القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شمس الصعيد الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله

 

رواية شمس الصعيد الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون  للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله 



رواية شمس الصعيد الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون  للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله 



26=شمس الصعيد


الحلقة السادسة و العشرون

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


توقفنا عندما نزلت شمس الصغيرة فى يد والدها ووجد جدها وجدتها وقصي وخالها يجلسون على السفرة فى انتظارها


شمس الصغيرة : الله رقاق حبيبتي يا شموسة

شمس الكبيرة بابتسامة : بالف هنا يا عمري

وهدان : عامله ايه دلوقتي يا قلبي

شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله وهودي

شمس الكبيرة بغيظ : نتلم بقي علشان مخليش الطبق اللي قدامك يسلم على وشك

شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبتي يا شمسي الملوخية سخنة وانا عاوزة اتجوز سليمة

قصي بلهفة : عوزة تتجوزي بجد

شمس الصغيرة بابتسامة : وهودي جوزني بقي مش خلاص السن حكم ولا عاوزني ابور وفضل قاعدة فى اربيزك أو طلق شمس ديه وجوزني انا

شمس الكبيرة بغيظ : جوزوكي حمارة عارجة ملكيش دعوة جوزي يا بت عندك قصي روحي اتجوزيه

شمس الصغيرة : قصي مين ده لا طبعا انا عوزة موز كده

حامد بابتسامة : والله البت بتفهم

قصي : نعم يا بنت حامد وانا مش موز

شمس الصغيرة ببرود : لا طبعا انا ناوية اطلع على تركيا اجيب من هناك عريس موز كده تقفيل السنة وجوزه

قصي بغيظ : عجبك كلامها يا خالي

حامد بابتسامة : براحتها على الآخر

قصي بغيظ : وانت يا جدي عجبك

وهدان بابتسامة : والله يا قصي مقدرش اقف فى طريق سعادتها و فرحتها انا نفسي اشفها متهنية مع راجل بجد يحافظ عليها ويسعدها ويريح بالها و قلبها

شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يخليك ليا يا حبيبي

قصي بعشق : شمسي وقمري ونجمتي الغالية تقبلي تتجوزيني

شمس الصغيرة : افكر

قصي : براحتك معاكي بس 5 دقايق وبعد كده هسحب العرض

شمس الصغيرة بردح : نعم يا روح امك متتلم يا بن مي هو انت متفرعن على ايه

قصي بابتسامة : متفرعن علشان انا بعشق اجمل نساء الكون وملكة قلبي وروحي

شمس الصغيرة بمشاكسة : هي مين ديه قصيي

حامد بغضب : لم نفسك يا بن صالح وملكش دعوة بنتي

منصور بابتسامة : والله يا قصي انت بتفهم عاكس يا كبير عاكس الله يساهله

قصي بابتسامة : جدو انا عاوز اتجوز قولت ايه

وهدان بابتسامة : هقول ايه يعني مبروك

حامد بغيظ : هتجوز مين ان شاء الله

قصي ببرود : بنتك يا خالي

حامد ببرود : معنديش بنات للجواز

قصي ببرود : براحتك يا خالي بس هتجوزها بردو

وهدان بستغراب : انت بجد مش موافق يا حامد

حامد وهو يحضن شمس : لا انا عاوز بنتي تفضل جمبي لغاية متعجز

شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبي انا هفضل جمبك مفيش قوة على وش الارض تقدر تبعدني عنك انا بنوتك الصغيرة

شمس الكبيرة : مالك يا حامد متسيب العيال يفرحو يعني مش نفسك تشيل ابن او بنت شمس بين حضنك

حامد : نفسي بس هو هياخدها مني وانا عوزها دايما في حضني

قصي بابتسامة : وانا عمري مهحرمها من حضنك يا خالي بس انا بحب شمس وربنا يعلم انا مستعد انفذ اي اوامر ليها بس تبقي مراتي وملكي

حامد : يعني هتفضل تجبها هنا ومش هتمنعها عني

قصي : يا عم حامد انا اصلا لاجى في البيت ده والمثل بيقول ايه الست مترح ميكون جوزها صح

شمس الكبيرة : صح يا قصي صح بص عوزاك تصبحها بعلقة و تمسيها بعلقة

شمس الصغيرة ببرود : ليه وهدان كان عملها فيكي ولا حامد كان عملها في نجمة الله يرحمها

حامد بلهفة : انا ارفع ايدي على روحي كانت اتقطعت

قصي بجدية : انا متجوز ست مفيش منها اتنين وواثق و متأكد بانها ست بمليار راجل ولو فى وسط مليار راجل

وهدان بجدية : شوفو شغلكم وحالكم وحددو يوم وحنا معاكم

شمس الكبيرة بابتسامة : مبروك يا قلبي


ابتسمت شمس للجميع بسعادة اما قصي فكان يطير من الفرح لأنه واخيرا فاز بملكة قلبة ونجمة حياتة


شمس الصغيرة : امال فين بدر

شمس الكبيرة : راح يقعد مع امه يومين


استاذنت شمس الصغيرة منهم وخرجت ووقفت مع هاري وطلبت منه أشياء وهز رأسه بطاعة


جلست شمس فى مكانها المعتاد


بحث قصي عن شمس واخبره هاري على مكانها فذهب لها وجلس بجوارها ولم تشعر شمس بيه


قصي بحنان : مالك نجمتي

شمس : لا رد

قصي باستغراب : شمس حبيبتي مالك

شمس بانتباة : هااااا نعم قصي

قصي : لاااااا انتي مش معايا خالص

شمس بابتسامة : معلش قصي دماغي مشغوله

قصي بعشق : مالك يا قلبي

شمس بتنهيدة : والله يا قصي دماغي مشغولة بفكر شوية عندي شغل كتير الفترة الجاية ولازم يخلص

قصي بحنان : زين و حاتم موجودين بلاش تشغلي دماغك الحلوة ديه

شمس بابتسامة : اشطا هنرجع بكرا بإذن الله

قصي : معاكي يا قلبي لغاية آخر العمر

شمس بدلع : بجد يا خديوي


احم احم احم


شمس الصغيرة بجدية : في ايه يا عم جبل

جبل : فى ناس طالبة جلسة بسرعة

قصي : جلسة ايه

شمس الصغيرة : جلسة عرفية ماشي عم جبل دخلهم وانا جاية وراك


مشي جبل وقامت شمس و قصي ودخلو جوا وصعدت إلى الأعلي وبدلت ملابسها ولبست عباية باللون الاخضر ونزلت


وهدان بابتسامة : جاهزة يا قلب وهدان

شمس الصغيرة بابتسامة : جاهزة يا قلبي

شمس الكبيرة بغيظ : اتلمي يا زفتة

قصي : هو ينفع احضر الجلسة

وهدان بابتسامة : تعالى طبعا علشان تعرف انت واخد مين

شمس الكبيرة بفخر : واخد ست البنات وقوة الصعيد و فخر العيلة شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله

وهدان بضحكة : راضية عليها دلوقتي

شمس الكبيرة بابتسامة : هفضل راضية عليها لغاية مموت وبعد مموت

شمس الصغيرة بابتسامة : تسلميلي يا قلبي ربنا يمد فى عمرك


دخلت شمس وبجوارها جدها وخلفهم حامد وقصي


جلست شمس و وهدان في مكانهم المعتاد فى منتصف الغرفة و حامد و قصي على شمالهم


شمس بجدية : بسم الله نفتح الجلسة

الراجل بدموع : الحق و العدل يا كبيرة

شمس بجدية : ومن ميتي احنا مش بننصر الحق والعدل

الراجل بدموع : حق بنتي يا كبيرة

وهدان بهدوء : اهدي يا حاج وحكي اللي حصل

الراجل : انا و بتي شغالين في أرض الباشا وابنه الكل عارف انه عياره فالت ومش بيحترم حد اول امبارح ضربني قدام الانفار و بتي صرخت فيه وسبنا الشغل عنده النهاردة وهى راجعة من الغيط اتأخرت عن معادها ومن شوية لقتها داخلها عليا اهي اهي اهي اهي اهي اهي اهي

شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : بتك زينة بختم ربها


لم يرد الراجل وكتفي بالبكاء فشتعل غضب شمس


شمس بغضب وصوت كالرعد : جبل جهز الرجالة والفرسة

جبل : اوامرك يا كبيرة

الراجل : بس يا كبيرة محدش بيقدر يقف قدامه

شمس بغضب و عظمة : لسه متخلقش ولا هيتخلق اللي يكسر الحق وعدل ربنا وحق بتك هيكون عندك النهاردة اطمن مرعي

مرعي : اوامرك يا كبيرة

شمس بجدية : تاخد الحاج و تروح معاه على بيته وتجيب بنته و شيخ الجامع ودفترة مفهوم

مرعي : مفهوم يا كبيرة

جبل : الرجالة جاهزة يا كبيرة

شمس بجدية : مصطفى لم اهل البلد وقول للحاجة تجهز الفرح

شمس بجدية : يالا بينا


خرجت شمس الصغيرة بكل غضب وهى على أتم استعداد لحرق الاخضر و اليابس كيف لذلك المعتوة الإعتداء على شرف امرأة ويهين رجل كبير في العمر


قصي : خالي هي شمس هتعمل ايه

حامد بابتسامة : هتجيبة تحت رجليها

وهدان بابتسامة : ويا سلام لو كان بنفس الهدوم اللي عليه هيبقي هنا

قصي : مهما كان لابس

حامد : والله مرة جابت راجل *******

قصي بصدمة : يخربيت عقلها


اخذت شمس الرجالة وتوجهت لعزبة الباشا وعندما رائها الحرس فتحو باب القصر ونحنو لها


نزلت شمس من على الفرسة ودخلت إلى القصر وخلفها الرجالة


محمود الباشا : اهلا اهلا بكبيرة الصعيد

شمس بغضب : فين ******** ابنك

مروة الباشا : انتى اذاي تشتمي اخويا وتدخلي علينا كده

شمس بغضب أعمي : اخرسي يا حرمه انا شمس المنشاوي كبيرة الصعيد ودخل اي مكان انا عوزاه


شاورت شمس للرجالة فصعدو بسرعة الي الاعلي وامسكو بذلك الشاب وجروه خلفهم ونزلو


شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : هو ده ******* هتوه ورايا وهاتو كمان البت ديه


خرجت شمس الصغيرة بنفس القوة


وصلت شمس الي القصر ووجدت اهل البلد فى انتظارها


وقفت شمس بعظمة و قوة يليقو بها


شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : النهاردة باسل الباشا هيكتب كتابة على زينة المحمدي وبكرا الفرح

محمود الباشا بغضب : انتى اتجننتي ابني مش هيتجوز حد

شمس بغضب : قدامك حل مفهوش راجعة يالجواز يالموت وانا على اتم استعداد ادفنه حي ومش هتبقي أول مرة ولا اخر مرة اخترت ايه ياما بنتك الحلوة هيحصل فيها نفس اللي عمله ابنك فى بنات الناس

احدي الشباب : وانا مش موافق زينة ملكي وانا اولي بيها

شمس بغضب : ده عند امك انا حكمي نافذ

المحمدي : انا موافق على كلام الكبيرة

شمس بجدية : فين شيخ الجامع

شيخ الجامع : انا هنا يا كبيرة

شمس الصغيرة بجدية : مجهز دفترك

شيخ الجامع : جاهز يا كبيرة


تم كتب كتاب زينة على باسل وضمنت شمس الصغيرة جميع حقوق زينة


شمس الصغيرة بشر : كده زينة خدت حقها ناقص حقي انا بقي

قصي لوهدان : هي هتعمل ايه

وهدان : اتفرج يا ولدي على شغل الكبيرة


مسكت شمس الصغيرة باسل وفضلت تضربه بشده وقوه تحت هتاف اهل البلد بها وصراخ محمود و مروة عليها


رمت شمس الصغيرة باسل من اديها بكل قرف


شمس الصغيرة بجدية : بكرا بإذن الله الفرح الحاضر يعلم الغايب وانت يا باشا خد ابنك واوعي تنسي بكرا فرح المحروس ابنك والحلوة بنتك هتشرف معانا لغاية الفرح مش اخت العريس يالا


غادر اهل البلد وهم يقسمون بانهم يامنون على أرواحهم مع كبيرتهم


دخلت شمس إلى القصر وجدت الفتاة تجلس امام جدتها فتوجهت لها وقامت بصفعها فشهق الجميع


شمس الصغيرة بغضب : القلم ده علشان يفوقك ويعرفك ان شرفك لو حد يفكر يقرب منه تقتليه من غير تردد مفهوم

زينة بدموع : غصب عني يا كبيرة

شمس الصغيرة بغضب وهي تصفعها : من اللحظة ديه لو حد فيهم مس شعره منك ايدك تسبق لسانك وعرفي انك قوية ومفيش حد يقدر يقف قدامك والكلمة عندك بمية ولو فكر واحد منهم يهينك متحترمش حد

زينة بدموع : مفهوم يا كبيرة بس انا مش عوزة افضل معاه انا وافقت علشان سمعتي و سمعه ابويا وكلام الناس

شمس الصغيرة بابتسامة : انا معاكي فى اي قرار تاخديه

زينة بابتسامة : شكرا يا كبيرة

شمس الصغيرة : ام السعد

ام السعد : اوامرك يا ست الناس

شمس الصغيرة : وصلي العروسة علي الأوضة


جلست شمس الصغيرة بعد صعود زينة ونظرت لهم


قصي : انا برجع في الجوازة يا جماعة

شمس الصغيرة بردح : ده عند امك يا بن مي

وهدان بابتسامة : البضاعة المباعة لا ترد ولا تستبدل

حامد بضحك : انت ادبست خلاص يا حلو

قصي بعشق : واحلي تدبيسه يا قلبي

شمس الصغيرة بابتسامة : انا هطلع انام علشان الفرح بكرا وهودي عوزة انام

شمس الكبيرة : ورحمة امك يا بت نجمة لو مبعدتي عن جوزي لقتلك

شمس الصغيرة بدلع : وهودي انا ولا ديه

وهدان بابتسامة : انتى طبعا يا قلبي

شمس الكبيرة بغيظ : ماشي يا بن عمي ابقي اعرف تلمها بقي

قصي بضحكة : شكلك هتتقطعي يا كبيرة

شمس الصغيرة بتحدي : طب ورحمة امي اللي هي بنتك لهينام وهدان فى حضني وهنشف يانا يا انتى يا بنت فرحة

وهدان بضحكة رنانة : يعني اختار مين فيهم حب العمر كله ولا بنت عمري

حامد وهو يضم شمس الصغيرة : خلاص أميرتي هتنام في حضني انا يالا بقي


سحب حامد يد شمس وصعدت الي الأعلي وهي تغيظ جدتها


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الصباح

🌞🌞🌞🌞🌞


صحيت شمس وعادت إلى غرفتها واخذت دش بارد لعله يريح اعصابها وتؤضات وخرجت تصلي فروضها


مر الوقت ونزلت شمس الي الأسفل وكان الفرح منصوب لنقل العروسة إلى منزل عريسها وبالفعل و بعد صلاة الظهر خرجت العروسه من قصر المنشاوي وهي بفستانها الأبيض تنزف لمنزل عريسها


بعد فترة غادرت شمس و قصي الي القاهرة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في القاهرة

🌞🌞🌞🌞


عادت شمس والجميع يمارس أعمالهم لتحديد موعد الزفاف الأسطورة


دخل هاري وبلغ شمس بأن الحرس جاهز فصعدت شمس إلى غرفتها وبدلت ملابسها ولبست فستان باللون الاسود وتركت لشعرها الحرية


زين : راحة فين شمس

شمس بابتسامة : مشوار مهم سلام يا قلبي


غادرت شمس وتوجهت إلى مكانها


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


فى احدي المنازل

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت شمس الي المنزل ولفت الي شكله


شمس : هاري امن المكان

هاري : أمرك برنسيسة


امن هاري المكان وتوجهو الى الباب وفتحت لهم فتاة ودخلت شمس ومعها هاري وبعض الحرس


الراجل : اهلا وسهلا اتفضلي

شمس بعملية : انا شمس المنشاوي

الراجل : حضرتك غنية عن التعريف تحت امرك انا ماجد السماد

شمس : اكيد حضرتك عارف انا هنا ليه

ماجد : علشان المقبرة صح

شمس : صح اللي حصل هناك كانه فيلم خيال علمي

ماجد بضحك : انا كنت ذيك كده في الاول بس لما شفت بعنية عرفت اننا طول حياتنا هنفضل نتعلم

شمس : بردو عوزة افهم

ماجد : ممكن تحكيلي حصل ايه بالظبط هناك

شمس : انا كنت واقفة مع شخص قدام المقبرة وفى لحظة الارض اتهزت وظهر دخان كتير والرمله حاوطة المكان كأنها دوامه حاولت اخرج معرفتش كان فى سور وبعد كده ظهر حاجة من المقبرة وقتل الراجل اللي كان واقف معايا ورماه على الأرض وقرب مني وقبل ميوصل لرقبتي فتح عنية على الآخر وركع تحت رجلي وفضل يتكلم وانا مش فهمته بالرغم اني اتعلمت اللغة الهليروغلفية وبعد كده وقف قدامي وفضل يتكلم ولما لقاني مش برد كلمني بنفس لغتنا دلوقتي وفضل يقولي ملكتي ملكتي وقالي أن موعد اللقاء قريب جدا ورجع عند المقبرة وفى لحظة كان واقف قدامي وهمس في ودني ببعض الكلمات وبعدها محستش باي حاجة غير وانا فى المستشفى

ماجد : أولا : المقبرة ديه ملك كبير سحرة العالم السفلي خدمة امون ملك من ملوك مصر وطبعا حضرتك عارفة انا زمان كان عندهم السحر حاجة مقدسة

ثانيا : هو ليه ماذكيش وقالك مولاتي لان عيونك تشبة الشمس فى وقت الصبح الحار

شمس : يعني علشان خاطر عيوني سابني لا صعبة بصراحة اصدق

ماجد : شمس انتى عارفة ان الشمس كانت اله عند المصريين القدماء وكان اسم الإله رع وطبعا الملك امون كان بيعبد الشمس وكمان من شكلك قريب جدا من صور اله الشمس

شمس : ايه هتتطلع جدتي يعني انا مش مصدقة اول حاجة هصدق تاني حاجة لا كده كتير

ماجد : طيب تفتكري بعقلك ليه ماذكيش

شمس : معرفش معرفش معرفش

ماجد : شمس انتى كنتي لبسه ايه يومها

شمس باستغراب : يعني ايه كنت لبسه عباية باللون الاسود وسايبة شعري على طول ظهري

ماجد : واكيد كنتي غضبانة لانى عرفت ان وقت غضبك عيونك بيبقي لونها ذي الشمس الموهوجة صح

شمس : صح فعلا عنيا بتتغير

ماجد : يعني عيونك تشبة الشمس وشعرك طبعا لونه طبيعي مش صابغة و شامخة و قوية وكل ده وبردو مش مصدقة لا كده كتير

شمس : هو في حاجة حصلت قبل فتح المقبرة بيومين بس مش عارفة اذا كان ليها علاقة ولا ايه

ماجد : حاجة ايه

شمس : انا كنت فى الصعيد وكنت نايمة ولأول مرة احلم بجدي الكبير عثمان بيه المنشاوي ولقيتة ماشي ولف وشه وبتسم ليا ومسك أيدي ونزلنا تحت القصر لاوضة وفتحها ودخل ووقف قدام صندوق وقالي ده لازم تفضلي لابساه وصحيت بسرعة وفعلا نزلت ورحت نفس المكان ولقيت الصندوق وخرجت سلسلة شكلها غريب بس جميلة وفعلا لبستها من يومها لغاية النهاردة

ماجد : ممكن اشفها

شمس : تمام


اخرجت شمس القلادة من رقبتها وظهرتها له


فنتفض ماجد بسرعة واسرع إلى المكتبة يبحث عن كتاب معين


نظرت شمس إلى هاري فمسك اديها وطمانها بأنه بجواره


عاد ماجد وهو يحمل كتاب ووضعة على قدم شمس فنظرت له فشاور لها بفتحه فنفتح بكل سهولة


انصدمت شمس من تلك الصورة فكان عبارة عن امرأة ترتدي نفس قلادة شمس ويوجد شبة طفيف بينهم من حيثو الملامح غير لون العيون و الشعر


ماجد : ديه بتكون اله الشمس عند الفراعنة هااا لسه مش مصدقة والقلادة ديه اسمها قلادة الأرواح

شمس بجدية : ولا عمري هصدق انا مش اله حد انا واحدة مسلمة و موحده بالله العلي العظيم واللي حماني من الشخص ده هو ايات الذكر الحكيم اللي كنت برددها فى سري وكمان اكيد هو شاف اسم الله فى صدري علشان كده بعد عني

ماجد : انتى ليه مش عاوزة تصدقي

شمس : لأن المنطق و العقل بيقول ان اللي حصل هناك رد فعل طبيعية من الفراعنة العالم كله وكتب التاريخ ذكرو لعنة الفراعنة واكيد اللي حصل هناك كان لعنة وذي ما حضرتك قولت ديه مقبرة ساحر فأكيد هيحافظ على متعلقاته

ماجد : شمس افهمي

شمس بغضب وعيون كالجحيم : كفاية كل اللي حصل هناك رد فعل طبيعية وقدام المقبرة اختفت وتقفلت هفضل طول حياتي ومن بعدي اولادي و احفادي هنحرص ان المقبرة ديه متتفتحش او تظهر للنور شكرا على وقتك


خرجت شمس وخلفها هاري والحرس فتنهد ماجد وجلست امامها ابنته


الابنة : بردو مش هتصدق

ماجد : بالعكس هى مصدقة بس عقلها رافض الحقيقة

الابنة : هى ممكن تكون من سلالة الملكة رع اله الشمس

ماجد : ممكن و ممكن تكون صدفة الايام هتوضح كل حاجة

الابنة : بس هى ديه المطلوبة لفتح المقبرة المعظمة دمائها الطاهرة و عذراء و قوية و تتمتع بالمواصفات المطلوبة

ماجد : اللي ذي شمس يستحيل تمشي لوحدها من غير الحرس بس خلاص لازم المقبرة تنفتح

ابنتة : وهنعملها اذاي ديه حتي مشربتش العصير ولا حتى طلبت قهوة

ماجد بخبث : عيب عليك انا ابوكي بردو كلها كام يوم وهتيجي لوحدها هنا ونفتح المقبرة

ابنتة : امتى بقي خلينا نمشي من هنا وناخد كل حاجة معانا


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند شمس

🌞🌞🌞🌞🌞


توجهت إلى الشركة و طلبت من السكرتيرة ملفات المشروع الجديد


شمس : جمعيلي هيئة المهندسين وطلبي زين و حاتم والبنات

السكرتيرة : امرك يا فندم


مر الوقت ودخل المهندسين وبتدو يتناقشون في المشروع الجديد وبعد ساعتين انهت الاجتماع


زين : مالك يا شمس

شمس بابتسامة : مفيش زيني

حاتم : من يوم مرجعتي من الصعيد وانتى غريبة والنهاردة بالذات طول الاجتماع وفى حاجة غريبة بتحصل معاكي

شمس : ولا حاجة يمكن علشان عوزة ارتب كل حاجة علشان عوزين نحدد يوم الفرح و الإجازة بعدها

زين : انا هعمل نفسي مصدقك بالرغم اني عارف أنها مش الحقيقة

شمس : متشغلش بالك

حاتم : شمس انتي اختنا الصغيرة ولازم نخاف ونقلق عليكي

شمس : انا كويسة بس مخنوقة شوية

زين : انا موجود أو حاتم موجود شوفي عوزة تتكلمي مع مين وحنا موجودين

حاتم : صح ربنا يعلم انى بحبك ذي ملك

شمس بابتسامة : ربنا يخليكم ليا وميحرمنيش منكم

زين : هدي نفسك شوية وريحي اعصابك يا قلبي

شمس : انا هروح لقصي ونروح نتغدا عوزين حاجة

زين بابتسامة : لا حبيبتي

حاتم بابتسامة : خلي بالك من نفسك

شمس بغمزة : انتم ناسين انى شمس المنشاوي ولا ايه


غادرت شمس وتوجهت إلى شركة المنياوي ووجدت قصي فى انتظارها فى الأسفل واخذها لسيارته وغادرو للمطعم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


مر يومين وكانت اعصاب شمس على اخرها ولم تستحمل اي كلمة من اي شخص فاصبح الجميع يتحاشو التحدث معها ورفضت الذهاب للشركة


زين : انا خايف على شمس اوي

نرمين : فعلا شمس على طول القهوة فى اديها حتى النوم منعته

ملك : من اخر مرة ليها فى الصعيد وهى راجعة متشقلب حالها

حاتم : احم حتي الصلاة قطعتها بس يمكن بسبب

نرمين : لا شمس ينفع تصلي عادي فى الأيام ديه

زين : انا مش هفضل قاعد كده انا هطلع ليها

قصي وهو يدخل : بلاش زين اقعد شمس فيها حاجة وكبيرة ولازم نعرفها

حاتم : هى من يومين خرجت راحت فين

زين : هاري الوحيد اللي يعرف

مراد : انا هجيبة بس الكل عارف انه مش هيحكي حاجة

مي : يعني هنفضل كده والبت بضيع مننا

زين : انا هتصل على جدي هو الوحيد اللي يعرف يلاقي حل

حاتم : فعلا جدي وهدان اتصل بسرعة


ولكن فؤجي الكل بدخول وهدان وحامد و شمس الكبيرة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في جناح شمس

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


كانت تنام على السرير وهى فى عالم اخر وجسدها يرتعش وتحاول التحرك ولكن لم تعرف كان هناك حمل على جسدها فقط دموعها تنهمر على خدودها


استمعت شمس لصوت امها من بعيد فحاولت البحث عنها اللي ان عثرت عليها واسرعت لها


شمس بدموع : امي الحقيني انا خايفة

نجمة بحنان : بلاش دموع يا قلب امك ديه بتكوي قلبي عليكي

شمس بدموع : بس انا خايفة هو ايه اللي بيحصل ليا

نجمة : ملاعين وهدفهم دمارك و شرفك و سرقة البلد وانتى عمرك مهتسمحي بكده صح

شمس : انا عوزة ارجع ذي الاول من يوم المقبرة وانا ضايعة ساعديني يا امي انا طول عمرى ماشية على نهجك و قوتك

نجمة : بس انتى بعتي عن اهم شخص فى الدنيا وحياتك ربنا فين شمس اللي مكنتش بتسيب فرض و ورتها اليومي ليه بعتي عن ربنا

شمس بدموع : كل مرة باجي اتؤضا وصلي الاقي حاجة بتشدني ابعد عنها

نجمة بقوة : ومن امتي شمس المنشاوي فى حاجة بتمنعها حتى وقت ظروفك كنتى بتفضلي تقري وردك اليومي لازم تكسري خوفك لان اللي جاي صعب و شديد انتى لسه مشفتيش حاجة من غدر البشر

شمس بدموع : اوعدك يا امي انى ارجع لربنا هو مفتاح الفرج و الخير

نجمة : اعرفي دايما اني واقفة فى ظهرك

صوت شخص : مش لوحدك يا بتي انا موجود ديه خلفتي ونصي التاني

شمس : جدو عثمان انت بجد

عثمان المنشاوي : انا واثق ان طرحي فيكي خير و الشمس عمرها مهتنكسر ولا هضيع واللي حصل زمان هيحصل تاني بس المرة ديه عاوز اشوف نار جهنم على وش الارض محدش يفكر يقف قدام الشمس من زمن الزمن والشمس نارها حارقة ومحدش بيقدر يقف قدامها عاوزك ذيها اصلبي طولك ورجعي قوتك يحلف بيها الكل

نجمة بابتسامة : الكل جمبك ولاول مرة يخافو عليكي طول عمرك الحامي والدرع الحصين ليهم ارجعي شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله ارجعي الشمس اللي بتشرق كل يوم بامل جديد وحياة جديدة مفهوم شمس

شمس بعظمة : مفهوم امي

عثمان المنشاوي : هي ديه شمس المنشاوي نصي التاني

شمس بثقة : اوعدك جدو وانتى يا امي اني هرجع تاني شمس المنشاوي


اختفي عثمان ونجمة وشعرت شمس بايد شخص توضع على راسها ويقرأ بعض ايات الذكر الحكيم فبتسمت وعلمت من صاحب تلك اليد الحانية وهو جدها الحبيب ونصفها الاخر


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


يتبع


الي لقاء جديد فى الحلقة القادمة


توقعاتكم بالتقادم


ما هو المطلوب من شمس ؟


هل ستسلم شمس للقادم وتسقط في الاختبار ؟


هل سيظهر مرة اخري صاحب المقبرة ؟


هل سينتهي كل شئ على خير



27=شمس الصعيد


الحلقة السابعة و العشرون

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في فيلا SH . Z . H

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في جناح شمس

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


كانت شمس تنام وجدها يقرأ على رأسها آيات الذكر الحكيم لعلها تستريح وبالفعل هدئ جسدها و استكانت تحت ايده


وهدان بحنان : شمس شمسي اصحي

شمس وهى تفتح عيونها : حمدلله على السلامة يا حبيبي

وهدان : مالك يا بنت قلبي

شمس الصغيرة بابتسامة : متقلقش عليا شوية تعب وهبقي كويسة

وهدان بحنان : طيب يالا ادخلى اتسبحي وتؤضي وانا كمان هروح اتوضا و نصلي مع بعض

شمس الصغيرة بابتسامة : هى تيتة معاك

وهدان : اه معايا هبعتهالك


خرج وهدان ودخلت جدتها التى اسرعت لها واخذتها بين أحضانها


شمس الكبيرة بابتسامة : مالك يا قلبي

شمس الصغيرة بتعب : تعبانة يا شمسي وعوزة اقوم ومش قادرة ممكن تساعديني اخد دش

شمس الكبيرة : حاضر يا قلبي تعالي


دخلت نرمين و ملك و صفا


نرمين : انا هجهز الحمام بماية دافية

ملك : وانا هجهز هدومها

صفا : وانا هغير ملايات السرير وهفتح البلكونة

نرمين : تيتة الحمام جاهز

مي : تعالي يا شمس

شمس الصغيرة : تيتة بس اللي هتدخل معايا

شمس الكبيرة : ملك جهزتي الهدوم وانتى يا صفا خلصي و طلعي

البنات : حاضر


ساعدت شمس الكبيرة حفيدتها على الدخول إلى الحمام


انتهت البنات من تجهيز كل شي وخرجو وتركو الغرفة لهم


بعد فترة خرجت شمس الصغيرة وهي تبتسم بحب لجدتها


شمس الصغيرة بابتسامة : تسلم ايدك يا قلبي

شمس الكبيرة بابتسامة : عقبال حمام الفرح يا عمري

شمس الصغيرة بابتسامة : شكرا يا شمسي

شمس الكبيرة : تعالي اسرحلك شعرك الحلو ده

شمس الصغيرة بابتسامة : لا انا هصلي الاول وبعد كده هسرح شعري بس خلي الخدم يجهزو الاكل علشان جعانة اوي

شمس الكبيرة بستسلام : حاضر يا قلبي


خرجت شمس الكبيرة وتركت شمس الصغيرة بمفردها


ارتدت شمس اسدال الصلاة ووقفت بين ايدي الله بخشوع تام وبتدا تصلي جميع فروضها التي تركتها وتطول فى الصلاة و كأنها تطهر جسدها و روحها من الخطايا


انتهت شمس من الصلاة جلست امام المرايا تسرح شعرها وتضع مكياج حتي تخفي اثار مرضها ولكن شعرت بان هناك أحد معها في الجناح فغمضت عيونها واخذت تردد آيات الذكر الحكيم وفتحت عيونها وفى لحظة واحدة كانت تشهق بعنف واطلقت صرخة مدوية سمعها الجميع في الأسفل


انتفض الجميع وصعدو خلف بعضهم بسرعة وقتحمو جناح شمس وجدوها مرمية على الأرض مغشي عليها فأسرع قصي لها وحملها ووضعها على السرير بكل حنان


قصي : شمس حبيبتي ردي عليا

زين : هى ساقعة ليه

حاتم : الدكتور على وصول


حاول قصي تدليك اديها حتي يوصل الدماء للأطراف


كان الجميع يقفون يتحسرون على شباب تلك الفتاة التى كانت ومازالت عمود البيت


دخل هاري ومعه الدكتور وطلب منهم الخروج


كشف الدكتور على شمس وخرج


قصي : مالها شمس

الدكتور : والله يا قصي بيه انا معرفش مالها كل مؤشرات جسمها كويسة بس اللي باين عليها انها انصدمت من حاجة او شافت حاجة صدمتها

شمس الكبيرة : يعني ايه انا سيباها كويسة حد يفهمتي حفيدتي فيها ايه

الدكتور : والله يا حاجة معرفش

زين : هى هتصحي امتي

الدكتور : كلها شوية وهتفوق بلاش تقلقو

حاتم : شكرا يا دكتور اتفضل


غادر الدكتور واسرع الجميع الي الداخل وجلسو فى انتظار فوقان شمس


لحظات ورمشت شمس الصغيرة وفتحت عيونها و اغلقتهم وفى لحظة واحدة كانت تنتفض وتستقر بين أحضان قصي الاقرب لها الذي استقبلها بكل حنان و حب


قصي بحنان : اهدي يا نجمتي انا موجود

وهدان بحنان : مالك يا شمس

شمس الصغيرة : انا كويسة

زين : امال ليه صرختي ووقعتي

شمس الصغيرة : ولا حاجة

حامد : يعني ايه ولا حاجة امال صرختي ليه

شمس الصغيرة بغضب : قولت مفيش حاجة يبقي خلاص

حامد بغضب : هو ايه اللي خلاص

شمس الصغيرة بغضب مرعب : يعني خلاص ملهاش اكتر من معني ايه مش بتفهم

حامد بذهول : انتى يستحيل تكوني شمس بنتي

شمس الصغيرة بغضب مرعب : الكل يغور برا مش عاوزه اشوف حد يالا


نظر الكل لبعضهم البعض بذهول وتاكدو من كلام حامد بان شمس بها شي


شمس الصغيرة بغضب مرعب وصوت عالي : يالااااااااااااااا غورو براااااا


خرج الجميع إلى الخارج وتركو شمس


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


فى الأسفل

🌞🌞🌞🌞


كانت الحاجة شمس تبكي على حالة حفيدتها


وهدان : اهدي يا حجة انتي لسه تعبانة

شمس الكبيرة بدموع : اهدي و حالة البت بالمنظر ده يا ترا فيها

حامد بحزن : هي من يوم المقبرة الملعونة ديه وهى متغيرة

زين بحزن : يعني هنفضل قاعدين كده وهي بتدمر لازم نتصرف

حاتم : طيب هنعمل ايه دلوقتي

صالح : السلام عليكم

الكل : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

صالح : شمس اخبارها ايه

مي بدموع : لسه ذي مهي وحالتها بتسوء اكتر

صالح : فى فكرة هو ليه منجبش ليها شيخ يقرأ القرآن يمكن تبقي كويسة

شمس الكبيرة بغضب : انا حفيدتي مش ملبوسة

صالح باسف : والله العظيم مقصد حاجة شمس ذي قصي و صفا وخايف عليها ذيكم انا بقول اقتراح

حامد : لا يا مرات عمي صالح بيتكلم صح الله و اعلم حصل ايه فى المقبرة الملعونة ديه

شمس الكبيرة بغضب : انتم هتجننوني بتي سليمة و كويسة يمكن اعصابها تعبانة شوية من الشغل و الفرح اللي قرب وبس

وهدان : خلاص يا حجة اهدي الله يرضي عليكي


استمع الجميع لصوت خطوات على السلم فرفعو راسهم وجدو شمس ترتدي ملابس خروج


قصي : شمس حبيبتي راحة فين

شمس برفع حاجب : وانت مالك

حامد : شمس راحة فين

شمس بملل : نفس السؤال و نفس الإجابة

وهدان : مالك يا شمس وايه الأسلوب ده

شمس الصغيرة ببرود : انا خارجة


خرجت شمس ولم تهتم لهم وهذا ليس أسلوبها مهما حدث تحافظ على احترام الكبار


ركبت شمس السيارة و نظرت لهاري لفترة وسائق السيارة وغادرت


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


فى الداخل

🌞🌞🌞🌞


حامد بذهول : هي مين ديه

زين : يستحيل تكون شمس اختي

وهدان بقلق : ربنا يستر من اللي جاي

قصي : تقصد ايه جدي

حاتم : وايه اللي حضرتك خايف منه

وهدان بقلق : ولا حاجة ولا حاجة


نظرت شمس الكبيرة الى وهدان نظرة تحمل الكثير من الكلام و القلق


ملك : يعني هنعمل ايه دلوقتي

مي : الله و اعلم ربنا يحميكي يا شمس


غادر قصي الفيلا وصعد وهدان و خلفة زوجتة إلى غرفتهم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في غرفة وهدان

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


شمس الكبيرة بخوف : معقولة يكون اللي فى بالي

وهدان برعب : للأسف ممكن

شمس الكبيرة برعب : هنعمل ايه اللي كنا خايفين منه حصل

وهدان بخوف : انا خلتها قوية و شديدة علشان لحظة ذي ديه

شمس الكبيرة بدموع : يا حرقة قلبي عليكي يا بتي هضيعي مننا

وهدان : وطي صوتك يا حجة

شمس الكبيرة بدموع : حاضر حاضر بس بتي

وهدان : ربك كريم وعمره مهيضيع البت مننا


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند شمس

🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت شمس الي منزل ماجد ونزلت وتوجهت الى الباب وخبطت وفتحت بنتى وبتسمت لها ودخلو لجوا


جلست شمس كالمعتاد بقوتها وعظمته و فخرها بحالها


شمس : انت عاوز ايه مني

ماجد : ولا حاجة

شمس بابتسامة مهلكة : حتى المقبرة العظيمة مش عاوز افتحها ليك

ابنتة بذهول : انتى بتقولي ايه وعرفتي الحاجات ديه منين

شمس بعظمة : انا شمس المنشاوي محدش يسألني اذاي وليه واعتقد انه خلاص وقت الفتح قرب ولازم تنفتح صح

ماجد : صح انتي عرفتي الحاجات ديه اذاي

شمس بعظمة : مش ده السؤال الصح

ابنتة : امال ايه السؤال الصح

شمس بابتسامة شر : المقابل والكل يخرج مستفيد

ماجد : تقصد ايه

شمس برفع حاجب : اللي وصلك بالظبط

ماجد : عوزة كام

شمس بابتسامة شر : شوف انت

ماجد : ربع الحاجة اللي هتخرج

شمس برفع حاجب : ليه هو حد قالك اني بشحت منك

ابنتة : احمدي ربنا انك هتاخدي

شمس بسخرية : يا روحي هو محدش عرفك أن انا الوحيدة إللى هقدر افتح المقبرة

ماجد : عوزة كام شمس

شمس بعظمة : النص يعني تتقسم بينا

ابنتة بغضب : لااااااا انتي مجنونة

شمس ببرود : يبقي مش هفتحها

ابنتة : هتفتحيها غصب عنك ومش هتخدي اي حاجة

شمس بسخرية : هو انتى فاكرة شغل العفاريت و الهبل اللي انتى وابوكي بتعملوه واكل معايا فوقي يا عسل انا شمس المنشاوي مفتاح المقبرة اذكان من فترة انفتحت مقبرة ساحر و مقدرش يعملي حاجة بقوتة انتى يا بنت امبارح هتقدري ده حتى يبقي عيب فى حقي

ابنتة : لا اقدر اخليكي تركعي تحت رجلي

شمس بضحكة رنانة : انتي يا عيلة

ابنتة : تحبي تشوفي

شمس بخبث : أحب اوي بس لكل فعل رد فعل

ابنتة : هتشوفي


اخذت ابنتة ماجد فى اطلاق الطلاسم على شمس ولكن شمس لم تتأثر وكانت تجلس كالجبل الشامخ


ماجد بذهول : اذاي ده حصل

شمس بغضب وعيون كالجحيم : علشان انا الشمس اللي محدش يقدر يقف قدمها ويرفع عينه فيها وبعد عمله بنتك ديه هاخد 60 % من المقبرة وكلمة زيادة محدش فيكم هيشوف ضيها طول ما انتم عايشين

ماجد : موافق

ابنتة : بس يا بابا

ماجد بحده : اخرسي بقي

شمس : هنفتح المقبرة امتي

ماجد : لازم تتفتح النهاردة

شمس : تمام يالا بينا


حمل ماجد شنطته وخرج وخلفة شمس و ابنته وتوجهو إلى مكان المقبرة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في المقبرة

🌞🌞🌞🌞


وصلت السيارة ونزل منها الثلاثة وكان الموقع فى منطقة سقارة


ماجد : انتى هتنامي هنا وانا هجهز كل حاجة

شمس : مش لازم على فكرة الحوارات ديه انا عارفة انك لازم تضحي بيا علشان دمي الطاهر


امسكت شمس سكينة وجرحت اديها ونزلت الدم فى المكان المطلوب


وقفت شمس تتلي ايات الذكر الحكيم وتستعين بالحي الذي لا يموت وامسكت القلادة


في لحظة واحدة كانت الأرض تنهز بشدة وتتساقط الاشياء على الأرض وظهر حراس المقبرة الملكية


الحارس بغضب : انتم سوفو تمتون الآن

ماجد : ايها الحارس امرك برفع اللعنة فنحن قد قدمنا لك ما ترغب

الحارس بغضب أشد : من انت حتى تأمر حراس الملكة

ماجد : انا من قدم تلك الدماء الطاهرة النقية

الحارس بغضب : ومن تكون صاحبة تلك الدماء

ابنة ماجد : هي ديه


نظر الحراس على شمس التي تجلس ببرود من الخارج ولكن بداخلها تموت فهي تعلم بأن نهايتها


الحارس بغضب : من انتي ايها المرأة

شمس بهدوء : هؤلاء الأشخاص من نهش القبور وهم من أجبروني على المجي إلى هنا

ماجد : انتى بتقولي ايه تلك الفتاة هى صديقة الساحر الأعظم

الحارس بغضب أشد : من انتي

الحارس الآخر : لن يخرج احد منك على قيد الحياه


أصبح المكان ساحة حرب فقد قام الحراس بقتل ماجد وابنتة بأبشع موتة وتوجهو إلى شمس


ولكن وجدت من يبعدها عنهم ويقف امامهم فعاد الحرس بسرعة إلى المقبرة وتم إغلاقها


الشخص : مليكتي مليكتي

شمس بدموع : ابعد عني انت عاوز ايه مني

الشخص : لا تخافي مليكتي فانا معكي لا أريد اذيتك

شمس بدموع : ارجوك اتركني

الشخص : مليكتي انا معكي منذو صغرك واحميكي من اي شر

شمس بدموع و غضب : انت مين

الشخص : اسالي جدك

شمس بغضب : انا بسالك انت

الشخص : انا مارد القلادة

شمس : ولو القلادة اختفت انت هتختفي

المارد : ايوه لااااااا

شمس بغضب : انا هخرج دلوقتي من هنا ولو فى يوم شفتك أو حتى حسيت بيك صدقني هولع فيك

الشخص : مليكتي اهدي

شمس بغضب أعمي : عارف لو قربت تاني ورحمه امي لموت نفسي وانت عارف انى مجنونة


غادرت شمس ووجدت الشرطة امامها ومعهم هاري فنظرت لهم بغضب وغادرت وجري هاري وراها


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في فيلا SH . Z . H

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت شمس الي الفيلا ودخلت ارتمت على اول كرسي امامها وغمضت عيونها


شاهدت ملك دخول شمس فاسرعت واخبرت الكل


جلس الجميع أمام شمس ففتحت عيونها ونظرت للجميع


شمس الصغيرة بجدية : جدي عوزاك فوق


قامت شمس الصغيرة وصعدت الي غرفتها ولكن وقف امامها والدها ونظر لها


شمس الصغيرة بتنهيدة : عارفة انك زعلان بس غصب عني كان لازم اعمل كده علشان احافظ عليكم

حامد : من ايه

شمس الصغيرة : نفسي مرة واحدة تثق فيا بجد وتعرف انى على أتم استعداد لحرق الاخضر و اليابس علشان احافظ عليكم وعلى قوة العيلة عارف النهاردة لأول مرة فى حياتها أتمني لو امي كانت عايشة لانى بجد محتجاها محتاجة حضنها

حامد : انا موجود يا بتي

شمس الصغيرة بابتسامة مكسورة : للأسف الشديد انت عمرك موثقت فيا بعد اذنك


صعدت شمس إلى الأعلي واخذت دش بارد لعله يريح أعصابها وتؤضات وخرجت تصلي واخذت تبكي بين أيدي الرحمن لعله يهدئ من حياتها وتعود كما السابق وانتهت صلاتها وجلست فى البلكونة وطلبت من الخدم قهوة


دخل وهدان وهو إلى جناح شمس الصغيرة وهو يعلم جيدا انه جاء موعد الاعتراف وأنها لن تردي بغير الحقيقة مهما حدث


جلس وهدان امام شمس الصغيرة ولحظات ودخلت نرمين بالقهوة ووضعتها وخرجت بهدوء


شمس الصغيرة بجدية : سمعاك و عاوزة افهم

وهدان : تفهمي ايه يا قلبي

شمس الصغيرة بجدية : انا شمس المنشاوي جدي تربية ايدك و دماغك ايه اللي حصل زمان ومين الشخص ده

وهدان بتنهيدة : حاضر شمس هحكي كل حاجة زمان جدك وجدي المنشاوي الكبير لقي مقبرة أثرية وعرف يفتحها وللاسف كانت مقبرة ملكية وليه الكتير من السحرة وطلب منه علشان يقدر ياخد المقبرة انه يسلم بنت عذراء ليه من بناته و بسن معين وهو وافق علشان كده كان بيامر ان اي بنت تتجوز تحت السن المحدد علشان محدش يقدر يلمس اي بنت لغاية امك اللي رفضت تتجوز فى السن المعين والحمد لله محصلش حاجة فيها وقالنا خلاص اللعنة اترفعت او سبونا بس لما رحتى يوم المقبرة وللأسف كانت ملك احدي السحرة الكبار بالرغم انه مش هو اللي فرض الامر بس اكيد عرف لان القلادة ملكه وانتى بقيتي ملكة والمصيبة دلوقتي انك لازم تنفيذ الوعد

شمس الصغيرة بغضب : وانا مش ملك حد غير قصي وهو الراجل الوحيد اللي هيلمس جسمي و يملك شرفي

وهدان : طب اذاي يا بنتي

شمس الصغيرة : ديه بتاعتي انا


تركت شمس جدها ونزلت الي الأسفل وجدت العائلة متجمعة


شمس الصغيرة بجدية : قصي انت لسه عاوز تجوزني

قصي : طبعا عاوز من شهر فات

شمس الصغيرة بجدية : نرمين اتصلي على ياسمين وخليها تجهز كل حاجة علشان فرحي بعد شهر من النهاردة

قصي بفرحة : بتتكلمي بجد شمس

شمس بابتسامة : اه قصي جهز كل حاجة وانتم شباب جهزو كل حاجة علشان هيبقي في فرحين واحد فى الصعيد والتاني هنا

حامد بسعادة : على بركة الله

شمس الصغيرة : فاضل شهر عين وكل الشغل اللي عليك يخلص علشان عوزة اسافر بعد الفرح

قصي بفرحة : نجمتي تامر وانا انفذ

شمس : قصي عوزة اخرج ممكن

قصي بحنان : تامري يا نجمتي اطلعي اجهزي


صعدت شمس إلى جناحها وبدلت ملابسها ولبست فستان باللون الاسود لمنتصف الفخد وعليها جاكت باللون الأبيض ورفعت شعرها للاعلي وخلعت القلادة ووضعتها في الشنطة ونزلت



شمس بابتسامة : انا جاهزة يالا قصي

قصي بابتسامة : يالا يا قلبي


خرجت شمس مع قصي وطلبت منه التوقف عند النيل ونزلت وقفت أمامه وأخرجت القلادة ووقفت


شمس : لو رميتك هنا ممكن حد يلاقيها ويتاذي

قصي : قدام خايفة يبقي لازم تندفن للأبد

شمس : اذاي قصي

قصي : ايه المكان الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا من غير اذن كبيرة الصعيد

شمس باستغراب : مقابر العيلة

قصي بحنان : توتوتوتوتوتو فى حضن نجمة المنشاوي نفسها

شمس باستغراب : انت عوزني افتح قبر امي

قصي بحنان : لأنه القبر الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا أو اختاري اي مكان غيرة

شمس بابتسامة : انا عرفت هعمل ايه


قامت شمس بوضع القلادة داخل الشنطة وركبت مرة اخري وتوجهو الى احدي المطاعم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


يتبع


28=شمس الصعيد

الحلقة الثامنة و العشرون

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


بعد مرور اسبوع

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


كان الجميع يباشرون أعمالهم لإنهاء أكبر قدر عالي من العمل حتي تستطيع شمس و قصي السفر للخارج لقضاء شهر العسل


زين : شمس حبيبتي هتبدي في مشروع المول دلوقتي ولا لما ترجعي بالسلامة

شمس : لا حبيبي لما ارجع علشان عوزاه على أحدث تراث

حاتم : تحبي نعمل دعاية للمول

شمس : ايوه طبعا وعوزة أكبر حملة دعاية

نرمين : اسم المول ايه

شمس بابتسامة : طبعا نفس شعار شركتنا

ملك : بس ده حلمك انتي ولازم يبقي على اسم من اختيارك

شمس بابتسامة : كلنا واحد يا ملك انا شمس SH بردو

زين : خلاص يبقي اسم المول الشمس تمام

حاتم : لا طبعا اسم المول كوين SH . Z . H

شمس باستغراب : ليه كوين

حاتم : علشان انتي ملكة الصعيد و العيلة

نرمين : صح حاتو بيتكلم صح الصح

حاتم بغزل : قلب حاتو انت يا عسل


دخل قصي الى مكتب شمس ونظر لها بغيظ وتوجه إليها وسحبها خلفة


شمس : قصي براحة فى ايه

قصي بغيظ : في أن الهانم الفرح بعد ٣ اسابيع ولسه قاعدة مورهاش لبس ولا فستان ولا حاجات مشخلعة حتي

شمس بصدمة : يا لهوى هو انت من النوع ده عاوز قلة ادب و سفالة

قصي بغمزة : وأكتر من كده يا وحش الكون

شمس بدلع : حبيبي يا خديوي

قصي بعشق : يالا يا نجمتي ورانا حاجات كتير

شمس : لحظة واحدة بس اجيب حاجتي

ملك : اتفضل يا وحش الكون


ضحكت شمس ومسكت ايد قصي وغادرو


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


فى احدي مولات

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


دخلت شمس وهي بين أحضان قصي وهي سعيدة و فرحانة بكل تلك الأحاسيس والمشاعر الجديدة التى يغمرها بها قصي


قصي بعشق : تعالي نفطر الاول علشان هموت من الجوع

شمس بابتسامة : يالا قصيي


توجهو إلى احدي المطاعم وطلبت سندوتشات سريعة ومشيو ياكلو بسعادة ولا يهتمو بكلام الناس ولا نظراتهم


قصي : تعالي نجيب شوية هدوم

شمس : اشطا بس على حسابي

قصي : لا طبعا انا راجل ومينفعش تدفعي وانا واقف

شمس برفع حاجب : اسمع بقي يا عم العسل انا بنفذ كلامي من غير مشاكل اشطا

قصي : شمس علشان خاطري مينفعش بجد كمان الهدوم اللي هتجبيها هتلبسيها ليا انا مش لحد تاني فعلشان خاطري خليهم عليا

شمس بدلع : ماشي يا خديوي


دخلو إلى المحل واخذ قصي يختار ملابسها بعناية فائقة وألوان جذابة و مختلفة تليق بتلك الحورية


شمس بكسوف : قصي كفاية سفالة و قلة ادب

قصي : مالك بس يا قلبي

شمس : قصي بالله عليك كفاية مينفعش كده انا لو كنت شفت المحل والله مكنت دخلته

قصي بابتسامة : ياختي حلوة انتى مكسوفة يا وحش الكون

شمس بذهول : هو انت فاكر اني هلبس الحاجات ديه تبقي غلطان انا عمري مهلبس الحاجة ديه

قصي بصدمة : يعني ايه

شمس بجدية : يعني انا شمس المنشاوي وعمري مهلبس السفالة ديه ابدا


خرجت شمس بقوة وعظمة وتركت قصي خلفها فتوجه الحرس وحملو الشنط وهم يضحكون على منظر قصي الذي اسرع خلفها


قصي بصدمة : يالهوي طيب الفلوس اللي دفعتها هعمل بيها ايه

شمس بابتسامة : وانا مالي يا لمبي

قصي : خلاص اتجوز واحدة تدلعني و تشخلعني

شمس بردح وصوت عالي : نعم يا روح امك تجوز عليا ليه يا عمرو كنت ناقصة ايد ولا رجل ولا منفعش ابقي ست

قصي : اهدي يا شمس فى ايه

شمس بردح : يا خاين يا غشاش

قصي : يا مصبتي انا عملت ايه دلوقتي

شمس : عاوز تتجوزي عليا

قصي : مش لما اجوزك انتى الاول ديه عيشة تقصر العمر

شمس : انا عشتي تقصر العمر خلاص طلقني حالا

قصي : كل ده علشان جبت شوية قمصان نوم انا ابن 60 كلب عارفة انا هوزعهم على الناس


بسرعة شاورت شمس للحرس فغادرو المول وهم يضحكو عليهم


شمس بدلع : مالك يا خديوي

قصي بعشق : بعشقك يا نجمتي بعشق كل حاجة فيكي

شمس بابتسامة : طيب يالا بقي نكمل باقي الحاجات

قصي بابتسامة : يالا يا مجنونة بس بردو هتلبسي الحاجات أيها وغمزلها

شمس بكسوف : لا مش هلبسهم وهتشوف

قصي : والله يا نجمتي من أول ليلة هتلبسيهم وبمزاجك كمان

شمس : صحيح هو احنا مش هنجيب فستان الفرح

قصي : اوبس نسيت معاد المصممة يالا بسرعة


امسك قصي ايد شمس وغادرو المول وتوجهو إلى احدي الشركات الفاخمة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في شركة ملكة النار

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


وصل قصي إلى شركة ملكة النار ودخلو


شمس : قصي احنا بنعمل ايه هنا

قصي بابتسامة : هتجيب فستانك يا نجمتي

شمس : بس هنا اشمعنا يعني

قصي : علشان مينفعش نجمة قلبي تلبس اي حاجة لازم تلبس افخم حاجة واجمل حاجة يالا


توجه قصي بصحبتة شمس


قصي بجدية : من فضلك عندنا معاد مع مدام سبرين

السكرتير : اهلا وسهلا قصي بيه اتفضل استريح هدي خبر للهانم


دخل السكرتير وبعد فترة خرج وسمح لقصي و شمس بالدخول


سبرين بابتسامة : اهلا وسهلا قصي بيه

قصي بابتسامة : اهلا بيكي أحب اعرف

سبرين : مين ميعرفش شمس المنشاوي منورة شركتي

شمس بابتسامة : اهلا بيكي

سبرين : تحبو تشربو ايه

قصي : شكرا بس احنا كنا محتاجين فستان فرح لشمس

سبرين : حاجة معينة

شمس بابتسامة : لا عادي

قصي : اسكتي انتى بصي مدام سبرين انا عاوز الفستان يكون ضخم و روعة وجميل و مش مهم التكلفة عاوز اكون معاكي خطوة بخطوة فى كل حاجة

سبرين بابتسامة : شكلك بتحبها

قصي بعشق : توتوتوتوتوتو بعشقها

سبرين : ربنا يخليكم لبعض تمام احنا هناخد المقاسات

شمس : بس انا عوزة اشوفه

قصي : لا طبعا انتى هتشفيه يوم الفرح وبس كمان انتى كلها كام يوم وهتسفري الصعيد فانا هقوم بالواجب

سبرين : هو الفرح فى الصعيد

قصي : لا طبعا الفرح هنا هناك هيبقي الحنة وبس

سبرين : تمام يالا ناخد المقاسات


اخذت سبرين مقاسات شمس وتم الاتفاق مع قصي على كل شي و غادو


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


🌞 مر الوقت سريعا وكان الجميع مشغول بين العمل و تجهيز الفرح و فرش جناح جديد لقصي و شمس فى فيلا المنياوي


🌞 سافرت شمس و زين إلى ألمانيا واحضرو معهم مجموعة من الكاميرات ونظام مراقبة على اعلي مستوي من شركة G . K . W


🌞 طلبت شمس الكبيرة من حفيدتها المجي إلى الصعيد فجهزت حالها وغادرت تحت حراسه رجالها


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الصعيد

🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت شمس الي القصر فى الليل و كان الجميع فى ثبات فصعدت إلى غرفتها و بدلت ملابسها و توجهت إلى غرفة أبوها ونامت بين أحضانة ففتح عيونة وجدها صغيرتة فضمها لحضنة بشدة وقبل رأسها بكل حنان ونامو


فى الصباح علم الجميع بوصول شمس الصغيرة وأمر وهدان احدي الخدم بالصعود لها فصعدت و نزلت واخبرته بان الكبيرة ليست بغرفتها فسأل الحرس ولكن اخبروه بأنها لم تخرج من القصر وهى بالداخل


وهدان بغضب : يعني هتكون فين الارض اتشقت وبلعتها

شمس الكبيرة : انا عوزة بتي هتوها

وهدان بغضب : اهدي يا حجة هتكون راحت فين يعني


نزل حامد و هو مبتسم وجلس أمامهم


حامد بابتسامة : صباح الخير

شمس الكبيرة بغضب : انت نازل فرحان وبتك محدش لقيها فى القصر كله

حامد بضحكة : علشان كانت فى حضني طول الليل ولسه رايحة اوضتها تتسبح وتلبس وهتنزل على طول

وهدان بغيرة : وهي ليه تنام معاك

حامد بغيظ : بنتى و قلبي

وهدان بعصبية : لا ديه بنتى انا وقلبي انا

شمس الصغيرة بابتسامة : وانت حبيبي يا وهودي

شمس الكبيرة بغيظ : اتلمي يا بت

وهدان وهو يضمها لحضنة : آخر مرة تعمليها النوم فى حضني انا وبس

شمس الصغيرة بضحكة رنانة : انا كلها اسبوع وهنام فى حضن راجل تاني خالص

وهدان بتملك : احنا استعجلنا اوي فى الجوازة ديه لازم ناجل شوية

حامد : صح يا عمي ناجل سنة اتنين أو حتى عشرة

شمس الكبيرة بصدمة : انتم اتجننتم خلاص

شمس الصغيرة بابتسامة : طيب مع نفسكم انا هخرج برعد شوية


تركتهم شمس الصغيرة وغادرت القصر واخذت الفرسة ونطلقت إلى الأرض


مر الوقت وعادت شمس الصغيرة من الخارج ووجدت الجميع في انتظارها على الفطار فجلست على الكرسي الخاص بها وتناولت الفطار وسط عائلتها ولم تغيب عن نظرات سمر لها ولكن لم تهتم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند المجهول

🌞🌞🌞🌞🌞


المجهول : فرحانة وعمله فرح ومبسوطة وكل حاجة على مزاجك بس خلاص انا سايبك بقالي فترة كبيرة حتي سمر الغبية معرفتش تريحني من شمس الكبيرة بس خلاص لازم شمس المنشاوي تموت ولااااااااااا تنفضح فضيحة جامدة بس ده صعب شمس الحرس حوليها فى كل مكان لازم اتصرف انا زهقت من طول الانتظار من شمس الكبيرة لبنتها نجمة لحفيدتها الملعونة شمس لازم انهي العيلة ديه كلها لازم الفرح يتقلب حزن و دمار مش لازم شمس تفرح لازم الدموع تصاحبها


توجه المجهول الي احدي الغرف ووقف امام مجموعة صور تحمل جميع العائلة واقسم على الانتقام منهم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


🌞 مر الوقت سريعا واصبح الفرح على مشارف الوصول وكان فاضل فقط بضعه أيام


🌞 كان العمل فى الصعيد على قدم و ساق ولما لا وهو فرح و زفاف كبيرة الصعيد


🌞 جاء الشباب الي الصعيد وعائلة قصي معهم


🌞 أمرت شمس بتجهيز ١٠ بنات على نفقتها الشخصية للزواج


🌞 تم نصب الفرح فى البلد للاحتفال لجنة الكبيرة وكان قصر المنشاوي على أتم استعداد


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في غرفة شمس الصغيرة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


كانت شمس تنام بأمان و راحة ولكن شعرت بأحد يقتحم عليها الغرفة ويفتح الستائر حتى يسمح لضوء الشمس بالدخول


شمس الكبيرة : يالا يا حبيبتي اصحي بقي

شمس الصغيرة : في ايه يا تيتة بتصحيني ليه

شمس الكبيرة : يالا اصحي ورانا حاجات كتير لازم تجهز

شمس الصغيرة : يا حبيبتي النهاردة الحنة ولسه الفرح بعد بكرا فهدي كده يا موزة

نرمين : احط الحاجة ديه فين يا تيتة

شمس الكبيرة : حطيها فى الحمام

ملك : والحاجة ديه تيتة

شمس الكبيرة : حطيها على التسريحة

زين : احط الحاجة ديه فين تيتة

شمس الكبيرة : حطها على السرير ويالا الكل برا


خرج الكل وتركو الشمسان مع بعضهم


توجهت شمس الكبيرة الى الحمام وجهزته على مزاجها وخرجت وجدت شمس تلعب على التليفون بكل راحة


شمس الكبيرة : يالا يا قلبي الحمام جاهز

شمس الصغيرة : طيب يالا برا يا موزة

شمس الكبيرة برفع حاجب : قومي يا بت قدامي على الحمام ده حمام العروسة وانا بنفسي اللي هحميكي

شمس الصغيرة : لا طبعا انا هاخد دش لوحدي


توجهت شمس الكبيرة لها وامسكها من شعرها وسحبها خلفها تحت ضحكات شمس


بعد مرور أكثر من ساعة خرجت الشمسان من الحمام وكانت الصغيرة تلف جسدها بالفوطة وهى تضحك بشدة


شمس الكبيرة بابتسامة : حمام الهنا يا قلبي

شمس الصغيرة بابتسامة : يالهوي يا شمسي انا حاسة ان جسمي عامل ذي البيبي خالص انتى ايدك سحر

شمس الكبيرة بابتسامة : ولسه يوم الفرح هخلي الواد قصي يستمتع اكتر

شمس بضحكة رنانة : والنعمة انتى جامدة بتفكري فى الواد بضمير

شمس الكبيرة بفخر : لازم افكر فيه ودلعه هخليه ياخد موزة مش جعفر

شمس الصغيرة بغيظ : انا جعفر يا شمس

شمس الكبيرة : يالا وكسه انا شلت عفانة من عليكي كتير

شمس الصغيرة بغيظ : يالا برا بقي علشان البس

شمس الكبيرة : الهدوم على السرير فى العلبة البسي و نزلي بسرعة


خرجت شمس الكبيرة وتركتها تلبس


امسكت شمس العلبة وأخرجت وأخرجت عباية باللون الأبيض رائعة الجمال


شمس بانبهار : واااااااو تحفة يا شمسي


لبست شمس العباية ورفعت شعرها للاعلي بكل فخامة وعملت مكياج رائع ولبست سلسلة جدتها ولبست الجذمة


فتحت شمس الباب وجدت والدها امامها على وشك التخبيط


شمس بابتسامة : تعالي حبيبي

حامد بحنان : تعالي شوية عوزك


دخلو الغرفة واغلق الباب خلفة وجلس على السرير


حامد بحنان : تعالي يا قلبي قعدي جمبي من أول لحظة شفت نجمة وانا عشقتها كنت بعملها كل حاجة عملتها يوم متولدت كانت على ايدي انبهرت بلون عيونها وجمالها لقيت نفسي بقولها نجمة المنشاوي نجمتي شكل عمي وهدان سمعني فضحك وقال اسمها نجمة المنشاوي فرحت اوي من صغرها ركوب الخيل فرستي كانت مراته حامل ووعدتها أن المهرة هتكون ليها وفعلا الفرسة ولدت مهرة صغيرة نجمة فرحت اوي وسمته برق وزعلت اوي كانت نفسها فمهرة بنت علشان كانت عوزة تسميها ورد زعلت شوية بس خلاص كنت كل يوم عيد ميلادها كنت بجيب هديه ليها الاول كنت بيجب عرايس وبعد كده لما كبرت شوية كنت بجيب دهب بس كانت بتلبسه شوية وبتشيلة وجه يوم سالتها ليه مش بتفضل لبساه قالتلي انه مش حلو و كبير على سنها وكل البنات بيكلمو عليها زعلت منها ومبقتش اجي هنا فضلت اسبوع مجيش ولا اكلمها لقتها جت عندي يوم بعد المدرسة وبدل متصالحني لقتها بتقولي براحتك انت اللي غلطان رايح تجيب دهب لواحدة قد امك مش لواحدة في سني وسابتني ومشيت تاني فضلت اضحك يومها كتير وقررت بعدها يوم مجيب هدية ليها يبقي على ذوقها لقيت نفسي تاني يوم رايح ليها القصر وختها ونزلت رحت على الأقصر ورحنا محل الجوهرجي وقولتلها نقي على ذوقك فرحت اوي وطلبت سلاسل رقيقة وفعلا اشترت سلسلة رقيقة اوي ومن يومها بقيت اختار حاجات رقيقة ذيها عكس شخصيتها تماما بس كنت بعمل اللي هي عوزاه

شمس بابتسامة : كنت بتعشقها للدرجة ديه

حامد بعشق : كلمة عشق كانت قليلة عليها ديه يوم الخطوبة رفضت تلبس الشبكة والدنيا قامت و امي و الحجة شمس و عمي وهدان فضلو يتحيلو عليها تلبسها بس صممت لما عرفت كده زعلت ومردش اجي رغم أن فاضل ساعتين على الفرح لقتها جاية البيت عندي ورمت الشبكة ووقفت تزعق وتقولي ديه منظر شبكة انت عارف اني عمري مهلبس الدهب الغريب ده مسكت الشبكة وفعلا اتصدمت من منظرها كانت غوايش كبيرة و ضخمة و كام سلسلة يخلعو رقبتها المسمسمة و خواتم تخلع صوبعها وفضلت تضرب فيا وعيطت مستحملتش منظرها ختها في حضني وفضلت اهدي فيها وفعلا سكتت بالرغم انى عارف انها يستحيل تعيط ختها ورحت بسرعة على الجوهرجي وخلتها تنقي شبكتها على مزاجها وبراحتها ورجعنا تاني البلد وعمي وهدان كان خلاص عاوز يولع فيها بس مقدرش وفضلت كل هدية اجبها ليها تكون رقيقة

شمس : امممممممم ايه الحاجة ديه بقي

حامد بابتسامة : ديه حاجة امك عارفة قبل متموت قالتلي يوم فرحك قديكي الحاجة ديه انتى احق واحدة بيهم مبروك يا قلبي ربنا يسعدك

شمس بابتسامة : ربنا يخليك ليا يارب وتفضل سندي و ظهري فى الدنيا

حامد بحنان : قلبي يا شمس انا النهاردة بس اطمنت عليكي وعاوز اعرفك حاجة انا من أول لحظة بثق فيكي حتى لو وسط مليار راجل بس غصب عني انتى قوية ذي امك وخايف عليكي والله يا بنتي بثق فيكي

شمس بابتسامة : خلاص يا دودي انسي

حامد بدموع : شمس اوعي فى يوم تزعلي مني او حتى تكرهيني انا خايف عليكي من كل حاجة نفسي اخبيكي جوا قلبي

شمس بحب : وانا بحبك اوي يا بابي وعارفة ان ديه غريزة كل اب يخاف على عيالة

حامد بابتسامة : يالا بقي زمان الناس تحت بيقولو العروسة مش عوزة العريس وانا بصراحة موافق ده واد رخم و رزل

شمس بضحكة رنانة : بس انا بحبه دودي

حامد بغيظ : انا بس اللي حبيبك مفهوم


الباب خبط ودخل زين وجلس بجوار شمس وضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان


زين بحنان و حب : يالا يا قلبي الناس تحت بتسال على العروسة

شمس بابتسامة : حاضر لحظة واحدة بس


حملت شمس صندوق المجوهرات ووضعته فى الخزنة واغلقتها بالرقم السري ونزلو


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الاسفل

🌞🌞🌞🌞


كانت النساء يجلسون يغنون ويهيصون للاحتفال بزواج كبيرتهم وعندما راوئها اطلقو الزغاريط


جلست شمس الصغيرة بجوار جدتها و عائلتها وجاءت فتاة الحنة رسمت لها بعض الرسومات البسيطة الجميلة


قدم النساء الهدايا للكبيرة من أموال و مشغولات ذهبية


استمع الجميع لصوت ضرب نار فنتفضت شمس الصغيرة بسرعة واخرجت سلاحها بسرعة وتوجهت الى الخارج وجدت الرجالة يرقصون وعندما رأو شمس الصغيرة اخذو يهللون فنزلت واخذت تطلق بعض الأعيرة النارية في الجو


حامد : ايه يا كبيرة مش هتلعبي بالعصاية ولا ايه

شمس الصغيرة بابتسامة : وديه تيجي يا بوي لازم اهزمك ذي كل مرة

حامد وهو يخلع العباية : بس المرة ديه مش هتعرفي

شمس الصغيرة بعظمة : هنشوف يا بوي


اعطي زين العصاية لشمس ووقفت امام أبوها تلعب العصا و بعد فترة كانت تمسك شمس العصاية بتاعتها و بتاعة أبوها فضحك الجميع


مر الوقت وغادر اهل البلد ودخلت العائلة إلى القصر


وهدان بابتسامة : مبروك يا قلب وهودك هديتك يا قلبي


اعطي وهدان لشمس طقم من الماس رائع الجمال باللون الاحمر


شمس الكبيرة بابتسامة : وديه هديتي يا قلبي


وكان عبارة عن طقم الماس باللون الأزرق


زين بابتسامة : وديه هديتي يا غالية


وكانت عبارة عن كولية من الماس رائع الجمال


حاتم بابتسامة : شمسي واختي و صديقتي مبروك يا قلبي


وكان عبارة عن طقم من اللؤلؤ رائع الجمال


شمس الصغيرة بابتسامة : ايه يا دودى فين هديتي

حامد : مفيش

شمس الصغيرة بحزن مصطنع : شكرا يا بابي شكرا


اخرج حامد علبة واعطاها لها وعندما فتحتها شهقت شمس بشدة من شدة جمال الطقم


شمس الصغيرة بذهول : بس ده غالي اوي يا بابي

حامد بحب : مفيش حاجة تغلي عليكي يا قلبي


اما نرمين و ملك فاعطوها خواتم جميلة جدا


شمس الكبيرة بجدية : يالا الكل على النوم علشان السفر الصبح يالاااااااااااااا


صعد الجميع الى الاعلي ووضعت شمس الهدايا فى الخزنة وبدلت ملابسها وتوجهت إلى غرفة والدها ونامت بين أحضانة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


يتبع


الي لقاء جديد في الحلقة القادمة


29=شمس الصعيد


الحلقة التاسعة والعشرون

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الصعيد

🌞🌞🌞🌞


فى غرفة شمس الصغير

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عادت شمس الصغيرة الى غرفتها بعد ان استمعت لصوت أذان الفجر حتى تتؤضا و تصلي


شمس الصغيرة : انا عطشانة اوي بس عوزة حاجة مسكرة


توجهت شمس إلى الثلاجة الموجودة في الغرفة وفتحتها وأخرجت زجاجة عصير ولكن فى لحظة واحدة كانت ترميها على شيء خلفها ولفت بسرعة وجدت شخص يقف خلفها يرتدي ملابس سوداء وخافي وشه


شمس بجدية : انت مين وعاوز ايه

الشخص : انا مطلوب مني اضيعك و ضيع سمعتك وسط الناس و فضح اهلك

شمس بسخرية : يا روحي وانت فاكر اني سهله وهسلملك نفسي وشرفي وقولك اعمل اللي انت عوزة بسهولة كده

الشخص : اه بسهولة

شمس : هو محدش عرفك أن انا ابقي شمس المنشاوي كبيرة الصعيد وهقتلك

الشخص : مش أقبل مخلص شغلي صوت و صورة

شمس : بس انا محمية من ربنا و عمري مهفرت في شرفي

الشخص : انتى بتتكلمي كتير وانا عاوز اخلص

شمس : عندك حق


هجم الشخص على شمس ورماها على السرير وحاول تقبيلها وفى لحظة واحدة كان يبعد عنها ويضع ايده على بطنة التى كانت تنزف


شمس بقوة : كنت فاكر اني سهله وهسلملك نفسي وشرفي و شرف اهلي و جوزى تبقي اهبل

الشخص بألم : ساعديني هموت

شمس بغضب : فعلا هساعدك انى اريحك من المك للأبد


اتصلت شمس على هاري وطلبت منه الصعود للاعلي بسرعة


هاري : في ايه برنسيسة

شمس بغضب و صوت عالي : اذاي يا بيه تكون رئيس الحرس بتاعي وتخلي واخد وس** يطلع لغاية اوضتي

هاري بصدمة : والله يا برنسيسة محد دخل ولا خرج طب اذاي

وهدان : في ايه يا شمس

حامد بسرعة : مالك يا بنتي

قصي : شمس حبيبتي مالك

شمس الصغيرة بغضب : مش عوزة اسمع صوت وانت يا بيه ادخل خد الحيوان اللي جوا ده وعرفلي مين اللي وراه مفهوم

هاري : امرك يا برنسيسة


دخل هاري وبعد قليل خرج وهو يسحب راجل ينزف فنصدم الكل مما رائه


سمر بشهقة : راجل معاكي فى الأوضة يادي الفضيحة

شمس الصغيرة بغضب مرعب : ورحمة امي يا بنت الدهشوري لو كلمة طلعت من اللي حصل دلوقتي وعزة وجلالة الله لقتلك و ملكيش ديه مفهوم

سمر برعب : مفهوم

قصي بهدوء : اهدي يا نجمتي اهدي


اغمضت شمس عيونها وفتحت عيونها ونظرت لهم وتركتهم وتوجهت إلي غرفة والدها فلم يقدر احد منهم على التحدث معها فتوجة حامد خلفها وجدها تخرج من الحمام وتقف تصلي فجلس على السرير وانتظرها حتى تنهي صلاتها


انهت شمس الصلاة وعادت إلى السرير ونامت عليه


حامد : مين ده شمس

شمس بتعب : انا تعبانة واعصابي مش مستحمله ممكن تسبني انااااام ولما اعرف هو مين هعرفك

حامد : خلاص يا قلبي تعالي كملي نومك


ضمها حامد لحضنة وقبل رأسها بكل حنان ونامو


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الصباح

🌞🌞🌞🌞🌞


تجهز الكل ونزلو إلى الأسفل في انتظار نزول شمس الصغيرة


وبالفعل نزلت شمس الصغيرة من الأعلي ترتدي بدله نسائية باللون الحكلي رائعة الجمال وتركه لشعرها الحرية خلف ظهرها



شمس الصغيرة بجدية : الكل هيطلع علي المطار وانا هحصلكم

حامد : راحة فين شمس

شمس الصغيرة بجدية : يالا علشان اجراءات الورق هياخد وقت

حامد : بس

وهدان : تمام يا بتي روحي مشوارك


غادرت شمس وركبت السيارة مع هاري ونطلقت إلى وجهتها


قصي : هي شمس هتروح فين

زين بحزن : أكيد راحة عند امي

حاتم : يالا يا جماعة مش عوزين مشاكل


غادر الكل القصر وسط احتفال اهل البلد بهم وتوجهو إلى المطار


اما شمس الصغيرة فتوجهت إلى المقابر وجلست امام قبر امها فترة ولم تشعر بالوقت غير على ايد هاري يعلمها بموعد الطائرة فقرأت الفاتحة وغادرت


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


فى المطار

🌞🌞🌞🌞


دخلت شمس الصغيرة الي المطار وسط الحرس وتم انهاء اجراتها بسرعة و صعدت الي الطائرة وجلست بجوار قصي وغمضت عيونها فامسك اديها وبتسم لها بكل حنان وحب


مر الوقت وستقرت الطائرة وانهي الحرس الإجراءات بسرعة وتوجهو إلى أسطول السيارات الموجود فى الخارج وتوجهو الي الفيلا


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند المجهول

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


المجهول بغضب : يا بت الكلب يا شمس انتى ايه جبروت بس هقول ايه ما انتي تربيه وهدان المنشاوي طول عمره قوي وشديد امتي بقي هنتقم منك يا وهدان على كل حاجة حتى يوم موت نجمة فضلت واقف على رجلك وانا اللي قولت خلاص اتكسرت و تذليت وبقي ظهرك محني بس طلع انك مربي اسد فى حضنك وظهر وقت الحاجة ومش اي أسد بس هعمل ايه يعني انا صبرت كل الايام اللي فاتت ومش هصبر الكام يوم دول افرحي يا بت نجمة بس متستنيش كتير لان ايامك بقت معدودة وهحسر الكل عليكي


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في القاهرة

🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت السيارات إلى فيلا شمس و نزل الجميع ولكن لم يجدو سيارة شمس و قصي


حامد : هي فين شمس

زين : راحت مع قصي علشان تشوف الفستان

وهدان : أدخل يا حامد وستريح

حاتم : متخفش يا عمي شمس معاها الحرس بتاعها وكمان ده قصي يعني كلها كام ساعة و يبقي جوزها

سمر : بدر انا عوزة اطلع استريح

بدر : اطلعي


صعدت سمر إلى الأعلي ودخلت جناح شمس وفضلت تنظر عليه بانبهار


سمر : كل ده جناح ده ولا جناح الملكة وكلها ولالعة يا بت نجمة

مي بصوت عالي : انتى بتعملي ايه هنا

سمر بتلثم : ولا حاجة يا عمه كنت هتسبح و انام شويه فى حاجة

نرمين بصوت عالي : انتى مين هسمحلك تدخلي هنا يالا برا

سمر بغضب : في ايه يا نرمين انا هاخد الجناح ده هستريح فيه مش مشكلة يعني

ملك بغضب : جناح ايه يا بت الدهشوري ده جناح شمس وممنوع اي حد يدخله يالا برا مش ناقصين يتوسخ

سمر بغضب : خلاص مبقاش جناح شمس من النهاردة ده جناحي انا وبس

صفا بردح : ليه يا روحي حد قالك ان بعد الشر شمس المنشاوي ماتت ديه حيه ترزق يالا برا خلينا نعقم الجناح من ريحتك المعفنة

سمر بغضب : والله لقول لبدر يعرفكم مقامكم

زين بغضب : برا يا سمر واوعي فى يوم تفكري مجرد تفكير تهددي واحدة فيهم علشان ساعتها والله هعرفك مين احنا

سمر بسخرية : ومن امتي يا زين ليك صوت طول عمرك ماشي ورا شمس مغمض

ملك وهى تصفعها بالقلم : الزاهر انك متربتيش وانا بقي اللي هربيكي


حسبتها ملك من شعرها وسط صراخها ونزلت بيها الي الأسفل ورمتها تحت اقدام شمس الكبيرة


ملك بغضب : الوسخة ديه بتغلط فى زين و شمس وعوزة تاخد جناحها

شمس الكبيرة بغضب : مالك يا بت الدهشوري طايحة فى الكل ليه هما اهلك معرفوش يربوكي بس خلاص انا جبت اخري وهعلمك الادب والأخلاق

سمر بدموع : بدر انت هتسبهم يضربوني وتسكت

بدر : تعرفي انا زهقت منك وبعد فرح شمس هترجعي بيت اهلك الواحد يعيش بطوله احسن نرمين

نرمين : نعم بدر

بدر : محدش يقول لشمس أنها دخلت جناحها علشان يا حبيبتي متزعلش


نظر الكل لبعضه من كلام بدر و وهو دماغهم بالموافقة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند شمس

🌞🌞🌞🌞🌞


توجه قصي و معه شمس و الحرس إلى النادي


قصي بحنان : يالا نجمتي

شمس باستغراب : يالا فين احنا بنعمل ايه هنا

قصي بحنان : نجمتي مخنوقة ولازم تنفس عن غضبها ولو فضلت كده ممكن تولع في الكل علشان كده جيتها هنا علشان تنفس عن غضبها

شمس بابتسامة : شكرا قصي

قصي : بصي يا قلبي انا متفق مع مدرب جوا هتفضلو تضربو في بعض لغاية متفوقي اشطا

شمس بابتسامة : ومدرب ليه وانت موجود

قصي بضحكة : والله يا بنتي كان بودي العب معاكي بس للاسف الشديد فرحي بكرا وعاوز افضل سليم علشان اجمل ليلة فى حياتنا

شمس بغمزة : واثق انت

قصي بغزل : طبعا انا حبيبتي ملكة الكون و شمسة

شمس بضحكة رنانة : ماشي يا عم الخديوي

قصي : يالا ادخلي

شمس بدلع : توتوتوتوتوتو عوزة اخرج واكل واروح اشوف الفستان واروح انااااااااام مش عوزة اعمل حاجة تانية

قصي بطاعة : امر نجمتي يالا بس الفستان هتشفيه بكرا فى الجناح

شمس بتزمر : مليش دعوة انا عوزة اشوفه دوقتي

قصي بضحكة رنانة : اسمها دوقتي يا فاشلة

شمس بعند : اه اسمها دوقتي ملكش دعوة

قصي بابتسامة : يالا يا نجمتي


وغادرو النادي مرة اخري


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عادت شمس إلى الفيلا وهى سعيدة جدا ونسيت او تناست ما حدث في الصعيد حتى ياتي الوقت المناسب


مر الوقت سريعا وجاء الصباح


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في جناح شمس

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


شعرت شمس بحركة خفيفة فى الجناح فوضعت اديها أسفل المخدة وسحبت المسدس ورفعتة في لحظة


شمس الكبيرة بخضة : يالهوي يا بتي

نرمين بخضة : ونبي عندي عيل عوزة اربيه


شمس الصغيرة بغضب : انتم دخلين تتسحبو ليه

شمس الكبيرة : مكنتش عوزة اصحيكي دلوقتي قولت اجهزلك الحاجة وتقومي تلاقي كل حاجة جاهزة

شمس الصغيرة : طيب يالا برا انا عوزة انام منمتش اللي بعد الفجر

شمس الكبيرة بغيظ : قومي يا بت الفرح فاضل عليه كام ساعة

شمس الصغيرة بخنقة : يعني انا اعمل ايه دوقتي

زين : تقومي تخدي دش حلو كده تنعنشي عقبال الفطار ميجهز علشان تلحقي تروحي الفندق

شمس الصغيرة بابتسامة : تعالي يا واد يا عسل انت خليني انام شويه فى حضنك

ملك بغيظ : معلش يا شمس ابقي نامي فى حضن قصي هو اولي بيكي وسيبي جوزي اصله مش بيعرف ينام فى حضن حد غيري

وهدان بضحك : تعالي نامي فى حضني انا يا قلبي

حامد : أبوها موجود تنام فى حضنة

شمس الكبيرة بغضب : الكل برا وانتى يا زفتة قومي على الحمام

شمس الصغيرة ببرود : مليش نفس

مي بابتسامة : مرات ابني حبيبتي لسه نايمة ليه

نرمين : شمس مش عوزة تحضر الفرح

مي بابتسامة : خلاص نروح احنا وهما يسافرو على طول

شمس الصغيرة : بس بس خلاص الكل برا عوزة اخلص ودلع


غادر الكل وهما يضحكو على شمس الصغيرة


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الفندق

🌞🌞🌞🌞🌞


وصلت شمس الي الفندق و معها البنات


صفا : هو الفستان فين

شمس بغيظ : والله البيه اخوكي مش معرفني حاجة

نرمين : الصبر يا شوشو واكيد هيوصل دلوقتي

ياسمين : يالا يا بنات علشان نجهز نفسنا فاضل ساعتين بس


تجهز البنات ورتدو ملابسهم وكانو آيات من الجمال


شمس الكبيرة بابتسامة : بسم الله ما شاء الله عليكم ذي القمر

شمس الصغيرة بغيظ : وانا يعني هنزل بالروب

صفا بضحك : والله هيبقي منظرك عسل


الباب خبط ودخل مجموعة من الشباب يحملون صندوق كبير ووضعوه على الارض وخرجو وبعدها دخلت ثلاثة بنات


احدي البنات : من فضلكم الكل لبرا مش عوزين غير العروسة

نرمين : احنا أخواتها وهنجهزها

البنت : تمام بس عوزين نتاكد من المقاس

ياسمين : تمام لو في حاجة انتم موجودين


خرج البنات وفضل بنات العائلة فقط


اخرجو البنات الفستان و ذهلو من منظره و ضخامته و فخامته


شمس الكبيرة : يالا بسرعة


حملو البنات الفستان وساعدو شمس فى ارتدائه و بعد مرور ساعة كانت شمس الصغيرة على أتم استعداد


دخل الشباب واخذو زوجاتهم وخرجو بعد ان ارسلو قبلات لشمس واخيرا دخل قصي الذي تسمر مكانه من تلك الحورية الجميلةج


قصي بحنان : الله أكبر ما شاء الله انتى جميلة جدا

شمس بابتسامة : يعني بجد حلوة

قصي بعشق : اجمل نساء الكون هو لازم ننزل الفرح

شمس بدلال : اه لازم علشان انا عوزة افرح

قصي بعشق : ننزل يا حبه القلب


توجهو الي احدي الأماكن واخذو الكثير من الصور وبعد ذلك توجهو إلى القاعة


نزلت شمس الصغيرة فى يد جدها و ابوها وسلموها لقصي الذي لدوره ضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان و حب


دخل العرسان على اغنية ماجدة الرومي ورقصو عليها


طلئ بالأبيض طلئ

يا زهرة نيسان

طلئ يا حلوى وهلي

بها لوج الريان

طلئ بالأبيض طلئ

يا زهرة نيسان

طلئ يا حلوى وهلي

بها لوج الريان

واميرك ماسك ايديك

وقلوب الكل حواليك

والحب يشتي عليك

ورد وبيسان

قلبي بيدعيلك يا بنتي

بها لليلي الشعلاني

يا أميرة قلبي انت

سلمنا الامانى

ما تنسي أهلك يا صغيري

بعينينا ما صرت كبيري

ضلي معنا وطيري وطيري

ع جناح الأمان

طلئ بالأبيض طلئ

يا زهرة نيسان

طلئ يا حلوى وهلي

بها لوج الريان

شعي مثل هالطرحة

يا اغلى البنات

بصلي يعيشوا بها الفرحة

ليا فى الحياة

شعي مثل هالطرحة

يا اغلى البنات

بصلي يعيشوا بها الفرحة

ليا فى الحياة

وربي من السما يبارككى

كيف ما توجهتو يرافقكن

باليام الصعب ينصركن

ع كل الاحزان

قلك نعم من قليو

وفرح كل الناس

رديها ع قلبو وحيو

شغلانى احساس

منقلك مع السلامة

روحى تحميكي الكرامة

وتبقى محايسكن علامي

للحب والحنان

طلئ بالأبيض طلئ

يا زهرة نيسان

طلئ يا حلوى وهلي

بها لوج الريان

طلئ بالأبيض طلئ

يا زهرة نيسان

طلئ يا حلوى وهلي

بها لوج الريان


بعد فترة جلس العرسان واستقبلو الكثير من التهاني


رجل بابتسامة عملية : مبروك بشمهندسة شمس

شمس بابتسامة : الله يبارك فيك اسلان بيه

سابي : وااااااااااااو الفستان تحفة مكنش متوقعة جماله

شمس بابتسامة : فعلا جميل جدا

سابي بغمزة : بس اختيار مستر قصي رائع

اسلان : اللي يختار البرنسيسة شمس المنشاوي لازم يبقي اختياره سليم

قصي بابتسامة : اكيد طبعا مفيش حد يقدر يختلف فى الكلمة ديه

سابي : مبروك يا عروسة وهديتي وصلت لرجالتك وهتستلميها منهم

شمس : ايه هي

سابي بغمزة : شوفيها بقي وقوليلي رايك مبروك


مر الوقت وانتهي الفرح وتوجهو العرسان إلى الطيارة لقضاء شهر العسل


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في الطيارة

🌞🌞🌞🌞🌞


كان يرفض قصي اخبار شمس أين يتجهون لقضاء شهر العسل


شمس بغل : لاخر مرة هسالك هنروح فين

قصي بابتسامة : هنروح الجنة يا قلبي

شمس بدلع : هنورح فين قصيي

قصي بعشق : هو ينفع نتمم الجوازة دلوقتي

شمس بكسوف : خلاص سكت

قصي بضحكة رنانة : ايوة كده


مر الوقت ونامت شمس على كتف قصي


مر الوقت ووصلو إلى وجهتهم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في المالديف

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


شمس بفرحة : واااااااااو المالديف

قصي بابتسامة : معنديش اغلي منك يا عمري

شمس بفرحة : يالا بقي عوزة انزل المياة

قصي بوقاحة : مش لما الاول اختمك باسمي يا نجمتي

شمس بسرعة : صح خليها بكرا انا دوقتي تعبانة وعوزة اناااام

قصي بغمزة : هنام و هناكل و هنلعب وكل حاجة يالا بس


حمالها قصي بين أحضانة ودخلو الي الشالية


اما هاري فنشر الحرس على طول الشالية


قصي بحنان : يالا يا قلبي ادخلي بدلي هدومك وتوضي وانا هدخل الحمام التاني

شمس بكسوف : طيب ممكن تساعدني علشان السوسته

قصي بابتسامة : حاضر يا قلبي


ساعدها قصي ولم يفعل شي حتي لا تغضب او تزعل منه فهو يعشقها بشدة ويخاف ان يجرحها باي شي


اما شمس وجدت علي السرير علبة مغلفة فامسكتها ووجدت كارت تهنئه من قبل سابي الاعصر فبتسمت وفتحته ولكن ضاعت ابتسامتها وصدمت بشدة من الهدية فكانت عبارة عن قميص نوم خاص للعرايس مغري للغاية


شمس بصدمة : يا لهوى يا لهوى هو ده هيتلبس عادي اااااه مهي هدية سابي نيجو ملكة النار منك لله يا نور انتى اللي ظهرتيها للساحة

نور بشهقة : وانا مالي يا لمبي الحق عليا ديه موزة ولا جوزهاااااااا صاروخ عاوز يتاكل شبة قطعة المارشميلو

شمس بارف : مارشميلو يا سافلة يعني ديه منظر قميص نوم ده زبالة ذيها

نور بسخرية : معلش نسيت تبعتلك الاسدال بتاعة

وبعصبية : فى ايه يا معفنة يا بقرة قميص نوم عوزة منظره يبقي اذاي لما ده سافل امال الحجة شمس العسل واللي جيباة يا معفنة روحي جهزي نفسك بلا دلع ماسخ

شمس بعصبية : مش لبسه منهم بس هااااا

نور : والله ليتجوز عليكي اقولك انا هجيب موزة صاروخ روسي تقفيل فرنسي تشطيب تركي وهجوزهاله وخليكي انتى يا ابلة نظيرة يعني الراجل جايبك المالديف وصارف و مبضع وفرح و فستان وفى الاخر مش عوزاه يفرح بلا وكسة

شمس بغل : انتى بتعملي ايه هنا اصلا يالا غوري

نور بشر : بلاش انا شمس بلاش انا اسالي عليا وعرفي ان الامبراطورة نور الشمس مش بتهزر ومش بتسيب حقها

شمس بعظمة : وانا شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله

نور بسخرية : هاااااا ميحكمشي كان فى وخلص يا معفنة

شمس بغل : ماشي يا مقشفة هوريكي انا هعمل ايه


أمسكت شمس بهدية سابي وتوجهت الى الحمام واغلقت الباب ولكن فتحت مرة اخري ورمت فردة الجذمة على نور ولكن لم تصيبها فاخذت تضحك بشدة عليها


انهي قصي من الاستحمام ولبس ملابسه وجلس في انتظار خروج شمس او فتح الباب


قصي لنفسه : هي بتعمل ايه كل ده ااااه اكيد الفستان كبير ومش عارفة تخلص لوحدها معلش شوية كمان وهخبط عليها بس هتكون لبسه ايه ديه تيتة شمس ربنا يخليها ليا مظبطاني بشوية لانجيري جااااااااامدين طحن والله وهدلع بس ربنا يستر من جعفر اللي جوا متخرجش باسدال الصلاة وتنام بيه كمان والله لو عملته لشقة نصين لاااااااااا كفاية كده عليها هي هتحتاج الهدوم فى ايه


خبط قصي علي الباب وفتحه ودخل ولكن ثبت مكانة من جمال تلك الشمس الساطعة وهى ترتدي قميص نوم مغري وكانت حورية بيه بلونة الذي عكس على بشرتها و شعرها الحر

ج


تقدم قصي منها وكان مغيب فقط يريد وبشدة ضم تلك الحورية لحضنة ليعلم أنها حقيقية وليست خيال كما المرات السابقة وبالفعل ضمها لحضنة


قصي بتنهيدة : اااااااااااااه يا نجمتي اخيرا بقيتي في حضني و ملكي وبين أيدي

شمس بابتسامة جميلة : بقيت ملك قصيي ومفيش راجل غيرك دخل حياتي ولا هيدخل انا ملك و انتى ملكي

قصي بعشق : بعشقك شمس بعشقك عشق لو اتوزع على الدنيا كلها مش هيخلص

شمس بسحر من كلامه : بحب قصيي

قصي بتحكم فى اعصابة : الله يرضي عنك روحي اتؤضي وتعالي نصلي عاوز ابدا حياتي معاكي صح و بطاعة

شمس بهمس لزيز فى اذنة : ماشي قصيي

قصي بصدمة : امشي يا بت من هنا ورجعيلي شمس المنشاوي

شمس باغراء : وانا مين يعني انا شمسك و نجمتك و قلبك و مراتك و حبيبتك و عشقتك

قصي بنهجان : ابوس ايدك يا شمس اعقلي انا على الآخرى وماسك نفسي بالعافية

شمس بدلال و إغراء : وماسك نفسك ليه ده حتى انا مراتك حلالك ونصك التاني

قصي : انتى اللي اخترتي يا بنت المنشاوية


حملها قصي وتوجه بيها الي السرير المفروش بالورود ووضعها عليه بهدوء و رقة واخذها فى عالم خلق لهم ملي بالعشق والرومانسية


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


يتبع


30=شمس الصعيد


الحلقة الثلاثون

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في مصر

🌞🌞🌞


كانت  الحجة شمس الكبيرة تجلس علي السرير في جناح شمس وتمسك السبحة وكل ما تفعله  هو الدعاء لحفيدتها براحة البال وتهدئة سرها و اتمام الزيجة على خير


بحث وهدان عن شمس الكبيرة و بتسم عندما وجدت جناح شمس الصغيرة مضاء فدخل وجدت زوجته تجلس تدعي و تسبح فذهب و جلس بجوارها


وهدان : مالك يا قلبي

شمس الكبيرة بابتسامة : مفيش يا خوي

وهدان بابتسامة : انا اللي مربيكي على يدي وخابر زين فيكي ايه

شمس الكبيرة بتنهيدة : خايفة على شمس وبدعي ربنا يبيض ليلتها

وهدان بدعاء : يا رب يا شمس ربنا يهدي سرها و يبيض ليلتها بإذن الله

شمس الكبيرة : اه بالله عليك ادعي

وهدان بابتسامة : شمس قوية وهتعرف تلم الليلة

شمس  الكبيرة : مهو ده اللي انا خايفة منه قوية للأسف يا وهدان احنا نسينا  نعلمها اذاي تبقي بنت وقت الحاجة ولما تكون مع جوزها تبقي اذاي وتعمل ايه

وهدان بصدمة : ووووووووووووه يا شمس انتى مش قعتي معها وفهمتيها تعمل ايه

شمس الكبيرة بصدمة : انا لما لقيتك واخدها وحنا فى الصعيد فكرت انك اتكلمت معاها

وهدان بابتسامة : متخفيش شمس ميتخفش عليها يالا يا قلبي نروح اوضتنا

شمس الكبيرة : مش مطمنه للضحكة ديه

وهدان بضحك : بقولك ايه انتى وحشتيني اوي يا دلوعتي

شمس الكبيرة بخجل : يالهوي يا وهدان انتى بتقولي ايه

وهدان بغمزة : اتوحشتك يا قلب وهدان تعالي بقي


وتوجهو إلى غرفتهم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند زين

🌞🌞🌞


كان يجلس فى البلكونة ينظر الي السماء فتوجهت له ملك وجلست على قدمة فضمها لحضنة


ملك برقة : مالك حبيبي

زين بابتسامة : ولا حاجة لوكا

ملك بابتسامة : خايف على شمس صح

زين بتنهيدة : غصب عني لازم اخاف عليها شمس شديده و صعبة ومفيش اى راجل يقبل على نفسه رفض مراتة ليه

ملك : اكيد شمس مش هتعمل كده

زين بسخرية : شمس ممكن تعمل اوسخ من كده شمس طول عمرها قوية و شديدة ويستحيل تخضع تحت ايد حد

ملك : بس شمس فاهمة وعارفة انه لازم تحصل كده ومهما كانت قوية لازم تبقي ست مع جوزها

زين بتنهيدة : ربنا يستر من اللي جاي

ملك : خير ان شاء الله متخفش

زين : فين نجمة

ملك : مع عمي حامد

زين بغمزة : متيجي اقولك كلمة حلوة

ملك بابتسامة : يالا


حملها وتوجه بيها إلى السرير حتي ينعمو بليلة رومانسية


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


عند حامد

🌞🌞🌞🌞


كان يجلس على سجادة الصلاة


حامد : يا رب هدي سر بتي يا رب اكرمها ووفقها وشيل عيالها يا رب استرها معاها وكرمها ديه غلبانة


قطع  دعائه عندما استمع لبكاء صغيرتة فقام وتوجه لها وحملها وفضل يهز فيها و  يقبلها الي ان نامت ووضعها بجوار زين الصغير نعم فهو اخذ الطفلين وترك  الشباب مع نفسهم


ونام بجوارهم وهو يحتويهم كما كان يفعل مع ابنائه في صغرهم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في المالديف

🌞🌞🌞🌞🌞


عند شمس

🌞🌞🌞🌞🌞


صحيت  شمس ولأول مرة في حياتها لا تهتم بأحد غير نفسها وحياتها فهي وعدت حالها  بأن شهر العسل لن ولم تفكر فى احد غير سعادتها وراحة بالها


قصي بابتسامة : القمر بيفكر فمين غيري

شمس بابتسامة : صباح الخير

قصي بغزل : صباح العسل الأبيض على اجمل نجمة في الكرة الأرضية

شمس بضحكة : ياسلام على الرومانسية وايه كمان يا خديوي

قصي بعشق : في حاجات كتير نفسي اعملها و قولها

شمس بدلع : طيب متقول و تعمل هو في حد منعك

قصي : بت اتعدلي

شمس  بجدية : قصي انا طول شهر العسل عوزة انسي انا مين وبعمل ايه عوزة اعيش  حياتي عوزة العب و اضحك و جري مش عوزة حد يقولي عيب انتي بنت ولا مكانتك  متسمحش ليكي بالعمايل ديه

قصي بحنان : ايه رأي نجمتي تقوم تاخد دش وتلبس مايوة حلو و ننزل نعوم ونفطر

شمس بفرحة : بجد يا قصي هنزل اعوم

قصي بابتسامة : يالا بقي

شمس بكسوف : طيب روح انت برا وانا هدخل هنا

قصي بضحكة رنانة : هههههههههههههه انتي مكسوفة يا بيضة انا شوفت كله امبارح

شمس بكسوف : قصييييييييييي

قصي بغمزة : بس كنتي جامدة طحن بقولك ايه متيجي نكمل كلام امبارح اصلك جامدة

شمس بغضب مصطنع : براااااا يا بن مي براااااا


ضحك قصي بشدة وتوجه إليها وقام بحملها تحت صراخها ولكن ضحكت ووضعت رأسها على كتفة تنعم بالعشق والرومانسية و الحب وتوجهو إلى الحمام


بعد فترة كانت شمس ترتدي مايوة وتترك لشعرها الحرية وتجلس على احدي الكراسي اما البحر


جاء  قصي وهو يحمل صنية مليئة بالطعام ووضعها على التربيزة و امسك اديها وشدها  له وجعلها تجلس بين أحضانة يطعمها بكل حنان ودلع وهي تستقبل منه كل الدلع  بسعة صدر


شمس : كفاية قصي مش قادرة اكل تاني

قضي : نجمتي انتى بتهزري ده اكل كتكوتة مش واحدة كبيرة كده

شمس بابتسامة : والله هي ده اكلتي

قصي بحنان : خلاص نجمتي بالف هنا


وضعت شمس رأسها على صدره وغمضت عيونها وفضل قصي يلعب فى ظهرها و شعرها


شمس بابتسامة : قول قصي عاوز تعرف ايه

قصي بصدمة : وانتى عرفتي منين أني عاوز اعرف حاجة

شمس بابتسامة : انا شمس المنشاوي قصي بلاش قول عاوز تعرف ايه

قصي : بصراحة عاوز اعرف اذاي اتعرفت على هاري وليه هو الوحيد اللي بتثقي فيه

شمس  بتنهيدة : ديه حكاية طويلة بعد موت امي الله يرحمها وإصابة زين الدكتور  طلب يتنقل القاهرة وفعلا راح ومعها جدي و بابي وانا فضلت فى البلد ساعتها  المطاريد نزلو من الجبل و خطفو بنات و محاصيل و مواشي وعم مرعي جيه وقالي  طلعت خت سلاح امي و ابويا ونزلت خت فرسة امي و الرجالة وطلعت وراهم الجبل  وعرفت ارجع البنات و كل حاجة اتسرقت من البلد و قتلت كتير من المطاريد و  هناك لقيت خالي منصور و عمي عامر بس كانو بيموتو أمرت عم جبل ينزل بيهم  للجهه الشرقية أو الغربية مش فاكرة وانا فجرت الجبل ورجعت البلد لقيت اهل  البلد كلهم وقفين وبيقولولي يا كبيرة كان عندي حوالى ١٥ سنة وبعد يومين رحت  لخالي والدكتور قالي انهم في غيبوبة هددت الدكتور بالقتل وتصلت على عمو  مالك وطلبت منه يبعت ليا رجالة و طيارة مجهزة وفعلا بعت ليا الرجالة وخدو  خالى و عمو عامر وانا بعدها سافرت لزين ولما اطمنت عليه ونقلته للبلد تحت  حراسة الرجالة سافرت ألمانيا ومحدش عرف انى سافرت كلهم عارفين انى فى  القاهرة ماعدا جدو طبعا ولما سافرت قابلت عمو مالك ورحت شفت خالو فى  المستشفي وعرفت انه فى غيبوبة من فترة وده قصر على المخ و الحركة خرجت  يومها من المستشفى وكل حاجة في مخي وقفت فضلت امشي محستش بالوقت ولا المكان  لقيت نفسي قدام البحر فقعت افكر مين السبب مين عاوز يدمر عيلتي مين سبب  موت امي و دمار اخويا مين السبب فى دمار حالة خالي ساعتها عيني وقعت على  شخص عايم على وش البحر نزلت بسرعة البحر وطلعته بس كان مدمر ومفهوش حته  سليمه حمدت ربنا اني سبت تليفوني على الشط اتصلت على عمو مالك وبعت ليه  الموقع وجالي بسرعة وخد الشاب معاه ومشينا ولما رحنا المستشفي دخل عمليات  بس طبعا علشان المستشفي ملك عمو مالك محدش سجل اسمه فى الدفاتر فضل يوم  كامل فى العمليات وحتاج دم و اتبرعت ليه وانا فضلت فى المستشفي ورفضت اسيبه  معرفش ليه بس صممت أفضل ومن عمليه لعملية وفى الاخر الدكاترا لما خرجو  قالولي انه واخد كذا طعنه و عنده كسر فى ٣ ضلوع غير رصاصتين واحدة فى البطن  والتانية قريبة من القلب غير حرق بطول ظهره غير تشوه في وشه كانو هيبلغو  البوليس بس طبعا انا رفضت وطلبت ليه دكاترة تجميل ولقينا حرق ظهره من  الدرجة الاولي يعني بسيط لكن وشه كان من الدرجة الثالثة وده أخطر حاجة  ولازم يتعلمه عملية تجميل او بمعني اصح يتعمله وش جديد وانا اخترت وش شخص  مات بمساعدة عمو وعرفت منه أن الشخص ده مات من سنتين ومحدش عارف مات اذاي  ولا الحكومة طلعت ليه شهادة وفاة فانا صممت على التنفيذ بس كان لازم ارجع  مصر لان فترة سفري طولت والكل ابتدا يسأل فسبته هناك بس كنت كل يوم بكلمه  وحكي معاه صوت وصورة وهو كمان كان بيكلمني بس مكنتش حابة اضغط عليه وعرف هو  مين وقولتله امي طلبت من الدكاترة يغيرو وشه مزعلش بالعكس قالي ده انسب  حاجة وقالي هيجي يوم وهتعرفي انا مين حتى يوم ظهور وشه كنت موجودة بس للاسف  هو رفض وانا زعلت منه ورفض يكلمني بعدها فضلت اسبوع وفى يوم وانا فى  الصعيد لقيت واحد من الرجالة دخلو وقالو ليا فى ناس موجودة برا عوزينك ولما  خرجت لقيت هاري واقف قدامي فرحت اوي وحكالي كل حاجة عن حياته وان الرجالة  اللي موجودين معاه دول اكفئ الرجالة اللي ممكن اثق فيهم وعرفت انه الدراع  اليمين لرجل مهم بس أعدائه خلوه يشك فيه وهو اللي امر رجالته يقتلوه ومن  يومها وهو معايا وانا بثق فيه جدا

قصي : بس اذاي جدو و خالو وافقو

شمس بابتسامة : لاني ببساطة قولتلهم انه تبع عمو مالك

قصي : ومين عمو مالك ده

شمس بذهول : و انت متعرفش مين عمو مالك

قصي : للأسف الشديد معرفش هو مين

شمس  بابتسامة : عمو مالك بيكون صاحب بابي من صغرهم هو درس طب و بابي درس تجارة  علشان يعرف يمشي مصالح العيلة وكان على طول بيجي عندنا وعارفني

قصي : تفتكري مين اللي بعت الراجل بتاع الصعيد

شمس  بشر : ده سبب تعب عيلتي و سبب موت امي و تعب اخويا و دمار خالي و تفريق  العيلة وهو السبب فى حالتي ديه بسببه انا معشتتش حياتي ذي اي طفلة بالعكس  انا كنت بركب خيل و بضرب بالرصاص

قصي باستغراب : بس انتى موتي اللي قتل امك يبقي مين ده

شمس  بضحكة شريرة : وانت فاكر ان اللي مات يوم الليلة الكبيرة كان المجهول ده  كان خيط من ضمن خيوط كتيرة فى ايده وانا كل شوية اقطع خيط لغاية مهسحب كل  الخيوط من ايده وهخليه فاكر نفسه هو الناصح وحنا اغبية بس مش شمس الصعيد  اللي تكون لعبة فى ايد حد

قصي : خلاص اهدي يا قلبي ونسي وخليكي معايا تعالي ننزل البحر

شمس بتنهيدة : من فضلك قصي سبني دلوقتي

قصي : قدامك حل من الاتنين اولا ننزل البحر وثانيا ندخل جوا وانا بصراحة موافق على الحل الثاني

شمس : قصي بالله عليك سبني شوية علشان انا بجد مش فى المود وممكن تزعل مني

قصي وهو يضمها لحضنة : ولو مش هستحمل روحي وقت غضبها ولا ضعفها يبقي مستهلش وقت فرحك و سعادتك

شمس بتنهيدة : احضني اوي قصي محتاجة حضنك اوي


ضمها  قصي لحضنة بشدة وفضل يملس على ظهرها بكل حنان اللي ان شعر بهدوء تنفسها  فحملها ودخل بيها الي الشالية ونام وهي بين أحضانة ورفض وضعها على السرير  وغمض عيونه ونام


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في مصر

🌞🌞🌞🌞


في فيلا SH . Z . H

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


كانت الحجة شمس الكبيرة تجلس على نار لعدم اتصال شمس الصغيرة عليهم وطمانه قلبها


شمس الكبيرة بغضب : انتم قاعدين باردين كده ليه

زين باستغراب : مالك بس يا تيتة

شمس الكبيرة بغضب : في ايه فى أن الهانم اختك متصلتش لغاية دلوقتي و محدش اطمن عليها

نرمين : والله يا تيتة انا اتصلت عليها تليفونها مقفول هنعمل ايه تاني

شمس الكبيرة بغضب : اتصلو على قصي ولا حتي هاري حرام عليكم انا قلبي محروق عليها

وهدان بهدوء : اهدي يا حجة اكيد شمس زينة

شمس الكبيرة : لااااااا انا عاوزة اسمع صوتها وطمن عليها

وهدان : حاضر يا حجة بس اهدي

شمس الكبيرة بغضب : اتصل يا حمار منك ليه ليها عليها

حاتم بفزع : حاضر يا تيتة براحة

وبرطمة : بس هو احنا مكتوب علينا الخضة من الشمس

شمس الكبيرة بغضب : بتقول ايه يا واد

حاتم : ولا حاجة بدور على التليفون

ملك بضحكة مكتومة : التليفون قدامك يا حاتم

حاتم بغيظ : شكرا يا ملك


اتصل حاتم علي شمس ولكن وجده مقفول فتصل على قصي وجد تليفونة مقفول فتصل على هاري


حاتم : الو هاري

هاري : اهلا حاتم بيه

حاتم : فين شمس و قصي

هاري : موجودين فى الشالية ليه

حاتم : طيب ممكن تخبط عليهم علشان عوزين نكلمهم اصل الموبايلات مقفولة

هاري : يعني عرسان والنهاردة الصباحية يعني براحتهم

حاتم بغيظ : والله قولت كده محدش صدقني بس ديه أوامر الكبيرة

هاري : تقصد مين البرنسيسة

شمس الكبيرة بصوت عالي : انت لسه هتحكي معاه هات الزفت ده انا هكلمه

حاتم : اتفضلي يا تيتة

شمس الكبيرة : فين شمس يا هاري

هاري : والله في الشالية

شمس الكبيرة : خبط عليهم دلوقتي حالا

هاري : اذاي بس يا حجة

شمس الكبيرة بغضب : نفذ وبس وخبط عليهم وانا معاك

هاري : حاضر بس اهدي


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


في المالديف

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


صحيت  شمس ونظرت وجدت قصي ينام فبتسمت بحب وقامت وخرجت برا وتوجهت إلى المطبخ  ولكن استمعت الي صوت خبط على الباب فسحبت الروب وغطت جسدها وفتحت وجدت هاري  أمامها


هاري بابتسامة : صباح الورد على اجمل عروسة

شمس : صباح العسل هاري بوتر

هاري : أخبارك ايه

شمس : الحمد لله هاري

هاري : اه صحيح الحجة شمس على التليفون وعوزة تكلمك

شمس بابتسامة : خلاص انا هفتح تليفوني وكلمها

هاري : بس هي معايا على التليفون

شمس : اقفل معاها وانا هكلمها

هاري : تمام


اغلقت  شمس الباب ورمت الروب واخذت تليفونها وتوجهت إلى الخارج و وضعت قدمها فى  المياة وفتحت التليفون وجدت كمية رسايل من جدتها و والدها و جدها و شقيقها  فتصلت على جدتها


شمس الصغيرة : شمسي العسل اخبارها ايه

شمس الكبيرة بلهفة : انتى زينة يا قلبي

شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله كويسة

شمس الكبيرة : حصل بينكم حاجة طمنيني يا بتي

شمس الصغيرة بابتسامة : حصل يا تيتة حصل وكان حنين معايا اوي

شمس الكبيرة بفرحة : مبروك يا قلب ستك الف مبروك عقبال مشيل عوضك

شمس الصغيرة : ربنا يخليكي ليا شمسي

شمس الكبيرة بابتسامة : تمام يالا يا قلبي اقفلي انا اطمنت عليكي

شمس الصغيرة بابتسامة : تمام يا شمسي سلام

شمس  الكبيرة بسرعة : شمس افرحي يا بتي و رمي الهم ورا ظهرك عيشي وتمتعي مع  جوزك اوعي تسيبي لحظة واحدة من غير متفرحي اسرقي سعادتك لو فى بق الأسد

شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يخليكي ليا تيتة


اغلقت الشمسان وقامت شمس الصغيرة بانزول في البحر وفضلت تعوم بلا توقف وتذكرت كلام أبوها لها وهي فى الصعيد


فلاش باك

🌞🌞🌞🌞


كانت تجلس شمس بجوار والدها فى الارض


حامد بحنان : شمس حبيبتي انا عاوز أتكلم معاكي شوية

شمس بابتسامة : اتكلم بابي

حامد بهدوء : الكلام اللي هقوله دلوقتي المفروض امك هي اللي تقوله بس نجمة الله يرحمها فانا اللي هقولك الكلام ده

شمس باستغراب : فى ايه بابي وكلام ايه ده

حامد  بهدوء : انا مش هقولك انك كبيرة و ليكي اسمك و سمعتك انا يشهد ربنا عليا  طول عمري بخاف عليكي من الهوا بس قوتك و جبروتك محدش عرف يسيطر عليهم  اسمعيني كويس ذي محافظتي على شرف ابوكي و عيلتك لازم تحافظي على شرف جوزك  اوعي يا بنتي تكوني مع جوزك وتمارسي قوتك الراجل مننا بيحب الست الناعمة و  الدلوعة اللي تعرف تبسطة وتسعده وتبقي فى ايده ذي البسكوتة الناعمة طول ما  باب الأوضة مقفول عليكم خليكي الدلوعة وخليه يحس انه سيد الرجالة كلهم لازم  تعرفيه انك فى حضنة ذي القطة الناعمة اوعي ترفضي ليه طلب ادام بشرع ربنا

شمس بمشاكسة : اوعدك اني احافظ على نفسي ولو فكر يقرب مني هقتله

حامد بصدمة : يالهوي عليا وعلى سنيني هتقتلي جوزك امال هتتجوزي ليه

شمس بضحك : ههههههههههههه متقلقش هدفنه من غير محد يعرف

حامد بغضب مصطنع : بت اتلمي وتكلمي عدل بدل معدلك

شمس بجدية : اوعدك يا بابا انى ذي محافظت على نفسي طول عمري هحافظ على شرف جوزي لاخر يوم فى حياتي

حامد بفخر : هي ديه بنتي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله ربنا يكرمك بالذرية الصالحة

شمس بابتسامة : اللهم امين


باك

🌞🌞


عند قصي انتفض من مكانة يبحث عن شمسة و نجمتة وخرج برا وجدها تعوم فتنهد


ابتسمت شمس وشاورت له بالمجي والانضمام لها وبالفعل انضم لها بسرعة


قصي : ليه قومتي من جمبي

شمس بابتسامة : كنت بكلم تيتة

قصي : عمله ايه

شمس : كويسة كانت بطمن عليا وعليك

قصي : وطمنت الحمد لله

شمس بدلع : امممممممم وحشتيني اوي

قصي بعشق : وانتي كمان فى حضني بتوحشيني

شمس بدلع : تعالي نخرج نتعشي برا

قصي بعشق : خلينا بكرا والنهاردة خلينا مع بعض

شمس بزعل : لا عوزة اخرج واعمل حسابك بكرا طول اليوم هنفضل برا وهنرجع بالليل تعبنين و مهدودين و نام على طول

قصي بطاعة : اوامرك يا نجمتي

شمس بفرحة : طيب يالا بسرعة علشان نلحق نجهز وانت كمان اجحز فى مطعم حلو

قصي بابتسامة : حاضر يالا


صعدو بسرعة ودخلت شمس واخذت دش ورتب قصي لنجمته مكان رائع


خرجت  شمس وهي تلف جسدها بالفوطة فقترب منها قصي ومرر ايده على جسدها وقبلها بكل  عشق وبادلته شمس قبلته وجاء ليحملها ولكن بعدت عنه بسرعة


شمس بدلع : عوزة اخرج قصيي يالا

قصي : حاضر يا قلبي


دخل قصي الى الحمام وتوجهت شمس إلى الدولاب وأخرجت فستان رائع الجمال يبرز جمالها ورفعت شعرها إلى الأعلي


فتحت شمس مكان الذهب واختارت طقم باللون الازرق رائع الجمال


انهي قصي حمامه وخرج وجد تلك الفاتنة أمامه ترتدي حذائها


قصي بعشق : هو ينفع نخرج بكرا ونفضل هنا النهاردة

شمس بزعل : انت مش وافقت ليه بتغير كلامك بقي نجمتك زعلانة وهتعيط

قصي بحنان : حقك عليا يا قلبي حالا هجهز بس بلاش تزعلي

شمس وهي تقف : ماشي يالا بسرعة بقي


نظر قصي لها بابتسامة ولكن لفت انتباه الفستان وفتحته


قصي بصوت عالي : شمس ايه ده

شمس بخضة : في ايه خضتني

قصي بصوت عالي : ايه اللي انتى لبساه ده وذاي اصلا تلبسي حاجة ذي كده

شمس  بهدوء : انا عارفة ان الفستان مفتوح و عاري بس انا عمري مهلبس فستان ذي  كده فى مصر لان سمعتي و مكانتي و مكانتك متسمحش ليهم بكده بس هنا محدش  يعرفنا نفسي قصي البس ذي البنات علشان خاطري

قصي بحنان : بس الفستان مفتوح اوي من فوق ومن تحت

شمس بدلع : علشان خاطري قصيي

قصي بتنهيدة : حاضر يا قلبي هلبس ونخرج

شمس بفرحة : يعيش قصي يعيش قصي


لبس قصي بدلة باللون الكافيه


قصي بعشق : يالا يا نجمتي

شمس بدلع : يالا حبيبي


خروج وجدو الحرس على استعداد وتوجهو إلى المطعم


🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞


يتبع


الي لقاء جديد في الحلقة القادمة



تكملة الرواية من هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع