رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس والاربعون والسادس والاربعون بقلم نرمين قدرى
رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس والاربعون والسادس والاربعون بقلم نرمين قدرى
الخامسه والاربعون
مسك / باستغراب هو انت مش قلت حنقعد يومين كمان نكمل شهر العسل
بيحاد/ بعين مدمعة معلش طلع عندي شغل مفاجئ . حضري حالك بقا علشان ما نتاخرش انا حنزل ادفع حساب الاوتيل و اشوف تذاكر الطيران ارجع الايقكي تحت مستنياني
مسك / حاضر بس انت مستعجل قوي كده ليه و هات بقا تليفوني احنا قافلينوا من ساعة ما جينا عاوزة اكلم عطر علشان أقواها أن رجعة انهارده
بيحاد/ ماشي بس ممكن تخلصي حالك وابقي كلميها واحنا في طريق عاوز. انزل مصر حالا يا مسك بسرعة
وسبها ونزل وهو في قمة غضبه اول حاجة عملها فتح التليفون و فتح النت و شاف الفيديوهات
استشاط غظيا واتصل لماجد بصوت سمع كل اللي رسبشن تحت
بيجاد/ ايوا يا ماجد بلغ بنت ال... لو خايفة علي عمرها تختفي من وشي علشان انا وغلاوه ربنا ما حسبها لحسففها تراب لاحخليها تتمني الموت كل دقيقه و مطلهوش وربي شوف و ربي لاندمك يا فاطمة علي اليوم اللي فاكرني تلعبي فيه مع بيجاد
ماجد /ممكن تهدا وقولي حتعمل ايه في حكاية الظابط اللي طالب استدعاء لمسك
بيجاد/ مش عارف يا ماجد اقسم بالله العظيم ما انا عارف ومش حقولها ازي هي لحد دلوقتي ما تعرفي حاجة انا مش عارف اتخيل حالتها لما تعرف بجد مش عارف اتخيل ايه رد فعلها
وعند مسك استغربت من طريقته معاها و ايه اللي قلب حاله فجاءة كده ايه اللي حصل خلاه متعصب قوي كده و مستعجل علي نزولنا بسرعة دي استر يارب قلبي مش مطمن
قامت مسك مسرعة حضرت حالها ونزلت تحت زي ما قلها لقيتة في انتظارها و عنيه كلها غضب وعلي وجه علامات القلق
ولاحظت نظرات الناس عليهم و قالت في استغراب
مسك/ بيجاد هي ناس بتبص عليها كده ليه هو في ايه انا بصراحه مش فاهمة حاجة وايه سر السريعة اللي احنا فيها
بيجاد/ مسك معلش ممكن نأجل اي سؤال لحد ما نروح معلش انا مش قادر اتكلم في حاجة دلوقتي
هزت مسك رأسها بالمواقفه و لكنها من داخلها شيء يقول لها أن وراء غصب بيجاد شيء خطير وهام
استقالو الطائرة وداخل الطائرة
ماسك بيجاد يد مسك وقال لها في حنان شديد
بيحاد /وهو يحتضن يدها راحت قلبي وحببتي وحياتى
مسك/ الله عليك يا بيجاد بحب قوي كلمة راحة قلبي بجد جميله قوي ومعناها كمان حلو قوي
بيحاد / ايوا يا حبيبتي انتي راحت قلبي و عمري و دنيتي مسك انا بحبك بكل ذروة في كياني و عاوزك تسمعيني كويس ومن غير ما تتعصبي أو تنهاري لازم تعرفي أن انا جمبك و في ظهرك مها حصل
مسك /بيحاد اتكلم علي طول من غير مقدمات طويله دي كلها في ايه الموضوع بخصوص فارس اوعي تقول جراله حاجة اوعي يا بيجاد ابني كويس صح
بيجاد /اهدي بقا يا قلب بيجاد من جوا ابنك كويس و استني حوريهولك فتح كاميرا شافت ابنها في لمدرسه الداخليه ومعاه المربيه بتاعته
ها صدقتي أن ابنك بخير.
مسك/ امال في ايه قول احسن خلاص قلبي حيقف
بصي يا راحه قلبي احنا مؤمنين و عارفين دائما أن المؤمن اللي ربنا بيحبه بيبتليه و انتي ربنا اختارك علشان يمتحنك و يشوفك علي قد البلاء ولا لاء حتصبري وتحتسبي ولا حتعملي ايه
مسك /بيجاد بجد انا قلبي حيقف شكل مواضع كبير بجد وانت أتعمد تقوله واحنا في طيارة خايف من رد فعلي صح قلت اقولها واحنا في طايرة مش حتتصرف اي رد فعل مجنون اخلص يا بيجاد وقول العقربه طليقه اخوك عملت ايه تاني
بيحاد رفع حاجبية بتعجب وقال وانتي عرفتي منين أن حتكلم عن فاطمة
مسك /علشان مافيش حد اسود من جوا كده غيرها اكيد وراها مصيبة و انت عرفت ايه هي علشان كده انت جاي تحكيها وسط الناس علشان تلجمني صح
بيجاد / يااااه يا راحة قلبي و فرتي عليا نص الطريق
مسك /ايه هو النص التاني فاطمه عملت ايه يا بيجاد اخلص
بيجاد / بصي يا قلب بيجاد من جوا هو بصراحة في فيديو جديد نزل غير القديم انتشر تاني
شهقت مسك فجاءة وحطت أيدها علي بوقها دموعها نزلت منها بدون قصد وكان في غيامة علي عينيها و كأنها انفصلت علي العالم من حولها
بيحاد / بقلق علي منظر مسك و احمرار شديد جدا بوجهها مسك مسك انتي سمعاني مسك دري عليا ماقلتيش عليكي طايب لو سمعاني اضغطي علي ايدي ضغطه
لا حياة لمن تنادي و لكن مسك فصلت نفسها عن العالم من حولها و كأنها مغيبة عنهم بصه قدمها في لا شيء ومركز جداا في فراغ
بيجاد / مسك بالله عليكي ما تخليني عليكي اعملي أي علامة علشان احس انك معايا
ضغط مسك قائدها علي يد بيجاد ضغطة خفيف جااااا
ظلت مسك علي حالها طول الطريق ام تنطق بحرف وصلوا مطار كان امجد في انتظارها
نظر امجد لمسك و عرف ان بيجاد قد خبرها فقد كان لونها مخطوف و عينيها زائغه
انزل امجد الحقائب وبيجاد ا سند مسك فتح باب السيارة الخلفي وجلس بجانبها و ضمها لحضنه فور شعور مسك بدفا حضنة انهارت في بكاء شديد وكانها كانت منظرة ةضمه لها بفارغ الصبر
احتصنها أكتر جواه وكأنه يبث لها حنانه و يطمأنها
بيجاد/ و غلاوتك ما حخليها تتهنا يوم فاطمة كده كتبت شهادة وفتها باديها انا حلعب معاها بنفس الطريقة القذرة بتاعتها و العين بالعين و السن بالسن و البادي اظلم
و التفت بيجاد اللي امجد.
بيجاد / امجد حضرت الي ماجد قالك علية
نظر له امجد في مرايا و هز رأسه و قال حصل زي ما ماجد قال كل حاجة جاهزة نخلص بس من موضوع القسم ده و نتوكل علي الله
سمعت مسك كلمه قسم رفعت راسها و بصت لبيجاد
مسك / بشهقات متتاليه قسم ليه القسم
امجد/ اسف بجد انا افتكرت بيحاد قالك
بيجاد/ اسفة ليه بس هي كان لازم حتعرف و كويس أنها جت كده انا ما كنتش عارف افتح موضوع ازي
مسك/ في ايه حد منكم يتكلم بقا بلاش كتر مقدمات دي انا خلاص ما عدتش مستحملة مقدمات قولو علطول في ايه احنا رايحين القسم ليه
بيجاد و هو بيضمها لكن مسك نزلت ايده عنها
مسك /. قول بقا يا بيجاد ما تخفش عليا انا جسمي نحس خلاص قول
بيجاد/ بصراحة يا مسك نيابة طالبة تحقق معاكي
مسك باستغراب معايا انا ليه عملت ايه انا
بيجاد / متهمينك يا انك بتروجي افلام تخدش الحياء العام
مسك/ رد فعله احلف انا عملت ايه معلش انا بروج ايه و بخدش مين لية هو فيديو جديد في ايه عاوز. اشوف و قاعدت تتلفت حولين نفسها كأنها تبحث عن شئ وقع منها
مسك / موبيلي فين انا مش فاكرة راح فين و خبطت علي راسها اه أه ده معاك يا بيجاد هات كده خاليني اشوف انا عملت ايه
بيجاد/ خلاص يا مسك ملهوش لازمة تشوفين
مسك /يا سلام بقا مصر كلها انفرجت علية وانا صاحبه الفديو ماشفتهوش. وبطريقة ساخرة هات هات يا عم خلينا نتعلم يمكن نعرف نعمل زيهم
طلع بيجاد الموبيل و فتحة علي فيديو
بصت مسك علي فديوا وهي بضحك ضحكة متقطعة ساخرة / ده انا ده صح بالهوي هو انا بعرف اعمل كده و محدش قالي اده يا بيجاد ده انا بجد بس انا عملت ده أمتي و ازاي و فين ده انا لو مش معاك ثانية بثانية كان ليك حق تشك
بيحاد / مسك بطلي كلام هبل
مسك / بنفس ضحكه الهبله يابني هبل ايه انا نفسي صدت أن انا اللي عملت كده لو تحلفي أن ده مش انا نفسي مش حصدقك مافيش حد يقدر يصدق أن ده مش حقيقي
وصلوا إلى قسم شرطة
نزلت مسك وهي تستند علي بيحاد لقت علي باب القسم عطر و محمد وأبوها واقف علي باب و عنيه كلها شرار وماجد و يوسف
جرت عطر علي مسك تحتضنها اختل توازن مسك لولا ايد بيجاد رفعتها
قربت مسك من ابوها ولسة حاتتكلم لقت قلم نزل علي وشها بشده لدرجة أن و شها نور من قوة القلم
شدها بيحاد بسرعة لحضنة
الكل وقف متنح مش عارف يتكلم يقول ايه
فايز/ جبتلنا العار يا فاجره يا بنت تهاني حطيني رأسي في التراب مرمغتي شرفي و البلد كلها بتكلم عليكي وعلي. قلت ادبك يابت كلاف البهايم يا فجره
ولسة ليرفع ايده بيجاد ماسكها بقوة
بيجاد / عندك بقا كفايا اايه لدرجاتي معندكش ثقة في بنتك انت ازاي تفكر لمجر التفكير أن مسك ممكن تعمل كده عيب ده حتي انت اللي مربيها عيب عليك يا عم فايز ما كنش العشم
فايز/ اصلك انت يا بيجاد بيه ما شوفتش أهل البلد بيقول ايه انا لازم اغسل عاري بايدي لازم تموت أيوة لازم تموت و اغسل عاري و فجاءة و بطريقة غير متوقعة طلع. س*ك*ينه من هدمومه و لسة حا يرشقها في قلب مسك لحقها بيجاد واخدها في ايده
جري ماجد وامجد ماسكوا فايز
ويوسف ومحمد جروا علي بيحاد
و مسك لا يوجد اي رد فعل من ناحيتها و كأنها مغيبة داخلة جوا حضن عطر منكنشة و عينيها زيغة
لف محمد ايد بيجاد بسرعة وكتم الجرح
محمد./ يلا علي مستشفي حالا
بيجاد / لا مستشفى ايه تعالو نخلص موضوع مسك علشان تروح تنام شايفين شكلها عامل ازاي
يوسف /وانت حتفضل تنزف كده الجرح شكله غويط
بيحاد / يوسف تعالي نخلص موضوع انا مش عارف احنا واقفين ليه لحد دلوقتي
يوسف / مستني محمامي و قريبي اللي في داخلية
بيحاد / هي محتاجة لمحامي ما اظنش احنا بس مسافة ما نحكلهم اللي حصل ماهيقلي خلاص
يوسف / كان نفسي ابقي مطمن زيك كده يا بيجاد
انعدل بيجاد ناحيته رزركز في نظر له
بيجاد / انت قاصده ايه يا يوسف أن كان نفسنا تبقي مطمن
في هذه اللحظة وصل المحامي وصديق يوسف
دخل محامي علي جوا بصحبة الباقي
دخلوا الكل يتبعوا المحامي
شد بيجاد مسك من عطر وضمها هو و سندها قاعدها علي أقرب كرسي نظر إلي وجهها و علامات الالم
عليا
بيجاد / قلب بيجاد من جوا ممكن يا قلبي تعيطي تثوري تزعقي بس ما تسكتيش كده سكاتك ده بيقتلني من جوا
نظرت له مسك وهي كالمغببة
ندي عليهم المحامي دخلت مسك مع محامي حاولت أن تتماسك وقفت مسك وهي تحاول التوازن و دخلت لوكيل النيابة
وكيل النيابة / حضرتك متهمه بنروبح افلام إباحية علي ناس و علي كل الموقع
مسك التفت له و قالت بسخرية
مسك/ بزمتك انا هرضي بحكمك دي شكل واحده تعرف تعمل نص اللي في الفيديو
ظهرت شبه ابتسامة علي وجه المحقق وكان بعينة متعاطف معاها
وكيل النيابة / يعني انتي بتنكري كل اللي طايب انتي عارفة عقوبتك ايه لو التهمة سابتت عليكي
هزت مسك راسها علي انها لا تعلم مده التهمة
وكيل النيابة / لو التهمة بعد التحقيق و التدقيق سابتته العقوبه مش اقل من ٥سنين حبس
محمامي / حضرت وكيل النيابة و انا بطالب بتعين لجنة من أدق المبرمجين المختصين و معاينة الفيديو بدقة تاني لإثبات أن كل ده ملفق
وكيل النيابة / حصل و اتشكلت اللجنه بس لسه محدش رد
محمامي وقدمه اد ايه علشان بيعتوا الرد
وكيل النيابة/ مس اقل من ٣الي أربعة أيام
محامي / وانا بطالب باخلاء سيبل موكلتي بضمان سكنها لو أي تكلفة مالية
وكيل النيابة / للاسف مش حينفع اخلي سببها
محمامي / بس هي اللي جات برجليها ماحدش قبض عليها يعني المقصود أن محدش جبرها تيجي
وكيل النيابة / انا الخدمة اللي قدر اعملهلكم ودي لاول مره تحصل أن انا حطلعها بليل من الحجز تبات هنا في مكتبي لكن أكتر من كده مش حقدر دي قضية و مفتوحة
محمامي / بحده يعني انت قاصدك أن موكلتي حتنزل الحجز تحت
كل ده ومسك في عالم تاني
وكيل النيابة/ أمرنا نحن وكيل نيابة غرب بالإسكندرية أمرنا بحبس المتهم مسك فايز اربع ايام علي زمة التحقيق لحين الانتهاء من صحة التقرير الخاص للفديو
ثم التفت اللي مسك اتفضلي امي هنا
مسك مسك القلم ومضت بدون اي رد فعل منها وكان الموضوع ليس ليه اي علاقة بيها
رن وكيل النيابة جرس العسكري
دخل العسكر و القي التحية علي وكيل النيابة
وكيل النيابة / اتفضل خد المدام الحجز و صي عليها احسن ممكن بنات تحت يكلوها
خرجت مسك و في ايدها كلابشات. و في الايد التانية العسكري صاحبها
لمحها بيجاد وهي خارجه. شهقت عطر من المنظر
وجرت عليها
بيحاد/ مسك ايه حصل جوا انطقي و ماسكينك كده ليه في ايه يا مسك ردي عليا مسك ردي بالله عليكي
عطر / بيجاد رجعلي اختي أنا عاوزة اختي رجعهالي بقا
بيجاد/ مسك ردي عليا طمنيني عليكي بنظره بس
سحب العسكري مسك ونزل بيها لتحت القت مسك علي بيجاد وعطر نظره مودعة و الدموع في عينيها
عطر/ لاء مستحيل ده يحصل ده ظلم اقسم بالله ظلم ليه هي يحصلها كل ده ليه. اشمعنا هي ايه الغلط اللي عملته في حياتها علشان يحصل معاها كل ده
بيجاد / عطر مسك مش طبيعة مسك نظرتها ليه تخوف انا خايف تعمل في نفسها حاجة انا بعدها اموت مش حقدر اكمل
خرج محمامي الكل جرا عليه
بيجاد./ ايه اللي حصل و ازاي نسبها تتحبس كده وانت لازمتك ايه من اصله كنت شايف نفسك مش قدها قوا انا مش قدها لكن متخاطرش بيها
يوسف اهدي بقا يا بيجاد خلينا نسمع الاستاذ حيقول ايه
اللتفت يوسف للمحامي
يوسف انا بعتذر لك بنيابة عنه معلش مراته وزعلان عليها بس احنا عاوزين نطمئن علي حصل
المحمامي
ده إجراء متوقع زي ما فاهمتك في تليفون وانا كمان حاولت مع وكيل النيابة أنه يخرجها بضمان محل إقامته أو كفاله ولو أن انا عارفة انه مستحيل بس قلت اجرب
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
السادس و الاربعون
محمامي/ ده إجراء متوقع زي ما فاهمتك قبل كده في تليفون وانا كمان حاولت مع وكيل النيابة أنه يخرجها بضمان محل إقامته أو كفاله ولو أن انا عارفة انه مستحيل بس قلت اجرب وللأسف زي ما توقعت بلظبط
بيجاد/ و العمل انا عاوز اعرف والعمل حنقف ايدينا متربطة كده وخبط بايده مجروحة على حيطة و نسي اصلا أنها مجروحة جرح عميق هو حاسس أنه روحه بنتاخد منه أن حتة منه رايحة اصلا مش عارف يعمل ايه ثم التفت بيجاد الي محامي وقال بشدة
بيجاد / انا لازم نشوف حل انا مش حقف اتفرج كده عليها وهي محبوسة و انا هنا برا عاجز احساس العجز ده صعب قوي
محامي / اهدي بس انت علشان ايدك بتزفت كتير الخدمة اللي اقدر اعملها استعجل اللجنة اللي حا تفحص الفيديو وبدل ما تاخد ثلاث ايام احاول اقصر المده بس دلوقتي وقفتكم دي ملهاش لازمة
ماجد/ . بيجاد الله يخليك تعالي ناخدك علي اي مستشفى نخيط الجرح و نرجعلها اديك شايف أن وقفتنا زي قلتها تعالي انت نزفت كتير وكمان علشان تقدر تقف معاها لو انت وقعت مين اللي حيكون جمبها
محامي / للاسف كمان رجعكم تاني لهنا ملهوش اي لازمة هما مش حيسمحولها بزيارة غير لما تقرير اللجنه الي شكلته يظهر ويبين أن الفيديو متفبرك وان هي اللي مش في فيديو
ماجد/ بس اللي يشوف الفيديو استحال يقول إنه مش متفبرك دي حاجة زي الحقيقة بلظبط
المحامي/ لاء ده شغلهم هما و هما بيفهموا في كويس وعارفين يفرقوا بين الحقيقي و المتفبرك
بيجاد / بعصبية وافرض ان اللي لجنه معرفتش تثبت أنه متفبرك ايه الحل و ايه أقصي عقوبه ممكن تتعرضلها
المحامي /للاسف و الله لا يقدر حيتحكم عليها خمس سنوات وان شاء الله ميحصلش انا متفاءل خير ان شاء الله
شهقت عطر وحطت لديها علي بوقها و دفنت رأسها في محمد و انهارت عياط بهستريا
كل ده ومحمد ساكت و لكن علامات الغضب علي وشه وكأنه ناوي يعمل حاحة
لا حظ ماجد و بيجاد ملامح محمد ولكن قطعهم كلام المحامي
المحامي / بصوا هو كل اللي مدام مسك محتاجه دلوقتي اكل و مايه و كتروا الاكل علشان ناس اللي معاها تحت نكسر عنيهم و هاتو كرتونه سجاير توزعوا علي العساكر و نزلوا الباقي تحت مع الأكل كده اضمنوا أن مدام مسك حتتشال تحت علي كفوف الراحة و محدش يقدر يضايقها
امجد/ اعتبروه حصل نص ساعة وكل حاجة تكون موجودة زي ما حضرتك قلت بس اعمل ايه علشان اوصلها الاكل
المحامي انا عطيهم خير كلم انت العساكر وهما معاهم أوامر يظبطوا الدنيا
ماجد / وانا حاخد.بيجاد اخيط ايده ونتقابل هنا بعد ما نخلص
والتفت ماجد لمحمد و قاله وهو بيشاور علي عطر
ماجد/ يلا انت يا محمد خد عطر روحها و اللي انا شايفة في عينك اصرف نظر عنه علشان متبوظش شغلنا حق بنت عمك حيرجع متقلقش كل حاجة معمول حسابها
محمد/ بس ده شرفي أنا اللي اتمرمغ يا ماجد و مش حيرجع غير بالدم
بيحاد / بعصيبه وقد جاب آخره من كثره الالم وانا ايه خيال مقاته يا محمد الله لا يكرمك ما تبوظش اللي انا عمال اخطط له اصبر لو انا ما عرفتش ارجع حق مراتي ابقي انصرف انت و يلا بقا روح عطر و استني تليفون مني اكيد ححتاجك بس اعمل حسابك حنسافر البلد
محمد / ماشي يا بيجاد حستني تليفونك و التفت محمد الي عطر و اخدها و ماشي و هو ساند عطر منهاره علي اختها
و ماجد اخد بيجاد علي أقرب مستشفي علشان الجرح
و امجد نزل السوق اشتري كرتونه مايه وعصائر كتير و مشويات مشكلة و حلويات سجائر كتير وراح القسم
قابل العسكر
ماجد/ مساء الخير يا دفعة وطلع علبة سجائر انا جيبك من طرف محامي ذكي
عسكري / التفت حواليه شمال و يمين اه اه تعالي ورايا
اخده علي جمب واخد منه الاكل
وعند مسك من ساعة ما نزلت الحجز و هي قاعده علي جامب مساهمة قدامها و ساكته وكأنها علي قيد الحياة
قاعدت جميها متهمة من اللي قاعدين
متهمة/ هي حلوة قالتلنا اسمها ايه
مسك ملتزما الصمت و حتي لم تلتفت ليها
متهمة / طايب بلاش اسمك ممسوكه في ايه انطقي
ونفس رد فعل مسك حتي أنها لن تلتفت لها من اصله
متهمة / هو في ايه يا بيت احنا مش قد المقام ولا ايه لاء فوقي لنفسك يا ختي احنا هنا كلنا في الهوا سوا مافيش فرق يا جناب البرنسيسة و اهدي وادي معانا كده خالي المركب تمشي و الوقت يقصر احسن الوقت. هنا مش بيعدي انتي سمعاني يا عروسة
وفجأة طلع صوت عالي من مكان قريب
جري ايه يا محاسن البت مش عاوزة اتكلم سببها في حاله شكلها بنت ناس مش شبهك و يلا قومي ابت من جمبها احسن ما اقوملك انا
محاسن / خلاص يا معلمة تحية قايمة اهو أن شله عنها ما نطقت شكلها خرصة ولا ايه حكايتها ولا جاية من أنه نصيبا
تحية / اتلمي. بقا في ليلتك وخليها تعدي و اتفضلي قومي من هنا
فتح الباب ودخل العسكري
عسكري / اتفضلوا يا ولاد المحظوظه اكل عمر اهلكم ما اكلوا واجب من الست و شاور علي مسك ليكم و التفت اللي معلم تحية وقال
العسكري/ المدام في حميتك يا معلمة و المعلوم كله مع الأكل أهلها رشين رشه جامد علي حجز كله محدش يقبلها ولا يجي جانبها وكيسة دي فيها اكلها لوحدها
محاسن / ومتاكلش معانا ليه بقا أن شاء الله علي أيدها نقش الحنه و لا احنا مش قد المقام علشان جناب البرنسيسة تأكل معانا
تحية / في ايه يا بنت يا محاسن الدفعة قالك المدام في حمايتي وانتي مصممة بردو ايه عاوزة تشوفي الوش التي بتاعي ولا ايه
محاسن / لا خلاص يا معلمة سكات اهو و حاطت ايديها علي بقوها
التفت تحية للعسكر
تحية / خلاص يا دفعة المدام في حمايتي بس قولي هي مين شكلها حد تقيل و ايه هي تهمتها
عسكري / معرفش بس الدنيا مقلوبه عليها برا واهلها كلهم في القسم
وعند بيجاد في مستشفى تم تنظيف الجرح و خياطة وكان الجرح غميق ولكن بيجاد غير مهتم بالألم كل تفكيره مع مسك و ايه اللي ممكن يعملوا في فاطمة
التفت إلي ماجد
بيجاد./ ماجد انا حسألك سؤال واحد بس انت لسة باقي علي فاطمة
ماجد/ باقي عليها ازي مش فاهم
بيجاد/ يعني ناوي ترجعلها تاني ولا ايه
ماجد/ لا طبعا ارجع لمين دي شيطانه بس البنات هما اللي شغالين كل تفكيري
بيحاد / انهاردة أن شاء الله بناتك حيباتوا في حضنك بس لازم تنسيهم أن ليهم ام علشان فاطمة حتنتهي
ماجد / بيجاد انت ناوي تعمل ايه انا مش فاهم اوعي تعمل حاجة تضيعك اوعي يا بيجاد ابنك لوحده هناك ومسك مستقبلها مش باين اوعي يا اخويا تعمل حاجة تندم عليها هي كلبه ولا تسوي بس انت ماضيعش نفسك بالله عليك
بيجاد / ما تقلقش يا ماجد مش حعمل حاجة انا بس حعلم عليها علشان تعرف أن الله حق مسك امانه في رقبتك انا مسافر البلد كام يوم انا ومحمد بناتك حبعتهم مع أي حد من الغفر هناك ادي هند خبر و لازم هند تحببهم فيها و فاهمها انهم مش جاين زيارة هما حيقعدوا علي طول و انزل شوف بيت اكبر من اللي انت قاعد في او اشتري فيلا. علشان تقضيكم
ماجد / قلي ناوي علي ايه بس ريح قلبي الله يكرمك انا قلقان عليك
بيجاد / قلتلك ما تقلقش بس فاطمة محتاجة رباية وانا اللي حربيها و قسما بالله ما حرحمها علشان هي ما رحمتش انا و مسك و انت و ابويا كل دول ضحايها وهي حتي مرفلهاش جفن
خرج ماجد و بيجاد من المستشفى
اتصل بيجاد يا امجد
بسجاد / أيوة يا امجد جاهز ولا ايه
امجد/ انا جاهز بس انت كلمت محمد يجهز علشان متاخرش
بيجاد/ لسة حكلمه بس انا عاطيلوا فكره أنه يكون جاهز تمام استناني في مكان اللي اتفقنا عليه وانا حاجيب محمد واجي علي طول
التفت بيجاد و قال له
بيجاد./ ماجد مسك امانه في رقبتك اوعي تسبها انا حاغيب بس يومين وان شاء الله حكون معاها وهي بتخرج واكون جبتلها حقها
اتقابل التلاته وركبوا عربية امجد و طلعوا علي بلد
اتصل محمد برجاله بتوعه
محمد / ايوا يا صلاح حضرت اللي اتفقنا عليه
صلاح / زي ما قلت كل حاجة جاهزة
محمد تمام حضرلي كام راجل و استناني علي أول البد علشان المهمة حتبداء و مش عاوز غلطة
وصلوا البلد و اجتمعوا مع الرجاله وكان الوقت قرب الفجر
طلعوا علي بيت فاطمة دخل بيجاد وامجد من نواحي المندرة و صلوا علي اوضة البنات
استيقظوا علي حركة في الغرفة
فرح /عمو بيجاد وحشتني انت فين من زمان وبابا فين وجدو و تيتا
بيجاد/ حبيبت قلب عموا من جوا عاوزة تروحي لبابا
فرح / بجد انا نفسي اروح انا ورحمة قوي علشان ماما بتزعق كتير و بتضربنا وكل شوية تقولنا انتم شبه ابوكم مش عاوزاكم
امجد/ معلش حببتي تعالوا يلا علشان بابا مستنيكم
رحمة / انا كمان عاوزه بابا
ببجاد/ يلا بقا اخلصوا قبل ماما ما تصحي و تمنعكم تيجو معانا
نزلو البنات معاهم و سلمهم بيجاد الغفير و عطالوا عنوان ماجد
اتصل بيجاد لماجد
بيجاد/ ايوا يا ماجد البنات في الطريق استناهم
ماجد/ تمام و هي رضيت تسبب البنات كده علي طول
بيجاد هي لسة ما تعرفش أننا اخدنا البنات كلمت هند
ماجد./ انا رجعت لقتها نايمة حاصحيها وتتكلم معاها
دخل ماجد علي هند كانت صاحت وبترضع لوجين
ماجد./ هند انتي صاحبتي
هند/ تعالي يا حبيبي معلش نمت قبل ما تيجي من التعب بنتك مطلعة عيني
ماجد/ ولا يهمك يا قلبي
هند/ طمني علي مسك ايه الاخبار
ماجد/ مسك ان شاء الله يومين وتكون وسطينا بس انا عاوز اتكلم معاكي في حاجة تانبة
هند ظهر علي وشها الاهتمام خير يا حبي في ايه قلقتني
ماجد/ مافيش قلق بس كنت عاوز اقولك انا اخدت البنات من فاطمة و حا يجوا يعيشوا معانا هنا
هند / بفرحة بتتكلم جد بناتك هما بناتي هما جاين أمتي
ماجد/ يعني بجد انتي مش مضايقة
هند / وانا ايه اللي حيزعلني بس دول اخوات بنتي
ماجد قام حضنها ربنا يباركلي فيكي يا عمري
هند/ ما قولتليش هما جاين أمتي
ماجد/ قدامهم ساعتين ويوصلوا أن شاء الله
هند / يادوب اقوم اعملهم كيكة و حاجات حلوة
ماجد/ هند هو انا قلتلك ان بحبك قبل كده
هند/ و انا قلتلك أن بعشقك يا ميجو
و عند بيجاد شاور الرجاله يطلعو
طلعوا أوضه فاطمة كتموا نفسها و شلوها
اخدوها علي مخزن قديم فاضي رموها في الأرض ماكتفه و حوليها خمس كلاب كبار مربوطين بنها و بنهم نص متر بس وهي في نص و علي الارض مجموعة فئران و حشرات كتير مختلفة شالو من علي عينيها الرباط
اتفجاءة فاطمة من المنظر كلاب محوطاها مثل الدائرة و وصوت نباح الكلا بيرن في مكان
فاطمة بفزع انا فين مين جابني هنا صواتها من الخوف هو مكان كل ما الكلاب تقترب و الفئران بتقرب منها وهي مش قادرة تتحرك لو اتحركت حتقرب من كلاب رعب مخيف وفجاءة انقطعت كهرباء عن مكان و اصبح ظلام رهيب صوت نباح كلاب و صوت فئران و حشرات ماشية عليها وعلي جسمها و عمالة تصوت و هي مربوطة يد و ساق لا تقدر علي حركة
محمد / التفت بيجاد حتسبها كده قد ايه
بيحاد / لحد ما تستوي خالص لسه قدمنا يويمن سبها لحد ما تقول إن الله حق
روح محمد وبيجاد بيوتهم القديمة
دخل محمد علي عمة فايز
محمد/ بصوت عالي كده بردو يا عمي كده هانت عليك مسك لدرجة دي انت تصدق أن بنتك تعمل كده
جاء صوت عواطف من ورا
عواطف / ومايصدفش ليه هو احنا بنتبلي عليها البلد كلها مصدقة اشمعنا احنا اللي مش حنصدق
محمد التفت لها وبصوت كله غضب هز اركان البيت
محمد/ تعرفي تخرصي انتي يا حرباية انا بتكلم مع عمي مش معاكي بيقي تحطي لسانك اللي بينقط سم ده جوا بوقك و تسمعينا سكاتك و ياريت تورينا جمال خطوتك لحد ما امشي من هنا
عواطف / انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم معايا كده
محمد/ بلا اسمح بلا زفت انتم خلتوها خل خالص بدل احنا ما نقف جنبها ونسندها لا احنا كمان بننهش فيها زي الغرب
فايز / انا دمي فار لما شوفت بنتي كده
محمد/ دي مسك يا عمي تربيتي و تربيتك يعني استحاله تعمل كده انا اللي حقولك علي مسك بس الواضح أن كلام ملهوش عوزه بنتك بريئة عاوز تصدق صدق مش عاوز سبها في حالها مش انت و الزمن عليها كفايا اللي فيها مش كمان الضربه حتكون من اللي منها يا عمي
و سابهم و مشي
فتح بيجاد كاميرا يتفرج علي فاطمة و رهبه الخوف في عينيها
/
تكملة الرواية بعد قليل
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا