رواية شمس الصعيد الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون والسادس والثلاثون الأخير للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله
رواية شمس الصعيد الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون والسادس والثلاثون الأخير للكاتبة أماني فهمي جميع الفصول كامله
31=شمس الصعيد
الحلقة الواحد و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المالديف
🌞🌞🌞🌞🌞
في المطعم
🌞🌞🌞🌞🌞
وصل قصي وهو يحتضن شمس بعشق ودخلو المطعم وجلسو
شمس بابتسامة : المكان تحفة حبيبي
قصي بعشق : المكان تحفة علشان نجمتي منورة المكان
شمس بابتسامة : امممممممممم حبيبي بقي شاعر
قصي بعشق : يشهد ربنا انى عمري مقولت كلمة من اللي قولتها ليكي قولتها لحد
شمس بشر وهى تلوح بالسكينة على وشه : متقدرش اصلا تقول كلمة واحدة لأي ست علشان ساعتها هخلي روحك تفارق جسمك ومحدش هيقدر يقف قدامي فحاسب على نفسك حبيبي انت ليه صغير على القتل
قصي بهدوء : شمسي
شمس بصياعة : مش بتثبت على فكرة فعقل كده انا شمس المنشاوي وحافظ على عمرك
قصي : وماله انا لازم احافظ على عمري ده حتى انا عريس جديد ولازم ادلع الموزة بتاعتي
شمس بابتسامة : تعالي نرقص
قصي : بت اهمدي كفاية اللي لبساه
شمس : مش عجبك طلقني
قصي بغضب : اوعي تنطقي الكلمة ديه تاني على لسانك الموت هو اللي هيفرق بينا مفهوم
شمس بهدوء : اهدي حبيبي انا مش اقصد حاجة كمان ربنا يخليك ليا وتفضل جوزي و حبيبي طول عمري
قصي بعشق : انا بعشقك شمس بلاش كلام يزعل بالله عليكي
شمس بحب : وانا بحبك اوي قصي بلاش تبقي القشة اللي هتقسم ظهري
قصي : يوم مهكون سلاح ضدك هفضل الموت
شمس : بعد الشر عليك يا قلبي
قصي بعشق : تعالي نرقص
شمس بفرحة : اشطا يالا
امسك قصي يد شمس وتوجهو إلى ساحة الرقص وضمها لحضنة واخذت تتمايل بين أحضانة بفرحة و سعادة
انتهت الرقصة وعادو الى التربيزة وطلبو الاكل
لحظات مرت على الجميع بسعادة الي ان خرج مسؤل المطعم
مسؤل المطعم : انتباة من فضلك طبعا الكل هنا زوج و زوجة واكيد بتعشقو بعض فحنا بنعمل مسابقة بمناسبه مرور ٥٠ سنة على المطعم وديه عادة من ايام جدى فكل المتواجد هنا أو اللي حابب يشارك فى المسابقة بكرا الصبح هنتجمع علي الشاطي وهناك هتعرفو المسابقة اتمنلكم سهرة سعيدة اي كبل حابب يشارك يرفع ايده
رفع عدد كبير من المتواجدين اديهم
نظرت شمس إلى قصي الذي ضحك ورفع ايده فضحكت شمس بشدة
قصي بضحك : بس يا مجنونة
شمس بعشق : بحبك بحبك بحبك اوي قصي
قصي بعشق : وانا بموت فيكي يالا كملي اكلك علشان الليل طويل اوي
جاء شخص واخذ اسم قصي و شمس واخذ اسامي الباقي و غادر
مر الوقت سريعا و غادر قصي وهو يحضن شمس من المطعم وعادو الى الفندق
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الشالية
🌞🌞🌞🌞🌞
ارتمت شمس على الكرسي بتعب من الحذاء فبتسم قصي عليها وتوجه إليها وقام بخلع الحذاء وحملها ووضعها على السرير بكل حنان
قصي بحنان : يالا يا قلبي بدلي هدومك
وبغمزة : ولا بلاش مش محتجين هدوم تانية
شمس بكسوف : قصي اتلم
قصي بغمزة : مالك بس يا وحش الكون هي أول مرة بس اوعدك ان من اللحظة ديه هتبقي أول مرة
شمس باستغراب : تقصد ايه قصي
قصي : هتعرفي دلوقتي
قرب قصي منها وهو يخلع ملابسه وفى لحظة واحدة كان محاصرها بين جسده واخذ يقبلها بشغف و لهفة و قوة ولم تقدر شمس على مبادلته فترك الأمر له وما هى اللي لحظات وكانت تصرخ شمس من شده عنفة معها واخذ يهدئها الي ان استكانت وهدئت
لم يرحمها قصي فهو يعشقها بشدة ويريد أن يدخلها داخل قلبه و يغلق عليها ضلوعة
نامت شمس بارهاق شديد إثر المجهود المبذول
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح اليوم التالي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
صحيت شمس بتعب من إثر المجهود حاولت تقوم ولكن تألمت
خرج قصي من الحمام و جدها تجلس على السرير وتنظر له بحنق فضحك بشدة عليها
قصي : مالك يا نجمتي
شمس بحنق : انت وحش على فكرة
قصي بضحكة : معلش يا قلبي اصلك جامدة
شمس بسخرية : جامدة بلا وكسة الجامدة مش قادرة تقوم والمسابقة زمانها هتبدا
قصي بحنان : تعالي يا وحش الكون مجهزلك الحمام يالا
شمس بدلع : تعالي شيلني
قصي بغمزة : اشيلك و حميكي و لبسك كمان يا روحي
حملها قصي وتوجه بيها الي الحمام تحت أصوات ضحكاتهم
بعد فترة كانت شمس ترتدي شورت باللون الأزرق و بدي باللون الأبيض
وارتدي قصي شورت و تيشرت وتوجهو إلى الشاطئ
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الشاطئ
🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس وهي تضحك على قصي وتجري منه وهو خلفها يجري وراها وجدو عدد من الاشخاص فرحب بيهم مسؤل المطعم ونضمو للجميع
مسؤل المطعم : كده العدد كمل المسابقة عبارة عن اقسام
القسم الأول : نيشال
القسم الثاني : جري
القسم الثالث : سباحة
القسم الرابع : مطبخ
القسم الخامس : غطس
القسم السادس : فروسية
أما من القسم السابع لغاية العاشر فده هتعرفوه فى وقته
فتاة : طيب ايه الجائزة
مسؤل المطعم : هتبقي مفاجأة
شمس : لااااااا احنا عوزين نعرف علشان روح المنافسة
هاج الكل واكدو علي كلام شمس
مسؤل المطعم بابتسامة : الجائزة هتكون رحلة بحرية
شاب : احنا كلنا سيبين بلادنا وجين هنا يعني ممكن نأجر يخت وكل واحد فينا ياخد مراتة ويطلع رحلة بحرية
مسؤل المطعم : صح بس عمركم مهتدخلو جزيرة العشق من غير أمرنا
شاب اخر : طيب عوزين نشوفها وكام واحد هيطلع وهيفوز
مسؤل المطعم بابتسامة : اتنين بس
شاب : تقصد اتنين يعني زوج و زوجة
مسؤل المطعم : اقصد كابلين عوزين نعرف البلاد بتاعت كل كبل
شاب ١ : فرنسا
شاب ٢ : أمريكا
شاب ٣ : روسيا
شاب ٤ : ايطاليا
شاب ٥ : مصر
شاب ٦ : تركيا
شاب ٧ : ألمانيا
قصي ٨ : مصر
شاب ٩ : الهند
شاب ١٠ : استراليا
مسؤل المطعم : تمام جاهزين للمسابقة
الكل بقوة : جاهزين
مسؤل المطعم : يالا نبدأ بالقسم الاول النيشال
تم تسليم البنادق الشباب ولكن نظر قصي لشمس فضحكت بشدة واخذت البندقية
وقف العشرة في صف واحد وهم يحملون البنادق وخلفهم زوجاتهم يحملون صندوق الطلق
ابتدت اللعبة واخذو يطلقون الأطباق فى الجو واخذ الشباب فى ضرب الأطباق وكانت شمس الاسرع من الشباب
بعد فترة تم فوز ٩ أشخاص من اصل ١٠
مسؤل المطعم بابتسامة : مبروك للفائزين ودلوقتي ننتقل للمرحلة التانية وهي الجري والشخص اللي هيقع أو هيتاخر هيبقي خسران
شمس بجدية : قصي هتقدر تجري ولا هنخسر
قصي بحماس : هقدر متخفيش
شمس بتهديد : عارف قصي لو خسرت هولع فيك مفهوم
قصي بابتسامة : مفهوم يا كبيرة
وقف ٩ شباب على خط واحد ومع إطلاق النيشال اسرعو فى الجري تحت هتاف البنات والجميع
بعد فترة فاز ٨ الشباب
قصي بنهجان : فوزت حاجة تانية يا هانم ولا اقعد استريح
شمس بابتسامة : لا اقعد استريح حبيبي
قصي وهو ينهج : كتر خيرك والله
رمي قصي نفسه على الرملة وباقي الشباب نفس الوضع
شمس بارف : هو في ايه كل ده علشان جريتو شوية بلا وكسة
فتاة : انا اعرف ياختي رجالة ورق
زوج الفتاة : عليا النعمه انا لو قمت هضربك
الفتاة : مش هتقدر علي فكرة
زوج الفتاة : حاضر حاضر استريح بس وقوملك
قصي : اسكت سيبك منهم كلها شوية وهيطحنو فى المطبخ
شمس : قصي حبيبي قبل المطبخ فى سباحة الاول بس مين اللي هيعوم فينا
قصي : انا اعوم وانتى اغطسي
شمس بفرحة : هاااااااااااه هغطس
الفتاة : كوكي وانا كمان عاوز اغطس
زوج الفتاة بسخرية : حاضر هنزلك فى بلاعة تغطسي فيها
شمس بضحكة : ههههههههههههه بلاعة
الفتاة : هو انتي شمس المنشاوي صح
زوج الفتاة : اكيد المهندسة شمس المنشاوي
شمس باستغراب : هو انت عارفني
زوج الفتاة : اه شركتك هى اللي اتولت بنى الفيلا و التصميم و الفرش و كل حاجة
قصي : انتى تعرفيه نجمتي
شمس : لا أول مرة اشوفه
الشاب وهو يجلس : انا كنت بتابع مع زين
قصي : اه تمام قصي المنياوي
الشاب : اهلا اهلا وانا طارق المهدي
شمس : طارق المهدي صاحب توكيل العربيات والمحامي المعروف
طارق : اه انا
شمس : أهلا وسهلا
الفتاة : وانا سلمي المهدي
مسؤل المطعم : يالا شباب الكل يجمع
وقف الكل صف واحد وكل شاب يضم زوجته لحضنة
مسؤل المطعم : جاهزين يا شباب للسباحة اللي هيشارك لازم يوصل لليخت ده رايح جاي والوقت الفاصل بينكم يالا
توجه الشباب إلى البحر وبدو فى السباحة
كانت شمس و سلمي يمسكون فى اديهم التشرتات ويصرخون فيهم بالتشجيع
سلمي : يالا يا طارق بلاش برود سرع شوية
شمس : والله يا قصي لوريك على البطئ ده
مر الوقت وكسب الشباب وأصبحو ٧ شباب فقط
قصي بشر : انا بقي بطئ صح
طارق بشر : وانا يا قزعة بارد
شمس برفع حاجب : متهدي على نفسك منك ليه البت مغلطتش
طارق : يالا يا حلوة منك ليها على المطبخ احنا تعبانين عوزين ناكل سلمي يا عمري بلاش وحيات ابوكي العيش و الجبنة جالي جفاف
شمس بضحكة : مالو العيش و الجبنة والنعمة حلو
قصي : على الأقل واحدة هتعرف تعمل عيش و جبنة الدور و الباقي على واحدة مش هتعرف تسلق بيضة صح نجمتي
شمس بغيظ : خلاص ادخل انت المسابقة ديه وريحنا
سلمي بسخرية : يبقي شكلنا هنرجع مصر فى تابوت
شمس بضحكة : لاااااا انا لسه صغننه
مسؤل المطعم : يالا يا جماعة المشاركين يجهزو علشان المسابقة الرابعة
توجه المشتركين ووقفو
مسؤل المطعم : البنات اجمل وارق كائنات علي وجه الارض و احسن ناس بيعملو اكل علشان كده الباب اللي ورايا ده مليان مكونات كل واحدة هتدخل تاخد اللي هي عوزاه يالا صبايا انطلقو
دخلت البنات إلى المخزن واخذو بعض المكونات
قصي : حبيبتي هتطبخ ايه
شمس بابتسامة رخمة : ملكش دعوة حبيبي
طارق : تعالي قصي نقعد اهو كله عك ربنا يستر
قصي : يعني يا رب انا جاي انبسط ادخل المستشفي
وقفت البنات تصنع الوجبات الغذائية اللزيزة وبعد مرور أكثر من ساعتين انهت البنات من صناعة الطعام
مسؤل المطعم بابتسامة : شكل الاكل تحفة بس يا ترا طعمة كويس هنشوف
كانت البنات صنعت اكل على طريقة بلدهم
مسؤل المطعم : بصراحة مفيش بعد الاكل الشرقي وخصوصا المصري فخامة و دقة و جمال بس الرأي الأخير للشيف
الشيف : بصراحة برافو يا بنات الفايز ديه و ديه وديه
فاز ٦ أشخاص من اصل ٧
مسؤل المطعم : تمام راحة لمدة نص ساعه وبعد كده مسابقة الغطس
قصي بذهول : نجمتي انتى بتعرفي تطبخي بجد
شمس : اه طبعا تيتة معلماني وانت ناسي اني كنت عايشة مع زين لوحدنا وانا كنت بطبخ
طارق : والله يا سولي اكلك تحفة امال كل شوية اقولك جعان تجهزي جبنة و عيش بايت أو اندومي
سلمي : علشان انا طول عمري نفسي افتح مطعم بس محدش فيكم هيردي
طارق بحب : وعد مني يا عمري أول منرجع مصر بالسلامة هدور على مكان حلو وفتحلك مطعم
شمس بابتسامة : خلاص والمكان جاهز ولو بتتكلم بجد اخلي الشباب يجهزوه واحلي و اجمد مطعم
سلمي بفرحة : علشان خاطري تيتو وافق نفسي افتح مطعم
طارق بابتسامة : تمام شمس كلمي الشباب وجهزو المطعم وخليهم يبعتو العقد وانا امضيه وحولك الفلوس
شمس : تمام بكرا الصبح يكون العقد جاهز
سلمي بفرحة : فين المكان شمس
شمس : المول الجديد اللي هفتحة فى التجمع هيبقي على اعلي مستوي
قصي : انا جعان
مر الوقت سريعا وعتذر عدد من المشتركين لعدم قدرتهم على الغطس فاصبح عدد الباقي ٤ افراد وبعد الغطس فاز فريق قصي و شمس و طارق و سلمي
طارق بابتسامة : مبروك قصي
قصي : الله يبارك فيك
شمس بتعب : انا خلاص هموت من التعب
سلمي : ومين سمعك يا ختي
مسؤل المطعم بابتسامة : مبروك شباب بكرا الصبح تكونو مجهزين شنطة هدومكم للسفر لمده اسبوع مبروك مرة تانية
غادر المسؤل ونظر الشباب على البنات وجدوهم يجلسون بتعب
طارق : حرام البنات بجد تعبو اوي
قصي : انا هروح اناااااااااااام يالا
طارق : هما مين الشباب اللي قاعد هناك دلوقتي
قصي : دول حرس شمس
طارق : هي شمس جاية هنا كمان بالحرس
قصي : دول محدش فيهم بيسبها
طارق بضحك : كتر خرهم انهم سيبينك معاها
قصي بضحكة : اهو ده اللي ناقص
طارق بابتسامة : يالا البنات نامو
قصي بحنان : شمس حبيبتي يالا علشان نرجع
شمس بنوم و تعب : مش قادرة قصي عوزة انااام
ابتسم قصي على تلك الطفلة التي ظهرت للنور بعد أن كانت مدفونة في أعماقها
قصي : تصبح على خير طارق
طارق : تلاقي الخير يالا اشوفك بكرا الصبح
قصي بابتسامة : ان شاء الله
حمل قصي شمس بين أحضانة فاخفت وجهها فى عنقه
وايضا حمل طارق سلمي بين أحضانة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند شمس
🌞🌞🌞🌞
وضع قصي شمس على الكرسي وتوجه إلى الدولاب وأحضر احدي قمصان النوم لشمس و شورت و تيشرت له ووضعهم على السرير
قصي : شمس حبيبتي يالا قومي خدي دش وتعالي نامي
شمس بنوم : مش قادرة قصي عوزة انام
قصي : معلش قومي خدي دش ونامي تاني
ولكن كانت شمس فى دنيا اخري فبتسم قصي عليها وقام بحملها وتوجه بيها الي الحمام ووقف تحت الدش ففتحت شمس عيونها بزعل فقبلها قصي على خدها واكمل باقي الدش وحملها ولبسها ووضعها على السرير بكل حنان و حب ولبس واخذها بين أحضانة ونامو
لم يختلف طارق عن قصي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصباح الباكر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
صحي قصي على صوت خبط فأخرج شمس من بين أحضانة وتوجه إلى الباب وفتحه وجده هاري
قصي بنوم : في ايه هاري
هاري : الساعة دلوقتي ثمانية ومعاد الرحلة الساعة العاشرة
قصي بنوم : وانا اعمل ايه
هاري : تصحي و تصحي البرنسيسة وتجهز الشنطة
قصي : اوف رخم سبنا ننام شوية
هاري : يالا علشان لو اتاخرتم البرنسيسة هتزعل وهي زعلها وحش
قصي : حسبي الله ونعم الوكيل
ضحك هاري عليه ومشي
دخل قصي وغسل وشه وتؤضا وخرج صلي
انهي قصي صلاته وتوجه إلى الدولاب وجهز شنطة ملابسهم تكفي لاسبوع
قصي : طيب اخدلها فساتين سهرة ولا بلاش لا بلاش خلينا اسبور احسن
اخذ مجموعة المكياج ووجد الساعة التاسعة فتوجه إليها وجلس بجوارها وفضل يقبلها بحب و عشق الي ان فتحت عيونها وبتسمت له
قصي : صباح العسل يا نجمتي
شمس بابتسامة : صباح الورد حبيبي
قصي بعشق : يالا يا قلبي اصحي علشان نلحق الرحلة المجنونة بتاعتك
شمس : ايه ده هو انا لبست الهدوم ديه امتي
قصي : انا امبارح بالليل يالا بقي خدى دش علشان نلحق
شمس بفرحة : طيب يالا بسرعة لسه هنجهز الهدوم
قصي : يالا يا طفلة خدى دش ولبسي هدومك على السرير
شمس : طيب والهدوم
قصي : هنروح ملط يالا يا هبلة
توجهت شمس إلى الحمام واخذت دش بارد وتؤضات وخرجت تصلي فروضها
لبست شمس فستان صيفي جميل
حمل قصي شنطة الهدوم وامسك يد شمس وخرجو
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
على الشاطئ
🌞🌞🌞🌞🌞
سلمي بفرحة : شوشو صباح العسل
شمس بابتسامة : سوسو صباح القشطة
قصي بابتسامة : صباح الفل طارق
طارق : صباح النور اخبارك
قصي : متعذب وحياتك
سلمي بفرحة : جاهزة للرحلة
شمس بسعادة : جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
قصي : يالا يا طفلة
مسؤل المطعم : جاهزين شباب يالا
ركب الأربعة على اليخت وفؤجي الجميع بصعود عدد من الرجالة وعلى رأسهم هاري
مسؤل المطعم : مين دول
هاري : احنا حرس البرنسيسة اعتبرنا مش موجودين يالا
مر الوقت وكان الجميع يشاهد روعة البحر الي ان استقرو على شط رائع الجمال
مسؤل المطعم بابتسامة : منورين يا شباب الجزيرة ديه الاماكن الخاصة بيكم استمتعو والاكل موجود هناك
أعجب الجميع بجمال المكان وروعته وتوجهو إلى الشاليهات بسرعة وبدلو ملابسهم وتوجهو الى البحر وستمتعو بالوقت بشدة
كان الأربعة طول النهار فى البحر والليل على الشاطئ وبالفعل استمتعو بوقتهم وبتلك الإجازة الرائعة المتتعة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مصر
🌞🌞🌞🌞
في شركة SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كانت الشركة على قدم و ساق لتلك المصيبة التى وقعت بها الشركة بسبب خسرها منقصة الوزارة فالمباني التى تم بنائها غير مطابقة للمواصفات
زين بغضب : هنعمل ايه فى المصيبة ديه
حاتم بعصبية : مش عارف بس شمس لو عرفت هتولع فينا
نرمين : يعني يا ربي البت مش لاحقة تفرح كل شوية مصيبة
المحامي : زين بيه لازم شمس هانم ترجع
ملك : ديه لسه مكملتش أسبوعين ربنا يستر
المحامي : حد يتصل بيها
زين : حاضر وربنا يستر
اتصل زين على شمس واخبرها بما يحدث في مصر وطلب منها سرعة الحضور واغلق معها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند شمس
🌞🌞🌞🌞🌞
كانت شمس تجلس على البحر مع الجميع وقطع صفو جلستهم اتصال زين واخير شمس كل شي يحدث في مصر واغلق بسرعة قبل ان تستوعب ما قاله فصدمت
طارق : شمس انتى كويسة
قصي : مين شمس كان بيتصل
شمس بذهول : الدنيا خربانة فى مصر ومرفوع عليا قضية
سلمي : يعني ايه شمس
شمس بغضب : اصلي مشغلة معايا شوية نسوان هاررررررري
هاري بسرعة : امرك برنسيسة
شمس بغضب : في ايه فى مصر وقضية ايه ومشروع ايه انا مش فهمت حاجة
هاري بهدوء : ممكن تهدي وكلها أيام والمشكلة هتتحل انا متابع مع الرجالة بلاش تقلقي وك
قطع كلامه صوت تليفونة وكان الرجالة الخاصة بيه يعلموه بسرعة الحضور الي مصر بسبب كثرة المصايب
هاري بجدية : جهزو نفسكم وانا هتصل علي المطار احجز لازم توصلي مصر النهاردة
طارق : من فضلك هاري احجز لينا معاهم
قصي : وانتم زنبكم ايه
سلمي : ليه كده قصي احنا اصحاب و اخوات يالا شمس نرتب الشنط
سحبت سلمي يد شمس وتوجهو إلى الغرف حتى يجمعو ملابسهم
طارق : انا عاوز افهم في ايه
هاري : الشركة من فترة خدت مناقصة تبع وزارة السكان لبناء مدينة وبالفعل تم البنا و تسلمت قبل الفرح بكام يوم ومن اسبوع حصل تصدع و تشقق في الحائط وفى عمارة كاملة وقعت والحمد لله ان الناس لسه مستلموش الشقق
طارق : مش حصل معاينه من مهندسين الوزارة
هاري : ايوة طبعا ومعانا شهادات منهم بجودة المشروع
طارق : الموضوع بسيط مش مستاهل كل الغضب ده
قصي : يعني ايه طارق
طارق : يعني دلوقتي هاري يحجز وحنا نروح نساعد البنات علشان نلحق
احدي الحرس : مستر هاري الطيارة بعد ساعتين
طارق : تمام يالا قصي
توجه كل واحد من الشباب إلى الشاليهات وساعدو البنات واخذوهم وغادرو المالديف للتوجه إلى مصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مصر
🌞🌞🌞🌞
في تمام الساعة الثانية عشر بعد منتصف الليل و صلت شمس الي الفيلا الخاصة بها ورفضت الدخول فيلا قصي ولكن اقنعها بهدوء لعدم وجود ملابس له فى جناحها فوافقت فتنهد وتوجه معها الي الفيلا وصعدو إلى الأعلي
ابدلت شمس ملابسها ورتمت على السرير بتعب ونظرت للسقف بغضب
قصي : حبيبتي اهدي
شمس بغضب : والله العظيم هاين عليا اروح اصحي الجذم دول واوريهم شغلهم
قصي : تعالي نامي دلوقتي والصبح ليه عنين
شمس وهي تقوم : نام انت هعمل شوية حاجات
قصي بحنان : نجمتي سلميها لربنا واكيد خير كمان طارق بيقول الموضوع سهل بلاش تقلقي وتعالي ريحي عقلك و جسمك اليوم بكرا طويل
شمس باسف : اسفة قصي بوظت شهر العسل
قصي بعشق : طول ما انتى فى حضني و معايا حياتي كلها عسل يا وحش الكون تعالي يالا
امسكها من اديها وضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان ونامو
ولكن شمس جفاها النوم وقامت بهدوء من حضن قصي بعد ان شعرت بهدوء تنفسه وجلست في البلكونة ونظرت للسماء
شمس لنفسها : كنتي فاكرة انك هتقدري تبعدي عن المشاكل فوقي شمس انتى موجودة هنا علشان تفرحي الكل وملكيش انتى فى السعادة و الفرحة يا رب يسير امري
استمعت شمس لصوت أذان الفجر فرددت خلفة وتوجهت إلى الحمام وتؤضا و خرجت تصلي وحاولت تصحي قصي ولكن لم يصحي فاخذت المصحف وتوجهت الى البلكونة تقرأ وردها اليومي حتى موعد الشروق حتى تستعد لأول يوم في المشاكل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
32 =شمس الصعيد
الحلقة الثانية و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في فيلا المنياوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في جناح قصي
🌞🌞🌞🌞🌞
صحي قصي ولم يجد شمس بجواره ووجد ستائر البلكونة مفتوحة فتنهد وعلم بأن النوم جفاها فذهب إليها
قصي بابتسامة : حبيبي اللي صاحي قبلي
شمس بابتسامة : صباح الخير حبيبي
قصي : صحيتي امتي
شمس : مجليش نوم اصلا
قصي : ممكن اعرف انتي خايفة ليه
شمس بعظمة : شمس المنشاوي مش بتخاف والموضوع لازم يخلص وهينزل اعتذار رسمي من الوزارة
قصي : شمس اهدي
شمس بابتسامة شر : اهلا و سهلا بيك فى حياة شمس المنشاوي يالا روح خد دش عقبال مجهز هدومك و لبس
دخل قصي الى الحمام وتوجهت شمس إلى غرفة الملابس
اخترت قصي بدله باللون الأزرق لقصي وتوجهت لمكان ملابسها وأخرجت لنفسها ملابس
خرج قصي وتوجهت شمس واخذت دش بارد وخرجت ولبست تير ازرق غامق وبدي اصفر ورفعت شعرها إلى الأعلي
شمس : يالا قصي
قصي : حبيبتي ارجوكي اهدي والله المشكلة هتنحل
شمس بشر : انا مش قلقانة حبيبي بس اللي عمل كده لازم يتربي قدام السوق كله علشان محدش يفكر مجرد تفكير انه يقف قدام شمس المنشاوي
رفعت شمس النظارة على عيونها و خرجت من الجناح و خلفها قصي يدعي ربنا بهدوء شمس
نزلو الي الأسفل وجدو عيلة قصي تتجمع علي السفرة و عندما شاهدوهم وقفو بسرعة حتي يسلمو عليهم
مي : ايه اللي رجعكم بدري اوى كده
شمس : ليه عمتو انتي مسمعتيش بالمصيبة الموجودة في الشركة
مراد : والله يا شمس انا مش سايب الشباب هناك
شمس : هنشوف هنشوف ودلوقتي بعد اذنكم
خرجت شمس وجدت هاري يقف امامها ومعه الحرس
هاري : صباح الفل برنسيسة
شمس : صباح النور فين الشباب
هاري : لسه فى الفيلا
شمس : يالا بينا على هناك
قصي : براحة شمس اهدي
توجهت شمس إلى الفيلا و خلفها هاري و قصي وباقي العائلة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في فيلا SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس إلى الفيلا وجدت الشباب يجلسون على السفرة يتناولون الفطار
شمس بسخرية : أتمني تكون الاقامة كويسة
شرق الشباب و نظرو لشمس بصدمة
شمس بغضب : هتفضلو متنحين كده كتير
زين بصدمة : شمس شمس اذاي
نرمين بهمس : يالهوي هنموت
ملك : الرحمة يا رب
شمس بغضب : اااااايه الكل اتخرس حد ينطق
حاتم : شمس اهدي الموضوع هيتحل متقلقيش
شمس بسخرية : يا روحي الموضوع هينحل وقدام الموضوع بسيط كده البيه اتصل ليه وقالي المصيبة كبيرة
حاتم : انا مقصدش يعني
شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : امال ايه يا بيه منك ليه لما البوليس يدخل يقبض عليا وساعتها يبقي الموضوع كبير
قصي : شمس اهدي براحة والموضوع هيتحل
شمس بغضب اكبر : محدش يقولي اهدي تاني انا مش مجنونة
سحبت شمس مفرش السفرة وسقطت الأطباق على الأرض ووقفت تتنفس بسرعة و بغضب تحت ذهول الجميع
شمس : ربع ساعه وتكونو في الشركة علشان العقاب للكل
رفعت شمس النظارة على عيونها و خرجت من الفيلا
مراد : يا لهوي هو كده ولسه في عقاب
زين : ربنا يستر
حاتم : يالا بسرعة علشان محدش عارف هيحصل ايه
خرج الشباب يجرو بسرعة وتركو عائلة المنياوي يقفون بذهول
قصي : يا لهوى على غضبها
صالح بابتسامة : الحمد لله مرات ابني هتربية كويس و هتربي الحيوان التاني
مراد : وانا مالي يا عم
قصي : يعني اتربي لوحدي
صالح : انت واقف بتعمل ايه هنا يا ابن الكلب وسايب مراتك تاكل العيال
قصي بابتسامة : عالله حكايتها انا ورايا شغل و شركة مش صايع
مي : انت هتسيب مراتك كده فى غضبها كده غلط
قصي : انا بهزر هروح حالا
خرج قصي وتوجه إلى السيارة ونطلق الي شركة شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في شركة SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي الشركة بقوتها التي زادت أكثر و أكثر وعندما شاهدها الموظفين فى لحظة اختفو داخل مكاتبهم و اغلقو الهواتف خوفا منها
صعدت شمس إلى المكتب وطلبت من السكرتيرة الدخول خلفها
شمس بغضب : فين المحامي الشملول
سارة برعب : مش موجود
شمس بغضب : ليه هو البيه بياخد مرتب على الفاضي ابعتي هتيلي المهندسين فورا
سارة برعب : امرك حاجة تانية
شمس بغضب : غوري برااااااا
خرجت سارة تجري وهى تبكي من معاملة شمس وتصلت على المهندسين الذين اسرعو لها بالدخول
هاري بحنان : سارة متزعليش من شمس
سارة بدموع : انا ذنبي ايه طب
هاري بابتسامة : معلش حقك عليا
سارة : ربنا يستر من اللي جاي البشمهندسة مش هترحم حد
هاري : احم احم سارة هو انتى مرتبطة
سارة : لا ليه
هاري بابتسامة : طيب خيلي معاد من الحاج بس بعد المشكلة متتحل
زين : شمس معاها حد
سارة بضحكة هبلة : بتنفخ المهندسين ادخلو انتم كمان
حاتم : هو انتى بضحكي ليه
سارة : علشان لسه منفوخة من شوي
استمع الجميع لصوت شمس الغاضب فدخلو بسرعة
شمس بغضب : يعني ايه يا بهوات المصيبة اللي احنا فيها
احدى المهندسين : وحنا ذنبنا ايه
شمس بردح : نعم يا روح امك ذنبكم ايه مش انتم المحاريق اللي ماسكين المشروع
مهندس : والله يا فندم احنا عملنا شغلنا وسلمناه للوزارة
شمس بغضب : فين ورق المخالصة بتاع الوزارة
زين برعب : الورق اتسرق من الشركة
شمس بغضب أعمي : نعععععععععععم انتم مجانين اذاي ورق مهم ذي ده يتسرق دانا هولع فيكم بجاز
قصي : شمس حبيبتي اهدي اكيد فى نسخة تاني فى الوزارة
شمس بسخرية : وانت فاكر ان الورق لسه موجود ديه لعبة وسخة معمولة عليا وعلى اسمي و سمعتي
الباب خبط ودخلت سارة تخبرها بوصول المحامي وخرجت تجري
المحامي : حمدلله على السلامة يا هانم
شمس بغضب : فين ورق المخالصة بتاع الوزارة
المحامي : حصل سرقة فى الشركة من حوالى اسبوع وورق كتير اتسرق
شمس بغضب : ولما الورق اتسرق عملت محضر بالسرقة ولا ملهوش لزمة
المحامي : احنا كنا مفكرين ان ورق عادي بس لما المشكلة ديه حصلت
شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : اصل اما مشغلة معايا شوية نسوان
حاتم : شمس
شمس بغضب : الكل برااااااااااا مش عاوزة اشوف وش حد
خرج الكل يجري وهو يحمد ربه بأنه نفد من تحت ايد تلك الغاضبة
رمت شمس محتويات المكتب على الارض بكل غضب حاول قصي الاقتراب ولكن منعه زين و حاتم ولكن لم يهتم وتوجه إليها
قصي بحنان : شمس حبيبتي ارجوكي اهدي والله المشكلة هتنحل
شمس بغضب و صوت واطي : ابعد قصي علشان متزعلش
قصي بحنان : والله يا نجمتي الموضوع هينحل وده وعد مني بس اهدي انتى جسمك كله بيرتعش من الغضب
زين بهدوء : شمسي حبيبتي مش ديه أول مشكلة ولا هتكون الاخيرة بس ارجوكي اهدي انتى مش ناقصة
شمس : يعني انتم شايفين الموضوع عادي و سهل
حاتم : والله سهل كمان عيب على شمس الصعيد تخاف ولا تغضب
نظرت شمس لهم وغمضت عيونها
قصي : طارق اتصل عليا وكلها شوية وهيجي
شمس : تمام أخبار المول ايه
حاتم : ماشي ذي مامرتي
نرمين : حمله الدعاية نزلت وفيه ناس طلبت محلات
شمس : تمام جهزو ورق محل يكون مطعم فى الدور الارضي وعوزاه يجهز على اعلي مستوي
زين : لمين المطعم ده
شمس : لسلمي المهدي
قصي : طارق وصل وطالع
لحظات ودخلت سارة تعلمهم بوصول طارق المهدي فسمح لها قصي بادخاله فنظرت له بمعني وانت مالك
زين : روحي سارة دخلي الأستاذ اللي برا
سارة : انت هتسمع كلام الاخ ده
شمس بغضب : ساررررررررررررررة
سارة بخضة : حاضر حاضر
خرجت سارة تجري و سمحت لطارق بالدخول
طارق : بسم الله هى شمس عمله ليه شبه هيرا
شمس برفع حاجب : فى حاجة يا طارق
طارق بهزار : ولا حاجة يا كبيرة انا بس بشوف هقعد فين
قصي : طارق المشكلة كبيرة جدا ورق المخالصة اتسرق
طارق بعملية : فين رقم المحضر اللي اتعمل
شمس بسخرية : البهوات قالو ملهوش لزمة
طارق : يبقي كده الموضوع مقصود والوقت ده بالذاد
زين : تقصد ايه
طارق : اللي اقصده انهم استغلو سفر شمس لشهر العسل ولعبو لعبتهم على اكمل وجه
حاتم : طيب و الموضوع هيتلم اذاي
طارق : في حلين الحل الاول النسخة التانية من ورق المخالصة يكون لسه فى الوزارة وده طبعا مستحيل يكون موجود والحل التاني يكون الورق اللي فى الوزارة خارج بالمخالفات وده الاكيد
قصي : طيب كده المسائلة القانونية وموقف شمس من الحكاية ديه ايه
طارق : للأسف الشديد مفيش غير موقفين اولا يتم هدم المباني وتعيد بنائها على نفقة شمس ويتم سحب منها تراخيص الشغل والبنا و ثانيا يتم القبض على شمس بتهمه الغش التجاري ومصادرة جميع أموالها
زين : يا لهوى اذاي ده يحصل
طارق : اهدو يا جماعة انا مش هوصل المشكلة لكل ده بس الصبر لما اطلع على المحضر و شوف ورق الوزارة
قصي : كده شمس لازم تختفي من مصر
حاتم : فعلا شمس لازم تسيب مصر وتروح اي بلد برا
طارق : ده فعلا هيبقي الحل لغاية المشكلة متخلص لان اللي بيلعبو عوزين شمس تتسجن وتخسر سمعتها
قصي : يالا شمس لازم تسيبي البلد حالا
قطع كلامهم رنين هاتف شمس وكان يوسف يخبرها بصدور امر منعها من السفر وسوف تخرج فريق من الشرطة للقبض عليها واغلق
نظرت شمس للجميع ببرود متناهي وضحكت بسخرية
قصي : شمس حبيبتي يالا
شمس ببرود : مبقاش ينفع خلاص كلها شوية وفريق الشرطة يوصل
طارق : يبقي كده حد بيمشيهم ولعبها صح بس
زين : طيب يالا على البيت
شمس : اشمعنا البيت
حاتم : علشان مينفعش شمس المنشاوي تخرج من شركتها وسط الشرطة
شمس : حاتم هي الشركة لو خسرناها هتعمل ايه
حاتم بابتسامة : كل فلوس الدنيا فدا تراب رجليكي لولا شمس المنشاوي مكانش هيبقي في كيان اسمه SH . Z . H
طارق : شمس حاتم بيتكلم صح لازم تمشي من هنا بسرعة
الباب خبط ودخل هاري واخبرها بوجود الشرطة في الاسفل بالاضافة لجميع وسائل الاعلام
شمس بسخرية : شكل الحكاية هتولع
قصي : مينفعش شمس تخرج مع الشرطة ديه فضيحة
شمس بترقب : خايف على سمعتك
قصي : لا طبعا انا راجل ومش مهم اي حاجة اهم حاجه انتى
هاري : برنسيسة تعالي معايا
شمس : هاري اما مش ههرب
الباب خبط ودخلت سارة تخبرها بوصول البوليس فسحب هاري يد شمس تحت اعتراضها وخرج بيها من باب اخر وجلس زين مكان شمس
الضابط : صباح الخير
الكل : صباح النور خير
الضابط : فين المهندسة شمس المنشاوي
قصي : مش موجودة
حاتم : ممكن اعرف بتسأل عليها ليه
الضابط : معمول محضر من قبل وزارة الإسكان
زين : شمس مسافرة وحنا بنتناقش مع الوزارة
الضابط : وحضرتها فين
حاتم : محنا قولنا انها مسافرة
الضابط : اذاي مسافرة والموظفين تحت بيقولو انها هنا
قصي : احنا اصدق
الضابط : عاوز افتش الشركة
طارق : معاك أمر بالتفتيش اكيد لا انت معاك أمر ضبط وإحضار
الضابط : تمام يبقي زين بيه و حاتم بيه يتفضلو معايا لحين رجوعها من السفر
طارق : اسمحلي يا حضره الضابط ده برا القانون انت عاوز شخص ومش موجود مينفعش تاخد حد غيره
الضابط بسخرية : وانت مين بقي
طارق : انا المحامي طارق المهدي
الضابط : تمام بس يا ريت تخليها تسلم نفسها علشان هيتقبض عليها هيتقبض عليها حتى لو بعد سنين
مشي الضابط وخرجت شمس من مكانها ورتمت على الكنبة بتعب وإهمال توجه إليها حاتم و زين وجلسو امامها على الأرض
زين بصوت حزين : اسف شمس معرفتش احافظ على الشغل فى غيابك
حاتم بحزن : اسف شمس مكناش الرجالة الجدعة اللي تحميكي
شمس بابتسامة : انتم رجالة جدعة و ارجل من مليار راجل بس الفرق بينكم انكم بتتعملو بالحق و طيبة قلبكم غير الاوساخ التانين بيلعبو من تحت التربيزة وانا مش زعلانة منكم انتم الاتنين اخواتي و اصحابي ومتربية علي اديكم اوعو فى يوم تقلقو من نفسكم وكمان هى ولا اول مشكلة ولا هتكون الاخيرة وياما هدق علي الروس طبول والضربة اللي متكسرش تقوي وعوزاكم تعرفو دايما اني هفضل واقفة فى ظهركم وعمري مهسمح انكم توسخو نفسكم من ناس زبالة لاخر العمر هتفضلو اخواتى و حبايبي
قصي بغيظ : يالا ياض منك ليه من هنا حراااااام انا عريس
شمس بارف : والنعمة الجوازة ديه حد باصص فيها أو العريس فقر
الباب انفتح ودخل ليث و يوسف
ليث : شمس حبيبتي انتي كويسة
شمس : الحمد لله
يوسف : شمس انتى هتسلمي نفسك علشان الدنيا هتولع
شمس بغضب : انت مجنون يوسف اسلم نفسي انا عمري مهكون كبش فداء لشية اوساخ
يوسف بحده : شمس اهدي وانا والله هتصرف
شمس بغضب أكبر : يعني كلكم شايفين ان الموضوع عادي و سهل تمام بس ورحمة امي مهرحم حد وموته هيكون علي أيدي مهما كان هو مين
حملت شمس الشنطة و الجاكت وخرجت بقوتها وخلفها الجميع
ركبت شمس السيارة و بجوارها هاري ونطلقت إلى مدرية الأمن
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مدرية الأمن
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي المدرية وفؤجئت بوجود عدد كبير من الصحافة فنزلت بقوتها و عظمتها وسط حرسها وفى لحظة واحدة كان الصحفيين ينهالون عليها بالأسئلة حاول هاري و الحرس تامينها وصعدت السلالم ووقفت وخلفها و امامها و بجوارها الحرس
شمس بعظمة : انا عارفة ان في منكم عاوز خبر و خلاص وفى منكم عاوز الحقيقة وانا الوحيدة اللي معاها الحقيقة وكلها أيام وهتظهر
صحفي : وياترا بقي مين هيشيل الحكاية
شمس بابتسامة شر : مش بيقولو الحرامي بشلته وانا هسلم الحرامي صوت و صورة وبالوقت والكل عارف انى من أسبوعين كان فرحي و فى عدد كبير منكم كان بينقل الخبر يعني طول الأسبوعين اللي فاتو انا مكنتش فى مصر وده تقدرو تثبتوه بسهولة من اوراق المطار انا لسه واصلة النهاردة قبل الفجر بكام ساعة واكيد كاميرات المطار و جدول الطيارة هيثبت كده وغير كل ده اسم شمس المنشاوي اشهر من النار على العلم فى مجال العقارات وخلال ايام هثبت برائتي و هرجع حقي انا جاية ومش خايفة من حد
طارق بجدية : انا واثق في برئة موكيلتي وده اللي هنوضحة
امسك قصي يد شمس وتوجهو إلى الداخل
بعد مجموعة من التحقيقات و المناقشات وعدم وجود أوراق تثبت برائة شمس المنشاوي وللأسف الشديد أمر وكيل أول النائب العام بحبس شمس المنشاوي ٤ ايام على ذمة التحقيقات
قصي بغضب : يعني ايه يا طارق اذاي شمس هتتحبس
زين بغضب : شمس هتروح فين دلوقتي وليه محولتش بكفالة
طارق : يا جماعة اهدو الموضوع كبير جدا ده شغل وزارة
حاتم : اذاي بس حد يفهمنا الوزارة قبلت المشروع و بعد كده طلعو المخالفات
قصي بغضب : انا مش مهم عندي كل كده انا عاوز شمس
خرجت شمس وهى اقل ما يقال عنها قاتلة شخص فعيونها بلون الشمس الغاضبة ووجها لا يفسر
قصي : نجمتي حقك عليا انا السبب
شمس : لا رد
زين بحنان : حقك عليا يا قلبي
شمس : لا تعليق
طارق : شمس ارجوكي اهدي والله هحل المشكلة باسرع وقت
الضابط : انا اسف بس لازم الهانم تنزل الحجز بعد اذنكم اتفضلي قدامي مهندسة شمس
مشيت شمس أمامه وتركت الجميع خلفها مرعبون عليها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
هل ستوصل شمس للحقيقة ؟
من العدو الجديد لشمس ؟
33=شمس الصعيد
الحلقة الثالثة و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مدرية الأمن
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
طلب يوسف من أن تفضل شمس فى سجن المدرية
مدير الأمن : انت بتقول ايه يا سيادة اللوا
يوسف : يا فندم انا بقول الصح شمس المنشاوي نفوذها كبير و كمية الحرس بتاعها و بتاعه جوزها و ابن خالتها اكبر من اي قوه قسم غير اهل الصعيد اللي اكيد هيوصلو لهنا يعني الدنيا هتولع
مدير الامن بابتسامة : أنت مش خايف على القسم أنت خايف على شمس نفسها
يوسف : فى الحقيقة ايوة شمس مش مجرد واحدة عارفها لا شمس ذيها ذي ياسمين اختي وبصراحة بنت بمليار راجل اسأل اي حد خدم في الصعيد على قوة عيلة المنشاوي
مدير الامن : انت بتتكلم صح عيلة المنشاوى من أكبر عائلات الصعيد و ليهم جميل علينا كفاي حمايتهم للصعيد و الامن
يوسف : كمان انا عمري مهصدق ان شمس تغير فى مواد البنا او تلعب اللعبة القذره ديه شمس ليها أعداء كتير ولازم نقف جمبها فى وقت الازمة لو دخلناها اي قسم مش بعيد تخرج على ظهرها و تقتل فيه وساعتها هتقوم حرب انا في غنا عنها
مدير الامن : تمام انا هامر انها تفضل هنا و فى مكتبك الشخصي بجد البنت فعلا محترمة ولازم نساعدها
يوسف بابتسامة : شكرا يا فندم بعد اذنك
خرج يوسف وتوجه إلى مكان الشباب و سأل علي شمس فاخبره بانهم اخذوها فاسرع خلفها واخذها من يد الظابط وتوجه الي مكتبة
اسرع الشباب خلف يوسف ودخلو مكتبة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مكتب يوسف
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
جلست شمس على الكنبة و غمضت عيونها ولم يصدر منها اي حركة
جلس قصي من جهه و زين من جهة و ضموها لحضنهم
قصي : نجمتي ردي عليا
زين : حبيبتي ردي
نظر الجميع لبعضهم البعض بترقب وصدمة عندما بعدت شمس نفسها من أحضان قصي و زين
شمس : فين هاري
نرمين : برا
شمس : دخليه
قصي : شمس فى ايه
لم تتحدث شمس بكلمه ودخل هاري
شمس : الكل برا عاوزة هاري لوحده
قصي بغضب : نعم لوحده اذاي وانا قرطاس لب
صالح بهدوء : يالا قصي
زين بعصبية : لا مش يالا وانا هفضل اذاي يعني اخوها و زوجها يطلعو و يفضل هاري
شمس ببرود : خليكم
نظرت شمس الي هاري وأخذت تكلمه بلغة الاشارة و هو يرد عليها بنفس اللغة تحت صدمة الكل وبتسمت بشر وهو أيضا ابتسم بشر
هاري بابتسامة : سلام مؤقت برنسيسة
شمس بابتسامة : سلام مؤقت هاري بوتر خلي بالك من اللور فرود
خرج هاري ونظرت شمس لزين بغضب
شمس بغضب مكتوم : اول و اخر مرة تقلل من هاري مفهوم
قصي : شمس
شمس بدلع : يا نعم يا عسل
قصي بصدمة : نعم انتي مين
شمس بدلع : مراتك يا روحي قلبي
صالح : البت اتجننت
نرمين بهبل : هى فين شمس
ملك : شكلها اتجنن صح
زين بهدوء : شمس حبيبتي انتى كويسة
شمس بضحكة : فل الفل
يوسف بهمس : ربنا يستر
ليث : شمس مش هتسكت هتعمل حاجة بس جامدة
جلس الجميع بهدوء ينظرون الي شمس التى تجلس فى حالة استرخاء
مر الوقت وستمع الجميع صياح فى الخارج وتحرك عدد كبير من الصحافة
يوسف : هو فيه ايه
شمس بابتسامة : ولا حاجه وصل فيديو للصحافة بالحقيقة صوت و صورة
قصي : وكيل النيابة عارف الكلام ده
شمس ببراءة مصطنعة : طبعا وانا اصلا واخده برائة من التهمة و سلمنا الورق اللي يثبت برائة شركتي
زين بصدمة : اذاي مش فاهم
شمس وهي تقف : انا تعبانة وعوزة اروح عوزة اناااااااام يالا
خلعت شمس جاكت التيير ولبست النظارة وخرجت وسط الحرس
اما الشباب نظرو لبعضهم البعض وفى لحظة خرجو يجرو وضمها قصي لحضنة
وقفت شمس على السلم بكل عظمة و قوة
شمس بقوة : انا قولت من شوية انى بريئة و شركتي بريئة واكيد الفيديو اللي انتشر على السوشل ميديا اكيد يثبت برائتي و سمعتي وانا رفعت قضية على مسؤل الوزارة المرتشي وهستنا وهشوف القانون هيردلي حقي
ركبت شمس وبجوارها قصي وفى الإمام هاري يبتسم لشمس
هاري : العيلة وصلت من شوية البيت
شمس : تمام هاري اطلع
قصي : انا عاوز افهم حصل ايه
شمس بتعب : صدقني انا مش قادره اتكلم ممكن
قصي : ماشي شمس ماشي
وصلت السيارات الي فيلا الشباب ونزلو
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في فيلا SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
دخل الجميع الي الفيلا ووجدو كبار العائلة يجلسون بتوتر
وهدان بلهفة : شمسي انتى كويسة
شمس بابتسامة : الحمد لله
حامد : ايه اللي حصل
شمس بتعب : مفيش شوية كلاب وراحو لحالهم
وهدان : بس اذاي
شمس بتعب : بجد انا تعبانة و بقالي يومين منمتش ومش قادره اتكلم
حامد بصوت عالي : يعني ايه مش قادره تتكلمي
زين : بابا شمس تعبانة بجد خليها تستريح وبعد كده هتحكي
قصي : خالي من فضلك سبها تستريح شوية هي من امبارح منمتش و تعبانة
وهدان : خلاص حامد اطلعي يا بتي نامي
شمس بتعب : بعد اذنكم
صعدت شمس إلي جناحها و ستاذن قصي وطلع خلفها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في جناح شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
رمت شمس نفسها علي السرير بتعب و مجهود دخل قصي وتنهد وتوجه الي الحمام جهزة ببعض الزيوت المعطرة و المهدئه للجسم وخرج
قصي بحنان : نجمتي قومي خدى دش يهدي أعصابك
شمس بتعب : ساعدني مش قادرة اعمل حاجه
قصي بابتسامة : تعالي حبيبتي
ساعدها قصي على اخذ الدش و تغير ملابسها وحملها و وضعها على السرير بكل هدوء وبدل هدومه و صعد بجوارها على السرير و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و حب
دفنت شمس وجهها فى حضن قصي و تنهدت براحة و نامت
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
فى المساء
🌞🌞🌞🌞🌞
صحيت شمس على رنين هاتفها ولم تجد قصي بجوارها
شمس : الو
المتصل : الو مساء الخير
شمس : مساء النور مين معايا
المتصل : الظاهر انك رديتي من غير متشوفي الاسم
شمس : ممكن تقول انت مين ولا اقفل
المتصل : اهدى بس انا مقصدتش قومي خدى دش وفوقي وجهزي ولازم تيجي حالا على قصر الاعصر فى حفلة ولازم تكوني موجوده
شمس : اسلان هو انت
اسلان : ايوه يا ستي انا يالا بسرعة معاكي ساعة وعاوزك على سنجة ١٠ وتاكلي الجو
شمس باستغراب : ليه
اسلان : انا كده كده كنت عامل الحفلة بس لما عرفت موضوعك وانك هنا فى مصر فلازم تيجي الصحافة فى كل مكان علشان الكل يعرف ان شمس المنشاوي فعلا برا الليلة ولسه واقفة على رجليها و قوية وممنوع اي حاجة تكسرها
شمس بابتسامة : شكرا اسلان ساعة بالظبط وهكون عندك
اسلان : يا سلام بقي علشان اجهز
اغلقت شمس و بتسمت بصدق على اسلان بانه لم ينسي الجميل حتى الآن
خرج قصي من البلكونة وهو يبتسم بعشق لها وجلس بجوارها
قصي بابتسامة : اسلان كلمك
شمس بابتسامة : اممممممم
قصي : وانا سبرين كلمتني واكدت عليا لازم نروح و طارق كمان لسه قافل وقالى لازم تروحو هيبقي ضربة معلم ليكي فى السوق
شمس بابتسامة : اممممممم
قصي بابتسامة : طيب يالا قومي علشان نرجع البيت و نجهز
شمس بابتسامة : امممممممممم
قصي : مالك نجمتي كل حاجة اممممم اممممم فى ايه
شمس بابتسامة : ولا حاجه يالا بس الحفلة ليه
قصي : اسلان قالي انها عيد ميلاد سبرين
نظرت شمس لما ترديه وجدته ترنج طويل فعدلت شعرها ونزلت وجدت جدها يجلس فتوجهت له وقبلته و خرجت وتوجهت الي منزلها و جدت عمتها و زوجها سلمت عليهم و صعدو إلى الأعلي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الأعلي
🌞🌞🌞🌞🌞
اخذت شمس دش بارد لعله يهدي اعصابها و خرجت وتوجهت إلى مكان الملابس ووقفت تختار فستان ضمها قصي لحضنة من الخلف
قصي بعشق : تسمحلي نجمتي و برنسيسة قلبي اخترلها فستان على ذوقي
شمس بابتسامة : ماشي اختار
اختار قصي فستان عاري الصدر ويوجد فتحة على القدم الايسر
قصي بعشق : هيبقي جامد عليكي يالا البسي
وبالفعل لبست الفستان ورفعت شعرها الي الأعلي بكل فخامة واختارت طقم من الماس رائع الجمال و ساعة يد
تألق قصي بدلة باللون الازرق
نزلو الاتنين وتوجهو إلى مكان الحفل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في قصر الاعصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت السيارات الي قصر الاعصر و نزل منها قصي وتوجه إلى باب شمس وفتحة و ساعدها علي النزول وفى تلك اللحظة تجمع عدد كبير من الصحافة عليهم
دخل قصي وهو يحضن شمس وتوجه إليهم اسلان و سبرين ورحبو بيهم
شمس بابتسامة : كل سنه وانتي طيبة واعطت لها الهدية وكانت عبارة عن طقم من الماس رائع الجمال

سبرين بابتسامة : شكرا يا قمر جميل جدا
اسلان : بس ده غالي جدا
قصي بابتسامة : مفيش حاجه تغلي على ملكة النار
اسلان بجدية : لحظة من فضلك انا بعلن دلوقتى تعاقدي مع شركة SH . Z . H الخاصة بالمهندسة شمس المنشاوي وبإذن الله قريب جدا هنمضي عقود التعاقد مبروك على شركات الاعصر تعاونها مع أكبر شركات الهندسة المعمارية فى مصر والوطن العربي
صحفي : غريبة خبر التعاقد ده فى وسط الازمة الموجودة للشركة
اسلان بجدية : أزمه ايه ديه مشكله بسيطة و تحلت ووجود مهندسة شمس المنشاوي معانا هنا أكبر دليل على نزاهة الشركة و مديرتها
شمس بعظمة : كلامة اسلان بيه صح دول شوية كلاب حاولو يوقعو الشركة وسمعتها واحنا متعودين على كده مش اول مرة ولا اخر مره
صحفي : ياترا المول الجديد هيتقتح فى معادة
شمس : اولا المكان ولا الزمان مناسبين للموضوع ده ثانيا وبعد اذن اسلان بيه ايوه المول على مشارف الافتتاح
اسلان : شكرا لكل الصحافة
غادر الصحفيين القصر
شمس بابتسامة : شكرا اسلان بيه
اسلان بابتسامة : مفيش حاجه اسمها شكرا بينا لولاكي كنت ممكن اخسر ابني للابد
شمس بابتسامة : انا معملتش غير الواجب
اسلان : لو فضلت طول عمري أدلك دينك مش هيكفي
شمس بابتسامة : دلوقتي تروح للمدام علشان شكلك كده هتنام في الجنينة
اسلان بضحك : لا وعلى ايه
قصي بغيرة : حلو الضحك صح
شمس بدلع : هو انا مش عروسة ومن حقي ادلع
قصي بعشق : ادلعي يا عمري
شمس بابتسامة : متيجي نخلع ونطلع نخرج
قصي : انتى عوزة تروح البيت
شمس بدلع : توتوتوتو مليش مزاج
قصي بفرحة : طيب تعالي
توجه قصي وهو يمسك يد شمس إلى مكان اسلان و ستاذن منه وغادر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في السيارة
🌞🌞🌞🌞🌞
امسك قصي التليفون وفضل يرسل في رسايل و بعد كده ابتسم و ضم شمس لحضنة و باسها
شمس بابتسامة : قصي مش عاوز تعرف حصل ايه
قصي بابتسامة : وقت متلاقي نفسك عوزة تحكي احكي بلاش طتغطي على نفسك
شمس بابتسامة : هنروح فين يا خديوي
قصي بغمزة : هخطفك يا وحش الكون
شمس بضحكة رنانة : وماله يا خديوي قلبي
قصي بعشق : يبقي تسكتي خالص علشان متهورش وانا بصراحة نفسي اتهور
ضحكت شمس بشدة فضمها قصي لحضنة وهو يدعي ربنا عدم إخفاء تلك الضحكة من حياتها
بعد فترة وصلت السيارات الي المطار ونزلو
شمس بتعجب : احنا بنعمل ايه هنا
قصي بغمزة : هنهرب لمكان بعيد يالا
توجهو إلى المطار وانهي هاري جميع الإجراءات وصعدو الي الطيارة
بعد مرور ساعة كانت شمس و قصي يتوجهو الي احدي القري السياحية الموجودة في شرم الشيخ
كانت شمس سعيدة جدا لاهتمام قصي بها
صعدو إلى جناحهم المفروش بالورود و الزينة
كان الجناح فى كامل زينتة
شمس بسعادة و فرحة : عملت كل ده امتي
قصي بعشق : مجرد رسالة والكل نفذ
شمس بابتسامة : انا فرحانة اوي كنت زعلانة على شهر العسل بس الحمد لله ربنا كريم
قصي بعشق : ربنا يجعلني دايما سبب فرحتك
شمس بابتسامة : والله يا بيه هنعمل ايه دوقتي
قصي بابتسامة : في ايه يا نجمتي
شمس : الهدوم يا خديوي
قصي بعشق : الهدوم زمان البنات بيجهزوهم فى الدولاب
شمس بابتسامة : اذاي قصى اذاي
قصي وهو يضمها : بعت رساله لمراد حجز الفندق ورسالة لصفا جمعت الهدوم وبعتتها مع الحرس يعني كل حاجة تمام
غادرت البنات الجناح وتركو لهم الحرية
توجهت شمس ووقفت فى البلكونة تشاهد جمال البحر الساحر فى الليل و تستنشق ريحة البحر فضمها قصي من الخلف وفضل يقبلها بعشق و لهفة وسحبها من اديها إلى الداخل حتى يقضو وقت رومانسي مع بعضهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور اسبوع
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كانت شمس تجلس علي البحر وتستمتع بنسيمه بين أحضان قصي الذي يلعب بشعرها
قصي : نجمتي
شمس : اممممممم
قصي : هو انتى بتعرفي ترقصي
شمس بتعجب : ارقص احنا رقصنا مع بعض كتير قبل كده
قصي : توتوتوتوتوتو اقصد الرقص التاني
شمس : الرقص التاني اللي هو ايه
قصي : الرقص الشرقي البلدي يا موزة
شمس بضحكة رنانة : مفيش ست مش بتعرف ترقص
قصي بعشق : عوزاك ترقصيلي ممكن
شمس بكسوف : متهزرش لا طبعا
قصي بزعل : ولا يهمك يا قلبي انسي
شمس : تعالي ننزل البحر
قصي بابتسامة : يالا يا قلبي
نزلو البحر وبعد فترة صعدو إلى جناحهم وتوجه قصي الي الحمام وتصلت شمس على جدتها وحكت لها وهزقتها لمنعها من ابساط قصي
بدلت شمس ملابسها بسرعة ونزلت إلى الاسفل وأخذت هاري معها ومشيت و توجهت إلى احدي المحلات واشترت شي وعادت إلى الفندق
طلبت شمس من إدارة الفندق بتجهيز الجناح على أكمل وجه وصعدت الي الجناح
قصي : كنتى فين
شمس بابتسامة : مفيش تيتة طلبت حاجه مني وكان لازم انفذها بسرعة
قصي : ولا يهمك يا قلبي
شمس : تعالي ننزل نتغدا
قصي : خلينا نطلب هنا
شمس بزعل : خلاص مش جعانة انت وحش
قصي بابتسامة : خلاص تعالي يا قلبي
نزلو إلى الاسفل و تناولو الغداء وتركته شمس يتحدث مع هاري فى اي كلام ليس متناسق وصعدت الي الأعلي حتى تجهز نفسها
قصي بزهق : هاري انت عاوز ايه
هاري : بص انا عاوز اتكلم مع حد ومفيش غيرك
قصي : انا وانت مش اصحاب دور على صاحب ليك وحكي معاه
هاري : ودور ليه وانت موجود المهم انا عاوز اخطب ولازم تيجي معايا
قصي بسخرية : اجي معاك ليه ولي أمرك انت ادخل بجسمك ده اهل العروسة هيوافقو على طول و ممكن تنزل بالعروسة
هاري بسخرية : تصدق انت بتتكلم صح انا فعلا شديد ومفيش حد بيقدر عليا
قصي : انا هطلع لمراتي بلا نيلة رجالة نفخ على الفاضي
ضحك هاري بشدة علي قصي
صعد قصي الي الجناح وعندما دخل استمع الي اغنية ام كلثوم ألف ليلة وليلة ونصدم عندما وجد تلك الحورية التى ترتدي بدلة رقص عارية وتركه لشعرها الحرية
كانت شمس ترقص وهى مغمضة العين وتدلع على ألحان الأغنية
كان قصي يقف كالمغيب فتوجهت له شمس و امسكت ايده وفضلت ترقص وتدلع عليه بكل نعومة و دلال
بعد لحظات كان قصي يندمج مع شمس بكل عشق ويرقص معها
قصي برغبة شديدة : كفاية كده انا ماسك نفسي بالعافية
شمس بدلع : وماسك نفسك ليه وانا كلي ملكك
قصي برغبة : يبقي متزعليش يا بسبوسة
حملها قصي وتوجه بيها الي السرير حتى ينعمو بليلة رومانسية
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور اسبوعين
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عادت شمس وهي سعيدة واصبحت واحدة اخري بسبب قرب قصي منها
زين بابتسامة : شمسي حمدلله على السلامة
شمس بابتسامة : الله يسلمك يا قلبي
قصي بغيرة : بت مين ده اللي قلبك
شمس برفع حاجب : بت تقصد مين يا برنس
قصي بابتسامة : بتكلميني يا نجمتي
شمس بابتسامة : منحرمش منك يا برنس
حاتم بضحكة : لا مسيطر يا برنس
نرمين : شوشو عوزين نسافر الصعيد
شمس : في حاجه
نرمين بتلثم : ااااااااا
شمس : تيتة كويسة انطقي
زين بهدوء : اهدى شمس تيتة تعبانة شوية
شمس : هاري جهز الرجالة هننزل الصعيد
هاري : ورحمة امك يا شيخة نروح نخطب الاول البت و بعد كده نسافر البت هطير
شمس بابتسامة : خلاص جهز معاد النهاردة و نسافر بكرا
هاري : اشطا اروح اتصل على البت
غادر هاري وتحدث مع سارة وعاد لهم واخبرهم بانتظار والد سارة لهم اليوم الساعة ٨ مساء
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في منزل سارة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
جهزت شمس ورتدت فستان باللون الكريمي مع جاكت باللون الازرق وشنطه و جزمه بنفس لون الجاكت
جهز قصي و زين وجلسو في انتظار نزلو شمس و مجي هاري
دخل هاري وهو يرتدي بدله باللون الأسود
هاري : شكلي حلو برنسيسة
شمس بابتسامة : قمر ١٤ هاري بوتر
زين بابتسامة : اجمد يا وحش هتفضحنا
قصي بابتسامة : الله يرحمك يا رجوله
هاري : شمس خليهم يسكتو
شمس برفع حاجب : انتم السابقون يا حلوين كل واحد يخلي لروحه الكلام
قصي بغيز : بت اتلمي
شمس بابتسامة : نفض ليهم هاري يالا نجيب شكولاتة و ورد و حلويات
هاري : يالا برنسيسة
توجهو إلى منزل سارة بعد شراء طلبات شمس
وبعد الشد و الجزر بين الاطراف وافق والد شمس على هاري الذي اخبره بانه مسلم ولكن فقط لانه تربي و عاش بالخارج فلذلك اسمه هاري
شمس بابتسامة : عمي محمد انا بعد اذنك نلبس الدبل دلوقتي وبعد شهرين الفرح
والد سارة : بس شهرين قليلين اوي
شمس بابتسامة : بالعكس شهرين كتير اوي هاري جاهز وبيته جاهز ومش ناقص غير العروسة قولت ايه
والد سارة وهو ينظر للجميع : والله مش عارفه
قصي بابتسامة : انا من رأى تنفض للواد ده
شمس بجدية : قصي
قصي بابتسامة : والله يا عمى هاري انسان محترم و كفئ وراجل راجل
والد سارة بضحك : مبروك يا ولاد
اخرجت شمس من حقيبتها خاتم جميل واعطته لهاري دون أن يشاهد احد فنظر لها وبتسم فهزت رأسها له و بتسمت
البس هاري الخاتم لسارة وطلب من والدها أخذها للعشاء للخارج ولكن رفض ولكن طمانته شمس بأنها ستذهب معهم فوافق لثقتة في شمس من كلام سارة عليها
وبالفعل خرج هاري مع سارة و خلفهم شمس مع قصي وتوجهو إلى مطعم وجلس كل شخصين على تربيزة
مر الوقت وعادت سارة الي البيت بمرافقة شمس وعادو إلي المنزل
هاري بابتسامة : شكرا شمس
شمس بابتسامة : أنت اخويا الكبير وده اقل حاجة اقدر اعملها
هاري بابتسامة : ربنا يخليكي لينا يا شمس
شمس بابتسامة : يالا روح استريح وجهز نفسك للسفر بكرا انت عريس حتي
هاري : يالا انتي كمان روحي استريحي تصبحي علي خير
شمس بابتسامة : تصبح من اهل الجنة
توجه هاري إلى منزله وتوجهت شمس إلى جناحها وابدلت ملابسها ونامت بين أحضان قصي الذي ضمها لحضنة وفضل يقبلها بكل نعومة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة ع
34=شمس الصعيد
الحلقة الرابعة و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
توقفنا عندما ذهبت شمس و الشباب الي منزل سارة وتم خطوبتها لهاري وعادو إلى الفيلا
صعدت شمس إلي جناحها وبدلت ملابسها ورمت نفسها علي السرير تنظر الى السقف
خرج قصي من الحمام وجدها على تلك الحالة فتوجه إليها وقبلها فدفنت وجهها فى صدره وضمته اكثر
قصي : مالك نجمتي
شمس : مش عارفة
قصي بابتسامة : نجمتي الحلوة انتى خايفة من بكرا
شمس بجدية : تفتكر مراتك ممكن تخاف من حد خلقة ربنا انا بخاف من ربنا وبس
قصي بجدية مصطنعة : وانا يا هانم مش بتخافي مني
شمس بدلع : توتوتوتوتوتو مش بخاف عارف ليه لأنك عمرك مهتزعلني ولا تكسرني انت حبيبي انا وبس
قصي بعشق : وانا قولتها و هقولها تاني انا بعشقك ويوم مهفكر أزعلك او حتى اغضبك او احزنك يبقي يوم موتي انا مش بس بحبك لاااااا انا بعشقك لو عشقي اتفرق على الناس عمره مايخلص
شمس بعشق : ربنا يخليك ليا و تكون عوض ربنا ليا فى الدنيا وتكون ملكي فى الاخرة
قصي بعشق : هو انتى حلوة كده اذاي
شمس بدلع : مش عارفة يمكن علشان حبيبي عيونه ملونة فبيشفني حلوة و عسل
قصي بعشق وهو يقبلها : وقشطة يا نجمتي
شمس بدلال : وحشتيني قصيي
قصي وهو يقبلها اكثر : وانتى بتوحشيني وانتى فى حضني
ضمها لحضنة وفضل يقبلها وسكتت شهرزاد على الكلام المباح
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح اليوم التالى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان الجميع يتجمعون على السفرة وتناولو الفطار للتوجه الي الصعيد
نزلت شمس إلى الاسفل وكانت ترتدي بدلة باللون التوبي ورفعة شعرها الي الأعلي بكل فخامة

شمس بابتسامة : صباح العسل شباب
الكل : صباح الفل
صفا : شمس ايه اللي على رقبتك ده
شمس بسماجة : ملكيش دعوة
صالح بضحك : افطروا بقي وانتم ساكتين
صفا بغضب طفولي : شايف مراتك قصي
قصي وهو ياكل : وصحبتك قبل متكون مراتي
مراد بضحك : قصف جبهة معتبر
نرمين بضحك : تعيشي وتخدي غيرها
ملك : انا شامه ريحة شياط صح
شمس بابتسامة : بس وانتى صوفي اسألي مراد وهو يعرفك
صفا : وانا اسأل ليه وانا عارفة رخمة
مي بضحك : خلاص بقي كملو اكل علشان نلحق الطيارة
شمس بضحك : انتى ليه محسساني اننا رايحين رحلة
مي بتأكيد : محنا فعلا رايحين رحلة
قصي : يالا بقي كفاية رغي
قام الكل وتوجهو الى السيارات و نطلقو الي المطار حتى يتوجهو الى الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور ساعتين كان الجميع يخرج من المطار وهناك عدد كبير من الرجالة يقفون باحترام في انتظار وصولهم
جبل : حمدلله على السلامه يا كبيرة
شمس : الله يسلمك يا عم جبل
اعطي جبل العباية لشمس فوضعتها على اكتافها وركبو العربيات ونطلقو إلى قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت السيارات الي القصر بسلامة ونزل الجميع وتوجهو إلى الداخل
وهدان بابتسامة : حمدلله على السلامه يا ولاد
اسرع الكل بتقبيل وهدان و حضنه ولكن كانت عيونة تبحث عن شمسة و قمرة
قصي بابتسامة : معاها تليفون وجاية و هتوزع الحرس اطمن
وهدان بابتسامة : ربنا يطمن قلبك يا ولدي اخبارك ايه
قصي بابتسامة : الحمد لله كويس وطمن بحافظ على امانتك هتفضل فى رقبتي ليوم القيامة عمري مهزعلها ولا أحزن منها وهعرف اسيطر على غضبي قدمها
وهدان بابتسامة و طمانه : ربنا يبارك في عمرك يا ولدي انت مش بس حفيدي لا انت واخد حته من قلبي
شمس بابتسامة : انا جيت مفيش حمدلله على السلامة يا قلبي
وهدان بضحك : لا
شمس بحزن مصطنع : خلاص همشي
وهدان بلهفة : انتى مش بس قلبي و عمري وضي عيوني يا شمسي
شمس بضحكة : حبيبي يا وهودي
فتح وهدان ذراعه لها فاسرعت برمي نفسها بداخلهم فحضنها بشدة و قبل رأسها بكل حنان و حب
قصي بغيرة : مكفاية يا عم الحاج
وهدان برفع حاجب : بتقول حاجة يا ولدي
قصي : اه بقول كفاية أحضان و بوس انا قاعد وانتى يا عسل داخل على حضنة على طول والله لوريكي
وهدان بغضب مصطنع : انت بتهدد بتي قدامي فين الفرد علشان اطخة
شمس الكبيرة بغيظ : قومي يا بت من حضن جوزي عندك جوزك حضنية براحتك
شمس الصغيرة ببرود : ملكش دعوة يا شمس وقولتلك بدل المره مليون ارجعي بيت ابوكي بقي كفاية كده
شمس الكبيرة بغيظ : وانا قولتلك يا بت نجمة ده بيت ابويا و جوزي و حبيبي و ابو عيالي ولو حد هيخرج يبقي انتي مش انا
حامد : خلاص يا شمس سيبي جدك وتعالي فى حضني انا فاضي ومفيش واحدة هتقطع عليكي
قصي بغيظ : نعم هو انا اخلص من واحد يطلعلي التاني تعالي هنا يا بت
شمس الصغيرة بابتسامة : هههههههههه اهدو يا جماعة
وهدان بجدية : موضوع الوزارة الحمد لله خلص على خير
شمس الصغيرة : ايوة خلص و صفحة و نقفلت
حامد : هو ايه اللي حصل علشان تخرجي و الموضوع يتلم
شمس الصغيرة بجدية : تمام انا هحكي مرة واحدة وبس ومش عاوز حد يقطعني انا من فتره سافرت ألمانيا وهناك جبت نظام مراقبة و حماية شغلتة في الشركة كلها وخلت كل موظف يتعمله كارت ممغنط بحيث يدخل بيه الشركة و يسجل معاد دخولة و معاد خروجة غير كده الكارت ده متصل بشبكة النت ومن خلالة نقدر نسمع كل حاجة بتحصل و المهندس المسؤل عن المشروع اتفق مع رجل أعمال و مسؤل الوزارة على تخريب المشروع و سجني وطبعا كل ده حصل وقت فرحي و سفري و غير ان كمان اتسرق ورق المخالصة وانا قدمت التسجيلات للنيابة اللي تثبت برائتي و التسجيلات ده اترفق معاها فيديوهات المقابلات بينهم وتنشرت على وسائل الإعلام والموضوع اتقفل بالنسبة ليا
حاتم : لحظة بس ادام انتى عارفة كل حاجة ليه الغضب و العصبية
شمس الصغيرة بسخرية : والمفروض يا بيه ان فى ورق مهم مسروق يسجنا ويبقي المسئلة عادي تصدق ضحكتني
زين : بس اذاي حصل كل ده واحنا منعرفش
شمس الصغيرة بجدية : لان اللعب كان فى تخصصي وانت عارفة ان البنا و الإنشاءات من اختصاصي وانا مش بفهم حاجة في تخصص كل واحد منك صح
حاتم : صح المهم ننسي بقي الموضوع ده و نقفل عليه
وهدان بجدية : يبقي خلاص الموضوع يتقفل ومحدش يفتحة تاني للابد وانتى يا حجة خليهم يجهزو الاكل
حاتم : لا معلش اعفيني انا لازم اروح القصر عندنا العيلة مستنية الزيارة
وهدان : افضل معانا اتغدا وروح
حاتم وهو يقف : معلش يا جدو هما اكيد مستنينا
شمس الصغيرة : تمام حاتم ابقي سلملي عليهم وبأذن الله هزورهم قريب
حاتم : تمام يالا بالاذن
حمل حاتم ابنه وامسك ايد نرمين وغادرو الى قصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
تم وضع الطعام ونزل الجميع من غرفهم بعد تبديل ملابسهم وجلسو يتناولون الطعام
شمس الصغيرة : فين بدر
منصور : قاعد مع امه من بعد فرحك
شمس الصغيرة : وسمر معاه
شمس الكبيرة : لا يا بتي فى بيت ابوها من بعد فرحك
شمس الصغيرة : انا مش فاهمة بدر عاوز ايه بالظبط كل شويه يطلق ديه و يتجوز ديه ومش راسي على بر
منصور : والله يا بتي انا حزين عليه وخايف
قصي : اهدي يا عمي وبإذن الله خير
شمس الصغيرة : هو حاتم او نرمين اتصلو بيكم
الكل : لا محدش اتصل
شمس الصغيرة : وقعدين كده عادى يا رب صبرني من عندك
اتصلت شمس على نرمين ولكن لم ترد فتصلت على حاتم ولم يرد فخافت بشدة عليهم
شمس الصغيرة بعصبية : ام السعد ام السعد
ام السعد : نعم يا كبيرة
شمس الصغيرة : ابعتيلي هاري بسرعة
ام السعد : حاضر يا كبيرة
وهدان بقلق : في ايه يا شمس
شمس الصغيرة : ولا حاتم بيرد ولا نرمين بترد
منصور : انا هتصل علي عامر
هاري : تحت امرك برنسيسة
شمس الصغيرة : مين طلع مع حاتم
هاري : الرجالة طلعت معاه لغاية القصر وموجودين كمان وانا اطمنت منهم
شمس الصغيرة بعصبية : امال ليه محدش بيرد عليا
منصور : شمس حاتم و نرمين وصلو القصر من زمان بس بياكلو
هاري : اهدى برنسيسة وفكري شوية في نفسك
شمس الصغيرة : تمام هاري روح استريح انت شكرا
قصي بحنان : نجمتي اهدي وطمني قلبك بعد الشر لو حصل حاجة وحشة كان زمانا عرفين
وهدان : قصي بيتكلم صح اهدي يا بتي
شمس الصغيرة : يعني انتم مش شايفين المشاكل اللي احنا فيها وغير كده احنا فى الصعيد والمطاريد ممكن يعملو دقة نقص
حامد : اقعد يا قلبي كلي مالك خسه كده هو قصي مش بياكلك
شمس الصغيرة بدموع وهمية : لا بابي مجوعني
قصي : مجوعك يا مفترية
شمس الكبيرة بغمزة : بس اغنية ألف ليلة وليلة بتاعه ام كلثوم قامت بالواجب صح
قصي بغمزة : وزيادة والله ربنا يخليكي لينا يا كبيرة وتفضلي تدعيلي
شمس الكبيرة بضحك : يا رب يا حبيبي
وهدان باستغراب : هو في ايه وانتي يا شمس مالك محمرة كده ليه
قصي بغمزة : اكيد الاكل سخن براحة يا قلبي
شمس الكبيرة بضحك : اخيرا شفت اليوم ده بس حلو الأحمر صح
قصي بضحك : عاوز اكله والله
وهدان : مالك يا حجة و انت قصي حد يفهمني في ايه
قصي : ولا حاجه جدو
شمس الصغيرة : ليه قصي قول عادي
قصي بصدمة : نعم انتى بتهزري
شمس الصغيرة بخبث : وفيها ايه محدش غريب دول أهلنا اصل قصي بيحب يغني لام كلثوم وتيتة اللزيزة كانت بتكلمني وسمعت الاغنية افتكرت فى ايام الشقاوة معاك يا جدو
شمس الكبيرة بصدمة : يا بت الجزمة
قصي بغيظ : والنعمة لوريكي
وهدان بابتسامة : والله كانت ايام عسل الاغنية ديه بالذات تشتغل و ستك تشتغل هي كمان
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : العب يا احمر
شمس الكبيرة بغيظ : اخرسي يا بت
مي بذهول : اول مرة اعرف ان قصي بيغني
شمس الصغيرة بابتسامة مكتومة : اذاي يا ميمو ده صوته يهبل
قصي : والله لوريكي يا بنت المنشاوية
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : ولا تقدر
قصي : هوريكي حالا
قام قصي ولكن فى لحظة كانت شمس الصغيرة بين أحضان جدها يضمها لحضنة بتملك و ينظر لقصي بشر
تحت ضحكات الكل
قصي وهو يجلس : لينا اوضة تلمنا
شمس الصغيرة بمشاكسة : مش هنام معاك هنام مع جدو او بابي
شمس الكبيرة : نامي مع جوزك احسن وسيبي جوزي
حامد بابتسامة : تعالي يا روح ابوكي نامي فى حضني
زين بسرعة : ايه ده نجمة عمالة تقول جدو جدو عوزة انام مع جدو
شمس الصغيرة بغيظ : هى بتعرف تتكلم
زين : حتى بصي
حمل زين نجمة ورفعها اتجاه حامد فضحكت بشدة ورتمت عليه
قصي بخبث : كل حلفائك باعوك يا ريتشر و مرجوعك ليا يا وحش الكون
شمس الصغيرة بدلع وهمس : حبيبي يا خديوي شكل الليلة صباحي
قصي بعشق : صباحي يا قلب الخديوي
وهدان بعصبية : يا ريت ناكل وحنا ساكتين
ضحكت شمس الصغيرة على غيرة جدها عليها و نقضي الليلة و صعد كل شخص لغرفتة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح اليوم التالى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
صحيت شمس الصغيرة على دوشة شديدة في الاسفل وفتحت عيونها وقامت من حضن قصي وغطت جسدها بالروب ونظرت من البلكونة وجدت مجموعة كبيرة من الناس
دخلت شمس وتصلت على هاري
شمس : صباح الخير هاري
هاري : صباح العسل برنسيسة
شمس : في ايه عندك
هاري : ناس من البلد اللي جنبنا عوزينك مسئلة حياة او موت
شمس : تمام ربع ساعة وهنزل سلام
قصي بعشق : صباح القشطة نجمتي
شمس بابتسامة : صباح الياسمين قصيي
قصي : كنتى بتكلمي مين على الصبح وايه الدوشة ديه
شمس بابتسامة : مشكلة ومطلوبة فيها هدخل اخد دش ولبس وانت بسرعة علشان تنزل
قصي : حاضر حبيبتي
شمس : اتصل على حاتم وخليه يجي
قصي : ماشي
دخلت شمس تاخذ دش و تصل قصي على حاتم واخبره بسرعة المجي للاهمية
خرجت شمس وهى تلف جسدها بفوطة ووقفت امام الدولاب فتوجه قصي لها وقبل كتفها العاري بعشق ودخل ياخذ دش
اخرجت شمس عباية باللون الكحلي وتركت لشعرها الحرية ووضعت مكياج خفيف ووضعت الطرحة على كتفها

انهي قصي لبسه واخذها ونزلو وكان حاتم وصل
وهدان بخوف : بلاش شمس تدخلي انا والرجال هندخل وخلاص
شمس الصغيرة باستغراب : من امتى جدو بتمنعني عن المجلس
حامد بخوف : خليكي يا بتي انتى تعبانة من السفر
شمس الكبيرة بخوف : بقولك يا شمسي تعالى ساعديني فى عمايل الفطار
شمس الصغيرة بصوت عالي : هو فيه ايه مالكم ومين الناس دول وليه الخوف ده كله حد يرد مين دول
وهدان بخوف : بصي يا قلب وهدان بعد ميغورو من هنا هبقي احكي
شمس الصغيرة بجدية : انا هحضر الجلسة ومفيش حد هيقدر يمنعني
قصي بخوف : بلاش شمس وسمعي كلامهم
شمس الصغيرة بجدية : تعرف عني من يوم ماسم شمس المنشاوي انتشر انى بخاف ولا بتهدد
حامد بخوف : بس يا بتي
شمس الصغيرة بجدية : انتهي الكلام
اتصلت شمس على هاري وامرته بإدخال الحرس مع الرجالة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
ف
ي المجلس
🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس بقوتها و عظمتها وبجوارها جدها والدها وخلفها الشباب و هاري وجلست على الكرسي
شمس الصغيرة : تحت امرك
رجل كبير : من امتى الحريم بيحضر جلسات الرجالة
شمس الصغيرة بسخرية : الحريم اللي تقصدهم بيكونو فى بيتك مش هنا
الرجل الكبير : انتى اتجننتي يا حرمه
الشاب بغضب : اتحشمي يا مرة ( يعني اخرسي يا ست )
شمس الصغيرة بغضب : ورب الكعبة لو انت مش في بيتي لكنت قتلتكم
وهدان بجدية : عاوز ايه يا سعفان
سعفان بخبث : العهد يا واد عمي ولا انت نسيت
شمس الصغيرة بغضب : انت وافق فى حضرة كبيرة الصعيد اتكلم بادب اطلع برا
سعفان بخبث : زمان لما نزلت رجعت بالدم و المرة ديه كمان
شمس الصغيرة بجدية : الدم اللي بتتكلم عليه ملناش فيه احنا بنحمي مش بنقتل
سعفان بخبث : ختي طار امك ولا لسه
شمس الصغيرة بغضب : حق نجمة المنشاوي خت منه جزء والباقي لسه
سعفان بخبث : الله يرحمها كانت زيك قوية بس ماتت
شمس الصغيرة بغضب اعمي : لو جبت سيرة امي على لسانك تاني هقطعة
حامد بغضب : ياريت تمشي من هنا يالا
سعفان بغضب : همشي بس الدم واجب يا عيلة المنشاوي
توجه سعفان ووقف امام شمس ونظر لها بخبث
سعفان بخبث : خسارة الموت فى قمر ذيك ووضعه ايده على صدرها
شمس الصغيرة بجدية : الموت انا اللي هوصله ليك
غادر سعفان و الرجالة ونظرت شمس لهم بغضب وتوجهت إلى القصر
وهدان برعب : ربنا يستر
حامد بخوف : شمس لازم ترجع القاهرة
هاري : احم احم البرنسيسة فى انتظاركم
توجه الجميع الى القصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في القصر
🌞🌞🌞🌞🌞
حررت شمس شعرها من الطرحة و فضلت رايحة جاية بكل عصبية و غضب
شمس الكبيرة بخوف : ربنا يستر الدنيا هتولع
مي بخوف : هما مين دول
شمس الكبيرة بخوف : الدم هيبقي بحور ومفيش وقف ليه
دخل الجميع الي القصر ووجدو شمس تجلس علي الكرسي بكل غضب وعيونها بلون العسل الفاتح القريب جدا من لون الشمس
جلس الجميع أمامها بخوف
شمس الصغيرة بجدية : عوزة اعرف الحقيقة
وهدان بخوف : سافري يا شمس
شمس الصغيرة بجدية : مش بقرر كلامي مرتين الحقيقة
حامد برجاء : الله يرضي عليكي يا بتي سافري
شمس الصغيرة بغضب : الحقيقة حالا
وهدان بتنهيدة : ده بيكون ابن عمي سعفان المنشاوي اتعاقد مع السحرة زمان واي بت بتتولد فى عيلته بيخليها لغاية متكبر شوية و يجوزها لأي شاب لغاية متخلف وبعد كده بقدمها للسحرة ويقتلوها او محدش عارف بيعملو فيها ايه قبل موت امك بأسبوع كان هنا وتعارك معاها وبعدها بيومين مشي قولنا الموضوع اتلم بس بعدها على طول نجمة اتقتلك والجرح اللي كان فى صدرك ده علامة منهم مش مجرد جرح عادي
زين بصدمة : يعني هما سبب موت امي
حامد : معرفش
وهدان بدموع : شمس حبيبتي انتى لازم ترجعي مصر هنا مش امان ليكي
حامد بدموع : علشان خاطري يا قلبي سافري
وهدان بدموع : انا السبب انا السبب
شمس الصغيرة بالم شديد : ااااااااه
تألمت شمس الصغيرة بشدة وكانت تضع اديها على صدرها اسرع قصي لها ولكن منعه وهدان وتوجه إليها ونزع اديها وفتح العباية ونصدم مما رأي
كان هناك جرح على صدرها يدل على أن شخص يصنعه على صدرها وهى تتألم بشدة وفى لحظة سقطت شمس مغمي عليها بين أحضان جدها فاسرع قصي بحملها وصعد الي غرفتها وتصل على الدكتور
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
35= قبل الآخيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر /
شمس الصعيد
الحلقة الخامسة و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
في غرفة شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان الجميع يجلس فى انتظار مجي الدكتور لحظات وأعلنت الخادمة عن وصول الدكتور
قصي بغضب : كل ده تأخير
الدكتور : اسف والله غصب عني اول مقالو ان الكبيرة تعبانة جيت اجري
وهدان بغضب : انت لسه هتحكي خلص اكشف عليها
الدكتور بخوف : حاضر بس اتفضلو برا
قصي بغضب : اخلص
الدكتور برعب : حاضر و الله براحة عليا
كشف الدكتور على شمس وعالج الجرح
حامد بخوف : هي كويسة صح
الدكتور بعملية : والله يا حاج جسمنيا كويسة بس الجرح ده معرفش نتيجة ايه بس بإذن الله هتبقي كويسة
زين : تمام يا دكتور اتفضل
غادر الدكتور وجلس قصي بجوارها ومسك اديها وفضل يقبلها بكل حنان و حب
شاور وهدان للجميع بمغادرة الغرفة وتركها مع زوجها فهو رائ كيف يخاف عليها و عشقة لها الذي ظاهر فى عيونة
نام قصي بجوارها و ضمها لحضنة وفضل يقبلها بكل عشق
قصي بعشق : مالك يا نجمتي انا من اوى لحظة شفتك فيها كنتى قوية خليكي قوية يا شمس الكل عاوزك اوعي تسبينا كلنا متعلقين فيكي انتي قوتنا و حياتنا بلاش تكسرينا
شمس بابتسامة : وانا موجودة حبيبي مش ناوية اموت دلوقتي لسه عوزة اعيش حياتي معاك و خلف منك عيال كتير
قصي بلهفة : شمسي انتى كويسة
شمس بابتسامة : كويسة يا قلبي متخفش لسه شمس المنشاوي وراها حاجات كتير للزم تعملها
قصي : ناويه على ايه يا بنت المنشاوية
شمس بابتسامة : علي كل خير لازم ارجع الحق لاصحابة
قصي بجدية : شمس انتى ملكيش حق عند حد
شمس بغضب : نعم عوزني اسيب حق امي حتي لو فيها موتي
قصي بعصبية : حق دول مش عوزين غير الدم و الخراب
شمس بغضب : وانت فاكر انهم هيسبوني طبعا لا الدم واجب
قصب بهدوء : حبيبتي اهدي طيب ونكلم بالعقل وبراحة ماشي
شمس : ماشي
قصي بحنان وهو يجلس ويجلسها على قدمة : بصي يا نجمتي انتى من حقك تاخدي حق امك بس الناس ديه صعبة ومش عوزين غير الدم والموت احنا عوزين حق طنط نجمة بس مش باذيتك انتى كلنا عوزينك و خايفين عليكي علشان خاطري نجمتي بلاش تكسرينا انتي اهم من كل حاجة خلاص امك ماتت و شبعت موت لكن انتى لسه فى عز شبابك انا عاوز عيال كتير اوي منك انا كنت لوحدي فى اي مشكلة هة صحيح مراد كان معايا بس كنت عاوز اخ معايا يكون ظهري و سندي علشان خاطري شمسي بلاش تكسري قلبي انا مليش غيرك فى الدنيا بلاش شمس بلاش تكسري قلبي كل واحد فى التانين معاه حد يخاف عليه و يحبه لكن انا معنديش حد زين عنده مراته و بنته و ربنا يكرمه بعيال تاني حتي حاتم و مراد عندهم لكن انا معنديش وانا عاوزك انتي وبس والله راضي بكل حاجة بس لو انتى حصلك حاجة انا هنكسر
شمس بحنان : بعد الشر عليك من الكسرة و الوحدة اوعدك اننا نعيش حياة كويسة ونربي عيالنا
قصي : شمس اوعديني بلاش تاذي نفسي
شمس بدلع : يعني انت خايف على نفسك
قصي بعشق : انتى نفسي و دنيتي و حياتي
شمس بدلع : بعشق قصي بعشق حبك ليا و حنانك عليا و خوفك و رعبك عليا
قصي بعشق : تعالي الاول نحط الكريم على الجرح علشان ملتهب
شمس بابتسامة : ماشي
حملها قصي ووضعها على السرير وامسك الكريم وكشف عن صدرها ووضع الكريم وان يحرص على عدم اذيتها وكل لحظه يرفع عيونه وينظر لها حتى يراها ان كانت تتألم ام ماذا
ولكن كانت شمس تضبط تنفسها ومعالم وجهها حتى لا يظهر الألم وتحزنه
قصي بحنان : يالا يا قلبي نامي شوية وستريحي
شمس بابتسامة : تمام حبيبي
قصي : انا هنزل شوية اطمن جدو عليكي و طلع تاني
شمس بابتسامة : براحتك قصيي
وضع قصي قبلة على شفايفها بكل عشق وبعد عنها ونزل
قامت شمس وتأكدت من نزول قصي للاسفل وتصلت على هاري
هاري بلهفة : برنسيستي انتى كويسة
شمس بجدية : ايوة كويسة المهم اسمعني كويسة عوزاك تبعت حد من الرجالة للناس اللي كان
هاري بجدية : من غير متامري عملت كده بس للاسف الراجل رجع تعبان جدا الظاهر عرفو وعملو حاجة
شمس باحساس غريب : تمام هاري اقفل دلوقتي
قفلت شمس مع هاري لانها شعرت بشي يقف خلفها فرفعت اديها على سلسلة جدتها التى تحمل لفظ الجلالة وأخذت تردد ايه الكرسي وتوجهت الي احدي الإدراج ووضعت صوباع الإبهام واخذت شي ولفت لم تجد احد ولكن فى لحظة شعرت بنفس ساخن رائحته كريها يضرب عنقها جاءت لتلتفت ولكن شعرت بايد غليظة تحاوط خصرها
الصوت : شششششش اهدي متخفيش كل حاجة هتخلص بسرعة
شمس بخوف : انت مين
الصوت : انا عوزك هتبقي ملكي سواء برضاكي او غصب عنك فخليها برضاكي احسن انا مش عاوز عنف انا عاوز استمتع معاكي اصلك جامدة سمعت عنك كتير اوي واخيرا جيه الوقت بس خسارة فيكي الموت بس لازم ده عهد و قدر
شمس بثقة : تفتكر واحدة ذي ممكن تقبل على نفسها أنها تخضع لشطان ذيك فوق
الصوت : من اول لحظة شفتك وانا عوزك اقبلي بمزاجك او غصب عنك
شمس بقوة : عمري مهسلملك نفسي لغاية مموت انا شمس المنشاوي قوة عيلة المنشاوي والصعيد كله انا الشمس الحارقة اللي بتنور الارض انا محمية بذكر الله و دعوة الناس انا فخر ابويا و امي انا عزه اهلي لكن انت شيطان رجيم لعنة ربه من فوق ٧ سموات انت مجرد تابع بتخاف من ذكر لفظ الله عزه وجل انت ملعون و رجيم بسم الله الرحمن الرحيم { اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ } صدق الله العظيم
الصوت بغضب : كفاية كفاية
شمس بقوة و ثقة : لا مش كفاية
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
{ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ (6) }
الصوت بغضب وهو يخنقها : مش هرحمك يا انسية مش هرحمك
شمس بخنقة : بسم الله الرحمن الرحيم { َجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ } { وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ }
رمها الصوت على الارض بكل عنف وهي تلتقت أنفاسها بسرعة
قامت شمس من الأرض ونامت على السرير بكل تعب وضمت نفسها وأخذت وضع الجنين ونزلت دموعها
شمس بدموع : يا رب انت عالم بحالي وغني عن سؤالي يا رب انا عمري ماذيت حد يارب انجدني من اذيه البشر و الجان يا رب انا خايفة يا رب خليك معايا علي طول
استمعت شمس لصوت اذان العصر رددت شمس خلف الاذان و توجهت إلى الحمام وتؤضات وخرجت صلت العصر و قرأت بعض آيات الذكر الحكيم
دخل قصي وجدها تجلس فى البلكونة ةتنظر للشمس فجلس بجوارها ووضع ايده عليها فصرخت برعب
قصي بلهفة : شمس نجمتي ده انا مالك في ايه
شمس بابتسامة : مفيش بس اتخضيت متشغلش بالك
قصي بابتسامة : ماشي حبيبتي تعالي ننزل تحت تيتة قالتلي اطلع اصحيكي علشان تاكلي يالا
شمس بابتسامة : ماشي
قامت شمس ووقفت امام التسريحة وجاءت لتسرح شعرها وجدت علامه يد حولي عنقها فاخذت بسرعة أدوات التجميل واخفت العلامات و مسكت ايد قصي و نزلو
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور اسبوع
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞 جعلت شمس الصغيرة جميع الشباب من مغادرة الصعيد ولم تقبل باعتراض احد منهم واصبحت سريعة الغضب و منعت الاكل و النوم وكانت تكتفي بالقهوة و النسكافية
🌞 حزن وهدان على حياتها التى قلبت رأس على عقب
🌞 اختفاء سعفان المنشاوي و من معه من البلد
🌞 كان يظهر فى جسد شمس الصغيرة علامات وكانت تخفيها بالمكياج حتي لا يراها قصي
🌞 حاول ذلك الشيطان لمسها ولكن كانت تبعده عنها بآيات الذكر الحكيم
🌞 بعدت شمس الصغيرة عن قصي وكانت تنام فى غرفة زين و ترفض النوم معه أو مع والدها
🌞 تواصل زين مع احدي المشايخ الصالحة وطلب منه الذهاب معه الي الصعيد ووافق
🌞 جاء شخص الي قصر المنشاوي وكان رجل كبير فى العمر وكان ايه من الجمال
هاري : مين حضرتك
الشاب : جدي عاوز شمس المنشاوي
هاري : اي واحدة
الراجل الكبير بابتسامة : الصغيرة يا ابني
هاري : اتفضل معايا
ساعده هاري و ذلك الشاب على الدخول إلى القصر
جلس وهدان و حامد و شمس الكبيرة وامامهم يجلس ذلك الشيخ و الشاب
منصور : مين حضرتك
الشيخ بابتسامة : لا تعليق
الشاب : حضرتك جدي بقاله يومين عاوز يجي ليها ومش عرفين السبب
وهدان باستغراب : لهجتك بتقول انك من مصر مش من هنا
الشاب : فعلا احنا من القاهرة وجدو صمم يجي مخصوص ليها
حامد : ليه
الشاب : والله يا حاج جدو من يومين صحي و طلب ينزل الصعيد علشان واحدة اسمها شمس المنشاوي الكل سأله مين ديه بس مردش على حد وبصراحة انا دورت عليها و فؤجات انها موجودة فعلا و هي سيدة أعمال و أصلها صعيدي و من عيلة كبيرة رحت الشركة بتاعتها وهناك محدش عرفني عنها حاجه بس النهاردة لقيت جدو لابس وخارج وقال هيسافر الصعيد فجيت معاه بسرعة واول منزلنا الصعيد سألت لقيت الف واحد بيدلني وده فعلا اللي قاله جدي
شمس الكبيرة : وهو يعرف حفيدتي منين
الشاب : والله يا تيتة معرف
لحظات وستمع الجميع صوت خطوات شمس الصغيرة تدخل
شمس الصغيرة بابتسامة : أهلا وسهلا نورت البيت
الشيخ بابتسامة : اذيك يا شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله
قصي : اهلا و سهلا
الشيخ : عاوز اتكلم معاكي شويه يا شمس
شمس الصغيرة باحترام : تحت امرك يا حاج
الشيخ بابتسامة : انا ذي جدك ويمكن أكبر منه ولا ايه
شمس الصغيرة بابتسامة : اكيد يا جدو
الشيخ : اطلع برا يا ماجد اتمشي في الجنينة
ماجد : بس يا جدو
الشيخ : اطلع براه بلاش توجع قلبي وخد معاك عمك منصور
ماجد : حاضر يا جدو
منصور : تعالي با ولدي نخرج
خرج ماجد و منصور وكان الجميع يجلس فى انتظار ان يتكلم الشيخ
الشيخ بابتسامة : دلوقتي نعرف نتكلم اكيد عوزين تعرفو انا مين وليه جيت كل المسافة ديه
شمس الصغيرة : اكيد
الشيخ بابتسامة : بس انتى يا بنت نجمة اللي طلبتي مني اجي هنا
شمس الصغيرة بذهول : انا اللي طلبت وكمان انت عارف اسم امي الله يرحمها منين
الشيخ بتنهيدة : كان الزمن بيعيد نفسه بس المرة الاولي كانت حماية للتانية
قصي : معلش ممكن توضح
الشيخ : من حوالي ٨ سنين جاتلي واحدة لباب بيتي وطلبت تقابلني وكان اسمها نجمة المنشاوي وطلبت مني ارفع لعنة عن عيلتها بس للاسف ملحقتش بعدها بكام يوم جاتلي فى المنام وقالتلي حماية بنتى فى رقبتي وانها خلاص ماتت حزنت عليها اوي كانت في عز شبابها ومرت الايام و السنين وامك من يومين جاتلي وجدد الطلب وقالتلي احمي زهرة حياتي و قوة عيلتي ونور الصباح وضياء الليل احمي بنتي شمس اللعنة صابتها واكتر مني ولما صحيت لقيت الفجر بيإذن عرفت انها رؤية ميت واكيد صادقة علشان كده جيت الحق اللي ملحقتهوش زمان جيت احميكي بس للاسف اتمكنو منك بس امل ربنا موجود ومن نسلك قوة و صلابة عيلة و بلد
شمس الصغيرة : مش فاهمة بردو
الشيخ بابتسامة : معروف عنك ذكائك و سرعة بدهتك يا بنت نجمة
وهدان : هما مين دول اللي عوزين ياذو بنتي
الشيخ : اللي لمس صدرها وحط علامته عليه اللي بيذى فيها و فى جسمها
شمس الكبيرة : بس مفيش حاجه فى جسم شمس
الشيخ : اسألي جوزها شاف حاجة غريبة فى جسم مراته
قصي : احم هو يعني شمس سايبة الأوضة ونايمة في اوضة لوحدها
الشيخ بابتسامة : وسبتها يا ابني
قصي : مش بحب ازعلها
شمس الكبيرة : سبكم من الكلام ده في ايه فى جسمك يا بنتي
شمس الصغيرة : ولا حاجه
الشيخ : امسكي يا بنتي المنديل ده و مسحي رقبتك ورفعي اكمام العباية
غمضت شمس عيونها بشدة ومسكت المنديل و مسحت المكياج وظهرت كدمات زرقة و بنفسجية ورفعت اكمام العباية وظهرت نفس العلامات
قصي بلهفة : ايه ده اذاي
شمس الصغيرة بابتسامة : اهدى حبيبي انا كويسة
حامد بخوف : بنتي
شمس الصغيرة : انا كويسة والله العظيم
الشيخ : وقلت نومك و غضبك و الاصوات اللي بتسمعيها و اللي فيكي كل ده و كويسة
شمس الصغيرة بابتسامة : واكتر من كده و كويسة لانى بقول الحمد لله على كل شيء
الشيخ : هات يا ابني كوباية الماية ديه
قصي : حاضر اتفضل
آخذها الشيخ واخذ يقرأ عليها آيات الذكر الحكيم واعطاها لقصي و طلب من شمس ان تشربها وبالفعل شربتها ولحظات وشعرت شمس بان روحها تغادر جسدها ومسكت ايد قصي بشدة وكانت تضغط على شفايفها بشدة حتي لا تصرخ
لحظات ورتخي جسد شمس وامره الشيخ بحملها والصعود بها إلى غرفتها
الشيخ : خليك جمبها النهاردة واوعي تسبها مهما حصل او حسيت بحاجة و خليها فى حضنك حتي لو بعدتك أرفض اوعي تسبها الليلة ديه بالذات والصبح يحلها ربنا
قصي : حاضر
حملها قصي بين أحضانة وصعد بها إلى غرفتها ووضعها على السرير وبدل ملابسها وشاهد العلامات التي فى جسدها فاغمض عيونه بشدة و غضب كيف استحملت كل هذا الالم بمفردها
اخذها قصي بين أحضانة وفضل يقبلها بكل حنان و حب
غمض قصي عيونه ونام وهو يضمها لحضنة بتملك
مر الوقت وشعر قصي بحركة غريبة فى جسد شمس ففتح عيونه بسرعة ووجد اشياء ترسم علي جسدها
ذهل قصي ولكن تدارك نفسه بسرعة عندما استمع الي خبط على الباب بشدة
انفتح الباب ودخلت شمس الكبيرة و خلفها وهدان و حامد و الشيخ
وهدان بصدمة : في ايه هو ايه اللي بيحصل
حامد بدموع : بنتي بتروح مني لاااااااا انا مش هخسرها ذي امها
الشيخ : اهدو براحة بدل هدومها يا ابني بسرعة جيه الوقت
اسرعت شمس الكبيرة إلى الدولاب واخذت بنطلون و بدي وخرج وهدان و حامد و الشيخ حتي يبدل ملابسها
دخل الرجالة وعندما اقترب الشيخ كان الوقت قد اتي و ختفت شمس من على السرير تحت صدمة الجميع
قصي بصراخ : شاااااااااااامس فين مراتي
الشيخ : يستحيل افشل مرة تانية
وهدان بغضب : انت عملت ايه في حفيدتي
حامد بدموع : بنتي راحت ذي امها
غمض الشيخ عيونه واخذ يقرأ القرآن الكريم وبعد فترة فتح عيونه
الشيخ : شمس موجودة في الجهة الثانية من الجبل
وهدان بشر : مش هرحمك يا سعفان المرة ديه موتك وجب
هاري : في شمس
قصي بشر : هاري جهز الرجالة كلها بالسلاح عوزين نلحق شمس
هاري بغضب : يالا بسرعة لحظة واحدة نزلتم هتروحو معانا منزلتوش مش هستني
خرج الرجالة بسرعة خلف بعضهم وعندما نزلو للاسفل وجدو رجال كثيرة تقف تحمل سلاح وفى لحظة واحدة كانو يركبون عربيات ضخمة وركب هاري وقصي و حامد و وهدان والشيخ ركبو سيارة اخري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
36=شمس الصعيد- الآخيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرة
الحلقة السادسة و الثلاثون والاخيــــــــــــــــــــــــره
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
وصل زين و حاتم إلى الصعيد ومعهم احدي الشيخ التي علي درايا بالسحر وعندما وصلو الى القصر اوقفهم الشيخ بسرعة
الشيخ بسرعة : اوقق العربية
زين : ليه حضرتك
الشيخ : مفيش حد هنا
حاتم باستغراب : فعلا فين الحرس
زين : انا هكلم تيتة
حاتم : مش ديه تيتة
شاور حاتم على إحدي النساء التي تجلس على الارض قاسرع لها زين وخلفه حاتم والشيخ
زين بلهفة : تيتة مالك قاعدة هنا ليه
شمس الكبيرة بدموع : زين حاتم كويس انكم جيتم الحقو اختكم
الشيخ : هي فين يا حجة
شمس الكبيرة بدموع : جيه واحد هنا وهي اختفت قدمنا والشيخ قال إنها فى الجهة الثانية من الجبل
حاتم : يعني ايه اختفت و عرف اذاي انها هناك
زين برعب : تعرف اختى فين
نظر الشيخ للقصر ووضع ايده على رأس شمس الكبيرة بعد ان وضع الشال حاجز بين ايده و رأسها وغمض عيونة
الشيخ بفلعة : يالا بسرعة اختكم فى خطر
زين بخوف : يالا بسرعة على العربيات
شمس الكبيرة بدموع : خدوني معاكم يا ولدي
حاتم : مينفعش يا تيتة خليكي هنا وانا هتصل على امي تيجي ليكي
اسرع حاتم و ركب السيارة بعد ان اتصل على والده وطلب منه إرسال بعض الرجال بالسلاح على طرف الجبل وأمه الي قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في قصر خلف الجبل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
نجد سعفان المنشاوي يجلس على الارض وامامه توجد دائرة عليها رموز وطلاسم والنار من كل اتجاه ومجموعة من الرجال و الشباب
وفى لحظة ظهرت شمس وسط الدائرة فبتسم سعفان بشر
توجه إحدى الشباب الي شمس ورمي على وشها بعض المياة حتى تفيق وبالفعل فتحت شمس عيونها ونظرت حولها وجدت مجموعة من الرجالة فحاولت تقوم لم تعرف تقف
سعفان بخبث : متحوليش يا بت نجمة
شمس الصغيرة بابتسامة سخرية : وانت فاكر ان شمس المنشاوي هتخاف منك انت وشوية الكلاب دول
سعفان بخبث : مسامحك يا بت نجمة علشان خلاص انتى هتموتي مينفعش ازعل منك بس خسارة فيكي الموت بس ده عهد ووقتك جيه
شمس بابتسامة و عظمة : تفتكر ربنا الواحد الأحد هيردي اني اموت على ايد واحد كافر بيه يستحيل ربي عادل و كريم عمره مهيردي بالظلم بسم الله الرحمن الرحيم (اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ) صدق الله العظيم
سعفان بغضب : اخرسي خالص
شمس بابتسامة : بسم الله الرحمن الرحيم { امن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل امن بالله و ملائكته و كتبه و رسله لا نف ق بين احد من رسله و قالوا سمعنا واطعنا غفرانك ربنا و إليك المصير ، لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ما كسبت و عليها ما كتسبت ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او أخطأنا ربنا و لا تحملعلينا اصرا كما حملته على الذين من قبلنا ربنا و لا تحملنا ما لا طاقة لنا به واعف عنا و اغفر لنا و ارحمنا انت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين } صدق الله العظيم
سعفان بغضب : اخرسي يا مره
شمس بقوة و عظمة : انا محمية بقوة ربي و دعوة كل شخص عرفني
س
عفان بغضب : هشوف دلوقتي لما حياتك تخلص زمان امك اتحددتني وانتى عملتي نفس الشي مردتيش ان العظيم يلمسك بس خلاص روحك هتبقي معاه للابد
شمس بابتسامة مستفزة : تفتكر واحدة ذي هتقبل بشيطان ذي اللي انت بتخدمة اسلمله نفسي او روحي او جسمي مش تقلق انا بقوة الله و بعزته هحرقة وبطل مفهوم اللعنة للابد هحرر اي بنت من اذيه شيطانك هنهي نسلك الخسيس القذر هولع فى المكان بالفيه حتى لو هموت كفاية انى نهيت نسلك و موت بشرفي وانا موحده بالله رب العالمين و ان سيدنا وحبيبنا ونبينا محمد رسول الله
سعفان بغضب : اخرسي
سكتت شمس مش خوف منه ولكن من شده تعب جسدها وشعرت بان هناك شي ثقيل يمشي علي قدمها صعودا للاعلي
حاولت شمس مرة واتنين وثلاثة رفع اديها و اخذت تستعين بالله الي ان رفع اديها وضغطت علي سلسلة حولى عنقها
شاهد الجميع خروج دخان ابيض شديد أحاط بشمس وصوت صراخ شديد علمو جيدا بانه من الشيطان
سعفان بخوف : مولاي و سيدي انا معرفش ايه ده
الشيطان بغضب : لو محصلتش عليها دلوقتي هقتلك
سعفان بخوف : لحظة مولاي وهتكون تحت ايدك
اختفي الشيطان وأسرع سعفان و احدي الشباب لاختراق الدائرة لم يعرفو
حاول سعفان إلقاء بعض الطلاسم لم يعرف اختراق الدائرة
اما شمس فوجدت ذلك الحمل الذي كان يمسك قدمها اذيل وظهر أمامها نفس الشخص الذي ظهر فى المقبرة
الشخص بصدمة : مولاتي ما حدث لكي
شمس بابتسامة : عوزة مساعدة بس بعدها مش مطلوب منك حاجه تانيه
الشخص بطاعة : امرك مولاتي
شمس بقوة : مفيش عهد او رد دين بينا
الشخص : بس مولاتي
شمس بقوة : ليك الحرية و حررك من اللعنة وهتكون حر وتبعد عن حياتي و حيات اهلي و نسلي ليوم القيامة ياما هلعنك و حرقك و علق روحك حبيسة لاخر العمر انا و من بعدي نسلي اللي يوم القيامة
الشخص بطاعة : امرك شمس بس علشان تحرري روحي لازم ترجعي للعالم بتاعي وتساعديني
شمس : اذاي وأهلي
الشخص : جسدك هيبقي مع اهلك لكن روحك هتبقي معايا
شمس بابتسامة : عوزني اسلم روحي ليك
الشخص : مولاتي انا خاضع ليكي مقدرش اعملك حاجه علشان في لحظة ممكن اموت انتي المسيطرة الوحيدة على حياتي انا خاضع ليكي من زمان اوي
سكتت شمس تفكر ولكن فى كلتا الحالتين ميتة
شمس : موافقة بس هنعمل ايه في دول
الشخص بابتسامة شر : هننهي حياتهم هم أعداء الله
شمس باستغراب : أعداء الله انت عارف ربنا
الشخص بابتسامة : اكيد انا على دين الله
شمس : يالا بسرعة
استطاع سعفان كسر تلك الدوامة وظهرت شمس بتقف بكل قوة و صلابة و عظمة وخلفها دخان باللون الابيض
شمس بابتسامة شر : مالك سعفان
سعفان بغضب : اذاي كسرتي الدايرة
شمس بابتسامة و عظمة : بفضل ربي ورب الكون
الشيطان بغضب : اخيرا يا انسية وقعتي تحت أيدي
شمس بقوة و ثقة في الله : انا عمري مهكون تحت ايد حد انا محمية بفضل الله و عظمتة و نسلي لاخر العمر حتي يرث الله الارض ومن عليها
الشيطان بغضب : هنشوف دلوقتي
حاول أن يقترب منها ولكن رفعت شمس اديها للاعلي وفى لحظة واحدة انتقل الدخان للجميع وبسرعة عالية كان يقبض أرواحهم الشريرة و الملعونة واصوات صراخهم تملئ المكان
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عند وهدان
🌞🌞🌞🌞🌞
وصل وهدان و من معه الي الجهة الثانية من الجبل ودخلو القصر ومن يقف أمامهم كان يسقط ميت
أصبح هاري يمارس هوايتة المفضلة وهي القتل فكان يقتل بلا رحمة و انسانية و جميع الحرس معه و كان قصي يقتل بعنف لأنهم هم من وراء اذيه معشوقتة و شمسه و نجمتة
ولم يختلف حامد و وهدان عنهم فكانو يقتلون اي شخص يقف أمامهم
اما الشيخ فجلس على الارض و اخرج له ماجد المصحف الشريف و فتحه على سورة البقرة واخذ يتلي منها فى المكان بصوت عالي
وقف الجميع وسط مزبحة دموية بكل معني الكلمة
قصي بغضب : فين شمس
هاري بغضب : شمس مش موجودة فى اي مكان
وهدان : فين سعفان حد شافه
حامد بغضب : شكل الكلب هرب
ماجد : يا جماعة تعالو بسرعة
اسرع الجميع الي الشيخ ووقفو أمامه
قصي بخوف :عرفت شمس فين
الشيخ : تحت القصر انزلو بسرعة
دخل زين و حاتم و معهم الشيخ
الشيخ : اختك تحت القصر بسرعة حياتها فى خطر
اسرع الجميع بالنزول الي أسفل القصر بعد ان دلهم الشيخ على مكان السلم وعندما نزلو وقفو مصدومه مما يرو
فكانت شمس تقف فى منتصف الغرفة الكبيرة ويخرج من خلفها دخان ابيض شديد وهناك اصوات صراخ تملئ المكان إلى أن انقطع الاصوات وسقطت الجثث على الارض عندما نظر قصي على اشكالهم تذكر شكل أكمل الجندي وما حدث معه
اختف الدخان ووقفت شمس تنظر لهم و تبتسم كأنها تودعهم للابد وسقطت مغشي عليها
صرخ الجميع باسم شمس واسرعو لها ولكن كان الأسرع قصي الذي حملها بسرعة و ضمها لحضنة وفضل يقبلها بلهفة
قصي بلهفة : شمسي اصحي يا عمري خلاص انتهي الشر
حامد بدموع : بتي اصحي حقك عليا يا عمري
وهدان بدموع : قومي يا بتي انا السبب انا اللي قويتك
هاري بغضب : انتم هتفضلو تعيطو وهي مغمي عليها
اسرع هاري لهم ونزعها من أحضان قصي وأسرع بها للخارج للذهاب للمستشفى ففاق الجميع واسرعو خلفه
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كانت مستشفي الاقصر الدولي هي الأقرب لهم ودخلو بها بعد ان حملها قصي
هاري بغضب : انتم يا بهايم حد يلحقنا
اسرع الممرضين بالسرير و اخذو منهم شمس واسرعو إلى غرفة الطوارئ
جلس الجميع في انتظار اي خبر
مر أكثر من ساعتين و خرج فريق الأطباء فاسرع الجميع إليهم
قصي بلهفة : شمس كويسة
الدكتور : فى الحقيقة بعد الكشف و التحاليل و الاشعة محدش فينا عرف المريضة مالها
زين : يعني ايه مش فاهم
الدكتور : المريضة دخلت في حالة النوم
حامد : يعني ايه
الدكتور : المريضة دخلت في غيبوبة ومحدش عارف الوقت
قصي بانهيار : يعني ايه غيبوبة يعني ايه هي عوزة تسبنا يستحيل يستحيل نجمتي يستحيل تسبني احنا اتفقنا على كده هي قالتلي انها عوزة تخلف مني عيال كتير
الدكتور بحزن عليهم : احم في خبر تاني لازم تعرفوه
حاتم : خبر ايه تاني
الدكتور بهدوء : المريضة حامل فى شهر
الكل بصدمة : ايه
الدكتور برعب : براحة الجنين كويس بعد اذنكم
جلس الجميع بصدمة ولكن لقصي رأى راخر فاسرع إلى غرفتها وجلس بجوارها ومسك اديها وفضل يقبلها ونزلت دموعه بغزارة
قصي بدموع غزيرة : نجمتي و شمسي اصحي الله يخليكي عارفة انتى حامل عارفة يعني ايه حامل هنجيب بيبي صغنن نلعب بيه و يفضل يعيط وانتى تارفي تغيري البامبز وانا اتخانق معاكي وفى الاخر اغيرله انا ويطلع فى دماغك اني بخونك وتفضلي تفتشي فى هدومي و تليفوني شمس حبيبتي ارجوكي اصحي انا من غيرك ولا حاجه
نام قصي بجوارها و ضمها لحضنة وكانت تنزل دموعه وهو نايم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞 مرت الايام و الليالي و تم نقل شمس الي قصر المنياوي تحت رعاية كبيرة من قصي و العائلة
🌞 انتقلت شمس الكبيرة الي قصر شمس وجلس معهم وكانت تقضي الوقت مع شمس الصغيرة
🌞 كان الجميع يضغط على قصي بالذهاب إلى الشركة لمباشرة اعماله المتعطلة
🌞 كان مراد يساعد قصي فى الشركة بكل شديد حتي يخف الضغط على قصي
🌞 كان زين و حاتم يمسكون الشركة بيد من حديد و كان ليث يساعدهم
🌞 اجل هاري موضوع الزواج لحين افاقة شمس ولكن للقدر رأى اخر فقد اتصل والد سارة وطلب منه عقد قرانه على سارة وبالفعل وافق وتم عقد القران
🌞 كان حامد كثير التردد على القاهرة للاطمان على صغيرتة
🌞 وفاة والد سارة بعد عقد القران بأسبوع وانهيار سارة بشدة ووقف بجوارها هاري
🌞 امرت شمس الكبيرة هاري بمجي سارة للعيش معه حتي لا تعيش بمفردها يما انها زوجته فوافق
🌞 علم الجميع بان شمس الصغيرة تحمل صبي بين احشائها وهي في شهرها الخامس ومازالت فى غيبوبة
🌞 كانت شمس الصغيرة تحارب بجوار كال ذلك الشخص الفرعوني الذي ساعدها وطلب منها فى المقابل المساعدة
🌞 حملت ملك فى طفل فرح زين بشدة
🌞 مرت الايام وجاء موعد ولادة شمس الصغيرة وكان قصي مجهز لها غرفة كاملة مخصصها للولادة
🌞 وضعت شمس الصغيرة صبي ولكن رفض قصي تسميه الطفل ولكن رضخ للأمر الواقع وتذكر عندما كانو فى شهر العسل في شرم الشيخ وكان أمنية شمس تسمية فارس فقرر تسمية ابنة على رغبتها و اسمها يوسف
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور 5 سنوات
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
تتغير الحياة في ليلة و ضحاها وما بالك بمرور 5 أعوام اي ١٨٢٥ يوم اي ١٠٩٥٠٠ ساعة
🌞 رزق زين و ملك بطفل اسموه شمس على اسم شقيقته
🌞 رزق حاتم و نرمين بطفلة اسموها سما
🌞 رزق هاري بطفلة اسمها فارس قمر غصب عن هاري
🌞 توفيت شمس المنشاوي الكبيرة وهذا ما أحزن الجميع
🌞 حال زين و حاتم و الباقي رفع الاجهزة عن شمس ولكن لم يوافق قصي و هاري ورفعو الأسلحة عليهم
🌞 نقل قصي معشوقتة الي فيلا اخري حتي يتجنب الشباب
🌞 نقل هاري مع قصي لانه لم يترك شمس مهما حدث
🌞 تعب وهدان بعد وفاة زوجته وونيسه ضربه ولازم الفراش وكل ما يتمناه ان يرا صغيرتة و قوة عائلتة امامه مرة أخري حتى يسلم لها رأيه العائلة ويذهب الي زوجتة
🌞 رزق مراد و صفا بصبي و اسموه مالك
🌞 التحق الصغار الي المدرسة وكان يحرص فارس على حماية طفلتة قمر من الجميع
🌞 امسك حامد زمام العائلة حتي تعود شمس الصغيرة الي الحياة مرة أخري
🌞 كان فارس يتحدث مع امه كل يوم و يشتكي لها عما يفعله معه قصي
🌞 اما قصي فأصبح سريع الغضب ولكن عندما يشاهد صغيره فورا يصبح مثله ويتعامل معه وكثيرا يخطف منه الحلويات ويصبح أصواتهم تملئ الفيلا
🌞 رفض قصي إدخال اي خادمة او ممرضة للاهتمام بهم فكان يخاف بشدة على معشوقتة و صغيره وكتفي بواحدة فقط تاتي مرتين فى الاسبوع لتنظيف الفيلا
🌞 تحملت سارة زوجه هاري عمل الطعام ورفضت احضار خادمة لنفسها وكانت تصنع الطعام لنفسها و لقصي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح يوم جديد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
ذلك اليوم الذي لم يتوقعة احد بما فيهم قصي و هاري وهو افاقة شمس ورجوعها للدنيا مرة أخري
فتحت شمس عيونها ونظرت حولها وجدت نفسها فى غرفة ملكية باللون البيج
شمس باستغراب : انا فين وايه المكان ده
وبتعب و دوخة : الله يحرقك يا كال بقالي كتير نايمة على ظهري بس الحمد لله الموضوع خلص على خير هي الساعة كام يااااه لسه ١٠ الصبح
قامت شمس بعد ان شعرت بختفاء الدوخة وقامت تشاهد المكان
وجدت غرفة ملابس متكاملة وتوجهت الي الباب الاخر وجدته الحمام
شمس بابتسامة : حلو الحمام الواحد حاسس انه عفن
جهزت شمس الحمام ببعض الزيوت المعطرة وأخذت دش و كانت تجلس في المياة وتسترخي ولكن فى لحظة انتفضت واسرعت وخرجت ولفت جسدها بفوطة وخرجت تجري
جاء قصي من الشركة وصعد بسرعة حتي يطمن على حبيبتة ولم يجددها
قصي برعب : شمس حبيبتي شمس نجمتي راحت فين السرير ساقع معنى كده انها قامت من بدري
وبصوت عالي : هارررررررررررررررررري هاررررررررررررررري
صعد هاري يجري وعندما دخل لم يجد شمس علي السرير
هاري بصدمة : فين شمس قصي
قصي بغضب : معرفش معرفش
شمس وهي تخرج : قصي في ايه
صدمة أصيب بها قصي و هاري و حتى سارة هل استمعو الان لصوت شمس ام يتخيلو
شمس بابتسامة : قصي حبيبي انت كويس
قصي بذهول : شمس حبيبتي انتى صحيتي بجد
هاري بفرحة : برنسيستي الحلوة انتى كويسة
سارة بفرحة : شمس الحمد لله
شمس بابتسامة : هو في ايه لحظة واحدة وهاجي
دخلا شمس الي غرفة الملابس ولبست عباية باللون الابيض ورفعت شعرها للاعلي وخرجت
كان الثلاثة يقفون وعلى وجههم ابتسامة جميلة فاسرع لها قصي واخذها فى حضنة وفضل يقبلها بلهفة و عشق ولم يتركها اللي عندما بعدته عنها بالعافية وأخذت نفسها بسرعة و شهقة كأنها غريق واخير وجد الارض
قصي بخوف : شمس حبيبتي انا اسف حقك عليا
شمس بابتسامة : خلاص حبيبي انا كويسة
سارة : انا هنزل اجهز الفطار زمانك جعانه
شمس باستغراب : لحظة واحدة انتى بتعملي ايه هنا و ايه الأوضة ديه إحنا فين
نظر الثلاثة لبعضهم البعض و بلعو ريقها بخوف
شمس بجدية : في ايه بيحصل هنا حد يجاو
قطع كلامها دخول صبي فى الخامسة من عمرة وعندما وجدها أمامه صرخ بشدة و اسرع لها
فارس بفرحة : ماميييييييييييي حبيبتي اخيرا خفيتي و صحيتي انتى وحشتيني اوي
شمس بذهول : انت مين حبيبي و مامي مين
فارس بابتسامة : انا فارس مامي ابنك انتي نستيني ولا ايه
سارة : فارس حبيبي ايه رايك تروح تأخذ دش و ننزل كلنا ناكل مع بعض
فارس : حاضر يا عسل
هاري بصوت عالي : انت ياض متعكس مرات
شمس بغضب : هارررري صوتك ميعلاش على ابني مفهوم
هاري : اوف اوف اوف اوف الام و ابنها انا ماشي
شمس بجدية : أقف عندك متتحركش
وبابتسامة جميلة : فارس حبيبي ايه رايك تروح تبدل هدومك علشان مامي جعانة اوي ونفسها تاكل معاك
فارس بابتسامة : حاضر يا شمسي
خرج فارس بسرعة و جلست شمس على الكرسي بكل جبروت
شمس بقوة : سامعة احكو الحقيقة
قصي بتنهيدة : روحي انتي سارة من فضلك جهزي الاكل وانت هاري من فضلك ساعدها
هاري : تمام اتصل على الشباب في الصعيد
شمس بجدية : لا
اخذ هاري يد سارة ونزلو وتركو قصي يحكي لها عما حدث طوال 5 اعوام
حكي قصي لشمس كل شي حدث و كانت لم تشعر بتلك الدموع التي تسقط على وجهها
شمس بدموع : يعني انا بقالي 5 سنين نايمة و كنت حامل و خلفت وانا فى الغيبوبة و كمان تيتة ماتت و جدو تعبان و خواتي كانو عوزين يرفعو الاجهزة عني طب ليه
قصي بحنان : يا قلبي هما ميقصدوش يموتوكي هما شافو ان كتر الاجهزة ديه بتعذبك هما كانو عوزين المصلحة
شمس : ليه موفقتش تشيل الاجهزة
قصي بدموع : اشيل الاجهزة يعني انهي روحي بأيدي لا طبعا انتي روحي شمس يشهد ربنا اني مخلتش اي واحدة من البنات لمسك انا اللي كنت بعمل كل حاجة ليكي انتى مش بس مراتي لااااااا انتى روحي و عقلي و جسمي و حياتي انا بعشقك شمس بعشق كل حاجة فيكي
شمس بعشق وهي تجلس على قدمه : وانا بعشقك يا قلب نجمتك وحشتني اوي يا خديوي
قصي بعشق : وانتى وحشتي الخديوى يا وحش الكون
الباب انفتح ودخل فارس وأسرع لهم ورفع ايده لأمه حتى تحمله وبالفعل حملته شمس واجلسته على قدمها والاتنين يجلسون على قدم قصي الذي ابتسم بعشق لاسرته الصغيرة
فارس بغمزة : هو انت كنت بتعمل ايه قصي فى شمسي
قصي بابتسامة : ولا حاجه ياض
فارس بغمزة : مش راحم انت قصي صدقت نجمتك تصحي و هريها بوس
شمس بصدمة : هااااايه
فارس : هريكي بوس انا عوزة اسافر عند جدو وهدان و جدو حامد
شمس بابتسامة : حاضر يا قلب شمسك ايه رايك نسافر بس نعملها مفاجأة للكل
فارس وهو يقبلها : اشطا يا برنسيسة
فى لحظة واحدة كان فارس على الارض ابر رمي قصي له و شال شمس وجعلها تجلس على الكرسي
فارس بابتسامة : هتفضل متغاظ مني انا قلبها و حبيبها خليك انت كده متغاظ
قصي بغيظ : انت ياض اتعدل علشان منزلش ابوس قمر
فارس بضحكة رنانة : لو فكرت تبوسها هي هتقتلك
كانت شمس تنظر لهم بذهول وتركت الغرفة ونزلت للاسفل فاسرع خلفها قصي و فارس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور وقت
🌞🌞🌞🌞🌞
كانت شمس تجلس بجوار قصي و فارس يحمل قمر وهاري معه سارة وكان ينظر بغيظ على فارس الذي يطعم صغيرته و يدللها و يقبلها
شمس بجدية : هاري جهزت كل حاجة هناك
هاري : كل حاجة ذي مامرتي
قصي : شمس حبيبتي انتى ناوية على ايه
شمس بابتسامة : على كل خير متقلقش
لحظات ونزل الجميع وتوجهو الى المطار وانهو جميع الإجراءات وصعدو الي الطيارة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصعيد
🌞🌞🌞🌞🌞
تجمع اهل البلد في جنينة قصر المنشاوي تحت تعجب الجميع
لحظات ودخل موكب كبير وأسرع هاري بالنزول وأمن المكان ونزل فارس وهو يمسك يد قمر وتوجه الي القصر وبعدها نزل قصي وتوجه إلى الباب الاخر وفتحته ونزلت شمس الصعيد و فخرة وكانت ترتدي فستان باللون الابيض بيه جزء باللون الأحمر
عندما شاهد الناس نزول شمس المنشاوي هاجو بشدة واخذو يصرخون باسم شمس الصعيد
اسرع الناس لها حتى يسلمو عليها وبالفعل وقفت شمس وعلي وجهها ابتسامة جميلة تسلم عليهم
علم وهدان بوصول شمس الصغيرة فحاول ان يقوم ولكن لم يقدر فنزلت دموعه بحسرة لانه فى كل مرة تاتي صغيرتة الي القصر كان يستقبلها بكل حنان و حب
دخلت شمس الي القصر و نظرت لهم ورفعت نظرها الي الأعلي و صعدت بسرعة وتوجهت الي غرفة جدها
شمس بابتسامة و دموع : وهودي حبيبي
وهدان بابتسامة و دموع : ااااااااه شمسي و قلب وهودك وحياته
رمت شمس بين أحضان جدها الذي اسرع وستقبلها بكل حنان و حب وفضلت شمس و وهدان يبكون بين أحضان بعضهم لفترة وبعد ذلك بعدو عن بعض
وهدان بابتسامة : حمدلله على السلامة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك يا حبيبي
وهدان بجدية : حصل ايه علشان تتعبي
شمس بزعل : حقك عليا والله غصب عني كان لازم انقذ العيلة من الموت
وهدان بابتسامة : قدر الله وماشاء فعل كله خير
شمس بابتسامة : هروح ابدل هدومي وهاجي اخدك وننزل علشان ادبح ذي العادة
وهدان بابتسامة : ماشي يا قلبي روحي بس اوعي تتأخري
شمس بابتسامة : لو اتاخرت علي الدنيا كلها مقدرش اتأخر عليك يا قلبي
وضعت شمس قبله على راسه وتوجهت الي غرفتها وجدت قصي يجلس فى انتظارها وعندما شاهدها تدخل ابتسم بسعادة و فرحة
قصي بعشق : نورتي بيتك و الصعيد و العيلة يا شمسي و هنايا
شمس بابتسامة ساحرة : وحشتيني اوي اوي
قصي بعشق : وانتى وحشتيني اكتر يا نجمتي
شمس بابتسامة : هبدل هدومي وهنزل لأهل البلد وبعد كده باقي الليل لينا وملكنا ومش هتنازل عن حقي فيك الليلة ديه
قصي برغبة : وانا ملكك يا عشقي الاول و الاخير
توجهت شمس إلى الدولاب واخذت عباية باللون الازرق
ووجدت قصي يقف خلفها و يحررها من الفستان ويسقطه علي الارض ويقبلها بكل رغبة و عشق وهي أيضا تجاوبت معه برغبة ولكن ابتعدوا عن بعض بسرعة عندما استمعو لصوت خبط على الباب
لبست شمس العباية وتوجهت إلى غرفة جدها واخذته ونزلت
وقفت شمس كالايام السابقة امام اهل المواشي ومسكت السكينة وفى لحظة وجدت فارس ابنها يمسك اديها و يبتسم لها بحب
شمس بابتسامة : حبيبي بيعرف يدبح
فارس بابتسامة : طبعا انا ابن شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله و ابن قصي المنياوي ولازم ابقي قوي والكل يحبني و يخاف مني فى نفس الوقت لازم اكون ميزان العدل و حكم بالعدل
شمس بابتسامة : مين قالك الكلام ده
فارس بابتسامة : جدو وهدان و جدو حامد و جدو صالح قالولي لازم ابقي ذي امي فى قوتها و عظمتها و عدلها و حنيتها و خلي الناس تحبني لأنهم المكسب الوحيد بعد رضي مامي و بابي
شمس بابتسامة فخر : شاطر يا فروستي يالا
مسكت شمس السكينة و فارس وضع ايده على اديها و ذبحو المواشي لأهل الله وتم توزيعها وبات كل منزل يدعي لشمس المنشاوي بالصحة و الراحة
دخلت شمس الي الداخل ورتمت بين أحضان والدها الذي ضمها لحضنة وفضل يقبلها رأسها بكل حنان
حضنها زين و البنات حتى ليث الذي جاء فور علمه بسلامتها
سلم حاتم عليها وعائلتة ومضي الوقت
مر الوقت وستاذنت شمس من الجميع حتى تصعد لترتاح فوافق الجميع
مسك قصي يد شمس و طلعو الي غرفتهم بعد ان أغلق الباب بالمفتاح
قصي برغبة و عشق : انا خلاص مش قادر انتى وحشتيني اوي اوي اوي
شمس بابتسامة و عشق : وانت كمان وحشتني قصيي
حملها قصي بين أحضانة بعد ان جردها من ملابسها وتوجه بها إلى السرير حتي يطفو نار رغبتهم و عشقهم الذي بمجرد لمس جسمهم لبعض زاد أضعاف مضاعفة
وسكتت شهرزاد على الكلام المباح { 🐓🐓🐓 🐓 }
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞 عاش الجميع فى امان وسلام و رخاء
🌞 وبعد عده أشهر رزقت شمس بطفل ينمو بين احشائها
🌞 واخيرا اخذت شمس حق امها و أخيها من سعفان و رجالة
🌞 عادت الفران فى الجحور بعد علمهم برجوع شمس المنشاوي للحياة مرة أخري
🌞 مازال الصراع قايم بين فارس و هاري على تلك الصغيرة قمر فقد احسن فارس اختيار الاسم 👇
🌞 مازالت تبحث شمس عن ذلك الملتم الذي حرض سمر الدهشوري على قتل شمس الكبيرة
🌞 توفت صفية المنشاوي و حزنت نرمين عليها بشدة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
لن أقول اليوم يتبع ولن اقول الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
انتهت روايه شمس الصعيد على خير
اتمني ان تكون نالت اعجابكم ورضاكم وشكرا جذيرا لكل متابعيني
ولكن يوجد سؤال هل سيصبح فارس المنياوي هو خليفة شمس الصعيد ؟
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
الى لقاء فى رواية جديدة وأحداث قوية
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا