القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت حكايات حور ويوسف الفصل الثاني 2بقلم سلمى شريف (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 


سكريبت حكايات حور ويوسف الفصل الثاني 2بقلم سلمى شريف (حصريه في مدونة قصر الروايات)







سكريبت حكايات حور ويوسف الفصل الثاني 2بقلم سلمى شريف (حصريه في مدونة قصر الروايات)


_مبروك، انتي حامل! 


ضربات قلبي عليت وحسيت ان الدنيا بتلف بيا 

مكنتش قادرة استوعب الخبر 


الدكتورة حست بيا و طبطبت عليا وعلى وشها ابتسامة _متقلقيش ياحور، كل الناس في الاول بتبقى خايفه ومتوترة بالشكل ده. 


حسيت فاجأة اني هديت وضحكت بفرحة _انا حامل في الشهر الكام يادكتورة؟ 


_انتي لسه في الاسبوع التاني، حاولي متبذليش اي مجهود طول الاشهر الاولى، وهكتبلك على شوية فيتامينات ياريت تستمري عليها. 


هزيت راسي بالموافقة وانا بالي مشغول وبفكر في ردة فعل يوسف لما يعرف 


روحت البيت اخيرًا ولقيت يوسف في البيت 

قولتله بدهشة _انت رجعت امتى؟ 


رفع حاجبه وقالي _المفروض انا الي اسأل كنتي فين من غير ماتقوليلي! 


ابتسمت بحماس وقعدت قدامه _انا عايزه اقولك على مفاجأة. 


هز راسه بابتسامة _انا كمان عايز اقولك على حاجه ياحور. 

_طيب قول الاول يلا. 


_مبحبش لعب العيال ده يا حور، خلصي. 


هزيت راسي بعناد _يلا علشان انا متحمسة اوي. 


اتنهد وقال _انا جالي شغل برا مصر والمفروض اسافر كمان يومين. 


اللمعة الي في عيوني انطفت وسألته باستنكار _هتسافر؟ 


هز راسه بتأكيد _دي فرصة شغل متتعوضش يا حور، هقعد هناك سنة واحده وبعدين هاخدك معايا ونكمل بقية حياتنا هناك. 


_وعيلتي وعيلتك؟ 


_متقلقيش هننزل زيارات ليهم كل ٦ شهور نقعد اسبوعين وبعدين نرجع تاني. 


_الموضوع مش بالسهولة دي يا يوسف! ازاي تاخد قرار زي ده بالسرعة دي، انت جاي تسألني عن رأيي ولا بتحطني قدام الامر الواقع؟ 


قرب مني وباس ايدي وقال بهدوء _انا هعمل كل الي انتي عيزاه يا حور، ولو مش عايزة السفر ولا الشغل ده يبقى في داهية، اهم حاجه انتي تكوني مرتاحة وموافقة. 


ابتسمت وقولتله _انا حامل يا يوسف. 


اتصدم وفتح بؤقه بصدمة ف ضحكت على منظره _احلفي! 


رفعت حاجبي وقولت بهزار _تؤ زمان ماما قالتلي ان الحلفان حرام. 


صرخ وقال _انا هبقى اب. 


كان بيرددها كتير وسط ضحكاتي وفرحته. 


♡♡♡


بعد سبع شهور 


كلمت يوسف اكتر من مره لكن مكنش بيرد 

اتنهدت بتعب ف ماما قالتلي _اقعدي يا حور وبطلي قلق، غلط على الحمل يا حبيبتي. 


قولتلها بتوتر _مبيردش عليا ياماما من الصبح، ازاي مقلقش عليه! 


_اكيد عنده شغل كتير، هيخلص ويكلمك. 


هزيت راسي وانا بحاول اصدق ماما 

وبالفعل مش بيعدي الا دقايق قليلة وبيتصل يوسف عليا 

برد بسرعه _يوسف، انت كويس! 


بيجيلي صوته المرهق _ايوه ياحور انا الحمدلله كويس، طمنيني عليكي وعلى مريم. 


حطيت ايدي على بطني وقولت بابتسامة _احنا الاتنين بخير، بس ست مريم قالتلي انك وحشتها. 


بيسكت شوية وبيقول _انا مش هعرف انزل مصر الفترة الي جاية خالص ياحور. 


_الدكتورة قالتلي ان لسه فاضل شهر ونص بحالهم. 


_لا ياحور، انا محتاج اقعد سنة كمان هنا من غير ماانزل مصر. 


_سنة كمان! 


الايام الي بعدها كانت مليانة حزن وكآبة 

ماما جت وقعدت معايا في شقتي عشان اخر شهور الحمل 

لكني كنت محتاجاه هو يكون جنبي مش حد تاني


في نهاية الشهر التامن حسيت بألم جامد في بطني وروحت بسرعه للدكتورة وقالتلي الكلام الي وترني _لازم تدخلي العمليات فورًا. 


معرفش فات قد ايه لكن لما فوقت لقيت يوسف جنبي

كنت فاكرة انه خيال لكن اتأكدت لما اتكلم بخوف _انتي كويسه ياحور. 


هزيت راسي بتعب وقولت _انت نزلت مصر علشاني انا ومريم؟ 


لقيت فيه دموع بتنزل من عيونه ف قولتله باستغراب _انت بتعيط يا يوسف؟ ايه الي حصل! مريم فين؟ 


مسح دموعه بسرعه وقال _انتي عارفه اننا طالما مع بعض هنقدر نعدي اي حاجه وحشة بتحصل صح؟ 


_رد عليا يايوسف! مريم فين؟ بنتي فين يايوسف؟ 


اتنهد بحزن وقال _مريم راحت لربنا ياحور. 


حسيت بصوت نبضات قلبي بيعلى، قولتلع بصوت خافت _انت بتقول ايه يا يوسف؟ ازاي تقول على بنتنا حاجه زي دي؟! 


التقبل مكنش حاجه سهله بالنسبالي، صرخت وعيطت وطلعت كل غضبي وحزني في يوسف، الي كان مستحمل كل حاجه من غير مايمل. 


لكن في يوم بكون قاعده لابسة اسود كالعادة 

بيقعد جنبي و بيقول بهدوء _لحد امتى هتفضلي كده ياحور؟ 

انتي مشوفتهاش حتى. 


بصتله بغضب وقولتله _انت السبب! 


بصلي بنظرات مش مفهومة فكملت _الدكتوره قالت انها ماتت بسبب حزني طول فترة الحمل والي كنت انت السبب فيه، كنت مستنياك بفارغ صبر وانت بمكالمة واحده هديت كل حاجه بأنك مش هتعرف تيجي! عاجبك الشغل برا؟؟ سافر تاني يا يوسف. 


رد عليا بضيق _انتي بدأتي تخبطي بالكلام ياحور، بقالي ايام ساكت وعامل حساب انك لسه مصدومة بس كفاية كده! 


_هتعمل ايه يعني! هتطلقني مثلًا؟؟ طلقني يايوسف! 


_انتي طالق ياحور. 


بصتله بصدمة وشوفت على ملامح وشه التردد 

دموعي نزلت لوحدها لكنه مشي بسرعه من غير مايبص وراه حتى


ومن بعدها بعتلي ورقة طلاقي عند بابا 


بفوق من شرودي وشريط ذكرياتي لما بوصل البيت 

مش بيكون في حد في الصالة ف بدخل اوضتي مباشرة، بطلع بوكس صغير محتفظة بيه وبفتحه وبطلع منه صور كتير ليا انا ويوسف، ببتسم بحزن وانا بتفرج على حياتنا الي اتدمرت في يوم وليلة، والصورة الاخيرة بتكون لسونار فيه الجنين، بتنزل دمعة من عيني وانا بحضن الصورة لكن بخبي البوكس بسرعه لما بتدخل ماما عليا_ اليوم كان كويس ياحبيبتي؟ 


بهز راسي بتأكيد ف بتقول _مخبية عليا ايه بس ياحور؟ 

يوسف كان هناك صح؟ 


مبردش ف بتحضني بهدوء وبقعد اعيط وهى تطبطب عليا لحد مانمت زي الاطفال بالظبط.. 


يُتبع.. 


تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع