القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قطار الأقدار الفصل الثالث عشر 13بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية قطار الأقدار الفصل الثالث عشر 13بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية قطار الأقدار الفصل الثالث عشر 13بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 



 #رواية_قطار_الأقدار

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ١٣


ريم : يا حبيبي مينفعش ولو جم وشافونا هيبقي شكلنا وحش اوي !!

علاء : يا حبيبتي احنا متجوزين ، يلا .

ريم : يا علاء !!!

علاء : علشان خاطري .


بعد بعض الوقت صعد علاء وربم الي شقتهم .


عادت ام علاء واخوته ونادت علي ريم ، فنزلت اليها ...


ريم : حمدلله ع السلامة .

ام علاء : الله يسلمك ، اتأخرنا عليكي يا حبيبتي ؟

ريم : اتأخرتوا اوي .

علياء : خلصتي الاكل ؟؟

ريم : ايوه خلصت ، وطلعت علشان علاء رجع من المدرسة .

سهير : كويس انك خلصتي الاكل ، انا همو.ت من الجوع .

ريم : الف هنا يا سوسو ، انا طالعه لعلاء .


في شقة علاء 

علاء يستحم ويسمع صوت باب الشقة !!

علاء : كنتي فين يا حبيبتي ؟؟

ريم : مامتك واخواتك رجعوا وكنت بكلمهم ، انت لسه بتستحمي ؟؟

علاء : ايوه ، ما تيجي ؟؟

ريم : لأ ، خلص واخرج ، انا هجهز الاكل علي ما تخرج علشان جعانه اوي .


خرج علاء وجلس يتناول الطعام مع ريم التي تضحك وتقول : انت مجنون يا علاء !! كان لزمته ايه اللي عملته تحت ده ؟؟

علاء " يضحك " : كنتي وحشاني اوي .

ريم : كان هيجري ايه لو استنيت لما نطلع شقتنا ؟!!

علاء : مقدرتش استني .


ثم يسمعا صوت طرقات قوية وسريعة علي باب الشقة !!!!!!

ريم : يا ساتر يارب ، فيه ايه ؟؟

نهض علاء سريعا وفتح الباب ليجد والدته وخلفها اخوته !!!

علاء : خير يا ماما فيه ايه ؟؟

الام : هي فين الحرامية اللي عندك ؟؟

علاء : حرامية !!!!!!

ابعدته امه عن طريقها ودخلت ومعها اخوته ...

ام علاء : تعالي هنا يا حراميه .

ريم " بدهشة " : انتي بتكلمي مين يا حماتي ؟؟

ام علاء : بكلمك انتي ، هو فيه حرامية في البيت هنا غيرك !!!

ريم : حرامية !!! ايه اللي بتقوليه ده ؟!!! انتي عارفة بتقولي ايه ؟؟

علياء : بطلي يا بت الحركات دي .

ريم : حركات ايه ؟؟ انتوا بتقولوا ايه ؟ انا مش فاهمة حاجة !!!

ام علاء : طلعي السلسلة الذهب يا حرامية .

ريم : انتي بتكلميني انا ؟!!! انتي ايه اللي بتقوليه ده !!!

ام علاء : بقولك طلعي السلسلة اللي سرقتيها يا حرامية .

علاء : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ؟؟

علياء : ماما كانت سايبة سلسلة دهب في الدولاب ولما رجعنا كانت اوضة نومها مفتوحة والدولاب مفتوح والسلسلة مش موجودة !!! ومراتك كانت لوحدها في الشقة !! يكون مين اللي اخدها غيرها ؟! اكيد مراتك اللي سرقتها .

ريم : اخرسي قطع لسانك .

ام علاء : يعني حرامية وقليلة الادب !!!

علاء : بسسسسس خلاص اسكتوا كلكوا ، انزلي يا ماما بعد اذنك وخديهم معاكي دلوقتي .

ام علاء : والسلسلة ....

علاء " بغضب " : انزلوا يا ماما بعد اذنك .

نزلت ام علاء واخوته بينما جلست ريم تبكي بشدة .

علاء : خلاص بطلي عياط علشان نتكلم  

ريم : شوفت امك واخواتك بيقولولي يا حرامية !!! انا حرامية يا علاء ؟!!

علاء : انتي فعلا مشوفتيش السلسلة اللي ماما بتقول عليها ؟؟

ريم : انت كمان ؟!!! انا لازم امشي مش هقعد في البيت ده تاني .

علاء : انا مش قصدي ، انا بسألك مش اكتر .

ريم : انت لما جيت كانت اوضة امك مقفولة ، صح ؟؟

علاء : ايوه فعلا .

ريم : مش انت يا علاء اللي دخلت الاوضة قبلي وناديت عليا ؟؟

علاء : ايوه حصل .

ريم : لما طلعت كان الدولاب مفتوح ؟؟

علاء : لأ .

ريم : امك واخواتك قصدوا يمشوا ويلبسوني التهمة دي علشان يفرقوا بينا و تطلقني يا علاء . 

علاء : طيب خلاص متزعليش ، انا هتصرف .

ريم : هتعمل ايه ؟

علاء : انا هتصرف يا ريم .


نزل علاء عند والدته واخوته ...

ام علاء : ينفع اللي مراتك عملته ده يا علاء ؟؟

نظر علاء لها ولأخوته نظرة حادة ثم قال لها : انا اللي اخدت السلسلة .

ام علاء " بدهشة " : ايييييه ؟؟!!!

علاء : بقولك انا اللي اخدت السلسلة .

شعرت ام علاء بالحرج والحيرة ثم قالت " بارتباك " : ااانت بتقوول كده علشان تبرأ مراتك .

علاء : لأ ، انا اللي اخدتها .

امينة : اخدتها ؟؟؟؟؟

علاء : ايوه .

امينة " بتحدي " : طيب هي فين السلسلة ؟؟

علاء : اتصرفت فيها ، كنت محتاجها ، وعلي العموم هجيبلك غيرها يا ماما لما يكون معايا فلوس .


انصرف علاء من شقة والدته شارد الذهن يفكر في تلك المكيدة التي صنعتها والدته واخوته لزوجته !!! و شكل العلاقة بينهم فيما بعد !!!


عاد علاء الي زوجته التي بمجرد دخوله الشقة سألته : عملت ايه يا علاء ؟

علاء : خلاص انا خلصت الموضوع .

ريم : ازاي ؟؟

علاء : قولتلهم ان انا اللي اخدت السلسلة .

ريم : وليه تقولهم كده ؟؟!! وانت عارف انهم بيكدبوا !!!

علاء : انا عارف ، لكن قولت كده علشان اخلص الموضوع .

ريم : وبعدين يا علاء ؟؟ اهلك مش هيسبوني في حالي !!! احنا لازم نسيب البيت ده ونشوف شقة لنا بعيد عنهم .

علاء : مش هينفع اسيبهم من غير راجل !! ومادام هما عملوا كده انتي تبعدني عنهم خالص بعد كده ، خليكي في حالك وهما في حالهم .


مرت اسابيع عدة و علاء مازال مشغولا تماما في عمله ، بينما ريم اصبح روتين يومها اكثر مللا كل يوم عن سابقه .

يغادر علاء المنزل صباحا كل يوم بينما لا تنشغل باعمال المنزل اكثر من ساعتين ثم تبدأ رحلتها مع الملل ما بين هاتفها و التلفاز !!!

ذات يوم ذهبت ريم الي السوق لشراء بعض متطلبات المنزل وظلت تسير بين الشوارع والطرقات تشاهد فتارين العرض للمحلات حتي شعرت بارهاق قدميها فجلست للأستراحة في احد الكافيهات و تناولت عصير ليمون .

حين شعرت بالراحة قامت و عادت الي المنزل .

شعرت في ذلك اليوم بكسر لحالة الملل المسيطرة عليها وان الحياة بدأت تدب في اوصالها من جديد .

احبت تلك النزهة الصباحية و اصبحت عادتها كل يوم استهلاك وقت كبير ما بين مشاهدة فتارين المحلات وبين الجلوس في الكافية وحدها !!!

في الكافية

جلست ريم علي احدي الطاولات وامامها عصير الليمون المنعش و بدأت تقرأ روايات علي هاتفها كعادتها !!

علي الجانب الاخر كان يجلس رجل اربعيني يرمقها بنظراته ويحاول جذب انتباهها !!

لم تنتبه له ريم فنادي علي عامل الكافيه وسأله عنها ، فاجابه انه لا يعرف عنها الا انها منذ عدة ايام تأتي كل يوم صباحا في نفس التوقيت وتجلس وحيدة لساعة او اثنتين ثم ترحل .

فوجئت ريم بعامل الكافيه يقدم لها احدي المشروبات المثلجة مرة اخري !!!

ريم : ايه ده ؟ انا مطلبتش حاجة تاني  !!

العامل : الاستاذ تامر اللي طلبه لحضرتك .

ريم : مين تامر ده ؟؟ وليه يطلبلي حاجة ؟!!

العامل : استاذ تامر اللي قاعد هناك ده .

ريم : رجعله المشروب ده انا مش باخد حاجة من حد معرفوش .

انصرف العامل ونظرت ريم تجاه الرجل فوجدت رجل اربعيني انيق ووسيم يبتسم لها في ثقة !!!

نفخت في غضب و استدارت ريم حتي لا يكون ذلك الرجل في مواجهة نظرها ، ففوجئت به يأتي ليجلس علي طاولتها !!!

ريم : انت مين وايه اللي بتعمله ده ؟!!

الرجل " بابتسامة " : انا اسمي تامر  وشوفتك قاعدة لوحدك وانا لوحدي قولت نقعد مع بعض احسن !!

ريم " بصوت عال وغضب " : انت مجنون اكيد !! انت ازاي تيجي تقعد وتفرض نفسك عليا بالشكل ده ؟!!!

ارتفع صوت ريم عاليا فحاول الرجل  تهدئة الموقف الا انها انصرفت سريعا !!


تامر : حلوة اوي اوي ..

العامل : حضرتك خسرتنا زبونة يا استاذ تامر !!!

تامر  : هتيجي تاني .

العامل : بيتهيألي مش هتيجي هنا تاني .

تامر : لو قدرت تقنعها تقعد معايا و تفهمها اني مكنش قصدي اضايقها هيكون لك عندي مكافأة حلوة اوي .

العامل : لو جات تاني احاول اقنعها .

تامر : اكيد هتيجي تاني .


خرجت ريم غاضبة من ذلك الموقف و عزمت علي الا تعود مرة اخري الي هذا المكان .

عادت ريم الي المنزل وكلما تذكرت ذلك الموقف اصابها الغضب !!

في المساء 

عاد علاء الي المنزل ولاحظ بعض علامات الغضب عليها !!!

علاء : مالك يا حبيبتي ؟

ريم : مفيش .

علاء : شكلك زعلانة ومتضايقة !! فيه حد زعلك او ضايقك ؟؟

ريم " بتعجب " : حد زي مين ؟؟

علاء : ماما او علياء او اي واحدة من اخواتي .

ريم : لا لا مفيش حاجة .

علاء : لكن شكلك زعلانة !!!

ريم : اصل كنت بقرأ رواية واندمجت معها شوية ممكن ده اللي أثر فيا .

علاء : بلاش تندمجي اوي كده مع الروايات ، دي كلها قصص خيالية .

ريم : لكن بتكون فيها من الواقع  ، وبعدين دي الحاجة الوحيدة اللي بتسليني في غيابك طول اليوم .

علاء : اقرأي برحتك يا حبيبتي لكن بلاش تندمجي معها اوي بالشكل ده .


في اليوم التالي

خرجت ريم كعادتها وحينما وصلت الي الكافيه تذكرت موقف الامس السخيف الذي حدث من هذا الرجل ، فتراجعت وعادت الي المنزل .

مر عليها اليوم بشعور كبير بالملل فقررت ان تذهب للكافيه في اليوم التالي .


في اليوم التالي ذهبت ريم الي الكافيه و كانا تخشي ان يتعرض لها هذا الرجل ( تامر ) مرة اخري !! و بمجرد دخولها كانت عيناها تترقبان وجوده في المكان ولكنها لم تراه فأطمأنت و نادت عامل الكافيه و طلبت مشروبها .

بعد قليل دخل تامر من الباب وبمجرد ان رأته بدأت تتوتر ، ولكنه ابتسم واقترب من طاولتها وسألها : تسمحيلي اقعد ؟؟

ريم : أنت تاني ؟؟ علفكرة كده قلة ذوق اوي .

تامر سحب الكرسي وجلس قائلا : علفكرة حضرتك مكبره الموضوع زيادة عن اللزوم  ، انا ....

ريم : انا مش عايزة اسمع منك حاجة ، وياريت تقوم قبل ما اعمل حاجة تخلي شكلنا وحش اوي قدام الناس .

تامر " بابتسامة " : حاضر انا هقوم ومش هسببلك ازعاج تاني ، لكن عايزك تفهمي كويس انك فاهماني غلط ولو فهمتيني صح هتعرفي انك غلطانه .

 ريم : طيب اتفضل وانا مش عايزة افهم حاجة .

انتقل تامر الي طاولة اخري بعبدا عنها واخرج هاتفهه وظل يتحدث فيه ويبتسم !!!

ظلت ريم جالسة لبعض الوقت حتي جائها اتصال من زوجها .....

ريم : الو ... ايوه يا علاء .

علاء : انتي فين ؟؟

ريم : انا في السوق بشتري طلبات للبيت .

علاء : متأكدة ؟؟

ريم : ايوه وبتمشي شوية ، فيه ايه ؟ اول مرة تسألني انتي فين !!!

علاء : طيب روحي علشان انا راجع البيت دلوقتي .

ريم : فيه ايه يا علاء ؟!!

علاء : لما ارجع البيت نتكلم .

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع