رواية قطار الأقدار الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية قطار الأقدار الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_قطار_الأقدار #للكاتب_عادل_عبد_الله الحلقة ٤
اخرج علاء هاتفهه و ظل يبحث في الاسماء ..... ر ر ر ر ر ... ريم !!!!!!!
كاد يفقد وعيه حين نظر الاسم امامه في هاتفهه !!!
هو لا يعلم من لها نفس الاسم غيرها !!!!
ولكن هل حقا هو رقم هاتفهها ؟؟؟
و كيف وصل رقم هاتفهها الي هاتفهه ؟!!!!
يجلس علاء مكانه يحاول ان يستوعب الموقف جيدا ، ربما يكون ذلك الاسم لشخص اخر لا يتذكره !!! ولكنه تأكد انه لا يعرف مطلقا من تسمي بنفس الاسم !!! اذن هي ريم فتاة القطار !!!
يضغط علاء علي زر الاتصال ...
في منزل ريم ...
تجد ريم اتصال من رقم غريب !!!
تبتسم ريم وتنظر في تردد ثم تجيب : ألو ، مين ؟
للكاتب عادل عبد الله
صوت علاء : انا مش عارف اقولك ايه علي المفاجأة الحلوة دي !!!
ريم " تبتسم " : مفاجأة ايه ؟! انت مين ؟؟
علاء : انا علاء اللي كنت قاعد جنبك في القطر .
ريم : اااه ، انت شوفت رقمي ازاي عندك ؟ شوفته بالصدفة ولا انت دورت بنفسك ؟
علاء : انا دورت عليكي في القطر لما صحيت وكنت هتجنن لما عرفت انك مشيتي و دلوقتي شوفت اسمك بالصدفة علي تليفوني ومكنتش مصدق نفسي !!!
ريم : عارف لو كنت قولتلي انك دورت علي رقمي في تليفونك كنت قولت عليك كداب لأن مستحيل الفكرة دي كانت تخطر علي بالك !!!
علاء : فعلا عندك حق ، المهم انتي وحشتيني قوي بجد .
ريم : ايه اللي بتقوله ده يا علاء ؟!! عيب كده !!
علاء : لأ مش عيب ، ايوه وحشتيني قوي كمان .
ريم " تضحك " : انت كده هتخليني اندم اني كتبتلك رقم تليفوني !!
علاء : وليه مش قولتيلي انك كتبتي الرقم بدل الحيرة اللي كنت عايشها الايام اللي فاتت ؟!!
ريم : لأ ، انا سجلت رقم تليفوني علي موبايلك وقولت لو لنا نصيب نتكلم تاني هتوصل للرقم بسرعة وهتفتكر وتكلمني ولو مفيش نصيب مش هتشوف الرقم ولا هتكلمني .
علاء : الحمد لله لنا نصيب نتكلم ونتقابل تاني .
ريم : نتقابل !!!!!
علاء : ايوه يا ريم ، احنا لازم نتكلم ونتقابل ، انا حاسس انك نصيبي اللي كنت بدور عليه .
ريم : تاني ؟!!! ما انا قولتلك مش هينفع !!
علاء : انا عندي حصة دلوقتي ، ينفع نتكلم بالليل ؟؟
ريم : اممممم ، مش عارفة .
علاء : يبقي نتكلم بالليل علي الساعة عشرة .
بعد انتهاء اليوم الدراسي ...
يعود علاء من المدرسة ويتناول غذاؤه فيجد والدته كعادتها تطلب منه بعض الاموال لسداد بعض الفواتير !!
علاء : عايزة فلوس ليه يا امي ؟ ما انتي معاكي فلوس ايجار الارض !!
الام : فلوس ابجار الارض شايلاها لكسوة اخواتك البنات وولادهم .
علاء : حاضر يامه ، عايزة كام ؟؟
يغادر علاء المنزل ويستمر في اعطاء الطلبة الدروس الخصوصية حتي التاسعة مساء !!
يعود علاء مرهقا منتظرا للساعة العاشرة بشغف وسعادة !!!
الساعة العاشرة ...
يتصل علاء وترد عليه ريم : ايه ده ؟ الساعة عشرة بالدقيقة !!!
علاء : انا قاعد بعد الدقايق والثواني من الضهر لحد دلوقتي .
ريم : ياااه !! للدرجادي !!!
علاء : واكتر يا ريم ، انتي مش متخيلة من ساعة ما شوفتك حصلي ايه !!
ريم : حصلك ايه ؟؟
علاء : حبيتك .
ريم : قولتلك يا علاء انت متسرع ومندفع قوي في عواطفك !!!
علاء : لأ مش متسرع ، لكن مش عايزك تضيعي من ايدي .
ريم : انا مش في ايدك يا علاء علشان تخاف اضيع منك !! انا هكلمك بصراحة ، انا كمان ارتحتلك ، لكن ممكن نكون اصدقاء ، نطمن علي بعض ، انما جواز مش هينفع .
علاء : ليه ؟ هتقوليلي علشان اخو المرحوم ؟؟
ريم : ايوه ، ده لسه هو وامه كانوا بيكلموني في موضوع الجواز تاني البارح وقولتلهم اني مش هفكر اتجوز تاني ، ازاي عايزهم اني هتجوز واحد تاني وكمان غريب عننا !!!
علاء : وانتي عاملة حسابهم ليه ؟ مادام مفيش اولاد يبقي مفيش بينك وبينهم الا البيت ، و بالنسبة للبيت انسيه دلوقتي خالص و بعد جوازنا لما الامور تهدا ممكن تبيعيه ، انا الحمد لله ماديا ممكن اعيشك في مستوي كويس ومش هنحتاج البيت ده في حاجة .
ربم : هسألك سؤال يا علاء وتجاوبني بصراحة ؟
وفجأة تسمع ريم صوت دقات علي الباب !!!
فتقول له : اقفل دلوقتي اشوف مين ع الباب !!
تذهب ريم في قلق لتنظر فلا تري احدا خلف الباب !!!!!!
تقف ريم وتتعجب لثواني ثم تفتح الباب وتنظر علي درج المنزل فلا تري احدا !!!
قالت في خاطرها " اذن ربما كانت وهم او ربما قطة ارتطم جسدها بالباب ثم ذهبت " .
عادت الي غرفتها واتصلت بعلاء .....
علاء : مين اللي كان علي الباب في الوقت ده ؟!!
ريم : مفيش حد .
علاء : يعني ايه ؟؟ انتي بتخبي عني ؟؟
ريم : لا بجد انا فتحت الباب ملقتش اي حد !!!
علاء : ده ازاي يعني ؟؟
ريم : معرفش يمكن كان بيتهيألي او يمكن قطة خبطت في الباب وجريت .
علاء : انتي متعودة يحصل كده ؟؟
ريم : لأ ، دي اول مرة !!!
علاء " يضحك " : انتي شكلك بتخافي علشان قاعدة لوحدك ودي تهيؤات .
ريم " تضحك " : انا ؟؟؟ لاااا مبخافش ، بقولك دي اول مرررة .
علاء " يضحك " : عارفة لو اتجوزنا مستحيل يحصل كده .
ريم " تضحك " : يا عم محصلش حاجة اصلا ، بقولك تهيؤات .
علاء : خلاص مصدقك ، قولي بقي سؤالك اللي كنتي هتسأليه .
ريم " تبتسم " : قولي بقي لو افترضنا اني اتجوزت اخو جوزي ، هتزعل ؟؟
علاء : انا هتصد.م وممكن يحصلي حاجة ، و هزعل طبعا لكن مش من النصيب ، هزعل منك انتي !!!
ريم : و تزعل مني ليه ؟ الجواز نصيب .
علاء : هزعل منك علشان عارفة اني بحبك و اتجوزتي غيري .
ريم : علاء احنا منعرفش بعض الا ايام !! ومفيش بينا ذكريات ومواقف كتير علشان يكون بينا ارتباط قوي بالشكل ده !!
علاء : ريم ، انا من اول نظرة حسيت كأني اعرفك من زمان ، مش هكدب عليكي واقولك ان حبك بدأ في قلبي مع اول نظرة ، لكن هقولك ان حبك كان في قلبي من قبل ما اشوفك او اعرفك وبمجرد ما شوفتك حبك صحي في قلبي ورجعتله الحياة .
فجأة تسمع ريم صوت دقات مرة اخري علي الباب !!!!!
ريم : الباب خبط تاني !!!
علاء : متأكدة ولا بيتهيألك ؟؟
ريم : خليك معايا علي التليفون لما اشوف فيه ايه ؟؟
جريت ريم الي الباب وفتحته فجأة فأذا بحماتها ام منصور أمامها !!!
ارتبكت ريم وابتسمت : اتفضلي يا حماتي .
ام منصور : عمتتحدتي مع مين دلوجيتي ؟؟
ريم " بارتباك " : دي ماما كنت بكلمها ، تاخدي تسلمي عليها ؟؟
ثم اعطتها الهاتف !!!!
سمع صوتها علاء فاغلق المكالمة علي الفور .
ام منصور : الوووو ، الوووو .
اخذت ريم الهاتف منها : دي الشبكة جطعت ، من اول المكالمة الشبكة راح تجطع !!! ، جوليلي يامه انتي طلعتي عم سابج من شوي ؟؟
ام منصور : لا يا بنتي ، اني لساتي طالعة .
ريم : طيب ادخلي يامه .
ام منصور : لع ، اني ريداكي باكر تتدلي معاي نروحو نفرق الرحمة علي جبر ولدي .
ريم : حاضر يامه ، تعيشي وتفتكري .
ام منصور : تعيشي يا بنتي ، واحنا هنوكه راح استأذن منه تتزوجي اخوه .
ريم : تاني يامه ؟!!!
ام منصور : تاني وتالت ولا يهدالي بال الا لما اشوفك علي فرشة ولدي منصور .
ظل علاء متوترا نظرا لذلك الموقف وظل يفكر هل علمت تلك المرأة ان ريم كانت تتحدث مع رجل غربب !!! لو علمت ذلك ستكون ريم في موقف محرج وربما خطر !!! وقبل ان ينام ترك لريم رسالة يسألها عما حدث .
في اليوم التالي
استيقظ علاء وبمجرد ان فتحت عيناه امسك بهاتفهه الملقي بجانبه ليري رسالتين !!!
فتح اولهما وكانت من ريم " الحمد لله حماتي مش عرفت اننا كنا بنتكلم ، المهم متتصلش بيا النهاردة لأني هكون معاها في مشوار ، ولما ارجع انا هكلمك " .
اخذ علاء نفسا عميقا يدل علي الراحة والطمأنينة .
ثم فتح الرسالة الثانية وكانت من رقم غريب مرسلة في الثالثة فجرا " ازيك يا علاء عامل ايه ، انا مي مراتك قصدي طليقتك ، كنت بفكر فيك ومش عارفة انام وكان نفسي تكون صاحي وترد عليا ، علاء ده رقمي الجديد ، عايزة اتكلم معاك ضروري قوي ، عايزين نبدأ من جديد ، انا موافقة نرجع لبعض زي ما كنت بتقولي ، لكن ليا طلب واحد بس ، ناخد شقة في اي مكان نعيش فيها بهدوء بعيد عن مامتك واخواتك " فكر يا علاء ورد عليا ، ولا اقولك صوتك وحشني قوي ونفسي اسمعه ، اتصل عليا اسمع صوتك ونفكر مع بعض " !!!!!!
علاء يضع هاتفهه جانبا ويذهب لصنع فنجان من القهوة ويفكر .....
جاية تظهري تاني في حياتي ليه يا مي ؟؟ واشمعني دلوقتي تظهري ؟؟ ده انا ياما اترجيتك قبل الطلاق واتتي اللي كنتي مصممة بحجة امي واخواتي !!! دلوقتي راجعة وتقولي نبدأ من جديد ؟؟!!! وعايزاني كمان ابعد عن امي واخواتي البنات ؟؟ طيب ازاي وانا راجلهم الوحيد ؟!!!
للكاتب عادل عبد الله
ثم بدأ شريط ذكرياته مع مي يمر امام عينيه !!!
في المدرسة
وقبل انتهاء اليوم الدراسي جاؤه اتصال من ريم ...
علاء : اخيرا !!!
ريم " تضحك " : ايه ؟ مالك ؟؟
علاء : وحشتيني قوي وكنت همو.ت واكلمك .
ريم : ياااه !! للدرجادي !!!
علاء : قوليلي كنتي فين من الصبح ؟؟
ريم : نزلت مع حماتي كنا بنزور المرحوم .
علاء : الله يرحمه ، عرفت انك كنتي بتكلميني البارح ؟؟
ريم : لأ الحمد لله ، بس عايزة اقولك حاجة .
علاء : خير يا ريم ؟
ريم : احنا مش هنفضل نتكلم كده كل يوم صبح وليل .
علاء : ليه ؟؟ ايه اللي حصل ؟؟
ريم : علشان تشوف شغلك وانا كمان كتر التليفونات دي هتخلي اللي حواليا ممكن يشكوا فيا !!
علاء : يبقي علي الاقل نتكلم بالليل لما تكوني في شقتك لوحدك .
ريم : ما انت شوفت البارح كنت لوحدي وكنت هتقفش !!!
علاء : احنا مبنعملش حاجة غلط علشان نخاف !!
ريم : خليها بظروفها .
علاء : يعني مش هنتكلم بالليل ؟؟
ريم : قولتلك خليها بظروفها ، هقفل دلوقتي علشان هنزل اعمل لحماتي الغدا .
بعد انصرافه واثناء عودته الي المنزل ...
يجد اتصال من رقم غريب !!!
يدقق النظر في الرقم فاذا هو رقم طليقته مي !!!
يتردد علاء في الرد عليها حتي ينتهي الاتصال !!! ثم تعاود الاتصال مرة اخري فيرد عليها .....
علاء : الووو .
مي : وحشني صوتك قوي يا علاء ، لو مكنتش رديت كنت اتصلت بيك ألف مرة لغاية ما ترد .
علاء : وايه اللي فكرك بيا ؟؟
مي : ومين قالك اني نسيتك ؟ انت علطول في بالي ليل ونهار .
علاء : بأمارة ما كنت بترجاكي تراجعي نفسك قبل الطلاق وانتي اللي صممتي ؟!!
مي : لحظة شيطان يا لولو ، خلاص ننسي اللي فات ونبدأ من جديد .
علاء : وتفتكري بعد اللي حصل ببنا واللي اهلك عملوه معايا ممكن نبدأ تاني من جديد ؟!!
مي : حتي لو قلولنا لسه فيها غبار من اللي حصل علشان مؤمن ابننا ممكن ننسي اللي حصل ونبدأ من جديد !!
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا