رواية قطار الأقدار الفصل التاسع 9 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية قطار الأقدار الفصل التاسع 9 بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_قطار_الأقدار
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٩
علاء : افتحي يا ريم نتكلم .
ريم : انا هنام ، نبقي نتكلم الصبح .
علاء : يعني انتي عايزة تنامي علي السرير وانا انام علي الارض ؟!!!
ريم : انت تعمل حسابك في مكان تاني تنام فيه .
علاء : لكن انا عايز انام علي سريري !!
ريم : لو عايز تنام هنا يبقي انا اللي هنام في الاوضة التانية !!
علاء : خلاص يا ريم ، خليكي فاكرة الموقف ده !!!
ريم : وانت كمان خليك فاكر انك خبيت عني انك عندك ولد وكنت متجوز .
في شقة سهير
امينة : انتي هتفضلي صاحية تفركي كده طول الليل !!!
سهير : مش عارفة انام .
امينة : بطلي فرك ونامي يا بنتي ، مش هنفضل صاحيين طول الليل .
سهير : انا مش هفضل قاعدة كده !!
امينة : صح ، يلا بقي نامي احسن .
سهير : لأ انا قصدي مش هفضل قاعدة من غير جواز كده !!!
امينة : خلاص اول واحدة يتقدملك وافقي واتجوزيه .
سهير : اللي بيتقدملي اما متجوز وعايز ست تانية لزوم الفرفشة واما كبير في السن وعلي المعاش وعايز ست بعد المرحومة !!
امينة " تضحك " : وانا عرفاكي بتحبي الفرفشة يبقي تتجوزي اللي عايز الفرفشة .
سهير : يا حبيبتي ده بيكون عايز يتجوز كام شهر كده علي ما يزهق منها ويطلقها !! وانا هربط نفسي بواحد زي كده ليه عنده ست واولاد ؟!!
امينة : كفاية حرام عليكي عايزة انام .
سهير : نامي يا ختي .
امينة : لو اتكلمتي هروح انام جنب علياء واسيبك .
سهير : لا لا خلاص ، ما انتي عارفة بخاف انام لوحدي .
صباح اليوم التالي
ام علاء واخوته يصعدون شقة علاء وريم ومعهم بعض الهدايا ...
يدق جرس الباب وعلاء مازال نائما !!
تستيقظ ريم سريعا وتنهض وتذهب الي علاء في الغرفة الاخري وتوقظه .
يستيقظ علاء ويقوم ليفتح باب شقته .
تدخل ام علاء بابتسامة عريضة وتحت.ضن ابنها ...
ام علاء : ااف الف مبروك يا حبببي .
علاء " مبتسما يفرك عينيه " : الله يبارك فيكي يا ماما ، اتفضلوا .
علياء : الف مبروك يا عريس .
علاء : الله يبارك فيكي ، عقبالك .
سهير : الف مبروك يا لولو .
علاء : الله يبارك فيكي يا سوسو .
سهير : اومال فين العروسة .
علاء : نايمة جوه .
سهير : هدخل اصبح عليها .
امينة : انت كنت نايم بهدومك ولا ايه ؟!!
علاء : اييه !! لا لا ، ده انا لبست البطلون اللي كان جنبي .
ام علاء : مالك يا علاء ؟ شكلك كده ...
علاء " مقاطعا " : شكلي ايه ؟
ام علاء : شكلك مكنتش نايم في سريرك !!!!!
علاء : لا ، كنت نايم في سريري .
علياء " تضحك " : شكلك كنت نايم علي الكنبة .
علاء : ايه اللي بتقوليه ده ؟!!
ام علاء : ايه اللي حصل يا واد ليلة البارح ؟؟
علاء " يضحك " : ايه يا ماما الكلام ده ؟!! هو انا لسه اول مرة اتجوز ؟!!!!
ام علاء : شكلك مش مبسوط وباين عليكي نمت ع الكنبة زي البت ما قالت !!
علاء : ما انتي عارفة يا امي مفيش خطوبة و لسه مش اخدنا علي بعض .
ام علاء : تبقي المضروبة نيمتك ع الكنبة يا شملول !!! انا داخلالها ....
علاء : استني يا ماما .
نهضت ام علاء ودخلت مع علياء وامينة الي غرفة النوم بالرغم من محاولته منعهم !!!
في غرفة النوم
تدخل ام علاء وتقول لها : ايه يا عروسة ، اقول صباحية مباركة ولا اقول فرصة تانية ؟؟
ريم : مش فاهمة !!!
ام علاء : اخرجي يا بت انتي وهي علشان افهم العروسة .
خرجت اخوات علاء يضحكون ويتلمزون بينما علاء في منتهي الاحراج !!
ام علاء : بصي يا بقي يا بنتي ، زي ما انتي شايفة علاء ده ابني الوحيد علي البنات يعني لازم اشوفه مبسوط وسعيد .
ريم : ربنا يخلهولك يا ماما وتشوفيه اسعد حد في الدنيا .
ام علاء : ومادام انتي بقيتي مراته تبقي انتي هتكوني سبب سعادته او سبب لاقدر الله تعاسته .
ريم : ربنا يقدرني واقدر اسعده .
ام علاء : وهتسعديه ازاي لما تنيميه ليلة دخلته علي الكنبة ؟!!!
ريم : مين اللي قالك كده ؟! هو ؟؟؟
ام علاء : لا يا حبيبتي ، دي مش محتاجة حد يقول ، شعري الشايب ده مش من فراغ !! انا ابص في عين اللي قدامي افهم اوله واخره ايه .
ريم : قصدك ايه ؟؟
ام علاء : قصدي انتي عارفاه ، و هقولك كلمتين يكونوا حلقة في ودنك ، الست اللي متسعدش جوزها متستاهلش تدوق شقاه .
ريم : و حضرتك شايفة ان ابنك ينفع يخبي عني انه كان متجوز ومخلف ومعرفش الا بعد الكتاب وبالصدفة ؟؟
ام علاء : مش عيب انه اتجوز وطلق ، حتي لو طلق الف مرة ، هو راجل ومفيش حاجة تعيبه .
للكاتب عادل عبد الله
ريم : طيب بصي يا حماتي .
ام علاء : حماتي !!!
ريم : ايوه ، انا كمان مش صغيرة وعارفة حقوقي وواجباتي كويس ، وزي ما علاء له عليا حقوق انا كمان ليا عليه حقوق .
ام علاء : لما حاجة تنقصك في بيتك تبقي تتكلمي كده .
ريم : واضح ان بدايتها كده مش هيكون بينا تفاهم ، يبقي نخرج بالمعروف احسن .
ام علاء : يعني ايه ؟؟
ريم : يعني نجيب المأذون دلوقتي وكل واحد يروح لحاله .
يفتح علاء الباب ويدخل .....
علاء : فيه ايه يا ماما ؟ فيه ايه يا ريم ؟؟ استهدوا بالله يا جماعة .
ام علاء : شكلك مش مالي عين عروستك يا حبيبي !!!!!
علاء : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ؟!!
ريم : واضح كده ان مش هنعرف نعيش مع بعض ، ياريت تجيب المأذون دلوقتي وكل واحد يروح لحاله .
علاء : ماما بعد اذنك ، حضرتك جيتي تباركلنا الله يبارك فيكي ، ارجوكي سبينا مع بعض احنا نشوف ونحدد شكل حياتتا .
ام علاء : اباركلك علي ايه يا عين امك يا .....
علاء : ماما ارجوكي كفاية .
ام علاء : انا هسيبكم و اطلع ، يا خسارة الرجالة !!!!!
تنصرف ام علاء واخواته
علاء : ينفع كده يا ريم ؟!!! تخلي شكلي بالمنظر ده قدام اهلي !!!!!
ريم : وانت عجبك كلام امك ؟!!
علاء : كل ده بسبب عنادك .
ريم : لأ ، كل ده بسبب انت كدبت و داريت عليا انك مطلق وعندك ابن .
علاء : تاني يا ريم ؟!!! انتي هتمسكهالي ذلة بقي ؟!!!
ريم : وهو انا كدبت ولا دي الحقيقة ؟؟
علاء : ثم تعالي قوليلي ايه كلمة الطلاق اللي كل شوية تقوليها دي ؟؟ انتي مش بتحبيني ؟؟؟
تصمت ريم وتنظر في الاتجاه الاخر .
علاء : ردي عليا بتحبيني ولا لأ ؟؟
ريم : ايوه .
علاء : يبقي ننسي اي حاجة ممكن تزعلنا من بعض ونبدأ حياتنا يا حبيبتي .
ريم : احاول .
يجلس علاء بجوارها علي الفراش ويقترب منها !!!
ريم : عايز ايه ؟؟
علاء : انتي عارفة يا قلبي .
ريم : ااااه ، عايز .....علشان منظرك قدام اهلك !!!
علاء : لأ طبعا ، انا اهلي عارفين اني راجل وسيد الرجالة ، انتي نسيتي اني كنت متجوز ومخلف ولا ايه ؟؟
ريم : شوفت بقي !!! انت اللي بتقول اهو !!!
علاء : خلاص خلاص ، يلا بقي يا حبيبتي .
ريم : طيب مش دلوقتي .
علاء : اومال امتي بس ؟؟؟؟؟
ريم : اديني فرصة يا علاء .
يعود منصور الي بلدته
ام منصور : عملت ايه يا ولدي ؟؟
منصور : مفيش حس ولا خبر عنها يامه !!
ام منصور : يعني ايه يا ولدي ؟؟
منصور : يعني ريم ما.تت يامه .
ام منصور : ما.تت !! انت عرفت انها ما.تت ؟
منصور : لأ معرفتش ، هي سواء لساتها عايشة او ميتة ما.تت .
ام منصور : يعني ايه ؟؟
منصور : يعني حتي لو لساتها حية لازم تمو.ت .
ثم ينهض منصور و يخرج من الدار مهرولا الي دار اهل ريم !!!
يقف امام الدار وينادي علي ابو ريم ...
منصور : يا عبد الرازق ، يا عبد الرازق ..
يخرج ابو ريم ومها من باب الدار ...
ابو ريم : فيه ايه يا منصور ؟؟
منصور : بنتك هربت يا عبد الرازق .
ابو ريم : هربت !! هربت كيف ؟؟
منصور : كانت مع امي في مصر وتركتها وهربت .
ابو ريم : لا متقولش اكده .
منصور : لأ اقول ، انا روحت مصر بنفسي وعرفت انها هربت ومش هتعاود !!!
يقف ابو ريم في خجل ثم يقول : وهربت ليه ؟
منصور : هربت علشان مش عايزاني اتجوزها واستر عليها !! الظاهر انها شافتلها شوفة هناك او ....
ابو ريم : يا منصور يا ولدي عيب اللي بتقوله ده !!!
منصور : العيب اللي بنتك عملته ، ودلوقتي قدامك حل من اتنين قدام اهل البلد كلاتهم ، اما انك تقول بلسانك ان بنتك ريم ما.تت واما تاخد مرتك وعيالك وترحل من هنا .
ابو ريم : ولو ...
منصور : ولو مش عملت كده تبقي حكمت علي نفسك واهل بيتك بالمو.ت !!
يري ابو ريم اهل القرية تتعالي همساتهم !!! ويشعر بالخزي !!!
ابو ريم : انت متوكد انها هربت ؟؟؟
منصور : ايوه ، اومال جاي اتبلي عليها اياك ؟؟؟
ابو ريم : تبقي ما.تت ، ريم بنتي ما.تت .
منصور : سمعتوا يا اهل البلد ؟ ابوها قال انها ما.تت ، اللي يشوفها قبل مني يخل.ص منها ،وانا لو شوفتها هجيلكم ورا.سها في يدي !!!
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا