القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبير العيله الفصل الاول 1بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 رواية كبير العيله الفصل الاول 1بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)



رواية كبير العيله الفصل الاول 1بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)


في سكندريه عروس البحر المتوسط في قصر يدل علي ثراء عائلته نجد فتاه عمرها ٣٠ سنه زات قوام ممشوق وبشره بيضاء وعيون بالون العسلي وشفايف ورديه وخصل شعرها الطويله البنيه
كانت ترتدي ملابس شديده السواد لانها في حداد زوجها احمد العزايزي
 ووالد ابنها..  انها عاليا الشافعي تعمل جراحة في مشفي والدها  ودرست ادارة اعمال لكي تدير شركات والدها  من المنزل عبر اللابتوب تذهب الي الشركه عند الضروره لانها المدير التنفيذي لشركات والدها وكانت هذه رغبة والدها وتدير شركات والدها لانها الابنه الوحيده لادهم الشافعي اعجب احمد فيها من اول نظره وهي اعجبت بذكائه وطيبة قلبه... والدتها من اصل تركي ووالدها مصري تعرف والدها علي والدتها اثناء وجوده في تركيا كانت تجلس في مكتب زوجها ويجلس في مقابلها محامي زوجها السيد عزت رجل حكيم كان يحب احمد بشده ويعتبره ابنه عمره ٦٠ سنه اخرج ظرف ونظر الي عاليا ثم زفر انفاسه .. وقال.

عاليا يا بنتي انا قبل اي حاجه حابب اعزيكي اخد نفس وسترسل قبل حادث احمد بيه كان عندي وطلب مني اكتب واصيته ابتلعت غصتها وهي تسمعه يقول ..كأنه كان حاسس انه راح يموت ..

ثم استرسل ودلوقتي هو في جواب سايبهولك دا غير الوصيه اخرج ظرف من الاوراق وقدمه ليها ..دا هو الظرف ب بس الوصيه لازم اخوه سليم بيه يكون موجود عشان الوصيه متعلقه بيكم انتو لتنين...

اخدت الظرف قالت بثبات تمام يا عزت بيه شكرا 
بعد ان خرج عزت ،فتحت الظرف وهي تقرا ودموعها نازله علي وجنتيها .
( عاليا حبيبتي عشقي وروحي يا من خطفتي قلبي من اول نظره عندما تقرأين الجواب دا اعرفي ان فارقت الحياة كنتي انت ملجئي عندما كنت اهرب من همومي كنت اركض اليكي ك الطفل الذي لا يستطيع ان يترك حضن والدته كنتي اماني كنتي انتي السبب في سعادتي عندما علمت انك تحملين قطعه مني في احشائكي بكيت وانا اسجد الي الله لانه سيرزقني قطعه منك يا من ملكتي الفؤاد انا لا اقول لكي هذا الكلام لكي تبكي عندما اري دموعك نااار تأكل صدري لا اريدك ان تضعفي كوني قويه حافظي علي زين احكيله عني ان اد ايه باباه كان بيحبوا ومنتظره يجي علي الدنيا ..انا عايزك تروحي علي الصعيد تروحي علي قصر العزايزه وتعرفيهم بنفسك وبزين.. سليم راح يحميكي ومش راح يسمح ان اي حد يتعرضلك دا طلبي منك .. اما عن الوصيه لازم في وجود سليم وداعا يا عشقي الابدي.. زوجك احمد

وضعت يدها علي سغرها وهي تبكي بهستريا وظلت تصرخ ااااااااه  ااااه احممممد ليه سبتني انا مقدرش اعيش من غيرك انا ماليش حد في الدنيا دي طب طب زين زين ليه سبته وهو لساته صغير ليه ليه ليييه ااااه يا رب يارب كون معانا انا مش هقدر يارب اوقف جنبي عشان زين.. تدخل اليها دادا عزه وهي مربية زين تأخذها في حضنها استهدي بالله يا بنتي ادعيلوا ربنا يرحموا وبعدين انا رحت فين انا معاكي ومع زين انا مقدرش اعيش من غيرك انت وزين ااااه يا دادا نااار بتحرق قلبي بابا وماما سابوني ودلوقتي احمد كمان سابتي ااااه انت لازم تبقي قويه عشانك انت وزين لان احنا لسه منعرفش اهله راح يعملوا ايه لما يعرفوا انه احمد بيه كان متجوز وكمان مخلف وهما ميعرفوش ..يارب يا رب..

في مكان بعيد في صعيد مصر نذهب الي سراية كبيره جدا وهي ملك عائلة سليم العزايزي كانت النسوه ترتدي الذي الاسود..وهم لا يكفون عن الصراخ يااا لهههههوي عاليك يا غلي رحت شباب وانت لسه صغير يااا لهههههههوي ..دبت والدته بعصاها السرايه وهي تصرخ فيهم اجفلي خشمك يا حرمه من نكليها في اي عاد انا جولت مش عايزه اسمع حس اي يحرمه..سكتت النسوه ما بين شامت وبين حقد وبين الزعل وشفقه ..

دخل الي السرايا وهو يضرب بعصاه و يحمحم يا رب يا ساتر  غطت النسوه وجوههم عندما سمعوا صوت الرجاله ثم قال اما راح ندفن المرحوم بعد صلاة العصر تقدمت والدته منه ثم تفوهت بقوه وقلب اعتصر لفقد مدللهافي غدر سليم يا ولدي انا مش هاخد عزا احمد غير لما ناخد تارنا من القتلوا انت لازم تاخد تار اخوك من عيلة طهران يا كبير العزايزه وسعتها انا راح اخد عزا المرحوم .

سدجيني يا ست الكل ان انا راح اخد تار اخوي بنفسي ثم نظر الي نسوه يالا يا حرمه انت وهي ما فيش عزا غير بعد ما ناخد تار اخوي خرجن النسوه وهم في زهول وخوف بسبب التار 
راااجي  يااا راااااجي انت يا واكل ناسك اتي اليه راجي مهرول نعم جنابك يا عمده ..اطلع يا غفير الغبره انت دلوجتي تطلع لرجاله برا وقولهم مافيش عزا غير لما ياخد تار المرحوم يالا انجر من جدامي..تحت جنابك يا عمدة عدل عبائته الصعيديه وهو يغادر الي مكتبه .

سليم العزايزي كبير عيلته وعمدة الصعيد عمره ٤٥ سنه درس ادارة الاعمال في امريكا يدير شركات واراضي العيله طويل وجسمه جامد بشرته سمراء وعيونه بني ولديه لحيه خفيفه وشعر كثيف وقصير وشفايف غليظه..


جلس في مكتبه مسك بصورته هو واحمد انسدلت دمعه من جفنيه سدقني ياحبيبي راح اخد تارك وراح خليهم يبكوا بدل الدموع دم ووجتها انت راح ترتاح في جبرك ثم تركها وخرج من المكتب  ليجتمع مع رجال الجبل ويخطط للمجهول...


عند عائلة طهران نجد شاب في العقد الثالث يجلس شارد في المصيبه الحلت علي راسهم بسبب غضب اخيه المتهور ..وهو يقول بصوت مسموع يا وجعه مربربه العزايزه راح يجلبوها مجزره وسليم مش راح يسيب تار اخوه اجده تار راح تنجطع فيها رجاب وكله بسبب ادم الزفت ظل يفكر في حل لحل هذه المشكله ثم اتت في مخيلته نور اخت احمد وسليم احبها عندما وقعت عينه عاليها كان معاود من قنا وكيف اخدت عقله عندما كانت خارجه من كليتها وعندما تحري عنها عرف انها اخت سليم ..


زياد الدمنهوري عمره ٣٥ سنه ذات بشره حنطيه وعيون بنيه وجسد طويل وعريض لديه لحيه كبيره وشعر قصير..


رتبت عاليا اغراضها هي وابنها وكانت تساعدها دادا عزه لانهم سوف يذهبون الي الصعيد زي ما طلب زوجها الراحل تحدثت عزه عاليا بنتي اخد كل حاجه ولا ايه لا يا دادا احنا راح نعرفهم بنفسي وبزين لان دا طلب احمد وبعد ما نفتح الوصيه راح نرجع تاني عشان شغلي خدي ال راح تحتاجيه لزين ..تمام يا بنتي..

  

             نهاية الفصل 

يا تري ايه رد فعل عيله احمد ب عاليا وزين 

وسليم راح يعمل ايه

استنوني في احداث نااااار💥💥


تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع