رواية ظل أمرأة عنيدة الفصل الخامس 5 للكاتب عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ظل أمرأة عنيدة الفصل الخامس 5 للكاتب عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_ظل_أمرأة_عنيدة
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٥
ذهبت فاتن الي والدتها صباحا لتجد حالة من الحزن تعم ارجاء المنزل !!!
تعجبت و حين انفردت بأمها سألتها : فيه ايه يا ماما ؟؟
الام : امير اللي ساكن تحت ،ابن خالتك ام امير .
فاتن : ماله ؟؟
الام : الشرطة اخدوه البارح بالليل .
فاتن " بدهشة " : ليه ؟ عمل ايه ؟
الام : بيقولوا كان معاه مخد.رات .
فاتن " بتعجب " : معقول !!!
الام : ايوه ، ده حتي طلعوه فتشوا شقته قبل ما يقبضوا عليه .
تشرد بذهنا قليلا وتتذكر شكواها لمنير من امير ووعده لها بأنه سيبعده عنها !!! ولم تمضي اربع وعشرون ساعة بعدها حتي صار له ما صار !!! بالتأكيد منير يقف خلف ما حدث . ثم ارتسمت علي شفاهها ابتسامة انتصار .
تعجبت الام حين وجدتها تشرد بذهنها ثم تبتسم !!!
الام : مالك يا بت بتتضحكي علي ايه ؟؟!!
فاتن : لا ابدا يا ماما ، افتكرت حاجة .
الام : بحكيلك يا بت علي الواد امير اللي لسه في شبابه واتحبس تقومي تضحكي ؟!! يصح كده ؟ ولا فرحانه فيه ؟؟!
فاتن : وهفرح فيه ليه ياماما ؟ ده احنا طول عمرنا جيران !!!
يمضي قليل من الوقت ثم تخرج فاتن في الشرفة و تتصل بمنير اثناء تواجده في عمله ... يري منير اتصالها الهاتفي فيتجاهله تماما !!!
تتعجب فاتن !!! للمرة الاولي التي تتصل فيه به ولا يجيبها سريعا بلهفة !!
اثناء وجودها في الشرفة تلاحظ ان هناك من يلاحقها بنظراته !!! تلتفت اليه فتجده " حمزة " .
تتعجب فاتن لماذا يقف هذا الشاب يصوب نظراته اليها بهذا الاسلوب ؟؟!! ثم تتذكر سؤاله لها عن سبب غيابها !!!!
ثم تبتسم " ياله من احمق !!! ماذا يريد مني هذا الشاب الساذج ؟؟!! لابد انها اعراض مراهقة متأخرة !! " .
الام " بدهشة " : مالك يا بت بتضحكي تاني ليه ؟؟
فاتن : مفيش ياما .
للكاتب عادل عبد الله
الام : انا مبحبش الحركات الخايبة دي ، اتكلمي فيه ايه ؟؟
فاتن : خلاص ياما مفيش حاجة ، انا ماشية .
في المساء
تجلس فاتن في شقتها الجديدة تملؤها السعادة ، فبجانب مظاهر الثراء وحياة الترف التي بدأت تعيشها ايضا اصبحت ذات قوة وحماية .
يدخل منير من الباب فتنهض سريعا وتذهب اليه وتضمه في سعادة .....
فاتن : حمدلله ع السلامة يا حبيبي .
منير : الله يسلمك يا تونه .
فاتن : ربنا يخليك ليا يا مونتي ، مكنتش اعرف انك بتحبني كده ؟؟
منير : طبعا بحبك ، لكن ليه بتقولي كده النهاردة ؟؟
فاتن : عرفت النهاردة اللي انت عملته في الشاب اللي قولتلك انه بيضايقني .
يضحك منير بصوت عال : انا معملتش حاجة يا تونه .
فاتن : ازاي معملتش ؟!! ماما قالتلي انه اتقبض عليه بمخد.رات ؟!!
منير " يضحك " : مش انا قولتلك مفيش حد يقدر يضايقك وانا موجود .
فاتن " تضحك " : ربنا يخليك ليا يا نور عينيا .
منير : انتي متعرفيش اللي بيزعلني بعمل فيه ايه !! بغمض عيني وافتحها بيكون خلاص انتهي .
فاتن " بقلق " : انت بتخوفني منك ولا ايه ؟؟
منير " يضحك " : لا لا ، اللي بحبهم مينفعش يخافوا ابدا .
تنظر له فاتن بخو.ف فيبتسم منير : قولتلك متخافيش ، طول ما انا راضي عنك متخافيش ، يلا بقي قومي هاتي حاجة اشربها انا راجع تعبان من الشغل وعايز افرفش .
بدأت مشاعر الخوف تتسرب اليها لا سيما نبرة صوته التي تحمل تهديد محتمل لها !!
لاحظ منير شرودها فسألها : مالك يا تونه ؟ سرحانه في ايه ؟؟
فاتن : ولا حاجة يا حبيبي ، ثواني هقوم اجهزلك القعدة .
منير : تعرفي مين كلمني النهاردة الصبح ؟؟
فاتن : مين ؟
منير " يضحك " : مدام سهير .
انقبضت وظهر عليها التوتر !! فسألته : كانت عايزة منك ايه ؟؟
منير " يضحك " : كانت بتسألني عليكي .
فاتن : وقولتلها ايه ؟؟
منير : قولتلها معرفش عنك حاجة ، وقولتلها لما تعرف عنك حاجة تبلغني علشان تصدق كلامي .
فاتن : انا كنت عارفة انها مش هتسيبني في حالي وهتفضل تدور عليا ، علشان كده غيرت رقم تليفوني .
منير : وانتي خايفة منها ليه ؟؟
فاتن : لا يا حبيبي مش خايفة ، معقول اخاف وانت جنبي !!!
منير : مش عايزك تشيلي هم حاجة طول ما انا جنبك يا تونه .
فاتن : ربنا يخليك ليا يا روحي .
بعد عدة ايام
بينما كانت تشعر بالملل تذكرت طارق .
التقطت هاتفها واتصلت به .....
فاتن : بقي كده يا وحش !! انا زعلانه اوي منك ومخصماك .
يضحك طارق : ولما انتي مخصماني بتتصلي بيا ليه ؟؟
فاتن : علشان وحشتني اوي .
طارق : وانتي كمان يا فاتن وحشتيني اوي .
فاتن : كدااااب .
طارق : ليه يا عسل ؟؟
فاتن : لو كنت وحشتك كنت اتصلت بيا وكلمتني .
طارق : انا كنت هكلمك فعلا لكن انتي سبقتيني .
فاتن : يعني بجد وحشتك ؟؟
طارق : ايوه ، وممكن اجيلك النهارده عند سهير نقضي الليلة مع بعض .
فاتن " بارتباك " : لأ متروحش هناك .
طارق : ليه ؟؟!!
فاتن : انا سيبت سهير خلاص .
طارق : معقول !!! ليه ؟؟
فاتن : ماما تعبت وطلبت اننا نسافر عند خالي في البلد واضطريت اني اسافر معها .
طارق : يعني مش هينفع اشوفك ؟
فاتن : لا طبعا يا حبيبي ، لو عايز تشوفني في اي وقت قولي وانا هتصرف واجيلك .
طارق : علفكرة الفيديوهات اللي سجلناها في الشاليه والبحر عملت مشاهدات جامدة جدا .
فاتن : بجد يا مز ؟؟
طارق " يضحك " : وحشتني منك كلمة مز .
فاتن " تضحك " : يا مز... يا مز... يا مز .
يضحك طارق : حلوة منك يا تونه ، المهم عايزين نصور شوية فيديوهات زي اللي صورناهم قبل كده ، قولتي ايه ؟؟
فاتن : حبيبي انا رهن اشارتك ، انت عارف انك حبيبي ولو قولتلي اي حاجة هوافق عليها علطول .
طارق : وانتي كمان حبيبتي يا تونه ، اعملي حسابك هنسافر نقعد كام يوم وهيكون معانا واحد صاحبي ومراته .
فاتن " بتعجب " : صاحبك ومراته !!!! هيكونوا معنا ليه ؟؟
طارق : المره دي التصوير لازم يكون بمواقف مختلفة يعني واحنا بنفسح واحنا في السينما واحنا عازمين اصحابنا عندنا ، كده يعني لازم كل مرة يكون فيه فكرة جديدة .
فاتن : فهمت يا حبيبي ، واللي مع صاحبك دي مراته ولا ....
طارق : هتفرق بالنسبالنا في ايه يا تونه ؟!! المهم المصلحة بتاعتنا .
في المساء
يعود منير الي فاتن في نهاية اليوم .
تستقبله فاتن بالضحكات والمداعبات والمزاح والرقص .
وفي نهاية السهرة وقبل انصرافه اقتربت منه في دلال وقالت : مونتي حبيبي هتوحشني اوي .
منير " بتعجب " : ليه هتروحي فين ؟؟
فاتن : ماما عايزة تسافر لخالتي البلد وهتقعد هناك كام يوم كده .
منير : وانتي لازم تسافري معها ؟؟
فاتن : انا عارف يا حبيبي ان ملهاش غيري وانها تعبانة .
منير : هتقعدي كام يوم هناك ؟
فاتن : معرفش لكن مش اكتر من اسبوع .
منير : اسبوع كتير اوي يا تونه ، مقدرش تبعدي عني كل ده !!!
فاتن : اقصي حاجة اسبوع يا حبيبي ، يعني ممكن بعد يومين او تلاته ازن علي ماما لغاية ما توافق نرجع .
منير : طيب يا حبيبتي خلي بالك من نفسك واتأكدي ان الفيزا فيها فلوس .
فاتن : ربنا يخليك ليا يا مونتي .
بعد يومين
بمجرد ان تري طارق عن بعد دق قلبها هرولت اليه ...
فاتن " تضحك " : وحشتني اوي يا مز .
طارق : وانتي كمان يا قلب المز ، ايه يا موزة الحلاوة دي ؟!!
فاتن " تضحك " : دي اقل حاجة عندي .
طارق : بتكلم جد ، الهدوم اللي لابساها وشعرك ، جبتي فلوس منين لكل ده ؟!!
فاتن " ترتبك " : من الفلوس اللي اخدتها منك المرة اللي فاتت .
يضحك طارق : بس تصدقي يا موزة لايق عليكي العز ، يلا اركبي العربية .
في الشالية
بعد عناء سفر شاق ...
طارق : يلا يا حبيبتي ندخل ننام ، انا تعبان من السفر .
فاتن : ياريت يا حبيبي ، انا كمان تعبت اوي من السفر ، هنام فين ؟ وصاحبك و صحبته هيناموا فين ؟
طارق : انا وانتي يا قلبي هنام في الاوضة دي و هو وصحبته هيناموا في الاوضة التانية .
يدخلان الغرفة ويبدلان ملابسهما .
طارق : يلا يا حبيبتي عايزك ترقصيلي .
فاتن " تضحك " : ده من ضمن الشغل بردو ؟؟
طارق : لا يا قمر ده علشان خاطر حبيبك .
فاتن " تضحك " : اذا كان كده ماشي .
تبدأ فاتن في الرقص بينما يمسك طارق الكاميرا ويبدأ في تصويرها !!
فاتن " بتعجب " : انت بتصور ليه يا طارق ؟
طارق : ده يا حبيبتي علشان احتفظ بيها ليا تبقي ذكري ، و لما توحشيني اشوفك .
فاتن : ماشي يا طارق .
بعد ما يقارب نص ساعة
ترتمي فاتن بجسدها المنهك بين ذراعيه فيضمها اليه في حب ورومانسية .
فاتن : اقفل الكاميرا بقي .
طارق : لأ هسيبها تصور اجمل لحظات حبنا .
فاتن " بتعجب وقلق " : لكن كده غلط .
طارق : غلط ليه يا قلبي ، الحاجات دي محدش هيشوفها الا انا وانتي بس .
فاتن : وافرض وقعت في ايد حد تاني ؟؟
طارق : متخافيش يا قلبي ، متنسيش اني انا كمان هكون في الفيديو ، يعني مستحيل اسمح لحد يشوفه .
فاتن : ماشي يا طارق ، بس ارجوك تحتفظ بالفيديو ده بعيد عن اي حد .
طارق : متهافيش يا موزتي ، يلا بقي عايزين شغل نار علشان تفضل اجمل ذكري لنا مع بعض .
بعد اسبوع
يجمع كلا منهم مقتنياته للعودة ، بينما تكاد الدموع ان تتساقط من اعينها !!!
فاتن : انا بحبك اوي يا طارق .
طارق : وانا كمان يا قلب طارق .
فاتن : احلي ايام في حياتي هي اللي بقضيها معاك ، انا نفسي نفضل هنا علطول ومرجعش .
طارق : وانا كمان يا تونه .
فاتن " تضحك والدموع في عينيها " : علفكرة صاحبك والبت بتاعته دي د.مهم تقيل مش زينا .
طارق : يا حبيبي انتي مفيش اجمل ولا ألذ ولا احلي منك ابدا .
فاتن : انا شوفت فيديوهاتنا وفيديوهاتهم ، بتاعتنا احلي منهم كتير.
طارق : يا حبيبتي انتي قريب لوي هتبقي ستار ومشهورة ومحدش هيعرف يكلمك .
فاتن : وانا مش عايزة اكلم حد غيرك يا مز .
في المساء
في شقة فاتن و منير
منير : كل ده يا تونه ؟؟ اسبوع بحاله بعيد عني !!!!
فاتن : معلش يا مونتي ماما تعبت هناك واضطرينا نستني لما تخف .
منير : كنت بتصل بيكي كل شوية تليفونك يكون مقفول !!!
فاتن : انت عارف يا مونتي الشبكة هناك ضعيفة ، المهم اننا رجعنا ودلوقتي قاعدين مع بعض .
منير : وبالمناسبة دي بقي الليل هتبقي نااااار ، ضرب ناااار للصبح يا تونه .
فاتن " تضحك بدلع " : اشمعني الليلة ؟
منير : علشان وحشاني اوي ، يلا بقي ندهل اوضتنا .
فاتن : يلا يا مونتي .
بعد اكثر من ساعة
فاتن : كفاية حرام عليك .
منير " يضحك " : انا مش هسيبك لحظة واحدة لحد الصبح .
فاتن : لا يا منير كفاية ، انت النهاردة مش طبيعي خالص .
يضحك منير : حبيبتي كل مرة كنت باخد ربع كبسولة النهاردة اخدتها كلها .
فاتن : وانا ذنبي ايه انا تعبت .
منير " يضحك " : علشان متسافريش وتبعدي عني تاني .
بعد مرور بعض الوقت
يرتمي منير علي الفراش يشير الي قلبه بيديه بينما يكاد لا يستطيع ان يتنفس !!
فاتن : مالك يا منير ؟؟ منير ... منير ....موني .....مونتي .......
لا اجابة !! وتراه يلهث ويتصبب عرقا يكاد الا يلتقط انفاسه !!
تصاب بخوف وهلع !!
وفجأة تتوقف اصوات انفاسه و تخمد حركته ممددا علي الفراش بجوارها !!!
تظن فاتن انه قد راح في غيبوبة وتحاول ان توقظه بلا جدوي !!!
تستكشف نبضاته من يده من قلبه من رقبته ..... لا نبض نهائيا !!! تضع يدها امام انفه فلاتجد اي حركة للتنقس !!!
منير ماااااات ....
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا