رواية أزهار الفصل الخامس 5بقلم نرمين قدري حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية أزهار الفصل الخامس 5بقلم نرمين قدري حصريه في مدونة قصر الروايات
الفصل الخامس
خرجت روقية وأغلقت الباب خلفها
ابتلعت ازهار ريقها بصوت مسوع استشعر ماجد اتطربها :
- ممكن الانسة تعرفني نفسها هي مين ومش غريبة أن الوقت ده كله محدش سال علي غيابك. او انتي حتي. متلهفة انك اتاخرتي و اية السبب الي وصلك الحاله اللي كنتي عليها و عارفه انتي جاية هنا تشتغلي ايه بلظبط.
تنهدت أزهار وابتسمت
رفع حاجبة الأيسر وقال بتعجب. :
بعد اذنك اعرف سبب ابتسامتك
قالت ازهار بهدوء بصوت يكادو مسموع:
- منا مش عارفه اجاوب علي ايه حضرتك سالت أسئلة كتير وانا مش ملاحقة اجاوب علي أنه سؤال فيهم
قال ماجد و هو يخفض نبرة صوته:
-تمام واحده واحده وجلس خلف المكتب و أشار لها بلجلوس وقال وهو يمعن النظر فيها بدقة :
- اول حاجة انتي اسمك ايه
=ازهار
-طيب انتي عرفتي اعلان الشغل ده ازاي
=كنت ماشية و لقيت الاعلان متعلق لفت نظري لانه كان مكتوب بطريقة فيها فكاهي شد انتباهي و انا محتاجة لشغل قلت اتقدم
-يعني انتي عارفة طبيعة شغلك كويس ايه
هزت ازهار راسها بالتأكيد علي كلامة
ثم أكمل كلامة وقال:
- عارفه انك المفروض هتباتي تحت في المكتب و انك الصبح بدري قبل معاد المكتب هتطلعي هنا تظبطي البيت وتفطري روكا وبعدين هتنزلي تحت تنظفي المكتب اللي مفروض يكون نظيف قبل ما تنامي علشان الصبح مش هتلحقي وهتكوني انتي مسؤله عن كل طلبات الموظفين و كمان طلبات العملاء اللي مفروض ليكونوا متواجدين باستمرار واخر اليوم هتطلعي تعملي اكل وتعشي رقيه و تنزلي تخلصي المكتب وتنامي
أجابت ازهار متسرعه في همس مسموع :
=لاء انت عاوز نينچا مش بني ادم
مر شبح ابتسامة علي وجه. ولكنه تظاهر بعدم السماع وقال :
-بتقولي حاجة ما سمعتش. عمتا ده مش موضوعنا انتي خلاص اتقبلتي في الشغل علشان رقيه ارتاحتلك وده نادر ما بيحصل رقيه لحد دلوقتي مغيرة عشر مدبرين منزل يعني انتي رقم ١١
ثم أكمل بتحفظ :
-المهم انا عاوز اوراقك يعني شهاده ميلادك البطاقة شهاده تخرج أن وجدت
ثم قال فجاءة وكان سؤال هبط عليه فجاءة:
- إلا انتي صحيح خريجة ايه ؟
الكاتبة نرمين قدري
ارتبكت ازهار محاوله اخفاء ارتباكها وقالت:
-معهد فني صناعي
رفع ماجد حاجبية مرة أخري وتظاهر بالتصديق وقال: -وانتي من فين يا ازهار ما تنسيش انك هتقعدي هنا مع بنتي فلازم اكون مطمن مين اللي هيقعد معاها بتكون مين
قالت ازهار متجلجه
=انا اسمي ازهار وكنت عايشه في الصعيد ووالدي ووالدتي توفوا فاضطريت اسيب هناك وجيت قعدت هنا علشان اشتغل
قال ماجد وهو يحدق فيها ويحاول استكشافها:
-طيب انا ممكن اعرف ليه سبتي الصعيد واهلك وجيتي هنا
تنهدت ازهار وقالت:
-بصراحه بعد موت ابويا وامي حاولت ادور على شغل هناك معرفتش و حضرتك عارف ان الصعيد ليه عادات وتقاليد اللي مش بتشجع عمل المرأة فا كنت مجبرة أن اسيب هناك وانزا اشوف شغل في أي بلد وخصوصا أن معنديش أهل اعتمد عليهم
قال ماجد وهو يهرش في راسه:
-طيب اشمعنى اسكندريه ليه مثلا ما نزلتيش على القاهره اشمعنى اسكندريه بالذات اللي اخترت انك تجيها
قامت ازهار واقفه وقالت بنوع من الحده القليل
استاذ حضرتك لو مش عايزني قول انا ممكن امشي لكن كفايه استجوبات لحد كده انا حاسه ان انا قاعده في اسم شرطه مش قدام مديري في الشغل
ابتسم ماجد على طريقتها وقال:
اولا انا اسمي ماجد واضح ان انك لسه ما عرفتيش اسمي لحد دلوقتي
لا هو مش استجواب ولا حاجه يا انسه مش انسه برده انا بس عايزه اتعرف على اللي هتقعد في بيتي
الكاتبة نرمين قدري
اجابت ازهار عليه وهي تجلس مره اخرى بهدوء:
تمام استاذ ماجد ايوه انسه واطمن حضرتك انا ما وريش اي مشاكل وحضرتك لو ما عجبكش شغلي ممكن حضرتك تمشيني في اي وقت انا اللي لفت نظري للشغل ان في مكان هقعد فيه انا نازله من الصعيد ما عنديش لا مكان ولا عندي حته اقعد فيها
وبالنسبة لاوراقي انا شنطتي انسرقت مني في القطر وكمان فيها البطاقة وكل حاجة تخصني
قام ماجد واقفا وقال وهو يستعد للخروج من المكتب :
-تمام يا آنسة انهاردة بس ممكن تقعدي مع روكا و من بكرة أن شاء اعملي حسابك. هتباتي تحت في المكتب بس بعد متخلصي شغلك هنا وتقدري دلوقتي تتفضلي لو سمحتي انا مأكلتش حاجة طول النهار ممكن بس اي حاجة خفيفة و شوفي المطبخ ناقصة ايه و اكتبي طلباتك كلها وبكرة في عندنا واحد. تحت اسمة صلاح هو متخصص أنه يجيب طلبات ادي له بس انتي الورقه وهو عارف هيعمل ايه وهيتصرف وهيطلع الحاجه لحد فوق وكمان بالمره خشي مطبخ المكتب وشوفي ناقصه ايه وقولي له على طلباتك كلها
هزه ازهار راسها موافقه ثم تركته و اتجهت نحو المطبخ تعد له طعام
دخلت ازهار المطبخ وكانت معجبه بتصممية جدا فاهي عاشقة للمطبخ
بدأت ازهار تتعرف علي أنواع الطعام الموجودة واخيرا قررت ماذا ستفعل وبدأت بالفعل تعمل بحرفية وسرعة
اغمضتت ازهار عينيها تتذكر مرحها مع إخواتها عند تحضير العشاء وكيف كانت تتهرب منهم حتي لا تقوم بعمل اي شيء
و إصرار ولدتها علي تعليمها شؤون المطبخ كاملة و كيف كانت ازهار تصنع لهم اشهي الأكلات وكانت تتفن في ذلك باتقانها فن المطبخ الايطالي و الروسي بحكم عشقها للغات فكانت تدرس عادات وتقاليد كل بلد ولهجتهم
نزلت الدموع من عينيها دون أن تشعر ولا تشعر ايضا بدخول ماجد عليها فاكانت في عالم تاني عالم مليء بالدفء والحب والحياه كانت حياه ازهار كلها حياه وحب
تظاهر ماجد بعدم رؤية دموعها فكان علي يقين تام أن وراها حكاية كبيرة ولكن لا يريد أن يضغط عليها
حاول أن يخرجها من شرودها بهدوء ترك علي. الباب بصوت منخفض فتحت ازهار عينيها ومسحت دموعها بظهر يدها محاولة اخفائها
قال وهو لا يحاول النظر لها :
ها قررتي هتعشيني انا بجد مأكلتش طول النهار و ريحة الاكل اللي بتعملي اثارت فضولي اعرف بتعملي ايه
التفتت له ازهار وقالت :
عملت لحضرتك نجرسكوا في برام في الفرن خلاص زمنها استوت
أطلق ماجد صافرة إعجاب و عدم تصديق
اخرجت ازهار البرام من. الفرن ووضعته أمامه و حاولت جاهده الفرار من أمامه لأنها استفشفت السؤال في عينية
خرجت ازهار من المطبخ و توجهت نحو غرفة رقيه وججدتها تحتضن عروستها في صمت
اقتربت منها وهي تبتسم وقالت لها :
ايه يا روكا ساكتة كده ليه انا قلت زمانك نمتي
رفعت رقية عينها وقالت:
-لاء منا مش بنام غير لما بسمع حكاية و بابا أتاخر قوي عليا
ابتسمت ازهار وقالت:
- طايب ينفع تجربيني انا انهاردة يمكن اعجبك
هزت رقيه. راسها
ضمتها ازهار الي احضانها. و بدأت تلعب في شعرها و بدأت تقص عليها حكاية و كانت رقية مستمتعة جدا بطريقة ازهار المشوقه
الي أن غفا هما الاثنين في احضان بعض وكل منهما يحاول أن يختبئ من حزنه في الاخر
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا