رواية رين وادهم الفصل الخامس 5 بقلم بتول حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
رواية رين وادهم الفصل الخامس 5 بقلم بتول حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
_'مراته هو كان متجوز'!
-ايوا يا انسه متجوز بقاله سنه ونص!
_يا الله.. طيب متعرفش حاجه عن نور
-نور مين؟
_خلاص يا عم محمود متشكره
سيبته ومشيت وانا حاسه ان كان معمول عليه فيلم الي هو ازاي متجوز؟ وكان ها يتجوزني
ركبت العربيه وسوقت وانا ساكته مش قادره اتكلم
_اي يا رين في اي؟ وفين جوزك دا
-لا يا ماما م هو مفيش جواز اصلا..
صرخت ماما فجاه وهي بتقولي
_انتِ اتهبلتي الي هو ازاي يعني و بعدين الفلوس فين!
-فلوس؟ هو انتِ كنتي خايفه على الفلوس ومش خايفه على بنتك
_يا بنت انطقي فين الفلوس مش انتِ قولتي انك ها تقبضي اول لما يتم الجواز
_ياماما ما هو مفيش جواز اصلا! اقسم لك ان مفيش اي حاجه الي في دماغك دي وبعدين لو على الفلوس مش عايزين فلوس انا اشتغل على نفسي و ها دور على اي شغل في اي مستشفى صدقيني يا ماما حالنا ها يتغير وكمان ها غير العربيه الي مش عجباني دي..
-....
_ها اقتنعتِ
-انا ها تجوز!
وقفت العربيه بسرعه من الصدمه والكلام الي ماما قالته
يعني اي هاتتجوز؟
_يعني اي ها تتجوزي.. مالك يا ماما في اي
-اي ها تجوز هو الجواز حرام وبعدين ابوكي اتجوز وعايش حياته وانا كمان عايزه اشوف حياتي الي دفنتها معاكي
_دفنتيها معايا!
_الصراحه يا رين انا كنت مخبيه عليكي بقالي فتره عن الكلام دا بس انا خلاص زهقت..
_ ومين دا انشاء الله؟
-عمك!
خبط على صدري وانا مش مستوعبه الي بتقوله
-عمي! انتِ بتقولي اي لا يمكن تكوني امي..
_اه عمك.. جيه عندنا قبل كدا وانتِ في الشغل وطلبني للجواز
-وانتِ واقفتي؟ طبعا ازاي م هو معاه قرشين يا أكلنا ويشربنا صح!
-رين فهميني.. انا..
_ انتِ اي ها فاكره لما بابا طلقك ورماكي في الشارع ورماني جنبك! وقال با الحرف
'بنتك خديها مش عايزها'
لما روحتي تبوسي رجل اخوه انه يقعدك في شقه ويساعدك
فاكره مراته وعياله كان بيبصوا لينا ازاي!
_رين! حبيبتي دا كان زمان و عمك خلاص اتغير ومراته ماتت خلاص..
ضحكت وانا بقول
-وعياله فين بقا انشاء الله..
اه صحيح دا خلف تاني بعد الولدين كمان..
_عياله.. سافرو برا ومحدش بيسأل عنه
- اه وجاي يفتكرنا دلوقتى..
_ بقولك اي يا رين جواز وها تجوز والصراحه انتِ من هنا ومش ها ينفع تقعدي معايا..
-نعم!
هناك عند ادهم
كنت قاعد مش مستوعب ان مراتي واقفه قدامي...
_اي يا حبيبي مالك؟
- انتِ عملتي اي في نور يا سلمى
_ اوف بقا بتجيب السيره دي ليه احنا مش خلصنا
- انتِ ازاي عايشه! ونور فين
_نور بقت مكاني..
_يعني اي انطقي..! حبيبتك القديمه ماتت يا أدهم ها ارتحت وعقبال الجديده
-انتِ أصدق اي وبعدين ليه خليتي عمر يتصل بيا ويقولي انك موتي
_ يا عم ما متش ما انا عايشه اهو وبعدين يعني الكلام دا ميخصكش دا يخص الستات بص
مسكتها من وشها بعنف. وقولت
_انطقي عملتي اي في نور يا سلمى..
-.....
_بقولك انطقي؟! وبعدين انتِ تعرفي وين منين
-اقولك بس سيبني واهدا كدا
سيبتها وانا مش مستوعب ان الي واقفه قدامي دي مراتي..
_ نور اديتها قرشين وسافرتها الي حبيبها..
وغمزت بضحك
_حبيبها مين! نور عمرها ما هتعمل كدا
-عمر هو انت نسيت ولا اي..
_ يا سلمى بلاش تعصبيني ولا اقسم يا الله.. الا
-ها تعمل اي.. ما خلاص يعيني
..
ونظرت الي رجلي الي مكنتش حاسس بيها
_ بقيت مشلول.. نسيت اقولك الف سلامه..
مسكت نفسي با العافيه
وانا بقول
_فهميني سلمي بتعمل اي مع عمر اخويا.. وبعدين رين فين هي كمان
__'يا هانم البت متربطه من بدري'
-مين دي.. انطقي..
' انسه رين يا دكتور'
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا