القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مشكلة عائلية الفصل العاشر 10 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 

رواية مشكلة عائلية الفصل العاشر 10 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)






رواية مشكلة عائلية الفصل العاشر 10 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)



#رواية_مشكلة_عائلية

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ١٠


يندهش ادهم !!!!! ايه ده ؟؟ انا بحلم ولا ده بجد ؟؟ هي معقوله جات لحد هنا وبتصحيني في الوقت ده !!!  

ده معني كده انها وافقت اني .......!!!

ها قد حانت اللحظة ولكنه هنا تذكر رؤيته لحزن داليا في منامه وكأنها كانت تشعر بما سيحدث !!!

لم يستجيب لندائها ادهم وكأنه مازال نائما !!!

تنظر له دعاء ثم تنصرف بهدوء عائدة الي غرفتها .

تجلس علي فراشها وتقول " في خاطرها " : الحمد لله انه مش حس بيا ، انا مش عارفة اللي كنت هعمله ده صح ولا غلط ، بقي انا ارخص نفسي للدرجادي !! " .

ثم ترد علي نفسها : " ترخصي نفسك ليه ؟ انتي مش هتعملي حاجة غلط ، هو جوزك ولازم يحصل كده علشان ترجعي لمروان حبيبك " .

ثم تقول لنفسها : منك لله يا مروان ، انت السبب في اللي انا فيه ده .


صباح اليوم التالي

يجلس ادهم يتناول الفطور يتابع دعاء بنظراته بينما تحاول هي الا تلتقي عينيها بعينيه .

ثم يسألها : اخدتي قرار ولا لسه ؟

دعاء : لسه .

ادهم : حاولي تاخدي قرار النهاردة ، عايزة ترجعي لمروان ولا لأ ، لو مش عايزة ترجعي لمروان يبقي الموضوع منتهي ، هطلقك وانتي ترفضي رجوعك لمروان وخلصت الحكاية ، انما لو عايزة ترجعيله نتكلم بقي .

دعاء : نتكلم في ايه ؟

ادهم : ننفذ شرط ان جوازنا يكون شرعي .

دعاء : انا داخلة المطبخ .

ادهم " بجرأة " : انت كنتي بتصحيني بالليل ؟؟

دعاء : ها ؟ اصحيك !!

ادهم : ايوه ، انا حسيت انك كنتي بتصحيني معرفش ده كان حلم ولا حقيقة .

دعاء : وانا هصحيك ليه ؟

ادهم : معقول كنت بحلم ؟!

دعاء : بصراحة ايوه كنت بصحيك بالليل .

ادهم : ليه ؟

دعاء : ااا كنت ...

ادهم : كنتي ايه اتكلمي .

دعاء : كنت عايزاك تفكر معايا .

ادهم : علي العموم انا رايح الشغل وفكري تاني برحتك لحد بكره ، وبكره لما اجي نتكلم ونشوف وصلتي لأيه .

 

في العمل ...

وليد : ايه يا ادهوم من كام يوم وانت مش باين ليه ؟؟

ادهم : ما انت عارف شغلي اليومين اللي فاتوا كان في الموقع علشان كده مكنتش باجي الشركة .

وليد : ده انا افتكرتك اخدت اجازة علشان العروسة الجديدة .

ادهم : عروسة ايه انت صدقت !! لأ طبعا .

وليد : يعني لسه بردو محصلش حاجة .

ادهم : لأ ، واسكت بقي مبحبش اتكلم في المواضيع دي .

وليد : مادام الموضوع مش في دماغك تبقي غلطان انك وافقت من البداية .

ادهم : عارف اني غلطان لكن انا وافقت علشان اخو مراتي ، عموما اهو درس اتعلم منه .


في المساء

في بيت داليا

يدخل ادهم من باب الشقة فتستقبله داليا بالاحضا.ن ...

داليا : حبيبي وحشتني اوي .

ادهم : وانتي كمان .

داليا : بجد ولا من ورا قلبك ؟

ادهم : بجد طبعا يا قلبي ، ادخل اخد شاور علي ما تجهزي الاكل يا قلبي .

بعد الطعام 

تجلس داليا بجوار ادهم وتضع يدها علي كتفه و تنظر بعينيها " برومانسية " في عيون ادهم .

ادهم : ايه يا حبيبتي بتبصيلي كده ليه ؟!!

داليا : عايزة اسألك سؤال وتجاوبني بصراحة .

ادهم : اسألي يا حبيبتي .

داليا : وانت في بيت داليا مش فكرت خالص انك يعني ....

ادهم : متكمليش يا داليا .

داايا : ليه ؟ انا عايزة اعرف .

ادهم : تعرفي ايه !! انتي عارفة الاتفاق اللي بيني وبين اخوكي .

داليا :  ايوه عارفة لكن انا عارفة بردو ان الشيطا.ن شاطر ، ما اجتمع رجل وامرأة الا كان الشيطان ثالثهما .

ادهم " يضحك بسخرية " : ايه ده ، اومال هو فين ؟؟

داليا : هو مين ؟

ادهم : الشيطا.ن يا حبيبتي ، ما انا وانتي لوحدنا اهو ، هو فين بقي ؟

داليا : لا يا حبيبي انا مراتك وانت جوزي الشيطا.ن لو دخل بينا هيكون يوقعنا في مشاكل انما اللي بالي بالك لأ الشيطا.ن ملوش مكان لأنه حلال .

ادهم " يستفزها ويضحك " : وهي كمان مراتي .

داليا " بغضب " : بلاش تجنني بالكلمة دي .

ادهم " يضحك " : طيب بلاش الكلام اللي بيزعل ده علشان الشيطا.ن ميدخلش بينا .

داليا : غصب عني بغير عليك يا حبيبي .

ادهم : وانا بحبك اوي ، لكن عايز اعرف ايه الحب اللي ملا قلبك ده بعد موضوع دعاء ومروان ؟؟!

داليا : كنت جنبي وقدام عينيا ليل ونهار ، لكن لما بتغيب عني بحس اني همو.ت عليك .

ادهم : طيب تعالي ندخل جوه ونشوف مين فينا بيحب التاني اكتر .


في منزل ام دعاء

ذهبت دعاء الي امها التي بمجرد ان رأتها قالت : تعالي يا حبيبتي تعالي وحشتيني اوي يا دعاء .

دعاء :  وانتي اكتر يا ماما ، بس انا كنت هنا ومشيت من هنا البارح الصبح .

ام دعاء : بردو وحشتيني اوي ، ما انتي عارفة يا دعاء انا مخلفتش غيرك يا حبيبتي وخلفتك علي كبر علشان كده حبك في قلبي ميتوصفش .

دعاء : ربنا يخليكي ليا يا ماما .

ام دعاء : ويخليكي ويسعدك يا بنتي ، المهم قوليلي عملتي ايه انتي وجوزك .

دعاء : قصدك مروان ولا ادهم ؟

ام دعاء : مروان !!! لأ طبعا مروان دلوقتي مش جوزك ، ادهم هو جوزك يا خايبة .

دعاء : ايوه يا ماما عندك حق ، منك لله يا مروان .

ام دعاء : ايوه منه لله ، المهم عملتي ايه مع ادهم جوزك .

دعاء : في ايه يا ماما ؟

ام دعاء : محصلش بينكم حاجة .

دعاء : لأ .

ام دعاء : بردو ؟!!!! اومال هترجعي لمروان ازاي ؟؟

دعاء : مش عارفة .

ام دعاء : اللي انتوا بتعملوه ده حرام ، اوعي تطلقي من ادهم علي كده وترجعي لمروان ، هتبقي حياتكم كلها زنا .

دعاء : يا ماما وانا اعمل ايه ؟

ام دعاء " بعصبية " : معرفش ، يبقي مترجعيش للمنيل اللي اسمه مروان ويكون احسن والله انا مش مطمنة عليكي معاه .

دعاء : حاضر يا ماما بس متعصبيش نفسك .


في مساء اليوم التالي

في منزل دعاء

يدق ادهم جرس الباب ...

دعاء : اهلا وسهلا اتفضل .

دخل ادهم وواضح عليه الارهاق !!

دعاء : احضرلك الاكل .

ادهم : ياريت بس معلش عايز اخد شاور لأني مرهق جدا .

دعاء : طيب اتفضل علي ما اجهزلك الاكل .

يخرج ادهم من الحمام ويجلس يتناول الطعام .

ادهم : مش ناوية تاكلي معايا ؟

دعاء : مليش نفس .

ادهم : تبقي اكيد متضايقة او لسه بتفكري .

دعاء : لسه بفكر .

ادهم : طيب انا النهاردة جاي اعرف قرارك لسببين .

دعاء : ايه هما ؟؟

ادهم : اولا الحاجة مامتك وصتني عليك ، ثانيا اعرف دوري ايه بعد قرارك ، فاهماني ولا مش فاهماني ؟

دعاء : فاهماك لكن مش قادرة اخد قرار .

ادهم : طيب نفكر بصوت عالي مع بعض ؟

دعاء : بالنسبة لمروان انا عايزة ارجعله لكن في نفس الوقت خايفة علي مستقبلي معاه ومش مطمنة .

ادهم : بلاش ترجعيله ، اطلقك وبعد العدة شوفي راجل تاني تطمني علي نفسك معاه .

دعاء : وازاي اتجوز حد تاني وانا قلبي لسه مع مروان ؟؟!

ادهم : خلاص ارجعي لمروان وحاولي تغيري منه ومن نفسك وواحدة واحدة الخلافات بينكم تدوب و تعيشوا في سعادة .

دعاء : فيه مشكلة تانية لو قررت ارجع لمروان  .

ادهم : ايه هي ؟

دعاء " بخجل " : الشرط اللي بتقولوا عليه .

ادهم : قصدك ايه ؟

دعاء : انت فاهم .

ادهم : قصدك ان انا وانتي ...

دعاء : ايوه .

ادهم : وايه المشكلة ؟؟

دعاء : ايوه طبعا انت بالنسبالك مفيش مشكلة ، المشكلة عندي انا !!

ادهم : مفيش مشكلة ولا حاجة .

دعاء : انت مش بتحب دعاء ؟؟

ادهم : بحبها جدا .

دعاء : وتقدر تعمل كده مع واحدة غيرها  ؟؟

ادهم : بصراحة صعب لكن اذا كان في الحلال ...

دعاء : مش قولتلك انت بالنسبالك مفيش مشكلة !!

ادهم : لأ طبعا بالنسبالي صعب بردو .

دعاء : اومال ازاي بتقول كده ؟!!

ادهم : انا هكلمك بصراحة وبوضوح ،  انا قصدي اننا نتغلب علي حاجة الخجل اللي بينا وووو.

دعاء : ووو ايه ؟؟

ادهم : وانام معاكي ويبقي جوازنا شرعي وبعدها ترجعي لمروان .

دعاء : سهل كده ؟؟!!! بتقول كده ومش خايف من داليا او من مروان ؟؟

ادهم : ومين هيقولهم ؟؟

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع