رواية لعنه الحب الفصل الرابع 4بقلم سحر حسين حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية لعنه الحب الفصل الرابع 4بقلم سحر حسين حصريه في مدونة قصر الروايات
❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
لعنه الحب
بقلم سحر حسين عزت
الحلقه 4
في صباح اليوم التالي وحينما رأت "ملك" والدها ادركت انه ...... ليس بخير لأن علامات الغضب تملأ وجه "اسماعيل" و هو يجلس في غرفه المعيشه يشرب السيجار و يمسك في يده هاتف الخاص به، كان ينظر في هاتف و لم ينتبه بوجود "ملك" وعندما اقتربت منه لكي تطمئن عليه نظرت إليه و قالت
صباح الخير يا بابا
قال "اسماعيل" و هو ينظر في الهاتف
صباح النور
تحدثت "ملك" وهي تنظر الأرض و قالت
هو حضرتك زعلان مني يا بابا
نظر اليها "اسماعيل" و قال
لا يا ملك .... بس انا مش عايزك تشوفي الولد اللي اسمه نور ده تاني تمام
تحدثت "ملك" و هي تميل رأسها إلي الأسفل و تقول
حاضر يا بابا ..... انا المهم عندي أن حضرتك متزعلش مني
وضع "اسماعيل" هاتفه علي الاريكه ثم وقف و اقترب من "ملك" و امسك وجهها حتي يرفع رأسها الي الاعلي و يقول
بنت اسماعيل ناجي ترفع راسها لفوق و اوعي تسمحي لحد يكسر عينك أو يخليكي توطي راسك بطريقه دي تاني.
ابتسمت "ملك" و قالت
حاضر يا حبيبي
قبلها "اسماعيل" في رأسها ثم أمر أحد الخدم بأن يجلب له مستند من داخل مكتبه، نظر إلي "ملك" و قال
عملك مفاجأة و اتمني تعجبك
تحدثت "ملك" و قال
ايه هي يا بابا
بعد لحظات جاء أحد الخدم و معه المستند اخذه منه "اسماعيل" و أعطه ل"ملك" عندما أخذته فتحته و كانت حقا مفاجأة كبيرة بنسبة ل"ملك" عندما وجدت، شهاده ميلاد لها باسم "ملك اسماعيل ناجي" شعرت "ملك" بسعاده كبيره بكت من شده فرحتها ثم رفعت رأسها إلي والدها و دموعها تتساقط من عيونها مثل المطر تقول
ده بجد يعني انا كده بنتك بجد انا فعلا بقي ليه اسم كامل زي اي بنت بقي عندي اب وام بجد بقي عندي عيله غير ابله نعمه انا فرحانه قوي يا بابا مش عارفه اقولك ايه انت مش عارف انت عملت معايا ايه انت عملت ليا قيمه بعد مكنش ليه قيمه خالص بجد شكرا
مسح "اسماعيل" دموعها و قال
حبيبتي انا اللي لزم اشكرك انك خليتيني انا و نجوى مراتي ان نكون عيله جميله بوجودك معانا يا بنتي ... انا اتحرمت من كلمه بابا دي عمري كله واخيرا بقيت بسمعها قبل ما اموت والفضل في ده ربنا وبعدين انتي مليتي علينا البيت وأن شاء الله تفضلي منوره البيت العمر كله يا نور حياتي
ابتسمت "ملك" وهي تبكي من شده سعادتها و قالت
ربنا يخليك ليا يا حبيبي
قال "اسماعيل"
بس المفاجأة لسه ما خلصتش شوفي الورقه اللي بعد كده
فتحت "ملك" المستند مره اخري لكي تقرأ الورقه الثانيه و هي كتابت بعض أملاك "اسماعيل" باسم "ملك" تعويضا عن الظلم والمأساة التي رأتها في حياتها و لكي يأمن لها حياتها بعد وفاته حتي لا ترجع إلي حيات الفقر مره اخرى، شعرت "ملك" أن هذا كثير جدا عليها لكن في نفس الوقت شعرت بفرحه كبيره لأنها الان أصبحت غنيه شكرت والدها كثيرا و طلبت منه طلب غريب عندما رأى هذه الورقه قالت ...
ممكن اطلب من حضرتك طلب
ابتسم لها "اسماعيل" وقال
اه بدانا بقى في الطلبات.... اطلبي يا ست هانم ايه طلبك
نظره اليه "ملك" وقالت
ممكن يا بابا اتبرع بمبلغ عشان اخواتي اللي في الدار
تغيرت وجه "اسماعيل" و بدات تتغير نظرت الابتسامه الذي كان ينظر بها الى "ملك" وقال
ملك انت بنتي الوحيده وما لكيش اخوات واتمنى انك تنسي الدار ده وتنسي كل واحد كنت تعرفيه هناك مش عايز اي حاجه تربطك بالناس دي تاني
تحدثت ملك وقالت
يا بابا اسمعني بس وحاول تفهمني الناس اللي هناك ملهمش ذنب في الي نور كان بيعمله انا عارفه ان هو شخص غريب و مخيف بس انت متعرفش الناس دي عايشه هناك ازاي متعرفش ايه اللي يتعرضون له هناك انا كنت منهم في يوم من الايام وعارفه هم عايشين ازاي حضرتك لو عرفت هم بيتعذبوا هناك ازاي مستحيل تقول كده عشان خاطري حاول انك تنقذهم من الدار ده
ابتسم لها اسماعيل مره اخرى ثم قال
طيب تعالي احكي لي ايه اللي كان بيحصل معاكي هناك وانا هحاول أنقذهم
جلست "ملك" على الاريكه وبجوارها "اسماعيل" و بدات تتحدث وتقول
كلنا كنا نتعرض للتعذيب و للضرب و الاهانه و الشتيمه عشان ملناش اهل ملناش حد يسال علينا كانوا بيخلونا نعمل كل حاجه نغسل و نمسح و نطبخ ولو حد فينا من البنات بوظ حاجه كانت ابله نعمه بتضربه على طول من غير تفاهم وما كناش بنصعب عليهم حتى لو كنا صغيرين في السن وكان في اوضه متخصصه للبنات الكبيره بس ..... بس دي ما كانش حد بيعرف ايه اللي بيحصل جوه و كان ممنوع ان اي حد يعدي حتى من قدامها غير كمان ان لو كان حصل اي حاجه كانت على طول ابله نعمه او داده عصمت بيلسعونا انا لسه لحد دلوقتي في حروق في جسمي بسببهم ..... أما بقي الأولاد كانت بتخرجهم يشتغلوا بره و يرجعوا في نص الليل وانا معرفش هما كانوا بيعملوا ايه .... يا بابا عشان خاطري انقذ الاولاد اللي هناك دول هم ملهمش ذنب انا كمان كنت منهم وكان ممكن يحصل معايا اكتر من كده لو مكنتوش ظهرتوا في حياتي انا حظي حلو اني شفتكم بس هم لا عشان خاطري يا بابا ما تسبهمش في العذاب ده اكتر من كده عشان خاطري.
عندما انتهت ملك من حديثها ظلت تبكي عندما تذكرت الايام المخيفه و المظلمه التي عاشتها في هذا الدار المخيف، بينما اسماعيل ظل يمسح على راسها ويتحدث وهو يشعر بالحزن الشديد على ما راته ملك في حياته ويقول
يا حبيبتي يا بنتي معقوله استحملتي كل العذاب .... اوعدك يا بنتي اني ها نقذ اخواتك من ايد المجرمين اللي بيعذبوهم و اوعدك اني طول ما انا عايش على وش الدنيا هتكوني سعيده في حياتك ومش ها سمح لاي حاجه او اي حد ما يزعلك
فرحت "ملك" و مسحت دموعها وقالت
بجد يا بابا انت ها تنقذهم بجد
ابتسم "اسماعيل" وقال
بجد يا قلب بابا
تحدثت "ملك" وقالت
انا متشكره قوي بجد حضرتك شخصيه طيبه قوي الحمد لله ان بعد كل اللي حصل لي ده ربنا بعتك ليا و خلي يبقى لي بابا طيب كده.
ابتسم "اسماعيل" وقال
طيب يلا اطلعي غرفتك فوق وانا ها تصرف
قالت "ملك"
حاضر يا بابا
ثم تركته "ملك" وصعدت الى غرفتها وهي تشعر بالسعاده الكبيره لانها سوف تنقذ باقي الاطفال المتواجدون في هذا الدار
بينما اسماعيل خرج من المنزل واخذ بعض اتصالاته لكي يحقق طلب "ملك"، وعندما رجع الى المنزل في منتصف الليل صعد الى غرفه "ملك" لكنها كانت نائمه ثم تركها و ذهب الى غرفته و في صباح اليوم التالي استيقظت "ملك" و تجهزت لكي تذهب إلي الأسفل، بينما كان والدها ينتظرها في حديقه المنزل ومعه بعض الاطفال الذي تم إنقاذهم من يد "نعمه" و "عصمت" أمر "اسماعيل" احد الخدم ان يقول ل"ملك" انه ينتظرها في الحديقه، عندما خرجت "ملك" رات هؤلاء الاطفال شعرت بالسعاده الكبيره، اخذت تركض وتلعب وتضحك من قلبها مع هؤلاء الاطفال لحين شعرت بالتعب ثم ذهبت لكي تجلس مع والدها و تشكره على ما فعله من اجلها ثم جاء اتصال عمل الى "اسماعيل"، فاضطر ان يتركهم ويذهب الى شركته متسرعا جلست "ملك" لوحدها ترى سعادتها هؤلاء الاطفال وفجاه جاءها اتصال من "نور" لكنها كان اتصال من رقم غريب وعندما فتحت هذه المكالمه قالت
الو مين معايا
ضحك "نور" وقال
ايه نسيتي صوتي يا ملاكي
شعرت "ملك" بالتوتر والخوف عندما سمعت كلمه ملاكي وهنا تاكدت انها تتحدث معه "نور" ثم قالت
انت عايز مني ايه قلت لك ابعد عني انا مش عايزه اعرفك تاني
تحدث "نور" وقال
انا بتصل بيكي علشان ابارك لك على اللي عملته في الدار بس ما تفرحيش قوي نعمه مش هسيبك
قالت "ملك"
انا مش خايفه من نعمه ولا منك طول ما انا مع بابا اسماعيل
ضحك "نور" وقال
بابا اسماعيل ما تفرحيش قوي بالرجل ده انا ما رضيتش اؤذيه عشان خاطرك
شعرت "ملك" بالخوف وقالت
تؤذي يعني ايه انت عملت ايه مع بابا
قال "نور"
ايه هو ما قالكيش اللي حصل بيني وبينه كنت متوقع انه مش ها يحكي لك طلع راجل عاقل فعلا
غضبت "ملك" وقالت
نور ابعد عني وعن عائلتي احسن لك انا كل ده انا مش عايزه اؤذيك انا كمان بس صدقني كله الا اهلي انا ما صدقت ان بقى ليا اهلي و عيله ابعد عنهم
غضبا "نور" وقال
اهلك ..... انا بس اللي اهلك انا عيلتك انا كل حاجه لكي زي ما انت كل حاجه ليا انت اهلي وعائلتي وحبيبتي ومستحيل اسيبك لاي حد انت فاهمه ومستحيل اسمعها لاي شخص يبعدني عنك حتى لو كان هااا ابوكي
انها "نور" المكالمه و شعرت "ملك" بالخوف الشديد مما سمعته من "نور" وهنا قررت ان تنتقم منه ...........
**************************
تابع
بقلم سحر حسين عزت
شكرا 😊
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا