القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قطار الأقدار الفصل الثامن 8 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية قطار الأقدار الفصل الثامن 8 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية قطار الأقدار الفصل الثامن 8 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات 


#رواية_قطار_الأقدار

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ٨


علاء : انا كمان اعتبرتها ماتت ، يا ريم انا بجد بجد عمري ما حبيت زي ما حبيتك يا قلبي .

ريم : ويا تري خلفت منها ولا لأ ؟؟

علاء : ولد واحد اسمه مؤمن .

ريم : كمااااااان !!!!! يعني كمان عندك ولد ؟؟

علاء : ايوه .

ريم : وليه داريت عني ؟

للكاتب عادل عبد الله

علاء : انا مش قصدت اني اداري لكن مجتش مناسبة علشان اقول .

ريم : انا حكيتلك كل حاجة عني تقريبا ، انما لا !!! ويا تري خبيت ايه كمان ؟؟

علاء : انا مش بخبي حاجة عنك يا ريم  علشان مفيش حاجة تستدعي اني اخبيها او اداريها .

ريم : اومال يعني ايه اتفاجئ انك كنت متجوز ومطلق وعندك ولد ؟؟ كنت عاملها مفاجأة مثلا ؟!!!

علاء : قولتلك مجتش فرصة اقولك .

ريم : الحمد لله اني عرفت في الوقت المناسب .

علاء : يعني ايه ؟ تقصدي ايه ؟؟

ريم : قصدي ان ابنك اولي بيك ، ارجع لمراتك وربي ابنك وانا ارجع بلدي .

علاء : لأ مستحيل !! اولا اني عمري ما هرجع لطليقتي ابدا لأن اللي عملته معايا مستحيل يخليني افكر ارجعها ، ثانيا مستحيل اسمح انك ترجعي عند حماتك وابنها ، ثالثا وده الاهم انا بحب يا ريم ومستحيل بعد ما ربنا حقق امنيتي واتجوزنا افرط فيكي .

ريم : ارجع لام ابنك علشان ابنك بتربي بينكم تربية سليمة .

علاء " بعصبية " : قولتلك مستحيل ارجعلها سواء انتي موجودة في حياتي او لأ .

ريم : انت حر ، لكن انت لازم تطلفني دلوقتي .

علاء : مستحيل يا ريم ، انا بحبك .

ريم : لو حبتني مكنتش تخبي عني حاجة زي دي !!!

علاء : وحياة حبي ليكي يا ريم مكنتش اقصد ، وحياتك عندي انا بحبم وبمو.ت فيكي ومقدرش استغني عنك .

تصمت ريم لثواني ثم تقول : فيه ايه تاني مخبيه عني يا علاء ؟؟

علاء : مفيش حاجة مخبيها ، اسأليني عن اي حاجة وانا هجاوبك بمنتهي الصراحة .

ريم : طيب قولي انت طلفتها ليه ؟؟

علاء : هي اللي طلبت الطلاق .

ريم : يعني انت كنت عايز تستمر وهي اللي رفضت وطلبت الطلاق !!!

علاء : لغاية قبل ما اطلقها كنت متمسك بها علشان ابني لكن بعد الطلاق حصل منها ومن اهلها حاجات مستحيل ارجع اعيش معها تاني .

ريم : وهي طلبت الطلاق ليه ؟

علاء : بسبب مشاكل بينها وبين امي واخواتي .

ريم : هما اخواتك عايشين معاكم و لسه مش اتجوزوا ؟؟

علاء : اتجوزوا واطلقوا التلاتة .

ريم : اااه ، يعني اخواتك ووالدتك زهقوها لحد ما طلبت الطلاق !!!

علاء : ريم ، ارجوكي بلاش تستعجلي وتحكمي علي حاجة قبل ما تعشيها !!

ريم : عايزني اعيش معاك ومع اهلك وبعد كام شهر الاقي نفسي في الشارع ، حتي اهلي مش اعرف ارجعلهم !!

علاء : مستحيل اللي بتقوليه ده يحصل ، انا مستحيل اسمح ان ده يحصل .

ريم : وافرض حصلت مشاكل بيني وبين اهلك !! تقدر تقولي هيبقي مصيري ايه ؟؟

علاء : حتي لو مش ارتحتي مع اهلي هعمل كل اللي انتي عايزاه ، المهم عندي راحتك واننا نعيش احنا الاتنين مع بعض في سعادة .

ريم : هديلك فرصة يا علاء تثبت كلامك ده .

يبتسم علاء و يقترب منها مبتسما : كنت متأكد ان قلبك الطيب هيكون ده اختيارك .

ريم : لكن ليا شرطين .

علاء : بلاش شروط يا ريم  

ريم : لأ يا علاء ، ليا شرط ولو مش هتوافق عليه يبقي كل واحد يروح لحاله من دلوقتي .

علاء : قولي يا ريم !!

ريم : شرطي انك مش هتلمسني لغاية لما اتأكد انك مش مخبي عني حاجة تانية .

علاء : يعني ايه ؟؟ يعني تبقي مراتي حلالي وفي بيتي ومقدرش ألمسك ؟!!

ريم : ايوه ده شرطي .

علاء : لكن كده حرام عليكي !!! المفروض تدي جوزك حقه لو طلبه !!

ريم : ده وضع مؤقت لحد ما اتأكد منك ، بعد كده هكون مراتك في الوقت اللي تحبه .

علاء : انتي كده هتعذ.بيني ؟!!

ريم : معلش صدمتي النهاردة كبيرة ولازم اثق فيك علشان نعيش حياتنا بشكل طبيعي .

علاء : واهون عليكي ؟؟

ريم : زي ما هونت عليك تخدعني .

علاء : انا مش خدعتك !!

ريم : خلي الايام والافعال هي اللي تثبت ده .

علاء : وهنقعد كده قد ايه ؟؟

ريم : مش كتير ، شطارتك انك تثبتلي انك تستحق ثقتي وحبي ليك .


في غرفة سهير

سهير : شوفتي يا امينة البت ريم دي طلعت حلوة اوي .

امينة : وايه يعني الحلوين كتير .

سهير تقف امام المراة وتنظر لجسدها الممشوق ولوجهها المبتسم الجميل وتقول : طيب قوليلي بصراحة هي اجمل ولا أنا ؟؟

علياء : انتي اتهبلتي يا بت !!

سهير : قصدك انها احلي مني ؟؟؟

علياء : احلي منك بكتير اوي .

سهير : علشان بيضا يعني ؟!! وايه يعني بس انا جسمي احلي منها .

امينة : بت يا سهير انتي عايزانا نكدب عليكي ونقولك انك احلي منها ؟!! الصراحة هي احلي بكتير اوي !!

سهير : حتي لو هي احلي لكن انا د.مي خفيف .

امينة : لسه منعرفش اذا كان د.مها خفيف ولا لأ .

علياء : والنعمة انتي وهي ا.هبل من بعض .

امينة : ليه ؟؟

علياء : بتفكروا في مين احلي ومين مش احلي و ناسيين الاهم .

سهير " بسخرية " : وايه هو الاهم يا ست الناظرة ؟؟

علياء : ان العروسة والعريس دلوقتي مبسوطين فوق واحنا قاعدين هنا وكل واحدة فينا مطلقة وقاعدة جنب اختها تشكي همها !!!

سهير : عندك حق !! انا تعبت وعايزة اتنيل اتجوز !! مش هفضل قاعدة كده وكل الي بيطلقوا بيتجوزوا حواليا !!

امينة : مين اللي اتطلق واتجوز ؟! ما انا واختك قاعدين جنبك اهو !!

سهير : طليقي اللي اشوفه والع اتجوز ، واخوكي كمان اتجوز .

امينة : عارفين انا نفسي في ايه دلوقتي ؟؟

علياء : انا عارفة .

امينة : لأ ، مش اللي في دماغك .

علياء : اومال نفسك في ايه ؟

امينة : نفسي سقف الاوضة دي يقع بيهم .

علياء : ايوه اللي فوق الاوضة دي اوضة نومهم .

سهير " تضحك " : ايه رأيكم اطلع اضايقهم شوية ؟؟؟

علياء : بجد ؟؟ 

امينة : اخوكي مش هيسكت وهيبهد.ل الدنيا !!

سهير : مش مهم ، هطلع اضحك عليهم شوية .


تصعد سهير وتدق جرس الباب !!!

يفتح علاء الباب ومازال بملابسه !!

علاء : فيه ايه يا سوسو ؟؟

سهير : طالعة اشوفك عايز حاجة يا عريس ؟؟

علاء : لا شكرا .

سهير : طيب استني لما اشوف التلاجة ناقصها حاجة ؟؟

وتدخل سهير سريعا وسط دهشة علاء !!! وتفتح باب الثلاجة وتتصنع النظر بها ثم تقول : لا تمام كل حاجة موجودة .

علاء : ما انا قولتلك مش عايز حاجة  

سهير : طيب لو احتجتوا اي حاجة نادي عليها اجيبهالك .

علاء : متشكرين يا ستي يلا اتفضلي بقي من غير مطرود .

سهير : هي العروسة فين ؟؟

علاء : وانتي مالك ؟!!! انتي مش حاسة نفسك حشرية قوي زيادة عن اللزوم ؟؟!!!

سهير : يعني انا غلطانة ؟؟!! ماشي يا عريس انا نازلة .

علاء " يضحك " : انزلي ومطلعيش تاني .

سهير " تضحك " : ليه ؟؟

علاء : انتي هتستعبطي يا بت ؟!! يلا انزلي قبل ما اقفل الباب في وشك !!

سهير : بقي كده ؟!! طيب يا لولو انا زعلانة منك .

علاء " يضحك " : احسن ، يلا بقي امشي .


نزلت سهير الي اخوتيها تضحك !!!

علياء : بتضحكي ليه يا بت ؟؟ 

امينة : احكي واخلصي وبطلي ضحك .

سهير : دخلت الشقة غصب عنه .

علياء : وشوفتي ايه ؟؟

سهير : اخوكي باين عليه متضايق وكان لسه لابس هدومه !!!

امينة : بجد ؟؟؟

علياء : ده معني كده انهم لسه مدخلوش !!!

سهير : دول طالعين من اكتر من ساعتين !!!

امينة : يا تري ايه اللي حصل ؟؟

علياء : معقول بقالهم ساعتين قاعدين بيتكلموا ؟!!!


 في منزل ام منصور

تعود ام منصور الي منزلها وتبدو عليها علامات الحزن ظاهرة بشدة !!

حنان : ايه اللي حصل يامه ؟؟ منصور فين و ريم فين ؟؟

ام منصور : منصور في مصر بيدور عليها !!

حنان : وهي راحت فين ؟!

ام منصور : معرفاشي راحت فين ، اسكتي بقي .

حنان : ايه اللي حصل يامه ؟؟ ومنصور هيعاود امتي ؟؟

ام منصور : ريم سابتني واختفت ولغاية دلوقتي مرجعتش !!

حنان : هتكون راحت فين ؟؟

ام منصور : مش محتاجة ذكاوة ، اما ماتت في حادثة او طفشت !!

حنان : طفشت !!

ام منصور : هنعرف اللي حصل لما جوزك يعاود .


في القاهرة 

يجوب منصور اقسام الاستقبال في المستشفيات الكبري بحثا عن ريم دون اي جدوي !! ثم يذهب الي احد اقسام الشرطة ويقدم بلاغ بتغيب ريم !!!


في شقة علاء

ريم داخل غرفة النوم مغلقة الباب !! وعلاء يجلس في غرفة اخري شارد الذهن حزين !!!

افكار كثيرة تطارده ...

معقول في اللحظة اللي حسيت فيها اني حققت حلمي يضيع منها في لحظتها !!!

يعني المفروض دلوقتي اني افضل عايش كده عازب لغاية ما اثبتلها اني مش مخبي عنها حاجة !!!

واضح كده ان ريم مش حبتني زي ما انا حبتها !!! طيب وبعدين ؟!!! 

يعني انا المفروض انام هنا لوحدي بردو !!!

لاااا انا لازم اخد موقف !! دي مراتي وحلالي !! اومال انا اتجوزتها ليه ؟!!

ينهض علاء من مكانه ويذهب الي غرفة النوم فيجد الباب مغلق !!!

علاء : افتحي يا ريم نتكلم .

ريم : انا هنام ، نبقي نتكلم الصبح .

علاء : يعني انتي عايزة تنامي علي السرير وانا انام علي الارض ؟!!!

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع