رواية شمس الصعيد الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله
رواية شمس الصعيد الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله
21=شمس الصعيد
الحلقة الواحد و العشرون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
توقفنا عندما غادرت شمس وتوجهت الى مكانها المفضل وجلست تنظر إلي السماء و شعرت باحد يجلس بجوارها ويضمها لحضنة فتنهدت بصوت مرتفع
حامد بحنان : مالها شمسي
شمس بتنهيدة : تعبااااااانة اوي
حامد : من ايه يا نور عيوني
شمس : من كل حاجة
حامد بحنان : شلتي كتير اوى قبل معادك موت امك و تعب اخوكي وكل حاجة مفيش حد يستحمل كل ده
شمس بابتسامة : وايه هي وظيفة الشمس غير حماية الكل وفضل صلبة
حامد : خايف عليكي ليجي يوم وتبقي لوحدك
شمس : علشان كده انا خليت اخواتي الرجالة يدخلو الانتخابات علشان ميجيش اليوم اللي يقفو فيه قدامي ويقلولي انى ظلمتهم وقللت منهم علشان خلاص كل واحد فيهم كبر و تجوز وهيبقي اب مش عاوزة يوم يقفو قدامي وشوفي نظرة الكره عوزة أفضل الشمس الحامية اللي بتحمي و دفئ قلوبهم قبل جسمهم انا مش هفضل طول عمري اوجهم انا عوزة اكون المرشد اللي يستعينه بيه في اي وقت مش عوزاهم يمشو من دماغهم مش عوزة حد يملئ راسهم بافكار غلط
حامد : وفي وسط كل المشاكل و الحياة هتنسي نفسك
شمس : مش فاهمة
حامد : لا انتى فاهمة هتفضلي لوحدك كده كتير آخر الليل تقفلي على نفسك الباب وحيدة ملكيش راجل يضمك لحضنة ويحسسك بانوثتك
شمس باستغراب : بابا
حامد : ايه مستغربة ليه سيبي قلبك يرشدك للراجل الصح انتي لو كنتى اي واحدة تانية كنت قولت هجوزك اي واحد وخلاص بس انتى غير الكل انتى الوحيدة اللي مقدر ازعلها أو اجبرها على حاجة حرري قلبك وسبيه يحب ويتحب انا محكمتش على الراجل وعمري مهحكم على البنت عيشي وسيبك من الكل انتي لسه قايلة الكل كبر وعقل عيشي حياتك يا بنت قلبي خليني استريح من نحيتك وامك تستريح
شمس بابتسامة : انا بحبك اوي يا احلي اب فى الدنيا صدقني لسه قلبي مدقش لحد اول مهحس بواحد وقلبي يتحرك انت اول واحد هيعرف كمان انا لسه صغيرة على الحب و الجواز
حامد : أصغر منك وتجوزه و كلها كام شهر ويشيلو عيال
شمس بابتسامة : سلمها لربنا
حامد : ونعمة بالله
شمس : هو انت ليه متتجوز تاني
حامد بفلعة : اتجوز بعد عشق عمري و حياتي اسمح لواحدة تنام على سرير نجمتي اسمح لوحدة تلمسني بعد نجمتي فى فرق كبير بين الجواز و الجواز
شمس : وايه الفرق
حامد : الفرق كبير جدا فرق السما من الارض واحد بيجوز علشان يعمل عيلة وخلاص وواحد تاني يتجوز علشان بيعشق مراته وتغنية عن كل ستات العالم حتى لو وقفت قدامه اجمل الستات عمره ميشوف غير عشقته و حبيبته
شمس : بتحب امي
حامد : انا بقولها ومش مكسوف انا بعشق و بموت فى نجمة لانها مش بس مراتي لااااا ديه بنوتي و صحبتي و رفيقة عمري و زوجتى و حبيبتي و عشقتي مفيش ست هتقدر توصل لربع حبي لنجمة وانا اصلا مش هعرف اتعامل مع واحدة غير نجمة انا مكنتش بتكسف من نجمة كانت بتعمل معايا حاجات عقلك ميوصلهاش رغم قوتها بس أول ميتقفل علينا باب الأوضة بتبقي ست الستات
شمس : بس انا خايفة معرفش اتعامل مع زوجي
حامد بحنان : يوم ميتقفل عليكم باب ويجمعكم سرير واحد صدقيني لو هو بيعشقك بجد مش هيهمه اي حاجة وهيعرف يطلع كل الدلع والغزل من قلبك
شمس بضحكة : يسمع منك ربنا يا حامد يابن سناء
حامد بضحكة : هنشوف يا بت نجمة اصلك عاملة ذي امك قوية وجبروت بس من جواكي ناعمة ذي البسكوتة
شمس بضحك : لاااااا يا عم انا هقوم انام مش ناقصة جفاف عاطفي
حامد بخنقة : شكلك يا بنت نجمة هتفضلي قاعدة فى خلقتي لما تعجزي
شمس بمياصة : وتفتكر واحدة ذي شمس المنشاوي ممكن تبور يا بن سناء عيب عليك يا معلم انا شمس المنشاوي
حامد : بلا وكسة توكسك قال شمس المنشاوي ونبي لتتجوزي واحد هيصبحك بعلقة ويمسيكي بعلقة وانا هفضل اقوله كمان اصلي نسيت اربيها
شمس بسخرية : علشان ورحمة نجمة المنشاوي عندي اقتله وولع فيه ومش هاخد ساعه سجن فيه
حامد : لله الامر من قبل ومن بعد مش بقولك يا بنت نجمة هتبوري
تركها حامد ومشي وهي فضلك تضحك بشدة وجريت وراه وحضنته وضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان وفضلو يضحكو
كان وهدان يشاهد حفيدته وهي تضحك مع أبوها فدعي لها باصلاح الحال
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصباح
🌞🌞🌞🌞
صحيت شمس وفعلت روتينها اليومي وارتدت بنطلون باللون الاسود و بلوزة باللون الأبيض وجاكت بيج وتركت لشعرها الحرية خلف ظهرها
شمس الصغيرة بابتسامة : صباح العسل يا حلوين
وهدان بابتسامة : صباح الورد و الياسمين يا قلبي
شمس الصغيرة بغمزة : حبيبي يا وهدان
شمس الكبيرة بغضب : حبتك عقربة يا بنت نجمة
شمس الصغيرة بدلع : وانتى زعلانة ليه كفاية عليكي كده وقلتهالك وهقولها تاني ارعي بيت ابوكي كفاية عليكي كده
شمس الكبيرة بغضب : لا يا روحي البيت ده بيتي وانتي وابوكي اللي قاعدين فيه
حامد : وانا مالي يا حاجة
شمس الكبيرة بغيظ : شايف بنتك مشفتش ربع ساعه تربية
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : والنعمة يا شمسي ولا 5 دقايق تربية اصل ابويا كان زانق امي على طول
شمس الكبيرة بغيظ : تربية زبالة قومي يا بت مفيش اكل
شمس الصغيرة بغرور : هو انا باكل من جيبك يا حاجة انا باكل من جيب حبيبي وهودي
شمس الكبيرة : ورحمة امك يا شمس مانتى واكله هنا بس
نظر الكل لشمس الكبيرة بصدمة هل حلفت الان على حفيدتها بعدم الاكل
وقفت شمس الصغيرة بكل برود ونظرت ليها ورفعت النظارة وفى لحظة واحدة حملت طبق كبير ملي بالقراقيش وطلعت تجري
انفجر الكل على تلك الشمس المشاكسة
دخلت شمس الصغيرة من الباب مرة اخري
شمس الصغيرة : على فكرة يا شمس القراقيش عوزة شوية سكر شكلك كبرتي و عجزتي والله اجوز وهدان وجدد شبابة
شمس الكبيرة وهي تخلع حذائها : والله لوريكي يا مقشفة
خرجت شمس الصغيرة بسرعة وهى تضحك بشدة تحت أنظار الحرس والغفر وركبت العربية وهى تحمل الطبق وتاكل منه بتلزز
نظر هاري عليها واخذ ياكل معها بكل هدوء
شمس : على فكرة ده مسروق هتاكل حرام
هاري : انتى اللي هتتحسبي مش انا
شمس : رخم وبارد
هاري بابتسامة : مش ارخم منك يا عمري
قطع كلامهم رنين هاتف شمس فسحبت قطعة واكلتها
شمس : الو
قصي بابتسامة : صباح الشمس يا عسلية
شمس بضحكة : صباح العسل يا خديوي
قصي بابتسامة : والله وحش الكون
شمس : انت فين
قصي : في الشركة من بدري
شمس : فطرت
قصي : اه طبعا ايه خايفة عليا
شمس بزعل طفولي : طيب انا جعانة تيتة مش اكلتني
قصي بحنان : اوصلي بالسلامة ان شاء الله وانا هعزمك على حته اكله تحفة
شمس بفرحة : بجد
قصي بابتسامة : اه بجد
شمس : تمام طيب انا هقفل عشان الطيارة هتطلع
قصي بحنان : سلام يا وحش الكون
اغلقت شمس معه وهي تضحك بشدة ولم تهتم بالركاب
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند قصي
🌞🌞🌞🌞
قام قصي وحمل جميع متعلقاته والجاكت وخرج وقابل مراد
مراد : رايح فين قصي
قصي : رايح لشمسي
صالح : هي شمس رجعت من الصعيد
قصي : هي حاليا فى الطيارة وخرجت من غير فطار وجعانة المهم انا خالع
صالح بسخرية : فين قصي اللي حياتة كلها شغل
مراد بسخرية : وصفقات وبيقول على الحب و الرومانسيه كلام روايات الله يرحم
استمع الجميع لصوت بسبسه فنظرو للخلف وجدو فتاة غابة من الجمال والرقة و النعومة تجلس على سطح المكتب بكل أنوثة و دلال
قصي : انتى مين
مراد : عسل
الفتاة برقة : انا جلالة الامبراطورة نور الشمس
قصي : طيب انا هلحق شمس بقي وانتم اتعاملو
انا بردح : اقف مكانك يا روح امك مالك ياض مش بحب شغل السهوكة و المحن ده اتقل على البت شوية بلاش تبقي شبة الرغيف البايت
قصي ببرود : ملكيش دعوة يا رخمة
انا بصياعة : قصي اظبط يا نجم انا خليت واحد طول بعرض يعيط على الموزة بتاعته وسأل عليا انا فى الشر مليش اي اوبشن
قصي ببرود : ولا هتعرفي تعملي حاجة طب سادن السيوفي خايب لكن انتى بتتعملي مع جبروت اسمه شمس المنشاوي
مراد : احم جلالة الامبراطورة انا معملتش حاجة خالص
انا بارف : يع انت اصلا بتحب على نفسك ملكش لزمة
قصي بارف : انا ماشي سلام ياااااا نور
انا بشر : والله العظيم يا قصي لوريك مين هي الامبراطورة نور الشمس
اختفت نور الشمس فجاة من المكتب كما ظهرت فجأة
صالح : تفتكر ممكن تعمل حاجة
مراد بخوف : انت متعرفش مين هيا ديه صعبة جدا بتخلي اقوى الرجالة تعيط و تحزن
صالح بخوف : ربنا يسطر مكنش لازم قصي يتكلم معاها كده
مراد : ربنا يسطر من اللي جاي انا هروح اشوف ورايا ايه
غادر مراد يباشر عمله
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند شمس
🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي القاهرة وانهي الحرس الإجراءات بسرعة وتوجهو إلى الخارج
وجدت شمس قصي يجلس امام السيارة وخلفة سيارات الحرس
ابتسمت شمس بسعادة وتوجهت إلى قصي
شمس : فاضي لو سمحت
قصي : والله لو البرنسيسة هتتكرم وتتشرف وتنور عربيتي هبقي فاضي
شمس بعظمة : تمام يالا بينا
ركبت شمس السيارة بكل غرور يليق باسمها ومكانتها الاجتماعية وهذا اغاظ قصي بشدة
انطلقت السيارات خلف بعضهم البعض وتوجهو الي إحدى المطاعم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المطعم
🌞🌞🌞🌞🌞
انتهت شمس من تناول الطعام وجلسو يتناولون القهوة
قصي : تفتكر حاتم و زين هيعترضو على موضوع الانتخابات ده
شمس بسخرية : وانت فاكر انى باخد رأيهم خلاص الرجالة هناك بينظمو الحملات الدعائية واصلا هما مش محتاجين علشان عيلة المنشاوي و الشاذلي معرفين من زمان
قصي : صح معرفين بس سمعة شمس المنشاوي مغطية على الكل
شمس بابتسامة : شفت المدرسة اللي على أول البلد ديه معمولة بسبب حاتم و زين
قصي : اذاي مش فاهم
شمس : اقصد يوم الصلح المدرسة اتبنت بفلوس الاتنين
قصي : كمان ساعة الانتخابات الاتنين هيعملو الشغل اللي بيتعمل من توزيع الحاجات
شمس بابتسامة : توتوتوتوتوتو الفلوس اللي هتتوزع على حاجات ملهاش لزمة
قصي : امال هتعملي ايه
شمس بابتسامة : هنجهز بنات محتاجة وهنعمل فرح جماعي ليهم
قصي بابتسامة : كل يوم بنبهر بدماغك عن اليوم اللي قبله
شمس : طيب يالا بقي علشان الحق أبلغ الشباب
قصي بضحك : المفروض نجيب لب و سوداني و مكسرات
شمس باستغراب : انت ليه محسسني ان في فيلم هيتعرض انا هعرفهم وبس
قصي : ايه ده مش هيحصل خناق و مشاكل وواحد يكسر البيت والتاني يخرج باقي اليوم وانتى تقلقي عليه واول ميرجع تكوني بتعيطي وتقليلة خلاص اللي انتم عوزينه هيكون
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المطعم وبعد فترة من الضحك استطاعت امساك نفسها من هسترية الضحك
شمس بتنفس سريع : انت مصيبة والله بلاش تتفرج على الأفلام العربي كتير
قصي باستغراب : انا بتكلم بجد مش بهزر على فكرة
شمس : يا حبيبي محدش منهم هيقدر يعمل حاجة يالا علشان تتفرج بنفسك
غادرو المطعم وتوجهو إلى الفيلا
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الفيلا
🌞🌞🌞🌞
حاتم : هى شمس لسه موصلتش كل ده
زين : المفروض كانت وصلت من زمان بس مش عارف راحت فين
حاتم : زين انت عارف ان شمس ذي ملك صح
زين : اه طبعا ليه
حاتم : انت مش ملاحظ قرب قصي منها الفترة اللي فاتت ديه
زين : قصي ابن عمتنا يعني عادي يقرب مننا
حاتم : زين بلاش استعباط
زين بتنهيدة : فاهم قصدك بس اللي شايفه في عيون قصي عشق لشمس بس للاسف شمس بتعامله ذينا
حاتم : عارف انا بدعي ربنا يرزق شمس براجل يعشقها بجد ويحافظ عليها هى مش اقل من البنات
زين : شمس شافت كتير
حاتم : على يدي كل حاجة
زين : شكل شمس وصلت
دخلت شمس إلى الفيلا وبصحبتها قصي وعائلته
حضنت ملك و نرمين شمس بكل حب اما زين فاخذها بين أحضانة بشدة
قصي بغيظ : مالك يا زين هى شمس هتهرب قافش فيها كده ليه
زين بابتسامة : أصلها وحشتني اوي
شمس بجدية : طيب يا شباب فى موضوع مهم لازم تعرفوه
حاتم : خدي قهوتك وقولي في ايه
شمس بابتسامة : قلبي يا حاتم
نرمين بابتسامة : بالف هنا يا عمري
شمس : نتكلم جد شوية زين و حاتم و قصي اعملو حسابكم أنكم نازلين الانتخابات السنادي
زين بصدمة : انتخابات ايه
قصي بصدمة : وانا مال اهلي
حاتم بذهول : انتى بتقولي ايه
شمس بجدية : هقول تاني زين هينزل فئات و حاتم هينزل فلاحين و قصي هينزل عمال
زين : انا مش موافق
حاتم : وانا كمان مش موافق
قصي : وانا ذي الشباب
شمس ببرود وعيون كالجحيم : انا بقول الكلمة مرة واحدة واكيد اخواتي الرجالة محدش فيهم هيعارض كلامي واصلا الرجالة في الصعيد بيجهزو كل حاجة
زين : شمس انتى ادخلي الانتخابات انتى احق واحدة فينا
ملك بفرحة : يعني زين هيبقي عضو مجلس الشعب
نرمين بفرحة : وانا كمان حاتو هيبقي عضو مجلس الشعب
شمس بابتسامة ساحرة : انتم فرحنين يا حبايبي يبقي مبروك زين انت و حاتم العضوية
زين : بس
نظرت شمس للكل بغضب شديد واخذت تحكي مع البنات
قصي : شمس ممكن لحظ
شمس : ديه أوامر جدك وهدان انا مليش دعوة
صالح : وانتي عرفتي منين يا شمس انه هيسالك على الانتخابات
شمس بغمزة : عيب يا صلوحة انا شمس بردو
مي بضحكة : يخربيتك يا شمس سبتي كل الرجالة
شمس بضحكة : هو احنا بنلعب يا مي دانا الشمس
زين بخنقة : طب انا عاوز انزل فلاحين اه مش بحب الفئات
شمس بابتسامة : وماله يا روحي انزل فلاحين
حاتم : لا انا هنزل فلاحين ياما والله مهنزل
قصي : نعم لااااااا انا هنزل فلاحين مليش دعوة
شمس بسخرية : سؤال بس قصي انت تعرف ايه عن الفلاحين
قصي : هااااااا
شمس : بلح انا هطلع ابدل هدومي وهنزل اصلكم عيال خنقة وانتى يا بقرة منك ليها حضرو الاكل جعانة
صعدت شمس إلى الأعلي اما الشباب نظرو لبعضهم البعض بخنقة من تحكمات شمس
قصي بخنقة : وانا مالي هي بتامر الكل وانا مالي
زين بضحكة : علشان تعرف انها قوية و مفترية
حاتم بضحكة : بقي انا وانتم هنبقي أعضاء مجلس شعب والله حاجة تفرح يا فرحة صابرين بيا
نرمين بفرحة : حاتو هتبقي حلو وانت عضو مجلس الشعب
حاتم بابتسامة : انتى فرحانة يا قلبي
نرمين بفرحة : اه فرحانة أوي
حاتم بعشق : وانا بعشقك يا قلبي
قصي بخنقة : مكفاية ارف بقي خنقتم الواحد
زين بهمس : هو انا قولتلك بعشقك النهاردة
ملك بدلع : توتوتوتوتوتو
زين : يالهوي كده ازعل قلبي
صفا : والبيه نظامة ايه
مراد : انا نظام بزنس
صفا : حسبي الله ونعم الوكيل في الكفرة
استمع البنات لصوت اقدام نزول شمس فاسرعو إلى المطبخ
مر الوقت وغادر عائلة قصي وصعد الجميع إلى غرفهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور شهر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
مرت الايام بسرعة ولا جديد فى حيات الابطال غير انتقال ملك و نرمين الي الصعيد حتى يبقو بجوار الأهل لقتراب موعد الولادة
تم تقديم أوراق الشباب للانتخابات البرلمانية وخضعو للكشف الطبي
اختار زين رمز الصقر للفئات
اختار حاتم رمز النسر للفلاحين
اختار قصي رمز الشمس للعمال
أمرت شمس رجالة الصعيد بنشر الملصقات وابتداء الحمالات الدعائية للشباب
انتقل الشباب إلى الصعيد وتركو شمس تدير المجموعة و مراد وصالح يديرو المجموعة الخاصة بهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
فى شرق البلد
🌞🌞🌞🌞🌞
نشاهد امرأة تتلفت خلفها خوفا من اي شخص يراها الي ان دخلت اللي بيت مهجور وجد شخص ملتم لا يظهر منه غير عيونه
الشخص الملتم : كيفك يا سمر
سمر : كويسة
الشخص الملتم : خير
سمر : احنا مصلحتنا واحدة دمار عيلة المنشاوي وخصوصا شمس
الشخص الملتم بضحك : اكيد مقهورة منها علشان علمت عليكي
سمر بغضب : انا سمر الدهشوري وهعرف كويس اوى ازل شمس وجبها تحت رجلي
الشخص الملتم بخبث : اذاي بقي
سمر : انا هدخل بيت المنشاوية وهبقي واحدة من العيلة ديه وساعتها هوريها الشغل المظبوط
الشخص الملتم : تقصدي بدر المنشاوي وانتي فكرك بجوازك منه هتحكمي القصر
سمر بشر : وهخلي شمس تركع تحت رجلي وهتشوف
الشخص الملتم بخبث : نشوف وفيها ايه صبرت الكتير ومفضلش غير الاقليل
سمر : اي حاجة تحصل لازم احنا الاتنين نكون على معرفه بيها سلام
غادرت سمر الدهشوري بسرعة ووقف الشخص الملتم يضحك بشدة
الشخص الملتم بضحك : شكلها قربت اوي يا شمس الصعيد
غادر الملتم المكان بسرعة وتوجه إلى مكانه
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند الشباب
🌞🌞🌞🌞🌞
كان الجميع يباشرون الحملة الانتخابية بعد ان انضم مراد و صالح للعائلة
كان مختار الأحمدي عضو مجلس الشعب عن الدائرة التى نزل بها زين و حاتم و قصي وكان يغلي من الغضب وخصوصا بعلمه بفوز الشباب لشدة حب الناس لهم
محمود : هنعمل ايه يا باشا
مختار بغل : لازم نكسب الانتخابات مفهوم
محمود : هخلي الناس يصوتو بالعافية
مختار : اعمل اللي انت عوزة المهم افوز عليهم
محمود : امرك يا باشا
غادر محمود وجلس مختار يعيد حساباته مع نفسه
مختار بغل : اااااااه شمس المنشاوي من صغرك وانتى قوية خلصت من امك زمان طلعلي انتى هى العيلة ديه ايه جبروت كل ست فيهم اشد من التانية هو انا عمري هنسي قوتك يا شمس يوم موت امك كنتي فرسة ولسه فرسة جامده هى ديه الستات اللي تكون مع الواحد والله مهسيبك يا شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي الصعيد وكانت على شعره اي تحمل غضب الدنيا فوق انفها
دخلت شمس وجلست على أول كرسي امامها وغمضت عيونها وكانت تضغط على اسنانها بعنف
حاتم : هي شمس مالها
زين : معرفش والله
قصي : مالكم وقفين كده ليه
وهدان : شمس جت وشكلها على اخرها
حامد : حد فيكم عمل حاجة علشان تبقي كده
حاتم : والله العظيم انا بسمع كلامها
زين : وانا كمان بنفذ كلامها
وهدان بابتسامة : وانت قصي
قصي بابتسامة : انا فى السليم شوف الباقي
شمس الصغيرة بصوت عالي : هتفضلو تتكلمو كده كتير
وهدان بابتسامة : حبيبتي يا شمس أخبارك ايه
شمس الصغيرة بسخرية : انا ذي العسل قولي يا كبير فين ننوس عين امه
حامد : اني واحد فيهم حاتم وحيد امه وزين وحيد امه و قصي وحيد امه تقصدي مين
شمس الصغيرة بسخرية : يا روحي يعني ابن صابرين ولا ابن نجمة ولا ابن مي ملهمش اخوات وملك و نرمين و صفا و انا نجف للزينة يا راجل تصدق مكنتش اعرف
قصي : مالك شمسي
زين : شمس احنا والله نفذنا الكلام بالحرف الواحد
وهدان بابتسامة : في ايه طيب شم
شخص : سلامه عليكم
شمس الصغيرة بصوت عالي : اهلا اهلا بديك البرابر اللي فاضحنا فى مصر كلها منور يا بدر بيه
وهدان : في ايه شمس
شمس الصغيرة بغضب : في ايه في ان البيه صغر عيلته كلها فى ان البيه داخل بيوت الناس وبيكلم من غيرنا
بدر : والله يا شمس انا يعني
شمس الصغيرة بغضب : ااااااه لسانك كلته القطة متقول وتتكلم فرح جدك
وهدان بغضب : هو في ايه حد ينطق
شمس الصغيرة بغضب : خلي الطلعة ديه ليا انا البيه المحترم راح يخطب بنت الدهشوري ويدخلها هنا وسطنا وراح وتكلم ومشي الموضوع بس كتر خيره اجل الفرح بعد الانتخابات صح انطق
بدر : ايوة صح وفيها ايه انا الكبير ومن حقي اعمل اي حاجة عوزها من غير محد يحاسبني
وهدان بغضب : اخرس يا حيوان هى ديه اخره التربية
حامد : ليه يا ابني كنت عرفتنا وحنا هنروح معاك ليه تصغرنا كلنا
بدر بحزن : مكنتش أقصد والله كل حاجة حصلت بسرعة خفت تضيع من أيدي
شمس الصغيرة بهدوء : وانا من امتي يا بدر مكنتش معاك كنت عرفني مش تخلي سليم الدهشوري يتصل عليا و يسألني عن رأي وراى جدي
وهدان : عملتي ايه
شمس الصغيرة : ولا حاجة ظبطت الدنيا وبعد الانتخابات وفوز الشباب بإذن الله هنروح كلنا ونخطبها
بدر بفرحة : بجد شمس يعني الموضوع اتحل وهتجوزها
شمس الصغيرة بارف : يعني هتتجوز الأميرة ديانا يا خويا
بدر بفرحة : ربنا يخليكي لينا يا موزة عيلة المنشاوي والصعيد كله
شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يسعد و يجعلها جوازة العمر كله
بدر وهو يحضنها : ربنا يخليكي لينا يا شمس وتفضلي سر قوة وعظمة ونور العيلة
وهدان بابتسامة : اللهم امين
حامد : يالا يا قلبي اطلعي استريحي شوية بالليل
شمس الصغيرة بابتسامة : تمام بس هى فين شمسي
نظر الكل لبعضهم
شمس الصغيرة بقلق : تيتة فين انا قلبي مقبوض بقاله كام يوم
شعرت شمس الصغيرة باحد يصفعها على رأسها فنظرت وجدتها جدتها
شمس الصغيرة بخنقة : والله قولت رجعت بيت اهلها وهنفرد بالراجل براحتي
شمس الكبيرة بغيظ : ياختي انفردي باي راجل تاني و سيبي جوزي
شمس الصغيرة بدموع وهمية : وحياتك يا اختشي مش لقيه راجل كده موز وعسل متعرفيش حد بالمواصفات ديه
مي بخبث : انا اعرف واحد قيمة و سيمة و مركز وهيبة
شمس الصغيرة بخبث : تقصدي صلوحتي صح
مي بصدمة : صلوحتك لا يا روح امك ده صلوحتي انا وبس عندك قصي فاضي وأعزب وهيموت عليكي
شمس الصغيرة بدلع : لازم يا بنت سناء انا دلوعة وصغننونة و وحش الكون واسمي بيمزج اي حد انا يا روحي شمس المنشاوي يعني الدلع والغزل و الاصل و الفصل ونسبي يفتخر بيه اي راجل انا ليا جدور للفراعنة
وهدان بضحكة : تربيتي
شمس الكبيرة بغيظ : تربية زفت البت متكسفتش خالص
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : وتكسف من ايه يا تيتة ديه قصي مش غريب يعني يالا اموووووووو اطلع انا بقي باي قصي
قصي بغزل : باي يا وحش الكون
ضحكت شمس بشدة وصعدت الي غرفتها
صفر قصي وخرج يجلس فى الجنينة
حاتم بهمس : انا قولت الواد بيعشق الهبلة محدش صدقني
زين بهمس : والهبلة غبية
وهدان : يالا يا شباب شوفو وراكم ايه
توجه الجميع إلى مصالحهم وجلست مي مع شمس الكبيرة يختططون لوقوع شمس فى عشق قصي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
22=شمس الصعيد
الحلقة الثانية و العشرون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
بعد فترة نزلت شمس وجلست بجوار زين الذي ضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان
قصي بخنقة : مترحم يا زفت
زين : كفاية ايه يا قصي بالظبط
حاتم بخبث : براحته يا جدع احضن يا حبيبي احضن
زين ببراءة مصطنعة : حاضر يا حاتم هحضن وهبوس كمان
قصي بغيظ : شمس ممكن نتكلم مع بعض شويه
شمس وهى تنام بين أحضان زين : انا تعبانة ومليش مزاج
قصي بصوت عالي : شمس قولت تعالي معايا
شمس ببرود وعيون كالجحيم : هو صوتك عالى ولا انا بتهيقلي
قصي : لا يا روحي انتي بس بتهيقلك صح شباب
حاتم : لا شمس هو فعلا صوته عالي عليكي
مراد : متهمد يا زفت
شمس : المهم يا شباب جاهزين لبكرا اهم يوم عوزاكم تكونو مع بعض اوعو مفهوم مع بعض
زين بابتسامة : يا روحي متقلقيش كلنا هنسمع الكلام
حاتم : عارفة شمس المفروض كنتي نزلتي انتى الانتخابات وريحتي نفسك و ريحتينا والواحد كان استمتع بالايام اللي قاعدها هنا يعني ماء و خضرا و وجه حسن ولا ايه يا صغنن انت
نرمين بابتسامة : حبيبي يا حاتو
زين : والله عندك حق والمفروض نكون مع العسل ده علشان نسهل الولادة
ملك بدلع : نسهل وماله يا روحي
نظرت شمس بارف لهم ومن كلامهم
شمس بارف : غور انت وهو على اوضكم الواحد مش ناقص فقعه مرارة يالا
زين وهو يقبل خدها : طول عمرك قمر يا قلبي
حاتم وهو يقبل اديها : طول عمرك كبيرة يا كبيرة
امسك الشباب ايد زوجاتهم و صعدو إلى الأعلي وفضلت شمس مع قصي و مراد ولكن انسحب مراد وصعد إلى زوجته
قصي بحنان : شمس
شمس وهي مغمضة عيونها : امممممم
قصي بحنان : شمسي
شمس : نعم قصي
قصي بابتسامة : بحبك
شمس وهى على وضعها : ماشي
قصي بابتسامة : بعشقك
فتحت شمس عيونها ونظرت ليه بذهول
شمس بذهول : انت قولت ايه
قصي بعشق : قولت بعشقك ونفسي تبقي النص التاني ليا
شمس : انت بتقول ايه
قصي بعشق وهو يركع تحت قدمها : بقول عوزك حبيبتي و مراتي وبنوتي وام ولادي عوزك تكملي حياتك معايا وبقي ظهرك و سندك
لأول مرة فى حياتها تنكسف وتشعر بأنها انثي فى تلك اللحظة التى قرأت عنها كتير ان شعرت بها لذلك الرجل الذي نبض قلبها له ذلك الرجل الذي حرك مشاعرها وانوثتها
قصي بخوف : شمس انتى موافقة صح اوعي تكسري قلبي واصلا قولتي اه أو بعد الشر لا هتجوزك بردو
شمس بصياعة : قوة وعافية يعني
قصي بعشق : لا عشق لاول بنت فى حياتي كلها انا طول عمري مفكرت في الجواز و الحب والعشق كان مجرد كلام اغاني و روايات بس اول معيني وقعت عليكي فى جنينة الفيلا عندما واغمي عليكي فى حضني والله من اليوم ده قلبي نبض بسرعة شديدة وكل مرة ببقي قريب منك بحس ان الناس كلها سامعه ضربات قلبي انا كنت جدير برفض الانتخابات بس حبيت ابقي قريب منك من يوم منزلتي الشغل واسمك سمع فى الوسط الكل افتكر انك راجل بس فعلا انتى قوتك بقوه مليار راجل انا اعجبت بي شمس المنشاوي وحبيت شمس المنشاوي و عشقت شمس الصعيد مش انتى بتعطفي على الفقراء والمساكين اعتبريني مسكين وعاوز روحي وقلبي اللي سرقتيهم مني
شمس بكسوف : كلم جدو و بابي الاول
قصي بفرحة : يعني انتى موافقة قولي اه موافقة
شمس بجدية : انا ليا اهل رجالة جدك و خالك روح بلغهم الاول وبعد كده هتسمع قراري
وهدان بسعادة : وجدك موافق يا شمسي
حامد بحنان : وانا كمان مش هلاقي احسن من قصي يكون زوجك
زين بابتسامة : وافقي شمس خلينا نفرح
حاتم بابتسامة : قولي اه يا قلبي خلي قلوبنا تفرح
شمس الكبيرة : متوافقي يا زفتة
شمس الصغيرة بدلال : اااااه قولي كده بقي عوزاني قوافق علي قصي علشان تنفردي بوهداني لوحدك بس ده بعدك يا شمس
شمس الكبيرة بغيظ : حد فيكم عوزها ولا اقتلها وريح البشرية منها
شمس الصغيرة بعظمة : وانتى بقي اللي هتقتليني يا تيتة
وبحنان : امال مين اللي هيلبسني فستان فرحي ويرقيني من عيون الحساد
شمس الكبيرة بحنان : انا يانن عين ستك اللي هجهزك ورقيكي من شر العين
وهدان بحنان : خلي الفرحة دلوقتي بشري لفرحة بكرا
شمس الصغيرة بابتسامة : بس انا ليا شروط واجبه التنفيذ
قصي بسرعة : وانا موافق على كل شروطك
حامد : مش تسمع الاول يمكن ميعجبكش وترفض
قصي : ملكش دعوة يا حاج اخرج منها وهى تسلك
صالح : شروطك ايه هي شمس
شمس الصغيرة بجدية : أولا اخواتي خط أحمر ثانيا شغلي هفضل فيه ومش هسيبة ثالثا هفضل كبيرة الصعيد و العيلة واي وقت اعوذ اجي هنا مفيش اعتراض
قصي بجدية : أولا انا عمري مهبعدك عن اخواتك لانهم اخواتي ثانيا شغلك استمري فيه مقدرش اقف قدام مستقبلك وحياتك ثالثا عمرك شفتي الصعيد و عيلة المنشاوي من غير شمسة انتى شمس الكل وقصد بالكل يعني عيلة المنشاوي و الشاذلي و المنياوي
وبغزل : قولتي ايه يا وحش الكون
شمس الصغيرة بدلع : موافقة يا خديوي
فرح الكل واطلقت البنات الزغاريط من شده فرحتهم بموافقة شمس الصغيرة على طلب قصي
ضمها زين وقبل رأسها بكل حنان وبعد ذلك حضنها جدها الذي كان أسعدهم لفرحة حفيدته واخيرا ضمها حامد بشدة لحضنة وقبل رأسها بكل حنان و حب
قصي بغيرة : نرحم يا رجالة انا واقف
حامد بارف : امشي لو عاوز
قصي : والله هو احنا هنبدا من دلوقتي انا بغير
وهدان : مش عجبك معندناش بنات للجواز
قصي : لاااااا انا مجنون و معاية شهادة معاملة اطفال
صالح بضحك : حرام عليكي يا شمس جننتي الواد
شمس الصغيرة : لا معلش انا مستلماه مجنون
قصي : هي الليلة عليا ولا ايه
وهدان بابتسامة : لو مكنش عجبك براحتك
قضي بحب : شمسي ممكن تقبلي الخاتم ده مني لغاية معاد الخطوبة
هزت شمس رأسها بالموافقة فاسرع قصي ولبسها الخاتم
مر الوقت ونام الجميع بفرحة و سعادة ودعو الله عز وجل بان يوفق الشباب في الغد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
مرت أيام الانتخابات وفى انتظار النتيجة فبلغت شمس الصغيرة عائلة الدهشوري بموعد ذهابهم والذي رحب سليم الدهشوري بيه بشده
كان الجميع يجلس فى الأسفل فى انتظار نزول شمس الصغيرة حتى يتوجهو لخطبه بدر
نزلت شمس الصغيرة وهى ترتدي فستان باللون الأزرق في الكريمي وتركت لشعرها الحرية خلف ظهرها
شمس الصغيرة : يالا
غادر الكل وتوجهو إلى فيلا الدهشوري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في فيلا الدهشوري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان الجميع يجلس فى انتظار وصول عائلة المنشاوي
سليم : اسمعي انتى وهي مش عاوز مشاكل مفهوم
رشا بتكبر : هما يطولو يناسبونا
رامي : يا رشا ياحبيبتي دول عيلة المنشاوي كبرات البلد و الصعيد
محمد : رشا مش عوزين مشاكل انا مش عارف اختك اذاي موافقة على واحد كان متجوز قبلها اتنين
سليم : وفيها ايه يعني الراجل مستريحش معاهم وطلق يعيش عذابي بقي
محمد : بس ترفض مهندس هتبقي أول جوازة ليه هى و تاخد واحد متجوز
سليم بحده : خلاص خلصنا الناس وصلو يالا مستقبلهم
خرج سليم و خلفة أبنائه ووقفو في استقبال عيلة المنشاوي ودخلو
سليم : اتفضلو الرجالة في المندرة والحريم مع بعضهم
شمس الصغيرة بابتسامة : يبقي انا هاجي معاكم
رشا بسخرية : ابوي بيقول الرجالة مش الحريم
شمس الصغيرة بدلع انوثي : ليه محدش قالك ان مفيش موافقه من غير شورتي
ام سليم : اقعد يا ولدي هنا مفيش حد غريب
سليم : امرك يا امي
جلس الجميع في سكوت تام
بدر بهمس : شمس اتكلمي
شمس الصغيرة برفع حاجب : وانا مالي يا لمبي
بدر بهمس : مهو محدش عاوز يتكلم ونبي اتكلمي
شمس الصغيرة بخبث : تدفع كام
بدر بغل : اللي انتى عوزاه
شمس الصغيرة بابتسامة : المولود الجديد للفرسة بتاعتك
بدر بسرعة : موافق
شمس الصغيرة بجدية : احنا جايين النهاردة علشان نطلب ايد بنتك سمر لاخويا بدر يا حاج سليم قولت ايه
سليم بابتسامة : سمر اختك ذي ما بدر اخوكي
وهدان : الأصول بتقول كده يا ولدي
سليم بابتسامة : والله يا كبير انا اجهزها ووصلها لغاية عندكم
شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يخليك يا حاج احنا هنكتب مؤاخر مليون جنية و الشبكة اللي تختارها العروسة طبعا قولتم ايه
سمر : ب
سليم بجدية : موافقين يا كبيرة على خير الله
حامد بهدوء : نقرأ الفاتحة
قرأ الجميع الفاتحة وكانت تجلس شمس الصغيرة على جمر من نار بسبب نظرات رشا لقصي ولكن قصي كان لا ينظر لها ابدا فكان ينظر لعشقة
قطعت حرب النظرات صوت الم من نرمين
شمس الصغيرة بلهفة : مالك يا أميرتي
نرمين بصراخ : شكلي هولد الله يخربيتك بدر
بدر : وانا مالي نارو
نرمين بعياط : قولتلك بلاش المحروقة ديه كل مشفها يحصل حاجة اااااه
شمس الصغيرة بسرعة : شيل مراتك يا حاتم بسرعة
حاتم بخوف : هى مالها شمس
نرمين بصراخ : ولا حاجة يا حاتو بولد يا متخلف
شمس الصغيرة بضحك : شيل الله يحرقكم شيل
حمل حاتم نرمين بسرعة وخرج خلفة الجميع بلا استثناء وتوجهو إلى المستشفى التى كانت مجهزة وفى انتظار وصول نرمين المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت سيارات عائلة المنشاوي و عائلة الشاذلي الى المستشفي ونزل حاتم بسرعة وهو يحمل نرمين فأسرع الممرضين باخذها
نرمين بعياط : حاتم متسبنيش خليك معايا
حاتم بدموع : متخفيش يا قلبي انا معاكي
رامي : حاتم من فضلك سيب نرمين
حاتم : انا هحضر الولادة
رامي : ارجوكي يا كبيرة مينفعش هيقلق الكل جوا
شمس الصغيرة بهدوء : حاتم سيب نرمين واهدي وانتى حبيتي استحملي علشان خاطر ابنك ماشي يا أميرتي
نرمين بعياط : شمس خلي بالك من ابني ونبي
شمس الصغيرة بابتسامة : انتى موجودة يا قلبي ربنا يخليكي ليه
تم سحب نرمين إلى غرفة العمليات حتى يتم الولادة
كان الجميع يجلس على اعصابة ولكن كانت ملك تتألم بشدة وتبكي وخافت ان تخبر أحد فزين و حاتم و شمس يقفون برعب على نرمين يكفي ذلك
دكتور : مدام انتى كويسة
ملك بدموع : اااااه كويسة
الدكتور بصوت عالي : حد يجيب ترول بسرعة حالة ولادة
انتبه الكل على كلام الدكتور فاسرعت شمس الصغيرة لها واخذت تهدئها
زين برعب : ملوكتي مالك
ملك بدموع : اسفة والله بس مش قادرة بموت
الدكتور : يالا بسرعة
تم سحب ملك الي غرفة العمليات واصبح الجو أكثر رعبا
مر الوقت وخرج الدكتور وهو يحمل طفل صغير بين أحضانة فاسرع الكل له
زين بلهفة : نوع الطفل ايه
الدكتور بابتسامة : بنوتة ذي القمر
رامي بابتسامة : وانا هنا معايا ولد ذي العسل
حاتم بفرحة : ده ابني انا والله
الدكتور بابتسامة : اتفضلي يا كبيرة سمي وستلمي أول حفيدة لعيلة المنشاوي
شمس الصغيرة بابتسامة وهي تحمل الطفلة : نورتي الدنيا والعيلة يا نجمة عيلة المنشاوي
زين بدموع فرحة : نجمة زين حامد المنشاوي
حامد بحنان : وسع ياض هات حبيبة قلب جدها
حملها حامد بحنان ولهفة واخذ يقبلها توجهت شمس الصغيرة الي الدكتور واخذت الطفل وقبلتة وتوجهت إلى صفوان
شمس الصغيرة بابتسامة : حفيدك يا جدو
صفوان بفرحة : منور الدنيا يا قلب جدك
عامر بابتسامة : على فكرة ده حفيدي انا والبت ديه حفيدتي انا كمان
شمس الصغيرة برفع حاجب : بت هى مين البت نظبط كده علشان ديه نجمة المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله
عامر : وحفيدة عيلة الشاذلي بردو
شمس الصغيرة : بالاسم بس يا حبي حتى الواد ده من عيلة المنشاوي غصب عن عين الكل حد ليه اعتراض
رامي : احم طيب يا جماعة ممكن الاطفال علشان نطمن عليهم كمان انتم ممكن تروحو تطمنو على البنات
شمس الصغيرة : تمام يالا
توجه الجميع إلى غرفة البنات بعد ان استأذن عائلة الدهشوري
مر الوقت وفاقت البنات بعد فترة من الخناق بين حاتم و والده على اسم اختيار اسم الطفل
شمس الصغيرة بغضب : بس ايه هو خناق والسلام هو الموضوع على اسم الواد ده خلاص سموه عبد الصمد
حاتم بغيظ : عبد الصمد في عينك بكرا ابقي سمي ولادك يا رخمة
شمس الكبيرة بابتسامة : ده هيبقى زين الرجال زين الشاذلي
صابرين بابتسامة : خلاص الواد اسمه زين كبيرة العيلة سمته
صفوان بابتسامة : زين حاتم عامر الشاذلي
قصي بابتسامة : عقبالك يا قلبي
ابتسمت شمس ولم ترد مر الوقت وغادر الجميع وفضلت شمس الصغيرة مع البنات
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصباح
🌞🌞🌞🌞
انتشر خبر ولاده البنات فى البلد بأسرها كما انتشر خبر فوز الشباب بالانتخابات وهذا اسعد شمس الصغيرة بشدة
خرجت البنات وتوجهو إلى قصر المنشاوي
رفضت صفية حضور سبوع ابنتها ولكن ذهبت لها شمس الصغيرة واحضرتها بالغصب و القوة
مر اسبوع وجاء يوم السبوع وكان علي أكمل وجه
كان النساء يجلسون فى القصر والرجال فى الخارج اما شمس الصغيرة فكان تبدل ملابسها بعد أن قامت بذبح المواشي كما تفعل فى كل مناسبة
نزلت شمس الصغيرة وهى ترتدي بنطلون باللون الاسود وبدي باللون الاسود ةدوفوقة عباية باللون الحمصي
جلست شمس تلعب بالأطفال وتقبلهم
احدي النساء : عقبال منفرح بيكي يا كبيرة
شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يخليكي يا خاله
امرأة اخري : ليه هى كبيرة الصعيد هتاخد اس راجل لازم يبقي سيد الرجالة كلهم ديه شمس الصعيد
سمر بتكبر : على ايه يعني اهو اي راجل والسلام
شمس الصغيرة بابتسامة : اذاي يا سمر اي راجل انتى ناسية انا مين انا شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله يوم مفكر اتجوز واخد راجل يكون أول مرة يتجوز اكون اول بخته مش مدوبهم اتين ولا ثلاثة والله اعلم بقي
رشا بسخرية : بس الكلام ده زمان كنتى تتبخددي لكن دلوقتي خلاص راحت عليكي
ملك : ليه حد قالك ان هى عجزك ولا سنانها وقعت ديه لسه فى عز شبابها وبدل الراجل مليار يترمو تحت رجليها
سمر بتكبر : اسمعو مين بيكلم اللي بكرا جوزها يتجوز عليها علشان يجيب الواد
ملك بتكبر : والله يا سمر فضلت اقول لزيني ركز عوزة واد يقولي لا طبعا انا عاوز بنت علشان تبقي انتى ملك حياتي وهى نجمة عمري
نرمين بابتسامة : والله حاتو زعلان كان نفسه في بنت اصل البنات حنينة على ابهاتها
شمس الكبيرة بفخر : والصلي على سيدنا ونبينا محمد صلى الله عليه وسلم بنات عيلة المنشاوي و الشاذلي اجدع واعظم بنات
صفا بارف : كمان يا روحي اللي تجيب البت تجيب الواد وكله بتاع ربنا فى الاول وتركيز الراجل فى التاني كمان انتى أول ماحنا قولنا موافقين اعوزو بالله البنات الاتنين دخلو المستشفي وحنا لسه على البر امال لما تشرفينا هنا هتعملي ايه قدمك نحس ما شاء الله
سمر بتكبر : مش يمكن اكون قوة عيلة المنشاوي وبقى الكبيرة كمان اللي كلكم تركعو تحت رجلي وتستنو اوامري
ملك بشهقة : كبيرة مين يا بومة
نرمين بردح : هي القوالب نامت والاثمان قامت
صفا بردح : لااا يا روح امك مفيش كبيرة غير شمس المنشاوي انتى ذيك ذي اي واحدة قبلك محدش من مراتات بدر علمت فى البيت ده وانتى ذيهم هتخدي شوية وقت وهتخلعي
شمس الكبيرة بغضب : حطي لسانك فى بقوك انتي واختك يا بت الدهشوري علشان لو سمعت صوتكم وربي وما اعبد الغي جوازة الشوم و الندامة
شمس الصغيرة بابتسامة ملعونة : اهدي يا تيتة اهدي
شمس الكبيرة بغضب : يعني انتي مسمعتيش غراب البيت ديه بتقول ايه
شمس الصغيرة بابتسامة : اهدي خلاص انا موجودة كمان ما شاء الله البنات عرفوها مقامها هى واختها
توجهت احدي الخدم لشمس الصغيرة تخبرها بطلب خروجها للرجالة
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة ومسكت النظارة الشمسية ونحنت على سمر قالت لها بعض الكلمات ورفعت نفسها وخرجت
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الخارج
🌞🌞🌞🌞🌞
خرجت شمس الصغيرة وتوجهت إلى مكان العائلة وجدت مجموعة من السيارات تقف وينزل منها مدير الأمن و المحافظ
شمس الصغيرة بابتسامة عملية : اهلا وسهلا يا كمال بيه منور البلد
مدير الأمن : البلد منورة بيكي وبناسها
وهدان بابتسامة : منور يا كمال بيه
كمال : الله يخليك يا حاج مبروك الأحفاد و عضوية الشباب
المحافظ : ما شاء الله الشباب اكتسحو الكل
زين بجدية : احنا مش اي حد يا سيادة المحافظ
قصي بجدية : اكيد فرسان عيلة المنشاوي و الشاذلي و المنياوي لازم يرفعو الرأس
كمال : الحرس ده نازل ليكم انتم دلوقتي أعضاء مجلس شعب غير أنكم رجال اعمال وليكم مكانتكم الاجتماعية
حاتم : حضرتك قولت احنا رجال اعمال يعني معانا الحرس الخاص بينا
شمس الصغيرة بابتسامة عملية : هنشوف الموضوع ده بعدين
وسط الفرحة و السعادة اعلنت شمس الكبيرة عن كتب كتاب بدر و سمر حتى لا تستطيع ان تفتخر سمر بالاحتفال الذي سيحدث لها مخصوص وجبرتها على أن تكون تابعة فقط للعائلة وليس لها اي حق فى تلك العائلة ومعاقبتها على كلامها مع كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله وبان الدخله بعد اسبوع
لم يرفض احد أمر شمس الكبيرة لأنها كبيرة العائلة واي قرار تأخذه نافذ وبالفعل تم عقد قرآن بدر و سمر وكانت سمر تغلي من الغضب لتنفيذ ابيها أوامر تلك الخرفانة
كانت رشا تتقرب من قصي وهذا اغضب شمس الصغيرة بشدة وجابت اخرها فذهبت لها وامسكتها من شعرها وكتمت نفسها ونظرت لها بغضب مرعب
شمس الصغيرة بغضب مرعب : تلمي نفسك ياما وعزة وجلالة الله هوريكي مقامك ابعدي عن رجالة العيلة احسلك لانى مش سهلة واوعي تفكري أن اختك الو ***** دخلت العيلة غصب عنى انا لو مليش مزاج كنت قولت لا ولا اي حد خلقة ربنا هيعرف يقف قدامي وكلها شوية وهرميها رميه الجذم القديمة مفهوم
اكتفت رشا بهز رأسها برعب من نظرات شمس الملعونة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : يالا غوري من قدامي
طلعت رشا تجري للخارج
مر الوقت وجاء الليل وغادر الجميع وغادرت نرمين مع زوجها وعائلتة الي منازلهم وساعد زين ملك على الصعود
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
تم إقامة حفل زفاف بدر على سمر
🌞 عاد ليث من الخارج بعد ان علم بولاده البنات
🌞 تقرب قصي من شمس بكل الطرق
🌞 وافقت شمس على إقامة حفل خطوبتها على قصي بالقاهرة
🌞 عاد الجميع الى القاهرة حتى يباشرون أعمالهم وتنظيم خطوبه كبيرتهم
🌞 تألقت شمس بفستان باللون الاحمر عاري الذراعين وطبقة شيفون من الصدر

🌞 قدم قصي شبكة فخمة تليق باسمة وملكة قلبة التى اقتحمته دون إذن باللون الاحمر على شكل طاووس رائع الجمال

🌞 كما أهداها خاتم الماس اللون الازرق وبيه لؤلؤة كبيرة

🌞 حصلت شمس على العديد من الهدايا بمناسبة الخطوبة من العائلة و رجال الأعمال
🌞 مر ثلاثة أشهر على دخول سمر الدهشوري قصر المنشاوي وكانت شمس الكبيرة لها بالمرصاد حتى لا تحصل على مكانه صغيرتها فمهما عملت شمس الصغيرة معها تعلم جيدا بأنها تضحك وتهزر
🌞 ابتسمت سمر بشر لتنفيذ أول مختطاطها الذي سيقلب تلك العائلة الي حزن و كسرة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
من هو المجهول ؟
ما وراء سمر ؟
كيف تنقلب حياة تلك العائلة ؟
هل سيأتي يوم وتنكسر شمس الصغيرة ؟
23 =شمس الصعيد
الحلقة الثالثة و العشرون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في فيلا SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان الجميع يجلس فى الجنينة وهم يتناولون العشاء ويضحكون
صفا بضحك : بس اللي اسمها سمر ديه فظيعة عاوزة لتر جاز وسخ ونولع فيها
ملك بضحك : طول عمرها حقوده بس شمس فى يوم ظبطتها وخلت البلد كلها تشمت فيها
صفا : اذاي يا بت انطقي
نرمين بابتسامة : يوم موت جدها غلطت في شمس الصغيرة و الكبيرة وعينك متشوف اللي النور
مراد بابتسامة : شمس ديه المفروض تبقي جون سينا
زين بابتسامة : لا وانت الصادق ديه تربل اتش
قصي بابتسامة : مالك شمسي
شمس : لا رد
مي بحنان : شمس شمس حبيبتي
شمس بخضة : في ايه
قصي بحنان : مالك شمسي
شمس بخنقة : مفيش مخنوقة شوية
زين بلهفة : من ايه
شمس بخنقة ة مش عارفة قلبي مقبوض وحاسه أن فى مصيبة هتحصل
حاتم بحنان : شمس يا قلبي كلنا هنا مع بعض وكويسين يبقي مالك بس
مراد : والبلد اتصلي عليهم وطمني على واحد واحد
قصي : صح وانا هتصل عليهم
اتصل قصي على البلد وكلمو الكل واغلق معهم
قصي بابتسامة : ها يا ست البنات كده اطمنتي
شمس بتنهيدة : مفتكرش هطمان بس تمام
صالح : يالا شباب انا هروح انام تصبحو على خير
مي بابتسامة : يالا يا ولاد تصبحو على خير
غادر صالح وهو يحتضن مي بكل حنان وحب
مراد : طيب يالا احنا كمان هنخلع
صفا : ميرو
مراد بابتسامة : قلب ميرو
صفا بدلع : شيل يا ميرو
مراد بابتسامة : اشيل ومالو
حملها مراد وضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان وغادرو
كما صعدت ملك وزين حتى تطمن على نجمة ويرتاحو
وستاذن حاتم و نرمين الى غرفتهم
قصي بحنان : مالك يا قلبي
شمس : عاوز الحقيقة
قصي بحنان : قولي يا قلبي
شمس بخنقة : فى حاجة هتحصل النهاردة
قصي : شمس حبيبتي
شمس : اسمعني قضي انا مش مطمنه والله مش مطمنة
قصي بحنان : عاوزة ايه وانا معاكي
شمس بهدوء : عوزة اسافر الصعيد دلوقتي
قصي بابتسامة : روحى بدلي هدومك وانا كمان هبدل هدومي ونطلع على الصعيد
شمس بابتسامة : بجد قصي
قصي بابتسامة : بجد يا قلب قصي بسرعة يالااااااا
جريت شمس الي الداخل وصعدت بسرعة الي غرفتها وابدلت ملابسها ولبست بنطلون اصفر و بلوزة كحلي كت واخذت الشنطة والجاكت ونزلت
توجهت شمس إلى غرفة زين وبلغته بسفرها ولكن لم يستطيع ان يمنعها
نزلت شمس وجدت قصي يقف في انتظارها
شمس : انا جاهزة يالا
قصي :انتي هتسافري الصعيد كده
شمس برفع حاجب : نعم في حاجة
قصى بابتسامة : ولا اي حاجة يا موزة اتفضلي من بعدك
خرجت شمس وهي تضحك على جنان قصي وتوجهت إلى السيارة وركبت وركب جمبها قصي وفي الإمام هاري
هاري : اللي تعبة قلوبنا و جسمنا
شمس : مش عجبك
هاري : هو انا اقدر اتكلم يا برنسيسة
شمس بغرور مصطنع : بحسب
هاري : رخمة
شمس بابتسامة : رزل هاري بوتر
قصي : هو ايه النظام
شمس بابتسامة : بلح باللبن
هاري : يالا يا برنس وصلنا
نزل الجميع وسلمت شمس السلاح فى المطار وانهت الإجراءات وصعدو الى الطائرة وكان الوقت وقته فى تمام الساعة ٢ صباحا
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
كانت سمر تنهي ما اتفقت معه مع الملتم وكانت تقف على باب الغرفة حتى تسمع اي صوت
بعد مرور دقائق معدودة استمعت سمر لحركة في الخارج فخلعت حذائها المنزلي وخرجت على اطراف أصابعها ونظرت وجدت الحاجة شمس الكبيرة تنزل بخطي بطيئة على سلالم فيتسمت بشر
اقتربت سمر من ظهر الحاجة شمس الكبيرة ودفعتها بشدة
لم تشعر شمس الكبيرة باي شي يحدث خلفها ولكن شعرت بتلك اليد التي دفعتها فاخذت السلم كله على ظهرها وستقرت في الأسفل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند شمس الصغيرة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد أن وصلت إلى الصعيد وكان رجالها في الانتظار ركبو السيارات وكانت السيارات تمشي بمعدل طبيعي
شعرت شمس الصغيرة بقبضة شديدة في قلبها
شمس الصغيرة بغضب : وقف العربية
قصي : شمس في ايه
شمس الصغيرة بغضب : قولت وقف الزفت
اوقف السائق العربية ونزلت شمس بسرعة ورمت السائق خارج السيارة وركبت مكانه
وضعت شمس قدمها على البنزين ورفعت السرعة ونطلقت بسرعة رهيبة فى الطريق
شاهد الكمين سيارات عائلة المنشاوي ففتحو الطريق بسرعة لعلمهم بوصول كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله
فى وقت قياسي وصلت شمس الي القصر وتركت السيارة ونزلت بسرعة وخلفها قصي و هاري
دخلت شمس وجدت جدتها تستقر اسفل السلم والدماء حولها فصرخت بشدة واسرعت الى جدتها ورفعت رأسها على قدمها
شمس الصغيرة بصدمة : شمسي شمسي حبيبتي ردي عليا
قصي : شمس ممكن تبعدي علشان نلحقها
شمس الصغيرة بصراخ : لاااااااا محدش هياخدها مني هى هتصحي دلوقتي
نزل حامد و وهدان وبدر و سمر على صوت الصراخ وصدمو عندما وجدو شمس الصغيرة تحتضن شمس الكبيرة العائمة في دمائها
قصي : هاري امسك شمس
اسرع هاري الى شمس الصغيرة وبعد اديها عن جدتها
حمل قصي جدته وخرج يجري بسرعة الى الخارج
ساعد حامد عمه وهدان وغادرو خلف قصي و ساعد هاري شمس الصغيرة وغادر الكل القصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
فى المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت السيارات إلى المستشفى ونزل قصي وهو يحمل جدته وصرخ بهم فاسرعو اليه
رامي بخضة : الحاجة شمس المنشاوي
الممرضة : هنعمل ايه يا دكتور
رامي باستيعاب : بسرعة عاوز كل التحاليل و الأشعة بسرعة وجهزو غرفة العمليات
دخل الكل الي المستشفي وكان حالهم يرسو لهم فكانت ملابس شمس الصغيرة مليئة بالدماء
توجهت شمس إلى رامي ومسكته من ملابسه
شمس الصغيرة بغضب مرعب : لو جدتي حصلها حاجة وربي و ما اعبد لدفنك حي انت و عيلتك مفهوم
رامي برعب : مفهوم مفهوم
سمر بصوت عالي : في ايه يا شمس متسيبي اخويا انتى مجنون
قطع كلامهم نزول كف على وشها من شدته سقطت على الأرض ونظرت بصدمة للذي صفعها وما كانت اللا شمس الصغيرة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : مين ديه يا حرمه اللي مجنونة ورحمة امي لو سمعت صوتك لخلي الدكاترا يحتارو في علاجك مفهوم
سمر برعب : لا رد
شمس الصغيرة بصوت عالي كالرعد : قولت مفهوم
سمر برعب : مفهوم مفهوم يا شمس
شمس الصغيرة بغضب : اوعي تنسي نفسك يا بت الدهشوري انا الكبيرة اخفي من وشي
هاري : احم برنسيسة اعرف الشباب
شمس الصغيرة بغضب : اعمل اللي انت عوزة
جلس وهدان على الكرسي يشعر بحمل شديد فوق اكتافة هل حبيبتة و صغيرتة و شريكة حياتة بين الحيا و الموت هل ستتركة كما فعلت ابنتة الغالية نجمة فنزلت دموعه
اما شمس الصغيرة فكان الغضب يتملكها وتقف امام باب العمليات في انتظار خروج اي شخص يطمانها علي جدتها وروحها
بعد الكل عن شمس الصغيرة بعد ان غضبت على خالها فتركها الكل فالجميع يعلم وقت غضبها فهي كالعنة
مر الوقت ودخل الشباب وكانت البنات تبكي بشدة
لفت شمس الصغيرة وجهها الغاضب
شمس الصغيرة بغضب مرعب : مش عوزة اسمع صوت حد خالص
سكت الكل برعب منها فكان منظرها يرعب اقوي الرجال
خرجت ممرضة وطلبت دم للمريضة فاسرعت شمس الصغيرة و الشباب معها
شمس الصغيرة بغضب مرعب : اسحبي منى احنا الاتنين نفس الفصيلة
الممرضة برعب : أمرك يا كبيرة
تم سحب الدم من شمس فقط
عاد الجميع ووقفو امام غرفة العمليات ودخلت عائلة الشاذلي الى المستشفي
مر الوقت وأصبحت حالة شمس الصغيرة صعبة لدرجة انهم شعرو من خلال تنفسها بأنها ستحرق الارض ومن عليها
توجه لها قصي وضمها لحضنة امام الكل ولم يهتم لأحد
مر أكثر من ٥ ساعات وخرج الفريق الطبي من غرفة العمليات فأسرع لهم الجميع
شمس الصغيرة : جدتي اخبارها ايه
الدكتور بخوف : احنا نقلنا المريضة العناية المركزة لغاية مالحالة تستقر
شمس الصغيرة بغضب : يعني الحالة خطيرة
الدكتور بخوف : بصراحة اه مفيش غير الدعاء و كرم ربنا عليها
شمس الصغيرة بغضب مرعب : اخفي من وشي حالا
فى لحظة اختفي الأطباء من امام تلك المرعبة
اغمضت شمس عيونها ولفت لعائلتها
شمس الصغيرة بجدية : هاري جهز العربيات الكل هيمشي
وهدان : انا مش هسبها
شمس الصغيرة بجدية : من فضلك ارجع القصر انت تعبان استريح شوية وهتيجي تاني
وهدان : بس
زين بسرعة : يالا يا جدي ارجوك شمس مش ناقصة كلام
وهدان بحزن : بس
حامد بحزن : يالا يا عمي
غادر الكل وتوجهو إلى القصر
اما شمس الصغيرة فاخذت سيارة ونطلقت بها الي مكان معين
اسرع قصي بالذهاب خلف شمس حتى لا تاذي نفسها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند شمس الصغيرة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي المقابر وتوجهت إلى امها وجلست امامها
شمس الصغيرة بحزن : امي انا خايفة جدتي و امي التانية تعبانة اوي وانا مش عارفة اعمل اي حاجة حاسه ان ظهري مكسور الكل خايف وانا هموت قوليلي اعمل ايه خلاص مخي واقف مش عارفة اعمل اي انا واثقة ان تيتة وقعت بفعل فاعل بس مش هسكت المرة ديه النار هطول الكل القريب و الغريب الظاهر جيه وقت الحساب والحقيقة لازم تظهر قوليلي اعمل ايه انا خلاص تعبت
قصي بحنان : اهدي علشان تعرفي تفكري الكل متعلق في رقبتك الرجالة قبل الستات فوقي وقفي على رجلك مش وقت ضعف خالص
شمس بغضب : وانا ذنبي ايه نفسي اعيط نفسي اقول لا ليه الكل عاوز شمس القوية الصلبة وانا فين من كل ده
قصي بحنان : وقت ضعفك يبقي جوا حضني عيطي و ضعفي بس جوا قلبي
شمس بتنهيدة : اتكتب عليا مضعفش يالا يا قصي علشان اروح
في لحظة كانت شمس بين أحضانه فضمها لحضنة بشدة واخذ يمسح علي شعرها بحنان
قصي بابتسامة : يالا انا قولت من الاول بلاش الأصفر
شمس برفع حاجب : امشي يا قصي الواحد مش ناقص
ركبت شمس السيارة وسائق قصي بعد ان تركت السيارة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في القصر
🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي القصر ودخلت وجدت الكل يجلس حزين
شمس الصغيرة : ام السعد يا ام السعد
ام السعد : اوامرك يا كبيرة
شمس الصغيرة : جهزي الفطار للكل وممنوع اي حد يرفض
ام السعد : اوامرك يا كبيرة
زين : شمس انتى كويسة
شمس الصغيرة : فين جدو
زين : طلع فوق
شمس الصغيرة : تمام سمر
سمر بغل : عوزة ايه
شمس الصغيرة بغضب : اسمها نعم يا بت الدهشوري مفهوم
سمر بصوت عالي : هو ايه كل شوية بت الدهشوري
شمس الصغيرة بغضب مرعب : اسمعي يا روح امك لو صوتك ده علي تاني هخرسك للأبد ودلوقتي تروحي مع الخدم جهزي الاكل يالااااااااا
نظرت سمر لبدر الذي كان يجلس بجوار الجميع ولم يعقب على كلام شمس
شاورت شمس الصغيرة لسمر بالذهاب إلى المطبخ فتغاظت بشدة وذهبت
صعدت شمس إلى الأعلي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في غرفة شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس إلى غرفتها وتوجهت الى الحمام ووقفت تحت الدش بملابسها وجعلت المياة تغمرها ونزلت دموعها فى صمت
مر فترة وانهت شمس حمامها وخرجت وهى تلف جسدها بالمنشفة وجلست على السرير تغمض عيونها بتعب
بعد فترة توجهت إلى الدولاب واخذت عباية باللون الابيض ببعض النقوش السودة ورفعت شعرها إلى الأعلي
توجهت شمس الصغيرة الى غرفة جدها وابوها الثاني ودخلت وجدته يجلس على السرير وهو يبكي فاسرعت له ورتمت بين أحضانة وبكت معه
بعد فترة بعدت شمس الصغيرة عن جدها وقبلتة على خده
شمس الصغيرة بابتسامة : قوم يا كبير وقف على رجلك علشان كلنا متشعلقين فيك
وهدان بابتسامة : الحمل كبير عليكي يا بت نجمة
شمس الصغيرة بابتسامة : عمرك شفت الشمس بتنحني او بتختفي
وهدان بابتسامة : طول عمر الشمس قوية
شمس الصغيرة بابتسامة : يبقي تثق في شمسك وتعرف ان شمسنا كلنا هترجع لينا علشان هي عارفة انها عمود البيت
وهدان : هترجع صح
شمس الصغيرة : هترجع قول يا رب
وهدان : يا رب
شمس الصغيرة بابتسامة : يالا يا حبيبي قوم جهز نفسك علشان الكل مستني تحت يالا
وهدان : حاضر يا قلبي
قام وهدان وجهز ونزل مع شمس الصغيرة الي الأسفل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الأسفل
🌞🌞🌞🌞🌞
نزلت شمس الصغيرة وهى تمسك ايد جدها وتوجهت إلى السفرة وجدت الكل يجلس في انتظارهم
مر الوقت ودخل هاري واخذ شمس الصغيرة وخرج
شمس الصغيرة : في ايه
هاري : طقم الدكاترا اللي طلبتية موجود في المستشفى دلوقتي وفى انتظارك
شمس الصغيرة : تمام يالا بينا
غادرت شمس وتوجهت الى المستشفي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞 تقابلت شمس الصغيرة مع الفريق الطبي
🌞 خضعت شمس الكبيرة للمعاينة والجميع خائف من موعد فوقانها
🌞 كانت سمر تزداد فى غلها من شمس الصغيرة
🌞 مر يومين وأخيرا فاقت شمس الكبيرة وكان الجميع فى الخارج يضعون أيديهم على قلوبهم من شده القلق
🌞 أنهي الفريق الطبي الكشف على شمس الكبيرة وخرجو
شمس الصغيرة بجدية : حاله جدتي ايه
الدكتور بابتسامة : ولا حاجة
وهدان : يعني ايه
الدكتور بابتسامة : ولا اي حاجة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : انطق في ايه
الدكتور بخوف منها : اقصد يعني المريضة ميت فل
زين باستغراب : يعني ايه بردو
الدكتور : اقصد يعني المريضة كويسة جدا وكل اللي فيها كسر في الدراع
شمس الصغيرة بابتسامة : يعني تيتة كويسة وهتخرج معانا
الدكتور بابتسامة : ايوة هتخرج معاكم بس اهم حاجه الرعاية
وهدان بابتسامة : متقلقش هخدمها بعيوني
حاتم بتصفير : يا عاشق يا جدو
زين بغمزة : مالك يا عم وهدان هو الحب شعلل
وهدان بغضب : اخرس يا حيوان منك ليه
قصي بضحك : مالك بس يا جامد ونعمه انت عسل
وهدان : انا هدخل اطمن ليها
شمس الصغيرة بابتسامة : لااااا اصبر بس ظبط نفسك علشان الموزة متخفش منك يا عم العاشق
نظر وهدان للكل بارف ودخل الغرفة واغلق الباب فى وجههم بعصبية فضحك الكل
تنهدت شمس الصغيرة براحة وغمضت عيونها واخيرا فاقت عمود بيتهم
ولكن في لحظة واحدة كانت تفتح عيونها باتساع ولعنت غبائها وشاورت لهاري وتحدثت معه وغادر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الداخل
🌞🌞🌞🌞🌞
دخل وهدان الى نصفة الاخر و شريكة حياتة وامسك اديها وقبلها بلهفة ونزلت دموعه
شمس الكبيرة بابتسامة : وحشتيني يا حبيبي
وهدان بابتسامة و دموع : وانتي اكتر يا قلبي
شمس الكبيرة بابتسامة : بلاش دموع لأنها غالية اوي
وهدان بابتسامة : وعمر دموعي منزلت اللي علشانك يا قلبي
شمس الكبيرة بابتسامة : فين العيال هما معرفوش
وهدان بابتسامة : لولا شمس كان بعد الشر رحتي مني
شمس الكبيرة : اذاي بس وهى مكانتش في القصر يومها
وهدان : تصدقي مجاش فى بالي اسالها
و بابتسامة : سيبك من الهبلة ديه وخليكي معايا وحشتيني اوي يا بنت قلبي
شمس الكبيرة بكسوف : وانت كمان يا روحي
وهدان بابتسامة و حب : لسه لغاية دلوقتي بتتكسفي مني
شمس الصغيرة : مالك يا عم الشباب واخد الست على الحامي ارحم
وهدان بتلثم : ااااااااا
قصي بعشق : والنعمة عاشق يا جدو عقبال مالجبل ده يحس
شمس الصغيرة برفع حاجب : تقصد مين يا قصي
قصي بضحكة : حبيب قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : وهودي حبيبي مش يالا بقي نمشي ونسبها
شمس الكبيرة بغيظ : حد يناولني فردة شبشب
شمس الصغيرة بدلع : هو انتي هتفضلي كاتمة على نفسه روحي بيت ابوكي بقي وتسيبي حبيبي ليا
شمس الكبيرة بغيظ : متقوليش حبيبي ده حبيبي انا وبس وده عشق عمري كله واللي هيفرق بينا الموت
حاتم بتصفير : يا جامد يا عسل
زين بتصفير : هو ده العشق يا رجالة
مراد بضحك : الحب ولع يا رجالة
وهدان بغضب : برا يا كلب منك ليه
شمس الكبيرة بغيظ : ليها
شمس الصغيرة ببرود : انا قاعدة مع حبيبي وانتي مالك
شمس الكبيرة بغيظ : والله هقتلك فى يوم يخربيت برودك يا شيخة
شمس الصغيرة بجدية : تمام الكل برا عوزة شمسي لوحدها
وهدان : انا هفضل مش هخرج
الشباب : وحنا كمان
اغمضت شمس عيونها بشدة وفتحتهم وتنهدت
شمس الصغيرة بجدية : تمام تيتة ايه اللي حصل
شمس الكبيرة : معرفش انا صحيت علشان أذان الفجر ذي كل يوم ونزلت اعمل اللبن ذي العادة وبعد منزلت كام سلمه حسيت بايد حد على ظهري وبتزقني وقعت علي السلم ومحستش باي حاجة
شمس الصغيرة بجدية : انتى متأكدة من كلامك
شمس الكبيرة : في ايه يا شمس هو انا هكدب عليكي
قصي : لا يا تيتة شمس اكيد مش تقصد
زين : في ايه يا شمس ومين هيعمل كده
شمس الصغيرة بهدوء : ولا حاجة حبيبي المهم تيتة كويسة هترجع انت و حاتم والبنات للقاهرة
زين : وهسيب تيتة لوحدها بالشكل ده
وهدان : في ايه يا شمس شكلك بيقول في حاجة
دخل حامد بغضب وتوجه إلى شمس الصغيرة ومسك اديها بعنف فصرخت
وهدان : في ايه يا حامد سيب ايد البت
حامد بغضب : اسبها بعد مفضحتنا فى البلد كلها
شمس الصغيرة بغضب : انت بتقول ايه فضيحة ايه
قصي بغضب : ايه الكلام الفارغ ده ديه شمس المنشاوي فوق لنفسك
حامد بغضب : كلام فارغ ما انت لازم تقول كده
زين : ممكن تهدي بس وسيب اديها
ترك حامد ايد شمس وجلس
وهدان : في ايه حامد
حامد بغضب : البلد كلها ملهاش كلام غير على الهانم و البيه وعشقهم
شمس الصغيرة : بيه مين وعشق ايه انت بتقول ايه
حامد وهو يخرج الصور : صوركم منشورة في البلد وانتى فى حضنه
امسك الجميع الصور ووجدو شمس بين أحضان قصي فنظر الكل لبعضه ونظرو لشمس
شمس الصغيرة : الصور ديه كدب
قصي : ايوه كدب انا عمري مقربت من شمس بالشكل ده
حامد : امال دول ايه
شمس الصغيرة بهدوء : انت بتثق فيا
حامد : طبعا
شمس الصغيرة بسخرية : لا مهو واضح الثقة
وبجدية : اليوم اللي حضنت فيه قصي كان يوم دخول تيتة المستشفي
قصي بتأكيد : صح لما اتبرعت بالدم ورفضت تشرب أى عصير فانا حضنتها وخلتها تشرب بالغصب
زين : يبقي مين اللي شافهم و صورهم
حامد : هنعمل ايه
وهدان : شمسي وقلبي و بتي وكل حياتي انتى بتحبي قصي
شمس الصغيرة : نعم
وهدان بابتسامة : مش عيب ولا حرام انك تحبيه وتعشقيه كمان هو نصك التاني وباقي حياتك هتكمليها معاه
حامد بغيظ : لا هى مش بتحبه
شمس الصغيرة بابتسامة : فعلا انا بحبه عندك اعتراض يا حاج حامد
حامد بغيظ : بقي هتسيبي قلبي وتاخدي الواد ده
قصي : اهمد يا عم حامد ورحم وكفاية قر و نق الله يكرمك
وهدان بابتسامة : يبقي خلاص كتب كتاب شمس و قصي أول ما الحاجة تخرج
شمس الكبيرة بفرحة : انا كويسة وهخرج دلوقتي يالا
قصي بفرحة : والنعمة انت عسل يا جدو واخيرا هتجوزك يا وحش الكون
شمس الصغيرة : لا معلش الواد طلع اهبل
قصي بابتسامة : اهبل اهبل خدي الاهبل تعيشي سعيدة
شمس الصغيرة بجدية : لحظة واحدة بس انا فعلا موافقة على قصي بس مش هنكتب الكتاب النهاردة
حاتم : ليه يا شمس ادام انتى موافقة هنستنا ايه
شمس الصغيرة بجدية : احنا كده بناكد الإشاعة احنا هناجل الخطوة ديه وهنشوف رأي اهل البلد ايه وانا واثقة فيهم
قصي : وانا مع كلام شمس لو حصل دلوقتي كتب الكتاب الكل هيفكر اننا بلم الليلة
زين : كلامهم صح على فكرة وديه مس اي واحدة ديه كبيرة الصعيد
وهدان : خلاص يبقي كتب الكتاب فى ميعادة
حامد : بس البلد
شمس الصغيرة بجدية : انا قولت قراري واكيد عمري مقولت كلمة وطلعت غلط
شمس الكبيرة : خلاص كلام شمسي يتنفذ ويالا بقي عوزة اخرج من هنا
زين : حالا يا تيتة هجيب الدكتور
كتب الدكتور خروج لشمس الكبيرة كما امرت شمس الصغيرة ببعد الأوامر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
من نشر الصور ؟
هل تعلم شمس الصغيرة من وراء حادثة جدتها ؟
ماذا سيفعل الملتم لعلمه بالأحداث ؟
ما حكم رأي اهل البلد في الصور ؟
رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون
في الصعيد
في قصر المنشاوي
وصلت السيارات إلى القصر ونزل منها الكل وساعد وهدان الحاجة شمس الكبيرة على النزول.
كان أهل البلد متجمعين عند القصر للاطمان على الحاجة شمس المنشاوي
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة ومسكت سكينة وذبحت تحت قدم جدتها وتركت الباقي للرجالة.
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة امام اهل البلد
شمس الصغيرة بجدية: يا اهل البلد يا أهلي و ناسي انا متربية وسطيكم و بينكم والكل عارف تربية المنشاوية كويس محدش يقدر يتكلم كلمة واحدة علينا الصورة اللي اتنشرت ليا مع قصي ابن عمتي بتكون.
قطع كلامها احدي الرجال
احدي الرجالة: انتى بتقولي ايه يا كبيرة الكل عارف تربيتك و اخلاقك واي واحد معاه الصورة ديه ولعها انتى بتنا و كبيرة البلد والصعيد وسمعتك من سمعتنا واي كان الصورة هو خطيبك وابن عمتك و النائب بتاعنا.
أحد البنات: كمان يا كبيرة اللبس اللي في الصورة كنتي لبساه يوم ما ستي شمس كانت في المستشفى انا ممرضة هناك وشفتك وانتى كنتي متبرعة بالدم لستي شمس وكنتى هدوخي وهو لحقك اي واحد غريب لو في مكانة كان هيعمل كده
احد السيدات: اطلعي يا كبيرة استريحي وريحي نفسك احنا طول عمرنا معاكي وفي ظهرك ومحدش هيقدر يقول كلمة عليكي
شمس الصغيرة بابتسامة: طول عمرك أهلي و ناسي ربنا يخليكم ليا
وهدان بابتسامة: هما دول أهل الصعيد.
دخلت شمس والجميع إلى الداخل وجلسو
شمس الصغيرة: الكل يجيب تليفونات
زين باستغراب: تقصدي ايه يا شمس
شمس الصغيرة بجدية: كلامي واضح الكل يسلم التليفونات بتاعته لهاري
حاتم: ليه شمس
شمس الصغيرة بجدية: ومن امتي حد بيسالني ليه حاتم الكل بينفذ وبس الكبير قبل الصغير ولما الحكاية تكون متعلقة بشرفي و سمعتي يبقي فيها موت الكل
قصي بهدوء: اهدي شمس الكل هينفذ
اخرج الكل التليفونات وسلملها لهاري
شمس الصغيرة: سمر.
سمر: عوزة ايه شمس
شمس الكبيرة: هما اهلك مربكيش يا بت الدهشوري لما تكلمي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله تكلميها بادب وباخلاق ولا ايه
سمر بصوت عالي: اهلي علموني كويس بس الظاهر ان الكبيرة مشفتش ريحة التربية و الاخل.
قطع كلامها صفعة على وشها بشدة وقعت على الأرض ويد تسحبها من شعرها فصرخت بشدة
بدر بغضب: كيف يا و تتكلمي مع شمس كده انتى مين يا حرمه اصلا
سمر بصراخ: سيب شعري والله لوريكم من هي بت الدهشوري
نرمين بصوت عالي: هتكوني مين يعني ولا ليكي اي لزمة
ملك بصوت عالي: فوقي يا روح امك وعرفي انتى واقفة قدام مين
سمر بغل: هكون واقفة قدام مين يعني انتم الاتنين اتجوزتم تخليص حق علشان الرجالة تعيش مرتاحة.
شمس الكبيرة بغضب: اخرسي قطع لسانك بت عديمه الرباية صوح محدش رباكي بس احنا إللى هنربيكي ونعلمك الأصول
بدر بحده: هو الغلط من عندي انى دخلت واحدة معدومة الاصول و التربية قصر الكبار انتى طا
شمس الصغيرة بغضب: بدر اوعي تكمل
بدر: بس يا شمس
شمس الصغيرة: عمرك شفت اختك بتسيب حقها
رفعت شمس التليفون الخاص بسمر ورفعته للكل وظهر صورة لشمس وهي بين أحضان قصي
شمس الصغيرة بهدوء مرعب: الصورة ديه بتعمل ايه على تليفونك.
سمر بخوف منها: الصورة ديه مع البلد كلها مش انا وبس
زين: فعلا شمس ديه نفس الصورة اللي منشورة
هاري: بس ديه خارج من الكاميرا مش من الأستوديو
وهدان: يعني ايه
قصي بغضب مخيف: يعني الهانم هي اللي صورت الصورة ونشرتها صح
سمر برعب: لا لا انا معملتش حاجة اكيد هي
قصي بغضب مخيف: هي مين يا زبالة هي هتفضح نفسها ولا كان وقت تاخد صور انطقي
سمر برعب: انا معرفش حاجة
ق.
صي بغضب مخيف: عارفة انا عمري مرفعت أيدي على ست بس شكلي هعملها
صالح بصوت عالي: قصي اهدي
قصي بغضب وصوت عالي: اهدي اهدي اذاي لما اشوف صورة مراتي بين ايد الناس طيب دول فهمو بس لو حد تاني هيبقي موقفها ايه لما شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله في الموقف ده حظك الحلو اني مش برفع أيدي على ست
صفا بغل: انا برفع عادي
شمس الصغيرة: صفا خليكي مكانك وانتى سمر هتتكلمي ولا اسبها عليكي.
سمر ببكاء: انا معملتش حاجة الصورة ديه وصلت ليا مليش دعوة
شمس الصغيرة بغضب مرعب: وصلت ليكي اذاي يا روح امك انتي هتستهبلي يا بت
وهدان بجدية: خلاص انتهي الكلام وانتى يا سمر اطلعي أوضتك دلوقتي
سمر ببكاء: لا يا جدي انا هرجع بيت اهلي
وهدان بغضب: قولت على فوق
سمر ببكاء: حاضر
شمس الصغيرة بغضب وصوت عالي: تطلع اوضتها وكده الموضوع خلص وسمعت حفيدتك
وهدان بغضب: محدش يقدر يتكلم كلمة واحدة على حفيدتي.
شمس الصغيرة بسخرية: فعلا عندك حق الغرب محدش فيهم صدق الصورة لكن اللي مربيني صدقها.
حملت شمس الصغيرة متعلقاتها وخرجت برا القصر واخذت الحرس و اختفت
وهدان بغضب: ينفع اللي عملته ده يا حامد
حامد بحزن: انا مكنتش أقصد حاجة
قصي بغضب: مكنش اقصدك لا بجد برافو
جري قصي خلف شمس واخذ سيارة وساق بسرعة خلف سياراتها
اما الباقي فنظرو لبعضهم البعض بصمت وصعدو إلى الأعلي.
في المطار.
وصلت شمس إلى المطار ونزلت وخلفها الحرس وفي لحظة كان هناك شخص يمسك اديها
قصي: اه يا حاجة مركبة عجل في رجلك
شمس بملل: عاوز ايه قصي
قصي بابتسامة: ولا حاجة هسافر القاهرة معاكي
شمس: وانا مالي
هاري: برنسيسة الإجراءات خلصت
شمس: تمام يالا على الطيارة
اسرع قصي بامساك اديها وسحبها خلفة وتوجه إلى الطيارة وجلسو بجوار بعضهم
بعد مرور أكثر من ساعة وصلت شمس إلى القاهرة وانهي الحرس الإجراءات بسرعة وتوجهو إلى الفيلا.
احترم قصي سكوت شمس ولم يرد ان يتحدث معها حتى لا تغضب مرة اخري.
بعد مرور يومين.
كان الأوضاع غير مبشرة بالمرة فقد خسرت شركة SH. Z. H صفقة مهمة وكانت الشركة مرعوبة من تلك الغاضبة.
كان جميع الموظفين مرعبين
أما الشباب الأربعة فحدث ولا حرج فكانو ياخذون المكتب ذهابا و ايابا لعلمهم الشديد بخناقة معتبرة.
دخل قصي الشركة وكان يشاهد رعب الموظفين حتى أفراد الأمن فتوجه إلى مكتب شمس ولكن وجد نفسه ينسحب من ملابسه ويدخل مكتب زين ووجد حاتم هو من سحبه.
قصي باستغراب: في ايه مالكم ومال الشركة كلها
زين: مصيبة الشركة خسرت صفقة والكل خايف من شمس
قصي: ليه يعني
حاتم: اصل احنا في مرة خسرنا صفقة قلبت الدنيا فوق راسنا وكانت هتولع فينا ومحترمتش حد فيا اصلا
قصي بابتسامة: انتم اصلا مهزقين فعادي لما تهزقكم
حاتم: المشكلة مش فينا ولا الموظفين احنا اتعودنا على كده خلاص
قصي: امال ايه المشكلة
ملك: شمس من ساعة معرفت وهي قافلة على نفسها
نرمين بابتسامة: متدخل ليها قصي.
قصي بفلعة: وانا مالي يا ختي حد منكم يدخل
نرمين بغباء: اصل لو واحد فينا دخل ليها ممكن تقتله عادي وحنا عندنا عيال عوزين نربيهم لكن انت فاضي
قصي بارف: على رأى أمير كرارة انتم كتع كسل كسح
حاتم: انا ملاحظ انك متابع جامد للمسلسلات
زين بلطم: شمس لسه معملتش اي حاجة تفتكرو بتعمل ايه دلوقتي
قصي: انا هدخل وربنا يستر
ملك: هتوحشنا يا قصي
قصي بارف: بس محدش فيكم هيوحشني
نرمين بصياعة: طريق السلامة يا عسل.
توجه قصي إلى مكتب شمس وخبط ودخل.
في مكتب شمس.
دخل قصي الى المكتب وندهش من منظر شمس فكانت تجلس على الكرسي ورافعة قدمها على المكتب وتستمع لموسيقي وبتلعب باصابعها في الهواء.
قصي بهمس: هي ديه اللي الكل خايف منها
توجه قصي لمكان شمس ووضع ايده على قدمها فشهقت شمس من الخضة
شمس بخضة: حرام عليك يا قصي اتخضيت
قصي: اهدي يا قلبي مالك
شمس بكلدمه: مخنوقة وعوزة اهرب من العيال الخنقة اللي برا دول
قصي: شمس انتى كويسة
شمس باستغراب: اه كويسة ليه
قصي: شمس حبيبتي الشركة خسرت مناقصة مهمة والشركة برا مرعوبين منك
شمس بذهول: نعم ليه
قصي: علشان المناقصة.
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المكتب و الشركة
قصي بذهول: شمس يا قلبي انتى متأكدة انك كويسة
شمس بضحك: يا ابني المناقصة ديه فكسانة واي حد هياخدها هيشيل ليلة كبيرة جدا وهيخسر كتير
قصي: نعم اذاي
شمس بجدية: الارض اللي هيتقام عليها المشروع مش صالحة للبناء خالص يعني ارض هبطانة بمجرد البناء عليها المبني هيقع لانها غير صالحة للبناء فهمت
قصي: اممممممم طيب الموزة مش زهقانة وعوزة تهربي تعالي معايا.
شمس بدلع: يعني هتخليني العب وفرح
قصي: نفسك تروحي فين
شمس بهمس: الملاهي
قصي بحنان: تعالي الاول نروح اي محل نجيب منه هدوم ونطلع على الملاهي
شمس بفرحة: بجد قصي
قصي بابتسامة: بجد يا قلب قصي
اخذت شمس متعلقاتها وخرجت مع قصي ولم تهتم باي أحد وتوجهو إلى احدي المحلات واخذت ملابس كاجول وابدلو ملابسهم.
في الملاهي.
توجهو إلى الملاهي
قصي بابتسامة: انطلقي يا قطتي
شمس بفرحة: يالا بسرعة علشان نلعب
قصي بابتسامة: يالا يا مجنونة
لم تترك شمس اي لعبة ولم تلعبها وكانت تضحك من قلبها ولم تهتم بالناس
قصي: تعالي نقعد شوية ناكل حاجة
شمس بزعل: انا عوزة أكمل لعب
قصي بحنان: طيب تعالي ناكل الاول اي حاجة و بعد كده نكمل لعب
شمس: بس
قصي بجدية: من غير بسبسة يالا
شمس: رخم
قصي بابتسامة: يالا يا هبلة.
توجهو إلى المطعم وطلبو الاكل وكانت شمس تاكل بسرعة حتى تكمل لعب
قصي بضحك: براحة براحة الاكل مش هيطير
شمس بتزمر: انا باكل بسرعة علشان الحق أكمل لعب ايش فهمك انت
قصي بابتسامة: طيب براحة اليوم لسه طويل
شمس: انا خلصت اكل يالا بقي
قصي بجدية: شمس اقعدي كملي اكلك عدل ياما مفيش لعب وهنروح
شمس بغيظ: روح انا هفضل العب
قصي بجدية: شمس
شمس: كل حاجة شمس شمس شمس
قصي بحنان: حبيبتي انا خايف عليكي كملي اكلك وشربي العصير.
شمس بابتسامة: حاضر بابي
قصي بمشاكسة: قلب بابي طيب مفيش بوسة لبابي
شمس بصياعة: لا فيه طلقة في المخ لبابي تنفع
قصي: يالا يا بت نلعب يخربيت الرومانسية بتاعتك
مر الوقت وكانت شمس تنام بعمق اثر مجهود كبير فعلته في الملاهي وساق قصي وعادو الى الفيلا.
في الفيلا.
نرمين: هي شمس فين كل ده
زين: مش عارف وتصلت على قصي و عليها محدش رد
ملك وهي تحمل القهوة: زمانهم جايين اهمدو بقي وسيبو البت تعيش حياتها
حاتم: احنا مش معترضين بس نطمن عليهم
زين: شكلها وصلت
خرج يجري ووجد قصي يركب السيارة ويلتفت حتى يحمل شمس النائمة ولكن زين كان أسرع منه وحملها بين أحضانة.
زين: هي مالها
قصي بابتسامة: نامت من المجهود
زين: أدخل جوا عقبال مطلعها
قصي: لاااااا انا هروح انام مقتول تعب والله كويس اننا وصلنا يالا سلام
حاتم: والعربية
قصي: هبقي اجي اخدها بكرا يالا تصبحو على خير
توجه قصي لفيلته من خلال الجنينة المشتركة بعد ان أمرت مي بهدم السور وضم الفيلتين مع بعض.
صعد زين ووضع شمس على السرير ونزع الحذاء الرياضي وخرج حتى تكمل نومها.
في منتصف الليل.
كانت صفا تنام بجوار مراد وهي تتألم وتبكي من شده الألم ولم ترد ان تيقظ مراد ولكن فلتت منها شهقة انتفض فيها مراد ووجدها بتلك الحالة.
مراد برعب: مالك يا أميرتي
صفا بدموع: تعبانة اوي ومش قادرة
مراد برعب: تعالي نروح المستشفي
صفا بدموع: انا خايفة اوي
تركها مراد وخرج يجري على غرفة عمه وخبط بشده فنتفض صالح ومي واسرعو إلى الباب
صالح بخضة: مالك يا بني
مراد برعب: صفا صفا تعبانة اوي
مي بخضة: انزل بلغ الحرس يجهزو العربيات
صالح: روح انت جهز مراتك وانا هتصل عليهم
مي: انا هصحي قصي
اسرعت مي إلى قصي الذي اسرع بالذهاب إلى جناح شقيقتة.
نزل الجميع الى الاسفل وكانت صفا تبكي بشدة وعندما وصلو كان الحرس على استعداد وانطلقو إلى المستشفي.
أما احدي الحرس الخاص بشمس شاهد ما حدث وبلغ هاري الذي بدورة ابلغ شمس
توجهت شمس إلى غرفة زين واخذته بما يرتدي وتوجهت الى غرفة حاتم واخذته مثل زين وتوجهو إلى المستشفى.
في المستشفى.
وصلت شمس إلى المستشفي وحاولت الاتصال على قصي لم يرد فسأل حاتم واعلم بمكانها وتوجهو لهم.
نظر الجميع و جدو شمس و زين و حاتم يدخلون إلى مكان العمليات
وقفت شمس بجوار قصي ومسكت ايده
شمس بابتسامة: اطمن خير باذن الله
قصي بخوف: خايف عليها اوي
شمس: خير
مراد: هما بيعملو ايه كل ده
زين بابتسامة: الصبر يا بني وشوية وهتخرج
شمس: خد يولد دلوقتي كانت خلتها الصبح الواحد ينام امتي
مراد بغيظ: بت اخرسي خالص
شمس برفع حاجب: هي مين اللي تخرس
مراد: انا خايف على مراتي
قصي بضحك: جبت ورا في ثانية.
مراد: يا عم ديه شمس المنشاوي
شمس برفع حاجب: ايوه كده اعرف اتي شمس المنشاوي محدش يقدر يقف قدامي
قصي بغمزة: مسيطر انت بكرا هتبقي متسيطرة
ش
مس بعظمة: محدش يعرف يسيطر على شمس الصعيد
صالح: اسكتو بقي
مراد بفرحة: في صوت صوصوة بيبي
خرجت الممرضة وهي تحمل بين أيديها طفلة صغيرة جميلة جدا
حملها مراد بفرحة وسمي وكبر في اذنها
مراد بدموع: نورتي الدنيا يا قلبي
صالح بفرحة: منورة يا قلب جدك
مي: بنتي فين كويسة.
الدكتورة: الحمد لله كويسة شوية وهتتنقل غرفة عادية
مراد بخوف: هتخدو بنتي ليه
الدكتورة بضحكة مكتومة: متخفش دكتور الأطفال هيكشف عليها المهم اسمها ايه
مراد بابتسامة: لما امها تفوق تسميها
حملتها الممرضة وتوجه الجميع إلى غرفة صفا
بعد فترة فاقت صفا وبارك لها الجميع واحضرو الطفلة لها
صفا بفرحة: ديه بتاعتي
شمس بضحك: حد ياخد النونة بسرعة قبل متتجنن
صفا بدموع: بس صغننه اوي
مي بابتسامة: بكرا هتكبر وتحلو اكتر.
شمس: على فكرة مش هتحلو هتفضل وحشه
صفا بغيظ: ملكيش دعوة انتى عيالك هيكونو وحشين وسود كمان
قصي بشهقة: هيطلعو لمين امهم موزة و ابوهم عسل الدور والباقي عليكي بنتك وحشة اوي
مراد: بس بنتى قمر وعجباني
حاتم: وانا بطلب ايد بنتك لابني قولت ايه.
مراد بضحك: موافق على خيره الله
زين: بس اسم العروسة ايه
شمس: ام سحلول
صفا بغيظ: حد يمشي البت ديه من هنا مش قادرة اقوم اضربها
صالح: المهم هتسموها ايه.
صفا بابتسامة: هسميها على اسم جدتها روان
مراد بابتسامة جميلة: على اسم امي شكرا يا قلبي
مي بابتسامة: مبروك يا ابو روان
شمس بابتسامة: مبروك يا مراد روان
غادرت شمس والشباب ومعهم قصي و صالح وتركو مراد و مي مع صفا.
في الفيلا
عاد الشباب إلى الفيلا وكانت البنات في انتظارهم رفضت شمس الذهاب للشركة وذهبت مع قصي الشركة الخاصة بيه.
في شركة المنياوي
دخلت شمس إلى الشركة وهي ترتدي بدله نسائية باللون الاحمر وتركت لشعرها الحرية.
توجهت شمس إلى مكتب قصي وسمحت السكرتيرة لها بالدخول
قصي بابتسامة: شمس اهلا وسهلا
شمس بابتسامة: أهلا بيك يا قصي
قصي: خير شمس في حاجة
شمس: المفروض انا اللي اسأل السؤال ده
قصي: مش فاهم شمسي
شمس بجدية: مين اكمل الجندي قصي
قصي بصدمة: اكمل الجندي انتى تعرفي الاسم ده منين
شمس بجدية: انا شمس المنشاوي قصي مين ده
قصي بهدوء: هحكيلك كل حاجة
25=شمس الصعيد
الحلقة الخامسة و العشرون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في شركة المنياوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
توقفنا عندما سألت شمس قصي عن أكمل الجندي
شمس بجدية : قاعدة ولسه مسمعتش كلامك
قصي بهدوء : أكمل يبقي صديق ليا من ايام الثانوي وحتى الجامعة وفى يوم طلب منى استوردله شحنة أجهزة والوقت ده الشركة كانت بتمر باذمة مالية كبيرة وقولت انه صاحبي و اخويا وابويا و ابوه اصحاب فوافقت طبعا وفعلا سافرت اتفقت على الشحنة و خلصت كل الإجراءات وهو كان معايا وفى يوم نزلنا نسهر وفضل ورايا لغاية مشربت وديه كانت أول مرة والله وللاسف الشديد سكرت وبعدها رحنا بيت ولما صحيت لقيت بنت نايمة في حضني كانت صدمة ليا قومت بسرعة ورجعت الفندق وبالليل سافرت وهو فضل هناك يومين وبعد اسبوع البضاعة وصلت ورحت استلمتها ومن يومها وانا بعت عنه
شمس بغضب مكتوم : بس يا قصي هو ده كل اللي حصل
قصي : ايوة شمس
شمس بغضب : لا يا ابن مي مش كده بس البيه مصورك صوت و صورة والشحنة اللي بتتكلم عنها كانت مليانة مخدرات والبيه لما عرف انك عضو مجلس شعب فعاوز يستغل ده و بيهددك بالفيديوهات صح
قصي : صح
شمس : والكلام على ايه
قصي : اكيد عاوز حاجة
شمس بغضب : وايه هي الحاجة يا قصي
قصي : ااااااااااااه
شمس بغضب : انطق
قصي : عاوز العربية فى الجهة الغربية
شمس : اشمعنا
قصي بتلثم : مممممممممم
شمس بغضب : هتفضل تماما كده كتير انطق
قصي : مقبرة اثار
شمس بردح : نعم يا روح امك اثار الله يحرقكم
قصي بهدوء : احم شمس انا خطيبك واكبر منك في السن
شمس بنرفزة : بلا أكبر بلا زفت
قصي : هو انتى عرفتي اذاي
شمس بسخرية : انا شمس المنشاوي يا قصي
جلست شمس تفكر في حل في تلك المصيبة وجلس امامها قصي يتأمل بها ويعشقها اكثر و اكثر
قصي بعشق : شمسي
شمس : اممممممممم
قصي بعشق : هو انا قولتلك النهاردة اني بعشقك
شمس بابتسامة : اسكت
قصي بغزل : مالك بس يا وحش الكون
شمس متصنعة الغضب : بس
قصي بعشق : شمسي وقمري ونجمتي الغالية بعشقك
شمس بزعل : وانا كمان بحبك بس مش قادرة انسي ان جسمك لمس واحده قبلي صعب علي الواحدة ذي قصي
قصي وهو يمسك اديها : اقسم بالله يا شمس مكنت في وعي انا عمري مكنت افكر اني المس واحدة في الحرام انا عمري مصاحبت واحدة في جامعة أو مدرسة كنت دايما بقول عندي اخت ولازم احافظ عليها وكنت بقول بكرا اتجوز وربنا يرزقني ببنت ويحصل فيها ذي مكنت بعمل علشان كده فضلت محافظ على طهارة جسمي شمس بالله عليكي بلاش تبعدي ولا تحزني ولا تبعدي
شمس : مش وقته الكلام ده
قصي بخوف : شمس انتى هتسبيني صح والله العظيم مكنت اقصد شمس بلاش تبعدي عني
شمس بهدوء : نخلص من الليلة ديه وبعدها نتكلم مفهوم
قصي : طيب علشان خاطري طمني قلبي
شمس بجدية : عاوز العربية امتي
قصي بحزن : بعد اسبوع
شمس بجدية : هنرتب كل حاجة وانت هتوافق وهتسلمله العربية وانا هتصرف
قصي : هتعملي ايه
شمس بابتسامة شر : مفيش كلام بعد كلام شمس الصعيد
قامت شمس بحمل حقيبتها حتى تغادر ولكن اسرع قصي منها وضمها لحضنة بلهفة
قصي : شمس بلاش تزعلي والله مكنت في وعي
شمس بابتسامة : انا جعانة مش هتاكلني
قصي بحزن : امرك نجمتي
وغادرو الشركة وتوجهو الى المطعم وهو يعلم جيدا بأنها لن تغفر له ذلك الذنب وستقرر البعاد والرحيل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المطعم
🌞🌞🌞🌞🌞
شمس : مالك قصي
قصي بحزن : مفيش سلمتك
شمس : بلاش تفكر كتير تمام
قصي : للأسف الشديد مليش غيرك افكر فيه واخاف عليه صفا مع جوزها اللي بيحبها وبيعشقها وامي مع ابويا لكن انا عارف انك عمرك مهتقبلي انك تسمحي في حاجة ذي ديه
شمس : قول يارب المهم المهم دلوقتي تتصل على أكمل الجندي و توافق على طلبه
قصي : ناويه على ايه
شمس بابتسامة شر : محدش لسه لعب مع شمس المنشاوي عايش من تحت اديها
قصي : يعني ناوية تبلغي البوليس
شمس : متخفش اسم وسمعه العيلة محدش يقدر يتكلم عليها والفيديوهات هتبقي معايا خلال كام يوم
قصي بحزن : وناوية تصدري قرارك امتي
شمس : اتصل على أكمل
قصي : حاضر يا وجعه قلبي وروحي
شمس بابتسامة : بس قلبي وروحي مش تعبنين
اتصل قصي على أكمل ورتب كل شي وامره اكمل بالمجي الي الصعيد حتى يخرج بالسيارة فهزت جنة رأسها شمس راسها بان يوافق واغلق معه
اتصلت شمس على رجالة الصعيد وطلبت منهم مراقبة المكان من بعيد لبعيد وعدم الاحتكاك بهم
شمس : احنا دلوقتي هناكل علشان انا ميتة من الجوع
قصي بلهفة : بعد الشر عليكي يا قلبي
شمس بابتسامة : الاكل قصي
طلب قصي الطعام وبعد فترة غادرو
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
توجهت شمس إلى الصعيد وشاهدت كل شي تم تصويرها من قبل رجالها
شمس بجدية : كل حاجة تحت اديكم
جبل : كلهم تحت ادينا يا كبيرة وكمان فى رجالة من بتوعنا معاهم
شمس بابتسامة : تمام يا رجالة على بكرة الله
مرعي : بس يا كبيرة احنا عرفنا أن المقبرة هتتفتح على بكرا او بعده
شمس بشر : وانا لازم اكون اول واحدة فى فتح المقبرة روحو انتم
وهدان : بس يا بنتي كده فى اذيه عليكي اكيد اللعنة اللي بيقولو عليها هتطلع عليكي
شمس بابتسامة : متقلقش يا حاج
وهدان : مالو قصي شكله متغير
شمس : صعب يا جدو بردو صاحبه يكون مهرب آثار و مخدرات
وهدان : انا عارف انك مش بتقولي الحقيقة بس بلاش تخسري قصي هو بيحبك
شمس : بلاش تقلق انا عارفة بعمل ايه
بعد اذنك
قامت شمس وخرجت برا وجدت قصي يجلس وبجواره الفرسه ويغمض عيونه ويظهر على وجهه الالم و الحزن و الحسرة فتنهدت وتوجهت له
شمس بابتسامة : مالك يا قصيي
قصي بابتسامة : مفيش يا نجمتي
شمس بابتسامة : اشمعني نجمتك
قصي بابتسامة : علشان انتى نجمة بعيدة اوي كنت فاكرها قريبة بس طلعت غلطان انتي بعيده عني فرق السما من الارض
شمس بنظرة حب : مش يمكن انا قريبة اوي من هنا وشاورت على قلبه
قصي بامل : يوم مهيتقفل علينا باب واحد ويجمعنا سرير واحد فى اللحظة ديه بس هصدق انك قريبة من قلبي
شمس بكسوف لزيز : عيب يا خديوي قال اوضة واحدة وسرير واحد قال
قصي بعشق : بعشقك يا نجمتي بعشقك
حامد بغضب : اتلم يا زفت انت بتعاكس بنتي
قصي بغيظ : منور يا خالي
حامد بتملك : شمس ملكي انا وعمرها مهتكون ملك مفهوم
قصي ببرود : شمسي معاك لغاية متسلمها ليا بايدك
حامد بتملك : ابقي وريني مين اللي هيسلمهالك
شمس : اهدو يا رجالة انا موجودة فى النص اشطا
هاري : برنسيسة عاوزك
شمس : تمام يالا وانتم بقي مع نفسكم
وقفت شمس مع هاري وحكي لها كل شي واخرج فلاشه عليها الفيديوهات الخاصة بقصي
شمس : في حاجة تانية
هاري : عيب عليكي انا هاري
شمس : تمام
هاري : احم احم انا عاوز اقولك على حاجة قصي فعلا كان متخدر يوم السفر بلاش تضيعي كل حاجة منك انا من اول يوم اشتغلت معاكي فيه وانا اعتبرتك اختي الصغيرة قصي بيعشقك وصدقيني مش هتلاقي حد غيره يحبك ويحافظ عليك اوعي تبعدي عنه
شمس بابتسامة : تمام يا هاري بوتر
هاري بغيظ : بت انتى بلاش هاري بوتر ديه
ضحكت شمس ونظرت وجدت قصي و حامد ينظرون لبعض بغل و غيظ فبتسمت على ايامها القادمة معهم
شمس بسخرية : شكل حياتي هتبقي عنب استرها يا رب
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور يومين
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان أكمل الجندي يقف فى انتظار فتح المقبرة وهو سعيد و فخور بذلك الانجاز
فى لحظة واحدة دخل قصي ونزل من السيارة ووقف امامها
اكمل بسخرية : منور يا حضرة النائب والله
قصي : اخلص يا أكمل فين الحاجة
اكمل بطمع : كلها شوية حاجات تطلع كم
قطع كلامه اصوات خيول تدخل المكان وعلى رأسهم تلك الصبية الجميلة وهي ترتدي عباية باللون الاسود و أسفلها بنطلون باللون الاسود وتغطي شعرها ووجهها بطرحة وتركب فرستها وسط الرجال بكل شموخ و عظمة

نزلت شمس من على الفرسة ووقفت امام اكمل الذي يقف امام باب المقبرة
اكمل بانبهار : شمس المنشاوي
شمس بعظمة : تقصد شمس الصعيد
اكمل : شمس الصعيد و شمس العالم كله
قصي بغضب : اكمل لم نفسك
اكمل : ايه ده هي متعرفش يا قصي ولا ايه
شمس بسخرية : تقصد على الليلة أيها ولا على فيديو المخدرات توتوتوتوتوتو قصي كتاب مفتوح ليا وحاكي ليا على كل حاجة
احدي رجال اكمل : باشا المقبرة هتنفتح
شمس بقوة و جبروت : منورين يا رجالة الصعيد
فى لحظة واحد كان رجال شمس يرفعون السلاح على رجال اكمل الجندي
شمس بشر وعيون كالجحيم : مش المفروض تستاذن من صحاب الحاجة الاول وتعرفهم انك هتسرقهم ولا ايه
اكمل بشر : انا ممكن اسجن حبيب القلب
شمس بابتسامة شر : تقصد على الفلاشة خلاص بقت معايا وغيرها كتير
اكمل بغضب : اوعي تفتكر يا شمس اني هسكت
شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : مفيش حد هدد شمس الصعيد وفضل عايش
شعر الجميع بهزة ارضية عنيفة اسفل اقدامهم وظهر دخان شديد وتصاعدت الرمال فى الهواء وكونت دوامه عنيفة وكانت شمس و أكمل بها فقط
كانت شمس تقف وهي تعلم جيدا بأنها النهاية فوقفت تتلي ايات الذكر الحكيم وتستعين بالحي الذي لا يموت
هل سمع الناس عن لعنة الفراعنة ؟
هل شاهد الانسان موته امام انظارة ؟
هل سينتهي حياتها بتلك الموته البشعه ؟
هل سيحزن الجميع عليها ؟
فى لحظة انشل لسان شمس وفتحت عيونها بصدمة مميتة وهي تشاهد المقبرة تنفتح ويخرج منها شخص لا يوجد له وصف فمن شده صدمتها منه امسك عنق أكمل وقربه منه بشده وكل شي حصل فى لحظة كان اكمل يتحول لرجل كبير فى العمر وشاحب الوجه ولا يتحرك فعلمت بانه مات
التفت ذلك الشخص الغريب لشمس وجاء ليمسكها ولكن اوقف ايده على بعد سنتيمترات من عنقها وفى لحظة سجد أسفل قدمها بكل احترام
الشخص باحترام : ཟབབངད ིགརཙ ུཏརཏཡུ ིཏེ
شمس فى سرها : هو انا دخلت عند الفراعنة ولا ايه
الشخص باحترام : انا اعلم جيدا الهي انكي لا تعلمين لغتي ونحن في عصر غير عصرنا القديم
شمس بذهول : هل تفهم لغتي ؟
الشخص باحترام : اجل الهي فانتي آله الشمس الذي نعبده
شمس بعظمة : والان ماذا سيحدث ؟
الشخص باحترام : لا شي مليكتي فقط سأعود لعالمي
شمس بابتسامة : شكرا لك
غادر الشخص ووقف امام المقبرة ولتفت لشمس
الشخص بابتسامة : ايتها الشمس سنلتقي قريبا
شمس : متي الالقاء ؟
الشخص : عندما يحين الوقت سلام مليكتي
وفي لمح البصر كان امامها وهمس ببعض الكلمات فسقطت شمس بين أحضانة فوضعها بكل هدوء على الارض وفى لحظة اختفي
فى الخارج كان الحرس و الشرطة فى حالة ذهول مما يحدث
اما قصي و هاري و يوسف فكانو يصرخون باسم شمس ولم يستطيعو الدخول فى الدوامه
فى لحظة اختفت الدوامة ودخل الجميع بسرعة وجدو شمس مغمي عليها فأسرع قصي لها وحملها
قصي بخوف : شمس حبيبتي ردي عليا
هاري : بسرعة قصي على المستشفي
حملها قصي وتوجه إلى السيارة ونطلقو إلى المستشفي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المستشفي
🌞🌞🌞🌞🌞
وصل قصي وهو يحمل شمس و صرخ فى الأطباء بسرعة معاينة شمس فاخذوها وتوجهو بها إلى الطوارئ
بعد فترة خرج الدكتور واسرع له الجميع
الدكتور : هى كويسة بس الضغط علي شوية إثر ضربة شمس
قصي : يعني بجد كويسة
الدكتور : اطمن والله هى كويسة وكلها شوية وهتفوق تقدر تدخل ليها
قصي بفرحة : شكرا دكتور
دخل قصي وجلس بجوار شمس ومسك اديها وقبلها بكل حنان ورفعها لحضنه وضمها بشدة
قصي بتنهيدة : اااااااه يا شمس هتفضلي تاعبة قلبي وروحي لغاية امتي يارب اجمعني بيها في حلالك
بعد شوية فاقت شمس ونظرت حولها وبتسمت لقصي ولكن انتفضت وفتحت عيونها بذهول
شمس بذهول : هو انا فين وايه اللي حصل هناك
قصي بحنان : اهدي يا قلبي انتى كويسة الحمد لله
شمس : فين اكمل
قصي : اللي اعرفه انه مات بسبب حاجة غريبة والمفروض انتي اللي تعرفي كمان النيابة هتيجي دلوقتي تاخد اقوالك
شمس وهي تغمض عيونها : تمام
قصي : شمس ايه اللي حصل هناك
شمس : معرفش قصي انا اغمي عليا ومعرفش حاجة
الباب خبط ودخل يوسف يطمن عليها واخبرها بوجود النيابة فى الخارج فسمحت لهم بالدخول
وكيل النيابة : حمدلله على السلامة يا بشمهندسة شمس
شمس : الله يسلمك
وكيل النيابة : ممكن اعرف ايه اللي حصل هناك
شمس : معرفش انا كنت واقفة قدام اكمل الجندي وفجأة الارض اهتزت وخرج دخان شديد وحاوطني انا وهو و بعد كده اغمي عليا مفقتش غير هنا
وكيل النيابة : يعني حضرتك مشفتيش حاجة
شمس : لا يا فندم
وكيل النيابة : تمام شمس هانم
شمس : هى المقبرة كده اتفتحت خلاص
وكيل النيابة : لا للاسف الشديد المقبرة اتقفلت تاني ومش بس كده ديه اختفت و وفى عالم اثار بيقول أنها مقبرة ملعونة لاحدي السحرة العظام فى العصر الفرعوني
شمس : طيب انا كده عليا اي مسائله قانونية
وكيل النيابة : لا طبعا حضرتك معروفه بقوتك و عظمتك و سمعتك مين ميعرفش شمس المنشاوي شمس الصعيد كله
شمس : شكرا يا فندم
غادر وكيل النيابة وطلبت شمس مغادرة المستشفي رغم رفض الكل ولكن لم تهتم لكلامهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
فى قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان وهدان و حامد يجلسون على نار بعد سماعهم الأخبار وحاولو الذهاب إلى المستشفي ولكن وجدو أوامر من شمس بمنعهم من الخروج
دخلت شمس الصغيرة وقصي يسندها وجعلها تجلس على أول كرسي امامها وغمضت
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في غرفة حامد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
أحضرت شمس الكبيرة ملابس لصغيرتهم حتى تبدل ملابسها وتنام براحة
دخلت شمس الحمام واخذت دش بارد وتؤضات وخرجت تصلي فروضها
وتوجهت إلى السرير ونامت بين أحضان والدها الحبيب
شمس : بابي احضني اوي خبيني في حضنك
حامد بحب : مالك يا أميرتي فيكي ايه
شمس بابتسامة : مفيش بس محتاجة حضنك ممكن
حامد بحنان و حب : تعالي يا عمري انتى الوحيدة اللي مسموح ليها تقرب من الحضن ده
استكانت شمس بين أحضان والدها وغمضت عيونها ونامت ولكن كانت ترتعش بين أحضانة وتتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومة
خاف حامد عليها فاخذ يقرأ علي رأسها آيات الذكر الحكيم لعلها تستريح وبالفعل هدئ جسد شمس بين أحضانة
مر وقت وكانت شمس تنعم بالدفئ بين أحضان والدها
الباب خبط ودخلت احدي الخدم تطلب منه ايقاظ الكبيرة والنزول للاسفل
صحيت شمس وبتسمت لحامد الذي بدوره وضع قبله على رأسها بكل حنان
حامد : عمله ايه دلوقتي يا قلبي
شمس بابتسامة : الحمد لله يا حبيبي
حامد : يالا قومي اغسلي وشك علشان ننزل تحت جدك و ستك عوزينك
شمس : حاضر يا قلبي يالا
دخلت شمس وغسلت وشها وعندما رفعت وشها للمراية تذكرت كلام ذلك الشخص فهتز جسدها
شمس : فوقي شمس اوعي تضعفي انتى شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله
انتى الشمس الحارقة
انتى الشمس القوية
انتي الشمس نور الحياة
انتي كبيرة الصعيد
انتى كبيرة قوة اشقائك
انتى عشيقة قصيك
انتى شمس المنشاوي
نفضت شمس شعرها وبتسمت بثقة وخرجت وجدت والدها يجلس فى انتظارها فمسكت ايده ونزلت
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا