رواية قطار الأقدار الفصل السادس عشر 16بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية قطار الأقدار الفصل السادس عشر 16بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_قطار_الأقدار
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ١٦
الطبيب : مش هقدر اقول اذا كانت الحالة تستدعي الخوف والقلق ولا لأ الا بعد الاشعة .
علاء : انا كده قلقت بالفعل يا دكتور !!
الطبيب : نتمني من ربنا ان ميكونش فيه قلق ، المهم تعمل الاشعة دي في اقرب وقت .
بعد ايام ...
الطبيب : للأسف هو ده اللي كنت خايف منه .
علاء " بخوف " : فيه ايه يا دكتور ؟؟
الطبيب : مش هخبي عليك ، انت عندك ورم في المخ .
ريم : اييييييه !!!
علاء : يعني ايه ؟؟ هموت ؟؟
الطبيب : الطب دلوقتي اتقدم وممكن بالعلاج ...
علاء : انت بتقول كده علشان تطمني يا دكتور .
الطبيب يري الخوف في عيون علاء ودموع ريم تنهمر امامه !!! فيقول : لأ طبعا ، انا بتكلم معاك بمنتهي الصراحة ، حالتك ممكن تتعالج ولو العلاج مجبش نتيجة ممكن تدخل جراحي واستئصال للورم .
ريم " ببكاء " : والجراحة دي نتيجتها أكيدة ؟؟
الطبيب : كل شئ بأمر الله .
علاء : يعني انا ممكن اعيش اد ايه يا دكتور ؟؟
الطبيب : الاعمار بيد الله ، دي حاجات بتاعت ربنا وكل شئ بأمره ، و عشمنا انك تخف .
عاد علاء وريم الي المنزل وعلي وجههم حزن كبير وصمت تام .
علاء : وبعدين يا ريم هنعمل ايه ؟
ريم : هتتعالج طبعا لغاية ما تخف بأذن الله .
علاء : مش قصدي ، انا اقصد انتي هتعملي ايه من بعدي ؟؟
ريم : اسكتتت ، بعيد الشر عليك متقولش كده .
للكاتب عادل عبد الله
علاء : واضح من كلام الدكتور ان موتي مسألة وقت مش اكتر .
ريم : لأ الدكتور قال فيه علاج وممكن كمان تدخل جراحي ، ان شاء الله تخف .
علاء : ده كلام دكاترة علشان يخفف الصدمة .
ريم : ليه التشاؤم ده ؟!! خلي عندك امل في الله .
علاء : ونعم بالله ، المهم من دلوقتي لازم تهيأي نفسك اني ممكن اموت في اي لحظة ولازم تشوفي هتعملي ايه في حياتك من بعدي .
ريم " بدموع " : متقولش كده انا مقدرش اتخيل حياتي من غيرك .
علاء : سيبك من الكلام ده دلوقتي المهم نشوف هتعملي ايه في حياتك من بعدي ؟؟
ريم : مش هعيش يوم واحد من بعدك الا وانت مش معايا .
بعد ايام ...
تنتقل ريم مع علاء الي منزلهم الجديد ، واثناء نقل امتعتهم ومنقولاتهم تقول له والدته : بردو يا علاء مصمم تمشي انت ومراتك ؟؟
علاء : مفيش حل تاني يا امي ، كده احسن لنا وليكم .
ام علاء : لكن انا يا حبيبي دلوقتي مش هكون مطمنة عليك خصوصا في ظروف مرضك دي .
علاء : انا كويس يا امي ، وكل يومين هجي اطمن عليكم وامشي .
ام علاء : لكن انا مش هكون مطمنة عليك !!
علاء : اطمني لو تعبت اواحتاجتك تكوني جنبي هتصل بيكي .
في الشقة الجديدة...
علاء وريم ينتهيا من ترتيب منقولاتهما في بيتهم الجديد ...
ريم : الحمد لله ، خلصنا ترتيب البيت ،ان شاء الله يكون وش السعد علينا .
يستنشق علاء نفسا طويلا ثم يخرجه ببطئ : وش السعد عليكي انتي يا حبيبتي .
ريم : وعليك انت كمان ، انا وانت واحد يا علاء وبأذن الله هتخف وتكون كويس .
علاء : بالمناسبة صحيح انا كلمت الدكتور النهاردة الصبح وقالي اني هبدأ جلسات العلاج الكيماوي بكره .
ريم : بالشفا ان شاء الله يا حبيبي وانا لازم اكون معاك .
في بيت ام علاء
ام علاء : انا خايفة اوي علي اخوكم .
سهير : وانا كمان يامه خايفة عليه .
علياء : خايفين عليه ولا علي فلوسه ؟؟
سهير : و علاء ايه وفلوسه ايه !! خايفة عليه وعلي فلوسه طبعا لتاخدهم السنيورة الجديدة .
امينة : بالنسبالي انا طبعا خايفة علي علاء اخويا لكن فعلا اللي مر.عوبة منه ان المحروسة مراته تستفرد بيه وتستغله وتخليه يكتبلها كل حاجة .
ام علاء : يانهار اسود ، يعني البت دي تدخل بيتنا شهرين تلاته تاخد شقي عمر ابني وتمشي !!! ده انا كنت اخدت روحها .
امينة : وهنعمل ايه يامه بعد اللي حصل ومشيوا من البيت هي اقرب حد لعلاء دلوقتي وخصوصا لما علاء عرف باللي احنا عملناه قبل كده .
ام علاء : احنا مهما نعمل او نقول مستحيل يصدق مننا حاجة عنها تاني ابدا .
علياء : ايوه لكن انا عندي فكرة تخلي علاء يطلقها او علي الاقل عمره ما يثق فيها وترجع تقته فينا اكبر من الاول .
سهير : البت علياء دي طول عمرها سوسه ولئيمة ، قولي يا علياء .
علياء : احترمي نفسك يا بت ، انا اختك الكبيرة .
ام علاء : ما تحترمي نفسك يا مقصوفة الرقبة .
سهير : خلااااص انا اسفه ليكم كلكم اتفضلي يا علياء هانم اتكلمي .
علياء : احنا اي حد يسألنا عن سبب ان علاء ومراته تركوا البيت وعاشوا لوحدهم نقول ان السبب ان مراته ايديها طويلة وبتسرق وعملاله عمل وده السبب انه بيصدقها وبيكدبنا وماشي وراها .
امينة : يخربيتك يا علياء ، ده انتي شيطا.نة !!! برافو عليكي ، فكرة شيا.طين فعلا .
علياء : لكن المهم ان الكلام ده لازم يوصله علشان يفقد الثقة فيها ويرجعلنا .
بعد ايام ...
اصبح حديث جميع الجيران عن علاء وزوجته واصبح الجميع يتجنب التعامل مع علاء وزوجته !!!
خرجت ريم لشراء بعض متطلبات المنزل و بدأت بألقاء التحية اعلي جارتها ، ولكن جارتها غضت الطرف عنها ولم تجيبها !!!
اندهشت ريم من تصرف جارتها العجيب !!!
في السوبر ماركت دخلت ريم لشراء بعض ومتطلباتها فوجد عامل البيع يتنقل بجوارها وكأنه يراقبها !!!
ريم : انا عايزة اعرف انت ماشي ورايا كده ليه ؟؟
عامل : بشوف حضرتك لو عايزة تسألي عن حاجة انا تحت امرك .
ريم : واشمعني انا اللي بتعمل معايا كده ؟!! ما كل الزباين في المكان بيتنقلوا براحتهم !! اشمعني انا ؟!!!!
عامل : دي تعليمات الادارة .
ريم : مادام كده انا مش هشتري من هنا حاجة تاني .
وانصرفت ريم وهي منزعجة وفي نفس الوقت تتعجب من هذا التصرف الغريب !!!
العامل : شوفت يا فندم ، الزبونة زعلت ومشيت !!!
المدير : انت لسه بدري عليك علي ما تفهم .
العامل : مش فاهم حضرتك تقصد ايه ؟؟
المدير : دي لما حست انتا بنراقبها ومش هتعرف تسرق مشيت .
العامل : كويس يا فندم انها قالت انها مش هتيجي هنا تاتي .
كلما دخلت ريم احد المحلات وجدت ريم موقفا مشابه !!!
بالكاد اشترت ريم طلبات المنزل ثم عادت تملؤها الدهشة واثناء صعودها المنزل قابلت في طريقها ابنة احدي جاراتها وحينما اقتربت منها وجدتها جرت وابتعدت عنها علي الفور !!!
في المساء
عاد علاء من العمل ووجد علامات الحزن والدهشة عليها جلية !!!
علاء : مساء الخير .
ريم : مساء النور يا علاء ، انت عامل ايه النهاردة ؟
علاء : انا بخير ، قوليلي انتي عاملة ايه ومالك شكلك متغير ليه ؟!!
ريم : مفيش حاجة انا كويسة .
علاء : لأ انتي واضح عليكي ان فيه حاجة مضايقاكي !!!
ريم " تبكي " : النهاردة حصلت حاجات غريبة اوي .
علاء : ازاي ؟؟
ريم : النهاردة حاسة ان كل الناس خايفين مني مش عارفة ليه ؟!!!
علاء " يضحك " : خايفين منك !!!
ريم " تبكي " : ايوه يا علاء .
علاء " يضحك " : معقول حد يخاف من القمر ده ؟!!!
ثم بدأت ريم تحكي له تفاصيل ما حدث معها طوال اليوم .
علاء : بالنسبة لجارتك ممكن تكون مش بتحب الاختلاط .
ريم : لكن انا اتكلمت معها اول ما سكنا هنا وكانت بشوشة وبتضحك معايا .
علاء : ممكن تكون كانت بترحب بيكي بس في اول مرة مش اكتر .
ريم : طيب والبنت الصغيرة ؟؟
علاء : ممكن تكون مامتها بتنبه عليها مش تكلم حد بره البيت علشان بتخاف عليها ، وده طبعا من حقها .
ريم : والبياعين كمان بيخافوا ولسه صغيرين ؟؟
علاء : بصراحة هو ده الموقف الغريب اللي مش قادر افسره .
ريم : المهم جلسة الكيماوي بتاعتك امتي ؟
علاء : بكره يا ريم .
ريم : بالشفا يا حبيبي ، كلها كام جلسة ونروح للدكتور ويقولنا انك خفيت بأذن الله .
علاء " بدموع " : شايفة شعري بيقع ازاي !!!!!
ريم : معلشي يا حبيبي ، محنة وتعدي .
علاء : انا مش حاسس اني هعدي منها .
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا