رواية مشكلة عائلية الفصل الثالث 3 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)
رواية مشكلة عائلية الفصل الثالث 3 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)
#رواية_مشكلة_عائلية
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٣
دعاء : ولو وافقتك ، الموضوع ده هيستمر فترة اد ايه ؟؟
مروان : مش كتير ، فترة صغيرة ومع اول خناقة عادية بينكم يطلقك وخلص الموضوع علي كده ، وبعدها بتلات شهور نرجع لبعض يا روح قلبي .
في اليوم التالي
ادهم يبدو شارد الذهن طوال اليوم اثناء العمل !!!
صديقه " وليد " : مالك يا ادهوم شكلك مش عجبني النهاردة .
ادهم : لا ابدا مفيش حاجة .
وليد " يبتسم " : انت طول النهار سرحان بتفكر !! انت بتحب جديد ولا ايه ؟؟
ادهم " يضحك " : لأ مش بحب جديد ، ده انا اتجوزت جديد .
وليد : اووووب !!! بجد ؟؟ اتجوزت ازاي ومين وامتي ؟؟
ادهم : اتجوزت اغرب جوازة في العالم .
وليد : احكي يا عم .
يبدأ ادهم في سرد ما حدث منذ البداية وحتي كلام مروان معه بالامس .
يضحك وليد بصوت عال !!!
ادهم " بغيظ " : بتضحك علي ايه ؟؟
وليد : يا عم وانت شايل الهم كده ليه ؟ ده انت محظوظ ، في حد يلاقي دلع وميتدلعش !!
ادهم : مينفعش يا وليد .
وليد : اوعي تقولي حرام ، ده هو الحلال بعينه .
ادهم : يا ناصح دي مرات اخو مراتي يعني لو حصل حاجة بينا وجوزها عرف ولا مراتي عرفت هتبقي صعبة اوي وكمان هنتقابل ازاي في اي مناسبة عائلية بعد كده !! الموضوع صعب مش سهل .
وليد : طيب انت بتفكر في ايه طول النهار ؟؟
ادهم : بفكر ازاي هروح هناك النهاردة و الوقت هيمشي ازاي ، والموقف المحرج اللي هنكون فيه !!!
وليد : هي عارفة انك هتروح عندها النهاردة ؟؟
ادهم : ايوه .
وليد : روح هناك عادي ومادام مفيش حاجة في دماغك اتعامل بتلقائلية .
ادهم : صح عندك حق انا هروح هناك واقضي الوقت في الموبايل لحد ما انام .
في نهاية اليوم
ذهب ادهم مترددا يقدم قدم ويؤخر الاخري حتي وصل امام الباب .
دق ادهم جرس الباب ثم وجدها تفتح له الباب .
دخل ادهم وجلس صامتا يشعر بالحرج !!
دعاء : اعملك شاي ولا قهوة .
يضحك ادهم : بصراحة انا لسه متغدتش .
دعاء : اسفة نسيت ، هحضرلك الغدا حالا .
بعد قليل
جاءت دعاء ووضعت الطعام علي المائدة ثم همت بالانصراف .
ادهم : انتي مش هتاكلي معايا ؟؟
دعاء : اكلت من شوية .
يزداد شعور ادهم بالحرج !!!
ادهم : خلاص انا مش هاكل .
دعاء : ليه ؟؟ انت اكيد راجع من الشغل جعان .
ادهم : مش معقول هقعد اكل لوحدي دعاء : خد راحتك البيت بيتك .
اكل ادهم القليل من الطعام ثم احضرت دعاء القهوة ثم قالت : البيت بيتك انا هدخل اوضتي .
ادهم : اتفضلي .
دخلت دعاء غرفتها واحكمت غلقها جيدا ثم جلست علي سريرها واخرجت هاتفها لتتضيع بعض الوقت .
ثم يأتيها اتصال فجأة من مروان !! لا ترد عليه !! يعاود الاتصال عدة مرات دون اجابة منها !!
تأتيها رسالة من مروان " بتصل بيكي ، مش بتردي ليه ؟ " .
يجلس ادهم في الريسبشن يشعر بعد الارتياح والحرج !!
يأتيه اتصال من مروان !!!
ادهم : ايوه يا مروان .
مروان : انت فين يا ادهم ؟؟
ادهم " بحرج " : في البيت عند دعاء .
مروان : انا بتصل بيها مبتردش ليه ؟؟
ادهم : مش عارف ، هي في اوضتها يمكن تكون نامت .
مروان : طيب يا ادهم انا مش عايز اقولك تاني اني بحب دعاء وبغير عليها مو.ت ، يا ريت تفضل فاكر ان الموضوع كله تمثلية واعتبر دعاء انها اختك .
ادهم : حاضر يا مروان ، انت قولتلي الكلام ده اربع مرات النهاردة !!
مروان : انا بأكد عليك يا ادهم .
ادهم : حاضر يا مروان اطمن .
بعد قليل
يأتيه اتصال من زوجته داليا ...
داليا : ايوه يا ادهم ، انت فين دلوقتي ؟
ادهم : في بيت دعاء .
داليا " بغيظ " : ومش رديت علطول ليه ؟
ادهم : انتي مش اتصلتي الا مرة واحدة وانا رديت من اول مرة !!
داليا : ايوه بس اتأخرت في الرد ليه ؟
ادهم : التليفون كان جنبي مش في ايدي .
داليا : وقاعد بتعمل ايه مادام الفون مش في ايدك ؟؟؟
ادهم : كنت بفكر يا داليا ، كنت بفكر .
داليا : بتفكر في ايه يا ادهم ؟؟ اوعي يا ادهم ؟!!! اوعي الشيطان يضحك عليك وعليها ؟!!
ادهم : متخافيش يا حبيبتي .
داليا : لو حصلت حاجة يا ادهم هيبقي اخر يوم بيني وبينك .
ادهم : متقوليش كده يا حبيبتي .
داليا : انا بقولك الحقيقة ، وخلي بالك ان مروان كمان بيغير علي دعاء مو.ت !!
ادهم : ايوه عارف هو كلمني كتير .
داليا : ايه رأيك تنزل من عندك وتيجي نتعشا سوا واسهرك سهرة تحلف بيها طول عمرك ؟؟
ادهم : نسهر فين ؟
داليا : في البيت يا حبيبي .
ادهم : انا عن نفسي اتمتي ، وعلفكرة انا مش مبسوط هنا وحاسس اني قاعد متكتف ولا عارف اقعد ولا عارف انام ولا حتي عارف اتحرك .
داليا : اومال الهانم فين ؟
ادهم : دخلت اوضتها من بدري .
داليا : طيب هتيجي يا حبيبي ؟؟
ادهم : معلش يا قلبي خلينا نكمل المسرحية اللي بنمثلها دي علشان نخلص .
داليا : مش هقولك تاني يا ادهم !!
ادهم : اطمني يا داليا ونامي .
بعد قليل
مازالت دعاء تشعر بالخوف والقلق من وجود ادهم !!
للكاتب عادل عبد الله
فضولها يدفعها للخروج ومشاهدة ما يفعله ادهم .
تخرج بهدوء،وعيونها ترتقب ادهم لتجده يجلس يلعب في هاتفهه .
تستنشق دعاء نفسا عميقا وتخرجه بهدوء .
ثم تقول له : علفكرة الاوضة التانية انا مرتباها و فرشة غيار جديد للسرير علشان لو حبيت تدخل تنام في اي وقت .
ادهم " يبتسم " : شكرا ، معلش انا كده مرتاح .
دعاء : مرتاح !!! معقول هتنام وانت قاعد ؟!!
ادهم : المهم اني مش عايز اسببلك ضيق او ازعاج .
دعاء : لا طبعا مفيش ازعاج ، لازم ترتاح علشان تروح شغلك بكره .
ادهم : حاضر هبقي ادخل انام .
دعاء : وابقي هات معاك هدوم تنام فيها علشان مش معقول هتنام بالهدوم اللي بتخرج بيها !!
ادهم " يبتسم " : انا مش متعود انام بهدوم اصلا .
دعاء : احم احم ، زي ما تحب ، علي الاقل هدوم تقعد بيها بدل القميص البنطلون اللي بتخرج بيهم !!!
ادهم : حاضر هبقي اعمل حسابي .
دعاء : لو حبيت تاكل او تعمل شاي او قهوة المطبخ فيه كل حاجة .
ادهم : متشكر اوي ، بالمناسبة انا هسيبلك الصبح فلوس هنا عند التليفزيون علشان مصروف الاكل و كده .
دعاء : لا طبعا ، ازاي تقول كده ؟!!!
ادهم : مش معقول اجي واكل واشرب وانام عالة عليكي ، بالعكس المفروض اني دلوقتي اصرف عليكي .
دعاء : كل دي شكليات ، المهم تحب تاكل ايه بكره ؟
ادهم : لا انا بكره هروح البيت ومش هجي هنا .
دعاء : طيب كويس انك عرفتني علشان اروح عند ماما وابات هناك بكره.
يدق جرس هاتفهها فتدخل لتجد المتصل مروان !!!
دعاء : نعم ؟؟؟
مروان : ايه يا حبيبتي مش عايزة تردي عليا ليه ؟
دعاء : بطل كلمة حبيبتي دي علشان حرام ، انا علي ذمة راجل تاني !!
مروان : اوعي يكون ادهم ضايقك ؟؟
دعاء : بالعكس والله ده انسان كله ذوق ومحترم .
مروان : علشان كده انا بثق فيه زي ما قولتلك .
دعاء : طيب اقفل بقي ومتتصلش تاني علشان انا هنام .
مروان : طيب اقفلي الباب كويس .
دعاء : ليه ؟؟ مش انت بتقول بتثق فيه ؟!!
مروان : بثق فيه يا حبيبتي لكن مش بثق في الشيط..ان .
بعد قليل
يدخل ادهم لينام ويضع هاتفهه جانبه .
يحاول ادهم ان ينام دون جدوي .
حتي يأتيه اتصال من داليا ...
ادهم يقول في خاطره " انا عارف داليا مجنو.نة مش هتنام الليلة .
ثم يرد عليها ...
ادهم : ايوه يا داليا .
داليا : بتعمل ايه يا ادهم ؟؟
ادهم : لسه كنت بحاول انام .
داليا : طيب انا هقفل و هكلمك فيديو علي الما.سنجر .
ادهم : مش هتشوفي حاجة علشان نايم في الضلمة .
داليا : لأ شغل النور علشان اشوفك .
ادهم : اللهم طولك يا روح ، حاضر .
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا