القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية طعنات الغدر الفصل الخامس 5 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية طعنات الغدر الفصل الخامس 5 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات 







رواية طعنات الغدر الفصل الخامس 5 للكاتبة داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات 



قامت من النوم مخضوضة وهي بتنادي على يزن لقته جاي بسرعة هو وأخوها أول مشافته جريت عليه تحضنه وهي بتقول: 

- خُفت عليك جداً يا يزن قلبي وجعني عليك أنا عمري مهبعد عنك لحظة واحدة. 

يزن اتحرج من كلامها قدام اخوها بس ابراهيم ابتسم وخرج وسابهم.. 

- تعرفي أنا عمري محبيت بس اول مشوفتك وانتي واقعة قدام عربيتي قلبي دق جامد ولم البارد اللي خطفك ده قال انه جوزك وانك حامل أنا اتعصبت ومعرفش ليه وقررت امشي وراه قلبي دلني عليكي وانتي كمان.. 

نسمة ابتسمت بحب وهي بتقول: 

- وأنا حسيت لم اتحميت وراك من اخويا نفسه أنك سندي بس ساعتها مكنتش شايفة غير كره أخويا ليا.. 

أحنا نسيبها على الله وننسي الماضي ونفكر في المستقبل.... 

~~~~~~~~

ريهام كانت واقفة في الجامعة وبتكلم امها بنرفزة: 

- اعمل ايه يعني يا ماما أنا عملت فيها كتير بس الغبي اللي اتجوزها ده مش عارفه طلعلنا منين بس بوظلنا كل خططنا في ثواني. 

امها بعصبية: 

-أنا مش قادرة اشوفها فرحانة عاوزة اخليها ينحرق قلبها بأي طريقة.. 

ريهام بخبث: 

- متقلقيش هنعملها بس اهدي الفترة دي علشان سامح واهله مش هيسبوني خالص أنا هبعد شوية عن الأنظار وبعدين هرجع وهدمرها.. 

-ماشي ياريهام وأنا هستنى منك مكالمة... 

قفلت مع أمها وفجأة لقت اللي بيحط اديه على شعرها وبيقول بخبث: 

- ها يا ريموا مش يالا بينا ياقمر.. 

ريهام ضحكت وهي بتقول: 

- يالا بينا يا سولي...

 وخدها وكان خارج بيها بس بمجرد أنها خرجت من باب الجامعة عربية خبطتها جامد، كل الناس اتلموا واللي بصرخ واللي يطلب الأسعاف والشاب اللي كان ماشي معاها سابها وهرب،  عاشت على عصيان وحقد وماتت وهي بتعصي ربنا بأبشع طريقة ولبسها كان مكشوف مهما عملتي الظلم مش هيدوم.. 

~~~~~~~~

عند سماح كانت قاعدة وبتسمع التليفون بيرن برقم بنتها: 

- مش أنا لسة قافلة معاكي رنيتي تاني ليه.. 

- حضرتك تعرفي صاحبت الرقم ده.. 

سماح حست بخوف من الشخص ده: 

- اه أنا أمها امال هي فين وليه بترد على رقم بنتي.. 

- أنا في المستفى وكنت برن على حضرتك علشان تيجي تستلمي جثة بنتك.. 

- بنت مين ياراجل يا خرفان أنت.. 

- الله يسامحك يا حجة بنت حضرتك موجودة في المستشفى حاليا.. 

واداها العنوان بس هي مكنتش في وعيها خرجت من البيت بتصرخ وهي بنجري على بيت ابرهيم... 

- الحقني يابراهيم.. 

~~~~~~

ابراهيم كان قاعد هو ونسمة ويزن بيهزروا بس فجأة سمعوا صوت مرات عمهم.. 

ابراهيم: 

- ياترى جايبة مصيبة ايه يا مرات عمي دلوقت.. 

سماح وهي بتجري على ابراهيم وتنزل عند رجله: 

- بنتي في المستشفى ابوس ايدك روح شوفها.. 

ابراهيم بزهق: 

- انتي وصل بيكي الكذب انك تكذبي وتقولي بنتي في المستشفى حرام عليكي بقى ابعدي عني أنا واختي وسبينا في حالنا.. 

نسمة كانت واقفة وماسكة في هدوم يزن بس لم سمعت كلمة ان ريهام في مستشفى من باب الأنسانية جريت على مرات عمها.. 

- قومي يا مرات عمي وتعالي نروحلها.. 

ابراهيم بص لنسمة بغضب: 

- ايه اللي بتقوليه ده يا نسمة.. 

يزن: 

- نسمة عندها حق يا ابراهيم لازم نروح ونتأكد منحكمش وخلاص.. 

اقتنع ابراهيم ويزن خدهم بعربيته وراحوا على القاهرة بعد ساعتين كانوا داخلين من باب المستشفى.. 

- السلام عليكم.. 

الكرتارية في المستشفى: 

- وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته اتفضل.. 

- حضرتك في بنت عاملة حادثة جت هنا.. 

- اه في..

-طب اسمها ايه..

الراجل قاله اسم ريهام...

-وكمان حاليا هي في المشرحة اتفضل عبال مجيبلك حاجتها وتمضيلي على شوية ورق.. 

الكل انصدم من الكلام وسماح مستحملتش اللي قاله وفضلت تصرخ وتلطم لغاية لم جم وادوها مهداء.. 

يزن وهو واقف قدام ابراهيم وبيقوله: 

- خلص انت الأجرأت الدفن وانا هخلي بالي من مرات عمك يا ابراهيم.. 

وفعلا بعد اسبوع خلص ابراهيم اجرأت الدفن والعزاء ومرات عمه دخلها مصحة بسبب انها كذا مرة تحاول تتهجم عليهم وتقول لنسمة انها السبب، وسعات كان بيشوفها واقفة بتتكلم مع ريهام فكلم الدكتور ولم جيه يشوف حالتها طلع قرار بدخولها مستشفى الأمراض العقلية.. 

~~~~~~~

اما بالنسبة لأخوا ريهام كان دايما بيقف مع شلة مش كويسة وبعد وفاة اخته ودخول امه المستشفى بقى بيزيد في تنمره.. 

- ها يا وحش في صنف حكاية هتجربه دا لسة نازل السوق.. 

عامر بطمع: 

- ومالوا اجرب مجربش ليه.. 

وكان لسه هيمد اديه صاحبه سحب اديه تاني وهو بيقول.. 

- لاء اوعى مش هتاخده إلا لم تديني مقابل مأنا مش هديك نوع غالي كدا ببلاش لازم مقابل.. 

من كتر مـ عامر طماع والسواد ملا قلبه وبقى همة دماغه وبس، كتب بيته بأسم صاحبه وخد الجرعة، ودي كانت حقنة اول مدى لنفسه الأبرة حس بصداع رهيب والدنيا بتلف بيه ووقع وبمجرد موقع جسمه اتحول للون ازرق.. 

- ينهار اسود هنعمل ايه.. 

صاحبه التاني: 

- احنا نرميه في أي ترعه ونقول عليه دا غرق.. 

وفعلا خدوه ورموه في الماية... 

تاني يوم كانت الأخبار في كل البلد أن عامر مات غرقان.. 

ابراهيم كان مصدوم وخلص اجرأت الدفن وهو راجع قعد مع نسمه ويزن .. 

- عملت ايه يا ابراهيم.. 

- خلصت كل حاجه ودفناه.. 

- الحمد لله ربنا يغفرله.. 

- بس اللي صادمني أن كلهم حصلهم ده في نفس الوقت ربنا عدل والله.. 

- احنا بلاش نشمت يا ابراهيم احنا ندعيلهم بالمغفرة وخلاص.. 

يزن: 

- اه صحيح يا ابراهيم أن الأوان نمشي أنا ونسمة لأنها عندها امتحانات وانا شغلي واقف بقاله فترة.. 

ابراهيم بأسف: 

- احنا تعبناك معانا والله يا يزن. 

- متقولش كدا يا راجل إحنا أهل ولازم نقف جنب بعض في الظروف الصعبة قبل الظروف الحلوة.. 

- ربنا يجازيك خير ويفرحكم ان واختي يمكن من كل اللي حصل كان معرفتنا بيك كنز وعرفتنا معادن بعض.. 

يزن قام حضن إبراهيم..

«تمت» 

عاوزة اقولكم نصيحة الظُلم عمره ميدوم والحق مردود مردود  ورب الحق عمره ميسيب حق مظلوم عمرك متفكري أنك هتفضلي في ظلمك كتير بالعكس لازم نكون في قوبنا رحمة على الناس،  بتمنى روايتي تكون عجبتكم وتكونوا حبتوهاوياريت اللي يقرأها يقولي رأيه فيها بالتوفيق ليا وليكم.. 

#الكاتبة داليا منصور الفرجاني.. 

#الفصل الخامس والأخير.. 

#طعنات الغدر..

 

لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع