رواية جوازة صالونات الفصل السابع والثلاثون 37بقلم الكاتبه ندي علي حبيب (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية جوازة صالونات الفصل السابع والثلاثون 37بقلم الكاتبه ندي علي حبيب (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
" جوازة صالونات "
" البارت السابع والثلاثون "
" الكاتبه ندي حبيب "
" نهال واقفه ماسكه غزل ورا ضهرها وبتحاول تبعد نوال اللي ماسكه شبشب ومصممه تضرب غزل "
ادهم طلع يشوف في اي وليه صوتها عالي شاف نوال وهي بتحاول تشد غزل من ورا مراته شد غزل وراه وقال بعدم فهم: في ايه يابنتي عايزه تضربي البت ليه؟
نوال بغضب وهي بتبص لغزل: تعبت من كتر ما بقولها متجيش جنب طرابيزة الشاشه ومفيش فايده فيها راحت اتعلقت فيها كسرت الشاشه ميت حته
غزل وهي بتعيط: مكنش قصدي اوقعها كنت بجيب الريموت علشان اجيب الكرتون التاني
ادهم اتعصب وقال: ما تولع الشاشه اخدت الشر وراحت ايه هتعلقيلها المشنقه " وبص لمراته " خدي غزل واطلعي هتكلم مع نوال شويه "
نهال استغربت وقالت بفضول : هتتكلم معاها في ايه اتكلم وانا واقفه
ادهم بص لنهال برفع حاجب وقال بهدء: انتي سمعتيني كويس صح؟
" نهال هزت راسها بموافقه وهي غيرانه من واقفته مع نوال ومضايقه من طريقته معاها قدام نوال برضو "
ادهم بصلها تطلع لكن فضلت واقفه فزعق: انجزي نفسك واطلعي يلااا
" نهال طلعت وهي حرفيا بتولع من الغضب ورزعت باب الشقه وراها، وفضلت قريبه من الباب علشان تسمع كلامهم "
سالم بص علي شكلها باستغراب: مالك يا نهال يابنتي واقفه كدا ليه؟
نهال بعدت عن الباب بإحراج وخضه: لاء ابدا يا بابا دا انا كنت.. " معرفتش تقول ايه هي واضح انها واقفه جنب الباب تسمع " بصراحه يا بابا ادهم واقف يتكلم مع نوال بس مرداش يتكلم قدامي
سالم ببتسامه: وانتي غيرانه عليه منها ولا زعلانه انه متتكلمش قدامك؟
نهال سكتت شويه وقالت بإحراج: بصراحه غيرت لما لقيته عايز يتكلم معاها لوحده وقالي اطلعي فوق " وقالت بتذمر " يعني ليه ميكلمهاش قدامي يعني
سالم ضحكه خفيفه راح قعد في الصالون وقال : تعرفي يا نهال ان ادهم لحد اليوم اللي كان جاي يتقدم فيه وهو كان رافض الجواز
نهال استغربت كلامه وراحت قعدت جنبه: ازاي رافض الجواز وهو جاي يتقدم؟
سالم اتنهد ببتسامه وقال: وهو مسافر امه كل يوم ترن عليه وتقوله علي عروسه ادهم طول عمره بيرضي الكل الله يرضيه المهم يقول لأمه لما انزل بس ربنا يسهل طب نبعتلك صورة العروسه تشوفها يقولك لاء لما انزل لحد ما احنا زهقنا قولنا هو حر لحد ما جينا عندكم وشوفناكي يا ست نهال
نهال ابتسمت لكلامه: طب انت تعرف ان ادهم مكنش متقدم ليا انا من البدايه
سالم اتفاجئ باستغراب: ازاي يعني؟ احنا كنا جاين لعروسه من احفاد جدك راشد
نهال ببتسامه: لعروسه من احفاده، يعني محددتش نهال ولا تغريد هو بقا كان جاي لتغريد بنت عمي
سالم بفضول: بس اللي دخل بالعصير انتي مش هي ف معني كدا اكدتي للكل انك العروسه
نهال: تغريد كنت مكسوفه تدخل بالصنيه ف دخلت انا مكانها ف حسبوني العروسه وخطبتوني انا
سالم ضحك: انما قصه غريبه بجد حقيقي النصيب دا ملوش معاد والله يابنتي
" نهال فضلت ترغي مع سالم كتير جدا، وسالم مستمتع بكلامها ورغيها "
.........................................
" ادهم واقف قدام نوال، المواجهه اللي نوال خافت منها اتحطت فيها "
ادهم حاول يتكلم بهدوء: بصي انا مدرك انك مشيتي بعد ما تعبتي من صلاح وتعبتي من انك تعدليه فاهم كل حاجه لكن امجد تعرفيه منين يا نوال " استني منها رد لكن سكتت " لاء محتاج رد سريع لان احنا اصلا علي السلم وجوزك تحت وانا بصراحه مش حابه يعرف الموضوع ف انجزي
نوال دموعها نزلت: لما مشيت من هنا مكنتش عارفه هروح فين ولا هروح لمين لقيت رجلي بتاخدني علي موقف المنصوره قولت هروح اشتغل وفعلا روحت ولقيت شغل في المدرسه بتاعت امجد واشتغلت
ادهم بستنكار: اشتغلتي وبس يا نوال؟
نوال اتقهرت من اهتمامه الواضح: اه اشتغلت وبس يا ادهم مخونتش اخوك حتي بالكلام امجد ساعدني انه قعدنيفي شقته وبس صدقني دا اللي حصل والله
ادهم اتنهد بقوه: علي العموم يا نوال الست اللي تسيب بيت جوزها وتمشي وتروح تقعد في شقة راجل متعرفوش مهما كان السبب انا وانتي عارفين بيتقالها يا ايه
" نوال غمضت عيونها بوجع ونزلت راسها بإحراج "
ادهم بهدوء: هعتبرك عيله وغلطت وهمشيها كدا بس اتمني من كل قلبي قبل ما تخطي خطوه ترجعي لحد عاقل واتكلمي معاه الاول وحافظي علي جوزك وبنتك صدقيني محدش نافعك غيرهم
" نوال مقدرتش ترد لكن هزت راسها بموافقه لأن سالم كان شايل غزل ونازل بيها من شقة ادهم "
ادهم: انت نزلت ليه مش قولتلك بايت معايا النهارده؟
سالم بمرح: يجدع ابات فين انا معرفش انام الا وسلوي طابقه علي نفسي
ادهم ضحك: مبتحرمش انت يا سالم يابني المرادي عدت علي خير الله اعلم المره الجايه ايه اللي هيحصل
" نوال اخدت بنتها ودخلت وسالم نزل، وادهم بص علي شقته واتنهد وطلع فتح الباب ودخل "
................................
" في شقة ادهم "
" ادهم دخل الشقه وهو مدرك العركه اللي داخل عليها لكن كان الهدوء مسيطر علي الشقه "
ادهم بص في الصالون مكنتش موجوده قال باستغراب: نطت من البلكونه دي ولا ايه " ودخل علي اوضة النوم اتفاجئ بيها" العب..
" نهال نايمه علي السرير لابسه قميص حمالات رفيعه بصدر مفتوح طويل لحد اخر رجليها مفتوح من الجنب من بداية فخدها لحد اخر رجليها ابيض بقلوب حمرا رابطه شعرها ديل حصان مع خصل متمرده علي رقابتها، ماسكه فونها وعامله انها مشغوله فيه "
ادهم اتفاجئ من شكلها الجريئ واللي عجبه اوي دخل غير هدومه وجيه قعد جنبها علي السرير راحت نهال شدت الغطا وقفلت فونها واديته ضهرها نامت بتجاهل "
ادهم بصلها برفع حاجب: ودا اسمه ايه ان شاء الله؟
نهال لفت رقابتها ليه وبصتله وقالت بلا مبالاه: بتقول حاجه اصل مسمعتش كويس
" ادهم قرب منها يحاوطها من وسطها لكنها قامت من السرير بسرعه "
ادهم ركز علي جسمها المتناسق في القميص اللي لابساه مع كبر بطنها شويه وحط ايده علي دقنه يعدلها: اممم هو شغل شوق ولا تدوق
نهال عملت نفسها مش فاهمه: لاء سوري مش فاهمه قصدك ايه؟
ادهم مد ايده ليها وقال بمناهده: تعالي بس يحبيبتي افهمك عملي بلاش مناهده لان مش قادر والله
نهال بغيره: اااه طبعاا مش قادر للمناهده معايا لكن قادر للمناهده مع نوال
ادهم غمض عينه ببتسامه بعد ما اتأكد انها اعلنت الحرب عليه: مش واخده بالك انك مأعلنه الحرب عليا في الوقت الغلط؟
نهال باستغراب: حرب ايه اللي اعلنتها ووقت الغلط ازاي
ادهم مركز علي جسمها: مسافر بكرا والله اعلم هنتقابل بعد قد ايه وبدل ما تبقي في حضني واقفه في اخر الاوضه
نهال بكيد: لاء يحبيبي روح لنوال تحتويك
ادهم اندهش واتأكد فعلا انه بيتعامل مع عقلية طفله في جسد انوثي مُغري، اتنهد وقام وقف وحول يمسكها لكن بتبعد"
ادهم كتفها لكن بتبعد : اهدي بقاا
نهال حاولت تبعد بغيظ منه: لاء مش ههدي روح شوف نوال كنت عايزها في ايه وزعقتلي علشان اطلع واسيبكم
ادهم ثبتها وقال بحده طفيفه: اهدي قولت..
" نهال بصتله وركزت في ملامحه واكتشفت انها ملامحه بتوحشها لما بيبعد عن عيونها شويه، ادهم مركز علي شفايفها المتلونه بروج احمر فاقع وشكلها مجننه "
ادهم بإيجاز: حاليا معنديش اي مقدره ان اشرحلك كنت محتاج نوال في اي " وهمسلها " حاليا محتاجك في حضني وبس
" وبعد فتره كانت نهال نايمه في حضنه وادهم بيلعب في شعرها وبيبوس راسها "
نهال حركت راسها علي صدره: ادهم انت نمت..
ادهم باس كتفها برومانسيه : صاحي يحبيبي
نهال رفعت وشها وسندت دقنها علي صدره وبصتله: كنت عايز نوال في اي؟
ادهم ضحك بخفه وسألها بجديه: نوال لما سابت البيت راحت اشتغلت عند امجد صاحبي في مدرسته وراحت قعدت في شقته وتقريبا كان امجد معجب بنوال
نهال بفضول : طب ونوال عرفت ان امجد دا يبقي صاحبك
ادهم بتنهيده: اه كانت عارفه
نهال بفضول اكبر: طب وانت ناوي تعمل ايه معاها؟
ادهم اتنهد بقوه: صلاح بيحب نوال ومن غيرها ضايع ف انا شدتها بالكلام انها تعرف غلطها بعدين هي مشيت لان صلاح اخويا كان محبكها شويه برضو وبيعاملها وحش بس مهما كان شايف ان مش مبرر ف قولت اعمل نفسي اهبل واسكت المرادي وخلاص " وركز علي شفايف نهال" الروج راح فين؟
نهال ضحكت بدلع: في وشك ورقابتك
ادهم مشي ايده علي ضهرها وغمز بعينه: طب ما تقومي تحطي تاني
" نهال ضحكت وقامت حطت روج وراحت قعدت قدام ادهم وفي ايدها صباع الروج وفضلت تبوسه في وشه كله لحد ما وشه بقا خريطه وكل ما طبعة الروج تروح تحط تاني في وسط معاكسة ادهم وضحكهم "
"" انتظرو القادم ""
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا