رواية النصيب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية النصيب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم نورمحمد( حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
البارا الثاني وعشرون النصيب
#البارت_الثاني_وعشرون(النصيب)
وفي اليوم التالي يوسف وحازم جهزوا نفسهم ويوسف كان متحمس اوي وسعيد جدا لانه اخيرا هيحـ,ـصل على حب حياته
وبعد ماوصلوا لمنزل حور رنوا الجرس ففتحت لهم حور اللي كانت لابسه فستان وردي وطويل وعليه خـ,ـمار من نفس اللون وبصت ليوسف بكسوف وهي بتقول:اتفضوا جوه في الصالون وماما بس بتاخد الدواء بتاعها وهتاجي حالا
يوسف كان مركز اوي معاها ومنبهر بجمالها قدامه وبعدها دخلوا وقعدوا في الصالون
وهنا حازم قال: بسم الله مشاء الله قمر يابنتي ومن حق يوسف يبقى ملهوف عليكي كده
حور اتكسفت اوي من كلامه ويوسف بصلها بأحراج من كلام ابوه قدامها ولسه هيتكلم معاها سعموا كلمهم صوت يارا وهي داخله عليهم ببسمه وبتقول:انا اسفه ياجماعه اتأخرت عليكم بس كنت باخد الدواء بتاعي و
سكتت بصدمه بعد ماعنيها وقعت على وش حازم قدامها وحازم وقف كمان في مكانه بصدمه وزهول لما لقاها واقفه قدامه وقال:لا مستحيل يارا انتي تبقى ام حور؟!
ويارا مكنتش صدمتها اقل منه وقتها وقالت بصدمه وزهول:حازم ابو الوفي هو انت تبقى ابو يوسف؟!
وهنا وقف يوسف وحور كمان بينهم بعدم فهم وقالوا سوى:هو فيه ايه انتوا تعرفوا بعض منين؟!
حازم كان وقتها مركز نظره مع يارا بصـ,ـدمه وغضـ,ـب كبير نفس نظرات يارا له وفجأه قال: يوسف ياله بينا انا مش هفضل هنا دقيقه وحده كمان
يوسف كان مـ,ـصـ,ـدوم من كلام حازم قدامه نفس صـ,ـدمه حور كمان فقال: حاضر يابابا بس فهمني الاول انت تعرف طنط يارا منين؟!
صرخ حازم فيه بغضب وصوت عالي: انا قولت اطلع قدامي يايوسف وفي البيت ابقى نتكلم ياله قدامي
يوسف بصله بصدمه وخوف وبعدها ركز نظره مع حور بحـ,ـزن ودمـ,ـوع محبوسه وطلع من البيت وخلفه حازم اللي كان ماسك اعصابه بصعوبه قدام يايارا
وبعد خروجهم قال حور بعدم فهم: ماما هو فيه ايه ماله عمو حازم اول ماشافك اتحول باطريقه دي ليه وانتو تعرفوا بعض منين؟!
يارا بصتلها بغضب وحده وقالت: حور اللي اسمه يوسف ده تنسيه خالص ومش عاوزه اسمه سيره تاني هنا مفهوم
ردت حور بدموع: بس ياماما انا عاوزه افهم و
قاطعتها يارا بحده وغضب كبير: انا قولت مش عاوزه اسمع كلام في الموضوع ده تاني وكلامي ليكي نهائي ياحور
قالت كده وبعدها سابتها في حيره وحزن كبير خلفها ودخلت غرفتها وحور قعدت مكانها ودموعها نزلت على وجهها بحـ,ـزن ووجع كبير
وعلى الناحيه الاخرى في منزل حازم
دخل حازم الاول البيت وهو في كامل غضبه ويوسف دخل خلفه وهو بيقول بحـ,ـزن وضـ,ـيق: بابا استني لو سمحت انا عاوز افهم انت ليه عملت كده هناك؟!
حازم بصله بغضب وقال: يوسف الاحسن لك يابني انك تنسى حور دي خالص لانه مستحيل تجمعكم علاقه جواز ببعض ابدا
يوسف سمعه والصدمه نزلت عليه زي الصاعقه وقال بصدمه وزهول: انت بتقول ايه يابابا ازاي انساها يعني وليه انساها اصلا انا بحبها وعاوز اجوزها وانت كنت موافق الاول يبقى ايه سبب كلام ده دلوقتي
حازم قعد وبعدها قال بتعب وضيق: في مسائل قديمه مش لازم انت تعرفها بس اللي لازم تعرفه كويس اوي اني مستحيل اقبل ببنت يارا زوجه لك ولو كانت اخر بنت في الدنيا كلها
يوسف قعد قدامه والدموع لمعت جوه عنيه وقال بحزن كبير: طيب ممكن حتي تفهمني ايه سبب رفضك لها وايه حكايتك انت وطنط يارا مع بعض
حازم بعد ماسمعه مرت شريط زكرياته كله قدام عنيه وافتكر خيانه يارا له وهو متأكد طبعا انت حور بنت حرام اللي حملت فيها يارا وقتها وهي لسه على زمته فوقف بغضب وقال بحده: انا قولت اللي عندي يايوسف ونقاش في الموضوع ده تاني ممنوع انت فاهم البنت دي خط احمر ومستحيل اقبل بيها ابدا فاهمني
قال كده وبعدها سابه وخرج من البيت كله تحت نظرات يوسف المصدوم منه وقعد مكانه ودموعه نزلت بقوه بس فجأه لقى حبيبه امه قربت منه وقعدت جنبه وقالت: اهدي ياحبيبي متعملش في نفسك كده وان شاء الله كله هينحل
يوسف بصلها وبعدها حضنها بقوه وقال بدموع: بحبها ياماما والله بحبها اوي ومش فاهم بابا بيعمل معايا كده ليه وحتي مش عاوز يقولي سبب رفضه لها ايه كمان
حبيبه طبطبت عليه وقلبها كان بيتقطع على حاله ابنها قدامها فقالت له: طب اهدي وانا هقولك الحكايه كلها ايه من الاول تمام
يوسف سمعها وبعد عنها بفرحه وقال: بجد ياماما طيب قولي ابوس ايدك
حبيبه ابتسمت له وبعدها بدأت تحكي له الحكايه من اولها
وعلى الجهه الاخرى في منزل يارا
دخلت يارا غرفه بنتها حور بعد ماسمعت صوت عياطها العالي وصعبت عليها حالتها اوي وقربت منها بحنيه وقالت: لدرجه دي بتحبيه ياحور؟!
حور رفعت نظرها له بدموع وقالت: اوي بحبه اوي ياماما
يارا ابتسمت لها بوجع وبعدها قربت وحضنتها بقوه وقالت: طيب انتي بتحبيني انا اكتر او هو
ردت حور بتلقائيه: اكيد بحبك انتي اكتر ياماما بس انا كمان قلبي حبه اوي
يارا ابتسمت لها وبعدها قالت بحنيه: طيب ياقلب ماما بصي انا عمري ماكنت هحكي لك اللي حصل ده بس لازم دلوقتي تعرفي الحقيقه اللي حصل فيا زمان بسبب ابو يوسف
حور سمعتها وبعدت عنها بصدمه وتركيز ويارا حكت لها كل حاجه بس مقدرتش تقول لها انها حملت فيها في الحرام علشان متكسرهاش بعدين قدام نفسها
وبعدها كملت وقالت:وبعدها طلقني ورماني بره البيت بشنطه هدومي في الشارع
حور كانت بتسمعها والدموع مغرقه وجهها ويارا قربت ومسحت لها دموعـ,ـها وقالت:علشان كده انا رفضت يوسف لانه ابنه واكيد هيطلع نسخه منه وانا مش عندي في الدنيا كلها غيرك انتي بس يابنتي ولازم اضمن لك حد تقدري تعتمدي عليه الباقي من حياتك كلها ويكون لك حبيب وسند كمان زي ابوكي احمد كده
حور حاولت تبتسم لها وقالت:حاضر ياماما انا خلاص فهمت كل حاجه ومش هزعلك مني ابدا
يارا فرحت بكلام حور وقربت باستها في جنبينها وبعدها وقفت وقالت:ربنا مايحرمني من وجودك ابدا ياقلبي ياله تصبحي على خير
حور ببسمه:وانتي من اهله
خرجت يارا من الغرفه وحور تسطحت على السرير وقلبها واجعها اوي بس فجأه سمعت صوت فونه وبصت فيه لقته يوسف فسبته ومردتش بس الفون رن تاني وهنا فتحت عليه وقالت:الوو ايوه يايوسف عاوز ايه
رد يوسف بحزن من نبره صوتها معاه وقال:عاوز اشوفك ياحور انزلي للكافيه اللي قدام العماره بتاعك انا هناك مستنيكي
حور بضيق:بس انا مش عاوزه اشوفك تاني يايوسف انا عرفت الحقيقه وعرفت ابوك عمل ايه في امي زمان وهي عندها حق حنا مش مناسبين لبعض ابدا
يوسف قلبه دق بعنف وخوف لما سمع كلامها ده وقال بدموع محبوسه:حور ارجوكي انا محتاج اشوفك دلوقتي ضروري لازم اتكلم معاكي وحيات كل دقيقه مرت علينا مع بعض لتنزلي دلوقتي محتاجك اوي والله
حوى سمعته وغـ,ـصب عنها قلبها زعلت عليه اوي وهي كمان كان نفسها تشوفه حتي لو هتكـ,ـون اخر مره لها فقالت بضيق مزيف:حاضر هنزل خمس دقايق بس
رد يوسف بفرحه:تمام انا في انتظارك هنا
حور قفلت معاه ولبست هدوم الخروج وتسحبت لخارج الشقه ونزلت علشان تشوف يوسف
اما على الناحيه الاخرى في منزل عماد اخ حبيبه
نور عرفت بخبر ان حازم رفض حور فطارت حرفيا من الفرحه ورنت على حبيبه خالتها لان امها متوفيه ومش معاها حد قريب منها من بعد امها غير حبيبه خالتها
نور بفرحه وسعاده:شوفتي ياخالتي مش قولتلك ان يوسف هيبقى من نصيبي انا وانتي مش صدقتيني اهو عمو حازم رفضها يعني في امل اني ابقى من نصيب يوسف مش كده
ردت عليها حبيبه بحزن لان حاله ابنها زعلتها اوي وقالت:كله مكتوب ومقسوم يابنتي وكل واحد بياخد نصيبه اللي مكتوب له في الدنيا
نور قالت بفرحه:عندك حق ياخالتي وانا متأكده ان يوسف هيبقى نصيبي ياله انا هنام دلوقتي بقى تصبحي على خير
ردت حبيبه:وانتي من اهله ياقلبي
وعلى الناحيه الاخرى عند يوسف وحور
قعدت حور قدامه بضيق بتخبي خلفه لهفه وشوق كبير وقالت:ها اتفضل عاوز تقول ايه بقى
يوسف بصلها والدموع كانت لسه بتلمع في عنيه وقال بحب وحزن:عاوز اقولك اني بحبك بحبك اوي ومحبتش في حياتي قدك ومش هقدر اكمل بدون
حور سمعته وقلبها بقى يدق بقوه من فـ,ـرط حبها الكبير له وسكتت قدام كلامه المعسول لها ويوسف ابتسم بحب كبير وكمل:انا عرفت اللي حصل زمان بين طنط يارا وبابا كله وعارف ان طنط يارا بابا ظلمها وقسى عليها اوي بس اللي حصل بيهم زمان مش هيغير من حقيقه مشاعري تجاهك ياحور اللي حصل زمان ده كان بينهم هما وخلص يبقى احنا زنبنا ايه نبعد عن بعض بسببهم ليه؟!
حور غصب عنها الدموع لمعت بقوه جوه عنيها من كلام يوسف لها وقالت:ماما لسه موجوعه من بباك يايوسف اللي حصل لها بسببه مكنش قليل ابدا هو ضحك عليها وبعدها سرقها وكمان طلـ,ـقها ورماها بشنطه هدومها وهي وحيده ولولا ستر ربنا مكنتش قدرت تعيش بعدها
يوسف زعل اوي عليها وقرب حط ايده على ايدها بحنيه وامان وقال:عارف واللي عمله بابا صعب مامتك تسامحه عليه بس صدقيني ياحور انا مش زيه هو اجوزها مصلحه علشان الفلوسها بس انا حبيتك بجد من قلبي وبقيتي روحي وحياتي كلها مش عاوز من الدنيا غيرك بس
حور بصتله بتركيز وشافت الصدق اللي بيشع من عنيه لها وكانت خلاص هتلين له بس فجأه لقت حازم حضر قدامهم وهو بيقول بغضب:الله الله وانا اللي قولتلك تنساها خالص وانت طالع تقابلها في الوقت ده وهنا لوحدكم كمان
يوسف سمعه واتنفض من مكانه بصدمه وقال:بابا انا انا هفهمك كل حاجه والله انا..
قاطعه حازم بحده وغضب:تفهمني ايه انا مش قولتلك البنت دي تنساها خالص يايوسف لاول مره في حياتك تعصي كلامي ويوم ماتعملها تعملها علشان دي
يوسف بصله بضيق بس تهند بعمق وقال:بابا لو سمحت خلينا نتكلم في البيت احسن من هنا
حازم كان هيجنن حرفيا لان يوسف عمره ماعصي له كلمه قبل كده ودلوقتي نسى كلامه كله بسبب بنت يارا فبصلها بغضب وضيق وقال:بقولك ايه الظاهر ان كلامي مع ابني بخصوصك مش هيجيب فايده بس انا حابب اقولك اني مستحيل اقبل بيكي زوجه لابني والا هقبل اني احط ايدي في ايد امك الو*سخه دي تاني انتي فاهمه
حور انتفضت من مكانها بغضب لما سمعته شتم امها كده قدامها فقالت بغضب وحده:عند هنا ومش هسمح لك انك تتكلم عن امي كلمه زياده انا سكت لانك كنت بتتكلم مع ابنك بس سيره امي تجيبها على لسانك ده اللي مش هسكت عليه
قالت كده وبعدها اخدت نفس عميق وكمل بضيق وغضب:انا امي اشرف ست في الدنيا كلها وبعدين انت ازاي راسم قدامنا دور البرئ والضحيه بعد اللي عملته زمان في امي ايه مش حاسس بتأنيب الضمير بعد ماضحكت عليها وبعدها سرقت فلوسها وكمان طلقتها ورمتها بشنطه هدومها في الشارع بدون زنب ايه الجبروت اللي في دمك ده بجد
حازم كان بيسمها بستمتاع وفي النهايه ابتسم علي اخر جمله لها بسخريه وقال:هه بقى انا طلقتها ورمتها بدون زنب مش كده الظاهر ان امك المظلومه مقلتش لك الحقيقه كلها وخبت عليكي سبب طلاقي ورميتي لها كمان
حور بصتله بصدمه وعدم فهم ويوسف توتر وخاف اوي من حازم يقولها حقيقتها زمان فقال بتوتر وخوف:بابا لو سمحت كفايه كده احنا في مكان عام دلوقتي تعال في البيت نتكلم احسن لو سمحت
حازم بصله بسخريه وقال:ايه يايوسف خايف على حبيبه قلبك تعرف امها جابتها ازاي زمان والا ايه
يوسف بلع ريقه بخوف كبير وحور بصت تجاه حازم بتحدي وقالت:انا عاوزه اعرف انت بتقول ايه وماما مخبيه عني ايه لاني متأكده ان ماما متعملش حاجه غلط ابدا
حازم سمعها وابتسم بخبث ويوسف قرب منه بترجي وقال بهمس:ارجوك متقولش لها حاجه يابابا حور لو عرفت مش هتقدر تتحمل الحقيقه دي ابوس ايدك بلاش علشان خاطري
حازم بصله بضعف من نبره يوسف لها بس تماسك قدامه وقال في وش حور بحده وغضب علشان يخلص من وجودها في حيات ابنه:الحقيقه اللي مخبياها عنك المحروسه امك انها زمان حملت فيكي في الحرام وهي كانت لسه على زمتي يعني باعت شرفها وكمان خانتني بكل بجاحه وقتها ها عرفتي انا مستحيل اقبل بيكي ليه يابت الحرام
حور وسعت عنيها بصدمه وزهول كبير من كلام حازم لها ولقت كل نظرات الناس موجهه لها بقرف وشمئزار كبير وفجأه حست بدنيا بتسود قدامها ووقعت على الارض زي الموات
ويوسف اول ماشافها كده قدامه جرى عليها برعب حقيقي وهو بيقول:حوووور حبيبتي لا ابوس ايدك متعملش فيا كده؟!! ووو
يتبع..بقلم نور محمد
#النصيب
حازم فجر الحقيقه في الوقت الغلـ,ـط وفي المكان الغلـ,ـط كمان وحور المسكينه هي اللي دفعت تمن الغـ,ـلط زمان بس ياترى يوسف هيعمل ايه دلوقتي لها ويارا لما تعرف اللي حصل هتعمل ايه كمان كل ده هنعرفه في القادم بأذن الله تعالي دمتم سالمين ولي داعمين 🙂💙
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا