رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم نرمين قدرى
رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم نرمين قدرى
البارت الخامس والعشرين
مروة ما قدرتش تتحكم في أعصابها قدام استفزاز فاطمة قامت جيبها من شعرها علي الارض
قربت ندي و مسك يخلصوا فاطمة من مروة
مروة/ بعصبية ابعدي منك ليها علشان بطنكم انا كافيله بيها هي كان لازم يتعمل معاها كده علشان تبطل تستفزنا
فاطمة بصراخ مش حعدهالك يا مروة والله ماحعدعالك
دخل عليهم ماجد لقي فاطمة علي الارض و مروة فوقها وبتعضها ابتسم بفرحة
ماجد / بنت يا مروة بتعملي ايه يا مصيبة الناس عاوزينك برا قومي اعدلي نفسك ولما ترجعي كملي
قلها وجرا
بصت ندي ومسك لبعض ومقدروش يمسكوا الضحك
قامت فاطمة تعدل من هدومها وبصت ليهم بكره شديد
خرجت مروة علي استحياء خبطت ودخلت
اشجان / اهي عروستنا جت تعالي يا مروة ما تتكسفيش سلمي علي مامت يوسف
والده يوسف / بسم الله مشاء الله تعالي يا حببتي اقعدي جانبي
جلست مروة بجوار ولدت يوسف وهي ناظرة في الأرض وجهها احمر من الكسوف
ونظرات يوسف ليها كلها عشق واعجاب
بيجاد / حس أن يوسف حيكشفهم ها يا جماعة علي بركة نقرأ الفاتحة أهي العروسة جت
يوسف/علي بركة الله خير البر عاجله
محمود/ انتم مستعجلين ليه مش لما تاخد راي العروسة الاول
بيجاد/ رد بسرعة انا وماجد دخلنا سألنها ووافقت
ماجد/ اه انا سالتها تاني وانا رايح اجبها من جوا يلا بقي يا حاج خلينا نفرح
محمود متردد بين العريس ده والعريس اللي جيباه فاطمة وفي نفس الوقت مش عاوز يزعل فاطمة
اشجان لاحظت تردده لحقت موقف بسرعة
اشجان /سمعونا زغروطه يلا ونقرا الفاتحة يلا ياحاج
محمود بصلها نظرة تهديد ثم قال علي بركة الف مبروووك
قروا الفاتحة و أطلقت اشجان زغاريط الفرح وهي لا تبالي بنظرات محمود
وفي داخل حضنت مسك وندي نفسهم من الفرحة وبصوت لفاطمة بشماته
فاطمة/ بصوت مسموع. حنشوف مين حا يضحك في الاخر و سابتهم وما شت
خرجت ندي ومسك عند مروة كان العريس مشي
استعجبوا من منظر مروة كانت بتبكي بشده وبيجاد واخدها في حضنه
ندي / في ايه يا جماعه ايه اللي حصل مش خلاص قريتوا الفاتحة
محمود/اه بس انا مش موافق علي العريس ده
فاطمة جايبة عريس احلي منه ومن عيله
ندي/ اوعي يكون شريف اللي كانت بتقول عليه جوا
مسك / بالهوي اللي متجوز اتنين واللي اكبر منها ده
اشجان/ وغلاوة النبي ما يحصل ولو حا تقف علي طلاقي منك يا محمود ايه هي فاطمة عملالك ايه انا مش فاهمة
ماجد/بابا حرام تدمر حياه مروة كفايا انا حرام بجد واللهي حرام
محمود/ يعني اجوزها لواحد طمعان فيها و ثروتها
بيجاد/ هو اي حد احنا بنختارو يبقي طمعان فينا واللي بتختارهم هما اللي حلوين انت كده حدمر مروة
خرجت مروة من حضن بيجاد و بشجاعة كاملة
مروة /بابا انا حمضي لحضرتك عن تنازلي عن كل حقي في أي حاجة هنا ووعد مني مش حاخد حتي معايا شنطت هدومي بس مش حا رمي نفسي في جوازه دي ولو علي موتي انا مش حتجوز شريف
محمود / انتي بتتحديني ولا ايه طايب يمين تلاته حاتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك
ماجد/ لا عاش ولا كان اللي يتحداك بس اللي حضرتك عاوزة ده ميرضيش ربنا يعني مروة تسيب معيد في الكليه و من عيله كبيرة ومرتاح مديا علشان تتجوز واحد متحوز غيرها اتنين واكبر منها بعشرين سنه ايه الميزة اللي فيه
محمود/ حيسهل شغل المينا بتاعنا كله وحيخش من وراه فلوس كتير وشغلنا حا يكبر وحيكون لينا اسم في السوق
مروة/ وانا الثمن صح احنا من امتي كنا بيع وشروة يا بابا انت ايه اللي حصلك أنت ما كنتش كده انتا كنت تتمنلنا الرضا نرضي احنا كنا كل حياتك ايه يا بابا اللي غيرك كده ايه اللي قاسي قلبك علينا احنا بنحبك ليه كده وانهارت في بكاء حاد
اشجان / بجد يا محمود انت اتغيرت كتير قوي أنا نفسي مش عارفاك
كل ده وفاطمة واقفة تتفرج عليهم من بعيد بعين شامته وفي سرها ولسة انتم شوفتم حاجة
فلاش باااااك
فاطمة / بت يا قمر خوديني عند الشيخة اللي رحتلها علشان تخلفي
قمر/ ليه يا فاطمة ما انتي ربنا كرمك عاوزاها ليه طا
فاطمة /ما لكيش صالح وصليني بيها بس
قمر /قومي معايا ربنا يكفينا شرك شكلك مش رايحلها في خير ابدا
فاطمة ضحكت ضحكة صفرا تخوف
وصلت فاطمة وقمر عند شيخة
فاطمة/ ليكي في الأعمال ولا ايه
الشيخة موزة / بخبث عيب عليكي ده اكل عيشي
فاطمة/انا عاوزة اعمل لحد ما يسمعش غير كلامي انا ويكون تحت طوعي و بس
الشيخة موزة/ جوزك ولا ايه يا بت
فاطمة/ جوزي مين ده اللي حعمله عمل هو بيحل ولا بيربط انا حعمل العمل للي في اديه قرار كل حاجة عاوزه خاتم في صباعي كده
شهقت الشيخة بالهوي انتي عاوزة تعملي عمل العمده لا طلبك مش عندي ده لو صله خبر حا يقطع خبري انا
فاطمة/ما تخفيش ما حدش حيعرف و حدفعلك الضعف
لمعت عيون الشيخة من الطمع و عملت العمل للعمده وقد كان
باااااك
محمود /انا ما تغيرتش بس انا عاوز مصلحت بنتي
اشجان /ومصلحتها مع المتجوز ده
محمود / خلص كلام مش عاوز كلام كتير وكلامي هو اللي حا يمشي
مروة /تمام يابا وسابته وماشت
نظر له بيجاد وماجد وأمجد نظرات لوم وعتاب ومشوا
اجتمع الاخوات التلاته في اوضة امجد واتفقوا علي شيء وعزموا عليه
وفي صباح اليوم التالي استعدو جميعهم للسفر الي الإسكندرية
محمود/ علي فين العزم كلكم كده
امجد / مسك وندي حجزنلهم عند دكتور علشان نطمن عليهم و ماجد راجع شغله
محمود/ و مروة ايه لازمتها معاكم خلوها يمكن العريس يجي يشوفها
بيحاد/لا أنا عاوزها معايا علشان مسك تعبانه ولما نرجع يبقي يجي عريس يشوفها
مروة لسة حتتكلم نظر لها بيجاد نظرة سكتتها
محمود/تمام بس اعملوا حسابكم حترجعوا من السفر حتجوز مروة لشريف علي طول
امجد/ اللي تشوفوا يا حاج اهي بنتك وانت ادري بمصلحتها مننا
والتفت نظر لإخوانه يلا علشان نلحق وقتنا
خرجوا كلهم ومروة دموعها موقفتش
قسموا نفسهم علي عربيات
وفور وصولهم اقترح عليهم بيجاد
بيجاد/ايه رايكم ننزل تشوف مول كبير علشان البنات تشتري فساتين علشان كتب كتاب ماجد
ندي / احلي بيجاد ده ولا ايه
مسك/ امشي ابت انا بس اللي اقول احلي بيجاد ده ولا ايه
بيجاد /ياسلام ياختي منك ليها امشي ابت انتي وهي قدامي انا حامسك ايد المزة بتاعتي و احلي فستان ليها
ابتسمت مروة شبه ابتسامة معلش انا مش عاوزة فساتين انا حاحضر بأي حاجة معلش مليش مزاج
بيحاد/ والله ما يحصل لو ما اشترتيش معاهم هما كمان مش حيشتروا
مسك /يلا يامروة بقي ونبي ونبي علشان خاطري انا بجد نفسي في فستان جديد قوي
مروة ابتسمت علي طفوليتها و اومات برأسها موافقة
ذهبوا جميعا للتسوق
اختار بيجاد فستان مروة بنفسة
مروة /بيجو فستان ده مبالغ فيه قوي هو انا العروسة
بيجاد/وانا عاوزك اجمل من العروسة فيها حاجة دي
اتطلق امجد صافرة اعجاب بفستان مروة
امجد/ اووووووو روعة بجد حلو. قوي
بيجاد / هو فين ماجد انا بقالي ساعة مش شايفة
ندي/ دخل المحل معانا وشكله ما عرفش يخرج
خرج ماجد من المحل وفي ايده فستان زفاف
امجد و بيجاد أطلقوا صافرة معا
بيجاد/ يا ماجد يا جااااامد
ماجد/بس بقي ناس بتتفرج علينا انهدو
روحوا كلهم الفندق واستعدو لكتب الكتاب نزلت ثلاث بنات وهما في قمة الجمال
بيجاد نظر لمسك نظره اعجاب شديده وكاد يأكلها بعينيه
مسك /بيجاد بطل تبصلي كده بقي
بيجاد/ ابص براحتي انتي حببتي وروحي ازاي اشوف جمال ده كله وممليش عيني منه مشاء الله حورية نزله من سما بحبك يا مسكي
دخل ماجد في نص بنهم معلش لو فيها اساءه ادب ممكن تأحلو النحنحة دي لما تروحوا العروسة بقالها ساعة مستنياني
بيجاد/ أتصدق انت عيل فصيل صحيح هو انت ودتلها الفستان أمتي
ماجد /الصبح لما طلعتوا تناموا انا رحتلها وعجبها جدااا
امجد /طب ايه مش يلا
ركبوا العربيات واتجهوا علي قاعة أفراح كبيرة
مروة اده هو الفرح في قاعة ولا في شقة عروسة كل ده كتب كتاب علي ضيق امال لو و سعت منك كنت عملت ايه عزمت البلد كلها
دخلو القاعة وكانت غاية في جمال
جلس ماجد بجوار المأذون وتم كتب كتابة علي هند
ثم جلس ماجد وأمامة يوسف
صعقت مروة فور رؤيتها ليوسف
ذهب إليها بيجاد وماسكها من أيدها
مروة / بيجاد يوسف بيعمل ايه هنا وليه قاعد مع الماذون انا مش فاهمة حاجة
بيجاد / يلا تعالي يا اجمل عروسه شوفتها في حياتى يلا يا قلب اخوكي من جوا
دمعت عيون مروة وهي مش مصدقه وقف بجوارها مشت مروة مع بيجاد قام ماجد اول ما وصلت حضنها وتجمع حولها اخواتها التلاته كلهم معاها ايد واحده حضنوها جامد
مروة من مفجاءة مش مصدقه نفسها جلس ماجد وعنية مدمعة وحط يده في يد يوسف
فلاش باااااك
تجمع بيجاد وماجد و امجد في اوضة امجد
بيجاد/انتم عاجبكم اللي ابوكم ده بيعملوا حايضيع مستقبل مروة
ماجد/ طبعا مش حنقف نتفرج لما البت تضيع وتتحول ضحيه أخري من ضحايا ابونا
امجد/ايه اللي في دماغكم
بيجاد وماجد /حتجوزها يوسف
امجد/ينهار اسود ازاي دي
بيجاد/مسك التليفون واتصلت ليوسف
بيجاد/الو أيوة يوسف
يوسف /خير يا بيجاد مروة كويسة اصل بكاملها مش بترد عليا هو في ايه
بيجاد/ يوسف انت شاري مروة لحد فين
يوسف/ بعمري كله لابعد حد ممكن تتصورة بس في ايه انا بدأت اقلق كده
بيجاد/بص بابا معترض علي جوازه ومصمم يجوزها اكبر منها بعشرين سنة علشان شغل بنهم
يوسف/انا كنت حاسس ان الحاج مش حيوافق عليا
بيجاد/مش هي دي مشكلتنا دلوقتي انت شاري مروة ولا ايه
يوسف/ افديها بروحي ودمي يا بيجاد و هي عارفه كده كويس
بيجاد/يعني مش حا يجي اليوم اللي اندم ان انا سلمتهالك بايدي
يوسف/ عمرك ما حتندم و اوعدك وعد راجل بس انا بردو مش فاهم حاجة
بيجاد /بكرة كتب كتابك علي مروة ودخلتك جاهز ولا ايه
يوسف/جاهز ولا مش جاهز اجهز انا من دلوقتي حنزل افرش شقة من كله
بيجاد/حتلحق يا يوسف
يوسف /الفلوس بتصنع المستحيل يا بيجو
باااااك
تم كتب كتاب يوسف علي مروة
قام ماجد باسها من راسها واخدها من أيدها سلمها لعريسها
ماجد/يوسف مروة عملت علشانك المستحيل ياريت تشبها موقفها ده مروة ضحت بحاجات كتير علشان تبقي معاك كفابا أنها مش حتقدر تسافر البلد تاني انت حتبقي ابوها وأخوها وسندها في الدنيا بيجاد اخد عليك وعد راجل انك حتاحافظ عليها اتقي الله فيها يا يوسف هي ملهاش غيرك بعد ربنا
يوسف /اقسم لك يا ماجد اختك حاتفضل ملكة متوجة علي عرش بيتي ما تخافيش يا ماجد اختك في عنيا وعهد الله ما تخاف عليها
ماجد.مروة انتي بداتي حياة جديدة حافظي عليها وخالي بالك منها علشان مش حاعرفي ترجعي في كلامك تاني ابوكي مش حيسامح
بيجاد/ ما خلاص بقي ياعم ميجو عروستك مستنياك بقااا افرحواااا يلا
بدأت الحفلة والكل فرحان
مسك ميلت علي عطر في اذونها
مسك/ عطر انا حامل
التفت ليها عطر و في عينيها فرحة شديده وحضنتها جاامد
عطر /الف مبروووك يا قلبي الف مبروووك فرحتلك كاني انا اللي حامل خالي بالك علي نفسك قوي
مسك ربنا يستر بس قلبي مش مطمن يا عطر خايفة قوي منهم
عطر/ليه يا قلب اختك حصل ايه
قطع كلامهم بيجاد حط ايده علي كتف مسك هو القمر ممكن ينزل من سما ويجي يقعد مع العبد الغلبان ده شوية ولا ايه
مسك /عيوني وروحي أنا معاك في كل وقت يا حبيبي
عطر اخلع انا احسن الحب ولع في ذره
بيجاد/هو علي طول مولع علي فكرة
عطر انت حتقولي تحت السرير عندنا في البلد يشهد
بيجاد /هههههههههههه يااااه انتي لسة فاكرة
مسك/ اده بقا هو انت نسيت يا خسارة يارتني صورتك فيديو علشان افكرك
بيجاد /ضم مسك هو انت اقدر انسي يا قلبي من جوا
عطر ربنا يهنيكم ويبعد عنكم الشيطان والعين ويكمل حملك علي خير يا حببتي
بيجاد/عقبالك يارب يا عطر لما ربنا يكرمك
عطر يارب حروح انا احسن محمد عمتا يبصلي من صبح
انتهي الفرح علي خير وودع بيجاد وأمجد العرسان
مسك يوسف ايد مروة و ماجد ايد هند لبيداؤ حياه جديدة مغمور بالحب
دخلت مروة بيتها الجديد وهي فرحتها مكسورة
يوسف /حبيبت قلبي مالها دموعها محبوسة ليه
مروة/كان نفسي قومي امي تشوفني بالابيض يا يوسف
جاء صوت من وراها ومين قالك اني مش حشوفك
مروة ماما مش معقول عرفتي تيجي ازاي
اشجان/ينفع يكون فرح بنتي الوحيدة ومحضرش
حضنتها اشجان والدموع علي خدها منه لله الي كان السبب
يوسف /ماما انهاردة فرح مش عاوزين عياط متقول حاجة يا عن بيجو
بيجاد يلا يا ماما علشان نلحق ارجعك قبل ما حد يحس بينا
اشجان يوسف مروة امانه في رقبتك حافظ عليها يا بني هي دلوقتي ملهاش غيرك انت دنيتها كلها دلوقتي
يوسف/ما تخفيش مروة في عنيا يا امي
ودعت اشجان مروة و عينيها كلها دموع
بيحاد /ماما انا عاوز اقولك علي حاجة و عاوزك تكوني هادئة
اشجان خير يا بيجاد قلقتني في ايه
بيحاد/بصراحة اصل ماجد اتجوز انهاردة.
خبطت اشجان علي صدرها يالهوي ايه بتقول ايه ماجد اتجوز علي فاطمة انت عارف لو فاطمة عرفت حتعمل ايه
بيجاد/,تعمل اللي تعملة هو البني ادم حبعيش كام مرة وماجد مش عايش يا امي هو بابا الله يسامحه السبب
فاطمة و اللي اتجوزها دي شكلها ايه
بيحاد تحبي تشوفيها
فاطمة طبعا مش لازم اعرف مرات ابني
بيجاد هو ساكن هنا مع مروة في نفس العمارة في شقة اللي تحت
فاطمة تمام تعالي معايا
بيجاد ماما ونبي ابقي هاديه علشان خاطري البت ملهاش زمب
خبط بيجاد علي ماجد
فتح ماجد /هو ده وقت تيجي في يا زفت وسع بيجاد وكانت وافقة وراه اشجان
ماجد/ماما اتفضلي يا ست الكل اهلا وسهلا البيت اتملا بركه خشي يا امي
دخلت اشجان تتلفت حول منها
ماجد دقية واحده ابلغ هند انك هنا
دخل ماجد علي هند وكانت لسة بالفستان
ماجد/هند تعالي ماما برا عاوزة تتعرف عليكي
هند/هي مامتك عارفت أمتي
ماجد/ مش عارف تعالي بس وبعدين نتكلم
خرجت هند وكان علي وشها بشاشة وقبول راحت لحد اشجان بابتسامة وطت باست رأسها
هند/اهلا وسهلا حصلتنا اللي بركة يا ماما
ارتاحت اشجان بشكل هند وبساطتها حضتنها وقالتها الف مبروووك يا بنتي ماجد ربنا عوض. بيكي
وطي بيجاد علي ماجد
اللي يسمعك و انت بتفتح الباب وتقولي ده وقت تيجي في يا زفت يقول انك مقطع السمكة و ديلها و عروسة لسة بالفستان يا خبتك يا خبتك لتكون فاطمة ناستك يعني ايه جواز
ماجد/اتلم ياض احسلك
اشجان انتم بتتودودا بتقولوا ايه
بيجاد بضحك لا ابدا بقوله الف مبروووك يا عريس وغمز لبيجاد
اشجان يلا بينا علشان متتاخرش
ماجد/ اقعدي شوية يا امي
بيجاد/لا ما ينفعش أنا عاوز اىوحها قبل ما حد يصحي انا عملت قرد علشان اعرف اجبها لولا البت روحية ما كنتش عرفت تيجي
ماجد/عملت ايه يا مصيبة
الفصل السادس والعشرين
ماجد/ اقعدي شوية يا امي ملحفتيش تتعرفي علي هند
بيجاد/لا ما ينفعش تتعرف عليها بعدين أنا عاوز اروحها قبل ما حد يصحي انا عملت قرد علشان اعرف أجبها لولا البت روحية ما كنتش عرفت تيجي خالص البت طلعت جدعه الصراحة
ماجد/عملت ايه يا المصيبة دي شكلها عملت بلاوي
بيجاد بضحك هههههههههههه فعلا
فلاش باااااك
بيجاد/ بت يا روحية تعالي و فتحي مخك معايا و اسمعي حقولك ايه كويس و ركزي علشان اي غلطة حتودينا ورا الشمس فاهمة
روحية /بتركيز ماشي استاذ يا بيجاد عاوز مني ايه وانا بعون الله قدها
بيجاد / استني بس يا عم هركليز انتي واسمعي ولو مش حتعرفي تعملي قولي ما تتكسفيش انهاردة. ساعة ٨ بليل تحطي المنوم ده في شاي قرص واحد بس الحاج محمود وباقي شريط كله الساحره الشريره خلينا نخلص منها وترتاح بقي
ضحكت روحية الله يحفظك يا استاذ بيجاد بس كده من عنيا دا انا بحب ام فرح حب يالهوي
بيجاد / بت اوعي تعملي كده انا بهزر حطيلها قرص واحد هي كمان يلا عندها ولاد خليها تربيهم بقا
روحية \ ماشي يا استاذ بيجاد اعتبره حصل اعتمد عليا
بيجاد /وحاجة كمان انا حبعت عربية لامي الساعة تسعة بلظبط فاهمتي يا روحية ايه اللي حا يحصل يتنفذ بالملي اوعي اي غلطة في التوقيت حنروح ورا الشمس
بااااك
ماجد/يابن اللعيبة دماغك دماغ محترفين ايه يابني الابداع ده استاذ
بيجاد بغرور /دي اقل حاجة عندي علشان تعرفوا قيمتي بس
اشجان /يلا بقي بينا بدل ما تعك علي دمغنا اتاخرنا قوي
ماجد /ماشي يا مامي توصلي بسلامة يارب
التفت اشجان لماجد
اشجان / خالي بالك من اختك يا ماجد اوعي تخليها محتاجة حاجة
ماجد/ اختي في عنيا يا امي ما تقلقيش عليها وجوزها كمان راجل محترم و حيافظ عليها
اشجان /و انت حسك عينك حد يحس بجوازك مراتك شكلها بنت حلال وعاوزة تعيش ابعدها عن سكة فاطمة مهياش قدها فاطمة غلاوية
ماجد/ ربنا يستر بقا متقلقيش يا امي كله بيعدي
بيجاد مال علية شكلها حتبات بفستان الفرح يا خبتك
ماجد / بيجاد روح احسلك روح علشان متخربش اليله عليك
سلام ماجد علي ولدته وبيجاد ووصلهم لحد الباب
رجع بيجاد ومد راسه من الباب يا خبتك وجرا
فقل ماجد الباب وهو يضحك علي خفه دم اخوه فهو يعشق إخوانه حد جنون
دخل لقي هند مازالت بفستان الفرح و قاعده علي السرير
ماجد/ في نفسة يالهوي يا بيجاد شكل كلامك صح
و يا خيبتي الله يسمحك يا فاطمة توبتيني عن جواز كله
دخل علي هند كانت جالسة على السرير
ماجد/ القمر بتاعي قاعد كده ليه بقا زعلان ولا ايه
هند/ بكسوف حعمل ايه بس انا كنت خائفة احسن مامتك ما تحبنيش
قرب منها ماجد وضمها في حضنة جامد وكأنه بيحتصن العالم فيها
ماجد / و امي مش حا تحبك ليه بس هند انا بحبك قوي ونفسي اكمل حياتي كلها جنبك خليكي جانبي واوعي تبعدي عني اوعي يا هند
هند/وانا استحالة ابعد عنك انا لما صدقت لقيتك يا ماجد ضمها بشده يبث لها الامان واخذها معاه لعالم من الاحلام لتصبح زوجته امال الله
بخلاف الحال عند مروة
يوسف /افتحي الباب بقي يابنت الناس انا تعبت انا بقالي يومين واقف على رجلي علشان اجهز كل حاجة علشان الشقة
مروة/ شوفلك اوضة تانبة نام فيها انا مش حدخلك
يوسف /عيب في حقي لما انام في ليله مقترحة زي دي في اوضة تانبة افتحي بقا
مروة / وانا مالي دي مشكلتك مش مشكلتي انا حلها بعيد عني عاوزه اكل وانام
يوسف /ايه هو الاكل كمان عندك جوا لا بقي ده ظلم انا جعان مليش دعوه
مروة/ قامت قربت من الباب يوسف انت جعان بجد
يوسف /قوي جعان جدا جعان خالص حموت من جوع والله
مروة / و ايه العمل صعبت عليا خالص أعمل انا ايه دلوقتي حفتحلك و امريكا لله
يوسف / افتحي طايب اكل اي حاجة و اطلع علطول خالص
مروة /حتطلع علي طول ماشي يا يوسف
يوسف / بمكر عيب عليكي حا طلع علي طول بس اكل جعان جداا
فتحت مروة الباب ببطء و بحرص شديد
زق يوسف الباب ودخل أخيرا دخلت يا ساتر
مروة/الاكل اهو اتفضل كل واطلع
قرب منها يوسف بزمتك ده يوم نفكر في فأكل ده يوم مقترج و انا لما صدقت دخلت تعالي بقا اقولك
مروة بصوت عالي جداا /يوسف اطلع احسلك حصوت و ألم عليك الناس
يوسف / مروة أعقلي بقا انتي مراتي في ايه
مروة / بعصبية يوسف اطلع بقااا
يوسف/ بغضب مش طالع يا مروة بقا و ريني بقا
حا تصوتي ازاي انا مستني
وقاعد ياكل وما بصلهاش
حاست مروة أنها زودتها معاه قربت منه
مروة/ بصوت واطي علي فكرة أنا جعانه انا كمان قوي
يوسف /الاكل اهو انا شبعت خلاص تصبحي علي خير
مروة / يوسف انا اسفه مكنتش اقصد بجد انا خايفة قوي
يوسف /ولا يهمك انا حنام بدل هدومه و دخل علي سرير وعطاها ظهره ونام
احست مروة بلذنب اتجاه يوسف ومش عارفه تراضيه ازاي قربت من السرير وقاعدته جامبة
مروة/يوسف يوسف
رفع راسه من تحت الغطا نعم يا مروة خير أنا تعبان وما نمتش بقالي يومين
مروة/ منا كمان عاوزة انام ومش عارفه
يوسف/ بنفاذ صبر ومش عارفه ليه تنامي يا مروة لأكون مضايقك أن نايم علي سرير
مروة/ لا خالص مش كده وقد اصتنعت العياط اصلي مش عارفه افك الفستان من ورا
يوسف/ و ايه لازمة العياط دلوقتي افهم
مروة/ اعمل ايه طايب حنام ازاي دلوقتي
يوسف/ خلاص بقي الولي اللي بينزل من عيونك ده انا مقدرش علية وريني كده الفساتين الوحش ده اللي مزعل حبيبي قلبي
لفت مروة عطته ظهرها بدأ يوسف فتح سوسته الفستان ووطي علي رقبتها يقبلها بحنان شديد إلي أن تنتهي من فتحها لف وشها إليه والتهم شفتها في قبله طويله انسي بها العالم من حوله وذهب بيها الي عالم جميل ملييء بلعشق والحب والحنان
وعند بيجاد وصل البلد مع ولدته ودخلها للداخل واطمأن عليها وذهب إلى اسكندرية مرة أخري
دخل غرفته في الفندق كانت مسك نايمة من التعب غير ملابسة ودخل جمبها شدها لحضنة ونام
وفي صباح اليوم التالي
استيقذت مسك لقت نفسها في حضن بيجاد فضلت تنظر إلي وجه و تملي عينيها من ملامحة فا هي عاشقة حد النخاع تعشق بيجاد بكل جوارحها
فتح بيجاد عينه والتقت عينها بعينة وبدأت لغه العيون تبعث لكل واحد مدي اشتياقه الآخر
ضمها بيجاد لحضنة وأخذ يضع قبل علي كل وجهها باشتياق و حنان
بيجاد/وحشتني قوي يا مسكي بحبك يا قلبي تعالي جو حضني قوي يا قلب بيجاد من جوا بحبك بعشقك يا قلبي
مسك / وانا كمان بحبك قوي نفسي افضل العمر كله في حضنك و ما طلعش منه ابدا
بيحاد / ضمها اكتر ومين قالك أن انا حطلعك من حضني يا قلبي
فاقا علي صوت الهاتف
بيجاد/ ده وقتك يا امجد خير نعم
امجد/هههههههههههه هههههههههههه خير يا عريس اتصلت في وقت غلط شكلي صح
بيحاد /بغيظ صح نعم عاوز ايه اخلص
امجد معاد الدكتور ايه انت ناسي احنا خلاص قربنا نتاخر
بيحاد/ اخ والله كنت ناسي أتصدق خلاص خلاص نصايا وحنكون تحت
امجد/ماشي سلام اوعي تنام تاني
بيجاد/ خلاص بقي دانت ثقيل امشي
وقفل بيجاد الخط ورجع امسك
بيحاد./مسكي معلش قومي يلا علشان معاد الدكتور اتاخرنا
مسك ماشي عشر دقائق و اجهز
وفي ابلد
فاطمة بصوت عالي /روحيه انتي يابت انتي يا زفته يووو
روحيه / جت تجري نعم يا ست فاطمة خير جيت اهو
فاطمة / ساعة علشان تيجي نايمة على ودانك اجري اعملي قهوة دماغي حتفرقع مني مش عارفه في ايه اول مرة انام النوم ده كله
روحية بشبه ابتسامة حاضر يا ست ام فرح حلا القهوة حالا
جرت روحية و هي كاتمة الضحك علي مطبخ
دخلت عليها اشجان
اشجان /ورحيه اعملي فنجان قهوه للحاج صداع جامد عنده
روحية / عيوني يا ست الحاجة حالا حتي الست ام فرح هي كمان صبحا رأسها بتوجعها شكلها فرا
اشجان/ بضحك اتلمي يابت احسن حد يا خد باله
دخلت فاطمة ياخد باله من ايه يا حاجة
انخفضت روحية ووشها جاب اللوان
اتعدلت ليها اشجان
اشجان / بصوت عالي حاد نعم يا فاطمة خير هما البنات مش هنا حا تستلميني انا ولا ايه لا عندك انتي تتكلمي معايا باحترام انا أقول هنا اللي انا عاوزه في الوقت اللي انا عاوزه مافهوم انا هنا صاحبة البيت
فاطمة وشها اتاخد اول مرة اشجان تكلمها كده
فاطمة/ هو انا قلت حاحة يا ست الحاجة. انا بس بسال البت روحية
اشجان / وانا اللي بتكلم معاها ولو كنت عوزاكم تعرفوا بقولها ايه كنت قلت معني كده انا مش عوزاكي تعرفي عندك اعتراض يا فاطمة
فاطمة/لا خالص يا ست الحاجة تسلمي
والتفت فاطمة لروحيه ممكن بقا القهوة ولا أخش اعملها أنا بنفسي
روحية/ لا خلاص حالا ايه خلصت اتفضلي يا ام فرح قهوتك ايه
وفي اسكندرية وفي عياده الدكتور
تم الكشف علي ندي وكانت في شهر الخامس و طلع في بطنها بنوته
ومسك لسه في شهر الثالت و لسة نوع الجنين مبانش بس الوضع كويس
خرجوا من عياده الدكتور
مسك/ عاوز اروح لعطر علشان اشوفها قبل ما اسافر
بيجاد / ماشي يا قلبي حاخدك عند عطر عاوزة حاجة تانبة
ندي / أنا بقي عاوزة اخش سنيما و اتغدي برا
امجد/يا سلام غالي وطلب رخيص ياندوش
بيجاد/ تمام نروح نزور عطر وبعدين نطلع علي سنيما ونتغدي و بعدين نتوكل علي الله نسافر
امجد/ حضرت كلام اللي حتقوله لابوك يا خفيف لما ترجع من غير مروة استعد الطوفان
بيجاد/ يعني انا بعمل ناسي علشان ما عكننش اليوم علي بنات و انت زي البومة مش مبطل بقولك ايه يا امجد سبنا نقضي اليوم و بعد كده يحلها ربنا من
عنده بقي واللي يحصل يحصل انا عارف ومتأكد أنها مش حتعدي ببلاش و فيها خسائر بس خلاص بقينا امر واقع و لازم نتعامل معاه ومروة تستاهل نضحي علشنها
امجد/ ربنا يستر بقي تعالي يلا ننزل وزي ما تيجي
وعند عطر فتحت الباب لقت مسك و ندى عطر ايه مفجاءة الحلو دي خشوا انفضلوا ليه كده يا مسك ما قولتيش ليه انكم جاين
مسك /عطر احنا مش مطولين انا جيت اسلم عليكى علشان مسافرة انهاردة
عطر/علي طول كدة يا مسك ملحقتش اشبع منك
مسك /اه احنا مروحين و ربنا يستر علي حا يحصل بقي
عطر /علشان مروة صح ربنا يستر بس ابقي طمتيني عليكي
مسك /حاضر يا قلب اختك معلش بقي حقوم انا علشان امجد وبيجاد مستنيا في عربية و اتاخرنا عليهم
عطر /ماشي يا حببتي ترجعي بسلامة وما لكيش دعوة بفاطمة انتي في حالك و هي في حالها وخدي بالك من النونو
نزلت مسك و ندي من عند عطر و عنين مسك مدمعة علي فراق اختها
ندي /ايه يا مسك وحدي الله بقا ما انتي كل يومين عندها اهو
مسك /غصب عني واللهي يا ندي عطر دي حته من قلبي وربنا يعلم
ندي اكيد مش تؤامك يا بني ربنا يخليكم لبعض
وفي عربية بيجاد بيكلم ماجد وفاتح الاسبيكر علشان امجد
بيجاد/ صباحووووووو يا عريس ايه ياعم نمت في صاله ولا لسه
ماجد/ بس يلا هو انا تلميذ عيب عليك انا ميجو الجامد قوي
بيجاد / والله تلاقيها نامت بالفستان
امجد/ اوبا اوبا صحيح يا ماجد نامت بالفستان
ماجد /اتلم منك له ياض دانا اقوم بعشرة زيكم
بيجاد/ يا ماجد ياجااااامد اللعب يلا هو ده
ماجد اقفلوا بقا انا مش فاضلكم عيال رخمة
فتح باب العربية و ركبت ندي و مسك
بيجاد /ها تمام يا بنات عا وزين بقي تخشوا فيلم ايه
مسك/ رومانسي طبعا مافيهاش كلام
ندي /اه طبعا اوعوا تكونوا عاوزين تدخلونا خيال علمي
امجد/لا انتم تؤمرا اللي انتم عاوزينه
دخلوا السنيما و طلعوا اتعشوا و استعدوا للسفر وصلوا البلد بليل وكان الكل نايم
امجد/خشوا براحة خالص علشان محدش يصحي مش عاوزين مشاكل بليل خلينا ننام مرتاحين
بيجاد/ اه عندك حق معنديش استعاد اخش في صراعات خالص
طالعوا ناموا وفي صباح اليوم التالي نزل بيجاد ومسك وكان الكل متجمع علي سفرة
امجد./ مش تباركلنا ندي حتجيب بنوته أن شاء الله
اشجان/ الف مبروووك يا حببتي ربنا يكملك علي خير
ندي/شكرا يا امي تسلمي
محمود / اعملوا حسابكم العريس قريب فاطمة جاي يشوف. مروة انهاردة و بص بعنية اللي هي فين مروة ما ما نزلتش فطرت معانا ليه شكلها لسة زعلانه علشان العريس اللي رفضته فكرها أنها كده بتضغط عليا بتحلم طبعا
اطلع يا بيجاد انده عليها و قلها بطلي دلع واللي انا عاوزة هو اللي حا يتنفذ
وقف بيجاد مكانه مش بيرد
محمود/ بيجاد انت مش سامع انا بقول ايه ولا ايه
بيجاد/ سامع يا بابا
محمود بعصبية لما انت سامع و اقف مكانك بتعمل ايه
قام امجد وقف جانب بيجاد
محمود / في ايه شكلم عاملين مصيبة كبيرة اخلصوا في ايه
امجد/ بصراحة يا بابا مروة اتجوزة امبارح
محمود / ايه مين مسمعتش سمعوني يا رجالتي بتقولوا ايه كده
بيجاد/ بنقولك مروة اتجوزت امبارح دخلتها كانت امبارح
وفجاءة محمود رفع ايده ونزل علي وش امجد وبيجاد
شهقت مسك وقامت ندي وقفت و أيدها علي بوقها من مفجاءة
اشجان /محمود انت ايه اللي عملته ده انت عمرك ما ايدك اتمدت علي حد من عيالك قبل كده في ايه يا محمود
فاطمة/ ماهو اللي عملته مروة ده ما يصحش يا حاجة
اشجان / هو ايه اللي ما يصحش هي هربت من ورانا
واتجوزت لا دي اتجوزت في وسط اخواتها الرجالة وجوزها اخدها من ايد اخوها الكبير يعني ما عملتش حاجة من و رانا وانا كنت عارف. يا فاطمة كلمة تانية علي مروة مش حسمح بيها ما فهوم مروة هنا خط احمر
فاطمة / هو انا اتكلمت بس كنت بقول علي الأصول
اشجان/ و بنتي ما اتعدتش الأصول انتم اللي اتعدتوها لما عاوزين تجوزها واحد اكبر منها و متجوز اتنين غيرها يبقي مين اللي بيعدي الأصول
محمود/مروة بالنسبالي ماتت
الي اللقاء في الحلقه القادمه من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الفصل السابع والعشرين
فاطمة / هو انا اتكلمت بس كنت بقول علي الأصول أنه ما ينفعش...
اشجان/ قاطعتها بحده و انا بنتي ما اتعدتش الأصول انتم اللي اتعدتوها لما كنتم عاوزين تجوزها واحد اكبر منها و متجوز اتنين غيرها يبقي مين اللي بيعدي الأصول
محمود/مروة بالنسبالي ماتت و الأمر خلص محدش يفتح الموضوع ده تاني هنا وسا بهم وقام
اشجان/ بصوت تسمعة وهو ماشي متقولش كده علي بنتي تاني بنتي عائشة ومبسوطه والي انا عملته انا واخواتها ده الصح و انت اللي أجبرتنا نعمل كده مش حد تاني الراجل جالك من الباب واتقدم بما يرضي الله بس انت كاني فاطمة عملالك غسيل مخ كلمها يتنفذ من غير اعتراض كأنه قران استغفر الله العظيم
لا يا حاج محمود لحد عيالي ولاء لازم أقف عيالي اللي يبصلهم بس اكله بستاني مافهوم و كلام ده ليكم انتم الاتنين وانتي بلاخص يا فاطمة ابعدي شرك عن بنتي علشان انا اللي حا قفلك فاهمة وبصتلها من فوق لتحت و
راحت عند امجد وبيجاد وبصوت عالي ارفعوا راسكم انتم ما عملتوش حاجة غلط انتم عملتوا الصح وبصيتوا لمستقبل اختكم بدل ما كانت حتندفن مع راجل كبير
بيحاد /بس احنا اتهنا قدام مراتتنا يا امي شكلنا حيكون عامل ازاي قدمهم واحنا اضربنا قدمهم
امجد /يا امي ميصحش كده انا كلها كام شهر وحكون اب يا امي اعمل ايه اسيب البيت انا كمان
اشجان /اوعوا حد منكم يفكر يسيب البيت ايه حتسيبوا الجمل بما حمل لفاطمة ده تعبكم من صغركم انتم اللي عملتوا كل ده انتم اللي اشتغلتوا وتعبتوا لحد ما كونتوا كل ده فوقوا خلاص عدي وفات وده ابوكم وحقه عليكم وما تنسوش بردو الخبر جاله فجاءة وغير متوقع كمان رد فعله كان كمان غير متوقع هو فقد سيطرة علي نفسة وده أمر طبيعي ولا ايه
وفي اسكندريه مدينة السحر والجمال والعشق والدلال
وبالاخص عند يوسف ومروة
استيقظت مروة لقت نفسها في حضن يوسف اتكسفت ودفنت وشها في صدرو
فاق يوسف علي حركتها ضمها اكتر احضنه
يوسف /عروستي وحببتي وبنتي مكسوفه من ايه بس ده يا حببتي أمر طبيعي انتي بقيتي خلاص مراتي وحببتي وبنت قلبي يعني ما فيش كسوف بنا صح يا عمري
مروة بخجل شديد /صح يا حبيبي بس اصل انا معرفش ازاي ده حصل
يوسف بضحك /هههههههههههه هو ايه اللي صح يا حبيبي يابنتي انتي حتموتي من كسوف وشك احمر شبه فراوليه
يا خرابيي هما اللي بيتكسفوا بيحلوا قوي كده اموت في فراوله انا وضمها إليه قطعهم صوت رنين التليفون
يوسف/ مين بقي الغلس اللي بيتصل بينا دلوقتي
ماسكت مروة تليفون يالهوي بالهوي
يوسف/ بخضة في ايه يا مروة مين اللي بيتصل
مروة / ده ماجد ماجد يا يوسف حقوله ايه بالهوية
اتعدل يوسف في قاعدته
يوسف/ حتقوليلوا ايه في ايه ما فهمتش بردو
مروه / حقوله انا عملت ايه معاك يا خرابيي لو يعرف مش حرد عليه احسن لا لازم ارد احسن ينزل وشوفني وانا كده
كل ده ويوسف بيتفرج عليها و غرقان ضحك
مروة / انت بتضحك ليه بتضحك ليه قولي اعمل ايه انا
يوسف بضحك ولا حاجة يا قلبي هاتي التليفون وانا اللي حتكلم ملكيش دعوه
مروة/ صح كده انت صح بس اوعي تحكيلوا حاجة
اخد يوسف التليفون من مروة وفتخ الخط
ماجد/مارو حبيبت اخوها الف مبروووك يا عمري
رد يوسف تفتح الاسبيكر ايوا يا ماجد انا يوسف
ماجد/صباح الخير يا يوسف صباحية مباركة هي مروه لسه نايمة
يوسف / بضحك لا بس هههههههههههه هههههههههههه
ماجد/ في ايه يابني حتموت من ضحك
يوسف اصل اختك خايفة تكلمك اصلا هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه
ماجد/ انت عملت ايه في اختي انطق التار ولا العار انطق ولا اطلعلك بنفسي اموتك انطق
مروة /سمعت اطلعلك لا خلاص خلاص انا حقول ما تطلعش لا لا
ماجد سمع كده مات ضحك هو كمان
ماجد /مالك يا حبيبت اخوكي بس الف مبروووك يا حببتي
مروة / اخدت التليفون من يوسف
مروه بخجل شديد أيوة يا ماجد انا واللهي ما عملت حاجة أنا ما كنتش عاوزة اقسم بالله
ماجد/ اهدي بس يا حبيبتي في ايه ده امر طبيعي يا قلب اخوكي الف مبروك يا حببتي
مروة /يعني انت مش زعلان مني صح قول انك مش زعلان
ماجد/هههههههههههه وحزعل منك ليه ده دلوقتي جوزك ياقلبي ويلا بقا اجهزوا علشان انا عازمكم علي فطار برا
مروه معرفش ترد اه أو لا قتلت خد يوسف قوله
يوسف/ اخد تليفون منها ايو يا ماجد خير
ماجد /قوموا يلا عزمكم علي فطار برا
يوسف/ بصلها بإعجاب ماشي يا كبير. ساعة ونكون جاهزنا
ماجد./ساعة ليه انا حموت من جوع بقااا انا عريس يا ناس
يوسف /هههههههههههه منا عربس بردو الله
ماجد/هي نص ساعة يا حطلع اكلكم أنا يلا سلام بقا
قفل يوسف الخط مع ماجد وسحب مروة لحضنه تاني وقالها هو انا قلتلك أن بحبك قوي واحترامتك قوي لما ما اختيش قرار غير لما رجعتيلي
مروة/ دي الأصول يا حبيبي وانت جوزي وتاج راسي
يوسف /ايووووو اسكندراني يا جدع علي الكلام اللي يدوخ ده لا تعالي بقي لما اقولك كلمة سر
وعند ماجد دخل على هند المطبخ براحها و شلها فجاءة من وسطها
ماجد /الجميل بعيد عني بقاله ربع ساعة بيعمل ايه
هند / بخضة كده بردو يا ماجد خضتني بعملك نسكافيه نزلتي بقا
نزلها ماجد وشدها لحضنه ماشي يا قلبي روحي بقي اجهزي علشان حتنزل نفطر احنا ومروة ويوسف
هند /الله بجد ونبي
ماجد /بجد يا قلبي و دقاته
وفي البلد فاطمة عماله تاكل في نفسها وماسكت التليفون اتصلت بماجد
ماجد كان في حضن هند وفجاءة التليفون رن
ماجد/ اوف يا ساتر أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
هند مين ياقلبي اللي بيتصل
ماجد /خشي البسي يلا علي بال ما خلص
فاهمت هند أن تليفون من فاطمة
ماجد / الو أيوة يا فاطمة خيبة لأكون وحشتك
فاطمة /وحشتني ايه وكلام فارغ ايه احنا خلاص كبرنا علي كلام المايع ده
ماجد./طايب متصله ليه لو ما وحشتكيش
فاطمة /متصله علشان افهم ايه اللي عملتوا انت و المحترمين اخواتك
ماجد بنفاك صبر/ عملنا ايه يا فاطمة اخلصي ورايا شغل
فاطمة بعصبية انتم ازاي تسمحوا لنفسكم تجوزوا مروة لحد غريب وانت عارف ان شريف قايل عليها ها فاهمني انت ازي تعمل كده وحد من عيلتي هو اللي عاوز اختكم انتم كان حيحصلكم الشرف اختك كان حا يرقصلها سعدها
بس هي وش فقر ملهاش في الطيب نصيب
ماجد./ خلصتي و لا لسه
فاطمة/ باستغراب خلصت ايه مش فاهمة
ماجد/خلصتي رغي عصبح ولا لسة
فاطمة /اه خلصت خير
ماجد/ بصي بقي انتي ملكيش صالح اختي تجوز اللي يعجبها انتي ملكيش دعوة احنا اخوات في بعض نعمل مع بعض اللي احنا عايزينه شيء ما يخصكيش فاهمة اه وقولي لشريف بتاعك ده طظ قولي له ماجد بيقولك طظ فيك و الحمد لله احنا في غنا عن السعد اللي يجي من نا خليتك
فاطمة / انا ماسمحلكش تقول كده علي حد من عائلتي
ماجد / قطع كلامها فاطمة فاطمة
فاطمة/خير يا ماجد
ماجد/, انتي كمان طظ و مش طظ واخد مليون طظ فيكي و اقفلي الخط و عدي يومك ده و قفل السكة
فاطمة حتموت من الغيظ و ماشية تكلم نفسها طظ. انا قالي طظ ماشي يا ماجد ماشي أن ما وريتك طظ
عند مسك فوق في الاوضة
واخده بيجاد في حضنها وعمالة تلعب في شعرة بحنان شديد
مسك /حبيبي علشان خاطري ما تزعلش ده رد فعل لا اردي من بباك وحيات مسك عندك ما تزعلش نفسك
بيحاد/طايب بزمتك انا ينفع ازعل وانا في حضنك مسكي انتي حياتي وعمري ما بعرفش ازعل و انا جوا حضنك يا قلبي
وحط ايده علي بطنها يااه يا مسك نفسي قوي اشوف ابننا نفس اخده في حضني و اشم ريحتك فيه كده
مسك/ انا اللي حا تجنن و اشم ريحتك فيه يا حبيبي تعرف يا بيجو انا حببته من قبل ما اشوفه علشان حته منك يا قلبي
ضمها بيجاد لحضنة وأخذ شفتيها في قبله طويله ينسي بيها العالم
طلعت مسك من حضنه وقالت له تعالي بقي لما اقولك علي حاجة بس ونبي مش تعارض
بيجاد/ ربنا يستر خير يا مسكي دخلتك بتقول أن موضوع مهم
مسك /بيجو انت عارف انا تعبت قد ايه علشان اخش الجامعة صح انا حاربت مع مرات ابويا وكنت بموت بين شغل البيت والمذاكرة بعد كل ده ما اخشش اخر سنه ليا و ترم واحد اللي فاضل ده ما يرضيش ربنا
بيحاد /امممم صح يا مسك وبعدين
مسك/ السنة دي اخر سنه ليها والامتحانات قربت خالص
بيحاد/ ها هاتي اخرك وبعدين اخلص
مسك / بيحاد متتكلمش كده انت عارف انا عاوزة ايه
بيجاد/ وانتي شايفة أن وضعك ده ينفع تخشي امتحاتان افرض تعبتي وانتي في اللجنه اعمل ايه انا لا يا مسك انسي موضع السنادي خالص عوضيها سنه جاية ان شاء الله تمام
غير كده انتي محتاجة شهاده في ايه ما خلاص بقي وانتي مش حتشتغلي
مسك / بعصبية وقد فقدت السيطرة علي نفسها وبداء صوتها يختنق بس ده ما كنش اتفقنا يا بيجاد انا اتفقت معاك أن حخش امتحانات السنه دي
بيحاد/وانا ما قلتش حاجة بس جدت أمور حملك وتعبك
مسك / بس انا مش تعبانه وقدها وحقدر اخش الامتحانات
بيحاد/مسك موضوع انتهي دخول امتحانات وانتي بالوضع ده لا انسي خالص انا ما عنديش استعداد اجازف بيكي و بابني
مسك /لا يا بيجاد مش حا نسي لأن ده مستقبلي وانا اللي تعبت لحد ما وصلت لهنا ومش حتنازل عنه ولا عن حلمي أن اخد الشهاده
بيحاد/انتي مستقبلك معايا وبس يا مسك فاهمة
مسك / علي فكرة أنت اناني جدا بجد اناني قوي واختنفت بالدموع و سابته ونزلت تحت
بيجاد بغضب ماشي يا مسك مصممه تشوفي الوش تاني انا شاكلي دلعتك كتير بس كده مش نافع
نزل هو كمان تحت كانو بيحضروا الغدا في مطبخ
دخلت مسك / سلام عليكم معلش اتاخرت ها فاضل ايه اعمله
ندي / اعملي انتي ملوخية بتطلع من ايدك حلوه
مسك /ماشي يا ندي حاضر
مسك واقفة في مطبخ شايطه و ندي ملاحظة ومش عاوزة تكلمه قدام فاطمه
وفاطمة متغاظه من الصبح من كلام ماجد ليها عاوز تطلع في أي حد
فاطمة باستفزازا واضح
و السنيوره بقي علي أيدها نقش الحنا علشان لسة نزله المطبخ دلوقتي بعد ما فربنا نخلص غدا
مسك ما رتضتش عليها وماسكت تعمل ملوخية
فاطمة ما سكتتش مصممة تعصبها بس حظها جاية في وقت غلط
فاطمة / لتكوني فكرانه يابنت خدامين ابوكي انت تفضلي قاعده فوق متستته واحنا نخدمك لا فوقي انت بنت فايز كلاف البهايم يعني خدامة هنا فاهمة
مسك بصت لها بصت غضب شديده وماسكة حله الملوخيه ووقلبتهت كلها علي راسها وسابتها وطلعت من غير ولا كلمة
ندى/هههههههههههه بطني مش قادرة.ههههههه اه ياقلبي ولا بت ابوكي بجد يا مسك وبصت لفاطمة نظرة شماته و سابتها وطلعت
فاطمة يا ولاد ال.. ماشي يابنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حيات ولادي ما انتي مطوله هنا يومك قرب قوي يا بنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حا تشوفي فاطمة حتعمل ايه فيكي بس الصبر حلو كله بالصبر يا مسك الزفت
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الفصل الثامن والعشرين
فاطمة يا ولاد ال.. ماشي يابنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حيات ولادي ما انتي مطوله هنا يومك قرب قوي يا بنت كلاف البهايم يا انا يا انتي و حا تشوفي فاطمة حتعمل ايه فيكي بس الصبر حلو كله بالصبر يا مسك الزفت وحيات عيالي لا اطلعك من هنا تكلمي نفسك وبكرة تقولي فاطمة قالت
طلعت مسك علي فوق بدون أن تتكلم مع أي حد لامحها بيجاد وهي طالعة علي فوق بعصبية
وشاف ندي و هي خارجة من المطبخ و عمالة تضحك قرب بيجاد من ندي
بيحاد \ انتم اتجننتم صح مسك طالعة متعصبة وانتي خارجة من مطبخ ميته من الضحك في ايه
قربت ندي منه خش ارمي نظرة علي المطبخ بس براحة مد بيجاد رأسة من باب المطبخ وفجاءة انفجر من الضحك مقدرش يتحكم في نفسة كانت فاطمة من راسها لرجليها كلها ملوخية
التفت فاطمة ناحية صوت بيجاد وهو بيضحك
فاطمة / بغضب شديد بيجاد عجبك اللي مراتك عملته ده اقسم بالله ما هعديهلها بس الصبر حلو انا حوريها فاطمة ممكن تعمل ايه
بيجاد/فاطمة اتكلمي عدل يعني ايه مش هتعديهلها
فاطمة / يعني انت عاجبك اللي عملته فيا ده
ندي/ انتي اللي استفذتيها يا فاطمة بكلام وكنتي شايفة شكلها انها كانت متعصبة وعلي آخرها بس انتي فاضلتي تستفزني فيها بردو خلاص بقى اخدتي نصيبك انتي اللي. جبتية لنفسك من الاخر كده
بيجاد /خلاص بقي طلما انتي اللي غلطتي ما ترجعيش تشتكي
فاطمة / حانشوف كلام ده يرضي أبا الحاج و لا لاء
بيجاد/ بطلي بقا هيافا اوف
وبص لندي وغمز لها بس المهم يعني احنا حناكل ايه الملوخية كده بح في اكل و لا اجيب رغيف و اغمس من علي فاطمة
ندي حتموت من ضحك دخل امجد خير ايه صهله دي صوتك مسمع لآخر ... وقطع كلامة سلاما قولا من رب رحيم ايه الشيء ده مين دي
ندي خلاص مش قادرة وقعت علي الأرض من كتر الضحك
بيجاد/ ماتاخدش في بالك دي فاطمة بلملوخية
امجد /مافهمتش بردو يعني بدل الارانب بلمولخية كده
بيجاد / مافهمتش ايه فاطمة بس عاملة ماسك ملوخية مافهومة اهيه
امجد /اااه ماسك ملوخية وده بيجلب الحبيب و لا بيعمل ايه
ندي /كفايا بقي حموت من الضحك
فاطمة وقد تملكها غضب السنين وبصوت عالي/ااايه بس خلاص خلصنا بقااا بس يكون في علمك يا بيجاد مش حعديها لمرأتك بس انا قرصتي و القبر يا بيجاد
بيجاد عطها ظهرة كأنها ما بتتكلمش و بص لندي
بيجاد /ندي اطلعي لمسك علشان زعلانه مني طيبي خاطرها
ندي / اخدت بالي وهي في مطبخ كانت متعصبة جدااا والدموع في عينها هو ايه اللي حصل مزعلها قوي كده
بيجاد/ اصل مسك عاوزه تخش امتحانات السنه دي وانا مش عاوز
ندي /برافوا عليها بيعجبني أسرارها جدا رغم الظروف اللي بتمر بيها مافيش حاجة بتوقفها عن مستقبلها
بيجاد/ و انا اللي كنت متعشم تطلعي تعقليها و تقنعيها تأجل السنة دي
ندي/ بتعجب اعقلها عن ايه يا بيجاد انت عارف. مسك عملت ايه علشان توصل لكده ولا ايه اللي عاشته علشان توصل لاخر سنة عاوزني بعد كل ده اروح اقولها ارمي كل سنين العذاب دي ورا ضهرك و ما تخشيش الامتحان انت بتهزر مش من حق أي حد مهما كان يحرمها من حلمها ده
انت جربت يعني ايه في عز البرد تطلع على السطح تذاكر علشان محدش يحس بيك وأنها تحرم نفسها من كل حاجة علشان تشتري كتاب او انك تتزلل لصديق علشان مرجع أو مذكرة علشان ماعاكش فلوس تاخد قرص في الماده جربت احساس انك تجيب مجموع كلية هندسة و تتنازل و تخش تجارة علشان الظروف اجبرتك علي كده حاسيت مدي القهر اللي عاشته و انت عاوز بكل بساطة هي تتنازل علي كده بسهولة لا يا بيجاد ما تبقاش اناني انا عارفة انك بتحب مسك و خايف عليها بس اللي انت حتعملوا فيها حيموتها من جوا بلاش علشان خاطري سبها تخش الامتحانات ايه اللي حايحصل
بيجاد انا خايف عليها تتعب في اللجنه و لا يحصلها حاجة لقدر الله
امجد/يعني اللجنه دي في صحرا يا بيجاد ماهي حاتبقي وسط ناس وانت استناها تحت لو اقدر الله حصل اي حاجة حتقدر تلحقها
بيجاد/ انتم ده رايكم شايفين كده
ندي /طبعا هو ده الصح حرام عليك لما بعد التعب ده كله تحرمها من أبسط حقوقها
بيجاد / ماشي يا جماعة ربنا يخليكم ليا أنا حاطلع أراضيها وانتي يا ندي شوفلنا حاجة نأكلها بدل ملوخية
ندي / هههههههههههه ماشي
طلع بيجاد فتح باب الاوضة ودخل لقاها قاعده و دموعها علي خدها
بيجاد/ مسكي قلبي خلاص بقا علشان خاطر بيجو حبيبك بقا
رفعت مسك عينيها وبصت له و ولم ترد عليه
شدها بيجاد لحضنة حقك عليا يا قلب بيجاد من جوا يا روح بيجاد خلاص يا قلبي انا وافقت تخشي الامتحانات
مسك /بصوت عياط بجد وافقت اخش الامتحانات
بيجاد/ اه بس بشرط
مسك / وانا موافقة علية
بيجاد/ مش لما تعرفي ايه هوا شرط يمكن ما يعجبكيش
مسك/ انا موافقة علي اي حاجة تخليني ما تخلاش عن الحلم اللي قاعدت عمر بحاله احارب علشانه حتى لو حاكل مع فاطمة في طبق واحد حتنازل و اعملها
بيجاد/و انا استحالة اخليكي تتنازلي عن حلمك ده ومش حا قبل غير بامتياز فاهمة
حضنته مسك جامد ودفنت وشها في صدره
مسك / انا بحبك قوي قوي يا بيجو بجد بحبك بعشقك
طلعها بيجاد من حضنة الا قوليلي صحيح ايه اللي عملتي في فاطمة ده منظرها كان مسخره
مسك / يلا رزقها بقي هي اللي لعبت في عداد عمرها بنت حلال و تستاهل اللي جرالها شخصية مستفزه علشان تحرم تستفزني تاني معرفش ماجد استحملها كل ده ازاي
بيجاد/ هههههههههههه هههههههههههه بس شكلها مسخرة و البت ندي مافصلتش ضحك عليها وقاعدت تصورها وتانبة تتنطط زي كره الكفر فاتك تشوفي المنظر
خبط الباب ودخلت ندي
ندي/ ابتسمت لما شافت وش مسك وعرفت أن بيجاد راضها
ندى/ يلا الغدا جهز انزلوا بقا
بيحاد/ ايه عرفتي تلمي الملوخيه من علي فاطمة
ندي /هههههههههههه لا عملتكم بامية
بيجاد/ نزلين حالا وراكي
ندي /لا يلا قدامي بقي أنا حموت من جوع انا حامل يا ناس
مسك /هههههههههههه يلا يا بيجو بقا
نزلوا كلهم سوا وهما بيضحكوا كل ما يفتكروا شكل فاطمة
اشجان/ خير يا اولاد ما ضحكونا معاكم في ايه ربنا يسعد ايامكم يارب
امجد / مافيش يا امي كل خير بس بيجاد كان مزعل مسك و بيصالحها
جلسوا كلهم علي سفرا ومش قادرين يرفعوا عنيهم علي فاطمة و كاتمين الضحك
فاطمة بتستحلف ليهم من جواها و الغيظ حايموتها
محمود / شكلك عامل كده يا فاطمة
بيحاد./ سبق قبلها هو انت ما عرفتش يا حاج اصل فاطمة وهي في مطبخ اتزخلقت حله الملوخيه وقعت عليها
محمود / اخدت الشر وراحت
امجد/ بضحك مكتوم مين فاطمة
محمود / فاطمة مين حله الملوخيه
و في اسكندريه
عطر / محمد انا عاوز.ه اروح لدكتور علشان اعرف اتاخرنا ليه
محمد باستغراب / اتاخرنا علي ايه مش فاهم
عطر/حا يكون علي ايه علي الحمل طبعا انت مش واخد بالك ولا ايه
محمد/ افندم هو مين اللي اتاخر انتي عارفه احنا بقلنا اد ايه متجوزين
عطر/ عارفه عارفه احنا داخلين علي اربع شهور متجوزين وما حصلش حمل انا خايفة لأكون مش بخلف
محمد / لا حولا ولا قوه الا بالله انتي مجنونه يا بنتي من أربع شهور يبقي اتاخرنا استهدي بالله وخشي ذاكري امتحاناتك خلاص قربت
عطر / محمد انت حا تتجوز عليا صح علشان انا مش بخلف قولي ونبي انا مش حا ستحمل تعمل معايا كده
محمد/ عطر هي الحالة جت صح اتجوز عليكي ايه يا هبله قبل ما تكوني مراتي انتي بنت عمي وبنت عمري وحببتي انا اللي ماربيكي علي ايدي يا عطري انتي حلم حياتي ياما كنت بحلم أمتي حا يجي اليوم اللي يجمعني بيكي تحت سقف واحد يا عطر انا بحبك حتي لو ربنا ما كرمناش و ما اردش لنا الخلفة من اصله حا نرضي بقضاء ربنا واعيش معاكي العمر كله
عطر / بعياط هو ممكن ما جبش عيال خالص صح انا اكيد مش بخلف
محمد / الله ما طولك ياروح يا بت أنا بقول لنفرض حا نعترض علي حكمة ربنا و لا ايه انهدي بقي و اعقلي كده و استهدي بالله خشي صلي وادعي ربنا يكرمك
عطر / يعني انت حا تفضل تحبني يا محمد العمر كله
محمد /عمري كله فداكي يا عطر انتي بنت قلبي وحب طفوله وحب عمري ربنا يباركلي فيكي يا حبيبتي
وعند العرسان نزلوا كلهم يفطروا برا وهما مبسوطين جدا واخدوا كتير من الصور. الذكري
قاعدت مروة علي بحر تبعت الصور لمسك وندي
يوسف / حبيب قلبي بيعمل ايه
مروة / ببعت الصور علي تليفون مسك علشان يتفرجوا عليها
ماجد تعالو بقي هنا قاعدين عندكم بتعملوا ايه
وفجأة رن تليفون ماجد
ماجد/ الو أيوة يا بيجو. ايه الوضع عندك أبوك هدا
بيحاد/يعني بس مش عاوز يسمع سيرة مروة خالص ومراتك صراحة إشعال ذاتي ما تتوصاش عماله تشعللها
ماجد / انت حا تقولي ربنا يهدلها نفسها
والتفت ماجد وهند و يوسف علي صوت ضحك مروة بصوت عالي
هند / في ايه ما ضحكيني معاكي
مروه/ ماجد تعالي كده اتفرج
ماجد ثواني يا بيجو لما اشوف المفعوصة عاوزه ايه عمالة تضحك شكل جواز جنها
راح ماجد عندها خبر يا بنتي في ايه
فرجته علي صورة فاطمة بلمولوخيه ندي صورتها وبعتتهلها
ماجد/ينهار اسود ايه اللي عمل فيها كده
مروة / زي عادتها استفزت مسك و حظها الاسود أن مسك كانت متخانقة مع بيجاد و متعصبة جدااا
ماجد / هههههههههههه احسن بس فاطمة مش حاتعديها لمسك خالي بالك
بيجاد / هههههههههههه هي صورة وصلتلكم ندي دي مشكله و فاطمة تعمل اللي تعملة بقا المهم انكم كويسين واختك عاملة ايه مبسوطه
ماجد/ اه جدا الخمد لله
بيحاد /ربنا يسعدها
وفي البلد قاعده مسك وندي جانب بعض بيتفرجوا علي صور اللي بعتها مروة و مع صور صورة لماجد وهند
ندي ومسك باصوا لبعض ولونهم اتغير
لاحظت فاطمة تغير و شهم كانت حتموت وتتفرج علي صور
مسك بسرعة ماسحت الصورة وبعت لمروة ماتبعتش تاني
علشان متراقيبن
فاهمت مروة وقفلت الموبايل
ماجد/ خلاص قاعدتي علي كل الاخبار
مروة / طبعا بس بابا لسة زعلان قوي و شكله كده مش حا يرضي عني
ماجد / كله بالصبر يا مروة سبيها للأيام. وكله بيتعالج متقلقيش
مروة / يارب يا ماجد يارب واللهي يوسف حد كويس قوي بجد
ماجد كل شيء قسمة ونصيب الحمد لله أن ربنا جمعكم يا حببتي
مرت الايام وجه معاد امتحانات مسك
بيحاد / ها يا مسك جاهزة علشان اوصلك يلا بقي اطلعي من الحمام حنتاخر
مسك/ طلعت مسك وبدأت بطنها تكبر والحمل يبان عليها و بخوف بلا يا بيجاد جاهزة
حضنها بيجاد ليطمأنها
بيجاد/ ممكن بقي ما تتوطريش انتي قدها و شطورة وذاكرتي كويس
نزلت مسك وهي ماسكة ايد بيجاد
ندي كانت في شهر التاسع وتعبانة
مسك / ندي امسكي نفسك علي ما اخلص اوعي تعمليها وانا بمتحن
ندي/ بضحك هههههههههههه ماشي يا مسك ححاول
فاطمة خرجت من مطبخ وعمالة تبصلهم بغل
فاطمة / هي ابله تلميذة اخيرا حاتمتحن ولا زي قلته انا مش عارفه ايه لازمة وجع القلب ده ولا هي مصاريف وخلاص
طلع محمود علي صوتها من اوضة المكتب
محمود/ علي فين عصبح كده بدري
بيجاد/ مسك عندها امتحان ورايح معها
محمود / وايه لازمته افهم نعطل اشغالنا و مصالحها علشان انت تويها الامتحان اللي مالهوش لازمة من اصله
خالي مراتك تطلع على فوق وبلاش هبل بلا امتحانات بلا كلام فارغ ناقصنا احنا شهادات لتكون فا كره انك حاتسبها تشتغل يلا فض المولد ده و هات اخوك وتعالى علي مكتب علشان تشتغل عندك.سفر لألمانيا وحتقعد ست شهور هناك علشان تطمن علي المكن الجديد قبل ما يتصدر عندنا
بيحاد/ ست شهور يعني مش حا حضر مسك لما تولد
محمود/ و انت حا تعملها ايه هي أول ست حتولد
بيحاد / معلش يا بابا تأجل كلام لما ارجع من امتحان مسك
محمود/بردو مصمم توديها
كل ده ومسك ساكته كل اللي شغلها موضوع سفر بيجاد
بيجاد معلش انا وعدتها وهما كلهم اسبوع وتخلص امتحانات
يلا يا مسك بينا اتاخرنا قوي ماشت مسك مع بيجاد من غير. كلام
بيحاد القمر بتاعي ماله بس
مسك / بيجاد انت بجد ممكن ما تحضرش الولاده بتاعتي
بيحاد / سبيها علي ربنا يا مسك نخلص بس من امتحاناتك و ربنا ييسر الحال
عدت امتحانات مسك بسرعة بين شد وجذب و خوف
وجاء معاد ولادت ندي
ندي / مسك لو جرالي حاحة بنتي أمانة معاكي خالي بالك عليها يا مسك
مسك / بس يا ندي ما تقوليش كده ربنا يقومك بسلامة يارب
ولدت ندي بنوته زي القمر سماها امجد لوچين و كانت فرحة للبيت كله
بداو يجهزو اسبوع البنوتة وحضروا كل مستلزمات السبوع
سمعت مروة بمعاد السبوع من ماجد
مروة ماجد خدني معاك ونبي احضر سبوع بنت امجد و اشوفها
ماجد بلا يا مروة الزعل وحش علشانك و انتي حامل رد فعل بابا مش متوقع
مروة مش حا قدر يا ماجد بجد مش قادرة
يوسف / ولو قلتلك علشان خاطري انا بلاش
ماجد/ اسبوعين كده ندي تشد حيلها واخلي امجد يجبها ويجي تشوفي النونو. وتقعدي معاه زي ما انتي عاوزة ايه رايك
استلمت مروة قدمهم وراجعت في كلامها ولكن دموعها موقفتش
وصل ماجد البلد ومعاه هدايا كتير
دخلت علي ندي و عطاها هدية مروة و كانت سلسة دهب لنونو وهو كان جايب اسورة دهب هديته
فرحت ندي للهدايا ولكنة لاحظ دموع في عيون مسك
بص ماجد لا امجد وغمزله عليها
شاورله امجد يخرج يتكلم برا
ماجد/ مالها مسك يا امجد فاطنة بردو مزعلها
امجد/ لا الموضوع اكبر من كده بيجاد لازم يسافر المانيا الصبح
ماجد / و اية المشكله هو بيجاد اول مرة يسافر ما هي عارفه ان شغل بيجاد كله سفر
امجد/ بس المرة دي غير بيجاد لازم يقعد ست شهور هناك كده مش حيقدر يحضر ولاده مسك
ماجد/ اووووو عندها حق صعبة قوي صراحة
امجد / عارف وملهاش حل متقفله
ماجد/ هو بيجاد فين دلوقتي
امجد/ فوق بيحضر الشنط علشان طالع مطار كمان ساعتين السفر بكرة بدري
ماجد/ الله يكون في عون مسك البت دي حظها علطول كده ربنا يعنها بقي
نزل بيجاد وفي ايده شنطة السفر و عنيه كلها حزن
دخل في حصن ماجد
بيجاد/ ماجد انت اخويا الكبير. ومسك امانه في رقبتك انت أسألك عليها قلبي واجعني مش عارف ليه حاسس ان في حاجة كبيرة حا تحصل
ماجد/ وحد الله كده يا بيجو هو انت اول مرة تسافر في ايه بس نزلت مسك من عند ندي ومش قادرة تتحكم في دموعها
مسك / خلاص يا بيجاد حتتوكل علي الله
بيجاد / اه يا مسك يادوب علي ما اوصل المطار
انهارت مسك و اترمت في حضن بيجاد
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
البارت التاسع والعشرين
مسك / خلاص يا بيجاد حتتوكل علي الله
بيجاد / اه يا مسك يادوب علي ما اوصل المطار
انهارت مسك و اترمت في حضن بيجاد
مسك / علشان خاطري ما تسبنيش روحي بتروح متي تحياتي يا بيجاد بلاش تسافر وتسبني قلبي مش مطمن مش يمكن اموت وانا بولد
بيحاد/ بحزن شديد مسك بالله عليكي ما تصعبهاش عليا انا مسافر و فيا اللي ماكفيني كفايا قلقي عليكي بجد مش قادرة
مسك / كفايا أن انا حولد من غير ما تكون جامبي يا بيجاد
بيجاد/ روحي حتكون معاكي يا حببتي ربنا يخليكي ليا ويقومك بسلامة بحبك يا مسكي
ماجد / ما خلاص بقي ياعم بيحاد ده كلهم ست شهور مش مهاجر يعني
طلعت مسك من حضنه وودعته و دموعها علي خدها خرج بيجاد من باب السرايا و عيون مسك عليه
فاطمة / ما خلاص ياختي مشا بطلي شويتين بتوعك دول و اجري علي مطبخ شوفينا حنتغدي ايه اخلصي
مسك / بصتلها من فوق لتحت وسابتها و مشت
جرت فاطمة جابتها من شعرها
مسك ماسكت بطنها / اه اه سيبي شعري انت بتعملي كده ليه في ايه يا فاطمة
فاطمة/ انتي هنا مسك بنت فايز كلاف البهايم الخدامة اللي جاية تخدمي علينا فاهمة.
مسك شدت نفسها من وقالت لها بغضب شديد وبصوت عالي / حسد عينك ايدك تمد عليا تاني اوعي تكوني فكراني ضعيف لا انا مش ضعيفة خالي بالك
و بصي بقا يا فاطمة علشان انتي زوديتها قوي معايا انا هنا زي زيك زي ندي مافيش حد احسن من حد الله يكرمك عدي ايامك. معايا بصي يا ستي اعتبرني مش موجود خالص ماشي
فاطمة/ لا يا ماما انتي بتحلمي اصلا انتي هنا خدامة عارفة يعني ايه خدامة و خلاص اللي كان بيدافع عنك بح مافيش طار
سابتها مسك وطلعت اوضتها ودموعها سبقاها
وبعد ساعة طلعت روحية تناديها علشان العشاء
روحية/ ست مسك يا ست ادخل
مسك / تعالي يا روحية وانا قلتلك أن اسمي من مسك وبس
روحية / ابتسمت لها طايب يلا. بقا انا حاطيت الأكل تحت وقلت اطلع انادي عليكي
انتي ما اكلتيش حاجة من امبارح ده غلط علي نونو يلا بقي انزلي كلي قبل ما يخلصوا علي الاكل
مسك / هما قاعدو ياكلوا
روحية / اه من بدري
مسك/ ما حدش كلف خاطرة يطلع ينادي عليا
روحية / بصراحة استاذ ماجد.كان طالع بس انتي عارفه حكم القوي عليه
ابتسمت مسك شبه ابتسامة يلا بينا يا روحية
نزلت مسك كان الكل متجمع علي سفره و بياكل
دخلت مسك / مساء الخير و قاعدت ماكنها من غير ما تبص لحد
نظر لها محمود نظرة ليس لها معني ولكن انقبض قلب مسك منها
تعمدت مسك تجاهل نظراته و انشغلت في الاكل
اشجان/ عاملة ايه دلوقتي يا بنتي
مسك / الحمد لله يا امي
اشجان بيجاد ما اتصلش بيكي يطمنك عليه
مسك / لاء لسة ملحقش يوصل
اشجان/ يوصل بسلامة يارب
بصت مسك لندي وقالت لها/ ندوش اخبارك ايه دلوقتي واخبار البيبي
ندي/ مش بنام خالص يا مسك نفسي انام
مسك / خلاص هاتيها عندك شوية ونامي انتي
ندي/ بفرحة ونبي يا مسك كتر خيرك طول عمرك جدعة
فاطمة / بصت لمسك بنت مين اللي حا تخديها
مسك باستغراب بنت ندي انتي ايه مشكلتك
فاطمة/ ياسلام امال مين اللي حا يشيل وينظف مطرح الاكل ده كله و يغسل المواعين
مسك / وروحية فين يا فاطمة انا تعبانه حامل
فاطمة /اخدت اجازة من بكرا يكون في معلومك انتي حتقومي بشغلها لحد ما هي تيجي
مسك / و ما تقوميش انتي بشغلها ليه علي ايدك نقش الحنا علي الاقل انتي اللي الوحيده اللي فاضية فينا لا ليكي شغله و لا مشغله اشغلي نفسك بقا بشغل البيت
بصت ندي لمسك و ابتسموا
فاطمة اتغاظت من كلام مسك و قالت لها / لما انا فاطمة بنت كبير البلد تشتغل في البيت بنت كلاف البهايم تعمل ايه
ردت مسك بكل هدوء انا هنا مش مسك بنت فايز انا هنا مسك مرات بيجاد ابن العمده يا فاطمة يعني كرامتي من كرامته ولا ايه يابا العمده كلامي في حاجة غلط
انتبه العمدة ليها / اه عندك حق انتي هنا مرات بيجاد صح بس مؤقت هانت
ركزت مسك في كلمة هانت
مسك / يعني ايه مؤقت انا مش فاهمة
بصلها محمود نظره خاليه من التعبير و قام من علي الاكل
التفت مسك لاشجان
مسك / ماما كلام العمده يقلق قاصده ايه باللي قاله يعني ايه مؤقت و هانت هو ناوي يعمل ايه
اشجان/ كبري دماغك يا مسك ما تقوفقيش عند كل كلمة كده اهو كلمتين بيفك بيهم عن نفسة اعملي نفسك ما سمعتيش وخلاص
مسك / ماشي يا امي ربنا يستر قلبي مش مطمن
وقامت مسك طلعت علي أوضتها وكلام محمود برين في اذنها
فجاءة رن تليفونها اتخضت مسك
جرت علي تليفون افتكرتوا بيجاد لكن طلع المتصل عطر
مسك / الو أيوة يا عطر اخبارك ايه يا حببتي و محمد عامل ايه يا قلب اختك
عطر / بعياط شوفتي يا مسك محمد و عميله انا مش حاسكت
مسك / بخضة خير يا عطر محمد زعلك في ايه عمل ايه اخلصي
عطر / مش راضي يوديني عند الدكتورة
مسك / بلهفة انتي عيانه يا عطر خير مالك يا حببتي فيكي ايه بيوجعك
عطر/ مش عيانه يا مسك بس عاوزة اروح اعرف الحمل اتاخر ليه لحد دلوقتي
مسك / اتصدقي بالله يا عطر انتي هبله حمل ايه اللي اتاخر انتي ما كملتبش سنة جواز
عطر انتي حتتكلمي زي محمد هو كمان بيقولي كده
مسك / بلهفة عطر اقفلي دلوقتي بيجاد بيرن عليا
فتحت الخط علي بيحاد
مسك / حبيبي وحشتني طمني عليك يا قلبي وصلت بسلامة
بيجاد/ عمر بيجاد و روح بيجاد انا في مطار يا حببتي لسة واصل وقلت اول حاحة اتصل اطمن عليكي انتي بخير يا مسكي و النونو بخير
مسك / انا والنونو مشتاقين ليك حتجنن عليك يا بيجو ببجد حته مني ضايعة انا بحبك قوي يا قلبي
بيجاد / و انا بعشقك يا ملكة روحي وحياتي يلا يا حببتي حقفل معاكي علشان الشنط و صلت
مسك /؛ماشي يا حبيبي لا اله الا الله خالي بالك من نفسك يا روح القلب
بيجاد/ محمد رسول الله بحبك و خالي بالك من ابني
قفل بيجاد السكة مسك مش قادرة تتحكم في دموعها
و بعد شوية مروة اتصلت علي مسك
مروة / الو يا مسك اخبارك ايه طمنيني بيجاد وصل بسلامة
مسك بصوت مخنوق / اه الحمد لله يا مروة وصل وكلمني
انتي عاملة ايه ومبروك الحمل يا حببتي ربنا يكملك علي خير
مروة / ويقومك بسلامة هو انتي في شهر الكام يا مسك
مسك/ انا في اخر السادس كام يوم و واكون في السابع خلاص هانت
مروة /علي خير يا حببتي وندى عاملة ايه كويسة. نونو عسل كده
مسك مشاء الله جميله يا مروة مش بتبطل عياط و ندي يا حرام نفسها تنام
مروة / هههههههههههه معلش في الاول بس
طمنيني الحرباية عاملة معاكي ايه بعد بيجاد ما سافر اوعي تسكتلها علشان لو حاست انك ضعيفة مش حا تسيبك في حالك
مسك عيب عليكي حابت تعمل الشويتين بتوعها عليا بس ما سكتلهاش عاطتها فوق دمعها و بزياده كمان
مروة / حلاوتك يا مسك يا جااااااااامد
مسك / بس تعرفي انا الخوف من بباكي علشان لو ادخل حيكون في صفها هي وانا مش حاقدر اتكلم و انتي عارفه
مروة/ حاولي يا مسك انجنبيها احسن واتقي شرها بس لو جت جامبك ما تسكتلهاش
مسك / في حاجة تانبة يا مروة بباكي بيتكلم كلام غامض انا مش فاهمة منه حاجة بس قلبي مش مطمن من الكلام
بدأ الشك يتسرب لقلب مروة كمان لأنها اكتر الناس درايه بوالدها
قفلت مروة مع مسك الخط وسرحت في نفسها يا تري يا حاج محمود ناوي علي ايه شكلها مش خير انت عمرك ما بترميي كلمة مش قاصدها ربنا يستر بقا
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الثلاثون
أغلقت مروة الهاتف مع مسك وسرحت في نفسها وقالت بحيره:
يا تري يا حاج محمود ناوي علي ايه شكلها مش خير انت عمرك ما بترميي كلمة مش قاصدها ربنا يستر بقا علي البنت المسكينة دي
دخل يوسف عليها وبيضحك وسحبها لحضنة وقال:
خير القمر بتاعي بيكلم نفسة ليه اتجنن اكتر ما هو مجنون و لا ايه
رفعت مروه عينيها وقالت :
هاه لا مافيش يا يوسف كنت بكلم مسك و اسالها علي بيجاد كنت عاوزة اطمن علية
يوسف
اممم و ايه الاخبار وصل بسلامة خلاص
مروة/
اه تمام الحمد لله يا يوسف وصل وكلم مسك من المطار
أخرجها يوسف من حضنه ونظر في عينيها وقال:
مالك يا مروة خير في ايه شكلك ما يطمنش في ايه يا قلبي مسك قالتلك حاجة زعلتك
انتبهت لنفسها وقالت :
لا ابدا يا حبيبي ربنا يخيب ظني انا حتنزل اطمن علي هند كانت تعبانه امبارح شوية
نزلت مروه عند هند وعقلها مشغول و وفكرها في اللي ممكن يحصل لأنها أكثر الناس دراية بوالدها
وفي البلد
قامت فاطمة واقفة تكلم نفسها بعصبية ولا عشنا و شفنا جه اليوم اللي نخدم احنا الخدامين بتوعنا زمن
محمود :
جرا ايه يا فاطمة انجننتي وافقة بتكلمي مع نفسك ليه كده
فاطمة /
و انا حعمل ايه يابا الحاج منا لوحدي و بصوت كله مسكنه البت روحية اجازة و ندي لسه ولده و الهانم علي ايديها نقش الحنا و انا لوحدي في شغل البيت بجد انا تعبت والله
محمود /
ومسك مش بتساعدك ليه اطلعي ناديها بسرعة
طلعت فاطمة زقت باب الاوضة ودخلت بدون استأذنان
انتفضت مسك في قاعدتها
مسك بعصبية/
في حد ببخش علي حد كده انتي اتجننني ولا ايه يا فاطمة
فاطمة
جن لما يركبك يابت فوقي لنفسك ولا تخلي افوقك وفاطمة حاف كده يا بنت كلاف البهايم قومي فزي اخلصي ورانا شغل كتير و لا حتقعد نخدم في الهانم
وضعت مسك ايديها علي بطنها لشعورها ببعض الالم
قامت مسك وقفت ببطيء
فاطمة بسخرية
/لسة عليكي بدري ياختي متتحسوكيش فيها و يلا قدامي علي تحت
مسك في سرها
اللهم اغزيك يا شيطان ماشي يا ام فرح انتزلي انتي و انا حا حصلك علي طول
فاطمة /
لاء رجلي علي رجلك يا انا يا انتي يا مسك
مسك كانت تعبانه معندها دماغ تجادل معاها
نزلت معاها وشعور الآلام بيزيد حاولت تتجاهل احساس الالم
وصلت مسك تحت و معاها فاطمة
محمود بسخرية.
اخيرا ست الحسن و الجمال اخيرا شرفت خير يا عروسة مش عاوزة تخدمي في مطبخ ليه ليكون جديد عليكي واحنا مش عارفين و لتكون السرايا اللي انتي جاية منها فيها الخدم اللي كان بيخدم جناب البرنسيسة
مسك /
ليه كل ده يا عمي انا غلط في ايه وانا عارفة مقامي كويس حضرتك اطمن
محمود
/ لما انتي عارفة مقامك كويس و عارفة احنا جايبينك منين ليه ما ترضيش نزلي تعملي حاجة في شغل البيت يبقي لا زم اتكلم ولما اجي الاقي فاطمة شغاله لوحدها يبقي لازم اتكلم و بزعيق اتفضلي خشي خلصي شغل المطبخ علشان فاطمة تعبت وحا تطلع ترتاح
مسك
/ترتاح من ايه هي عملت اصلا اية وانا حامل والحمل تعبني قوي انهاردة بجد مش قادرة اشتغل
فاطمة بسخرية.
بت لتكوني صدقتي نفسك الساتات هنا بطنها قدمها و بتنزل تشتغل في الغيط ولا انتي اخدتي علي راحة بقا لا فوقي يا ماما و ارجعي لا صلك
دخلت اشجان علي صوتهم
اشجان /
خير يا جماعة صوتكم عالي كده ليه في ايه بس
محمود/
تعالى يا ام ماجد شوفي مرات ابنك و دلعها
اشجان/ .
خير في ايه يا حاج ملها مسك
محمود /
قاعده لا شغله ولا مشغله وعاوز الكل يخدمها
اشجان/
باستغراب جرا ايه يا حاج ده كلام حريم انت ايه دخلك انت و سطيهم من امتي انت بتنزل نفسك لكلام ده و مين عمل و مين سوا في ايه
محمود
/ فاطمة بتشتكي من شغل البيت كتير عليها وهي لوحدها شغاله
اشحان /
والله جد فاطمة اشتاكلتلك ثم التفت لفاطمة وانتي من امتي بتشتكي يا فاطمة انتي بتاخدي حقك علطول مش مستنية حد يحبوا وشغل بيت ايه الي كتير انتي عملتي ايه اصلا دي روحية لسة جوا ما مشيتش بصت اشجان لمحمود روح انت يا حاج شوف مصالحك و سيب عليا انا مشاكل البيت والتنضيف
محمود/
ماشي يا حاجة يس يكون في معلومك احنا مش حنقعد تخدم و نصرف علي بنت كلاف البهايم وهي قاعده لا شغله ولا مشغله
مسك /
وانا مش حاقعد يا عمي هشتغل بلقمتي حاضر
اشجان/
ما تقوليش كده يا مسك انتي بنتنا وده بيتك يا حببتي
مسك
/ بدموع كسرة عندك حق يا امي بيتي حاضر و تركتهم مشت
نظرت
اشجان لمحمود وهزت رأسها دليل علي اعتراضها علي طريقته وسابته و ماشت وهي بتقول ما فيش فايده فيك يا محمود مش حتتغير بردو انت زي ما انت
اشتغلت مسك كل شغل البيت بمفردها و فاطمة لما صدقت بقت تزود الشغل عليها وهي مش بتتكلم تحط ليهم الاكل و ماقعدش تاكل استمر هذا الحال اسبوع كامل وهي بتشتغل شغل البيت كامل لوحدها غير اللي شغل اللي بتزوده عليها فاطمة
لاحظت ندي تعب مسك وهي بتفرش السفر علشان الغدا
ندي /مسك مالك شكلك تعبان قوي في ايه مالك بس
مسك /بوهن شديد سلامتك يا ندوش مافيش حاجة انا كويسة يا حبيبتي
ندي/ لا في يا مسك أنا كمان ملاحظه انك مش بتقعدي تأكلي معانا في ايه وعيونك مليانه دموع كده ليه علي طول
مسك /و ما بقتش مسك عارفه تتحكم في دموعها بيحاد وحشني قوي يا ندي انا بموت من غيرة انا خلاص مش قادرة استحمل بعده اكتر من كده بجد خلاص انا حاسة حيجرالي حاجة قبل ما اشوفه بجد مش قادرة مش قادرة وانهارت في البكا
ندي / و عينيها دمعت علي مسك وحالها يرجع بسلامة يا حبيبتي هوني علي نفسك يا مسك انتي حامل و الزعل غلط عليكي يا قلبي انتي دخلتي في شهر سابع ولا لسة
مسك / دخلت بقالي يومين بس تعبانه قوي يا ندي مش مستحملة خبط في ظهري شغال مش قادرة اقف بقالي كام يوم علي كده وفاطمة مش يترحم الله يسامحها
ندي/ الله لا يسامحها يا شيخة معلش تلاقي بس من المجهود بتاع طول اليوم حاولي كده تنامي علي ظهرك
دخلت فاطمة عليهم هي مين دي اللي تنام المطبخ لسة عاوز تنضيف و مواعين الغدا مين يعملها الا ترتاح قال
ندي/انا حعمل مكانها يا فاطمة سببها تريح شوية يا ساتر عليكي ربنا ما يحكمك علي يتامي يا شيخة ربنا قادر يا خد الحق
فاطمة/ماشي يا قلب حنون اشتغلي يا ختي مكانها المهم مش انا اللي اعمل و خلاص انا رايحة أكل
مسك /شوفتي يا ندي انا من ساعة ما سافر بيجاد وانا علي كده بجد تعبت مش قادرة بقي مش قادرة استحمل
ندي /معلش يا مسك استحملي فترة و تعدي انا حروح احسن سامعة لولو صاحت وبتعيط
ابتسمت ليها شبه ابتسامة و تحملت الالم وبدأت بحط الاكل علي سفرة
اشجان/ ما تيجي يا مسك تاكلي معانا يا حببتي من زمان ما قاعدتبش تاكلي معانا
مسك وقد وصل الالم أقصاه مش قادر اتحمل وبصوت عالي اااااه ااااه مش قادرة اااه بطني
جرت اشجان عليها في ايه يا مسك حاسة باية لسة بدري عليكي يا حببتي
مسك /بصوات مش عارفه اااه ضرب في ظهري جاامد اااه أنا بولد
قام امجد بسرعة و أخدها ومعاه ندي علي مستشفي قاعدت ندي جنبها ورا وماسكة أيدها
مسك /ندي انا لو حاصلي حاجة ابني امانه عندك تاخدي وأديه لعطر هي حتعرف تحبه بلاش ابني يتربي في البيت اللي كله كره ده ويا امجد قول لبيجاد أن انا بعشق التراب اللي هو بيمشي عليه بحبه و حفضل احبه علي طول اوعي تنسي يا امجد ابني يرح عند عطر
ندي /بس بقي يا مسك قطعتي قلبي عليكي حاتقومي بسلامة ان شاء الله ابه اول واحده تولد في سابع
وصلوا المستشفى وولدت مسك ابنها في الشهر السابع
فاقت مسك/ من الولادة ابني ابني فين ابني يا ندي حد كلم بيجاد و قاله أنه بقي اب
ندي /امجد بيحاول يكلمة بس مش عارف يوصله وابنك بخير بس حايفضل شوية في حضانه معلش حمد الله على سلامتك يا قمر
مسك /اسنديني عاوزه اشوفه واشم ريحته يا ندي
ندي/مستعجله علي ايه بس يا حببتي بكرة يبقي في حضنك
مسك /معلش يا ندي اسمعي كلامي نفسي اشم رحته
سندت ندي مسك لحد الحضانه اخدت مسك ابنها في حضنها و شمت رحته جواها قوي
الممرضه /كفايا كده علشان ما يتعبش هو أن شاء الله اسبوع ويكون معاكم في البيت
ماشت مسك وعنيها علي ابنها مش بتنزل وريحته معاها
ندي /ناوية تسمي القمر ده ابه عريس بنتي
مسك /فارس اسمة فارس بيجاد
امجد/الله حلو قوي فارس انا حنزل اسجله
ماشي امجد علشان بسجل فارس
مسك/ندي قلبي واجعني قوي حاسة حاحة حا تحصل أنا خايفة علي فارس قوي
ندي في ايه بس يا مسك كله خير ان شاء الله
و تاني يوم روحت مسك البت و فضل فارس في حضانه
اتصل بيجاد يطمن عليها
بيجاد/حمد الله على سلامتك يا مسكي ايه الأستاذ فارس مستعجل كده ينزل في سابع
مسك بتعب /هو مين قالك امجد صح
بيجاد/اه يا قلبي امجد بلغني و بيقولي الواد واخد لو عيونك وشعرك شكله حايدوخ البنات كلها و حتجري ورا كمان كل البنات
ضحكت مسك علي كلام بيجاد
مسك /ابني قمر يا حبيبي ولاريحته يا بيجاد تجنن ايده ثغنونه خالص جميل قوي يا بيجو انا حبيته قوي
بيجاد ربنا يباركلنا فيه اسيبك بقي علشان تنامي و ترتاحي
قفل بيجاد مع مسك غيرت ملابسها واستعدت للنوم وكان جو شديد الحرارة لبست مسك لبس خفيف ونامت نوم عميق من التعب فاقت مسك علي صوت دوشة في الاوضة صحت مفزوعه لقت وا حد غريب نايم جنبها علي سرير بدون ملابس وفاطمة واقفة تصورهم
مسك /اده ايه اللي بيحصل هنا مين ده و ازاي يخش عليا وانا كده هو ايه الي بيحصل ده و هي في حاله عدم استيعاب دمغها مش عارفه تجمع
وفجأة سمعت فاطمة بتصوت و بتلم البيت عليها وهي بالوضع ده
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا