القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شيطان امرأة الفصل الخامس 5الاخير بقلم ناهد خالد (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 

رواية شيطان امرأة الفصل الخامس 5الاخير بقلم ناهد خالد (حصريه في مدونة قصر الروايات)







رواية شيطان امرأة الفصل الخامس 5الاخير بقلم ناهد خالد (حصريه في مدونة قصر الروايات)



الجزء الأخير..


يعني انتي وقعتي نفسك؟ انتي موتي ابنك بايدك عشان توقعي بيني وبين زياد؟!!


وهنا اتحولت ملامحها للغضب وقالت:


اه... عشان فكرت لما ابنه يموت بسببك هيطلقك وتغوري من حياتنا, لكن هو طلع خايب ومخدش معاكي رد فعل, يعني ابني راح على الفاضي, وبسببك .. لكن صدقيني مش ههدى ولا هتبرد ناري غير لما اطلعك من البيت ده. 


وهنا دخل زياد وهو بيقول:


مش هتلحقي, لانك هتطلعي قبلها.


اتسعت عينيها بصدمة ووقفت وهي بتبصلهم وكمان بعد دخول ماجده وميرفت من الباب المفتوح, مش مستوعبه ايه اللي بيحصل, فابتسمت نيرة وقالت:


ربنا مبيرضاش بالظلم, وانتي ظلمتيني وجيتي تخربي بيتي بيتك هو اللي اتخرب.


انتي ام انتي؟ بتقتلي ابنك بايدك عشان وسوسة شيطان, تعملي كده في ابنك عشان تخربي على ضرتك. 


قالتها ماجده وهي بتبصلها باشمئزاز, وقالت ميرفت:


لا يا ماما مش وسوسة شيطان, دي هي نفسها الشيطان... اللي تعمل كده في ابنها متبقاش من وسوسة شيطان تبقى من نفسها المريضة.


وبدون أي فتح في الموضوع قال زياد:


لمي هدومك ومعاكي لبليل تطلبي حد من اهلك ييجي ياخدك.. انتي طالق. 


وقعت على الكرسي وراها ووشها شاحب وعينها متحجرة وهي بتبص لنيرة اللي باين عليها الهدوء.. نيرة كسبت وهي خسرت, نيرة انتصرت رغم انها معملتش أي حاجه وهي اللي بغبائها حفرت الحفرة اللي وقعت هي فيها ... 


******* 

بعد يومين... 

مسك ايدها وهو قاعد قصادها في شقتهم وقال:


اوعديني متفتحيش معايا موضوع الجواز تاني, ده حتى لو انا اللي طلبت اقفي في وشي وعارضيني. 


ابتسمت وهي بتقول برضا:


اوعدك.. هنرضى باللي ربنا كتبهولنا وهنكون احنا السند والدعم لبعض مش محتاجين تالت.. 


وايه رايك لو جبنا تالت؟ 


بصتله بعدم فهم وقالت:


يعني ايه مش فاهمه؟ 


ابتسملها وقال:


بفكر نجيب طفلة نربيها واهو تونسنا ونعيش معاها كل المشاعر الأبوية اللي عوزانها وفي نفس الوقت ناخد ثواب تربيتها ويكون في ميزان حسناتنا. 


دمعت عينيها بشدة وقالت بابتسامة واسعة:


موافقة...موافقة طبعًا. 


وقد كان بعد شهرين اخدوا بنت جميلة من دار ايتام ودخولها لحياتهم غيرها تماما وخلى فيها روح حتى ماجدة تقبلت الوضع واتمنت لابنها السعادة. 


وفي النهاية يا سادة مش كل القصص بتنتهي باللي بنتمناه, عشان كده مشكلة نيرة في الخلفة متحلتش ودي إرادة ربنا لها زي ناس كتير جدا.. "ويجعل من يشاء عقيما" ومش دايما الراجل بيتخلى عن الست مادام العيب مش منه, في رجاله أصيلة وبتقدر تتأقلم مع الوضع, وبتخسر الابن مقابل الزوجة الصالحة.. 

ومش دايما الزوجة الثانية بتخطف الراجل من مراته الأولى وبتكون هي النغشة اللذيذه اللي بتعيد شبابه.. كتير بيعرفوا قيمة زوجاتهم بعد ما يجربوا جوازة تانية فاشلة.. 


انتهت ... 

لمتابعة  الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع