رواية كبير العيله الفصل الثالث 3 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)
رواية كبير العيله الفصل الثالث 3 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)
اشرقت الشمس في يوم جديد ملئ بالاحداث تستيقظ عاليا وتأدي فرضها ثم ترتدي بدله نسائيه بالون الاسود وتطلق شعرها بحريه وتنزل غرتها وترتدي حذاء بكعب من نفس اللون ولم تضع سوي ملمع شفاه...تلقي نظرة اخيره علي شكلها رغم انها لم تضع اي اداة تجميل غير ملمع شفاه لكنها كانت جميله جدا .
خرجت من غرفتها وذهبت الي غرفة ابنها فتحت باب الغرفه كانت عزيزه تجهز زين لكي يذهبوا لعمل الفحص تقدمت الي زين ثم اخدته بين زراعيها وهي تدغدغ به والصغير يضحك وهي تضحك كانت عزيزه تنظر اليهم وهي تضحك عليهم .
نظرت عاليا الي عزيزه يالا يا دادا عشان منتأخرش عليهم تحت ...يالا يا بنتي مدت يديها لكي تأخذ زين هاتي زين .
لا خليني شيلاه تمام..تمام خرجوا من الجناح واتجهوا الي الاسفل .
كانت تتجمع العيله علي السفره ولم يسمع احد سوي صوت المعالق ..انتبهوا الي صوت حذاء يأتي من السلم نظروا الي من تترجل الي الاسفل بصدمه من شدة جمالها نظر سليم اليها من اعلها الي اسفلها وهو يحدق بها.
فاق من شروده عندما القت تحيه الصباح وهي تذهب المندرة (مضيفه ) دون ان تنظر اليهم.
اجفي عندك .تسمرت مكانها عندما امرها بالتوقف لكن لم تلتفت اليه ترك مقعده وتقدم اليها ببطئ وهو يحدق في بها وهي تعطيه ..الي ان وصل امامه وهو ينظر لعينيها ..رايحه فين
نعم ؟
بجولك رايحه فين اكده ..يعني ايه رايه فين اكيد مش راح اهرب وبعدين انا راح استناك في غرفة الجلوس.
طب مش تاجي عشان تاكليلك لوجمه ..شكرا راح ناكل في مطعم .. ودا يصح بردو تبجي مرات اخوي هي وولدها و حدانا وتاكل بره البيت دي عمرها ما حصلت .. ثم مد يديه واخد زين وذهب الي السفره وجلس علي راس السفره واجلس زين علي فخزيه وظل يطعمه والصغير يضحك ببراءه ..ترددت للحظه لكن عندما رفع راسه ونظر اليها
تقدمت بتردد ثم نظرة الي مكان فاضي تجلس فيه ولم يكن يوجد سوي بجانبه خمنت انه للمرحوم زوجها فهم عاليها سليم وهو يشاهدها وهي تنظر الي الكرسي بجانبه ..دا مكان المرحوم تجدري تجعدي عاليه حسمت امرها وجلست بتردد
مدت يدها لكي تاخذ زين لكنه منعها وقال انه يريده هكذا.
في سرايه طهران نجد زياد يتشاجر مع ادم وكل العيله تستمع اليهم بصمت ..انت ايه يا اخي انا جولتلك كذا مره بعد عن احمد العزايزه لان لو حصله حاجه سليم مش هيرحمك ودلوجتي بجي فيها دم والله اعلم سليم بيفكر في ايه .. تحدث ادم بغضب يعمل ال يعمله بس المهم ان انا انتجمت منه عشان محدش يفكر ياخد حاجه ملك . لم يكمل جملته عندما نزل علي وجهه كف علم علي وجنته..
شهقت نسوة العيله عندما وجدوا زياد مد يده علي ادم لانه عمره ما عملها ورفع يده علي ادم لانه هو المربيه عندما توفي والده و كان عند زياد ١٥سنه و ادم ٨ سنين ..نظر ادم الي اخيه وهو يضع يده علي وجنته من شدت الصدمه ..صدم زياد عندما مد يده الي اخيه لا لا بل ابنه وصديقه هو من رباه لم يدري بنفسه غير وهو يتجه اليه ويحاول ان يتحدث لكن الكلمات لم تخرج من شدة صدمته نظر الي ادم وهو يلقي اليه نظره قبل ان يرحل نظره عتاب ..وضع يديه علي شعره وظل يشد فيه ويتحدث. ليه ليه يا رب يا رب.
العزايزه.
بعد ان انتهوا من فطورهم ترجلو الي جراج السيارات
اوقفت عاليا سليم .. لو سمحت يا سليم بيه يا ريت تخليهم يجيبوا عربيتي ..لاه انت راح تيجي معايا .ببس اانا
من غير بس يالا ..نظرة اليه بغيظ لانه من اول ما دخلت السرايا يظل يامرها ..وهي لا تحب احد ان يامرها.
بعد نص ساعه وصلوا عند المعمل لكي يعملوا فحص DNA
استقبله الطبيب سليم باشا البجيه في حياتك صافحه سليم
شكرا ..تفضل معايا .. بص يا مصطفي انا جاي عايزك تعملي تحليل DNA لابن احمد ..ليه هو احمد متجوز ..اه يا سيدي من ورانا لا وكمان مش هدسدق مين كمان ..اوعي يكون ال في بالي ايوه يا صحي ال في بالك ..طب انت راح تعمل ايه مع مراتوا ..مش عارف بس خليني اتأكد الول من الولد ..طب انت عايز ليه تتأكد رغم انك عارف انه ابنه .
عشان الحجه في البيت اصلي من ساعة ال حصل وهي مش طايقهم ..تمام يا صاحبي يالا راح اعمل التحاليل.
مصطفي القاضي صديق سليم من نفس العمر درس قسم تحاليل في جامعة القاهره متزوج ولديه توأم بنت وولد.
نهاية البارت
يا تري احمد اخد ايه من ادم عشان يقتله
ويقصد ايه مصطفي من ال في باله
استنوني في احداث ناااار🔥
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا