رواية النصيب الفصل العشرون 20بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية النصيب الفصل العشرون 20بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية النصيب الفصل العشرون 20بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
البارا العشرون كامل النصيب
#البارت_العشرون(النصيب)
حازم ضحك بصدمه وزهول وبعد عن حبيبه شويه ونزل لمستوى يوسف وبصله بصدمه وزهول وقال:بقى انا حيوان وهتطلع عيني كمان
قال كده وبعدها وجه نظره لجمال وحبيبه بصدمه وهو بيقول:انتو عملتوا ايه في ابني هو بقى كده ازاي ده لسه طفل عنده اربع سنين بس ياعالم
جمال وحبيبه ضحكوا عليه وقال جمال بضحك:والله يابني احنا ماعملنا له حاجه هو اتولد كده من نفسه جينات وراثيه بقى نعمل ايه
حازم ابتسم ليوسف وقرب علشان يحضنه بس يوسف بعد عنه وقال:انت بتعمل ايه هو أي محن وخلاص ياعم ابعد عني وانت مين اصلا؟!
حازم حس قلبه وجعه من كلام يوسف له بس ابتسم بصعوبه قدامه وقال:انا ابقى بابا ياحبيبي انت ممكن تكون متعرفنيش قبل كده بس انا بابا كنت مسافر بره البلد ورجعت لك اهو
يوسف سمعه وبصله بصدمه وزهول وبعدها قال بعفويه:انت بتقول ايه ابويا ازاي امال بابا عماد يبقى مين بقى؟!
قال كده وبعدها وجه نظره لحبيبه بغضب وكمل:ماما مين الجدع ده وبيقول بابا ازاي امال بابا عماد اللي بيجي لنا هنا ده يبقى مين؟!
حبيبه لطمت حرفيا على وشها قدامهم وحازم سمع كلام يوسف اللي نزل عليه زي الصاعقه باظبط وبص تجاه حبيبه بزهول وغضب وقال:هو ابني يوسف بيقول اييه مين عماد ده ردي عليا؟!
حبيبه بلعت ريقها بخوف ورعب حقيقي من حازم
وقالت بتعلثم وخوف: حازم انا هفهمك ده يبقى..
قاطعها صوت دخول شخص تاني البيت وهو بيقول: يوسف حبيب قلبي فينه
الكل بصوا عليه اول ماسعموا صوته ويوسف جرى عليه بفرحه وهو بيقول: بابا عماد وحشتني اوي اتأخرت ليه عليا كده
عماد شاله على ايده ببسمه كبيره تحت نظرات حازم المتفحصه له بستغراب لان عماد كانت ملامحه غريبه كأنه من دوله اجنبيه مش عربيه ابدا
وهنا حازم قرب منه وجزب يوسف من ايد عماد بغضب وهو بيقول: ابعد ياجدع انت عن ابني وقولي فورا انت مين
عماد بصله ببتسامه لانه طبعا كان عارفه كويس اوي من حبيبه فقال: انا عماد محمود موسي اخو حبيبه مراتك من ابوها
حازم سمعه من هنا وعنيه وسعت بشده من الصدمه والزهول وهو بيقول: اييه اخوها من ابوها ازاي لمؤاخذه حمايا محمود مكنش معاه عيال غير حبيبه مراتي بس انا متأكد
عماد سكت بحزن ومردش عليه وهنا تدخل جمال اللي قال بسرعه وستعجال: لا يابني حماك محمود كان مجوز زمان كمان وهو مسافر بره البلد وحده اجنبيه وخبي موضوعها عن الكل هنا علشان حنان مراته متزعلش وتسيبه وعماد يبقى ابنه من الاجنبيه دي بس هي لما لقت محمود سابها ورجع استقر مع حنان وبنته حبيبه خبت عنه موضوع ابنه من خوفها انه ياخده منها ومن فتره توفت ام عماد وقبل ماتموت حكت له كل حاجه وطلبت منه ينزل مصر علشان يشوف ابوه وعيله اللي هنا
حازم كان بيسمعه بتركيز كبير وبعدها قال: طيب ومحدش قالي الموضوع ده ليه ها انا بقيت غريب عنكم دلوقتي يعني
رد جمال وقال: لا يابني اصل عماد رجع مصر من فتره مش كبيره يعني ولو قولت لك عنه كنت عرفت مكان حبيبه فين علشان كده مقولتلكش
حازم بعد نظره عن عماد وبص على حبيبه بلوم ودموع وقرب منها بعد ماساب يوسف على الارض وقال: محتاج اتكلم معاكي لوحدنا مش هقدر اقول كلمه هنا قدامهم
حبيبه هزت رأسها له بتفهم ودخلت غرفتها وخلفها حازم اما يوسف فقرب من جمال وقال: جدو قولي الحقيقه هو الجدع ده صحيح يبقى بابا ومش بيكذب علينا
جمال نزل لمستواه وقال ببسمه: ايوه ياحبيبي ده يبقى ابوك الحقيقي واسف لاني ظلمتك انت كمان معانا بس ابوك كان لازم يتعلم الادب علشان يبقى اب صالح لك بعدين
يوسف بصله بتفهم وبعدها قرب من عماد خاله وقال: بابا عماد ممكن تاخدني بره البيت ده حاسس نفسي مخنوق هنا
عماد ضحك بخفه عليه ومسك ايده وقال: تعال يالمض انا مش عارف انت ازاي طفل اصلا ده انت كلامك اكبر مني ياض
يوسف ضحك معاه وخوجوا سوى من البيت تحت نظرات جمال اللي تهند براحه اخير وهو بيقول: الحمد لله يارب ان الامور بقت كويسه دلوقتي الحمد لله
وعلى الناحيه الاخرى عن حبيبه وحازم
حبيبه كانت متسطحه على السرير وحازم حاضنها بتملك واشتياق كبير اوي
حبيبه بقلق:حازم انت كويس
حازم بتعب:لا مش كويس انا كنت بشرب منوم كل يوم علشان اقدر انام وانتي بعيد عني
حبيبه بحزن عليه:انا اسفه مكنتش عارفه ان البعد هيوجعك اوي كده
حازم بحزن:وانا كمان اسف لاني كنت السبب في وصول علاقتنا للبعد ده
حبيبه مسحت على شعره بحنيه وحب:طب ياله نام ياحبيبي انت باين عليك تعبان اوي
حازم سمعها وحضنها بقوه اكتر وقال:حاضر بس اوعي تبعدي عني تاني ارجوكي ياحبيبه قلبي
حبيبه بحب:حاضر ياقلب حبيبه
حازم ابتسم براحه اخير ونام بعمق كبير مدقش مثله من اربع سنين بحالهم
وبعدها مرت 20 السنين على ابطالنا بسعاده وستقرار
وفي يوم ما عند احمد وحور بنته
حور بحزن:بابا ماما اتأخرت اوي علينا رن عليها تاني ارجوك انا زهقت
احمد بطاعه:حاضر ياحويتي هرن عليها بس اهدي بقى
حور:حاضر
وفعلا رن احمد على يارا وفي البدايه مردتش عليه بس بعد وقت ردت
فقال احمد بقلق:يارا انتي فين ومردتيش عليا من اول مكالمه ليه و
قاطعه فجأه صوت شخص تاني وهو بيقول:حضرتك صاحبه الفون ده عملت حادث كبير هنا في الطريق والاسعاف جت وخدتها من عشر دقايق كده
احمد سمعه وحس قلبه خلاص هيقف من الخبر ده وقال بصعوبه:انت انت بتقول ايه مراتي عملت حادث طيب الاسعاف اخدتها انهي مستشفي بسرعه ارجوك
رد الشخص:مستشفي الـ*** يافندم والاحسن انك تلحقها بسرعه لان الحادث كان صعب اوي بصراحه
احمد سمعه ومسك ايد حور برعب وهو بيقول: ياله ياحور امك عملت حادث ولازم نشوفها بسرعه
حور بصتله بصدمه وخوف ومشت معاه برعب على امها
وبعد دقايق بس وصل احمد للمشتسفي ودخل الاستقبال بسرعه وهو بيقول:لوسمحتي فيه واحده عملت حادث من ربع ساعه كده وجابوها هنا هي فين دلوقتي
رد عليه الموظفه:دخلت غرفه العمليات يافندم في الدور الثالث هنا
احمد سمعها وجرى برعب على الدور الثالث وحور خلفه وهي بتدعي امها تبقى بخير
وصل احمد عند غرفه العمليات ووقتها شاف الدكتور خارج منها فجرى عليه بقلق والخوف بياكل فيه حرفيا ومسكه وقال:طمني يادكتور ارجوك مراتي كويسه مش كده
الدكتور بصله بحزن وقال:للاسف يافندم الحادث كان صعب اوي والمريضه انصابت في قلبها والقلب خلاص هيقف و
قاطعه احمد اللي قال بصدمه وزهول:اييه انت بتقول ايه انت مش دكتور اتصرف المهم مراتي تعيش ابوس ايدك اعمل أي حاجه
الدكتور قال بحزن عليه:لو سمحت يافندم اهدي وافهمني المريضه انصابت في قلبها والقلب حصل فيه تلف وصعب نصلحه تاني ده قضاء ربنا و
قال احمد بسرعه:طب شوف لها قلب غيره هي مش ممكن تعيش بقلب تاني غيره يادكتور
رد الدكتور:ممكن يافندم بس ده شبه مستحيل والاول كمان محتاج تلاقي حد قلبه مطابق لقلبها كمان
وهنا احمد كان الخوف الرعب على يارا مسيطر عليه فقال بسرعه:انا مستعد اتبرع لها بقلبي اعمل ليا انا التحاليل دي بسرعه وانا موافق اتبرع لها بقلبي
الدكتور انصدم بشده من كلام احمد له وحور كانت واقفه قدامهم وهي حرافيا في عالم تاني
بس الدكتور قال برفض واعتراض:انت بتقول ايه ده مستحيل اعمله حتي لو كان فيه تطابق بيكم انا مستحيل اقتل شخص علشان انقذ حيات شخص تاني انا شغلي انقذ حيات الناس مش اموتهم
احمد مكنش مهتم بكلام الدكتور كله وطلع من جيبه ورقتين وكتب فيهم بسرعه وبعدها عطى الدكتور ورقه وعطى حور الورقه التانيه وقرب منها وقال:خلي الورقه دي امانه عندك اول ما امك تفوق ابقى سلميها لها مني تمام
حور اخدتها منه وهي شبه واعيه وبعدها قرب من الدكتور وهمس له بكلام خلي الدكتور عنيه وسعت بصدمه وزهول كبير منه وبعدها سابهم احمد وخرج من المستشفي كله وهو ناوي يعمل شئ غير متوقع ابدا…
يتبع…بقلم نور محمد
#النصيب
تتوقعوا احمد ممكن يعمل ايه والحداث القادمه مخبيه لنا ايه
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا