القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية النصيب الفصل الثامن عشر 18بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 رواية النصيب الفصل الثامن عشر 18بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)





رواية النصيب الفصل الثامن عشر 18بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)




#البارت_الثامن_عشر(النـصـيـب)كامل بدون لينك 

وفي نهار اليوم التالي 

صحي حازم قبل الجميع وطلع جهز الفطار اللي بتحبه حبيبه علشان يحاول معاها تاني ووقف قدام غرفتها بصنيه الاكل وطرق الباب بهدووء وبعدها فتح الباب وهو بيقول ببسمه: صباح الجمال علی اجمل حبيبه في حياتي و


سكت حازم فجأه وعنيه وسعت بصدمه وزهول كبير والصنيه وقعت منه كمان علی الارض من شده الصدمه عليه لما لقى الغرفه قدامه خاليه ودولاب حبيبه مفتوح وهدومها كلها مكنتش موجوده فيه وهنا صرخ حازم بكل صوته بصدمه كبيره وهو بيقول: لااااا مستحيل حبيبه هربت وسابتني 

حازم كانت الصدمه حرفيا مأثره عليه وجمال وحنان دخلوا الغرفه خلفه لما سمعوا صوته العالي ووقفوا كمان مصدمومين زيه 

لغايه ماقال جمال بصدمه وزهول: ايه اللي بيحصل هنا ياحازم حبيبه فين؟! 


حازم بصله بصدمه وتوهان وقال: معرفش معرفش يابابا بس اكيد انت او طنط حنان تعرفوا هي فين مش كده؟! 


جمال بصله بخبث وعمل نفسه مش عارف حاجه وقال بحده: وانا هعرف منين يعني ياحازم ولو كنت اعرف انها هتعمل كده كنت منعتها طبعا 


حازم انصدم من كلام جمال وحنان قربت من جمال بدموع وهميه وهي بتقول: جمال انا عاوزه بنتي ارجوك شوفي بنتي فين والنبي 


وانفجرت بعدها في العياط قدام حازم اللي مقدرش بتمالك اعصابه قدامهم اكتر من كده وخرج من البيت كله وهو بيدعي ربنا انها متكنش فعلا سابته وهربت


اما جمال فبمجرد ماخرج حازم قدامه من هنا وانفجر هو من الضحك على شكله من هنا وهو بيقول: والله انا من دلوقتي بدأ يصعب عليا ياحنان


حنان ابتسمت بتشفي وقالت: والا يصعب عليك والا حاجه هو يستاهل اللي بيحصل معاه علشان يتعلم الادب كويس


جمال سمعها وقرب منها بقلق وقال: طب تفكري حبيبه بنتك هتستحمل انها كمان تبعد عنه ياحنان


حنان قالت: لا متخفش انا واثقه ان حبيبه قدها وهي اللي فكرت في الفكره دي اصلا علشان كده انا متأكده انها قدها ياجمال 


جمال تهند بقلق وحزن وقال: ربنا يقدم اللي فيه الخير لينا كلنا يارب


وعلى الناحيه الاخرى 

عند يارا بصت قدامها بصدمه لما لقت راجل كبير في السن وباين على شكله انه طيب جدا 

واول مانزلها لبر الامان قال بصدمه وزهول: انتي بتعملي ايه يابنتي هنا استغفري ربك واهدي


يارا بصتله بدموع وحزن وهي بتقول: استغفر الله العظيم واتوب اليه انا انا بس


قاطعها الرجل اللي قال: انا عارف انك اكيد حاليا بتمري بمرحله صعبه اوي في حياتك بس ده مش الحل الهروب من المشكله عمره ماكان الحل لها يابنتي 


يارا نزلت دموعها اكتر لما سمعت كلامه والرجل شفق على حالها اوي فقال لها: استهدي بالله وتعالي معايا يابنتي وان شاء الله خير بس اهدي 


يارا حاولت تهدي شويه وبعدها هزت رأسها بطاعه ومشت معاه لانها حست انه طيب اوي ومرتاحه في وجوده 


وبعدها مرعلى ابطالنا اربع سنين والحال كان كمان هو عليه 


حازم مروا عليه الاربع سنين وهو كل يوم كان بيدور على حبيبه وابنه اللي معاها وحاله اتغير اوي واتقى الله في كل حاجه وبقى يصلي كل فروضه وهو بيدعي ربنا انه يلاقيها 


وجمال كان زعلان اوي على شكل ابنه حازم اللي دبل وبقى وشه مطفي كمان بس في نفس الوقت فرحان لان حاله اتعدل وبقى انسان تاني جديد وحبيبه كمان كانت مثل حال حازم لانها اشتاقت له اوي بس كانت بتصبر نفسها باخباره اللي كانت بتوصلها من جمال ابوه وكمان وجود ابنها يوسف اللي طلع نسخه من ابوه حازم في الشكل بظبط 


اما يارا فعاشت مع سالم الرجل الطيب اللي انقذها من الموت بعد ماحكت له كل حكايتها من البدايه لنهايه وهو بعد ماعرف بوجود طفل بريئ مالهوش زنب قرر انه يساعدها وتشتغل معاه في محلات الملابس بتاعته وجابت بعدها بنت زي القمر سمتها حور ودي اللي فعلا عوضتها عن كل شئ وحش حصل معاها


وفي يوم ما في المحل عن يارا


يارا بحب: وبس ياقمري ها عجبتك القصه الجميله دي مش كده


ابتسمت حور لها وقالت: حلوه اوي اوي يامامي بس فين عمو التاني ده هو مش المفروض كان في النهايه سامحها علشان بنته يامامي والا هو مكنش بيحبها هي كمان


يارا ابتسمت لها بحزن وقالت: لا ياقمري اكيد هو كان برضو هيحبها اوي بس ده النصيب بتاعهم بقى و


قاطعها صوت البنت اللي شغاله معاها وهي بتقول: يارا تعالي بسرعه ارجوكي فيه مشكله هنا في المخزن بسرعه


يارا سمعتها فقالت لحور بسرعه: حوري اقعدي هنا العبي في فوني واوعي تطلعي بره انا هروح اشوفها وهاجي بسرعه ماشي ياقلبي 


حور ببرائه: حاضر يامامي


رحلت يارا وحور بقت تلعب في فون بسعاده لغايه ما سمعت صوت شخص من خلفها بيقول: السلام عليكم فين صاحب المحل ده


حور بصتله لقته شاب كبير في منتصف الثلاثين من عمره بملامح جميله اوي فبتسمت له بعفويه وقالت: اتفضل ياعمو انا هنا 


دخل احمد المحل وبص عليها قدامه وهي بتبتسم له بسمه بريئه فكرته بنفس بسمه يارا له زمان فقرب منها ببسمه وهو بيقول: انتي مين ياقمر وفين صاحب المحل ده؟!


حور ببسمه: انا اسمي حور ياعمو وصاحب المحل يبقى جدو سالم بس معرفش هو فين دلوقتي  بس ماما هي اللي بتقعد هنا استناها هي في المخزن جوه


احمد حس براحه غريبه اوي هو بيتكلم مع حور اللي ملامحها فكرته اوي بملامح يارا فقرب منها اكتر بدون وعي وهو بيقول: تصدقي ياحور انتي  بتفكرني بحبيبتي اللي بدور عليها من زمان لغايه دلوقتي ولما هلقاها بأذن الله هجوزها علطول علشان اجيب بنوته عسوله زيك 


حور سمعته وفرحت اوي بكلامه فمدت له فون امها وهي بتقول ببرائه: بجد ياعمو طيب اكتب رقمك هنا بقى علشان لما تجيب البنوته بتاعتك ابقى انا صحبتها كمان ونلعب سوى ماشي 


احمد ضحك على برائتها الجميله وكتب لها فعلا رقمه في الفون وقال: من عيوني ياقمر اهو رقمي سجلته وحطيت لك عليه قلب احمر علشان تعرفيني وبالمناسبه انا اسمي احمد احمد الشيمي تمام


حور اخدت منه الفون بسعاده وقالت: تمام ياعمو احمد وان شاء الله انا هكلمك علشان نبقى صحاب كمان علشان باين عليك طيوب اوي 


احمد كان فرحان بكلامه معاها ومرتاح اوي وهي قدامه بس قال: وانتي كمان عسوله اوي انا هطلع بره اشوف عمو سالم بقى وابقى اجيلك تاني ماشي


حور ببسمه: ماشي وخلي بالك من نفسك


احمد ابتسم لها وخرج من المحل من هنا ويارا وصلت عند حور من هنا وهي بتقول بستغراب: حور انتي كنتي بتتكلمي مع مين هنا ياقلبي في غيابي 


حور بصتلها ببرائه وسعاده وهي بتقول: ده عمو اللي اتعرفت جديد كان بيسئل عن جدو سالم يامامي


يارا استغربت اوي منها فقالت:كان بيسئل عن عمو سالم طب هو راح فين دلوقتي؟!


حور اشارت لها على خارج المحل وهي بتقول:طلع بره المحل يامامي علشان يشوف جدو سالم


يارا بصت خارج المحل وبعدها طلعت علشان تشوف مين ده واول ما شافته قدامها وهو بيتكلم مع سالم قالت بصدمه وزهول:لا مستحيل احمد ازاي عرف مكاني هنا؟!


وعلى الناحيه الاخرى احمد خلص كلامه مع سالم ومشي وسالم بص تجاه محل يارا لقاها مركزه نظرها مع احمد بصدمه فقرب منها بقلق وقال:يارا يابنتي انتي كويسه؟!


فاقت يارا على صوته وبصتله بصدمه وتوهان وهي بتقول:احمد اللي حكتلك عنه ياعمو سالم كان دلوقتي واقف هنا بيتكلم معاك


سالم بصلها بصدمه وقال:اييه انتي قصدك على احمد الشيمي صاحب مصنع ملابس الشيمي اللي بشتري منه هدووم لمحلاتي هنا 


يارا هزت لها رأسها وسالم قرب منها وقال :يعني هو ده ابو حور مش كده يابنتي 


يارا نطقت بحزن وقالت:ايوه هو ياعمو سالم 


سالم انصدم منها بشده ووقتها قرب منهم شاب تاني في اول التلاتين من عمره وقال بصدمه بعد ماسمعهم:احمد الشيمي هو ابو حور الحقيقي لا مستحيل 


يارا بصتله بتوتر وسالم قال:سليم اخرس خالص دلوقتي مش وقته يابني 


سليم قرب منهم اكتر وقال بصوت واطي:اسف يابابا مش قصدي بس انصدمت بالخبر ده بصراحه 


يارا كانت في عالم تاني وكل اللي بتفكر فيه حاليا ان احمد شاف بنتهم حور واكيد هيرجع تاني علشان شغله مع سالم ووقتها ممكن يشوفها ويعرف الحقيقه ويحرمها من حور 


وهنا فاق يارا وهي بتقول بخوف وقلق:لا انا هاخد بنتي وهمشي من هنا مش هسيبه ياخد بنتي مني لا مش هسيبه 


قالت كده وسالم و سليم انصدموا من كلامها فقال سالم بقلق وخوف عليها لانها بقت من غلاوه ابنه :اهدي يابنتي ومتخافيش احنا كلنا معاكي هنا وهنلاقي لها حل بأذن الله


يارا وقتها كانت الخوف والقلق ميسطر عليها فعلا فقالت:لا ياعمو جمال انت متعرفوش احمد لو عرف ان حور تبقى بنته هو ممكن ياخدها مني هو اكيد لسه عاوز ينتقم مني على اللي حصل زمان 


سالم تهند بتفكير وبعدها بص تجاه ابنه سليم بأمل وقال:بس انا لقيتها لقيت حل مناسب اوي منها احمد مش ممكن يشك ان حور تبقى بنته حتي لو عرف انك امها ومنها كمان انك هتفضلي معانا هنا علطول 


يارا بصتله بفرحه وسليم كمان ركز معاه وهنا سالم قال ببساطه:النهاردا نطلب المأزون ونكتب كتابك انتي وسليم ابني وكده يبقى احنا ضمنا ان احمد ميعرفش حاجه وانتي وحور تفضلي معانا هنا ديما قولتي ايه يابنتي؟!


خلص كلامه من هنا ويارا شهقت بصدمه كبيره وهي بتقول:انت بتقول ايه ياعمو سالم؟!


سالم كان متوقع  رد فعلها ده لانهم عارفين انها لسه برضو بتحب احمد بس المشكله انها لسه كمان خايفه منه فقرب منها سالم وهو بيحاول يطمنها:بصي يابنتي انا عارف انك لسه بتحبي احمد بس كمان انتي لسه خايفه منه ومن رد فعلا لما يعرف الحقيقه وده هيكون حل مؤقت يعني وكله هيكون برضاكي انتي لو حبيتي تطلقي من ابني سليم  في أي وقت هيطلقك فورا قولتي ايه؟


يارا فكرت في كلامه ولقته فعلا الحل المناسب فقالت:طيب ياعمو سالم انا موافقه المهم اضمن وجود بنتي معايا


سالم ابتسم لها وسحب ابني معاه لمحل تاني وقال بعد مادخلوا:قبل ماتقول أي حاجه عارف انك رافق الفكره دي بس يابني برضو متنساش اللي حصل فيها زمان وهي مش بقى لها غيرنا دلوقتي مش كده


سليم بصله بضيق وقال:بس يابابا انا بحب اميره بنت خالي ولو اجوزت يايارا اميره هتزعل وممكن تسيبني 


سالم قرب منه بطمئنان وقال:لا متقلقش بنت خالك دلوقتي مسافره مع امها وهتقعد فتره معاها ووقت ماترجع انا هفهمها بنفسي الحكايه ايه ها موافق بقى والا ايه 


سليم تهند بقله حيله وقال:اللي تشوفه انت ياحج 


سالم حضنه بقوه وسعاده وهو بيقول:ربنا يخليك ليا يابني ومايحرمني منك ابدا


ومرت الساعات ودخل الليل وسالم نفذ فعلا اللي قال عليه وجاب المأزون علشان يكتب كتاب يارا وسليم ابنه وقتها خرجت يايارا بفستان ابيض رقيق اوي عليها وكان شكلها يخطف الانفاس وحور كان فرحانه اوي لان امها اخيرا هتتجوز سليم  اللي كانت من الطفوله تقول بابا سليم


وبعد ماحضر المأزون حور اخدت فون امها وتوجه بيه لغرفتها ورنت على احمد بسعاده اللي فتح عليها وهو بيقول:الوو مين معايا؟!


رد عليه حور ببسمه:ده انا ياعمو احمد حور اللي كنت في محل الهدوم النهاردا 


احمد ابتسم بشده لما عرفها وقال:اهلا ياقمر ايه لحقت اوحشك والا ايه 


حور ببرائه:ايوه بصراحه وحشتني ياعمو بس انا رنيت عليك علشان اعتزمك على فرح ماما وبابا دلوقتي وقولت تاجي تحضره معايا 


احمد انصدم بشده من كلامها وقال:نعم فرح مين.. ازاي يعني فرح ماما وبابا قصدك يعني ان بابا قرر يرجع لامك تاني ويجوزها من جديد مش كده؟!


حور قالت بنفي وعفويه:لا بابا مكنتش مجوز ماما قبل كده ياعمو بس هو قرر يجوزها دلوقتي وجابوا عمو المأزون علشان نعيش كلنا سوي في بيت واحد


احمد كان بيسمعها وهو مش فاهم حرف منها فقال بعدم فهم وستغراب:ماشي ياحور انا بصراحه مش فاهم كلامك ده خالص و


قاطعته حور وهي بتقول بعند:طيب ياعمو استني دقيقه انا هدخل اصورهم لك وهبعت لك الصوره تشوفها علشان تصدقني تمام


خلصت كلامها وقفت معاه واحمد مكنش فاهم منها حاجه بس دقيقه لقاها فعلا بعتت له الصوره ففتحها بسرعه وهو بيقول: انا والله مش عارف ماشي وراها ليه بس


سكت فجأه وعنيه وسعت بصدمه وزهول كبير لما شاف يارا قدامه في الصوره وجنبها المأزون وسليم ابن سالم اللي هو عارفه طبعا هنا وانتفض من مكانه بصدمه وزهول كبير وهو بيقول: لا مستحيل دي يارا.. هي ازاي موجوده هناك.. يعني حور تبقى بنت يارا بس ازاي برضو.. انا متأكد ان علاقه يارا وحازم انقطعت من وقت مادخلت انا حياتها وكمان بعدها طلقها لما عرف الحقيقه و


سكت تاني بتفكير بعد ماخطرت في باله زكرى الليله اللي كانت بينه وبينها وبعدها قال بصدمه ودهشه: ايوه صحيح انا ازاي نسيت الليله دي يعني يعني حور ممكن تطلع بنتي انا من يارا وووووو


يتبع...بقلم نور محمد

#النصيب

احمد خلاص وصل ليارا وبنته منها ياترى دلوقتي هيعمل ايه معاها وحازم تفتكروا انه كفايه عليه عقاب كده بقى ونرجعه لحبيبه تاني والا ايه رأيك يهمني اوي وتفاعلك بيسعدني جدا دمتم سالمين ولي داعمين ❤🙂

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع