القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التوامتان الفصل الخامس 5 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)

رواية التوامتان الفصل الخامس 5 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)





رواية التوامتان الفصل الخامس 5 بقلم نرمين قدرى (حصريه في مدونة قصر الروايات)



الفصل الخامس  


طرقت روح الباب و استأذنت  تأخذ ابنتها مع تقديم الاعتذار لدخولها 

قال جاسر دون أن ينظر لها بصيغة أمر :

- سبيها و روحي كملي شغلك و ياريت تفهمي ان هنا مستشفي مش حضانه اكيد مممنوع اصطحاب الأطفال ولا اية يا دكتورة ومن الواضح أن الطفلة متعوده تيجي هنا 


احمر وجه روح من الخجل وقالت:

+ انا بعتذر بس انا بجد معنديش مكان اسبها في و الناني اجازة غير أنها مريضة ربو مذمن صعب ان أمن عليها مع أي حد 

رنت الكلمة في أذنيه لان ولدته أيضا مريضة ربو  

قال لها سؤال مفاجيء :

- طيب فين والدها ليه متسبهاش معاه 

انتفضت روح من سؤاله فاهذه أول مرة أحد يسألها عن والد غزل أجابت متلعثمة:

ـ والدها اتوفي من قبل ما غزل تتولد 


تملك القلق منه وأشار لها بلخروج 


اخذت روح ابنتها وخرجت مسرعة 

رفع جاسر التليفون وتحدث مع أحد في مصر وقال بصيغة الامر : 

=روح حافظ خليل 

تاريخ حياتها كله يكون عندي ادق التفاصيل من ساعه ما تولدت لحد. ما جت انجلترا ما تسبش معلمومة حتي لو كانت هايفة 

عاوز اعرف اتجوزت مين و جوزها عايش ولا ميت وليه الطفله اتكتبت بإسم دكتورها في الكلية كل حاجة و أي . حاجة وفي أسرع وقت ممكن ، معاك بس يومين مش اكتر مفهوم 

ظل جاسر يراقب الطفله وهو غير مصدق ما يري من وجه التشابه الغريب اللي بنها وبين ولدته

ظل جاسر يدقق النظر في روح فقد  تملكة احساس غريب أنه قد رآها من قبل سابق جلس يقلب في موبايله ثم قام واقفا مذعورنا و وهو يقول بذعر بصوت منخفض :

- أنها هي هي بعينها ولكن  كان اسمها ريحانه معقول غيرت اسمها علشان  تقدر  الهروب من امي 

هي مرات سامر الله يرحمه هي اللي سرقت ابن سامر و عايشت امي في حزن طول السنين دي كلها و هي عماله تدور عليها والله لادفعك التمن غالي قوي و بنتنا هناخدها منك برضاكي أو غصب عنك 


اقترب جاسر من غزل وهي تلعب وانخفض لمستوها وقال وهو يداعبها بحنان: 

-الدكتورة الصغننه بتعمل ايه 

أجابت الطفلة بمرح:

+ بكشف علي عروساتي اصلهم تعبانين خالص 

ابتسم علي برأتها و ثم مد يده يداعب خصلات شعرها واخد خصلة دون أن أحد يشعر 

لمحت روح جاسر وهو قريب من غزل جائت تجري تحتضن ابنتها وتقول يا ستفهام؟؟

+ خير يا استاذ جاسر؟  غزل ضايقت حضرتك في حاجة 

نظر لها وقال :

- لا ابدا انا بس كنت بلاعبها 

ثم تركها ورحل دون أن يلتفت لها 

رن هاتفه وقال بجدية: 

-ايوا وصلت لا ايه

ثم أكمل  بجديه حادة :

-  يعني ماتعرفش مين أبوها 

الطرف الآخر :

+ الاسم اللي حضرتك بعتهولي الدكتورة روح طالبه في كلية طب القاهره ما كنش ليها اي علاقات من اي نوع حتي مع زميلها في الكليه كانت المعاملة علي قد. بلظبط اختفت شهرين و رجعت وعلي أيدها طفله بتقول انها بنتها مع أن كل الشواهد بتقول انها قبل ما تختفي ما كنتش حامل اصلا !!!

بدأ الشك يتسرب لقلبه معقول تكون كانت عاوزة تنسب طفل لاخويا مش ابنه ثم أخرج من جيبه منديل بيه شعره من غزل ارسلها.لمعمل التحاليل 

وبعد عدة ساعات طلعت نسبة التطابق بينه وبين غزل ولكن جن جنونه بالتأكيد في حلقه مفقودة منين ما كنش ليها علاقات وازاي قبل ما تختفي ما كنتش حاملا اصلا 

بدأ جاسر يتقرب من روح بطريقته غير مباشرة حاول الاهتمام بيها بشكل مبالغ في ولفت فعلا اهتمامها 

ولكن لاحظ أن أحد الدكاترة بيحاول الاقتراب منها و التودد لها 

لا ينكر أنه شعر بنوع من الغيرة ربما قد تسلل حبها الي قلبه فقطع الشك باليقين وذهب لها وقال مباشرة بدون تجميل الكلام:

- دكتور روح انا بتقدم ليكي للجواز تقبلي 

شهقت روح من المفاجأة فقد شلت تفكيرها و لا كنها كانت منجذبه اليه فعلا تمالكت نفسها و رسمت الجديه وقالت :

+ ا ستاذ جاسر مش عارفه اقول لحضرتك ايه بس انا عندي ظروف تمنعني من الارتباط 

- ممكن اعرفها ولا هي سر

+ لا خالص مش سر أنا زي ما حضرتك شايف عندي طفله صغيره و انا كل حياتها  مش هينفع اسبها واتجوز هي ملهاش. غيري و انا كل حياتها 

- هو انا قلتلك سبيها مين جاب سيرة انك تسبيها تأكدي أن انا هكون ليها ابوها اللي ما شفتهوش انا حبتها من اول ما شوفتها 

تلعثمت روح لا يوجد اي سبب اخر للرفض ماذا ستفعل من المؤكد أنه هيكتش انها مش ام غزل ظلت في حيرة أنها تخبره أو تؤجلها ليوم الزفاف وقررت انها ستؤجل الكلام في الموضوع ده هزت روح رأسها وعلي وجهها علامات الخجل ابتسم جاسر علي خجلها وكأنها بنت لم يسبق لها الزواج 

تمت مراسم الزفاف و اعتلت معاها صوت دقات قلب روح خشية من افتضاح أمرها ولكن دائما تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن وكان الحظ يلاعبها مرة أخري 

لم يستطيع جاسر التحكم في اعصابة واول ما اتقفل الباب عليهم اقترب منها و امسك ذراعيها بقسوة لدرجة أنها أخرجت اه مكتومة وقال وهو يجز علي أسنانه من الغيظ :

= اوعي تكوني فاكره انك كده هربتي ببنت سامر انتي لو كنتي في المريخ كنت هحيبك 

جحظ عين روح و لكنها تحكمت في ثبتها الانفعالي كي لا يفتضح أمرها وقالت بثبات وهي تجذب يدها من يده

- ااايه في ايه وانت باي حق تتكلم معايا كده واياك ثم اياك تتجراء و تمد ايدك عليا تاني

ضحك بسخرية وقال :

زمان ضحكتي علي اخويا و دلوقتي فاكرة انك تعرفي تضخكي عليا لاء اقسم بالله بحق كل دمعة امي نزلتها علي ابن سامر اللي اختفي معاكي لاهتشوفي ايام تكرهي فيها نفسك  انا اتجوزتك علشان اعرف اوريكي تهربي بابن سامر ازاي 

قالت روح بلغة التحدي :

- طظ اه طظ انا مش بتهدد و مطلق يا جاسر منك و هنشوف وبنتي محدش فيكم هيلمس شعره منها وانا لو كنت اعرف انك اخو سامر ما كنتش قبلت اتجوزك


= انتي يابنتي جايية الجراءة دي منين انتي هنا في سجني وانا سجانك 

قالت وهي تحتضن ابنها و تدخل غرفه من غرف الشقة 

- اعلي ما في خيلك اركبه انا مش بخاف علي فكرة

قال جاسر بتحدي :

= لا معايا لازم تخافي زمان سامر كان بيحبك علشان كده  اتهاون في حقه لكن أنا لا هطلع عليكي كل السنين اللي فضلت ادور فيهم عليكي وعلى ابن سامر علي مستقبلي اللي سبته علشان اعرف الاقيكي انا سبت المستشفي هنا لما وقعت خالص علشان كنت بدور علي جناب البرنسيسة وهي هنا بس الله في سما يا ريحانه  مش ريحانه برضوا. لهتشوفي ايام تكرهي نفسك فيها 

أغلقت روح علي نفسها الغرفة وكأنه لم يتحدث حضنت ابنتها وانسابت دموعها كاشلال اللي أن غلبها النعاس 

استيقظت روح وقد بدأ الظلام يحل وجدت رأسها ثقيلة من كثرة البكاء ووجدت عزل نائمة ابتسمت لها وقامت تنظر لنفسها في المراه قد انهكها البكاء غسلت وجهها و لاحظت أن الهدوء يعم المكان فتحت باب الغرفة في حذر. ولم تجده تجولت في الشقة بخفة باحثة عن المطبخ فكانت جائعه بشده فتحت الثلاجة وأخذت القليل من الطعام و ابتسمت عندما لمحت كيس البن عملت مج قهوة كبير وجرت مسرعة علي غرفتها ولكن كانت غافله أن في أحد يراها من خلف الكاميرا ويبتسم علي طفوليتها

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع