روايه ارهقتني عيونها الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)
روايه ارهقتني عيونها الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)
#روايه ارهقتني عيونها
#الحلقه السادسه
*********
دخلت ريتال الي مكتب حسن وهي تشعور بالخوف والقلق =خير يا عمو حسن في حاجه
حسن بتنهيد=ابدا يبنتي انتي مالك خايفه لي كده اتفضلي اقعودي يا ريتال عايزك في كلمتين
ريتال وقد بدأ القلق يتلاشه من قلبه ولكن تعجب=خير يا عمو في حاجه
اتنهد حسن بعمق وابتسم=بوصي يا ريتال انا عايز اعتذار منك علي الي عمالتو فيكي اول انبارح وانتي داخله المحل
يعني اعذوريني اني نسيت انتي تبقي بنت مين
ريتال بخجل =لا ابدا يا عمو حسن انا مزعلتش منك خالص يعني ده شغل وانت عندك حق
حسن وهو يبتسم=اممم كويس اوووي انك فهمتي سبب زعلي منك وانو مجرد سوء تفاهم انتي عارفه يعني اني مبستهونش في الشغل
ريتال بابتسامه=عارفه ..بس هو ده الي جبتني عشانو
اتنهد حسن =لا صراحه انا عايز اسالك سؤال
ريتال =اتفضل
حسن بفضول=مين فريد ده انتي تعرفيه
يعني الي انا عرفو اني ولدك الله يرحمو مكنش لي قرايب هنا ولا اصحاب حتي يعني انا اتعرفت عليه وانتي عارفه انو (طه) كان من اقراب اصدقائي
ريتال بخجل من سؤاله=هو فعلا يا عمو هو مش ابن عمي ولا قربي ولا حاجه فريد مجرد صديق ليا بس عزيز عليا اوووي ساعدني كتير اوووي يعني حصلي مشكله كده وملقتش غيرو واقف جنبي مع انو ميعرفنيش
حسن بتفهم=امم هي المشكله بتاعت مرات ابوكي
ريتال بخجل وتعجب=اي ده هو انت عارف
حسن بحزن=ايوه عارف والكلام بيكتر عليكي يا ريتال وانا مش عايز اسمع عنك حاجه وحشه ابدا
قطاعته ريتال بقوه=لو سمحت يا عمو حسن انا ميفرقليش كلام الناس حليا انا مشوفتش من الناس غير الوجع الإنسان الوحيد الي لقيتو بيساعدني وبيحترمني ومن غير مقابل من ساعه ما بابا مات هو فريد وبس
حسن بتنهيد=بس يبنتي انا مش عايز ازعلك علي العموم خلاص....أخرج من الدورج المكتب فلوس وحطها قدام ريتال وهو يبتسم
خودي دول يا ريتال
ريتال بتعجب=اي دول يا عمو حسن
حسن=دي فلوس تقداري تجيبي بيها شقه وتقعودي فيها بدال مالكلام يكتر عليكي وانتي قاعده عند شب غريب
ريتال برافض وحده=معلش يا عمو حسن انا مش هقدر اقبلهم منك ابدا لان فريد مش وحش وانا ميهمنيش كلام الناس وفي نفس الوقت انا بيت ابويا هيرجعلي في اليومين الجيين دول وانا مش هسيب بيت ابويا لست دي
حسن بتبرير=يبنتي متفهمنيش غلط انا بس كونت بحاول اساعدك مش اكتر انتي بنت الغالي وانا مش عايز اشوفك مكسوره واسييك انا عارف انها جت متاخر بس واللهي مكونتش اعرف حاجه
ريتال بابتسامه=صدقني يا عمو حسن انا مفهمتش غلط ولا حاجه بالعكس أنا فهمتك اوووي وانك بس بتحاول تساعدني بس انا بقولك اسفه مش هقدر اقبلهم وبعد اذنك اروح علي شغلي
حسن بتنهيد=اتفضلي
ذهبت من أمامه وهو ينظر إلي طيفها بحزن دماغها ناشفه زيك بظبط يا طها انا مش عارف اي ده ...
خرجت ريتال من مكتبه ولا يوجد معالم علي وجهها غير الغضب من حديث الناس عليها
فيروز =في اي يا ريتال مالك.
ريتال بحزن=مفيش يلا نكمل شغل
محبتش فيروز تضغط عليها اكتر رحت لشغلها
بينما كان يراقبها مازن من بعيد وهو ينظر لها بحب كبير
رائته رنا ينظر لها شعرت بغيره مفرطه وغضب ذهبت إليه وتحدث بهدوء عكس ما بداخلها=انت شوفت ريتال بقيت بتجي مع مين مع واحد أوبها اوووي وباين عليه العز شكلو ابن ناااس اوووي يعني لما وقعت وقعت وقفه
نظر لها مازن بغضب شديد=انتي تقصدي اي بكلامك ده
رنا بغضب =مقصودش حاجه ولا اقولك اقصود وأنها بنت مش محترمه ولما انطردت من بيت ابوها رحت تصيع علي حل شعرها
مازن بصدمه=هي سابت بيت اهلها
رنا =اااه يا خويا مرات ابوها طردتها اتلقيها عملت بلوه منا عارفه طول عمرها بتحب تتمسكن لحد متتمكن
مازن بغضب مفرط من حديثه السخيف=بقولك اي يا رنا احترمي نفسك انا عارف ريتال كويس وعارف انها بنت بريئه مستحيل تعمل حاجه زي دي
رنا بحقد وهي تشعور أنه مزال يحبها=بجد وانا مالك بدافع عنها لي كده هو انت لسه بتحبها ولا اي
مازن بضيق=انتي شكلك هبله وانا هسبلك المكان بل الي فيه وهمشي
رنا بغضب وصوت منخفض=مازن مازن تعالي....اووووووف يااااا نظرت إلي ريتال بحقد شديد ولم تلاحظه غير فيروز والوقفه بجانب ريتال
استأذن مازن من حسن انو يطلع بدري من الشغل ومشي ...
فيروز بتعجب=ده مشي لي ده
ريتال بغضب=ملاناش دعوه بيه يتهنو ببعض يلا كملي شغلك
فيروز بهدوء=انتي بردو مش هتقوليلي مالك
ريتال = لا
يلا اشتغلي
""""""""""""""""""""""""
وفي قصر الالفي كانت تجلس مايا بجانب سهير
مايا بفضول =بقولك اي يا ماما انتي ملاحظه حاجه في اخويا فريد
سهير بابتسامه=حاجه زي اي يا مايا
مايا=يعني متغير مش هو فريد القديم يعني بقا مبيسهرش بقا بيجي بدري البيت بقا مهتم بنفسو اكتر بقا كل همو البنت الي معه دلوقتي ريتال
سهير بضحكه=مش معقوله يا مايا انتي لسه مخدتيش بالك فريد... بيحب
مايا بتعجب=بيحب بيحب مين جوري
سهير بنفي=جوري مين يا مايا مهي جوري بقالها معه سنين ولا مره شوفت فريد متغير كده لانو مكنش بيحبها
مايا بستغراب =امال قصدك مين يا ماما
سهير بابتسامه خبث=بيحب ريتال
مايا بتعجب شديد=اي ريتال ازي ده مبقلوش كتير يعرفها ده يدبوك لسه عارفها من يومين
سهير بضحك=هههه مانتي متعرفيش ياعني اي الحب من اول نظره ..ثم جاءت برأسها ذكرياتها هي وعثمان يا مايا اااه اجمل حاجه اخوكي ان بيفكرني بابوكي هو كمان اول مشافني حابني من اول نظره
مايا بفضول وابتسامه جميله=بجد يا ماما عاوز اسمع قصتك انتي وبابا يعني عمري سمعتها
سهير بابتسامه=اسمعي يا ست انا وو......
قصت عليها قصتها هي وولدها وكيف عشقها من اول نظره وكانت تستمع مايا مع ابتسامه وتعجب ...."
"""""""""""""""""""""""
وفي أحد المطاعم المشهوره المطله علي البحر كان داخل فريد ومعه عمر صديقه ذهب إلي طاوله فارغه بموساعدت العامل
العامل باحترام=اتفضل فريد بيه
فريد =شكرا اووي
العامل =حضرتك تحب تتطلب حاجه
فريد =ممكن قهوي عشان مستني حد بس
العامل باحترام=تحت امرك
ذهب العامل الي إحضار القهوي
عمر بفضول=قولي احنا جينا هنا نعمل اي هتعزمني علي سمك يعني
فريد بسخريه=سمك هو ده الي انت فالح فيه
عمر بستغراب =امال جيبني نعمل اي هنا
فريد = محمود هيجي
عمر =محمود الدسوقي نفسو
فريد =ااااه هو اسكت
نظر فريد أمامه ووجده محمود يأتي إليه وهو يبتسم
محمود بابتسامه=ازيك يا فريد عامل اي ياراجل وحشني
فريد بابتسامه=انت وحشني اكتر اي سالت عليك ساره قالتلي انك سفرت
محمود=ااااه كان عندي اجتماع مهم هناك في لندن
نظر محمود جانبه بتعجب ووجده عمر =اي ده عمر اصدق مخدتش بالي انك قاعد
عمر بابتسامه=ايوه ايوه مهي ناااس وناااس
محمود بضحك=هههه لا واللهي انت عارف انا بحبك زي فريد بظبط
عمر =طبعا يا صحبي عارف
جلس فريد وطلب منهم أن يجلسو
محمود بفضول= قولي بقا يا فريد ساره قالتلي انك عايزني عايزني في اي بظبط
فريد بتنهيد=عايزك في موضوع مفيش غير هيقدر يحلو
محمود بفضول=موضوع اتفضل قول
فريد =بوص يا سيدي ......اخذ يقص عليه ما حدث مع ريتال بتفاصيل وطلب بأن يرجع لها بيت والدها
.......*******.......
وعند جوري كانت تتحدث بالهاتف بغضب
=مانتي مشوفتش يا ساره البنت دي انا مش مرتحالها اكيد هتعمل...حاجه حاسه انها هتاخود مني فريد
ساره بتعجب=لدرجادي يا جوري مش معقوله بالسرعه دي دانتي بتقولي أنها لسه داخله حياتو من يومين مش معنه أنها قاعده عندو يبقا هيحبها انا وثقه انو فريد بيحبك بس بيكابر عشان زعلان منك
جوري بغضب وحزن=لا يا ساره فريد بطل يحبني فريد قالهالي في وشي هو اصلا عمرو مشافني غير استبن يسبني ويرجعالي يلاقيني لسه موجوده
ساره =اديكي قولتي بيروح ويرجع يبقا هو بيشوفك انتي ملجاؤ الوحيد الي بهرب لي كل ماييأس من علاقه
جوري بحزن=لا يا ساره دي تهيوأت بس متهيقلق بس فريد مبقاش يحبني خالص يا ساره
ساره =بس انتي بتحبيه يبقي متسبهوش بالسهواله دي مش زي كل مره تمشي وتستني يرجعلك لا خاليكي ديما جنبو
وعلي العموم هو قاعد مع محمود دلوقتي وهيتكلم معه بردو أنا فهمت محمود كل حاجه
جوري بحزن =طب انشاء الله اكون بتخيل ويرجعالي قوريب
ساره بحب=انشاء الله يحبيبتي
وأخذوا يتحدثون عن امور كثيره ...
***********
وعند فريد في المطعم كان لسه قاعد مع محمود بيفهمو
محمود بتنهيد وثقه=هو ده الموضوع المهم يبني ده هيتحل في ثواني ..يومين ويبقا البيت ده عندك
فريد بابتسامه=بجد يا محمود بسرعه كده
محمود بابتسامه=ايوه أصلها شي مضمون لان البنت هي ورثه ابوها بعد ميموت ومرات الاب ليها جزء معين بس من الميراث عشان كده هيرجعلها انا هكلف المحامي بتاعي بالقضيه دي وهيرجعلها البيت في ظرف يومين
فريد بصلو بابتسامه وشعر بفرحه انو اخيرا هيفرح ريتال ولكن تذكر أنها عندما ترحل لن يستطيع أن يرها مره آخره شعر بحزن داخله بقولك اي يا محمود
محمود بانتبه=خير في اي
فريد =انا عايزك تقول البيت هيرجع في عشر ايام
محمود وعمر بتعجب وهم ينظرون لبعضهم البعض= اي عشر ايام ده لي ده
فريد بتنهيد=قول كده بس ....
محمود بعدم تفهم =ماشي الي انت عايزو
ابتعد فريد بجسده الي الخلف وهو يبتسم ويقسم بداخله أن بهذه العشره ايام بأن تكون ريتال تعشقه كما هو يعشقها
اخذو يتحدثون كثيرا ثم هم فريد للوقف ولكن أوقفه محمود
محمود=بقولك اي يا فريد
فريد =اي
محمود =انا عارف اني مليش اني اتكلم في الموضوع ده وانك حُر يعني وكده بس صراحه انا جوري صعبانه عليا اوووي وحاسس أنها ندمت علي غلطتتها
قاطعه فريد بحده=لو سمحت يا محمود انا مش عايز اتكلم كتير في الموضوع ده بس انا مبقتش اطيق جوري وهي دلوقتي بنت عمتي وبس ليها علاقه بساره او بيك بقا انا مليش فيه ولم سمحت خالي ساره متتكلمش في الموضوع ده تاني وخاليها تفهمها اني مستحيل ارجع لها زي كل مره
محمود بستغراب وبحده=بجد وانت اي غيرك كده بقا من نحيت جوري هي مش دي البنت الي كونت بتاخودها زي الاستبن تروح وترجع تلقيها لسه موجوده .الا انت في حد تاني في بالك يا فريد منا عرفك يا صحبي اول متلقي واحده حلوه بتنسي جوري وتجري وبعد كده بترجعلها
فريد بضيق=بقولك يا محمود انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده وياريت نقفل عليه ..انا ماشي وشكرا جدا انك هتساعدني في موضوع الي قولتلك علي ثم ذهب من أمامه تحت نظرات التعجب من محمود من تغير صديقه
محمود بستغراب=لا اله الا الله هتفضل كده طول عمر يا فريد
*****************
وبعد نهار طويل انتهت ريتال من العمل
وكا العاده جاء فريد لياخوذها من المحل
كانت واقفه ريتال مع فيروز وتتحدث معها
فيروز بخوف=يبنتي انتي مالك فيكي اي مش علي بعضك لي من الصبح احكيلي
ريتال بضيق=خلاص بقا يا فيروز لما اروق احكيلك
ثم نظرت إلي فيروز وجددتها حزينه من طريقتها معها اتكلمت بهدوء وحنان=انا اسفه اوووي ي يا فيروز ومش عايزاكي تزعالي مني
بس انا مخنوقه بس شويا
فيروز بابتسامه حب=انا مزعلتش منك يا ريتال وعمري مزعل منك ابدا
ابتسمت ريتال بحب الي صديقتها العزيزه واحتضنتها بحب وهي تدفن وجهها داخلها كأنها امها=انا بحبك اوووي يا فيروز بحبك اوووي انتي الوحيده الي فضلتي جنبي ومتخلتيش عني بسهوله
ربطت فيروز علي ظهرها بحنان=وانا كمان يا ريتال اوووي وبقولك عمري مسمح لحد يزعلك ابدا
جاء فريد بهذه اللحظه ووجده ريتال تحتضن فيروز شعر بغيره كبيره بداخله عندما رائها نزال عندها وحاول أن يخفي غيرته =ريتال
ابتعدت ريتال بتفاجاء وهي تنظر خلفه لتجده فريد ريتال بابتسامه=اي ده فريد انت جيت أمتي
فريد وهو ينظر إلي فيروز بضيق=جيت قبل وقت مكونتي بتحضني صحبتك
ريتال بابتسامه=امممم المهم انت عامل اي
فريد بحب=الحمد لله ..المهم انا جي ابشرك
ريتال وفيروز بتعجب =تبشرني بي اي
فردي بابتسامه وسيمه=انا قدرت ارجعلك بيت والدك بس الموضوع هايخود عشر ايام مش اكتر
ريتال بابتسامه وفرحه=اي ده بجد ازي يا فريد هتعمل اي يعني
فريد بحب علي ابتسامتها والفرحه الي جوه عينها =انا وصيت واحد صحبي انو يساعدني وهو قالي انو خلال عشر ايام هيرجعهولي
ابتسمت ريتال بفرحه وقامت باحتضان فيروز الي كانت مبسوطلها =فيروز بيت بابا هيرجعلي وحقي من الست دي هيرجع سبحان الله ربنا هيرود فيها الي عملت فيا الحمد لله ياربي الحمد لله
شعر فريد بالغيره الذي يحاول أن يخفيها علي قدر ما استطاع لانه ضمت فيروز بهذا الشكل
اتكلم بابتسامه عكس الي جوه من غيره=طب اي مش هنمشي
ريتال بابتسامه=اوووي اوووي
تحدث مع فيروز وودعتها وذهبت مع فريد وصعدت بجنبه بفرحه كبيره
نظر لها بعشق وهو ينظر إلي ابتسامتها الجميله =مكونتش متوقع انك تفرحي اوي كده
ريتال بابتسامه=ابدا انا فرحت اوووي بجد شكرا اوووي يا فريد اوووي
ابتسم فريد بحب كبير وهو يره الفرحه في عينها كان ينظر لها طول الطريق
كانت ريتال تشعور بالسعاده لأنها واخيرا استطعت أن ترجع بيت والدها ولكن .....
تذكرت حديث حسن إليها وان الناس يتحدثون عنها وبيطلعو أشعات عليها ديما حست بضيق وغضب جوها كان فريد سايق بالسياره بجانب شاطئ البحر شعرت ريتال بضيق عندما تذكرت حسن ريتال بصوت مخنوق=فريد استني هنا عايزه اقعود جنب البحر شويا
تعجب فريد من معالم الحزن الذي
جاءت علي وجهه فجاءه =في اي يا ريتال مالك انتي كونتي لسه مبسوطه دلوقتي
ريتال ببعض الخنقه في الصوت وكانت عيونها امتلئت بدموع
=معلش يا فريد نزالني هنا
نزالت من السياره وذهبت الي شاطئ البحر تحت نظرات التعجب من فريد من حالتها الي اتغيرت من فرحه لحزن بالطريقه دي ذهب اليها وكانت هي تقف امام البحر بحزن كبير
فريد بستغراب وبعض الحزن=مالك يا ريتال في اي
ريتال وبدون اي وعي منها قامت بحتضانه بقوه وهي بتتمسك به وكانت تبكي بشده
وقف فريد بصدمه كبيره من انها حقا قامت بحتضانه الان لم يعرف ماذا يفعل حوطها بيديه برفق وهو يربط علي ظهرها بحنان وتساول وتعجب شديد =مالك يا ريتال في اي اي حصلك
ريتال بصوت مخنوق وبكاء=انا تعبت اوووي يا فريد تعبت اوووي من الدنيا دي من اول ما مات بابا وانا مشوفتش يوم عدل أبدا مرار طول حياتي مع مرات ابويا وكمان مازن الشخص الي حبيتو ورنا صحبتي الي كونت مستعده اديها عنيا وهي بتألف عليا كلام محصلش وعمو حسن الي مشوفتش في عنيه غير نظرات شفقه وبس وهو بيقولي الناس بتتكلم عليكي تعبت يا فريد تعبت ملقتش غيرك جنبي ملقتش غيرك ساعدني ملقتش امان غير معاك وبس نفسي ربنا ياخودني عشان اخلص من كلام الناس ومن عذاب الدنيا
كان يستمع إليها فريد تحت نظرات الصدمه في عينه والحزم علي حاله هذه الفتاه المسكينه وهو يحتضنها بحب ويتمني أن لا تبعد عنه ابدا شعر بغصة في قالب و بأن قلبه بيتالم عليها وعلي دموعها الي نزاله زي الشلال وهي مسكه فيه بكل قوتها
تركها فريد تبكي وتخرج كل ما بداخلها من حزن وهي بين يديه فتمني بأن يتوقف الوقت الان وهي بين يديه
وبعد فتره من البكاء هديت ريتال من البكاء وابتعدت عنهو بخجل شديد وعلي أنها قامت بحتضانه حقا احمرت خدودها =انا انا اسف اوووي بس انا كونت
قاطعها فريد وهو يتحدث بحنان =عادي ولا يهمك انا سبتك تعيطي وطلعي الي جواكي كله قوليلي هداتي
ريتال وهي تهز راسها بالإجابة وتمسح دموعها كا الاطفال وعلي وجهها معالم الحزن والضيق =اااااه
فريد بحب اخذها من يدها وجلسه علي صخره موجوده امام البحر وتتكلم بحنان وهو بيبوصلها بعشق =انا عايز افهم بقا انتي اي فكرك بكل المأسي دي احنا مش اتفقنا الصبح وانتي وعدتني انك عمرك متشيلي هم لكلام الناس صح
هزات رأسها بالإجابة بحزن=ااااه بس يا فريد انا مش قادره استحمل انا معملتش حاجه وحشه مع الناس دي عشان تتطلع عليا سمعه وحشه كده بالاعكس مقدمتلهمش غير الخير وبس ..لي الكره ده لي انا مش فاهمه
فريد بحب=يا ريتال هي الناس طول عمرها كده هتفضل كده بتتكلم وتطلع أشعات مش موجوده اصلا وانتي يا ريتال قدام ربنا مش قدامهم
ريتال بحزن=انا عارفه انو ربنا شايفني وانو هو عارف اني مبعملش حاجه غلط ..أكملت بصوت مخنوق ودموع =بس انا تعبت تعبت واتخنقت اووي
نزال فريد علي رقبته أمامها وهو يحتضن يدها بحب وكان ينظر داخل عينها =انا عايزك تعرفي اني هفضل طول عمري جنبك ومش هسيبك وهفضل اساعدك واقدملك كل الي انتي عايزه انا عايز اشوف منك حاجه واحده دلوقتي بس ضحكتك يلا وريني احلا ضحكه
ريتال بحزن وعبوس طفولي جدا=مش عاوزه اضحك
فريد وهو يضحك علي طريقتها=ههههه مش عاوزه اضحك يبنتي انتي مش هتبطلي طريقتك دي حاسس اني قاعد مع بنت اختي الصغيره مش واحده كبيره
ابتسمت ريتال بخجل وهي تمسح دموعها=لا انا مش طفله انا كبيره وعقله علي فكره
فريد بابتسامه جذابه=بجد متاكده تحبي اصورلك نفسك دلوقتي
اخذ يقلدها في طريقتها الطفولية=وانتي بتقولي لا مش عاوز اضحك دلوقتي
ضحكت ريتال علي طريقته =ههههه لا لا انا مش بعمل كده
فريد بابتسامه وهو يخرج هاتفه من جيبه=خلاص انا اصورك بقا
يلا اضحكي
ريتال وهي تحاول أن تهرب من الكاميرا وتضع يدها علي الكاميرا وتضحك=لا يا فريد بلاش شكلي وحش
فريد بإصرار وهو يبعد يدها=ههههه لا لا انا لزم اصورك اوعي
ريتال بضحك وهي تقف وتبتعد عنه بسرعه وتحاول أخذ الهاتف=هههه لا لا مش عاوزه
فريد بضحك=هههه معلش صوره واحده يلا ياريتال عشان خطري
ريتال بضحك وطريقه طفوليه =هههه طب هي واحد تمم
فريد بحب =واحده بس
وقفت ريتال وهي تبتسم ابتسامه جميله حتي تاه فريد بابتسامتها الجميله
ريتال بتعجب من حالته وانو كل شويا يقف قدامها ويتسمر= فريد
فاق فريد من شرودوه بها =اي خلاص اوقفي اوقفي التقط لها عدت صور وهو ينظر من خلف الكاميرا بعشق
ذهبت ريتال إليه وهي تبتسم=وريني كده
نظرت ريتال الي الصور وهي تبتسم بحب =واووو شكلها تحفه
نظر فريد إليها والي ابتسامتها الجميله=شوفتي عشان اقولك انك حلوه
ريتال بابتسامه=جميله اوووي شكرا يا فريد
فريد بحب وهو يمسك يدها=يلا بينا علي البيت
نظرت ريتال علي باديه المحتضنه يدها ابتسمت ريتال بخجل من نظرته لها هزت راسها بالإجابة=مااااشي يلا
ذهب فريد وريتال الي القصر دخلو القصر ولكن لم يجد فريد أحد مستيقظ ابتسم لريتال=شكلنا جينا متاخر النهارده
ريتال بابتسامه=ايوه فعلا
فريد بحب =طيب كده بقا كل واحد هيطلع ينام
ريتال بخجل=صحيح
فريد =انتي هتروحي شغلك بكره
ريتال =لا مش هروح بكره اجازتي في الشغل
فريد بابتسامه=طب احسن بردو
يلا تصبحي علي خير اشوفك بكره ياموو احلا عيون
شعرت ريتال بخجل شديد من كلمته ريتال بابتسامه =وانت من اهلو
ذهبت ريتال الي غرفتها وكان الحزن الذي بداخلها تلاشه تماما
كانت تبتسم وهي تتذكر فريد وتصرفته العفويا الي مش عارفه توصفها بي اي لحد دلوقتي
دخلت الحمام وخرجت بعد قليل ونامت علي السرير وهي بصه لسقق بشرود وبتفتكر لحظاتها مع فريد وحست جوها بحاجه غريبه جدا وكأن فريد هو الشخص الوحيد الي قدرات تظهر قدامو حزنها وفرحها بدون اي حواجز أو اي حاجه ضحكت بتلقائيا وهي بتفتكرو وهو بيتريق علي طريقتها الطفوله اخذت تفكر وثم نامت وكانت البسمه مرسومه علي شفايفها
ولكن عند فريد كان مزال يحاول أن ينام ولكن لا نوم ذهب إلي لوحته الموجوده بالغرفه وسحبها أمامها وهو يتأملها بدون ملل كأنه يجلس أمام ريتال كان ينظر إلي الوجه بعشق
نام فريد أمام الوحه دون أن يشعور
وفي صباح اليوم التالي في قصر الالفي)
*********
كانت ريتال مازالت نائما ولكن جاءت مايا وطرقت الباب ولكن لا رد
وضعت عدت طرقات علي الباب حتي استيقظت ريتال من نومها
ريتال بنوم=مين
مايا من خلف الباب=انا مايا ياريتال
ريتال وقفت من مكانها بسرعه وهي بتظبط شعرها رحت عند الباب وفتحت لي مايا الي دخلت عليها بابتسامه جميله
مايا بابتسامه=صصباح الخير يا قمر ...لا لا مش معقوله
ريتال بتعجب=صباح النور ....بس هو اي الي مش معقوله
جلست مايا بجانبها وهي تبتسم=علي القمر الي صاحي علي الصبح مش معقوله واحده قايمه من النوم وجميله كده
ريتال مع ابتسامه جميله=شكرا اوووي يا مايا بس هو في حاجه يعني اول مره تجيبي كده الصبح من ساعه مجيت هنا
مايا بغمزه= تقداري تقولي جايا اخطفك واستغل زوقك التحفه ده وتجي معايا نجيب فستان الخطوبه بتاعي
ريتال بتعجب=اي انا
مايا=اااه يلا بقا قومي كده البسي عشان هننزال بعد الفطار يلا
ريتال بخجل=بس يعني يا مايا انا معنديش هدوم كويسه ممكن اروح بيها معاكي يعين انتي اكيد هتروحي مكان كلاس مش اي مكان عشان كده
قطاعاتها مايا بابتسامه=بس بس بس اي يبنتي وفيها اي يعني تاخدي فستان من عندي عادي وتجي معايا يلا قومي خواشي الحمام وانت هروح اجبلك شويه فساتين تختاري منهم واحد يلا
ريتال=بس انا
قطعتها مايا =يلا مش عايزه اعتراض اتفضلي
ريتال بابتسامه=ماشي
دخلت ريتال الي الحمام وذهب مايا الي غرفتها وقفت أمام فستان معين وهي تضحك بخبث
و.......)"
يتُبع
#روايه ارهقتني عيونها
#الحلقه السابعه
***********
كانت تقف في غرفه الملابس في غرفتها وهي تبحث عن فستان جميل للريتال
حتي وجددت أمامها فستان شديد الجمال
ضحكت بخبث وكان في دماغها أنها توقع فريد قدام ريتال وتتأكد إذا كان بيحبنا فعلا ولا لا
اخذت الفستان وذهب الي ريتال الي كانت لسه خارجه من الحمام وبتجفف شعرها
مايا وهي تطرق الباب=ريتال
أذنت لها ريتال =خوشي
دخلت مايا وهي تمسك الفستان وتبتسم =خودي بقا يست اجمل فستان عندي
نظرت ريتال الي الفستان بإعجاب شديد فكان فستان قصير لبعد الركبه وسق علي الجسم يميل من عند الكتاف وكان لونه اسود =شكلو حلو اوووي ده ليا
مايا بابتسامه=أااه ويلا بقا عشان تلبسيه عشان نمشي ومنتاخرش
ريتال بابتسامه=حاضر
دخلت الغرفه الملابس الموجوده في غرفتها حتي ترتدي الفستان
****************
وفي الحديقه كان عثمان جالس يقرأ كتاب عن الثقافه الفرعونيه
حتي جاء فريد من خلفه مع ابتسامه =صباح الخير يا بابا
اغلق عثمان الكتاب وهو يبتسم=صباح الخير يا فريد
فريد بفضول=وريني كده بتقراء عن اي
هههههه عن الثقافه الفرعونيه مره واحده يابابا وجالك خولق
عثمان اخذ منه الكتاب وضعه علي التربيظه وتحدث بجديه=سيبك من الكتاب دلوقتي يا فريد انا عايز اكلمك في موضوع مهم اووي
فريد بتعجب من جدية والده=خير يابابا في اي
عثمان بجديه اتنهد بعمق وقال=فريد انت ابني الوحيد ووريث عيلتنا عيلت الالفي انت ومايا ولأن مايا مجتهده جدا في شغلها فا انت الوحيد الي هتمسك من بعدي الشركات والمصانع وكل حاجه عمالتها انت الوحيد الي هتبقا الوكيل عليها عشان كده يا حبيبي انا عايز اقولك عايزك تنزال من بكره الشركه وتتضرب علي الشغل والبزنس من دلوقتي وانا متخرج وبتفهم كتير وانا عارف انك ولد زكي وهتقدار ........
انت عارف يا فريد من يومين بس مكونتش أقدار اكلمك في حاجه زي دي لاني مكونتش بثق فيك ...بس انا دلوقتي وثقت أن الحب قدار يغيرك ووثق انك مش هترجع تاني زي الاول
فريد بستغراب من حديث والده=يعني يا بابا مش عارف اقولك اي بس انت بتكلمني في كلام غريب اووووي يعني انت عارف اني بعيد عن الشركه يعني انا اااه درست بزنس بس عشان حضرتك انت عارف غير كده اني كان نفسي
قطعه عثمان=كان نفسك تبقي فنان وترسم لوحات انا عارف
فريد=طب كويس انك عارف بس علي العموم حاضر يابابا الي انت عاوزه
عثمان=انا كلمت المساعد الشخصي بتاعي اسمو اسامه هو معايا من ساعة مفتحت الشركه دي راجل امين جدا وانا بامنو علي كل أسراري وهو تفهم الموضوع جدا وقالي في اي وقت هو مستانيك فا انت هتروح بكره تفهم الدنيا تعمل الاجتماع مع مجلس الاداره يتعرفو عليك وتتكلمو في أمور الشغل ولو في حاجه وقفت قصادك تقدار تجيلي اووو حتي تروح لي اسامه
تتنهد فريد بعمق وهو بيقكر في كلام أبوه =تمم يا بابا انا هشوف هروح بكره زي لحضرتك عايز وكمان هشوف الموضوع ده
ابتسم عثمان بحب=انا واثق انك هتقدار يا فريد .....
********
وفي غرفه ريتال كانت تقف مايا بالخارج تنتظرها حتي خرجت أمامها حتي انصدمت مايا من شكلها الجميل ابتسمت بخبث وتحدث بداخلها=هنشوف بقا يعم فريد هتقدار تتخطي الجمال ده ولا هتولع
مايا=اي الجمال ده شكلك تحفه
ريتال بابتسامه=بجد بس مش حاسه انو ديق اوووي يعني
مايا بابتسامه ونفي=ديق اي بس ده شكلو تحفه عليكي تعالي تعالي ننزال لي ماما نيورهولها
ريتال بخجل=اي ده هنزال كده لا لا
مايا وهي تسحبها=لا اي بس تعالي
نزالت مايا وهي تسحب ريتال من يدها خلفها وكانت سهير جلس وهي تتفحص هاتفها حتي جاءت مايا مع ابتسامه جميله وهي تسحب ريتال=ماما ماما ماما
سهير بانتباه=اي يا مايا في اي
مايا بابتسامه وهي توشير علي ريتال بابتسامه=تيررررره اي رايك
نظرت سهير الي ريتال بإعجاب شديد فكانت شديدة الجمال
سهير بابتسامه واعجاب=اي ده اي الحلوه دي الفستان الحلو ده شكلو تحفه عليكي
ريتال بخجل وابتسامه جميله=بجد يا طنط عجبك يعني بس حاسه ديق اوووي
سهير بابتسامه=لا خالص ده مظبوط عليكي اوووي شكلو تحفه
وكانت مايا تقف وهي تبحث عن فريد حتي وجدته يجلس مع والده ذهبت إليه دون أن يلاحظها أحد
كان فريد مزال يتحدث مع والده في أمور الشغل حتي جاءت مايا من خلفه وهي تبتسم
=فريد فريد
فريد وهو ينظر خلفه وجدها مايا=مايا خير في اي
مايا بابتسامه خبيثه=تعالي معايا عماللك موفجئه حلوه اووي
فريد بتعجب=موفجئت اي
مايا=تعالي بس
عثمان=خلاص يبني روح معها مش هتسيبك انت عارف مايا
وقف فريد معها واتنهد بعمق=ماشي ربنا يستر
دخلت مايا وهي تسحب فريد خلفه حيثما تجلس سهير وريتال
كانت ريتال تدور حول نفسها بابتسامه وهي بتخلي سهير تشوف الفستان من جميع الاتجاهات دخل فريد وهو ينظر أمامه حتي يجد ريتال شديد الجمال أنصدم من شده جمالها ثم نظر إلي مايا بتعجب
مايا بابتسامه=اي رايك في الموفجئه دي
فريد بتعجب شديد من شده جمالها فكان الفستان جميل جدا عليها وكان يزيد من جمالها اضعاف وكانت تتركه شعرها منسدال علي ظهرها
ذهب إليها وهو ينظر لها بإعجاب شديد
كانت تقف ريتال حتي نظرت خلفها وجددت فريد ينظر لها بإعجاب شديد وهو يأتي و يبتسم =اوووووف ووووووووواو اي الجمال ده
ريتال بخجل شديد =شكلو حلو
فريد وهو ينظر لها بإعجاب وحب =حلو بس قولي تحفه قمر
شعرت ريتال بخجل وقالت=طب اي يا مايا مش هتمشي
مايا بابتسامه=اوووي اوووي
فريد بتعجب وهو ينظر اليهم=تمشو فين
مايا =ريتال هتيجي معايا عشان نجيب فستان الخطوبه بتاعتي
نظر فريد لريتال بغيره وأنها ازي هتطلع بالفستان ده قدام الناس =كده ريتال هتطلع كده بالفستان ده
مايا بتعجب = اااه لي في اي
فريد بغيره واضحه لم يستطيع أن يخفيها هذه المره=لا لا طبعا انتي عبيطه الفستان ديق عليها وقصير
نظرت مايا إليه وضحكت بخبث دون أن يرها= قصير اي مانت شوفتو عليا قبل كده وكان بنفس الطريقه ضيق ومع كده مقولتش حاجه
فريد بنفي=لا لا لما كان عليكي مكنش كده
مايا بابتسامه سخريه=واللهي كان نفس الطريقه علي فكره
فريد بغيره ونرفزه=لا بردو ولو... لاانتي ولا حتي ريتال هتطلعو بيه تاني
ريتال بحزن=قصدك أنو شكلو وحش عليا
فريد ينظر لها ولا يعرف ماذا يقول
زفر بضيق واتكلمت بحنان=لا خالص يا ريتال بس ديق عليكي اووي يعني عشان خاطري متخروجيش بيه
كانت مايا وقفه قدام فريد بصدمه من طريقته الي بيتكلم بيها مع ريتال قراارت أنها تغيظو
مايا بخبث=بقولك اي ياريتال مش هو عجبك وحلو
ريتال =اممم اوووي
مايا وهي تنظر إلي فريد الي هيولع فيها=خلاص يا قلبي البسي الي علي كيفك بقا بقولك اي يا فريد وسع من قدامي كده كانت لسه همشي وهي بتسحب ريتال وراها الي مش فاهمه حاجه
مسك فريد ايد ريتال وسحبها وراه=لا مش هتخروجي بيه يا ريتال اتفضلي البسي حاجه تانيه
مايا=سيبك منو
اتكلم فريد بنرفزه وغيره =لا مش هتخروج بيه
مايا=تخروج
فريد =لا
فضل كده وقت طويل وريتال ضيعه بنهم مش عارفه تسمع كلام مين اتكلم بصوت شبه عالي =بس اسكوتو اوعي اوعى كده
ريتال بغضب=انت هتجنينوني اخروج ولا مخروجش اخروج ولا مخروجش لا خلاص أنا قرارت انا هخروح بالفستان يا فريد
كان فريد ينظر لمايا بغضب لأنها هي الي ادتها الفستان ده كانت مايا تنظر له بنصر وخبث أنها قدرات تتأكد اخيرا انو فعلا بيحب ريتال
فريد =تتمم خلاص انا جي معاكو
مايا بتعجب وتكلم بسخريه=انت جي معانا عشان نجيب الفستان فريد الالفي هيتنازل ويجي معايا
فريد بثقه وهي يمشي=وفيها اي يعني يلا
مشيت مايا وراه وهي بتضحك من غير محد يشوفها وكانت ريتال ماشيه معاهم من غير اي كلام ركب فريد العربيه واستني ريتال تركب جنبو بس لقي مايا هي الي بتركيب
زفر بضيق لما شافها وتوعد بداخله انو هيقتلها
كانت مايا تبتسم طول الطريق علي حاله اخوها الميؤس منها وانو وقع في الحب بالسرعه دي وأنها قدرات تستفزو بجد وصلو قدام اتليليه فخم جدا كان من أكبر اتيلهات البلد تبع مصممه مشهوره جدا دخالت مايا وريتال واستنهم فريد في العربيه دخالت ريتال الاتليه وكان في ناااس كتير فيه من أغنياء مصر كان في ناااس بتبوصلها بتعالي وناس تانيه بحقد علي جمالها وناس تانيه بإعجاب شديد من جمالها كانت هي داخله بخجل شديد ومستغرابه الأجواء جدا وكانت بتتفرج علي الفساتين المعروضه بنبهار كبير
كانو مشين لحد مجت واحده بتشتغل في المكان كانت عارفه مايا كويس اووي لأنها مهندسه مشهوره كان اسمها سلوي
سلوي بابتسامه وبترحيب=اي ده مايا اهلا وسهلا بيكي انتي مش معقوله انك تجي عندنا هنا بقالك كتير معملتهاش
مايا بابتسامه=فعلا بقالي كتير بس انا جايا انهارده عشان عايزه اخود احلا فستان عندك فستان خطوبتي
سلوي بتعجب=اي ده انتي هتتخطبي أمتي
مايا=بعد بكره الخطوبه انشاء الله
سلوي بابتسامه=الف مبروك يا روحي نظرت جانبه ونظرت بتعجب لريتال الي مستغربه كل الي حوليهاامال مين القمر الي معاكي دي
مايا بابتسامه=دي ريتال صحبتي
سلوي =اممم اهلا وسهلا وانتي حضرتك جايا تاخدي فستان بردو
ريتال بابتسامه=لا خالص ده
مايا قطعتها=لا هي جايا تنقي معايا الفستان ريتال صحبتي زوقها تحفه جدا وانا وثقه أنها هتخترلي احلا فستان هنا
سلوي بابتسامه=اتشرفت علي العموم اتفضلي قسم السوريه من هنا
دخالت ريتال ومايا قسم السوريه وكان فاضي تماما رحت مايا تتفرج علي الفساتين المعروضه
بقولك يا ريتال=اي رايك في ده
ريتال=وريني كده ...يعيني هو حلو بس مش اوووي لفت ريتال خلفها ولقيت فستان جذاب جدا راحت عندو بفرحه=ده حلو اوووي اي رايك
مايا بابتسامه وهي تنظر إلي الفستان بتعجب=تحفه هاتي هخوش اشوفو حلو ولا لا
ريتال =تمم دخالت مايا البروفه عشان تشوف الفستان وخرجت لقتو حلو جدا بس حبت تشوف حاجه احلا فضلت تقيس حاجات كتير اوووي زيها زي اي عروسه
★★★★★★★★٠
عند فريد في العربيه كان بيشعور بلملل حس أنهم اتخارو جدا دخل االاتليه وكانت كل العملين الي هناك بيبصلو بإعجاب شديد
جت سلوي من بعيد الي عارفه فريد كويس اوووي وعارفه انو اخو مايا لأنها كانت معجبه بيه جدا=اهلا وسهلا فريد بيه
فريد بابتسامه=اهلا بيكي ..انا جي اسالك علي بنتين دخلو هنا من نص ساعه
سلوي بابتسامه=ايوه انت قصدك علي مايا والبنوته الي معها هما جوه في قسم السوريه
فريد بابتسامه=تمم شكرا جدا ..بس هو فين قسم السوريه ده
سلوي بابتسامه=اخر الطريق ده علي ايدك اليمين
ذهب فريد من أمامها وقفت هي تنظر له لطفه بإعجاب شديد
ذهب فريد الي قسم السوريه ووقف من بعيد ووجد مايا في البروڤه ولكن كانت ريتال واقفه أمام المراءه تحمل فستان في غايت الجمال وهي تضعه علي جسدها بتجربة
وقف فريد من بعيد وهو ينظر لها بحب كبير ويتاملها حتي خرجت مايا من البروڤه بفستان شديد الحمال تعجب من جمال أخته بفستان خطوبتها كان فرحان بيها وأنها كبرت وهتبقي عروسه كمان يومين
وقفت مايا أمام المراه وهي تنظر إليه بإعجاب شديد=اي رياك يا ريتال اخود ده
ريتال بابتسامه= ايوه شكلو تحفه جدا مشاء الله عليكي
كانت مايا وقفه قدام المرايا بتشوف الفستان كانت تنظر بالمراءه حتي تره فريد يقف من بعيد ينظرر الي ريتال بحب حبت تقطع عليه حبل افكار ندت عليه =فريد
فريد بتعجب=اي ده انتي شوفتني ازي
ريتال بتعجب=انت هنا من أمتي
فريد بحب =من ساعه ما مايا خرجت من لبروفه نظر
لمايا بحب وقال=بس اي الحلا وه دي
مايا بابتسامه=بجد يا فريد شكلو حلو
فريد بابتسامه=ده تحفه عليكي احتضانها فريد بحب وهو يقبل جابينها بحنان =الف مبروك يا حبيبتي عقبال فستان فراحك
كانت واقفه ريتال بتتاملهم وهي بتتمني اخ زي فريد في حياتها يسلمها لجوزها نزالت دموعها تلقائيا ومسحتهم من غير محد يشوفها فيهم
مايا بامرح=خلاص انا اخترت ده
فريد بابتسامه=تمم حلو اوووي يلا بقا خوشي غيريه عشان نحاسب عليه
مايا بمرح=طيب
دخلت البروفه تاني وكانت وقفه ريتال في صمت
نظر لها فريد بابتسامه حس انها زعلانه=مالك يا ريتال
ريتال بابتسامه=ابدا انا بس اتقصرت شويا بيك انت ومايا يعني انا كونت بتمني اني يكون عندي اخ زيك يا فريد بيحبني كده
نظر لها فريد بحب وابتسم=بجد طب مانا موجود اهو اعتبريني اخوكي يا ريتال ومن هنا ورايح هكونلك كل حاجه
نظرت لها ريتال بخجل شديد وابتسمت=دي حاجه اكيده
اتعلقت عينهم ببعض والأول مره تطول نظرتهم وكانت ريتال أيضا تنظر له بحب وهي حسه بشي غريب نحيتو كان في مشاعر بتتولد جوها كل يوم بيمر عليها مع فريد
خرجت مايا من البروفه وكان العاده بتقتع احلا لحظات بنسبه لفريد شعرت ريتال بخجل شديد لما حسيت علي نفسها بصت للأرض بخجل
فريد يحاول أن لا يخجلها أكثر=خلاص انا هستنكو بره بقا
مايا بابتسامه=طيب يلا يا ريتال عشان نحاسب علي الفستان
وخرجوا من المحل قرارت مايا المرادي أنها تركب وره هي والفستان وريتال تركب قدام
صعدت ريتال بجانب فريد ..ومايا بالخلف
مايا بمرح=بقولك اي يا فريد متسوق وشغل اغاني يبني دي خطوبتي وانا جبت الفستان النهارده يلا ونبي يا فريد
ريتال بابتسامه=صح يلا يا فريد
ولا اقلكو انا عايزه اخود رايكو في صوتي
فريد ومايا بتعجب =انتي بتعرفي تغني
ريتال بخجل=يعني ديما فيروز بتقولي صوتك حلو تحبو تسمعوني
فريد بحب =اوووي اوووي
ريتال بخجل بصوت هي اغنيه هديه شويا بس رومانسي
فريد =طب يلا
غنت ريتال ليست أم كلثوم بصوت جميل جدا =كلموني تاني عنك فكروني ..فكروني وصحو نااار الشوق في قلبي وفي عيوني وفي عيوني
كلموني تاني عنك فكروني فكروني صحو ناااار الشوق الشوق. في قلبي وفي عيوني رجعوني لعمر رااااح بحلوتو واقساوتو واقساوتو ..كلموني تاني عنك فكروني
كان يستمع لها فريد ومايا بذهول وهي تغني فكان صوتها حقا جميل بعد انتهاء ريتال من الغناء سقف مايا وفريد بمرح وقالو في نفس واحد=عظمه علي عظمه ياست
ضحكت ريتال عليهم =هههههههه اي ده لدرجادي حلو
مايا بضحك=هههه يعيني يبقا جمال وحلوه وكمان صوت حلو اي ده يا ريتال قمر قمر بجد ابسط يا عم فريد
إتفاجاء فريد من كلمتها جدا =اي هههههههههه
ريتال بضحك=هههههههه مكونتش اعرف انو صوتي حلو كده
فريد بحب =حلو بس ده قمر قمر قال نشغل اغاني قال
اي رايكو نروح مطعم حلو نتغدي فيه
مايا بمرح =اوووي اووي يلا
فريد =هااا ياريتال تحبي تكلي اي
ريتالي بخجل=يعني اي حاجه حلوه عادي
فريد بابتسامه=بما اننا في اسكندريه يبقا سمك
ذهب بهم فريد الي مطعم من المطاعم المشهوره جدا
دخالت ريتال معه المحل ولكن كان فريد يشعور بالغيره من الناس وهم ينظرون لريتال بإعجاب شديد جلس فريد بعيدا عن نظرت الناس وبجانبه ريتال يحاول أن يخفيها من عيونهم
جاء العامل باحترام=اهلا وسهلا فريد بيه تحب تتطلبو اي
طلب فريد الطعام وذهب من أمامها العامل
وتفجاءت فريد بأحد يضع يده علي كتفه
نظر فريد خلفه وجده محمود صديقه ومعه ساره الي كانت بتبوص لريتال بتعالي وغيره
محمود بابتسامه=عامل اي
فريد بابتسامه=الحمد لله بخير
ونظر إلي ساره =ازيك يا ساره
ساره بابتسامه وهي مازالت تنظر إلي ريتال=ازيك يا فريد.....أي مش هتعرفنا
نظر فريد خلفه وجدها تنظر إلي ريتال
فريد بابتسامه=دي ريتال صدقتي ودي مايا اكيد عارفها
ذهبت ساره الي مايا وهي بتسلم عليها=طبعا عارفها دي صحبتي ..ازيك يا ميوش عامل اي سمعت انك هتتخطبي أمتي
مايا ابتسمت بضيق=اممم ازيك يا ساره ...انا خطوبتي بعد بكره ..اتكلمت في نفسها وياريت متجيش
ساره =بتقولي حاجه يا حبيبتي
مايا بابتسامه=لا بقولك يا ريت لو تشرفنا انتي وأبيه محمود
نظرت ساره الي ريتال وقالت في نفسها=واللهي ليكي حق يا جوري تغيري منها
سلمت علي ريتال=اهلا بيكي انا ساره صديقت فريد من ايام الجامعه
ريتال بابتسامه جميله=اهلا وسهلا بيكي
كان وقف فريد وهو ينظر إلي ساره الي عارف كويس أنها هتروح تقول كل حاجه لجوري نظر لمحمود=طب متقعدو معانا يا حوده
محمود برافض=لا يا فريد معلش عشان عندي شغل مهم بكره
فريد بابتسامه=طيب يا حبيبي علي العموم مستنيك تزورنا في اي وقت
محمود بابتسامه=طبعا يا حبيبي يلا يا ساره
عايزه حاجه يا مايا
مايا بابتسامه =شكرا يا أبيه
نظر إلي ريتال وهو مش مصدق جمالها وفهم لي فريد رافض جوري كده اتكلم بابتسامه=اتشرفت بمعرفتك ريتال هانم
ريتال بابتسامه جميله=انا اكتر
ذهب من محمود من أمامهم ..وبعدها جاء الطعام ليتناول
مايا =هي ساره صحبت جوري صح
فريد بتعجب=اممممم لي بتسالي
مايا =ابدا يعني كل حاجه هنا هتنتقل لجوري بالحرف
فريد =ملاناش دعوه
انتهوا من الطعام وقرار فريد بأن يعطعمهم مثلاجات فكان غرضه بأن يره الفرحه في عين ريتال ..وبعد نهار طويل و صلو الي القصر
دخلو القصر سوايا وهم يضحكون حتي تفجاء فريد بي ......"
يتُبع)
اتمني تعجبكم 🥰
#بقلمNour karam
#روايه ارهقتني عيونها
#الحلقه الثامنه
••••••••••••••••
كانو يدخلون الي قصر وهم يضحكون حتي تفاجاء فريد بي
جوري الجالسه بجانب ولدته
سهير بابتسامه=اهو فريد ومايا جم
جوري ببرود وهي تذهب الي مايا مصتنعه البراءه=بقا معقوله يا مايا تروحي تجيبي فستان خطوبتك مع حد غريب
وانا بنت عمتك لا .
فريد شعر بالضيق منها=بعد اذنك يا ماما انا هطلع فوق
نظر لريتال بحب =تجي يا ريتال لو عايزه تتطلعي
ريتال بابتسامه=ماشي يا ريت
فضلت مايا هي الي وقفه قدام جوري الي هتولع عشان محدش ادها اهتمام
مايا بفضول =هو مين قالك أننا رايحين نجيب الفستان
جوري بتلعثم وتوتر=اي ...هيكون مين يعني طنط سهير
مايا بسخريه=طنط بردو ولا ساره
ذهبت مايا من أمامها وهي تشعور بضيق من هذه الفتاه السخيفه طالما لم تحبها مايا لأنها دائما متعاليه وكانت تتمني أن لا يكون فريد حقا يحبها
وقفت جوري في القصر وكل من حولها تركوها وذهبو الي غرفتهم
قرارت أنها متمشيش غير لما تنبه ريتال أنها تبعد عن فريد
كانت قاعده جوري مع سهير الي مخدتش بالها من طريقتهم معها وهي قاعده بملل =طنط انا طلعه لمايا
نظرت لها سهير بتعجب وهزت رأسها بالإجابة=طيب اطلعي يا جوري البيت بيتك يا حبيبتي
صعدت جوري الدرج ووصلت عند غرفه مايا الي كان بعدها علي طول غرفه ريتال اترددت أنها تدخل لكن قويت نفسها وطرقت علي الباب
ريتال=اتفضل
دخالت جوري بثقه وتعالي
ريتال بتعجب شديد=خير حضرتك عايزه حاجه
جوري بتعالي وهي بتجلس علي السرير وتنظر إلي غرفة ريتال=امممم حلوه قوضتك اوووي
ريتال بتعجب=شكرا بس هو انتي تعرفيني
جوري وقفت وهي بتبوص لريتال من فوق لتحت =تؤ خالص ...ومليش شرف اني اعرفك حتي
ريتال بستغراب=نعم
جوري بحده=اممم مليش شرف اني اعرفك ولا عايزه اعرف انتي جيتي منين ولا انتي مين
انا جايا انبهك بحاجه واحده بس انا عارفه الحركات الزباله بتعت البنات الي زيك وانك بتحويل تلفي علي فريد بس مش عليا انا ياماما
لزم تعرفي انو فريد ده بتاعي انا وأمور السهواكه الي بتعملها دي تبطليها ........نقول الحق انتي حلوه واووووي وفيكي الطمع بس فريد noخط احمر انت فاهمه
كانت تنظر لها ريتال بذهول وكانت عينها امتالئت بالدموع مسكت نفسها بالعافيه واتكلمت بهدوء عكس ما بداخلها من غضب وحزن=وبما انك انتي وثقه انو فريد ليكي انتي ومش لحد واني انا بعمل أمور سهواكه ومن الكلام ده مش واثقه في نفسك لي وجايا تقوليلي الكلام ده.
جوري بغضب=بقولك اي ده شئ ميخوصكيش علي ما اظن انا بس جيت انبهك وعارفه لو الكلام ده وصل لفريد هتندمي
ريتال بثقه وهي راحه عند باب الغرفه وبتفتح ليها الباب بثقه =بحب اندم .....
وبقولك دلوقتي اطلعي بره ..ومتخفيش مش هقول لفريد حاجه من الكلام ده
جوري شعرت بغضب مفرط بداخلها حولت تمسك نفسها علي قد متقدار وكان داخلها خوف كبير من أنها تقول لفريد بس قويت نفسها=انا كونت طالعه اصلا لاني خلصت كلامي تقولي بقا لفريد اووو متقوليلش ميهمنيش
ثم خرجت خارج الغرفه وهي بتتمني تقتل ريتال
لكن كانت ريتال واقفه بذهول وهي تشعور بالم بداخلها علي اني واحد زي دي جت تقولها كلام سخيف زي ده اخذت تبكي بشده..ولم تنم حتي اشرقت الشمس
وفي صباح اليوم التالي )
شعرت ريتال بحزن كبير لأنها لم تعرف تنام من حديث جوري السخيف اخذت تبكي مره اخري عندما تذكرت ارتدت ريتال ثيابها ونزالت إلي الأسفل ووجدت فريد يجلس وحده
ذهبت إليه وكانت عيونها دابلانه من كتر العياط=فريد
انتبه فريد الي مصدار الصوت=وجدها ريتال ولكن عيونها دبلانه
اعتدل فريد في جلسته بخوف =ريتال خير مالك
ريتال وعيونها مليئه بالدموع =فريد هو انت ينفع تجبلي بيت واروح اقعود فيه بدال هنا
فريد بتعجب=اي ده لي ده ومالك يا ريتال انتي بتعيطي لي
ريتال بدموع=لو سمحت يا فريد متضغطش عليا انا بس عايزه اعرف اذا كان ينفع تساعدني
فريد بجمود =لا
ريتال بحزن=ماشي ...همت للوقوف ولكن امسكها فريد
فريد بنرفزه=هو اي الي ماشي يا ريتال في اي مالك كده مين زعلك انا سيبك انبارح كويسه
ريتال بدموع=مفيش
فريد بغضب من نفيها =لا في ...في اي يا ريتال
ريتال ببكاء=يا فريد انا بجد لزم امشي انا اسفه اوووي انا وعدتك أن كلام الناس ميقصرش فايا بس انا مش قدره ابطل افكر فيه صدقني يا فريد
شعرفريد بحزن شديد=هو ده الي انتي زعلانه منو يعني ماشي يا ريتال
ريتال بحزن=ارجوك يا فريد متزعلش مني بس انا فعلا تعبت انا بردو مش جبل
فريد باصرار=لو عايزه فعلا تخاليني مزعلش قوليلي مالك بجد عشان موضوع بتاع كلام الناس ده مش داخل عليا
ريتال بتفكير وحزن=مانا لو قولتلك هيحصل مشكله
فريد بابتسامه=بس كده يست طب اوووعدك اني مفيش حاجه هتحصل في اي بقا
ريتال بتاكد =انت وعدتني يا فريد
فريد بحده =خلاص يا ريتال وعدتك اهو قولي بقا في اي
ريتال بحزن وهي بتفتكر كلام جوري الي زي السم=جوري بنت عمتك
فريد بستغراب=مالها جوري
ريتال بحزن=هي السبب هي زعالتني ..جتلي انبارح بعد مطلعت الاوضه وفضلت تقولي ملكيش دعوه بفريد واني بنت مسهوكه وبتاعت حركات
فريد بغضب مفرط حاول انو يدريه عشان ريتال متندمش أنها قالتلو بس من جوه بيتوعد لجوري فريد بهدوء عكس ما بداخله=بس كده. .....هههههههه يبنتي خضتني افتكرت في بلوه
ريتال بتعجب من هدوءه اتكلمت بغضب=لي هي دي حاجه عاديه لما بنت تجي تقولي اني مسهوكه وبحلول الف عليك يبقا دي مش حاجه كبيره
فريد بهدوء=بس بس بس بهدوء يا ريتال يبنتي جوري بنت عمتي طول عمرها كده بتتحشر في الي ملهاش فيه وبعدين يست ياريت تكون الي بتقولو صح هو انا اطول لما تبقي بتلفي عليا
ريتال بخجل شديد وتلعثم=اي ....يعني اي يعني
فريد بهدوء=يعني متشليش لكلامها هم
ريتال بحزن=بس يا فريد
قطعها فريد بحده=بس انتي دلوقتي تمم هتروحي شغلك
ريتال مازالت حزينه=ااااااه
فريد بابتسامه=طب يلا اوديكي عشان انا رايح الشركه النهارده
ريتال بستغراب=امال فين طنط ومايا وعمو
فريد=عمو رح لوحد صحبو
ومايا في شغلها وطنط بقا فهي لسه في اوضتها انا بس الي صحيت بدري النهارده عشان رايح الشركه
ريتال اتنهيد بحزن=طيب
ذهبت ريتال معه الي السياره وكان في انتظره عمر صديقه
عمر=كل ده مستنيك صباح الخير يا ريتال
ريتال بابتسامه=صباح النور
عمر بستغراب=مالك كده شكلك تعبانه
فريد =لا هي كانت زعلانه شويا ..انت جي معايا الشركه صح
عمر بتنهيد=اممم جي معاك
صعده فريد الي السياره وكان السائق هو عمر وكانت ريتال تجلس بالخلف ومازالت حزينه
اوصلها فريد الي المحل
=يلا اهو وصلتك نزالت ريتال من السياره بحزن لم يتحمل أن يرها هكذا =ريتال بقولك اي
توقفت ريتال واتكلمت بحزن=نعم
فريد بابتسامه جميله =انا عايز اطلب منك طلب
ريتال=اتفضل
فريد مصتنع البراءه=ينفع اشوف ضحكتك يعني أمنيه من ولد صغير ينفع اشوفها
ابتسامت ريتال بتلقائيه وهي شايفه بيصتنع البراءه=هههه اي ده
فريد بحب=اي طلب واحد بس مينفعش انولو
ريتال بضحكه جميله =لا ينفع
فريد بابتسامه ومرح=ايوه كده خالي الدنيا تنور ..يبنتي انتي الي زيك لزم يضحك .
ريتال بابتسامه جميله=ماشي يلا بقا امشي وانا هخوش المحل
فريد بابتسامه=يعني مش زعلانه ..انا كان نفسي اروح لجوري اهزقها بس اناا وعدتك
ريتال برفض=لا يافريد ارجوك
فريد بابتسامه=تمم يا قمر خلاص
ريتال بابتسامه جميله=باي
دخالت ريتال وكان العاده قدار فريد يخاليها تضحك
فضل فريد وقف لحد متاكد انها دخلت
كان مازن واقف من بعيد وهو بيرقبها هي وفريد حس بغيره جوه ونار انو خسر ريتال وقف وهو بيفتكر في كلام صحبو محمد
Flash Back
في احد الاماكن العشوائيه كان يجلس مازن ومعه صديقه محمد
محمد بستغراب=مالك يعم مش قاعد معانا لي
مازن بضيق وحزن=سبني في حالي ونبي يا محمد انا فيا الي مكفيني
محمد =مالك يا صحبي
مازن بضيق وغضب =ريتال
محمد بستغراب=ريتال البنت الي كونت بتحبها صح
مازن بحزن=اااه
محمد=مالها
مازن بحزن وغضب =انا خسرتها يا محمد خسرت البنت الوحيده الي الي حبتني وروحت لوحده رخيصه بعتلي نفسها ....ضعفت وخسرتها دلوقتي ريتال بتجي مع واحد تاني الشغل كل يوم بيوصلها عشان مرت ابوها طردتها ..مش عارف انا بحس بي اي لما بشوفها معه بحس اني عايز اموتو وعايز اخود ريتال واتجوزها واكتبها علي اسمي انا ندمت اني سبتها ومكونتش بدعمها معنها مطلبتش مني حاجه غير حبي ليها قسيت عليها اوووي وسبتها في وقت هي كانت محتجاني فيه فعلا
محمد بتنهيد وهو بيحاول يهدي صديقه= اهدي بس هو الحب كده يا صحبي مينفعش لناس الي زينا يعني واحد لا قدامك ولا وراك حاجه واحده هتحبك وتأمنك عليها لي و احنا دلوقتي مبقاش يهمنا غير النفسين والنومه الحلوه
مازن بحزن=عندك حق ....بس هي كانت في أيدي انا الي ضيعتها
مازن بتنهيد=بدال هي كانت بتحبك كده يا صحبي يبقا روح قولها انك ندمان ويمكن تكون لسه بتحبك
مازن بحزن=تفتكر تكون بتحبني بعد قسيت عليها وسبتها في وقت ضعفها
محمد=يمكن يصحبي مش هتخسر حاجه
Back
كانت ريتال داخله المحل وكا العاده فيروز بتسلم عليها بحب
سبتها ريتال ودخلت غرفه تبديل الملابس عشان تغير هدومها
••••••••••••••••••••★
وفي شركه الالفي كان فريد يدخل الي الشركه بهيبه وهو يرتدي بادله بلون الازرق الغامق الذي زادت من وسامته اكتر كانت كل الموظفات ينظرون له باعجاب شديد وكان بلقائيه اسامه مساعد ولدو الخاص
اسامه باحترام=اهلا وسهلا فريد بيه
فريد بجديه واحترام=اهلا بيك انت اسامه صح
اسامه مصتنع الاحترام=ايوه يا فندم
فريد بجديه=تمم انا ولدي قالي عليك كتير وانك راجل امين وبيثق فيك جدا
اسامه بابتسامه=طبعا فريد بيه دي حاجه تشرفني اتفضل علي غرفه الاجتماعات عاملين اجتماع مجلس الاداره بخصوص وجود حضرتك في الشركه ونقدر نتكلم في أمور الشغل وحضرتك تتطلع علي كل الاورق المطلوبه زي الحسابات وزي الي بالضائع الي تم اصتردها وتصديرها طول الفتره الفاتت وطبعا بعد اطلع عثمان بيه عليها بنفسو
فريد بتنهيد =تمم
جاء مجهول بجانب اسامه بعد رحيل فريد من امامه =انت واثق يا اسامه بيه انو مش هيعملنا قلق في الشركه
اسامه بثقه وخبث=لا طبعا الي زي فريد ده عااش حياتو كلها مدالع يعني ميفهمش حاجه وزي مبنضحك علي عثمان بيه يبقا نضحك علي فريد بيه هههههه
مجهول بابتسامه شر=ههه صح
اسامه بجديه=روح انت علي شغلك يلا بدال محد يشوك فينا
وبعد ساعه كان واقف فريد داخل غرفه الاجتماعات بيطلب من مجلس الاداره يقعود
فريد بجديه=اتفضلو اقعود
كان الكل بيبصلو بستغراب وانو صغير جدا علي انو يمسك شركه كبيره زي شركه دي
وتم ابتداء الاجتماع
تحدث بكثير من الأمور وكان يطلع فريد علي الاورق بتفحص جدا وبعد ساعه............
من الاجتماع كان الجميع يقف أمامه باحترام وهما مذهولين من ذكاءه وانو في ساعه قدار يحل مشاكل كتير في الشغل ...كان واقف جنبو اسامه وهو حاسس بالخطر من نحيتو
حس انو زكي جدا وبيدقق في اقل التفاصيل مهما كانت صغيره
_____________________★
عند ريتال كانت تعمل بجديه تحت نظرات الندم من مازن انو خسرها فعلا
وكانت رنا وقفه من بعيد وهي بتبصلو بغضب شديد وحسه أنها عايزه تقتل ريتال عشان متحسش انو مازن ممكن هيروح من بين ايديها
دخالت ريتال المخزن وكان يتبعها بعينه مازن الي داخل ورها دون أن يلاحظه أحد
كانت تقف ريتال علي سلم تحاول أن تجلب صندوق
لكن تفجاءت بدخول مازن إليها
نزالت ريتال من فوق السلم بستغراب=مااازن انت اي جابك هنا
مازن بصوت منخفض وحزن=ريتال انا جاي اكلمك في موضوع مهم
ريتال بغضب=موضوع اي ده مفيش بنا مواضيع اتفضل اخروج من هنا
مازن بإصرار وحزن وهو يحاول أن يمسك يدها=اربوكي يا ريتال انا لزم اكلمك مينفعش كده تصديني بالطريقه دي انا مازن حبيبك
ضحكت ريتال بسخره وهي تبعده عنها =هههههه مازن حبيبي بجد واللهي وعايز اي بقا يا مازن يا حبيبي
مازن بدموع =ريتال ارجوكي متعاملنيش كده اقترب منها بشده وهو بيلمس وشها باديه=ريتال انا بحبك يا ريتال انا مش قادر اعيش من غيرك صدقيني انا ندمت اني عمالت كده واني روحت لوحده رخيصه زي رنا وسبتك
كانت وقفه ريتال بخوف شديد من قربه منها حست انو مش طبيعي وكانو شارب حاجه
ريتال بخوف=ابعد عني يا مازن انت بتعمل اي انت مش طبيعي ابعد عني انت لزم تعرف اني عمري مهرجعلك
همت علي الرحيل لكنه اوقفها مازن خلف باب المخزن وهو يحوطها بيده =لا لا مش هتطلعي يا ريتال قبل متسامحيني انتي بتاعتي انا مالكي انا
ضربته ريتال بالقلم بغضب شديد وهي جوها خوف شديد من حالته=اياك اسمع منك الكلام ده تاني ابعد عني يا مازن خاليني اخروج
وقف قدامها بصدمه من ضربتها فضل يقرب منها وهي بتبعد يقرب وهي تبعد لحد ممسكها بقوه وهو يحاول تق.بلها ولكن كانت ريتال تبعده عنها بقوه ودموع=مازن ابعد عني انت بتعمل ابعد ابعد كانت لسه هتجري لكن مسكها وموقعها علي الارض واتخبطتت رأسها بقوه في في حديده و قعت ريتال علي الارض مغشي عليها من قوه الضربه وكانت رأسها بتنزف بشده
وكانت بالخارج فيروز صديقتها الي حست انها اتخارت جوه جدا رحت عنده لقيت الباب مقفول ومش من عدتها أنها تقفل الباب حست بالخوف الشديد عليها ..فتحت الباب بقوه وهي داخله تحت نظرات الصدمه وهي شايفه مازن نزال علي الارض بخوف وبيعيط بصت لريتال بخوف وبعديت عنها مازن بغضب وقوه=ابعد كده هي مالها عملت فيها اي ريتال ريتال ريتال فوقي ....
أكملت بخوف ودموع=عملت فيها اي قولي يا مازن ريتال لا لا دي نزافت كتير اووي
لزم تروح المستشفي ....الحقوني الحقوني
كل هذا تحت نظرات الخوف والدموع من مازن عليها وخاف انها ممكن تكون ماتت من الخبطه
حاول يجري لكن مسكو قبل ميهرب شباب يعملون داخل المحل معهم
دخالو الي المخزن وجدو ريتال غارقه في دمها وفيروز قاعد بتعيط عليها وخايفه جدا
شالها واحد من الشباب وخدوها علي المستشفي وكل ده كانت ريتال لسه مغشي عليها ومش حاسه بحاجه من حوليها
وكانت خلفها فيروز الي بتبكي بشده علي صدقتها تحت نظرات الصدمه من رنا......!!!
••••••••••••••••••••••
وعند فريد في الشركه وكان يجلس في مكتبه الخاص وهو يتفحص اورق خاصه بالشغل
شعر بشي غريب وانو مش مرتاح
اول واحده جت في بالو ريتال الي اشتاق انو يسمع صوتها
أخرج هاتفه من جيبه وأخرج اسمها وأخذ يتصل بها ولكن لا رد
شعر بخوف كبير بداخله عليها لكن حاول يهدي نفسو=اهدي يا فريد هي اكيد كويسه انت موصلها بنفسك لحد المحل هيكون حصلها اي ممكن تكون مش سامعه الموبيل
كل هذا وهو يحاول الاتصال بها ولكن لارد زاد الخوف بقلبه وهو يحاول الاتصال بها
حتي جاءه الرد وكانت فيروز وهي تبكي بخوف =الو فريد
فريد بقلق=الو مين معايا
فيروز ببكاء=انا فيروز يا فريد صحبت ريتال انا مع ريتال في المستشفي
فريد بخوف شديد=اي فين المستشفي دي
فيروز ببكاء =في...
ذهب إليها فريد بسرعه البرق وكان معه صديقه عمر
••••••••••••••••••
وعند مايا كانت تجلس وهي ترسم لوحه بمشروعها الخاص ...لكن شعرت فجاءه بدوخه غير طبيعيه ولم يلاحظه غير صديقتها
سما بخوف=مالك يا مايا في اي
مايا بدوخه=لا مفيش بس مش عارفه انا دايخه اووي
سما بقلق وهي تناوله الماء=طب اقعودي خودي اشربي مايه هي الحاله دي بتجيلك علي طول
مايا بارهاق=ااااه بس مش بطريقه دي
لم تكمل كلمتها حتي وقعت علي الارض مغشيا عليها .......
وفي المستشفي اخذتها صديقتها سما وهي تجلس امام الدكتور
الدكتور بجديه=لاسف مفيش اي حاجه باينه بس انا عايز حضرتك يا استاذه مايا تخادي بالك من نفسك اكتر من كده وعايزك ودروري جدا تعملي التحاليل دي
مايا بارهاق =تممم شكرا اوووي يا دكتور
خرجت من عند الدكتور بارهاق شديد
كانت بصحبتها صديقتها سما
مايا بتعب=تقداري تمشي دلوقتي يا سما معلش
تعبتك معايا
سما بابتسامه وحب=انتي عبيطه يا مايا اسيبك ازي انا لزم اوصلك لحد بيتك ويلا بقا ...عشان نعمل التحاليل دي وبعدين اروح
مايا بارهاق=بس انا
سما بحده=بلا انا بلا بتاع متحوليش انا مش همشي غير لما اطمن عليكي
مايا ابتسمت بارهاق=ماشي ....
••••••••••••••••••
وعند ريتال في المستشفي كان يركض فريد وهو يشعور بالخوف الشديد وكان قلبه ينبض عليها بخوف والم شديد حتي وصل إلي فيروز
=فيروز في اي مالها ريتال
فيروز بدموع=معرفش واللهي انا لقتها وقعه في المحزن وقعه علي الارض بس كان معها مازن وهو كان قاعد برعب وخايف وكانو
ولما شوفنا كاميرات بتعت المخزن ...لقينه لقيته
فريد بصوت جوهري =لقتو اي انطقي
عمر =بهدوء يا فريد مش كده
فيروز بدموع=لقينه انو كان بيحاول يقرب منها وهي كانت بتعدو عنها وهي خايف لحد موقعت علي الارض واتخبطت في الحديده
كان فريد يستمع بصدمه وداخله نار وهو يتخايله بيحاول يقرب منه حس بغيره شديد جوه وغضب شديد وكمان كان جوه خوف شديد انو ريتال يحصلها حاجه تحدث بصوت جوهري هز أرجاء المستشفي=وهو فيييين دلوقتي
فيروز بخوف من حالته ومن الغضب الي بأن فيه عنيه أكملت بدموع =في القسم......
يتُبع)
يعيني يا ريتال يا تري هيحصلها اي نعرف بكره😥
وياتري مايا داخت لي والدكتور طلب منها تحاليل دروري نعرف مع الوقت☺️🙂
رايكو في الحلقه يا بنوتات وعايز تعليقات حلوه بقا عشان فاقده الشغف علي الاخر
تفاعل حلو بقا🥰
#بقلمNour Karam♥️
#روايه ارهقتني عيونها
#الحلقه التاسعه
***********
وفي المستشفي كان يقف فريد أمام فيروز وهو ولا يصدق ماذا تقول وكان بداخله نار الغيره تشتعل وهو يتخيله وهو يقترب منها وبداخله خوف شديد علي ريتال فريد بصوت جوهري=وهووووو فين دلوقتي
فيروز بدموع وخوف من نظرات فريد المستعمله= في القسم
لم يقاطعه غير خروج الدكتور من عند ريتال ركض عليه بخوف ولهفه=خير يا دكتور هي كويسه
الدكتور بتنهيد=هي الحمد لله كويسه هي نزفت كتير وعشان كده كان لزم نعوض الدم الي فقدتو بس الحمد لله الجرح كان سطحي
اتنهد فريد براحه كبيره =طيب يا دكتور هو انا ممكن اشوفها
الدكتور =عشر دقائق وتقدار تدخولها بعد اذنكو
فيروز بدموع=الحمد لله يارب الحمد لله
نظر عمر الي فيروز وهي تبكي كان حزين جدا عليها اتكلم بهدوء=متخفيش يا انسه هي بقيت كويسه خلاص
فيروز بدموع=الحمد لله انا بس كونت مصدومه لما شوفتها في دمها وهو قوريب منها
كان فريد يقف بعيد وهو يعد الدقائق كأنها ساعات بعد عشر دقائق خرجت الممرضه واذنت له بالدخول كانت فيروز ستدخل هي أيضا لكن أوقفها عمر
عمر بهدوء=استنني انتي خالي فريد يشوفها الاول ويشوف اي حصلها
فيروز بخوف هزت راسها بالإجابة=تمم
دخل فريد الي ريتال وكانت مسطحه علي السرير مغمضت العين وتضع الكنوله في يدها ورأسها ملفوفه بشاش ...شعر فريد بحزن شديد عندما رائها بهذا الشكل ذهب إليها وكأن روحو رجعتلو لما شفها جلس بجانبها علي طرف السرير ممسك يدها بحب وكانت عينه مليئه بالدموع =انتي متعرفيش جرالي اي يا ريتال لما عرفت انك في المستشفي حسيت بشي غريب وكان روحي بتتسحب مني في محستش بنفسي غير وانا وقف هنا وعد مني ياريتال لخالي الي عمل فيكي كده يندم وعد
بعد لحظات استيقظ ريتال ولا تكتمل الصوره أمامها ولا تتزكر شي ...كانت لا تعرف من أمامها حتي اكتملت الصور ووجدت فريد ينظر لها بحب امتلئت عيونها بالدموع عندما تذكرت مازن شعرت بخوف شديد أخذ تبكي بشده=فريد فريد الحقني يا فريد
فريد بلهفه وخوف =متخفيش يا ريتال انا جنبك جنبك واللهي
ريتال ببكاء شديد=مازن مازن كان بيقرب مني وعايز عايز ... اخذت تبكي بخوف شديد
=ااااااخ يا فريد ارجوك خليك معايا
امتلئت عيونه بالدموع عندما رائها بهذه الحاله احتضنها بداخله وكأنه يخبيئها من الناس وكانت ريتال بين احضنه تبكي بشده وهي تتمسك به بقوه كأنها خائفه من شي ما ربط فريد علي ظهرها بحنان=متخفيش يا ريتال متخفيش واللهي انا جنبك وعمري ماسيبك ووعد مني يا ريتال لخاليه يدفع التمن كويس ارجوكي يا ريتال متخوفنيش عليكي
ريتال ببكاء=كان شي مرعب اوووي يا فريد كونت حاسه اني هموت كان قوريب مني قوي معرفتش اهرب منو معرفتش ...
فريد بدموع ابتعد عنها وأمسك وجهها بيده وتكلم بحنان=ارجوكي متعمليش فيا كده انتي بتقطعيلي قلبي اهدي كده وخودي نفسك انا عارف انو شي مرعب عليكي انك تتحطي في موقف زي ده وانت مقدار بس ارجوكي يا ريتال متعذبنيش كده انتي متعرفيش النار الي جويا وانا بتخيل الموقف انا لو شوفت الكاميرات وشفتو قدامي ممكن اقتلو
ريتال بدموع=فريد انا عايزه منك بس متسبنيش انت الوحيد الي انا مبخفش منو وبثق فيه انت وبس انا بس عايزك جنبي
فريد بحنان=وانا هفضل طول عمري جنبك عمري مسيبك ابدا ابدا .....كان ينظر لها وبداخله نار حواطها بيده وابتعد عنها عندما شعرت بالأمان
وبعد دقائق شعرت ريتال بالأمان بوجود فريد أمامها وهو يمسك يدها بحب
نظر فريد إليها وجدها أنها مرهقه جدا وباين عليها التعب
فريد بهدوء= بقتي كويسه دلوقتي
ريتال بارهاق=ااااه شويا انا بس راسي وجعاني
فريد بحنان=معلش انتي بس هتاخدي المسكن وتخفي...
ريتال بارهاق=فريد
فريد بحنان= نعم
ريتال =هو مازن حصلو اي
شعر فريد بداخله بغيره شديد وهو يرها تتسال عنه=وانتي عايزه تعرفي لي
ريتال بهدوء=ابدا مفيش هو حصلو. حاجه
فريد حاول يسيطر علي غضبو= هو دلوقتي في القسم
هزات ريتال رأسها بهدوء=ماشي
هو انا نخروج من هنا أمتي انا مبحبش المستشفيات
فريد بحنان =متخفيش هنخروج النهارده الدكتور هيكتبلك علي خروج النهارده
ريتال بهدوء=طيب
امسك فريد يدها واحتضانها بحب شديد وهو يربط علي ظهرها وكانت هي تتمسك به بقوه كأنها تختبئ به ريتال بدموع=متسبنيش انت كمان يا فريد
فريد بحنان ابتعد عنها =عمري مسيبك ابدا
وفي هذه اللحظه دخالت الممرضه وكان معها فيروز الي هتموت وتشوفها ركضت فيروز إليها بدموع وخوف=ريتال ريتال حبيبتي انتي كويسه
ريتال بوجع من رأسها=أاااه ...ااااه يا فيروز كويسه بس براحه شويا
فيروز بخوف=انا اسفه اني وجهتك بس بجد انا كونت خايفه عليكي اوووي كونت حاسه اني هموت وانا شايفكي غرقانه في دمك
ريتال بحزن=الحمد لله انا بخير ..متخفيش عليا
احتضنتها فيروز بحب شديد وهي تربط علي ظهرها بحنان =الحمد لله يا روحي الحمد لله انك كويسه
فريد بغيره من قربها الشديد=خلاص يا فيروز سيبها عشان هي دلوقتي تعبانه
ابتعدت فيروز برفق عنها=طيب ....حاسه باي دلوقتي يا ريتال
ريتال بحزن=مفيش انا بس راسي وجعاني شويا من الخبطه
فيروز بنرفزه=رينا يخدو الي كان السبب تشوفيه وهو بيعيط ميصدقش انو هو الي عمل كده
ريتال بحزن=الحمد لله مش عايزه اسمع سيرتو خالص
كانت وقفه الممرضه تراقب من بعيد وتحدثت بابتسامه=يلا بقا يا مدام ريتال عشان نتكتبلك علي خروج ...نظرت لي فريد بابتسامه=اظاهر كده اني جوز حضرتك بيخاف عليكي جدا
نظرت ريتال الي فريد بابتسامه وهي تنظر بعينه
كان فريد يقف بساعده عندما استمع الي كلمت زوجك شعر بشي غريب داخله وتمني لو كانت زوجته حقا لما حدث معها اي شي ذهب إليها وأمسك يدها=هي ممكن تروح دلوقتي
الممرضه بابتسامه=ايوه يا فندم تقدار تروح تكمل اجراءت المستشفي عقبال متغير هدومها
فريد بحب=تمم ريتال هروح بسرعه هكمل الاجراءت المستشفي واجيلك تكوني غيرتي هدومك
هزت راسها بالإجابة مع ابتسامه =مااشي
تركها فريد وخرج من عنده وهو يتنهد براحه كبيره بأنها بخير ولم يحدث لها مكروه
وجده عمر صديقه بالخارج=خير يا فريد هي كويسه
فريد هز رأسها بالإجابة =اااه
اكمل بغضب=الود ده لزم يتربه يا عمر لزم يتربه
عمر هو رأسه بالإجابة=حاضر من عيني انا وكلت واحد صحبي يتوصه بيه
فريد كويس بس لزم توصيه كمان من عندي عشان اتاكد انو اتربه بجد
ذهب فريد ليكمل اجراءت الخروج من المستشفى وهو بداخله يشعور بالاغضب مما حدث مع ريتال ذهب إليها كانت انتهت من تغير ملابسها الماليئه بالدم ...ذهب إليها بلهفه يمسك يدها بحب
ريتال =خلاص يا فيروز تقدير انتي تمشي
فيروز برافض =لا طبعا انتي بتقولي اي يا ريتال انا مش همشي غير لما اطمن عليكي
ريتال هزات رأسها بالإجابة وهي تبتسم بحب لصديقتها=شكرا اوووي يا فيروز علي كل حاجه بجد
فيروز بحب =يبت انتي اختي مش صحبتي بس ...ويلا بقا عشان اوصلك واطمن عليكي
ذهبت فيروز معها هي وفريد واوصلتها الي القصر
دخالت فيروز الي القصر وهي متعجبه من حجمو الهائل وكان معها فريد أيضا
دخلو الي القصر سويا وكانت سهير وعثمان جالسين حتي انتبهوا علي فريد وريتال وهي تدخول الي القصر ذهبت سهير إليهم بخوف شديد وهي تره ريتال ملفوفه بالشاشة وايضا ملابسه مغطات بالدم =اي ده في اي يا ريتال اي حصل يا فريد مالها
فريد بتنهيد=معلش يا ماما مش وقتو خالص انا هطلع ريتال وانزال افهمك كل حاجه
في هذا الوقت دخالت مايا الذي وضحه عليها الإرهاق الشديد الذي لم يلاحظه أحد لأنهم منتبهون لما حدث لريتال
رائت ريتال بهذه الحاله ركضت إليها بخوف=ريتال مالك مالها يا فريد
فريد بضيق=خلاص يا جماعه هفهمكو كل حاجه بعدين
ذهب بها الي الغرفه بمساعدة فيروز صديقتها وكانت خلفهم مايا وسهير وعثمان يقف مع عمر
عثمان بقلق=هو في اي يا عمر أنا مش فاهم حاجه
عمر بتنهيد=ريتال اتعرضت لتحروش
عثمان بتفاجاء =اي تحرش مين الي عمل فيها كده
عمر=زمالها في الشغل وكان خطيبها القديم
عثمان زفر بضيق=لا حول ولا قوه الا بالله زي يحصل كده وهي معها ناااس في الشغل معها
عمر =كانت واقفه في المخزن داخل وراها من غير محد يلاحظ
عثمان بتنهيد=علي العموم قدر الله مشاء فعل الحمد لله انها بخير
عمر =الحمد لله
عند ريتال بالغرفه كانت تساعدها فيروز صديقتها =بقتي كويسه دلوقتي يا ريتال حاسه بي اي يا حبيبتي
ريتال بوجع=مفيش بس دماغي وجعاني شويا هنام شويا واكيد هرتاح
فريد باهتمام وحنان=خودي يا ريتال ده مسكن الدكتور كتبلك عليه اتفضلي
ريتال =ماشي
فريد وهو ينظر لهم=خلاص تقدارو انتو تتطلع بره عشان تعرف تنام ...
اكمل بحنان نامي انتي دلوقتي ياريتال وارتاحي وانا هخليهم يحضرولك الاكل ويطلعهولك
ريتال هزت راسها بالإجابة وتسطحت علي السرير بتعب ورفق حتي لا تتالم من رأسها
وضع عليها فريد الغطاء واغلق النور وإخراجهم جميعا من الغرفه
سهير بخوف=انا مش فاهمه حاجه يا فريد هي مالها
فريد بتنهيد =مش مهم دلوقتي يا ماما معلش هحكيلك كل حاجه واللهي بس خاليني ارتاح
مايا =خلاص يا ماما متضغطيش عليه خلاص يا فريد يحبيبي لما تحب تقول قول المهم انها كويسه
نظرت إلي فيروز =انتي صحبت ريتال
هزت راسها بالإجابة=اااه صحبتها
مايا بابتسامه=انتي فيروز
فيروز بابتسامه=أاااه انا
مايا =انا مايا اتشرفت بمعرفتك كان نفسي تبقي فرصه احسن بس اهو حصل الي حصل
فيروز =الحمد لله المهم انا لزم امشي دلوقتي يا فريد معلش ابقا خليها تتصل أو انا هتصل عليها وطمني عليها
فريد هز رأسها بالإجابة وحدثها بهدوء=حاضر ....وشكرا اووووي يا فيروز بجد انا فعلا مكونتش بطيقك بس عرفت انهارده قد اي انتي بتحبي ريتال وبتخافي عليها
فيروز بابتسامه=بعيدا عن مش بطيقك بس ماشي شكرا علي الكلام ده بس لزم تعرف اني ريتال دي اختي مش صحبتي بس
فريد بابتسامه =اكيد
تعالي عشان اوصلك ...وانتي يا ماما اطلوبي من الخدم يحضرولها اكل عشان لما تصحي وتاخود الدواء
وانتي يا مايا خودي بالك منها معلش
سهير بخوف=وانت رايح فين يا فريد
فريد وهو يتوعد لمازن بداخله=رايح مشوار يا ماما
اتنهدت بعمق=ماشي يا حبيبي خود بالك من نفسك
فريد هز رأسه بالإجابة =حاضر يا ماما يلا باي
ذهب فريد الي السياره وجده عمر صديقه يقف أمامها بنتظره
فريد بجديه=هو في أنهي قسم
فيروز=في قسم *****
فريد بحده =طب يلا اركبي يلا يا عمر
صعد عمر بجانب فريد وفيروز بالخلف
عمر=انت هتاخود فيروز معانا
فريد=تو هوصلها الاول
فيروز=لو عايزني معاك اشهد علي حاجه ممكن اجي عادي
فريد بنفي =لا يا فيروز انتي اتاخرتي ومش محتاجه شهادتك هو خلاص في دليل عليه
ذهب فريد الي بيت فيروز اوصلها الي البيت
وبعدها ذهب الي القسم
دخل فريد الي هناك وكان معروف جدا
العسكري=انت عايز تقابل مين
فريد=احمد بيه
دخل العسكري الي صديقه احمد كان صديقه منذ الطفوله أذن له بدخول
احمد بابتسامه=اهلاااا فريد الالفي بنفسو منورنا اي يا راجل عاش من شافك
فريد بابتسامه=شكرا اوووي يا احمد بس انا جي اسال علي حد معين ..لسه مقبوض عليه الصبح
احمد بجديه=حد مين ده يخصك يعني
فريد بتنهد=لا ده انا عايزو يتربه
احمد بستغراب =خير يعني عمالك اي
فريد بهدوء عكس ما بداخله=حاول يعتدي علي حد من أهل بيتي
احمد بصدمه=اي واسم اي ابن ال*لب ده
فريد =مازن ....
احمد بحده=عسكري
دخل العسكري الي المكتب وحياه باحترام=افندم
احمد بحده =روح هاتلي الي اسمو مازن ...هو اسمو مازن اي
فريد =مازن عبد الرحمن الاشقر
احمد موجه حديثه للعسكري
=روح بسرعه يبني
كان فريد جالس وبداخله نار مستني انو يشوف وشو عشان يقدر يضربو لكن حاول يمسك نفسو عشان احمد يرده يجيبو
احمد ملاحظه فريد وعصبيته الي بينا علي تصروفاته اتكلم بجديه =فريد انا عارف انك متعصب جدا بس انا لما يجي الود ده مش عايزك تتصرف اي تصرف ممكن تندام عليه
فريد بهدوء =لا لا متخفش انا فاهم
بعد شويا دخل العسكري ومعه مازن مضرب في كل انش في وجهه
نظر له فريد بغضب شديد
وكان عايز يقوم يقتلو
احمد بجديه=هو ده
فريد يهز رأسه بالإجابة بغضب=اااااه
مازن بخوف ودموع وصوت مرتعش =هي هي ريتال كويسه
زاد غضب فريد الي مقدارش يسطر عليه لما سمع اسمها منو قام عليه زي المجنون وهو بيضربه فريد بغضب مفرط=بقا انت يا ابن الك.لب
تعمل كده دانا هوريك ايام سواده اسود من واشك
احمد بصوت جوهري=فريد ابعد عنو انا قولتك انو كده مش هينفع
فريد بغضب وهو ينظر إلي مازن الي كان واقف بيترعش من كتر الخوف=انت مش شايفه بقولك اعتدي عليها سبني يا احمد
احمد بغضب وهو يبعد فريد عنه بقوه =اسمع بقا يا فريد كده مفيش حاجه هتتحل انت شايف اهو مفهوش حتي سليمه
اكمل بحده=عسكري
العسكري بحتارم=امرك يا فندم
احمد بضيق =خود الود ده علي الحجز ومن بكره تعرضو علي النيابه
العسكري=تحت امرك يا فندم
ذهب مازن مع العسكري الي كان مكلبشو بالكلابشات بقوه
فريد بنرفزه=انت مناعتني لي يا احمد كونت سبني عليه دانا جويا نار مش هتنطفي غير لما اقتلو في إديااا
احمد بضيق=خلاص بقا يا فريد انت ضربتو اهو
ومتخفش انا هوصيلك عليه وكل واحد هايخود جزاءو في الاخر
وقف فريد من جلسته وهو بيتنهد بضيق =طيب يا احمد اشوفك بعدين
احمد بهدوء=متزعلش مني يا فريد بس اي تصرف متهور منك كان هتبقا انت وهو في الحجز
فريد بتنهيد=خلاص حصل خير انا ماشي عايز حاجه مني
احمد بهدوء=سلامتك يا صحبي وياريت تزورنا في ظروف احسن من دي
فريد =انشاء الله
خرج فريد من القسم بغضب انو مقدرش يقتلو ذهب الي سيارته الذي كان يجلس بها عمر بانتظاره
عمر =خير يا فريد انت مالك
فريد بضيق=مفيش يا عمر أنا وصيت عليه احمد صحبي ....وهو هيتربه
عمر بتنهيد=طيب هتروح حتي تانيه ولا علي القصر علي طول
فريد =تو روح علي البيت
ذهب عمر الي البيت وقف عمر بالخارج
=انا هدخل انا هنام عشان تعبت النهارده اووي وانت كمان باين عليك التعب اوووي يا فريد احمد ربنا علي الي حصل وأنها محصلهاش حاجه
فريد بيتنهد= الحمد لله ماشي يا صحبي
انا هدخل بقا
عمر =ماشي
دخل فريد الي القصر وكان باين عليه التعب والارهاق وجده سهير تجلس بنتظره ومعها مايا
سهير بخوف=خير يا فريد انت روحت فين كده واي حصل مع ريتال انا قاعده من الصبح علي اعصابي
فريد بهدوء=متخفيش يا ماما مفيش حاجه
مشكله كده حصلت مع ريتال في الشغل كانت فوق السلم وقعت اتخبطت في الحديده
سهير بحده=انت بتكدب عليا يا فريد بقا ريتال وقعت من علي السلم هيحصلها كل ده
فريد اتنهد بضيق=خلاص يا ماما معلش انا تعبان اوووي ومش قادر اتكلم
مايا بهدوء =خلاص يا ماما خلاص يا فريد اطلع انت غير هدومك وارتاح وانا هبعتلك العشاء علي اوضتك
فريد بهدوء هز رأسه بالاجابه=ماشي ...هي ريتال لسه نايمه
مايا=أاااه انا كونت عندها من شويا لقتها نائمه
فريد اتنهيد براحه =تمم انا هروح اغير هدومي واروحلها اطمن عليها
مايا بتنهيد بعمق=ماشي يا فريد اهم حاجه انت كويس
فريد هز رأسه بالإجابة=ااااه يحبيبتي انا طالع بقا
ذهب فريد الي غرفته بارهاق شديد دخل الي الحمام الاستحمام وكان مرهق بشده كان اصعب ايام حياتو
خرج بعد قليل وارتدي ثيابه وجده لوحه ريتال أمامه ابتسم بحب =متعرفيش حصلي اي النهارده يا ريتال يمكن مقدارتش اقولك في وشك بس انا بحبك اوووي وعاف انو هايجي اليوم الي هقولك كده فيه في وشك وانا شايف حبي في عيونك
ذهب من أمامها الي غرفه ريتال دخل اليها وجدها نائمه بعمق ...ذهب إليها وجلس بجانبه وهو يتأمل وجهه بحب ونظر حزن علي وجهها الشاحب امسك يدها بحب وهو يقبلها بعشق
استيقظ ريتال علي لمسته
ريتال بنوم=اي ده اي حصل
أاااه دماغي ااااه
فريد بخوف =براحه يا ريتال علي مهلك
ريتال بوجع=راسي وجعاني اوووي هو اي حصل يا فريد
فريد بهدوء وهو ينظر في عينه بحب=مفيش يا ريري كده تخوفينا عليكي انهارده
ريتال بحزن وهي تعادل في جلسته=انا اي حصلي يا فريد انا مش فاكره حاجه غير مازن وهو بيحاول يقرب مني
فريد اتنهد بضيق عندما ذكرت ما فعل بها مازن=لو سمحتي يا ريتال متجبيش سرت الحيوان ده
ريتال بحزن=هو حصلو اي اتقبض عليه
فريد بهدوء=اااااه وخاد جزاءو كمان هيتعاقب يا ريتال صدقيني هيتعاقب
ريتال بتنهيد=مش عارفه هو لي عمل كده انا كونت بعدت عنو ...افتكر انو بيحبني لما بعدت عنو وخسراني
فريد بحُزن شديد من كلمتها=قصدك اي يا ريتال انو بيحبك ........
اكمل بخوف =هو انتي لسه بتحبيه
ريتال بحزن=لا يا فريد انا بكره كره العامه ده اكتر انسان آذاني في حياتي كلها
أمسكت ايدو بحب =انت الوحيد يا فريد انت الوحيد الي لقيت معه الامان بعد بابا الله يرحمو
شعر فريد بفرحه كبير وهي تشبه بولدها ابتسمت بفرحه=بجد يا ريتال لدرجادي
ريتال بابتسامه هزات رأسها بالإجابة =امممم ايوه يا فريد
كان لسه هيتكلم لكن قاطعه كلامه دخول. مايا مع ابتسامه جميله وكانت تحمل بيدها طعام صحي لريتال =مساء الخير... اخيرا يا اميره صحيتي ...خوفتني عليكي اوووي النهارده يا ريتال مشوفتش فريد كان عامل عليكي ازي وعلي ما اظن باين عليه التعب الي هو فيه
ابتسمت ريتال بحب وهي تنظر إلي فريد =فريد بقا اعز انسان عندي حليا يا مايا وانتي اختي حبيبتي انا بجد مش عارفه اقولكم اي غير شكرا علي كل حاجه حلوه عمالتوها معايا
مايا بابتسامه=بقا كده يا ريتال تتعبي كده وبكره خطوبتي هتصميمي الحفله ازي بقا
ريتال بابتسامه=انا اسفه اووي يا مايا بس يعني
مايا بضحك=ههههه اسفه علي اي يا بنتي هو انتي الي وقعتي نفسك من علي السلم
نظرت لها ريتال بعدم تفهم ثم نظرت لفريد ..وفهمت انو فريد محكلهمش الحقيقه =ااااه فعلا مش انا السبب
مايا بابتسامه=خلاص بقا يست يلا كولي عشان تاخدي الدواه
ريتال بتعب=لا لا يا مايا مليش نفس
فريد برفض واهتمام=اي ازي لا طبعا انتي تعبانه ولزمك تغذيه يلا بسرعه افتحي بوقك والا هزعل منك
مايا بابتسامه=وما اضركي بقا زعل فريد يلا كولي
ريتال بعبوس طفولي =بس انا
قطعتها فريد بحده=تو مفيش نقاش يلا
اكلت ريتال من يده الطعام
اخذ يوكلها فريد بيده باهتمام وحب .
تحت نظرات مايا المبتسمه علي ..حب الذي تره في عين فريد لريتال
ذهبت من أمامهم وشعرت بأنها محتاجه تكلم خطيبها ابراهيم هي كمان
كان واقفه أمام الغرفه أخرجت هاتفها من جيبه وأخذت تتصل على ابراهيم خطيبها
حتي جاءها الرد
ابراهيم بحب=الو اي يا مايا كده طول النهار متكلمنيش
مايا بابتسامه=معلش يا روحي انت عامل اي
ابرهيم=بقيت كويس لما سمعت صوتك ..مالك حسك تعبانه هادئه لي كده
ابتسمت مايا بحب علي حبيبها الذي يستطيع فهما من نبره صوتها=لا يا حبيبي انا كويسه اووي بس حسيت اني محتاجه اسمع صوتك
ابراهيم بحب=وانا كمان انتي كونتي وحشاني اوووي مش قادر اصدق يا مايا انو واخير بكره خطوبتي انا وانتي حاسس بفرحه او وي
مايا بحب=وانا كمان واللهي فرحانه اووي اووي
ابراهيم=امال مالك كده
مايا بحزن=ريتال
ابراهيم بتعجب=ريتال دي الي انتي قولتلي عليها قبل كده الي اخوكي فريد جبها عندك
مايا =اممم
ابراهيم =مالها
مايا بحزن =حصلها حادثه النهارده في شغلها وقعت من فوق السلم وهي بتجيب بضاعه من المخزن
ابراهيم =امممم يعني طب هي كويسه دلوقتي
مايا =اااه كويسه
ابرهيم
ابراهيم بانتباه وحب=عيونو
مايا بهدوء=هو انت ممكن تأجل الخطوبه
ابرهيم بحزن=لي يا مايا
مايا بأسف=معلش يا حبيبي يعني البنت تعبانه اوووي وفريد اخويا خايف عليها ...وانا كمان حسه اني مش مرتاحه خالص
ابراهيم تتنهد بحزن=ماشي يا مايا الي انتي عايزه
مايا بهدوء وحب=حبيبي
ابرهيم بحزن=نعم
مايا بحب=مش عايزك تزعل مني انا كمان حسه انا تعبانه
ابرهيم بحب ولهفه=لا ياروحي مزعلتش بس انتي تعبانه مالك
قصت عليه مايا ما حدث معها اليوم في الشغل
ابراهيم بخوف=ازي حصلك كده ومتتصليش عليا يا مايا
مايا بهدوء=انا كونت عايزه اتصل بس كان معايا صحبتي سما وهي ساعدتني وانا مردتش اقلكك سوري يا حبيبي مش هتتكرر تاني انا اسفه
ابرهيم بحنان=ماشي يا مايا المهم انك كويسه يا مايا انا عايزك لو اي حاجه حصلت لك تقوليلي ...متخبيش يا مايا
مايا بحب=هو انا هحبك من فرغ طول عمرك يا ابراهيم اكتر واحد بتخاف عليا من لما كونا صغيرين وطول عمري وانا بحبك بحبك يا اغلا من عيوني
ابراهيم=وانا كمان يا روحي ...تمم بقا بما انك تعبانه وهناجل الخطوبه ..انا داخل علي البيت اهو وهقول لماما تقول المعزيم ...بس هما تالت ايام بس يا مايا
مايا بابتسامه=حاضر ماشي يا روحي انا هقفل دلوقتي اروح اقول لماما واجيلك اكلمك قبل منام
ابرهيم بحب=ماشي يا قلبي باي
أغلقت مايا الهاتف مع ابراهيم ..وذهبت الي ولدتها واخبرتهم بتأجيل الخطوبه
وايضا ابراهيم تحدث مع ولدته بخصوص التأجيل
ومرت الايام وكان فريد يزيد تعلقوه بريتال وهي ايضا كانت تشعور بمشاعر بداخلها
وتزيد تعلوقها بفريد وهي تره يهتم بها.
وفي يوم الخطوبه............)
يتُبع)
#روايه ارهقتني عيونها
#الحلقه العشره
****************
وفي ليله الخطوبه في صباح اليوم
مع اشاعه الشمس المشرقة
استيقظ فريد من نومه ولكن تذكر بأنه كان يحلم بريتال وهي تبكي بشده ولكن كان يحوطها بيده وكأنه يحاول أن يحميها من شي ما وكان يركض بيها بعيدا عن جميع الناس لم يخرج الحلم من باله ابدا،ارتدي ملابسه وذهب إليها سريعا لايطمائن عليها ..ولكن تفاجاء بها أنها غير موجوده في المنزال ....ذهب سريعا إلي الأسفل وجده ولدته جالسه وتقراء بالقران
فريد بخوف:ماما انا روحت اوضة ريتال ملقتش ريتال هناك هي فين
سهير بابتسامه= طب قول صباح الخير الاول هههه اي اهدي كده هي راحت مع اختك البيوتي سنتر انت نسيت انو النهارده خطوبت اختك ولا اي
فريد بغضب=بس يا ماما هي لي تاخودها معها بدل هي تعبانه واللهي لوريها البنت دي
سهير بحب=خلاص يا حبيبي متخفش واطلع الجنينه يلا خليك مع بابك لحد ميجي الليل وشيك علي العمال عشان بيظبطو الجنينه للخطوبه يلا روح اشرف عليهم يلا ومتخفش هاتجي بالليل وهتشوفها قالت كلمتها الاخير بغمزه =عقبال مفرح بيكي يا حبيبي يلا روح
فريد بتنهيد عميق=يارب استرها ...ذهب إلي ولدها الي كان في غايه السعاده وهو بيرتب لبنتو الوحيده حفل خطوبتها زي اي اب هيخطب لبنتو أو هيجوزها .....
فريد بحب وابتسامه =اي يا حجوج باين عليك مبسوط اووي
عثمان بفرحه=هههه طبعا طبعا فرحان إنهارده احسن يوم في حياتي وانا هشوف بنتي ونور عيني عروسه عقبالك يا فريد واشوفك احسن عريس ....
فريد بحب =ضم والده وقال ربنا يخليك لينا يا رب ياحجوج وتفضل معانا العمر كلو ......)
عثمان =طيب يا حبيبي بما انك جيت يبقا هخوش انا جوه وخليك انت هنا مع المصممين
فريد =حاضر يا بابا
__________________
وفي بيت جوري )"
كانت تتحدث بالهاتف بغموض =بقولك اي اعمل الي بقولك عليك واسكت ماشي
المجهول=بس دي تكلفتها عليا اوووي
جوري بعصبيه=
يبني انت متخلف اعمل الي بقولك عليك واسكت عايزه انهارده اشوف الكسره فعيون الكل قالت كلمتها الاخيره وهي تضحك بخبث
المجهول=عولم وينفذ بس نفذي انتي كمان والا هعمل حاجات كتير اوووي مترضكيش
جوري بحده زفرت بضيق=ماشي ماشي يلا سلام قفلت الهاتف وعلي وجهها معالم الشر وتضحك بخبث .......)"
__________________
وفي أحد البيوتي سنتر المشهوره
كانت ريتال ومايا يدخلون مع بعضهم و الثالثه فيروز الي جت بعزومه من مايا ....
دخلو الي البيوتي سنتر من شكلو الفخم فهمت انو المكان ده فخم جدا ومبيجهو غير الأغنياء بس
مايا باستغراب=مالكو متسمرين لي كده متخوشي يا بنيتي انتي وهي
ريتال بخجل=يعني هو مش البيوتي سنتر ده غالي شويا علينا
مايا بابتسامه=بجد هي دي مشكلتك منا عارفه وبعدين انتي بقا تجهزي اوووي عايزكي احلا مني النهارده ماشي قالت كلمتها الاخير بغمزه
ريتال بابتسامه =انا ازي وانتي العروسه
مايا بمرح=اهو هو كده
فيروز بستغراب=طب انا بعمل اي هنا
مايا بابتسامه=بختصار انتي بقيتي صحبتي وجايا تعملي معانا محدش يتكلم في فلوس خالص النهارده يبنتي يعني اي فلوس اصلا ميشلش همها غير الي مبيعرفش يعيش المهم يلا انا هطلب من البنات تظبتكوم تممم
فيروز وريتال بمرح =تممم
جاءت فتاه من بعيد مع ابتسامه جميله
سلمي بتفاجاوء=اي ده مايا عامله وحشاني موووت
مايا قامت بحتضانها=وانتي كمان اوووي
ابتعدت عنهاسلمي بتعجب=امال مين القمرات الي معاكي دول
مايا بابتسامه=دي ريتال صحبتي ودي فيروز صحبتي بردو
بوصي يا ستي بقا انا النهارده خطوبتي اوكي
سلمي بابتسامه=اوكي ...الاول بس الف مبروك
مايا بابتسامه=ههه اله يبارك فيكي يا حبيبتي
مايا=انا جيتلك النهارده تظبتينا انا والبنات انا عارفه هتقوليلي جايا متاخر بس عادي
قدامك من هنا لحد الساعه سبعه اوكي
سلمي بابتسامه=اوكي
اتفضلو معايا
دخلو الي مكان مخصص لي ميكب ارتست
سلمي=اتفضلي يا مايا انتي معايا والبنات هتهتم بالقمرات الي معاكي
مايا بابتسامه= اوكي ...يلا يا ريتال روحي انتي وفيروز مع البتين دول
وبعد ساعه كانت تجلس مايا مع سلمي وهي تشرح لها ما هو نوع الميكب الذي توريده
=بوصي يا ستي انا عايزه هادي جدا سنبل كل الالوان تبقا توربي اكتر فاهمني انتي طبعا وهتظبتيني
سلمي بمرح=طبعا من عيني
كانت تجلس فيروز مع واحده آخره وهي تتطلب نوع ميكب معين
لكن عند ريتال كانت تجلس علي الكرسي وتأتي فتاه من بعيد متعجبه من جمالها
الفتاه بتعجب=هو انتي حضرتك جايا تعملي اي
ريتال بعدم فهم ابتسامت بستغراب=يعني انا جايا اعمل ميكب
الفتاه بستغراب وابتسامه جميله=انتي تعملي ميكب حضرتك مش محتاجه خالص انتي قمرررر اوووي
ريتال بابتسامه جميله=شكرا
الفتاه بمرح=متخفيش هظبطك هحوطلك ميكب خفيف خالص لانك فعلا مش محتاجه
ريتال بابتسامه بهدوء=تمم شكرا
وبعد ساعتين من الوقت من وضع الميكب ذهبت مايا لتبديل ثيبها وترتدي فستان بمكان مخصص في البيوتي سنتر
بعد قليل خرجت فيروز أولهم وكانت ترتدي فستان في غاية الجمال بلون اللينك سق ياخوذ وضع جسدها وتركت شعرها الناعم منسدل علي ظهرها بتصفيف مرتب
وبعد قليل خرجت مايا وكانت عروسه جميله جدا ترتدي فستان بلون البيچ مجسم من فوق ينزال بنفشه بسيطه جدا يمل كتف واحد والآخر بكم طويل وكانت ترفع شعره بشكل مهذب ونظيف وتصفف بترتيب
كان جميعهم مبهورين بامايا وشدة جمالها حقا كانت جميله
حتي خرجت الأمير ريتال وهي في احسن إطلالتها حتي انبهار بها كل من في المكان كانت شديده الجمال بشكل لا يوصف تضع ميكب رقيق يبرز لون عينها الجميله وترتدي فستان احمر جلبهوو لها فريد مخصوص
يميل من الاكتفاء كا فستان سندريلا وذو نفشه رقيقه ذو لمعه بارقه تزيد من جمال الفستان وتجعلها توضي كا النجمه
فيروز ومايا في نفس واحد وتعجب شديد=اي القمررررررر ده
ريتال بتفاجاوء ابتسمت بلطف=ههه اي ده حلو اوووي كده
مايا بمرح=توتوتو كده بدأت اقلك هتخطفي مني الاضواء
ريتال بابتسامه جميله=انتي الي قمرررر اوووي النهارده اجمل عروسه شفتها عيني بجد
مايا بحب=حبيبي
فيروز=بجد مش قادره اصدق نفسي اي الفستان الخطير ده مين جبهولك
ريتال بابتسامه حب=فريد
مايا بإعجاب وتعجب شديد =اووووووف فريد مكونتش اعرف انو ذقو تحفه كده
ريتال بابتسامه=فعلا تحفه
وبعد لحظات جاء ابراهيم لياخوذ مايا والفتيات من البيوتي سنتر وكان مبهور بها جدا فكانت في غاية الجمال وهو يرها كا اميره لها وهو الأمير ....
____________________
وفي المساء في قصر الالفي، كان يقف فريد بغرفته يرتدي بداله شيك جدا بلون الاسواد مع قميص بلون الابيض ،مع بيبيونه بلون الاسواد،
يصفق شعره بترتب، ذادت من وسامته أكثر ،كان يقف أمام المراه وهو يشتاق وبداخله الكثير من المشاعر المختلطه، نزال إلي الأسفل ووجده
، الضيوف بدأت بدخول وكان يستقبلهم عثمان ولده ذهب فريد إليه ووقف بجانبه، فريد وكان علي عجله فهو اشتاق كثيرا الي ريتال اشتاق بأن يغرق بعينها كما يفعل ,وقف عمر صديقه بجانبه بتساول وفضول=هي صحبت ريتال جايا معها
فريد= معرفش واللهي
بصله بغمزه وابتسامه مكر= اي البنت دي دخلت بالك لدرجادي
عمر بابتسامه=هي بنت جميله ومودبه اوووي وانا صراحه حبيت ده فيها بس لسه مش متاكد اوووي اني بحبها يعني
فريد بضحك=هههههه كل ده ومش متاكد دانت واقع خالص يبني
عمر بمكر وابتسامه=بقا انا الي واقع يعم شوف نفسك مش قادر توقف ثابت ولا علي بعضك من الصبح
فريد بابتسامه=ماشي ماشي يا صحبي
جاءت الضيوف وابداء فريد وعمر وعثمان يستقبلهم وكانو من أهل العريس الي وصلو بدري قبل معادهم وكانو ناس في غايه الرقي.....كانت تدخل الي الحفل امراءه صارمه واضحه أنها قويه الشخصيه وكانت ولدت العريس مدام ناريمان زوجه عم فريد وولدت ابراهيم
عثمان باحترام=اهلا وسهلا مدام ناريمان اتفضلي
ناريمان بابتسامه=اهلا بيك عثمان بيه امال في سهير هانم
شاور عثمان علي مقعد كانت تجلس عليه سهير ذهبت اليها لترحب بها وتجلس معها وبدأت ولدت العريس ترحب بمان يأتي الي الحفل من عائلتها والضيوف الخاص بها ...
ناريمان بابتسامه=اهلا وسهلا بيكم اتفضل معايا ..وأمرت الجرسون يحطلهم ضيافه ثاوني هرجعلكم تاني
ذهبت ناريمان الي عثمان الوقف علي الباب بقلق=امال الولاد اتاخرو لي كده
عثمان بابتسامه=انا لسه مكلم ابراهيم وهو قالي أنهم علي الطريق
كان فريد يقف علي احر من الجمر يشتاق الي هذه الفتاه ذهبت ناريمان لتسلم عليه عندما رائته
ناريما بابتسام =فريد عامل اي
فريد بابتسامه جذابه:الحمد لله ازي حضرتك ناريمان هانم
ناريمان=بخير يا حبيبي جري اي مش ناوي تفرحنا بيك ولا اي
فريد بابتسامه جذابه=ممكن قوريب و قوريب اوووي كمان
ناريمان بضحك=ههههههه أااااه يبقا اكيد في في بالك عروسه في هذه اللحظه دخلت جوري ومعها ولدتها سوزان.
الذي رحب بهم عثمان
ناريمان وهي بتشاور علي جوري بابتسامه=هي دي عروستك الي في بالك صح
فريد وهو ينظر إلي جوري الذي تنظر له بحب بدالها نظرتها بجمود=لا يطنط مش هي
ناريمان بستغراب=اممم مش هي دي جوري
فريد هز راسه بالإجابة=ايوه هي
ناريمان بحيره=الله امال انا ابراهيم قالي قبل كده انك بتحبو بعض
فريد =صحيح بس انا حليا لا
حاول فريد الهرب من تساؤلات الكثيره من ناريمان ,ذهب ووقف عند الجرسون ليحتثي مشروب....
ابتلع لُعابه بصعوبه من كثره إعجابه لكن ما كل هذا الجمال يا الله فهو حتي لم ينظر إلي اخته
وكان عمر يقف بجانبه الذي أيضا تفاجاء بدخول فيروز في احسن ظهورها كانت جميله للغايه لم يشعرو بانفسهم إلا وهم يذهبون الي هناك
سلم فريد علي مايا وإبراهيم بساعده كبيره وهو ينظر إلي مايا بحب الذي كانت أيضا في غايت الجمال ,كانت عروسه جميله جدا
وقفت جوري من بعيد وهي تراقب ريتال بحقد علي كثره جمالها وعلي فريد الذي ذهب إليها ...علي الفور
فريد بحب=الف مبروك يا حبيبتي
الف مبروك يا ابراهيم عقبال الجواز
ابراهيم بحب وابتسامه جذابه=الله يبارك فيك يا حبيبي ، نظر إلي ريتال الوقفه بجانبه
وأكمل بغمزه مع ابتسامه مكر=عقبالك انت كمان
ابتسم فريد من قلبه علي ما فعله ابراهيم ذهب فريد الي ريتال الذي تفجاءت بها يمسك يدها امام، الجميع بحب بالغ اخذها فريد وذهب بها بعيدا، تحت أنظار جوري الذي كانت تشتعل وتحت أنظار ناريمان الذي كانت تراقب كل ما كان بالحفل خصوصا هذه الفتايات الجميلات هم ريتال وفيروز،
ذهبت لعثمان بفضول واعجاب شديد=هما مين دول يا عثمان بيه ...ومين البنت الي وقفه مع فريد دي دي شبه سندريلا
عثمان بابتسامه حب وهو ينظر إلي ريتال=اممم هي فعلا حلوه اووي دي صحاب مايا
ناريمان بتفاهم =ااااه فهمت
لنذهب الي هذا العاشق
الذي امسك يدها وذهب بعيدا عن الناس يخاف أن يلامحها أحد غيره ويقع في حب عينها
فريد بإعجاب وحب ومشاعر كتير متلغبطه جوه ابتسم بعفويه=انتي حلوه اوووي انهارده ...ووي كل يوم يعني بس انهارده بذات
ريتال بخجل =شكرا اوووي يا فريد
أكملت بتعجب=بس هو انت جبتني هنا لي
فريد بحب وهو يقترب منها=كونت عايز اطمن عليكي جيبتك بعيد عن الناس ..
ريتال بابتسامه جميله:انا كويسه اووي متقلقش عليا
نظر فريد الي رأسها ووضع يده علي وجنتيها يتفحصها بعينه كان يتمني تقبلها ،الان ولكن من هو ...هو ليس زوجها ولا حبيبها حتي
ريتال بخجل من لمسته:انا انا هروح لمايا عشان اكون جنبها
جذابه فريد إليه مع نظر حب=خاليكي شويا كمان عشان خاطري
ريتال بابتسامه وخجل=حاضر
وذهبو العريس والعروس الي المنصه وتشعل الاغنيه الرومنسيه لعمر دياب معاك قلبي وكانو يرقصون عليها سلوووو
جذب فريد ريتال وقال=تجي نرقص
ريتال بخجل وتوتر=بس هو انا مش بعرف
فريد بحب=أعلمك تعالي
ذهب بها فريد علي المنصه الذي كانت تقف عليها مايا وإبراهيم أيضا وبعضا من الناس الذي متعجبين من جمال هذه الفتاه من هذه التي مع فريد الالفي وكان بعضا ينظرون لهم بإعجاب والآخر ينظرون إلي ريتال بحقد مثل جوري الوقفه بعيد مشتعله مما تره
حوطها فريد من خصرها بيده اليمنى واليد الاخره كان يمسك بها يدها
وضعت ريتال يدها علي كتفه العريضه ،وكانت ترقص معه بخوف شديد بأن تقع شعر فريد بخوفها من ارتجفها حول أن يجعلها تطمان ،اقترب منها وهمس بذونها =متخفيش راقصك حلو اوووي
كان بيبصلو كل من بالحفله حتي مايا وإبراهيم المتعجبين من فريد جدا
مايا بابتسامه مكر=يعيني يا اخويا وقعت في الحب علي الاخر
ابراهيم بابتسامه=مهو ليه حق بردو البت حلو اوووي
مايا بغيره=واللهي
ابراهيم يصلح ما قاله بحب=بس لو هي حلوه انتي احلا واجمل نساء العالم في عيني اقتنعقت مايا بما قالو لأنها تثق به وبعشق ابراهيم لها ..قبل ابراهيم جبينها بحب وابتسم لها
وكانت تقف هذه الجميله فيروز بعيد ولكن وقف بجانبها عمر
عمر بابتسامه=احم احم
فيروز بنتباه وابتسمه=اي ده عمر
عمر بحب واعجاب=اي الحلوه دي كلها شكلك حلو اووي النهارده
فيروز بخجل وابتسامه جميله=شكرا اووي
عمر بابتسامه=تجي نرقص
فيروز بخجل شديد=بس انا مش بعرف ارقص لم تكمل الكلمه حتي تفجاءت بعمر
يمسك يدها وذهب بيها وهو يرقص معها بثقه ...
كان عمر وسيم جدا
امسك فيروز بحب =وبدأ يرقص معها ...
وعند جوري كانت مشتعله أخرجت هاتفها بحقد وهي تقول =نفذ الي قولتلك عليه دلوقتي حالٱ
ثم نظرت لهم بغضب كبير ...:
أما فريد فكان لا يشعور بشي سواء بسعاده كبيره بقلبو لهذه الفتاه
كان يقف أمامها شارد بملامحها وكانت تشعور ريتال بالخجل الشديد من نظرتو لها ...
ريتال بخجل=هو انت لي بتبوصلي كده طول الوقت
فريد كان سيتحدث ولكن قطعه
صوت الموسيقيالي اتحول من رومانسي الي شعبي
فجاء جاءت جميع الناس برقص مع مايا وإبراهيم وكان فريد يقف من بعيد يراقف ريتال بحب وغيره واضحه من الناس الموجوده في الحفله وبتبوصلها بإعجاب شديد
فجاءه توقفت الموسيقي
مع دخول سحر بصوت جوهري =رررريتال
ريتال بصدمه=مرات ابويا
عثمان بصدمه عندما رائها=سحرررررر
يتُبع)
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا