القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مشكلة عائلية الفصل الخامس 5 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 رواية مشكلة عائلية الفصل الخامس 5 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)






رواية مشكلة عائلية الفصل الخامس 5 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)






#رواية_مشكلة_عائلية

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ٥


دعاء : نتكلم في ايه ؟

ادهم : اي حاجة .

دعاء : موافقة ، المهم انك تفضل عند ثقتي وثقة مروان فيك .

ادهم : اطمني .

دعاء : هروح اعمل قهوة ليا وارجع .

عادت دعاء ومعها قهوتها وجلست ...

دعاء : انا قعدت اهو ، هنتكلم في ايه ؟

ادهم : قوليلي بقي ايه سبب خلافاتك انتي ومروان علشان تطلقوا تلات مرات في وقت قصير كده ؟

دعاء : الصراحة مروان طيب بس متسرع اوي في كل حاجة في حياته ودايما بياخد قرارات غلط وانا عكس كده بالظبط ........


استمر كلامهما اكثر من ساعة !!! ابتسم ادهم وقال : لكن بردو واضح من كلامك انك بتحبيه .

دعاء : اكيد بحبه احنا بينا سنتين خطوبة واربع سنين جواز .

للكاتب عادل عبد الله 

ادهم : وانا لولا ان مروان بعتبره زي اخويا مكنتش اوافق ابدا علي الوضع ده .

دعاء " باحراج " : طيب انا هدخل اوضتي انام علشان تكون علي راحتك .


دخلت دعاء غرفتها فوجدت عدة اتصالات ورسائل من مروان !! 

ثم جائها اتصال جديد منه ...

مروان : كنتي فين يا دعاء ؟؟

دعاء : كنت في الحمام .

مروان : كل ده ؟؟ انا اتصلت بيكي كتير !!

دعاء : نعم ؟ عايز ايه ؟؟

مروان : قوليلي الاول كنتي فين ؟ وبتعملي ايه ؟؟

دعاء : انا مش فاضية لوجع الدماغ بتاعك هقفل وانام .

مروان : استني يا حبببتي .

دعاء : اخلص يا مروان انا بجد عايزة انام .

مروان : هتنامي بدري كده ؟؟

دعاء : لو مش عايزني انام دلوقتي ممكن اخرج اقعد بره مع ادهم عادي .

مروان : لأ طبعا انتي اتجننتي !! اوعي تعملي كده .

دعاء : ما انا دلوقتي محبو.سة في اوضتي قدامي حاجة من اتنين ، اما اخرج اقعد بره او انام .

مروان : يبقي تنامي احسن يا حبيبتي .

دعاء : طيب بعد اذنك بقي اقفل ومتتصلش تاني .


في الغرفة الاخري

يجلس ادهم ثم يأتيه اتصال من داليا ...

داليا : عامل ايه يا حبيبي وحشتني اوي .

ادهم : وانتي كمان يا حبيبتي .

داليا : اتغديت ولا لسه ؟

ادهم : اتغديت .

داليا : وبتعمل ايه دلوقتي ؟

قاعد بلعب علي الموبايل .

داليا : يعني مشوفتش دعاء خالص ؟

ادهم : شوفتها لما جيت و حضرت لي الاكل ودخلت اوضتها .

داليا : وكانت لابسه ايه ؟

ادهم " بتعجب " : مأخدتش بالي .

داليا : معقول !!! كده انت بتكدب عليا .

ادهم : صدقيني مأخدتش بالي ، تقريبا كانت لابسه عباية وحجاب .

داليا : منك لله يا مروان .

ادهم : ليه عمل ايه تاني ؟

داليا : هو السبب في اللي احنا فيه ده .

ادهم : هانت يا حبيبتي .

داليا : انا نفسي انام واصحي يكون الموضوع ده انتهي .

ادهم : وانا كمان ، معلش هقفل معاكي مروان بيتصل .

داليا : لما تخلص مكالمته اتصل بيا نتكلم شوية .

ادهم : مش هينفع ، انا تعبان جدا وعايز انام .

داليا : تعبان من ايه ؟

ادهم " يضحك " : من ليلة البارح .

داليا " تضحك " : ماشي يا حبيبي ، بس اوعي تلعب بديلك .

ادهم " يضحك " : متخافيش يا حبيبتي ، سلام بقي علشان مروان اتصل عليا تاني .

داليا : باي يا حبيبي .

ثم يرد علي اتصال مروان ...

ادهم : معلش يا مروان ، داليا كانت معايا علي التليفون .

مروان : كل ده ؟ انا اتصلت مرتين !!

ادهم : لو مش مصدقني كلم داليا واتأكد منها .

مروان : عيب عليك يا ادهوم مصدقك طبعا ، قولي بقي اخبارك ايه ؟

ادهم : تمام .

مروان : انت فين دلوقتي ؟

ادهم : في البيت .

مروان : فين في البيت يعني ؟ دعاء جنبك ؟

ادهم : لأ دعاء دخلت اوضتها وانا في الاوضة التانية .

مروان : احنا علي اتفاقنا يا ادهوم اوعي تخل به !!

ادهم : اطمن يا مروان .

مروان : انا مطمن علشان بثق فيك لكن حبيت أكد عليك .

ادهم : متقلقش يا مروان .

ينهي ادهم مكالمته ثم يخلد الي النوم بعد ليلة ويوم مرهقين .


في اليوم التالي

اثناء العمل 

وليد : عملت ايه البارح ؟

ادهم : في ايه ؟؟

وليد : مع العروسة الجديدة .

ادهم : يا بني قولتلك جوازنا حبر علي ورق ، جواز صوري .

وليد : يعني معملتش حاجة !!

ادهم : ايوه طبعا ، ما انا قولتلك اني مقدرش اخون داليا ولا اخون ثقة اخوها مروان فيا .

وليد : والنعمة انت ما فاهم حاجة .

ادهم : طيب فهمني انت .

وليد : يا بني جوازك من دعاء دي بالشكل ده باطل وحرام كمان لو رجعت لطليقها و انت كمان متحمل جزء من الحرماتية دي .

ادهم : انا ؟!!!! وانا مالي ؟؟

وليد : ما انت كده اللي ساعدتهم علي اللي بيعملوه ده .

ينظر له ادهم في صمت !!

وليد : متبصليش كده ، لو مش مصدقني اسأل اي شيخ او حد يكون فاهم كويس هيقولك نفس كلامي .


في المساء 

في منزل داليا

يعود ادهم الي المنزل وتستقبله داليا بملابس جديدة مثيرة وحينما يراها يبتسم و يحت.ضتنها ويقول في خاطره " يا ريتني كنت اتجوزت كده من زمان " ثم يقول لها : وحشتيني اوي .

داليا : انت اكتر يا حبيبي ، تعرف انك في الايام اللي بتبات فيها بره البيت بحس فعلا اني محتاجالك جنبي .

ادهم " يضحك " : من امتي يا داليا ؟ ده انتي كنتي احيانا بتسبيني قاعد لوحدي وتقعدي تلعبي في الموبايل !!!

داليا : علشان كنت مطمنة انك جنبي وقدام عينيا .

ادهم : يعني لو سافرت اشتغل بره مثلا هتعملي ايه ؟؟

داليا : لا يا حبيبي مقدرش ابعد عنك ، رجلي علي رجلك .

ادهم : طيب يلا يا حبيبتي جهزي الاكل علي ما اخد شاور .

داليا : طيب ما تيجي اقولك كلمة الاول ؟

ادهم " يضحك " : لا يا حبيبتي لو بدأنا من دلوقتي يبقي مفيش اكل ولا شاور .

داليا : زي ما تحب يا حبيبي .

بعد الطعام ...

يرتدي ادهم ملابس الخروج !!!

داليا : ايه ده يا حبيبي !!! رايح فين ؟؟

ادهم : هنزل ازور واحد صحبي مريض .

داليا : ولازم تزوره النهاردة ؟؟

ادهم : معلش مش هتأخر نص ساعة بالكتير وارجع .

داليا : خليها بكره وخليك معايا النهاردة .

ادهم : يا حبيبتي هي نص ساعة وارجع .

داليا : لو اتأخرت عن نص ساعة هزعل يا ادهم .

ادهم : لا يا حبيبتي وانا مقدرش علي زعلك ، نص ساعة بالظبط وارجعلك .


غادر ادهم المنزل متوجها الي المسجد ودخل صلي العشاء وبعد اداء الصلاة انتظر حتي انصرف اغلب المصليين ثم اقترب من امام المسجد و قال له : بعد اذنك يا فضيلة الشيخ عندي مشكلة وعايز رأي فضيلتك فيها .

الامام : اتفضل .

ثم يسرد له ادهم الموضوع من اوله حتي تلك اللحظة ....

ادهم : المشكلة دلوقتي ان ليا واحد صحبي بيقولي ان لو انا طلقتها بالوضع ده و هي رجعت لطليقها رجوعهم لبعض حرام و ان انا هكون شريكهم في الحرام ده !!

الامام : كلام صحيح .

ادهم : صحيح !!! يعني انا هكون شريكهم في الذنب ده ؟؟

الامام : ياريت ذنب واحد ، ده حياتهم كلها بعد كده هتكون غلط في غلط ، هتكون والعياذ بالله زنا .

ادهم : اعوذ بالله ، طيب والعمل يا فضيلة الشيخ ؟؟

الامام : انت اخطأت حين قبلت بذلك الوضع المخزي .

ادهم : انا قبلت علشان اخو مراتي وقالي مش بثق في حد غيرك ، حبيت اقدم خدمة له ولمراته مش اكتر .

الامام : اولا التمثلية اللي بتعملوها دي ممكن تكون قدام الناس ، انما قدام ربنا لا تجوز .

ادهم : طيب انا عايز اخرج من الموضوع ده دلوقتي ومش عارف اتصرف ازاي ، ساعدني ودلني علي الصح يا شيخ .

الامام : قدامك حل واحد يا استاذ .

ادهم : اتفضل قول يا شيخ .

الامام : انك تعاشر زوجتك معاشرة الازواج وفي تلك الحالة يجوز لها شرعا الزواج من طليقها اذا تم بينكما الطلاق .

ادهم : صعب اوي اعمل كده .

الامام : وما الصعوبة في ذلك ؟ ألست برجلا وتستطيع معاشرة النساء ؟؟

ادهم : ايوه طبعا ، لكن مش ده قصدي .

الامام : اذن فماذا تقصد ؟

ادهم : اقصد اني اولا بحب مراتي ثانيا حتي لو انا فكرت في كده فيه حواجز  بيني وبينها ، صعب اوي !!!

الامام : لا صعوبة في ذلك فهي زوجتك وانت زوجها ولك منها ما للزوج من زوجته كزوجتك الاولي تماما .

ادهم : مفيش حل تاني ؟؟

الامام : هذا هو الحل الوحيد حتي تخرج نفسك من شبهة ذلك التواطؤ والتحايل علي الشرع .


عاد ادهم شارد الذهن يفكر في كلام ذلك الشيخ وهو يفكر في كيفية الخروج من ذلك المأزق الذي وضع نفسه فيه !!

داليا : مالك يا ادهم ؟؟

ادهم : لا يا حبيبتي مفيش حاجة .

داليا : لأ فيه !! انت خارج بتضحك راجع مكشر وزعلان !!!

ادهم : اصل لما زورت صاحبي شوفته عيان اوي فزعلت عليه .

داليا : ربنا يشفيه ويشفي الجميع ، متزعلش نفسك زادعيله احسن .

ادهم : ربنا يفك كربه .

داليا : قول ربنا يشفيه .

ادهم : ايوه صح ، ربنا يشفيه .

داليا : يلا يا حبيبي ندخل اوضتنا .


في اليوم التالي

يظل ادهم شاردا يفكر طول اليوم في كلام صديقه وليد وفي كلام امام المسجد ومن قبلهم كلام المأذون !!!

ويفكر اذا ما قام بذلك فهل سيعد ذلك خيانة لزوجته ولثقة اخيها فيه ام انه واجب شرعي حتي يصبح زواجه منها صحيحا ويبعد عن شبهة التحايل علي الشرع ؟!!!


وما يشغله ايضا هل ستوافقه دعاء ام ستعترض ؟؟ وماذا لو اعترضت واخبرت مروان وبالتالي داليا !!! بالتأكيد ستكون نهاية علاقته بداليا !!!

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع