القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون بقلم نرمين قدرى

 


رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون بقلم نرمين قدرى 




رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون بقلم نرمين قدرى 



الثاني والثلاثون 

وعند مسك استقلت اول سيارة متجه الي  الاسكندريه و ركبت فيها وقد وهن التعب منها لسة ولده بقالها يوم ومرتاحتش وصلت مسك اسكندرية الفجر ذهبت علي منزل اختها وتركت الباب بشده 

استيقظت عطر ومحمد علي صوت الجرس 

جري محمد يفتح اترمت مسك في حضنه و غابت عن الوعي

محمد بخضة/ 

مسك مسك مالك في ايه الحقيني يا عطر تعالي بسرعة.مسك الحقي يا عطر مسك سخنة مولعة

جرت عطر بخضة في ايه يا محمد و خبطت علي صدرها يالهوي دي مسك مالها يا محمد اختي فيها ايه مسك ردي عليا 

اسعاف هات إسعاف مسك بتموت يامحمد حرارتها عاليه قوي 

اتصل محمد بالاسعاف وحضرت سيارة الإسعاف وحملت مسك علي مشفي بعد الفحص الدقيق

خرج الدكتور وعلي وشه علامات لا تفسر 

جرت عليه عطر مسك مالها اختي فيها ايه اختي ماتت قول 

محمد / عطر اهدي بقا خلينا نسمع الدكتور حيقول ايه اهدي يا عطر

دكتور/ مبدأيا الحالة مطمنش المدام  عندها حمي نفاس و الحاله دخلت في غيبوبة. وربنا العالم حتفوق منها أمتي كل اللي هي محتجاه  منكم  دعوتك  لها دلوقتي هي تعتبر بين ايدين ربنا و مافيش في ايدينا غير الانتظار ربنا كريم

عطر/ لاء لاء اوعي تقول كده مسك حتقوم انا عارفة اختي قوية و حتوقوم منها  وجرت علي محمد 

اختي يا محمد مسك بضيع مني ااااه يا قلب اختك يا حصرت قلبي عليكي ياختي

محمد بزعيق وقد بدأ يفقد أعصابه/

 ممكن تهدي بقا علشان نعرف ايه اللي وصل اختك للحاله دي وفين ابنها اللي ولدته 

انتبهت عطر  للكلمة ورنا في أذونها  /

 يالهوي ليكون مات وعلشان كده اختي انهارت يا حببتي ربنا يصبرك 

محمد / بعصبية  اتصلي بمروه حالا تيجي علشان توصل للبلد ونعرف ايه اللي حصل هناك واختك ايه اللي وصلها لكده 

ماسكت عطر التليفون بيد مرتعشة  واتصلت بمروة

فاق كلا من  مروة  و يوسف علي صوت تليفون 

يوسف / مين اللي بيتصل بدري كده خير يارب استرها 

مروة / بخضة  دي عطر استر يارب..

  الو أيوة يا عطر خير ايه اللي حصل 

عطر / مروة اللحقيني بسرعة مسك بتموت مني تعالي بسرعة يا مروة 

قامت مروة منتفضة من مكانها 

مروة/ انتي بتقولي ايه  ملها مسك و اية اللي جابها عندك في ايه يا عطر انا مش فاهمة يا عطر. الو الو الو ياعطر ردي عليا ملها مسك 

سحب يوسف التليفون منها وقال

الو ايو يا عطر في ايه الو الو 

رد محمد / الو ايوا يا يوسف بقولك ايه هات مروة وماجد وتعالوا علي مستشفي السلامه بسرعة مسك بتموت 

يوسف / لا حول ولا قوه الا بالله ربع ساعة. ونكون عندك

قفل 

يوسف /  وهو بيتصل بماجد غيري هدومك بسرعة مافيش وقت وقطع كلامة 

الو/ ايو يا ماجد

ماجد/ قام مخضوض في ايه يا يوسف مروة كويسة

يوسف / البس وانزل استننا في عربية بسرعة مسك نقلوها علي  مستشفي بتموت الحالة حرجه جدا 

ماجد/ بخضة ايه مين اللي بتموت انت بتقول ايه و مسك ايه اللي جابها من البلد في وقت زي ده  فاهمني يا يوسف 

يوسف / انا معرفش حاجة كل اللي اعرفه انها في مستشفى السلامة في حالة خطر

هند/ مسك مالها يا ماجد قولي مسك مالها

قفل ماجد الخط استرها يارب استرها يارب البسي بسرعة يا هند لازم ننزل حالا 

جهزوا جميعا وكانوا تحت في اقل من ربع ساعة والقلق حيموتهم 

جري يوسف بلعربية مسرعا  علي المستشفى دخلوا كلهم لقوا عطر قاعدة في الأرض و الدموع ملياه وشها  و باصه في فراغ كأنها مش شايفة حد قدمها 

مروة / عطر في ايه فاهميني ايه اللي حصل مسك مالها وايه اللي جابها 

وعطر كأنها في عالم تاني. منفصل عنهم روحها بتروح منها جزء منها مفتقداه مسك تؤم روحها و حياتها كلها بتروحو منها

شريط طويل يمر أمام عطر حياتها هي و مسك سوا 

محمد/ معلش حد منكم يكلم البلد ويعرف ايه اللي حصل وابن مسك راح فين 

مروة/ هي جات من غير ابنها استرها يارب ما يكونش حصل للولد حاجة

هند/ ليكون الولد حصله حاجة وده اللي خله مسك في الحاله دي 

اتصل ماجد بامجد رد امجد بصوت مخنوق من العياط 

امجد/ ايوا يا ماجد 

ماجد/ في ايه عندكم يا امجد ايه اللي حصل ومسك ايه اللي وصلها الحاله دي

امجد/ مسك وصلت عندكم الحمدلله 

خطفت ندي سماعة من امجد و بانهيار غدرو بيها يا ماجد مراتك غدرت بيها  مراتك شيطانه مش بني آدم معندناش الدين ولا قلب ولا مله من اصله مرات يا ماجد حسبي الله ونعم الوكيل حسبنا الله ونعم الوكيل فيها خد عيالك منها و الحقهم قبل ما تسمم افاكرهم

ماجد/ اهدي بس فهموني ايه اللي حصل ووصل مسك لكده و ايه علاقة فاطمة. بالي حصل 

ندى/ هي مسك فين اكلمها وبعدين احكيلك 

ماجد/ مسك جالها حمي نفاس ودخلت في غيبوبة وحالتها حرجة وربنا وحده العالم حتقوم أمتي هي في عناية المركزه ممنوع عنها زيارة 

ندي / أقسم بالله ويمين اتحاسب علية لو مسك جرالها حاجة لأكون رايحة مبلغة عن ابوك ومراتك 

خطف منها امجد التلفون وبزعيق ممكن بقي ماسمعش صوتك وخليني اتكلم اتفضلي 

صوته صحي الاولاد لوجين و فارس

جرت ندي علي فارس قبل بنتها و أعطته صدرها يرضع الاول و بعدين لوجين 

دمعت عيون امجد من هول المنظر 

ماجد/ الو الو رحتم فين بس يا امجد.الو

رد امجد بعيون مدمعة وصوت مخنوق وقص علي ماجد كل شيئ بالتفصيل لحد ما مسك خرجت من السريا و تهديد ابو لهم 

قفل ماجد الخط و خبط بيده الاثنين علي راسه وجلس في الإرض يبكي كيف الاطفال و ينهنه

هند /  بفزع ماجد ايه اللي حصل وقعت قلبي  الله يكرمك في ايه ابن مسك مات صح علشان كده مسك دخلت في غيبوبة الواد مات قول 

مروة انطق بقا يا ماجد ايه الي حصل  الولد مات بجد قلبي حيقوف 

رفع ماجد عينه في عين مروة حاولت مروة تقرأ نظرات ماجد وكلام مسك بيرن في اذنها حاولت تترجم نظراته مع كلام مسك عن والدها وبدأت تستشف الموضوع ونزلت الدموع من عينيها لا إرادي

مروة/ اوعا تقول إن بابا السبب اوعي تقولها أنهم اخدو ابنها و رموها اوعي يا ماجد لا متقولهاش أنهم قدروا يعملوا كده فيها 

ماجد/  هز ماجد رأسه بابا و الشيطانه اللي أنا متجوزها السبب وقص عليم كل ما حدث مروة بقت تمشي زي مجنونه في ممرات المشفي تخبط علي رأسها وهند جلست مكانها في صمت تام ويوسف غير مصدق لما يحدث و عطر بقت تولوا علي حظ اختها 

محمد قد حاب آخره وفار الدم في عروقة و تملكت منه العصيبة و الغضب اللي ابعد حد و قال وهو يخرج من المشفي بسرعة محدش يلومي علي حيحصل انا حرجع ابن مسك وشرفها  

خرج يوسف و ماجد وراه بسرعه كي لا بتهور


ماسكه يوسف / ممكن تهدا علشان نعرف هنعمل ايه دلوقتي احنا في كذا مصيبة 

ماجد/ يوسف عنده حق اهدي يا محمد علشان نعرف حتعمل ايه الفيديو ده لو تنتشر محدش حيصدق أن بنت عمك  مظلومة الناس في بلدنا بتحب الفضائح

محمد / بس مسك لسه ولده ومحدش حيصدق كلام فارغ ده عنها 

يوسف / معلش يا محمد هو احنا لما بتشوف فيديو علي نت بنعرف ايه حالة صاحبة دلوقتي اهو فيديو بيتنشر وخلاص الناس ليها اللي شيفاه و احنا في مجتمع بيعشق الفضائح  و متنساش إن مسك عندها ولد حيشيل و صمة اللي حصل العمر كله

ماجد/ و ابو فاطمة مراتي راجل قادر وايده طويله ممكن بخلي الفيديو ده  ينتشر باسرع من البرق وده مش في مصلحت مسك ولا ابنها دلوقتي 

اهم حاجة نطمن علي مسك وابنها في حضن ندي متقلقوش عليه  

و مع ظهور الشمس رن هاتف امجد وكان المتصل بيجاد

أمجد بصوت مخنوق ومش عارف يقوله ايه يقوله الحقيقة ويخسروا ابوهم كلهم للابد ولا يقول إن مسك ماتت 

رد امجد علي بيجاد الو أيوة يا بيجاد 

بيحاد/ في ايه يا امجد مسك من امبارح مش بترد عليا الواد جراله حاجة خير  طمني ونبي عليهم 

امجد/ لاء فارس بخير و نايم في حضن ندي 

بيجاد/ وينام في حضن ندي ليه هي فين مسك يا امجد 

امجد/ بدموع علي وشه البقاء لله يا بيحاد

قام بيجاد وقف وبصوت شبه الرعد  ايه ااايه انت بتقول ايه مسك فين مراتي فين يا امجد مسك مين اللي ماتت انت بتقول ايه رد عليا

لم يقدر امجد أن يرد على اخية واغلق الخط و دموعة علي وجهه

بيجاد بقي يخبط راسه في الحيط يارب يارب مسك ماتت يارب لاء و بقي زي مجنون مش عرفة يعمل ايه 

بيجاد مستحيل لا لا بيكدبوا مسك عايشة قلبي بيقولي عايشة مسك لو ماتت انا كنت اول واحد حيحس علشان روحي كانت راحت معاها لا بيكدبوا استحالة اااااه اااااااه يا مسك اااااه لا قلبي حيوقف استحالة تكون ماتت اه يا بنت قلبي وعمري اااه يامسك حرقتي قلبي عليكي يا حببتي 

و عند امجد وندي 

ندي/ بردو عملت اللي انت عاوز. يا امجد من انهاردة انسي أن انا مراتك انا حرمتك علي نفسي انت خلاص ما عدتش جوزي من هنا ورايح

امجد/ انتي مجنونه ايه اللي بتقوليه ده بس يا ندى بس متصعبهاش اكتر من كده

ندى/ تعرف أننا مشتركين معاهم في جريمة بتاعتهم بيحاد لما يعرف الحقيقة و حيعرفها في يوم من الأيام لا يمكن يسمحك ابدا و لمت شنطتها  انا استحاله اقعد هنا دقيقة واخده اخاف علي نفسي معاك معدتش حاسة بالأمان هنا  واخدت الطفلين وخرجت 

جري وراها امجد بحرقة 

امجد/ استني بس علي فين يا ندي استني 

نزلت ندي قمة غضبها لقت محمود في وشها 

محمود / علي فين العزم يا مرات ابني 

ندي / بجمود  رايحة بيت ابويا ارتاح يومين 

محمود / وماله حقك بيت ابوكي وحقك تزورية في اي وقت بس بطولك لوحدك يعني  

حضنت ندي الطفلين وقالت / مش فاهمة ازي بطولي 

محمود / يعني حتخرجي من هنا زي ما دخلتي بطولك 

ندي / وعيالي انا استحاله اسبهم هنا استحاله اخليهم يتعلموا الكره انا عاوزه اطلعهم بني ادمين مش وحوش

محمود/ والله محدش قالك سبيهم انتي اللي عاوزه تمشيى واحنا مش بنقعد حد عندنا غصب عنه 

نظرت ندي لامجد الذي لا يقدر أن ينطق أمام ولدها واخدت الطفلين وطلعت مرة أخري علي فوق 

نظر امجد لولاده نظرة قهر و ظلم 

دخلت ندي الغرفه ووضعت الصغار علي سرير و أغلقت الباب 

دخل امجد عليها وقال/ مش قلتلك بابا مش حا يسمح بكده انا عارفه 

ردت ندي في غضب / امجد كل اللي بيني و بينك هي لوجين فا من فضلك بس علشان متنزلش من نظري اكتر من كده 

وفي هذه. الأثناء استقل بيجاد اول طائره ونزل مصر 


الكل عند مسك اتلخم في حالتها ونسوا اللي في البلد لقد كانت حالات مسك تسؤ كل يوم عن اليوم اللي قبله 

والكل واقف في المستشفى لا يغادرها مع الدعاء المستمر بالشفاء 

وصل بيجاد البلد ولاحظ لا يوجد اي علامات الحزن مما أثار الشك فيه 

دخل بيجاد السريا وايضا لا يوجد علامات العزا 

وقف يكلم نفسة هو في ايه بالظبط لا انا كده بدأت اتوغوش

وفي هذا الأثناء خرجت الدكتور يعلن عن توقف قلب مسك ووضعها تحت جهاز الصدمات الكهربائية 

اتصل بيجاد بمحمد وفور فتح الخط صوتت عطر علي مسك بنواح شديد 

جري عليها محمد دون أن يغلق الخط و سمع عطر وهي تولول بموت مسك

عطر / بتتنطط مسك مات مسك ماتت اختي مات يا ناااس اطيب قلب راحت ااااه يامسك اااه يا حرقت قلب اختك يا ختي

أغلق بيجاد التليفون دون الاستماع للمزيد فور خروج الدكتور يعلن عن اشتغال القلب مرة تانية مما زاد في هدوء عطر ولكنها فقدت الوعي انشغل الكل بعطر وتناسوا اتصال بيجاد 

وعند بيجاد في سرايا دخل كانت اشجان جالسة ووضعه يدها علي خدها 

بيجاد/ ماما فين مسك 

رفعت اشجان عينيها ناحية الصوت وقالت/ بيجاد يا قلب امك تعالي يا حبيبي 

دخل علية محمود و قد كشر عن أنيابه 

محمد / انت ايه اللي خلاك تسيب شغلك وتنزل أنت عارف الشغل اللي انت سبته ده بكام 

بيجاد/ نعم هو ده كل اللي يهمك شغل بكام انا مراتي ماتت

محمود / ما في داهية مطرح ما راحت ايه الجنازة حرا و الميت كلب في ايه ما هي غرات 

في طلعت فاطمة من المطبخ بتغني بصوت عالي و بتضحك

وقف بيجاد مزبهل /  وبصوت عالي هز أرجاء البيت انتم بجد مصدقين نفسكم بجد انتم بتحسوا زينا  يعني انتم بني ادمين من لحم ودم عادي 

وقف علي السلم فوق ندي وأمجد ينظرون بحسره

رفع بيجاد عينه لاعلي وقال ابني فين أوعو تكونوا سيبينو معاهم اوعي يا ندي

ندي/ ابنك عندي في حضني يا بيجاد 

طلع بيجاد بسرعة وزق الباب ودخل فارس حته من مسك واخد لون و العيون 

جلس بيجاد قرفصاء وهو ينظر في وجه فارس ودموع نازلة علي وشه  مد ايده واخد فارس ودخل اوضة بتاعتة 

نظر للاوضة بحسرة و دموعه لم تتوقف حضن ابنه بشدة ووضعة علي سرير وقام بجمع اغراضه واغراض مسك

لاحظ علامات غريبه وحرف مسك في كل شيء

واختفاء اشياء ذات معنى لا يفهما سوي مسك وبيجاد فقط 

بداء الشك يلعب في دماغه ولكن اتصاله بعطر أكد موت مسك لا العقل ولا القلب مقتنعين بموت مسك 

لاحظ اختفاء دهب مسك و الفلوس اللي كان سيبها و اختفاء بعض من الأوراق و كل أوراق مسك 

بيجاد / لا كده في حاجة غلط المهم ابعد انا وابني عن هنا باي طريقة وبعدين اشوف ايه حكاية مسك بس اكون بعيد خالص  عن هنا علشان ابني 


ومع اول ضوء الفجر خبط علي ندي وعطها فارس ووصي. عليه   

ذهب  بيجاد رواح اضاف ابنه علي الباسبور و استعد للسفر وهو راجع فقد تليفونه دون أن يشعر أنه وقع منه 

رجع بيجاد و اخد فارس والكل مازال نايم وترك البيت والبلد بأكملها 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري



الثالث والثلاثون 

٣٣

ومع اول ضوء الفجر خبط بيجاد علي ندي واعطها فارس ووصي. عليه   

ذهب  بيجاد و اضاف ابنه علي الباسبور و استعد للسفر وهو راجع فقد تليفونه دون أن يشعر أنه وقع منه 

رجع بيجاد و اخد فارس والكل مازال نايم وترك البيت والبلد بأكملها 

وطول الطريق في الطائرة حاضن ابنه وكأنه يشمك راحة مسك فيه ودمعة قد فقد السيطرة عليها 

وشريط ذكريات يمر امامة و ضحكتها  و شقوتها 

ولكن عقله غير مستوعب موتها 

قال بيجاد في نفسة 

بيحاد/ لا في حاجة غلط بتحصل منين ماتت و منين الإشارات اللي في الاوضة مسك سيبالي علامات انا بس اللي عارفها يا تري ايه اللي حصلك يابنت قلبي سامحيني يا مسك كان لازم ابعد علشان ابننا يتربي بعيد عن جو الكره اخاف علية لو سبته في وسطهم يطلع شيطان زيهم ابنك امانه يا حببتي وعد مني حافظ عليه يا حتة من قلبي اطمن علية وعلى مستقبله  وانزل ادور علي حكايتك وغلاوتك في قلبي ما خليهم يتهنوا لحظه 

قلبي بيقولي انك عايشة و اللهي  يا مسك انتي عايشه في قلبي عايشة جوابا العمر كله يا بنت قلبي وعمري وحياتي 


وصل ماجد ومروة السريا وعلى وجههم علامات حزن ممزوجة بغضب شديد

دخل ماجد بكل ما يملكة من غضب وراءة مروة تقدم رجل و تأخرها خايفه من بطش والدها

نزلت فاطمة علي السلم وقالت بسخرية

فاطمة/. ياهلا يا هلا بالحبيب و الله ليكم واحشه  لسه فاكر يا ماجد انك ليك ست وعيال تسال عنهم عارف انت بقالك اد ايه ما جتش ولا اتصلت حتي تطمن على البنات

ماجد ببنظر لها نظرات كره ومازال صامت عن الكلام 

ثم أكملت بسخرية واضحة 

و اهلا بست البنات عروستنا القمر نورتي و شرفتي

مروة/  يقرف جرا ايه يا فاطمة انتي حترحبي  بيا في بين ابويا و لا ايه ده بيتي يعني انا اللي ارحب بيكي هنا 

فاطمة/ هههههههههههه لا يا قطة ده كان زمان قبل ما تفضحي ابوكي

مروة/  قطع لسانك انا اتجوزت مافضحتش ابويا و جوزي استلمتي من راجل  مش من شارع ولا جوزني علشان صفقة ولا اني تخليص حق و مش طايق يبص في وشي جوزي بيحبني مش شبهك الكل ببكرهك 

كل ده و ماجد صامت لا يتكلم و لكن الغضب سيطر علي كل تفكيره 

قربت فاطمة منهم و  بتتكلم بكل ثقة 

فاطمة / وضحي كلامك يا مروة مين دي اللي متجوز تخليص حق مش فاهمة 

مروة لسه حا تتكلم ولكنها شهقت من اللي حصل فجاءة رفع ماجد يده و بعزم ما في نزل على وجه فاطمة مما جعلها تفقد توازنها

صادف ننزول ندي من فوق 

ندي/ يلمهل و لا يهمل تسلم ايدك يا ماجد راجل بجد.تسلم  ايدك كمان مرة

قال يفرعون ايه فرعنك ملقتش حد يردني ومراتك   فاطمة اتفرعنت قوي كانت في جره وخرجت لبره 


قامت فاطمة من الأرض  وقالت بغضب.

فاطمة: / والله ما حعدهالك يا ماجد حوصل الموضوع لابويا و هو اللي حايقفلك  ووريني بقا حتصد قدام ابويا ازاي 

ماجد بكل ثقة /طظ يا فاطمة طظ كمان يا فاطمة مهما يعمل ابوكي مش حيوصل للاحتراف بتاعك ثم مسكها من شعرها 

تموتي البت و تتهميها في شرفها و تاخدوا منها ابنها ايه الجبروت ده كله ايه ابيلس جنبك تلميذ جايبة الشر ده منين اقسم بالله انا خايف علي عيالي منك خايف تزرعي جواهم الكره ده كله 


جاءت اشجان تجري علي صوت فاطمة وهي تصرخ من ماجد وهو ينزع شعرها بيده

دخلت اشجان لمحت مروة سابت فاطمة وجرت علي مروه

اشجان / بنتي حببتي وحشتيني موت يا قلب امك 

حضنت مروة أمها و اترمت عليها وعينيها فيها كتير من الدموع

كل ده تحت صراخ فاطمة و مازل ماجد يشد شعرها بقوة 

جاء محمود و امجد جري علي صوت صراخ 

محمود / ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا وايه صوات ده 

ترك ماجد فاطمة وزقها وقعت علي الأرض 

ماجد / ايه ابويا ايه يا حاج ياللي حاجيت بين الله ياللي كنت بتلمنا حوليك و توصينا علي بعض ايه اللي حصلك و خلاك كده .

في ايه يا ابويا في ايه انت كنت السند و الضهر لينا ليه تعمل فينا كلنا كده ليه تكسر قلب بيجاد بسك*ينة تلمة ليه يا ابويا تحرم طفل رضيع من لبن امه وحنانها ليه كل ده علشان الفلوس ينعل ابوها تحت رجلينا ولا لحظة كسر واحده في عيون حد مننا يا ابويا انت كسرت جوانا كل مشاعر حلوة قولبنا بقت تنزف من البكا حرام عليك البت اللي مرمية في مستشفى بين حيا والموت دخلت في غيبوبة و يا عالم حتفوفة منها ولا ايه

اديني سبب واحد علي انت عملته وانا وعد مني حقف معاك بس اديني سبب مقنع مسك عملتلك ايه  زمبها أن أبوها فقير ايه زمبها هي افهم 


اوعي تكون فاكر لما توسخ شرفها انك بتوسخه لوحده  لا انت بتوسخ معاه سمعة ابنك و تاريخ حفيدك اللي شايل اسمك مش سمعتها هي  بس  

محمود/ ايه علي اخر الزمن حتحسبوني اعمل ايه و معملش ايه لا فوقوا يا ولاد محمود انا لسة بصحتي 


نطقت مروة / وانت يا بوبا مش خايف أهل جوزي يعملوا فيا زي ما عملت في مسك ما هي الدنيا كده تدين  تدان وربك يمهل ولا يهمل 


فاطمة/ في ايه كلكم حامين كده علي راي المثل الجنازة حارة و الميت كلب عاملين اماثل لبيت كلاف البهايم ولا كأنها بنت سلطان 

ردت ندي بقهر/ بنت كلاف البهايم بس الضوفر اللي بطيره من رجليها برقبتك يا شيطان رجيم 

فاطمة/ ما تفوقي  لنفسك ياندي و اتعظي من اللي حصل لمسك و عيشي وربي بنتك 


امجد/ ده علي اساس انها متجوز سوسن وانتي اللي بتتحكمي فيها لا يا فاطمة فوقي لنفسك اتعديتي حدودك  اكتر من اللازم و كفايا بقا كده بجد الواحد مبقاش طابق يعيش في البيت ده انا كمان حاخد مراتي و انزل اعيش مع اخواتي 

محمود/ خلصنا كلمة زياده في موضوع ده قدام بيجاد مش حيحصل كويس والكل حيمشي وانا بعمل كل ده لمين 

ماجد  / لنفسك يا ابويا بتعمل كل ده لنفسك علشان الناس تقول إن العمده بقي اكبر واحد في البلد مش علشان انت لو بتعمل علشان ما كنتش جوزتني فاطمة وانا مش بطقها ولا بحبها من اصله لكن انت صممت عليها ما همكش انا المهم الصفقات و الشغل اللي بينك  وبين ابوها غير  كده طظ 

مروة / هو بيجاد هنا من امتي انا حطلع اشوفه 


اشجان اه يا حبيب / وصل امبارح بليل متأخر وزمانه نايم 

ندي ( هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هو مين اللي نايم صحوا النوم اصحو بيجاد بح طار فوق في سما 

مروة/ يعني ايه ياندي مش فاهمة 

ندى/ بيجاد اخد فارس وسافر الفجر

خبطت اشجان علي صدرها يالهوي ابني سافر من غير ما احضنه ولا اودعه انا حتي ما شلتش حفيدي ولا شفته 


ندي/ وخدو الكبيرة كمان بيجاد مش راجع تاني يا حاج محمود اه لا اتجوز بنت كلاف البهايم ولا بنت السلطان سبهالكم خضرا مختضره اشربوها بقا 

ماجد/ سافر ازي قبل ما يعرف أن مراته عايشة انا لازم أكلمه وافهمة كده ميرضيش ربنا ابن يتيتم وأمه عايشه


ندي / كان غيرك اشطر يا ماجد انا من الصبح بحاول و تليفونه مقفول.

مروة / ممكن يكون لسه في الطائرة موصلش

التفت محمود لمروه وقال بصوت حاد

محمود/  انتي ايه اللي دخلك هنا مش انا  قلت اعتبرتك مايته ايه اللي جابك هنا تاني مش انتي اللي اخترتي 


مروة / بحزن  انا جيت علشان بيجاد غير كده ما كنتش حاتشوفني  تاني انا لما صدقت خرخت من هنا 


ندي / بقهر وهي تنظر لجوزها عقبالي يارب لما اخرج انا كمان من سجن ده ومش طايقه اعيش هنا 

وصل بيجاد المانيا واستقر فيها 

وبعد مرور أسبوع من وقت اللي حدث 

و في المشفي  بداء مسك تستعيد وعيها تدريجيا ببطيء 

وفتحت عينيها وال كلمة نطقت بيها ف ا. ررس   ب ب يجاادد  اه

عطر/ مسك مسك انا عطر يا حببتي سمعاني يا قلب اختك 

مسك /ب بيجااد  ف ا رس. هماا ففف ي ن 

عطر/ اهدي ياحبيبتي ابنك بخير وهو مع بيجاد متقلقش 

ابتسمت مسك شبه ابتسامة. خفيفة فى سماعها أن فارس مع بيجاد 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري




الرابع والثلاثون

مسك /ب بيجااد ف ا رس. هماا ففف ي ن 

عطر/ اهدي ياحبيبتي ابنك بخير وهو مع بيجاد متقلقش 

ابتسمت مسك شبه ابتسامة. خفيفة بعد سماعها أن فارس مع بيجاد 

نظرت لها مسك نظرة استعطاف و استفهام

فهمت عطر أنها بتسال علي فارس ربطت علي رأسها تطمأنها وقالت لها في حنان شديد 

عطر/ اطمني يا حببتي ابنك بخير. هو دلوقتي في أأمن مكان هو في حضن بيجاد متقلقش علية 

تعلقت عين مسك لعطر كأنها بتحلفها أنه صح فارس مع بيجاد

عطر فاهمت اختها وقالت واللهي العظيم ابنك مع بيجاد 

نظرت لها مسك نظرات استفهام وقالت بصوت ضعيف متقطع

مسك /ف ي ن ب ي جاااد

عطر / سكتت مش عارفه ترد تقولها ايه نقذها من موقفها دخول مروة عليهم 

دخلت مروة مبتسمة وقالت لها 

مروة/ حمدالله على السلامه يا قمر كل ده علشان تعرفي غلاوتك عندنا و لا ايه يلا بقي يا ست مسك فوقي كده علشان تنوري وسطينا تاني 

نظرت لها مسك نظرة استفهام ايضا وعينها تسال عن بيجاد 

نظرت مروة لعطر ومش لاقين رد علي مسك 

لاحظت مسك نظرات اللتي بنهم وشعرت أن في الأمر شيء مخفي


وعند بيجاد في المانيا احضر مربية لفارس لكي ترعاه وعقله شغال فيما حدث و كل همه يتواصل مع إخوانه علشان يعرف ايه اللي حصل مع مسك لأن عقله رافض تماما حكاية موتها المفجاءة 

ومع مرور الأيام بدأت حالت مسك تتحسن وكل يوم سؤالها علي بيجاد وفارس يزيد و كالعاده لم تتلقي رد منهم 

اللي أن تحسنت حالتها وخرجت من المشفي

بمساعده محمد زوج عطر 

دخلت مسك البيت عند عطر وعينيها تبحث يمين ويسار علي ابنها و تنسط السمع يمكن تسمع صوته 

قامت مسك واقفت وسالت عطر ومروة وهند 

مسك ببطئ/ممكن بقا واحده فيكم تقولي بيجاد وفارس فين بقالي شهر بسال عنهم ومحدش راضي يجاوبني أو يرد عليا و كل الي بتعملوا تفضلوا تبصوا لبعض وبس 

انا حاسة أن في حاجة انا مش عارفها 


مروة/مسك اهدي كده شوية وتعالي حفهمك اية اللي حصل بس تعالي اقعدي هنا 

فجاءة دق جرس الباب التفت كلا منهما وسألت مروة عطر 

مروة /عطر انتي مستنية حد ولا ايه 

عطر باستغراب / لا خالص مش عارفه يا تري مين انا حتي محمد راح علي شغلة و مش راجع دلوقتي حقوم افتح مين 

قامت عطر فتحت اتفجاءة بندي وأمجد وعلي يده ابنتهما 

دخلت ندي تجري تبحث عن مسك 

ندي / بصوت عالي مسك انتي فين 

التفت مسك اللي صوت ندي ابتسمت مسك 

جرت ندي عليها تحتضنها وقالت والدموع تتساقط من عينها بغزارة 

ندي / حمدالله على سلامتك وحقك عليا لاء حقك علينا كلنا

محدش فينا عرف يدافع عنك و يرد غيبتك كلنا اشتركنا في الجريمة دي محدش فينا بريء مش فاطمة بس اللي موتتك زنبك و زنب ابنك في رقبتنا كلنا ليوم الدين 

محدش معصوم من ذنبك يا مسك 


مسك التفتت تبحث عن عطر كي تفسر لها كلام ندي ولكن عطر لم تقدر علي مواجهة اختها بالحقيقة 


قالت مسك / ندي انا مش فاهمة بصراحة هو فيه اي و ايه اللي بتتكلمي عنه و هو فين بيجاد وفارس اكيد بيجاد لما عرف اللي حصلي عاتب ولده صح ياندى بيجاد زعل عليا صح ندي اتكلمي انت لسة بردو مقلتيش فين بيجاد 

.

قامت ندي وقفت و نظرت لمروة وعطر وقالت في عتاب 

ندي/انتم لحد دلوقتي محدش قالها اللي حصل انا كنت فاكرة أنها عارفة علشان كده بتكلم معاها بعشم 

قالت عطر بحزن / مقلناش ليها حاجة لسة يا ندي لسة طالعين من المستشفي ملحقتش اقعد معاها علشان افهمها ايه. الي حصل بالظبط 

قطعت كلامهم مسك وقالت هو. ممكن حد يفهمني في ايه ويرد علي سؤالي هو فين ابني و بيجاد 

قالت ندي وقد كانت اشجعهم 

ندي / بصي يا مسك بيجاد اخد فارس و سافر بيه علي المانيا 

مسك /ماشي وبعدين حيراجعوا امتي مش فاهمة وبيجاد ازاي يسافر وانا في الحاله دي 

هو اكيد ميعرفش ان انا تعبانه استحالة بيجاد يعرف أن انا تعبانه و يسبني كده من غير ما يكون جنبي 

امجد/لاء ما هو فعلا بيجاد ميعرفش انك تعبانه خالص

استعجبت مسك علي كلامه

مسك / يعني ايه بيجاد ما يعرفش أن انا تعبان بيجاد لو عرف مش حايسبني لحظة هو في ايه في حاجة بين السطور بحاول أقرها بس مش عارفة اجمع 

عطر / بصوت مخنوق بيجاد ميعرفش انك عايشة اصلا يا مسك 

بيجاد فاكرك انك ميته يا مسك قالوا إنك جاتلك حمي نفاس و موتي فيها 


مسك /هههههههههههه لا متقولش أن بيحاد خالت عليه التمثيليه اللي عملوها وما حولش يتصل بيكم يتأكد


عطر/للاسف حاول يكلمنا لكن الظروف كلها جمعت علي انك ميته 

مسك/ ازاي مش فاهمة وضحي يا عطر كلامك 

عطر /بيحاد اتصل علشان يتأكد في الوقت اللي خرج دكتور وقال إن قلبك وقف ساعتها كلنا ما كناش حاسين بتعمل ايه فا بيجاد سمع الصوات و النواح ف اتاكد من موتك 

ندي/ بيجاد كان كل همة فارس كان خايف عليه قوي من قاعده في سرايا وكان عنده شك في موضوع موتك 

بيجاد اخد فارس هاجر المانيا وفقدوا الاتصال بيه محدش فينا عارف يتواصل معاه 


مسك / بحسرة شديده لاء لاء اكيد بتهزرو صح ده مقلب علشان تختبرو صبري وتعروفوا معزتي عند بيجاد بس مقلب بايخ جدا 

التفت مسك لهم تبحث في عينيهم عن اجابه لكل كلامها ولكنها لم تجد أي اجابه أو استفسار. كلهم كانو ببيصوا عليها بحزن وحسرة 

مسك /ااايه بتبصوا عليا كده إليه ابني فين و بيجاد فين 

امجد/ممكن تهدي شوية يا مسك انتي لسة خارجة من المستشفي والزعل وحش علشانك 

مسك/ محدش ليه دعوة بصحتي انا روحي راحت مني ابني وجوزي مع بعض الصبر يارب اصبر 

امجد/, احنا ما قدمناش حاجة غير نصبر لما هو يتصل بينا لكن احنا ما تعرفش له طريق اصبري يا مسك اصبري

خبطت مسك علي راسها يعني بيجاد فاكر ان انا ميته خلاص

بيجاد لازم يعرف سامعين لازم يعرف أن انا لسة عايشة ولازم يعرف أيوة وفاطمة عملت فيا ايه 

اتصرفوا و شوفوا حتوصله له ازاي أن انا لسة عايشة ازاي 


بكت بنت ندي علي يد ماجد

انتفضت مسك علي صوت بكاء وصدرها بداء يحن 

دمعت عينها بشده 

لاحظت ندي ما تشعر به مسك اخذت البنت من يد ماجد 

واعطتها لمسك وقالت لها 

ندي/انا مديونه ليكي يا مسك انا رضعت فارس لما كان قاعد معايا جه عليكي الدور علشان ترضعي لوجين 

هما خلاص بقوا اخوات في الرضاعة رسمي يلا بقا علشان نثبتها من الناحيتين

ابتسمت مسك وبدأت تطعم الصغير من حليبها 


وفي السريا 

اشجان تنظر حولها السرايا فاضية عليها بعد ما كانت كلها حياه 

اتحصرت اشجان و افتكرت شقاوة اولادها حوليها وازي محمود كان مضلل عليهم 

مستغربة اشجان قوي من موقف جوزها وقد ايه أنه متغير جدا وكأنه اتبدل بشخص آخر. غيرة 

قالت اشجان في نفسها انا شكه أن محمود مش طبيعي استحاله يعمل كل ده وهو في وعيه لا الحكايه كده ما يا تسكتش عليها محمود ما كنش بيستحمل الهوا علي أولاده ايه اللي حصل بس لتكون فاطمة عملتهله حاجة 

تعملها بنت الابلسه و الله تعملها 

دخلت فاطمة عليها و عنيها فيها فرحة أن البيت فضا عليها وأنها بقت ست البيت لوحدها 

قالت فاطمة /ايه يا ماما تأكلي دلوقتي و لا نستنا 

نظرت لها اشجان باحتقار وقالت لها حد الله بيني وبينك يا مرات ابني حسبي الله ونعم الوكيل فيكي زي ما فرقتي البيت كله عن بعضة منك لله يا فاطمة 

فاطمة بغل / ولسة انتم ما شفتوش مني حاجة لسة ح فرجكم فاطمة حانعمل ايه 

اشجان / انا بس نفسي اعرف حاجة واحده انتي بتعملي كده ليه مع أن من ساعة ما دخلتي هنا و كلنا كنا بنعملك واحده مننا 

فاطمة/بحقد بعمل كده ولسة حعمل علشان بكرهكم كلكم عارفه يعني ايه بكرهكم انتم السبب في موت اغلي انسان علي قلبي انتم اللي موتوا الشخص الوحيد اللي قلبي دق ليه 

اشجان /و احنا اية دخلنا بس وهو مين ده اللي مات أنا مش فاهماكي 

فاطمة /انا قبل ما اتجوز ابنك كنت بحب واحد

و كنا مبسوطين صحيح كان علي قده بس الفقر في عيلتنا وصمة عار ابويا عمره ما سأل انا عاوزة ايه المهم هو يكون عاوز ايه 

اتقدم ماجد علشان يتجوزني وكان بردو مش بيحبني و العمده هو اللي اثر عليه و غصب عليا هو كمان 

رحت لابويا و ترجيته اتجوز اللي بحبه و قلتله انا مش بحب ماجد و مش حتجوز غير اللي قلبي اختاره

لكن المصالح بتتصالح وكان في شغل مشترك بين العمده و ابويا وكنت مجبره اكون كبش فداء من ساعتها حلفت أن ما حاخلي حد متهني في البيت ده زي ما فرحتي انكسرت لا زم الكل يتكسر


ثم قربت من اشجان وبصوت كله حقد تفتكري ابويا رد عليا وقالي ايه لما قلتله انا حتجوزة واعيش معاه علي قده 

قالي بمنتهي القسوة انتي عاوزاني احط ايدي في ايد شغيل عندنا 

انتي اكيد اتجننني أو جري لمخك حاجة يا فاطمة انتي بينت كبير البلد ازاي عقلك صورلك أن ممكن اوافق تتجوزي حد بالمستوي ده حب ايه وكلام فارغ ايه 


وقالت فاطمة / و انا قلتلك بس انا مش حتجوز. غيرة 


تعرفي عمل ايه يا حماتي قتله اه ابويا قتل اللي بحبه علشان فقير 


وجات مسك و فكرتني بكل اللي حصل معايا هي فقيرة و بيجاد غني و أنهم صمموا واتجوزا و انا ما عرفتش اتجوز اللي بحبه علشان فقير. شريط ذكريات بقي يمشي قدامي كل ما اشوف مسك متهنية و مبسوطة وانا لاء بقا بنت كلاف البهايم تعيش مع اللي بتحبه و انا بنت أسياد البلد تتجوز غصب من واحد مش بطيقه حلفت بالله ما اخليها تتهنه ولسة لو سمعت أن بيجاد خيوصلها اقسم بالله لافضحها بالفيديو اللي معايا ووريني بقا ابنك المصون حيرفع راسه تاني ازاي 

نظرت لها فاطمة نظره خوف وقالت لها انتي لا يمكن تكوني بني آدم زينا انتي اكيد شيطان اعوذ بالله منك ومن شرك يا شيخه ربنا يكفينا شرك 

وعند بيجاد ليحاول يتواصل مع شركات اللي تبعهم علشان يعرف ارقام اخواته وفعلا عرف يبجبهم واتصل لماجد 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري


تكملة الرواية من هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع