القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية طعنات الغدر الفصل الرابع 4 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية طعنات الغدر الفصل الرابع 4 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية طعنات الغدر الفصل الرابع 4 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات 


-أنت بتقول ايه يعني كدا نسمة هتروح فين يعني.. 

الحارس بأسف: 

- اسف يابنتي دي أوامر المدينة وغصب عني.. 

سهى بصت لـ سميرة وهي بتقول: 

- هنعمل ايه هنسيبها كدا في الشارع.. 

سميرة: 

- عمري مقدر اسيبها أنا وانتي نطلع نلم هدومنا كمان ونشوفلنا سكن برة حتى لو هنشتغل.. 

يزن قاطعهم وهو بيقول: 

- إنا ممكن أخدها معايا متقلقوش.. 

سهى بعصبية: 

- قصدك ايه يا جدع انت أنت متعرفش اللي بتقوله والا ايه احنا كنا بنقول عليك محترم.. 

يزن بهدوء: 

- انتوا فهمتوا ايه أنا هكتب عليها وهاخدها معايا مش هقدر اسيبها كدا.. 

سهى وسميرة بصوله بصدمة وهما بيقولوا بزهول في نفس واحد: 

- تتجوزها؟!

-اه اتجوزها ايه اللي حصل يعني.. 

- استاذ؟ 

-يزن اسمي يزن متقلقيش أنا في كامل قواي وبقول هتجوز نسمة.. 

- بس! 

-مبسش يا استاذة سهى احنا نكتب الكتاب وكدا هنفي كل التهم اللي اتقدمت ضدها واخوها نفسة هيزعل شوية من فكرة الجواز بس لو عرف انها اتجوزت هيسامحها.. 

البنات فكروا في كلامه ونسمة لم سمعت كلمة يسامحها بصت لـ يزن وهي بتقول: 

- إبراهيم هيسامحني صح طب يالا بينا نروح علشان يسامحني.. 

الكل لم شاف حالة نسمة عرفوا انها مش في وعيها واطروا يوافقوا وفعلاً خدهم يزن وراح ڤيلا كبيرة جدا ورن على صاحبه وقاله يجيب اتنين شهود والمأذون ويجي.. 

بعد فترة:

- بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير بالرفاء والبنين مبروك.. 

الشباب سلموا على يزن وبركوله ومشيوا والبنات اطمنوا على صحبتهم وسابوها مع يزن..

نسمة وهي بتبص ليزن: 

- متخافش مش هخلي حد يعرف بجوازنا أنا عمري منسى وقفتك جنبي.. 

يزن بهدوء: 

- مين قالك كدا بالعكس أنا مبسوط من جوازنا رغم الظروف مش أحسن وبأذن الله ربنا هيجمعك بأهلك تاني انتي بس خليكي واثقة في ربنا دي اوضتك اللي هتنامي فيها ودي اوضتي.. 

نسمة هزت راسها بهدوء ودخلت اوضتها ويزن كلم السواق علشان يروح يجيب حاجت نسمة كلها من السكن... 

تاني يوم نسمة قامت صلت علمت الفطار وخبطت على يزن وهي بتقول.. 

- استاذ يزن.. 

يزن كان نايم وسمع صوتها فاق وراح يفتح الباب من غير مياخد باله أنه مش لابس التيشيرت.. 

- خير يا نسمة... 

نسمة اتكسفت وخبت وشها بأديها وهي بتقول: 

- الفطار جهز تعالى علشان تفطر.. 

وجريت ضحك يزن على تصرفها ودخل خاد شور وخرج لبس قميص ابيض وبنطلون جينز اسود وخرج ياكل معاها.. 

- استاذ يزن هنروح لأهلي امتا.. 

يزن بطل اكل وبصلها لقاها وشها حمرة زي الطماطم.. 

-بكره بأذن الله تعالى انتي بس انتبهي لدراستك أهم حاجة دلوقت.. 

هزت راسها وخلص يزن اكل ونزل الشركة وهي دخلت الأطباق المطبخ وغسلتهم وبعديها خرجت شافت الخدم لسة جاين.. 

- مين حضراتكم.. 

الخدامة باستغراب: 

- أنا سهير الخدامة انتي اللي مين وبتعملي ايه هنا.. 

-أنا نسمة مرات استاذ يزن.. 

الخدامة استغربت من كلمة استاذ بس معلقتش وقالت: 

- مبروك يا مدام الف مبروك والكل اللي في القصر عرف جواز يزن وبقوا يظغرطولها واللي يجي يهنيها قالت في سرها.. 

- للدرجة دي جوزي محبوب.. 


~~~~~~~

تاني يوم عند إبراهيم كان واقف في جنازة امة وهو دموعه نازلة خسر كل حاجه في في يوم واحد بس، وهو بيفتكر ساعة دخوله من باب البيت بتاعهم! 

((((فلاش باك)))) 

-ربنا يكون في عونك يا ابراهيم البقية في حياتك.. 

ابراهيم جرى على الجثة اللى متغطية وشها ورفع الغطا واتصدم.. 

- ياما قومي ابوس ايدك متسبنيش لوحدي نسمة خسرتها مش حمل اني اخسرك انتي كمان... 

وفضل يصرخ وينادي بأسم امه ويقول بصوت عالي.. 

- يااااااارب ياااااااارب مليش غيرها يارب.. 

((((بالك)))) 

الكل كان بيسلم عليه وهو واقف ودموعه نازلة.. 

عم حامد: 

- شد حيلك يا إبراهيم ربنا يصبرك يابني.. 

إبراهيم بتعب: 

- الشدة على الله... 

فجأة شافوا عربية كبيرة وجميلة وقفت قدام العزا ونزلت نسمة منها هي ويزن وبتقرب على اخوها اللي اول مشافها زعله على امه اتحول لغضب راحلها بعصبية وهو بيقول.. 

- ايه جابك امشي غوري من وشي.. 

نسمة وهي بتعيط: 

- أنا جاية اثبت برأتي يا إبراهيم.. 

إبراهيم بعصبية: 

- مش عاوز منك حاجة غوري من وشي دلوقتي.. 

- طب علشان خاطر امنا اسمعني اه صحيح ماما فين هي الوحيدة اللي هتوثق فيا.. 

ابراهيم بصلها بغل وقال: 

- امك ماتت وبسببك.. 

الكلمة فضلت تتكرر وقفت اكتر من عشر دقايق ساكتة ومش بتتكلم وفجأة.. 

- لاء ماما... 

وفضلت تصرخ على أخرها ويزن ماسكها وحاضنها إبراهبم شاف يزن حاضنها شدها من حضنه وخدها هي في حضنه علشان عارف انه الوحيد اللي هيهديها، يزن ساعتها فرح جواه من ابراهيم بس حس بغيرة منه مش عارف ليه.. 

- انا السبب أنا اللي موت امنا يا ابراهيم أنا السبب يا رب ليه تعاقب شخص بريئ على خطأي كنت خدني أنا.. 

إبراهيم مكنش قادر يقولها أن كدا حرام هو بيهديها وخلاص بس جواه زعلان منها.. 

يزن شدها من حضن إبرهيم وهو بيهديها وبيقول: 

- متقوليش كدا يا نسمة.. 

ابرهيم اتعصب من حضن يزن لنسمة بس هو زعلان منها وعاوز يمشيها وخلاص.. 

نسمة ببكاء: 

- بس أنا السبب يا يزن دي أمي لو مكنتش شربت العصير مكنش حصل كل ده... 

عامر شاف يزن حاضنها اتعصب وزقه بعيد عن نسمة وهو بيقول بعصبية: 

- يعني مكفكيش فضيحتنا جاية تكملي عليها وجايبة واحد وبتحضنيه قدامنا وفي عزاء امك كمان يا بجاحتك.. 

يزن اتصعب وضربه كف: 

- اخرس أنا مراتي اشرف منك ومن مليون واحد زيك.. 

ابراهيم سمع كلمة مراتي اتصدم رد وقال: 

- مراتك إزاي.. 

- مانا حاولت اشرحلك اللي حصل بس حضرتك مش سمعتني نسمة بريئة وحكاله على كل حاجة حصلت حتى جوازهم.. 

-وليه مقولتليش بدل اللي حصل.. 

-انت مدتنيش فرصة وكمان اختك محصلهاش حاجة أنا شوفته بيخلعها وبيرش لون احمر تحتها واللي فهمته أن في خطة عاملينها... 

إبرهيم جرى على اخته وخدها في حضنه وفضلوا يبكوا فترة طويلة وخلص العزاء وبعدين دخلوا بيت اهل نسمة.. 

ابراهيم كان قاعد جنب يزن ونسمة بص ليزن وهو بيشكره وبيقوله : 

- لو أنت عاوز تطلق نسمة أنا معنديش مانع يا يزن أهم حاجة أنا بشكرك على وقفتك جنبي أنا واختي.. 

نسمة قلبها اتقبص من كلمة طلاق بس اللي هداها يزن وهو بيقول: 

-بتشكرني على ايه بس ده واجبي وكمان نسمة بقت مراتي دلوقت.. 

فضلوا قعدين مع بعض شوية وكل واحد راح اوضته ونسمة ويزن كان اوضهم جنب بعض يزن سمع صوت بكاء في الاوضه اللي جنبه راح وخبط ونسمة فتحتله ودموعها نازلة وبتعيط دخل قفل الباب وحضنها وهو بيقول.. 

-هي في مكان أحسن أهم حاجة دلوقت هي محتاجة دعائكم ياقلبي.. 

نسمة سمعت كلامه وراحت اتوضت وصلت ركعتين وخلصت ومسكت المصحف وبتقراء لأمها قرأن وبعديها نامت ويزن سابها ودخل اوضته لم اطمن عليها.. 

تاني يوم كان واقف يزن قدام البيت ومش واخد باله من اللي جاي من وراه قام ضربه بالسكينة في ظهرة.. 

- أه.. 

يزن لف والتليون وقع من ايده وبعدين بص شاف عامر ومفيش حد حوليهم الكل نايم والساعة كانت خمسة الفجر واول مبص شال عامر السكينة من ظهر يزن رشقها في قلبه... 

وقع يزن وسابه عامر وجرى وخرجت نسمة علشان تصلي سمعت خبط قدام البيت خرجت وأول مشافت منظر يزن صرخت...... 

-يززززززن... 

استووووب....

ياترى فعلا يزن مات والا ايه اللي حص؟؟! الكل يتوقع اللي هيحصل اتفاعلوا بسرعة علشان البارت الجديد جامد الكل يقولي رأيه في القصة 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع