القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبير العيله الفصل الخامس 5 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 

رواية كبير العيله الفصل الخامس 5 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)






رواية كبير العيله الفصل الخامس 5 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)




ذهبت عاليا مع سليم الي اسكندريه وهي في قمة غضبها لانها اول مره تكون في بلد وابنها في بلد نظرت الي سليم وهي تتحدث بغضب ..اووف مين انت عشان تخلي ابني بعيد عني ها ومين سمحلك دي اول مره اسيب زين انا عتول باخده معايا والدادا بتكون معاه انا راح اتجنن بسبب  برودك دا لا ومامتك دي ااااا....اوووف 


خلصتي .

نعم؟

انتي من اول ما طلعنا من السرايا وانا حاسس انك راح تنفجري في اي وقت عشان كدا انا ساكت وبسمعك يمكن تهدي ..


انت انت ..اوف نظر اليها بطرف عينيه وهو يبتسم ابتسامه جانبيه بعد مرور اربع ساعات وصلوا الي قصرها ترجلت عاليا من السياره لكنها استدارت عندما سألها.


راح تخلصي الساعه كام : بعد ساعه راح اروح علي الشركه الاول لان في حجات كتير متوقفه في الشركه ..ثم نظرت الي ساعة معصمها والساعه ١٠ راح ابدئ في اول عمليه .


تمام وانا في حاجه راح اخلصها وبعدين راح عدي عليكي 

بس انا هروح لوحدي اظن ان انا كبيره مش صغيره


ما عشان انا عارف انك كبيره فقولت لازم اجي واوصلك بنفسي يا ...كبيره.


نظرت اليه بيغيظ انت انت لكنها تركته وذهبت الي القصر ظل ينظر اليها الي ان دخلت ثم تحرك لكي يقضي اعماله.


( ملحوظه يا جماعه سليم بيتكلم مصري عادي لان هو درس في امريكا ومعظم شغله في محافظات مصر وبرا مصر بس اعرفوا انه لما يتكلم مصري وفجأه قلب صعيدي يبقي هدوء ما قبل العاصفه )  نرجع لروايه


في صعيد مصر في سراية طهران


في غرفه بالون الرمادي انها غرفة ادم كانت غزل تسند ادم لكي يتسطح علي السرير وبعد مجهود خلعت له جزمته وعدلت من موضع نومه ثم غطته نظرت اليه عن قرب وهي تقول في نفسها يا الله انه جميل مدت يدها ببطئ علي بشرته السمراء ولكنها فاقت من سرحانها به علي فتح باب الغرفه ولم يكن سوي زياد ..الذي علي علم بما تحمله ابنة عمه لاخيه تقدم الي فراش اخيه وهو يتطلع اليه بحزن .


جلس بجوار غزل وهو يتطلع الي ادم وهو نائم .

بتحبيه؟

قالت بعشق

جوي انا مش بحبه بس انا عشجانه ادم يا زياد بس هو مش شايفني غير اخت ليه ..قالت ذالك وبدئت في بكاء مرير انا انا بحبه  من اول ما جيت علي الدنيا من وانا صغيره يا زياد عيني مشافتش غيره بس بس ههو  ..نظر اليها زياد بحزن مد يديه وهو يمسح دموعها . بس انت تقدري تخليه يحبك في ايدك انت ادم راح يتغير قربي منه يا غزل ااانا عايزك تعرفي هو فعلا ليه ايد في موت احمد ولا لا لان انا شاكك لانه ادم تربيتي وهو عمره ما يعمل كدا لا دا صاحب عمره  ... طب اعمل ايه ..وعشان كدا انا راح اقولك تعملي ايه تمام ..تمام


في اسكندريه عروس البحر المتوسط  خرجت عاليا من القصر كانت ترتدي فستان يصل بعد الركبه لونه اسود وتركت شعرها ينسدل بحريه ولم تضع اي اداة تجميل سوي ملمع شفاه بالون الوردي  كانت تتحدث في هاتفها وهي  ولم تري من كان يتابعها عندما خرجت من القصر لوهله شعر بالغيره لكنه نفض رأسه من افكاره . 


كانت سوف تصعد الي سيارتها لكنها توقفت عندما ناداها 

عاليا

نظرت الي الخلف وتفجأة عندما رأته امامها لم يخطر في بالها انه سوف يأتي اليها الم يقل ان لديه عمل .


فاقت من شرودها عندما قال انا راح وصلك يالا !

لا

نعم

انا قولت لا انا عارفه طريقي كويس وياريت تبعد عشان انا متأخره علي الاجتماع ووو

مش عايز كلام كتير يالا ثم تركها قبل ان تتحدث نظرت اليه بصمت لكنها لم تستطيع مجادلته لان هي من الاساس متأخره.


كان يتابعها من العربيه وهو يري تقلب وجهها علم انها غاضبه منه وبشده .

فتحت باب العربيه من الخلف ولكن قبل ان تصعد قال 

والله انا مش السواق بتاع جنابك

نظرت اليه بغيظ ثم قفلت الباب بغضب وصعدت بجواره.


 في الصعيد في سرايا العزايزه كانت صباح حاضنه يزن وهي تتأمل ملامحه انه يشبه والده عندما كان في عمره نزلت منها دمعه لكنها محتها بسرعه لكي لا احد يري ضعفها


دخلت زينه وجلست بجوار والدتها وطبعت قبله علي يديها 

انا عارفه ياما انك كل اللجولتيه مش من جلبك انت كان في عيونك فرحانه ب عاليا وزين لانك ما سدجتي ان احمد اخوي راح تشمي فيه ريحته في والده ياما .


قالت صباح وهي تنظر في كل الاتجهات ما عدا اتجاه ابنتها التي عرتها عن حقيقه سعادتها ب عاليا وزين 


بس يا بت جومي من اهنيه انا لا فرحانه ولا حاجه انا انا 

متكمليش ياما شوفي نفسك وانت بتتهربي من انك تبصيلي وانت عم تتكلمي شوفي زين انت حضناه كيف كانك خايفهاه يهرب منك ووا بجولك ايه عاد بعدي عني السعادي ها وادي زين خديه انا كنت شيلاه عشان كان عم يبكي فففصعب عاليا ووو..هو انا ببررلك ليه عاد كان ناقص كومان ها .


ظلت انظار زينه علي والدتها الي اختفت من عيونها نظرت الي يزن وهو ينام بسبات باسته من خده وقالت ستك بتحبك جوي بس هي راسها عنيده شوي . 

في اسكندريه في عاليا ترجلت من الساره ثم قالت دون ان تنظر اليه شكرا .

راح تخلصي الساعه كام 

نعم؟ نعم الله عليكي 

بص يا سليم بيه انت مافيش داعي تتعب نفسك انا راح خلص واطلع علي المستشفي علي طول ف انا بقول روح خلص شغلك زي ما قولت وانا راح روح لحالي .ثم تركته دون ان تسمع الي ما كان يريد قوله.


      نهاية الفصل


بقلم اسراء عصر 

يا تري هل ادم فعلا قتل احمد

وما هي خطت زياد لكي يبرئ اخيه

وغزل راح تعمل ايه عشان تعرف الحقيقه من احمد 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع