القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قطار الأقدار الفصل السادس 6بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية قطار الأقدار الفصل السادس 6بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية قطار الأقدار الفصل السادس 6بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 


#رواية_قطار_الأقدار

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ٦


منصور : مش هنزل من هنا الا وانتي مرتي !!!

ريم : انت اتجن.نت !!! هصر.خ وأمك ومرتك هيسمعوا !!!

يضع يده علي فمها ويك.ممها ثم يقول : مادام معاندة ، اللي مش رايداني اخده بالحلال هاخده دلوقتي بالحر.ام !!!!

تحاول ريم مقاومته ولكنه كان اقوي منها وكاد يتمكن منها الا أنها استطاعت ان تعض يده باسنانها بقوة حتي تمكنت من الافلات منه .

هرولت ريم الي شقة حماتها وهي تبكي  ...

ريم " ببكاء " : ألحقيني يامه ألحقيني .

ام منصور : مالك يا بنتي ؟ فيكي ايه ؟؟؟

ريم : غيتيني يامه من ولدك منصور .

ام منصور : منصور ولدي !!! ماله ؟؟

ريم : طلعت شقتي لقيته قاعد لي في اوضة النوم واتهجم عليا وكان عايز ...

ام منصور : منصور !!! لا لا ، منصور ولدي ميعملش كده ابدا .

ريم : يامه مسكني وكان عايز ياخدني بالقوة لولا عضيته في يده وفلت منه .

ام منصور : طيب بطلي بكاء و اطلعي شقتك دلوقتي لما اشوف ايه اللي جري .

ريم : لا ، انا اخاف اطلع وهو فوق .

ام منصور : طيب اقعدي هنا ومتخافيش وانا اطلع اشوفه .

صعدت ام منصور علي درج المنزل فوجدت ولدها منصور ينزل ويمسك يده محاولا كتمان الدما.ء التي تنزف منها .

ام منصور : ايه اللي انت عملته ده ؟؟

منصور : مفيش يامه ، ده انا لسه بقولها تعالي اقعدي نتكلم قامت مسكت يدي وعضيتها !!!

ام منصور : كداب ، كلامك كدب ، تعمل كده يا ولدي ؟؟ وتتهجم علي الحرمة في دارها !!!!! والله عيب عليك !!! بدل ما تحاجي عليها وتدافع عنها !!!

منصور : انا قولت اني رايدها بالحلال بدل المرة مرات كتير ياما وهي اللي معاندة !!!

ام منصور : تقوم تعمل كده ؟؟! انزل شقتك ومتعاودش تعمل كده تاني ، وحسابي معاك بعدين .

دخل منصور شقته وذهبت امه الي ريم وقالت لها : هو نزل شقته دلوقتي وقالي انه رايدك بالحلال ، قولتي ايه ؟؟

ريم : سبيني يامه دلوقتي انا مش عارفة اتلم علي اعصابي .

ام منصور : طيب اطلعي ريحي في شقتك .


صعدت ريم الي شقتها ودخلتها بحذر خوفا من ان يكون قد عاد مرة اخري !!

وبعدما اطمئنت تماما اغلقت شقتها بالمفتاح وجلست تفكر ، بينما اعصابها مازالت مضطربة !!!


في شقة منصور ...

تري حنان زوجته اثر اسنان ريم في لحم يده !!!

حنان : مين عضك في يدك اكده ؟؟

منصور : كلب عضني .

حنان " بسخرية " : كلب ولا كلبة ؟؟

منصور : مكشفتش عليه ، انا جعان روحي هاتي الوكل .

حنان : العيال كلاتهم مش هنا ، هتاكل وحدك ؟؟

منصور : ايوه مستعجل علشان رايح مشوار .

حنان " بسخرية " : مشوار فين ؟؟ رايح تاني للكلبة ؟؟

منصور : لا رايح مشوار في شغلانة لو مشيت زين هنغتني ونبقي من الاعيان .

حنان : روح ربنا يرزقك ... ثم تخفض صوتها "" بمصيبة تاخدك "" .

منصور : بتقولي حاجة ؟؟

حنان : بقول ربنا يوسع رزقك .

منصور : طيب يلا فين الوكل ؟؟

حنان تدخل المطبخ وتخاطب نفسها " انا خابرة زين ، والله هي مش كلبه ده انت اللي كلب وتستاهل قطع يدك ورقبتك " .


علي القهوة ...

يجلس منصور مع اصدقاؤه ويتكلمون بصوت منخفض ...

منصور : انت متوكد يا حمدان ان تحت البيت عندك مقبرة ؟؟ ولا نروح ونحفر ونجيب الرجالة وفي الاخر ما ينوبنا الا ضياع الفلوس والتعب ع الفاضي ؟!!!

حمدان : متوكد يا منصور ، انا جالي بوي في المنام وقالي ، وانت عارف رؤية الميت حق .

منصور : وانت عايزني اخد الرجالة ونحفر تحت البيت حداك علشان شوفت ابوك في الحلم ؟!!

عبد الرحيم : صدقه يا منصور ، وعلي العموم قبل ما نأجر راجل واحد خد شيخ وروحوا دار حمدان وأتوكدوا قبل ما تصرف جنية واحد .

منصور : لو البيت طلع مفيش تحتيه مقابر انت اللي هتدفع للشيخ يا حمدان .

حمدان : موافق .


في شقة ريم ...

تجلس ريم ومازالت خائفة !!! يبدو ان منصور لن يتركها حتي ينال مراده !! ماذا عليها ان تفعل الان ؟ الان ليس لها مكان في هذا البيت الا بعد الاختيار بين خيارين لا ثالث لهما ، اما ان توافق و تتزوج منصور واما ان ترحل عن هذا البيت وفورا !!!

في تلك اللحظة تأتيها رسالة من علاء ... " اسف لو ضايقتك برسالتي ، انا حبيت اطمن عليكي بس مش اكتر " .

امسكت ريم بهاتفهها واتصلت به !!!

تعجب علاء حينما رأي اتصالها !!!

علاء : انا مش مصدق نفسي !! انا كنت بحلم اطمن عليكي بس فأسمع صوتك كمان !! ده اكيد امي بتدعيلي  

ريم : ازيك يا علاء عامل ايه ؟

علاء : دلوقتي فرحان وسعيد جدا ، مش شوية كنت حزين ومكتئب .

ريم : انت بجد عايز تتجوزني يا علاء ؟ 

علاء : طبعا ونفسي وبحلم اتجوزك رغم اني عارف ان الحلم ده صعب يتحقق .

ريم : ولو اتجوزنا هتقدر تحميني من اخو جوزي لو عرف مكانا ؟؟

علاء : احميكي من الدنيا كلها .

ريم : توعدني بكده ؟؟

علاء : اوعدك .

ريم : لو هتوعدني فعلا حلمك ممكن يبقي حقيقة بكره الصبح .

علاء : بتتكلمي بجد ؟؟

ريم : ايوه ، مش انت قولت ان عندك شقتك وجاهز وممكن تتجوز في اي وقت ؟؟

علاء : ايوه ، مالك يا ريم ؟؟ انتي فيه حاجة مخبياها ؟؟

ريم : انا هسافر بكره واجيلك ، لكن عندي شرط واحد .

علاء : ايه هو يا قلبي ؟؟

ريم : نكتب الكتاب بكره قبل ما ادخل بيتك !!

علاء : موافق طبعا ده حقك .

ريم " تضحك " : متفقين يا حبيبي ، واضح فعلا اننا من نصيب بعض .

علاء : من اول نظرة وانا حبيتك وحسيت انك من نصيبي .

ريم : فاكر لما قولتلك ان نصيبك زي الفل بأذن الله ؟؟

علاء : ده طلع زي العسل .

ريم : رتب امورك وانا هكلمك اول ما اركب القطر .


في منزل علاء

علاء : باركيلي يا امي .

الام : الف مبروك با ابني ، مبروك علي ايه ؟؟

علاء " يضحك " : هتجوز بكره .

الام : تتجوز !!! بكره !!! انت اتجننت ولا جاي بتضحك عليا يا واد ؟؟

علاء " يضحك " : ماعاش اللي يضحك عليكي يا امي ، انا بتكلم جد .

الام : اوعي تكون ناوي ترجع لمي طليقتك ؟؟ 

علاء : لا يا امي ، العروسة واحدة تانية غير مي .

الام : ومين العروسة ؟ وعرفتها فين وازاي ؟ وكنت مخبي عني ليه ؟

علاء : هحكيلك يا امي كل حاجة .


بعد ساعة ينصرف علاء من المنزل وتنادي أمه علي اخوته .

الام : عندي خبر مفاجأة انا نفسي مش مصدقة لغاية دلوقتي .

سهير : مفاجأة ايه يا ماما ؟

الام : اخوكم علاء هبتجوز .

علياء : يتجوز !!! هيرجع لمي تاني ؟؟

الام : لأ ، دي واحدة قابلها في القطر لما كان مسافر عند عمكم في البلد حبها وحبته وهيتجوزها بكره .

امينة : ايه التهريج ده ؟!!! ازاي يعني يتجوز واحدة ميعرفش عنها حاجة الا انها ركبت معاه القطر ؟!! ابنك ده مراهق ولا ايه ؟؟

الام : متقوليش علي اخوكي الكبير كده !!

علياء : هو ابنك خلا فيها كبير ولا صغير !!! امينة عندها حق !! ازاي يتجوز واحدة ميعرفهاش ولا احنا نعرفها ؟!!! 

الام : النصيب لما بييجي مفيش حاجة تقدر توقفه .

سهير : وازاي فجأة كده يقول انه هيتجوز بكره ؟؟! وهيتجوز فين ؟؟ 

الام : هيتجوز في شقته اللي فوق .

علياء : انتي بتتكلمي بجد يا ماما ولا بتهزري ؟؟

الام : بتكلم بجد ، ولما يرجع اخوكم اسألوه .

امينة : واحنا زي الطرش في الزفة ؟؟ علي رأي انعام سالوسة " اهلا وسهلا والف الف مبروك " .

تضحك كلا من علياء وسهير بصوت عال .

علياء : طيب يا ماما ، وانتي موافقة ؟؟

الام : اخوكم فاجئني ولا اداني فرصة اوافق او ارفض .

تضحك سهير : يبقي اهلا وسهلا والف الف مبروك يا لولو .


في غرفة علياء 

علياء : الواد علاء ده هيفضل طول عمره عب.يط !!

امينة : لأ ده مش عب.يط بس ، ده كمان مغف.ل وبينضحك عليه !!

سهير : واحنا هنسيبه كده لأي واحدة تضحك عليه ؟!!!

علياء : لا طبعا .

امينة : لما تيجي ونعرف شخصيتها ايه ؟

سهير : شخصية ايه ؟؟ دي واحدة اتجوزت واحد معرفة من القطر !! دي تلاقيها ملهاش اهل .

علياء : كله هيبان .

سهير : دي بقي تسيبوهالي لما تيجي .


بعد العصر

في شقة ريم 

ام منصور : بصي يا ريم يا بنتي اللي حصل النهاردة ده ملوش غير معني واحد .

ريم : ايوه ان ولدك منصور مش ناوي يجيبها لبر !! انا لولا اكلت عيش وملح عندكم وحافظة للي كان بيني وبين سليم الله يرحمه كنت بلغت فيه في المركز .

ام منصور : وليه متقوليش انه بيحبك !!

ريم : عنده مرته حنان يحبها برحته .

ام منصور : ويحبك انتي كمان ، وافقي يا ريم يا بنتي ، انا كبيرة وعندي خبرة في الدنيا وبقولك الصالح هو جوازك من منصور ولدي .

ريم : انتي شايفة كده يامه ؟؟

ام منصور : ايوه .

ريم : طيب عطيني يومين افكر وارد عليكي .

ام منصور : ربنا يكملك بعقلك يا ريم ، انا عارفة انك لما تفكري صح هتوافقي .

ريم : هفكر يامه بس بشرط مش يتعرض ليا لغاية ما افكر وارد عليكي .

ام منصور : معاكي حق .

ريم : بالمناسبة افتكرت اقولك الشركة اللي كان بيشتغل فيها سليم الله يرحمه كلموني النهاردة بيقولوا ان المرحوم لسه له فلوس عندهم وطلبوا اروح اخدها بكره .

ام منصور : ما انتي كنتي حداهم قريب ؟؟

ريم : لأ دي مكافأة صندوق الزمالة ، ومبلغ كويس ينفعنا .

ام منصور : هتسافري امتي ؟

ريم : هركب القطر الليلة هوصل بكره الصبح اخلص كل حاجة وارجع بكره بالليل .

ام منصور : طيب انا هسافر معاكي .

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع