخد دماغكم خااالص.
سيف قعد جنبه وبصله بخبث:
- اممم زى ما بيبوا أخدت عقلك بالظبط
زينة بضحك:
- بس يا ولااا ديه مش واخده عقله بس ديه واخده العقل والقلب وحالته هتبقااا صعبه الايام الجاية
- انتوا بتتريقوا عليا يعني ؟
سيف ضحك وبصله:
- لا طبعنا يا بروو إحنا نقدر نعمل كده!
- طيب أنا داخل انام وأنتَ روح ذاكر علشان المدتيرم يا فاشل.
إلياس سابهم ودخل اوضته وسيف بص لزينة وضحك:
- أنا محدش عارف قيمتي فى البيت ده
- طيب قوم يا فاشل علشان تنام
- أنا داخل انام اصلًا أنا خسارة فى البيت ده وخسارة فيكم
زينة مسكت المخده ورمتها عليه وهو ضحك وقرب بأس جبينها ودخل ينام وهي دخلت اوضتها وفضلت تدعيلهم.
~~~~~~~~
تاني يوم حبيبة طلعت من غير ما تكلم شيرين بس اتصدمت اول ما شافت .......
( 13 )
اتصدمت اول ما شافت قاسم واقف قدام البيت وقاعد على عربيته.
اتنهدِت بخوف وهي بتدعي متحصلش مشكلة جديده بسبب قاسم.....قربت ووقفت قدام قاسم إللي اول ما شافها ابتسم بحب وقام من فوق العربية وأردف بحب:
- إزيكِ يا بيبوا
- أنا بخير يا قاسم بس أنتَ إيه موقفك هناا ماما جوا لو حابب تشوفها
- أحم بس أنا مش جاي علشان خالتي أنا جاي اقولكِ كلمتين مهمين وهمشي
- قاسم من فضلك لو جاي علشان تعمل مشكلة ف.......
قاطعها وأردف بتوتر:
- لا ولله أنا مش جاي اعمل مشكلة أنا جيت اباركلكِ على جوازكِ وأتأسفِلكِ على إللي حصل فى الشركة وخناقتي مع إلياس.
بصتله بصدمة ممزوجة بخوف:
- قاسم أنتَ كويس؟ قصدي يعني أنتَ مش بتعتذر لحد مهما كُنت عامل.
ضحك ومدلها كف ايده:
- لا يا ستي أنا كويس بس كُل الموضوع أني حابب ابدأ من جديد وبما إنكِ اكتر حد أنا ضايقته مني وعملتله مشاكل فأ قولت لازم اصالحكِ فا ياريت تقبلي اعتذاري
حبيبة ابتسمت بطيبة قلب وسلمت عليه:
- خلاص مش زعلانة واتمنى من قلبي ربنا يوفقك فى إللى جاى وتلاقي بنت الحلال.
قاسم اتنهد بحزن وأردف لنفسه:
- للاسف مفيش بنت ممكن تدخل حياتي غيركِ أنا آسف أنى بكدب عليكِ بس معنديش حل تاني
فاق من شروده على صوتها:
- قاسم أنتَ سرحت فى إيه
ابتسم وأردف بحب:
- مفيش، المهم بما إنكِ رايحه الشركة ف تعالي أوصلكِ لأني رايح اقابل والدك واتكلم معاه
بصتله وأردفت بتوتر:
- بس ..
قاطعها:
- مش عاوز كلام كتيرر يلاه بيناا
بصتله بيأس وبعد إصرار منه وافقت تروح معاه وبعد وقت وصلوا الشركة وللأسف فى اللحظة ديه كان واقف إلياس وآدم قدام الشركة وإلياس بصلهم بغيره وكان هيروح يتخانق مع قاسم بس آدم وقفه وأردف بهدوء:
- اهدأ وبلاش تسرع
بصله بغضب:
- أنا عاوز افهم بس هى جايه معاه ليه؟
آدم كان هيتكلم بس قاطعه قاسم:
- أنا اللي آصريت اجيبها معايا لأني عاوز اتكلم معاك قدامها
إلياس بصله بضيق:
- وحضرتك بقا عاوز تتكلم معايا فى إيه؟
قاسم اتنهد وحاول يسيطر على غضبه لأنه عمرهُ ما اعتذر لحد بس علشان خاطر خططته تمشي صح، عنده استعداد يدوس على أى حاجه فى مقابل خطته تنجح وحبيبة تكون ليه رسم على وشه ابتسامة مزيفه وقرب وقف قدام إلياس:
- بصراحة أنا جاى علشان اعتذرلك على إللي حصل يوم الخناقه واتمنى تقبل اعتذارى
إلياس وآدم بصوا لبعض بصدمة ورجعوا بصوا لقاسم وإلياس أردف بشك:
- قاسم باشا بيعتذرلي!! لا أكيد فى حاجه غلط، قولي ناوي على إيه يا قاسم ؟
حبيبة وقفت قدام إلياس وبصِتله برجاء:
- قاسم حابب يبدأ حياة جديده يا إلياس وهو جاى مخصوص علشان يبدأ معاك ومعايا من جديد ده حتى هو قالي إنه هيقنع ماما بجوزانا
إلياس عقد حواحبه وبص لقاسم بصدمة اما آدم فكان مربع ايديه قدام صدره وعنيه متركزه على قاسم وبيبصله ببرود.
حبيبة أردفت برجاء:
- لو سمحت يا إلياس سامحه مهما حصل قاسم ابن خالتي وكلنا بنغلط لو سمحت.
إلياس ساب حبيبة ووقف قدام قاسم وأردف بشك:
- اممم وحضرتك بقاا فى يوم وليلة غيرت رأيك و وافقت على جوازي من حبيبة رغم إنك اكتر حد بيكرهني مش غريبة شويه!
قاسم أخد نفس عميق وأردف:
- لا طبعنًا أنا مقولتش أني هتغير في يوم وليلة بس بحاول اصلح اخطائى، وابدأ من جديد وبصراحه أنا وعدت والدتي أني مش هقرب لحياتكم مره تانيه وهنسه حبيبة وأنا عارف إنه أنتَ مش هتصدقني بس مع الوقت هتعرف أنى اتغيرت بعد إذنكم
قاسم سابهم ودخل وإلياس بص لحبيبة:
- مش عارف، مش قادر اصدقه بصراحه حاسس إنه ناوي على مصيبة بس اتمنى يتغير بجد ويكون كلامه صح.
حبيبة ابتسمت وهزت رأسها بهدوء:
- متقلقش بإذن الله هيتغيرر يلاه بينا ندخل.
- تمام ادخلي أنتِ وأنا وآدم هنيجي وراكِ
- خلاص تمام متتاخروش
- اوك
حبيبة دخلت الشركة وإلياس وقف قدام آدم إللي مازال على وضعه و واقف شارد
- بتفكر فى إيه ؟
آدم اتنهدت وأردف بهدوء:
- لازم ناخد حذرنا الايام الجاية لحد ما نتاكد من كلامه أنا عارف قاسم كويس وإحنا مش عاوزين نصدق أى كلام وخلاص، هو يقدر يضحك على حبيبة بكلمتين لأنها طيبة وبتصدق الناس بسرعة بس إحنا لا وعلشان كده سيبهولي وأنا هحاول أعرف هو ناوي على إيه متشغلش بالك أنتَ.
- ماشي ربنا يعديها على خير.
آدم ابتسم وحضنه:
- هتعدي يا صاحبي متقلقش يلاه بينا علشان منتاخرش على شغلنا
- يلاه يا باشا
~~~~~~~
مّر اربع أيام بدون أحداث جديده غير إنه قاسم قدر يقنع شيرين بجواز إلياس وحبيبة وده خله الكل يستغرب من تصرف قاسم، وخصوصًا إلياس إللى بدأ يصدق إنه فعلا عاوز يتغير اما آدم ف مش مقتنع ومازال عنده شك إنه قاسم ناوي على حاجه كبيره وده خلاه يتفق مع سيف اخو إلياس أنهم يراقبوا قاسم تجنبا لإى مشكلة منه.
إلياس كان واقف قدام الفيلا ومنتظر حبيبة علشان ياخدها ويشتروا الدهب.
شيرين نزلت من العربية واستغربت اول ما شافته واقف قربت ووقفت قصاده:
- إلياس إيه موقفك هناا؟
إلياس بلع ريقه وأردف بتوتر:
- أحم بصراحه أنا مستني حبيبة بس هي اتأخرت.
- طيب يابني مدخلتش استنيتها جوه ليه؟
- بصراحة هو ....
قاطعته حبيبة إللى جريت على إلياس وبصتله بأسف:
- أنا اسفه بجد اتأخرت عليك.
ابتسم اول ما شافها:
- محصلش حاجه
بص لشيرين وتابع:
- بعد إذن حضرتكِ ممكن اخدها ونمشي؟
شيرين ابتسمت وأردفت بهدوء:
- أكيد طبعنا بس متتاخروش وبعد كده ابقا ادخل البيت علطول متوقفش بره،
البيت دلوقتي بيتك زى ما هو بيت حبيبة
شيرين سابتهم ودخلت وإلياس فضل واقف متنح
حبيبة ضحكِت على شكلة وضربته على كتفه:
- أنتَ لسه هتتصدم يلاه بيناا
- هي شيرين هانم تعبانة ولا ايه ؟
ابتسمت:
- بصراحة إللي حصل بفضل قاسم هو إللي كان طول الاسبوع إللي فات بيحاول يقنعها
إلياس اتنهد وأردف بغيره:
- طيب يلاه ياختي علشان هنتاخر
حبيبة ضحكت على غيرته وركبت العربية وهو اخدها وطلع وبعد وقت وصلوا محل المجوهرات
- يلاه يا ستي اختاري إللي يعجبكِ
حبيبة ابتسمِت ومسكت علبة الخواتم وعينها وقعت على خاتم كان شكله جميل اووي مِسكت الخاتم وخاتم تاني وبصت لإلياس بحيره:
- إلياس اختار أنتَ أنا مش عارفه اختار
ابتسم واختار اول خاتم هي اختارته وده فرحها اكتر:
- ده اجمل، مدي ايدكِ بقاا
حبيبة ابتسمت ومدتله كف ايدها وهو لبسها الخاتم وكان على مقاسها
وبعد ساعة من المناقشه ما بينهم اشتروا الدهب وإلياس اخدها وطلعوا على الاتيليه وبعد دقايق وصلوا ودخلوا.
إلياس مسك ايدها وابتسم:
- يلاه شوفي الفستان إللى يعجبكِ.
حبيبة دخلت وفضلت تلف فى الاتيليه وعينها وقعت على فستان وكان شكله جميل اووى بس تمنه غالي وكذلك كل الفساتين إللى عجبتها أخدت نفس عميق وبصتله:
- بصراحة أنا معجبنيش أى حاجه تعال نروح اتيليه تاني
ضحك وقرب سحب الفستان إللى عجبها ورفعه قدامها:
- طيب ادخلي شوفي ده
- بس
قاطعها وأردف بحب:
- مفيش بس يلاه بسرعة وهستناكِ هناا
اتنهدت ودخلت تقيسه وهو فضل واقف مستنيها ودقايق وطلعت وهي لابسه الفستان وشكلها يخطف القلب.... إلياس وقف متنح اول ما شافها
حبيبة وقفت قدامه ولفت حوليه بفرحة:
- أى رايك حلو؟
ابتسم ومسك ايدها لفها حولين نفسها مرتين وطبع قبله على جبينها وأردف بحب كبير:
- حلووو اووى طبعنًا
- أنتِ كده كده خاطفه قلبي من يوم ما شوفتكِ.
ابتسمت بخجل وسأبته ودخلت تغير وهو فضل يلعب في شعره ويضحك:
- شكلكِ هتتعبيني اووي معاكِ يا ست بيبوا
خلصوا وخرجوا، وإلياس حط الكياس فى العربية وأخدها وقعدوا على البحر.
- أنا هروح اجيب ايس كريم وشوية حاجات واجيلك متتحركيش من هنا
-خلاص اوك متتاخرش
ابتسم وهز رأسه بالموافقة وسأبها جاب ايس كريم وكل الحاجات إللى بتحبها حبيبة ورجع لقه شابين بيحاولوا يضايقوها حط الحاجات فى الارض وبصلهم بغضب وقرب وقف قدامها واشتبك مع الشباب.
فضل يضرب فى الشاب لحد ما اغمى عليه بس الشاب التاني طلع سكينة وقرب من إلياس وو...
حبيبة بصراخ:
- إلياااااااااس لا
( 14 )
ابتسم وهز رأسه بالموافقة وسأبها وراح جاب أيس كريم وكل الحاجات إللى بتحبها حبيبة ورجع لقه شابين بيحاولوا يضايقوها حط الحاجات فى الارض وبصلهم بغضب وقرب وقف قدامها واشتبك مع الشباب.
فضل يضرب فى الشاب لحد ما اغمى عليه بس الشاب التاني طلع سكينة وقرب من إلياس وقبل ما يطعنه كان حد مسك ايد الشاب ووقعه على الأرض ووقف قدام إلياس
حبيبة بصراخ:
- إلياااااااااس لا....
ثواني مرت كان فيها الصمت سيد المكان، حبيبة غمضت عنيها بخوف وثواني ورجعت فتحتهم وابتسمت بفرحة:
- قاسم !
إلياس كان واقف مصدوم وقاسم ماسك الولد التاني وبيضربه
الولد زق قاسم وأخد صاحبه وهرب وقاسم بص لإلياس وأردف بخوف:
- أنت كويس ؟
إلياس فاق من صدمته وهز رأسه بهدوء.
حبيبة بصت لقاسم بتساءل:
- قاسم أنتَ جيت أزاى؟
رامى صديق إلياس وقف جنبه وأردف بتوتر:
- كنا بنتمشى أنا وقاسم وبالصدفة شوفناكم وكويس إنه قاسم لحق خطيبكِ فى اخر لحظه.
إلياس بص لقاسم وابتسم:
- حقيقي مش عارف اشكرك ازاى
قاسم أردف بهدوء:
- محصلش حاجه كملوا سهرتكم ومتتاخروش علشان خالتى متضايقش
إلياس هز رأسه بالموافقة وقاسم أخد صديقه ومشى
حبيبة بصت لإلياس بخوف واترمت فى حضنه وهي بتعيط:
- أنتَ كويس؟ هو كان...
ابتسم وحضنها:
- متقلقيش أنا كويس ولله
بعدها عن حضنه ومسح دموعها:
- خلاص أنسى إللى حصل، وتعالى نكمل اليوم بتاعنا ، أنا جبتلكِ كل الحاجات إللي أنتِ بتحبيها
حبيبة اتنهدت بخوف:
- لا يلاه بينا نمشى من هناا
هز رأسه يمين وشمال وسأبها وراح جاب الِكياس ومسك ايدها وقعدوا جنب البحر:
- بالله حد يسيب الجو الجامد ده والحاجات ديه ويمشي أنتِ مجنونة
ضحكِت على شكلة وأخدت منه الأيس كريم:
- هو جو لطيف وجميل بس أنا كان مُمكن اخسرك النهاردة.
بصلها وابتسم بخبث:
- أممم خايفه عليا؟
بصتله بعنيها العسلي وأردفت بغضب:
- إلياس ممكن تُسكت علشان الموضوع مش هزار بجد لو قاسم مجاش فى الوقت المناسب معرفش كان مُمكن يحصل إيه.
ضحِك ونام على الأرض:
- خلاص بقااا يا بيبوا انسىَ وبعدين حتى لو قاسم ملحقنيش والولد طعني كنت هدخل المستشفى كام يوم واطلع.
حبيبة اضايقت من كلامه وضربته على صدره:
- أنتَ واحد مستفز ومعندكش احساس وأنا ماشيه
ضحك وقام مسك ايدها:
- استني يا مجنونه أنا بهزر معاكِ خلاص اهدي
قعدها جنبه وحاول يغير الموضوع لحد ما قدر ينسيها إللى حصل وفضلوا يضحكوا ويهزروا مع بعض
~~~~~~~~~
رامى كان واقف بيبص لقاسم بدهشة
قاسم بغيظ:
- بتبصلي كده ليه يا زفت
- بصراحة عجبني تفكيرك ولدين بلطجيه يحاولوا يضايقوهم وأنتَ تبقاا المنقذ قدامهم لا بجد براافوا عليك كل يوم بتبهرني بذكائك يابن الدسوقي
قاسم قعد فوق العربية وضحك:
- هو أنتَ بجد فاكر أني أنا إللى وراء الموضوع ده
رامي عقد حواحبه وبصله بعدم فهم:
- ايوه امال مين؟
قاسم ضحك وهز رأسه بيأس:
- بالله عيب عليك تفكر فيا كده،
اكيد لا طبعنًا أنا مستحيل اعمل كده، المُوضوع فعلًا كان صدفه مش اكتر أنا مستحيل افكر انزل للمستوى ده
- بصراحة مبقتشِ فاهمك خاالص يا صاحبي،
يعني أنتَ عاوز تبعدهم عن بعض وفي نفس الوقت أنتَ اللي أقنعت خالتك شيرين توافق على جوازهم وكمان كان مُمكن الشاب يخلص على إلياس النهاردة وتخلص من الموضوع بس برضوا حضرتك روحت انقذته.
- أنا أقنعت خالتي شيرين بجوازهم علشان خطتنا تمشي صح، ويوم الفرح محدش يشك مجرد شك صغير فيا أما بخصوص موضوع إلياس فأنتَ لازم تفهم إني مش بكرهُ ولا بتمنه تحصلهُ حاجه بس كل إللى عاوزه إنه يبعد عن حبيبة.
رامي ضرب كف بكف وبصله بيأس:
- طيب يلاه بينا نسهر علشان لو قعدت معاك اكتر من كده هتجنني
قاسم ضحك ونزل من فوق العربية:
- يلاه بيناا
~~~~~~~~
بعد وقت إلياس أخد حبيبة ورجعوا الفيلا أطمن عليها وسلم على اهلها ورجع بيته.
دخل البيت ملقاش حد استغرب ورن على سيف بس موبيله كان مغلق.
دقايق وزينة وسيف دخلوا وهما بيضحكوا وشايلين فى أيديهم كياس كتيره
- إيه كل ده وبعدين انتوا كنتوا فين
زينة أردفت بتعب:
- خد بس الحاجات ديه حطها على الأريكة وهجاوبك
أخد منها الكياس وقعد جنبها:
- كُنتِ فين بقااا والاستاذ كمان قافل تليفونه
سيف جاب كوباية مية وعطاها لزينة وأردف بمرح:
- مفيش يا سيدي روحنا جبنا شوية حاجات علشان خطوبتك وكمان اتصورنا شوية والفون فصل شحن بس كده
زينة اتنهدت وبصتله:
- المهم قولي جبت لخطيبتك الدهب والفستان
- اه يا ستي جبتلها كل حاجه
ابتسمت ومسكت شنطة وطلعت منها بدلة وأردفت بحب:
- طيب قوم قيس البدلة ديه وقولي أى رأيك
- برضوا عملتي إللي فى دماغكِ وروحتي اشترتيها
ضربِته على دراعه وبصتله بحنان:
- أنا عندي اغلىَ مِنكم يا ولااا
ابتسم بحب وقام باس ايدها و جبينها:
- ربنا يخليكِ ليناا يا ست الكل.
ابتسمت بحب:
- ويخليكم لياا يارب، يلاه بقاا ادخل قيس بدلتك.
- عيوني
سيف قعد جنب زينة بتعب:
- مااما حبيبتي شوفيلي عروسة زى الولا ده.
غمزتله وأردفت بمشاكسة:
- أجوز إلياس الأول وافضالك يا صغير
- ولله يا ماما أنا مش وأخد منكِ غير الكلام
- طيب قوم يا ابن""" من جنبي قووم
ضحِك وحضنها:
- خلاص بقاا يا زوزا قلبكِ كبير وبعدين أنا ليا غيركِ.
ابتسمت وكانت هترد بس فى اللحظة ديه إلياس خرج وهو لابس البدلة وشكله يخطف القلب.
سيف بأعجاب:
- وسع ياعم للباشا، إيه ياعم الجمدان ده.
زينة ابتسمت بفرحة وقامت حضنته:
- مبروك يا حبيبي ربنا يتمملك على خير ويحميك يارب
ابتسم وباس جبينها:
- الله يبارك فيكِ يا حبيبتي ويخليكِ ليناا
زينة اتنهدت بتعب:
- طيب يا ولاد يلاه ادخلوا ارتاحوا علشان عندنا شغل كتيرر بكره
إلياس بهدوء:
- ماشي بس أدخلي أنتِ الأول ارتاحي لأنكِ تعبتي اووي النهاردة
- إلياس عنده حق يا ماما أدخلي ارتاحي.
- ماشي تصبحوا على خير
- وأنتِ بخير
زينة دخلت نامت وإلياس دخل اوضته يغير البدلة وسيف فضل يلعب على موبيله.
~~~~~~~
تاني يوم غانم جاله تليفون صدمه و.....
(15)
تاني يوم غانم جاله تليفون مضمونه "أنه شِركته إللي فى المانيا حصلت فيها مشكلة ولازم يسافر"
قفل الفون واتنهد بتعب لأنه بكده هيبقا قدامه خيارين، اما إنه يلغي فرح إلياس وحبيبة لحد ما يرجع، او يقدم الفرح ويخليه بعد الخطوبة بيومين وبعدها يسافر، قعد على الكرسي وحط رأسه بين كفوفه وهو بيفكر وبيحاول يلاقي حل للموضوع ده.
آدم دخل الفيلا وقعد جنب عمه وأردف بقلق:
- عمي إيه إللي حصل ؟
غانم رجع بضهره لوراء وأردف بحيره:
- حصلت مشكلة فى شركتنا الموجوده فى ألمانيا ولازم اسافر قبل الاسبوع الجاى والمشكلة إنه فرح حبيبة قدامه اسبوع مش عارف اعمل إيه فى المشكلة ديه.
- طيب متضايقش نفسك اسافر أنا مكانك
هز رأسه بيأس:
- مش هينفع يابني لازم اروح أنا بنفسي، دلوقتي مقدميش غير خيارين، أجّل فرح حبيبة أو أقدم فرحها واخليه بعد الخطوبة بيومين وبعدها اسافر.
آدم فكر وقرر يستغل الفرصة ويقنع عمه يعمل الفرح بسرعة وبكده محدش هيقدر يوقف جواز إلياس وحبيبة.
ابتسم وأردف بحماس:
- خلاص يا إنكل نعمل الفرح والخطوبة الاسبوع ده.
- ايوه يابني بس هنلحق امتى نعمل التحضيرات وكمان إلياس واهله هيلحقوا امتى!
ابتسم بخبث:
- متقلقش سيبها عليا وأنا هتصرف وهعمل كل حاجه بس المهم حضرتك تديني موافقتك.
غانم اتنهد وأردف بهدوء:
- خلاص موافق، بلغ إلياس إنه الفرح والخطوبة هيبقوا فى نفس الاسبوع وأنا هحاول اقنع شيرين.
- خلاص تمام يا عمي بعد إذنك.
- اتفضل يابني وخلي بالك من نفسك.
- اوك يا عمي
آدم خرج من الفيلا وهو فرحان وكلم سيف وعرف منه إنه إلياس موجود فى البيت.
ركب عربيته واتجه لبيت إلياس.
ودقايق وشيرين وحبيبة رجعوا الفيلا بعد ما اشتروا كل الحاجات اللازمة للخطوبة
شيرين حطت الحاجات على التربيزه وقعدت جنب غانم وبصتله بتعب:
- مالك يا حبيبي شكلك مضايق؟
غانم بصلها وأردف بهدوء:
- أنا أخدت قرار إنه فرح إلياس وحبيبة هيتم بعد الخطوبة بيومين
شيرين بصتله بصدمة كبيره:
- إييييه! ليه الاستعجال ده؟
- حصلت مشكلة فى شركتنا الموجوده فى ألمانيا ولازم نسافر بعد أسبوع علشان نحل الموضوع
- طيب، ممكن نأجل فرحهم لحد ما نحل المشكلة ديه ونرجع.
- لا يا شيرين مش هينفع احنا مش عارفين الموضوع هياخد وقت قد إيه وكمان الناس كلها عرفت إنه فرح بنتكِ بعد اسبوعين والدعوات بدأت تطبع علشان كده الحل الأفضل أننا نقدم الفرح ونخليه بعد الخطوبة ولا إيه رايكِ يا بيبوا؟
حبيبة ابتسمت وأردفت بهدوء:
- إللي تشوفه يا بابا.
شيرين اتنهدت بحيره:
- خلاص لو انتوا موافقين وأنتَ شايف إنه ده الصح مقدرش امانع، موافقة
غانم ابتسم بحب :
- خلاص كده اتحلت المشكلة وآدم هيبلغ إلياس بقرارنا وهيتولى الموضوع.
شيرين بهدوء:
- خلاص وأنا هقوم ارتاح شوية لأني تعبت.
غانم ابتسم وهز رأسه بالموافقة.
~~~~~~~~~
- الأسبوع ده!!! بس ده مستحيل يابني هنلحق نجهز كل حاجه امتى؟ وكمان شقة إلياس لسه فيها حاجات كتيرر مجهزتش وكده مش باقي غير خمس أيام هنلحق نعمل إيه ولا ايه.
آدم ابتسم وحاوطها بدراعه:
- متقلقيش يا ست الكل أنا وسيف هنجهز كل حاجه وبخصوص شقة إلياس باشا أوعدك يومين بالظبط وهتبقاا جاهز.
- بس يابني.....
ابتسم وأردف بهدوء:
- صدقيني ده الأفضل بالنسبة للكل وعلى مسئوليتي مفيش حاجه هتبقاا ناقصه وفرحهم هيتم على خير.
زينة اتنهدت وبصت لإلياس إللي قاعد شارد:
- إلياس أى رأيك يابني.
إلياس ابتسم وأردف بحب:
- مش مشكلة يا ماما كده أحسن وبخصوص شقتي فا هي ناقصها حاجات بسيطه ويوم او يومين وهتخلص متقلقيش كله خير .
- خلاص يابني لو موافق يبقا على خير انشالله.
آدم ابتسم وأخد إلياس وطلع البلكونة وأردف بهدوء:
- مالك يا باشا حاسك مش مبسوط؟
- مش عارف يا آدم حاسس بخوف معرفش سببه إيه.
آدم ابتسم وربت على ضهره:
- متقلقش يا صاحبي هتعدي على خير صدقني أنا متاكد
إلياس ابتسم وحضنه:
- حقيقي مش عارف اشكرك ازاى على وقفتك معايا.
آدم ضحك وبادله الحضن:
- من امتى واحنا بينا شكر يا إلياس ده أنتَ صديق العمر.
إلياس بعد عنه وابتسم وقبل ما يرد فونه رن برقم حبيبة...... آدم ضحك وغمزله:
- رد عليها ياخويا رد
إلياس بصله بغيظ وضربه على كتفه:
- مش ناوي تبطل حركاتك ديه
- أنا رايح اشوف سيف وأنتَ شوف حبيبة القلب عاوزه إيه.
آدم دخل قعد مع سيف وإلياس فتح المكالمة:
- إيه يا بيبوا
- إلياس عاوزه اقابلك دلوقتي
- مال صوتكِ يا حبيبة فيه إيه؟
- مفيش أنا كويسه بس عاوزه اقابلك.
- طيب أنتِ فين.
- في كافيه النجوم إللي اتقابلنا فيه اخر مره.
- خلاص تمام عرفته ربع ساعة وهكون عندكِ.
- تمام متتاخرش
- اوك
~~~~~~~
|| بعد ربع ساعه ||
كان إلياس قاعد قدام حبيبة وقلقان:
- ممكن افهم مالكِ؟
بصتله بحزن وعيون مليانه دموع:
- أنا خايفه اووي
- خايفه من إيه؟
- مش عارفه جوازنا هيتم بسرعة وأنا حاسه بخوف وقلبي من مطمن خايفه تحصل حاجه تدمرلنا فرحتنا.
ابتسم بحب ومسك ايدها يطمنها:
- اهدي يا حبيبي، مفيش حاجه هتحصل وبعدين أنا معاكِ ووعدتكِ إني مش هسمح لحد إنه يفرقنا مهما حصل واوعدكِ مش هسمح إنه لحد إنه يدمر فرحتنا اهدي.
- إلياس أنا خايفه عليك اووي عندي احساس إنه فيه حاجه هتحصل.
ضحك وقام:
- طيب قومي معايا وتعالي نتمشي شويه.
اتنهدت وقامت معاه وهو أخدها وخرج يتمشوا
- اهدي يا حبيبة أنتِ بس متوتره من اليوم ده وأنا مقدر ده بس الموضوع مش مستاهل الخوف ده وبعدين احنا مع بعض وهنقدر نتخطى أى ظروف صعبه هتواجهنا.
ابتسم وشاورلها على راجل بيبيع غزل بنات:
- أنتِ بتحبي غزل البنات مش كده؟
ابتسمت وهزت رأسها بهدوء، فضحك وأخدها وراح اشترلها غزل بنات وكملوا مشي.
- لازم تبقي أقوى من كده يا حبيبة، إحنا ياما هتواجهنا ظروف صعبة علشان كده لازم تبقي قوية لأنكِ هتكوني العكاز إللي أنا بتسند عليه لو يوم وقعت وحبيبة إلياس مينفعش تخاف طول ما هو معاها.
- بس أنا مش بخاف طول ما أنتَ معايا؟ وعندي ثقة كبيره فيك صدقني، وأنه أنا وأنتَ هنواجه أى حاجه بس كل الموضوع أنى خايفه عليك.
وقف وبصلها بحب وحاوط وشها بكفوفه:
- أنا معاكِ متخفيش عليا مش هيحصل حاجه متتعبيش نفسكِ بالتفكير وافرحي بالأيام ديه لأنها مش هتتكرر مرتين.
ابتسمت وهزت رأسها بهدوء ولكن مازال جواها احساس بالخوف.
~~~~~~~~
قاسم دخل الفيلا وهو بيدندن ومبسوط قرب من والدته وطبع قبلة على جبينها:
- وحشتيني يا بلبله.
بصتله وضحكت:
- وأنتَ كمان يا قلب بلبله، قولي كُنت فين؟
قعد قدامها وأردف بهدوء:
- هكون مع مين غير مع رامي صاحبي
- طيب اطلع خد شاور وارتاح.
- ماشي، صحيح بابا جاي بعد يومين انشالله
ابتسمت وأردفت بحب:
- يجي بالسلامة
غمزلها:
- يعني على العيون اللي لمعت اول ما جبت سيرته.
ضربته بالمخده:
- طيب اطلع على فوق يا ابن....
ضحك وقاطعها:
- خلاص خلاص ماشي اهوو، وده مش خوف منكِ لا خاالص ده علشان وشكِ ميحمرش اكتر من كده.
قامت علشان تضربه بس هو سبقها وجرى على فوق.
- قاسم استنىَ خالتك شيرين كلمتني من شوية.
وقف على السلم وأردف بضيق:
- اممم وقالتلكِ إيه المرادي
اتنهدت وقعدت على الكرسي:
- قرروا إنه جواز إلياس وحبيبة هيتم بعد الخطوبة بيومين يعني جوازهم انشالله هيتم خلال الأسبوع ده.
قاسم بصلها بصدمة وطلع على فوق بدون ولا كلمة وهي فضلت بتبص لطيفه بحزن.
قاسم دخل اوضتة وهو متعصب، مسك فونه وكلم رامي:
- إيه ياعم ما أنا كنت معاك من شوية
أردف بغضب وصوت عالي:
- مش وقتك دلوقتي يا رامي ركز معايا فرح إلياس وحبيبة بعد اربع أيام.
- طيب اهدأ مفرقتش كتيررر خططتنا هتمشي زي ما خططنا بالظبط بس هقولك على كام حاجه لازم تعملها.
- قول يا رامي ناوي على إيه ؟
رامي ابتسم وأردف بخبث:
- بص يا باشا من بكره لحد يوم الفرح أنت المفروض منك إنك............
- نعممممم ده مستحيل مش هقدر اعمل كده.
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا