القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التوامتان الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 رواية التوامتان الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)






رواية التوامتان الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)


الفصل الثالث 

دخلت الغرفة دون استئذان،  وعندما لمحها سامر قاما واقفا و احمره وجه 

ذهبت إليه وعلامات الغضب تعتلي وجهها وبدون اي كلمة هوت علي وجهة بالقلم جحظ عينيه وقال بغضب:

= ليه كده يا امي ليه 

قالت الام بغضب :

+علشان لما تكسر كلمتي و تروح تتلم علي بنت من الشوارع وتحمل منك يبقي انا معرفتش اربي وانت ناقص رباية 

= بس ريحانه مش بنت من الشوارع ريحانه بنت مؤدبه لما تعرفيها هتحبيها

قطعت الام كلامة بصوت غاصب :

+ وانا مش عاوزة اتعرف علي حد واللي في بطنها لازم ينزل وده اخر كلام عندي واعمل حسابك فرحك علي سالي الاسبوع الجاي

ظفر بغضب وقال: 

= بس انا بحب ريحانه ومش عاوز البت السمجة دي 


+وانا قلت الاسبوع الجاي فرحك وانسي انك كنت تعرف بنت بالاسم ده

واللي بطنها لو منزلتهوش انت حر،  قولها كده لو منزلش يلزمنا ،،لكن هي برا،  واحنا محدش بيربي عيالنا غيرنا تعمل حسابها أنها لو جابته ، تنسي في يوم أن عندها طفل من عيلتنا وبردو مش هتتجوزها لتكون فاكرة انها بتلوي ذرعنا بالحمل !!  الهانم شكلها متعرفش احنا مين ؟؟

ولكن يشاء القدر ويكون تليفون سامر اتصل بالغلط علي ريحانه وسمعت كل الحوار وهي لا تكاد تصدق ما تسمعه ولكن الاكثر خذلان عندما سمعت سامر وهو يقبل أن يزف علي غيرها الاسبوع المقبل

أغلقت الخط و عاودت الاتصال وهي تبكي بحرقة وشعرت أنها رخصت نفسها مثل ما قالت لها اختها

قالت بصوت انهكه البكاء :

- ايوا يا سامر هعمل ايه 

قال سامر :

= في ايه يا ريحانه أنا كلامي كان واضح من الأول الطفل لازم ينزل انا بصراحه مش مستعد اكون اب دلوقتي أنا ايه اللي يلخمني من دلوقتي بتربية طفل وتحمل مسؤولية لسة بدري 

- بس انا عديت مرحلة الإجهاد خلاص ماعدتش ينفع ينزل لو نزل دلوقتي في خطورة عليا 

تنهد بغضب وقال:

= تمام يا ريحانه وانا ابني محدش هيربي غيري اعملي حسابك من دلوقتي انك تنسي انك خلفتي علشان الطفل ده هيتربي عندي وده قرار مافيش منه رجعة 


- اللي هو ازاي يا سامر انت اكيد بتهزر ايه الكلام الفارغ ده 

= لاء مش بهزر علي فكرة أمي ملهاش رغبة في أن اتجوزك،. ،  وانا كنت واضح معاكي من الاول ، وقلتلك تفكيرها ازاي و انا معنديش استعدادا أخسر كل العز اللي انا في ده واجي اقعد معاكي في شقتك!  اللي تحت السلم دي ولا هسمح لابني أنه يتربي فيها يا بنت الناس انتي اللي خلفتي الاتفاق اللي بنا مش انا كده انا قلت اللي عندي وعداني العيب حضرتك هاتيجي تعيش هنا عندنا في الڤيلا لحد ما تولدي و بعد .كده انا اسف يا ريحانه مش هقدر اعملك حاجة هتتفضلي تمشي،،،

انا بحبك بس زعل امي مش هيخلينا سعدا مع بعض هتحاول تنغص عشتنا ، من اولها كده يا بنت الناس يا تنزلي البيبي يا تنسي انك خلفتي اصلا القرار معاكي 

اعتصر الالم قلب ريحانه

وبقيت أشلاء حدوته وانتهت باللعن ، وكأنه وكأنها ما كانت و ماكان 

و گأن الزمن توقف علي اخر لقاء 

كانت تود أن تودعه بطريقة تليق  بيها ، ولكنها لعنت في حدوته وكأنها مذنبة  وعليها دفع الجزاء 

هي تعلم جيدا أنها مذنبة ولكن لم تكن تتوقع أن تتحمل وحدها ذنب اللقاء،  وكأنها هي لعنه و اصابته و أفسدت عليه الحياه 

تنسا الود و حملها وحدها ذنب اللقاء 

ايحق  للصياد أن يحمل فريسته ذنب البقاء ؟ 

فهو من رمي لها الطعم و كل ذنبها أنها أكلته هي قد  أخطأت وهي تعلم ذلك جيدا 

ولكنها كانت جائعة  ، الجائع لا يميز بين الطعام و الطعم يأكل كل ما يقدم دون النظر لنوع الطعام و هذا ما كان يود أن يفعله الصياد 

ولكن عندما يفوق من غفلته يلعن ما كان فيه وما عمله ويتركها ويرحل دون أن ينظر خلفه 

لا يعلم ماذا  ترك كل ما يود الفرار من ذنبها لينجي حاله ويغسل نفسه من الذنب 

فقد تركها أشلاء لاتصلح له ولا لغيره بقايا انسان ،وصف ما كان  بينهم بالعنه وكان كل ذنبها انها كانت صادقة معه 

نتسأل من المخطيء هل الصياد أم الفريسة ام  من تركه الفريسة جائعة تلتهم الطعام من سلة الاهتمام الزائف 

‏أحببته  كأنه  ،،لن يغادر أبدًا.. وغادر  كأنه  لم يحبها  يومًا .!..

فاقت ريحانه علي صوت اختها وهي تحتضنها وتتطمئنها وقالت بصوت حنون:

+ اوعي تخافي وانتي معايا محدش هيقدر يقرب لك لا انتي ولا اللي في بطنك انا هفضل احارب معاكي و هنحافظ عليه ، 

احنا مش عاوزين حاجة منهم طظ فيهم انا هاخدك وهنبعد من هنا ومش هيقدروا يوصلوا لينا هزت ريحانه راسها بوهن شديد فقد تملك منها التعب أقصاها 

مر شهرين دون أن يتصل بيها سامر و هي كل يوم تنتظر أن يتصل بيها ليعتذر عن ما فعله معاها ولكن الانتظار دون جدوى وصلت لاخر الشهر السادس فقررت هي أن تتواصل معه فا اتصلت بيه ومن هنا سمعت اخر حاجة ممكن تتوقعها

لقد توفي الله سامر من شهر !!!!!!

اثر حادث اليم نزل الخبر علي ريحانه مثل الساعقة ولكنها فاقت علي صوت الطرف الآخر وهو يتوعد لها فكانت أمه هي من تحدثها وتقول بتوعد؛

- ابن ابني محدش هيربي غيري انتي سامعة ولا مش سامعة من دلوقتي لحد ما تولدي تجهزي نفسك وتنسي انك كنتي حامل اصلا انا حاسبة شهور حملك كويس و قبل التاسع ما يبدأ هتلاقيني فوق راسك علشان اخد ابن ابني منك،، 

كفايا أن ابني اول مرة يعارضني بسببك وقف قدامي وقالي مش هتجوز وساب الفرح وكان جيلك عمل الحادثة انتي السبب في موت ابني انا هحرمك من ابنك زي ما حرمتيني من ابني 

أغلقت ريحانه الخط وهي بترتعش من الخوف و تحتضن بطنها بشده دخلت روح ولاحظت حالة اختها هدات من روعها وبدأت ريحانه نقص عليها ما حدث 

اخذت روح القرار أنها ستترك لهم البلد و مع اول ضوء الفجر اخدت روح ريحانه و بعض أغراضهم و اتنقلت بيها اللي قرية صغيرة لا تعرف فيها أحد 

باااااااك 

فاقت روح علي صوت صفير القطار يعلن وصولها اللي القاهرة مسحت روح دموعها بظهر يدها و احتضنت الرضيعه  وقد بدأت تعلن عن جوعها فقد أعدت لها الحليب الصناعي وبدأت في إطعامها 

تاهت روح في زحام المدينة و ذهبت اللي دكتوراها في الكلية وقصت عليه حكايتها فهو كان بمثابة الأب الروحي لها افترح عليها أن يكتب الطفله بأسمة وبالفعل تمت كتابة غزل علي اسم الدكتور وسرعان ما جهز لروح ورق البعثة و سافرت روح لتتحول حياتها لحياة أخري جديدة

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع