القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مشكلة عائلية الفصل السادس 6 للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)

 

رواية مشكلة عائلية الفصل السادس 6  للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)





رواية مشكلة عائلية الفصل السادس 6  للكاتب عادل عبد الله (حصريه في مدونة قصر الروايات)



#رواية_مشكلة_عائلية

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ٦


ظل ادهم يفكر حتي وصل الي منزل دعاء .

ادهم : مساء الخير .

دعاء : مساء النور ، اتفضل .

بعد دخول ادهم لاحظت دعاء عليه الشرود والحيرة !!

دخلت دعاء تعد الطعام بينما كانت قلقه من مظهر ادهم المرتبك والحائر !!!

عادت دعاء بالطعام ووضعته علي المائدة وهي تختلس النظر لأدهم لتراقبه  .

للكاتب عادل عبد الله

ادهم : معلش شيلي الاكل انا مش هاكل دلوقتي .

دعاء : طيب اسيبلك الاكل هنا ، ولما تحب تاكل كل براحتك .

ادهم : لا لا ، بعد اذنك شيلي الاكل وتعالي عايز اتكلم معاكي في موضوع .


ذهبت دعاء بالطعام وعادت بينما كانت ترتجف داخليا خوفا وقلقا .

دعاء : نعم ، اللهم اجعله خير .

ادهم : انتي ايه رأيك في اللي احنا بنعمله ده ؟؟

دعاء " بقلق " : احنا عملنا ايه ؟؟

ادهم : الجوازة الغريبة والتمثلية العجيبة دي !! عجباكي ؟؟

دعاء : منه لله مروان هو اللي عمل فينا كده .

ادهم : انا عايز اعرف رأيك انتي .

دعاء : انا واحدة بيتها اتهد ولما مروان قالي اي حل علشان ارجع بيتي تاني  وافقت عليه .

ادهم : وانتي تعرفي ان حيلة جواز المحلل غلط وحرام شرعا خاصة بالطريقة دي ؟؟

دعاء : تقصد ايه بالطريقة دي ؟؟

ادهم : يعني بجواز صوري بدون د.خلة .

دعاء : انت عايز ايه بالظبط ؟؟

ادهم : انا سألت و اتأكدت ان جوازنا بالشكل ده لو طلقتك و رجعتي لمروان هتعيشي معاه في الحرام .

دعاء : في الحرااام !! انا معرفش ، انا سمعت كده ، لكن معرفش .

ادهم : انا بقي سألت وعرفت .

دعاء : ولما انت عارف كده وافقت ليه ؟

ادهم : مكنتش اعرف لكن عرفت واتأكدت اني هكون مشترك معاكم في الحرمانية .

دعاء : ودلوقتي عرفت واتأكدت ؟

ادهم : ايوه .

دعاء : والمطلوب ؟؟؟

ادهم : انا لحد دلوقتي حيران مش عارف اعمل ايه ؟؟

دعاء : علي العموم انا كمان مش عارفة ، كلم مروان و لو لقيتوا حل قولولي .

ثم يدق جرس هاتف ادهم ...

ادهم : ايوه يا مروان .

مروان : ازيك يا ادهم ؟ اخبارك ايه ؟ طمني عليك .

ادهم : كنت عايز اتكلم معاك في موضوع مهم .

مروان : فيه ايه يا ادهم ؟ قلقتني !!

ادهم : مش هينفع في التليفون عايزين نقعد نتكلم .

مروان : نتكلم في ايه طيب فهمني ؟

ادهم : انا مش عايز اكمل في التمثلية دي .

مروان : تمثلية ايه ؟ 

ادهم : جوازي من دعاء .

مروان : ليه يا ادهم ؟ ده انا قولتلك دي خدمة وهتعملهالي ومش هنسهالك طول العمر !!

ادهم : شوف حد غيري ؟

مروان : ليه يا ادهم ؟ ايه اللي حصل ؟

ادهم : بصراحة انا سألت تاني واتأكدت ان التمثلية دي حرام ، ونصيحة ليك يا مروان بلاش منها التمثلية دي لأن حياتك مع دعاء لو رجعتلها هتبقي حرام في حرام .

مروان : ايه اللي بتقوله ده يا ادهم ؟ لما تكون انت سبب ان اتنين بيحبوا بعض يرجعوا لبعض يبقي حرام ؟!! اطمن يا ادهم ما دام نيتنا خير ربنا هيسامحنا .

ادهم : معلش يا مروان شوف حد غيري .

مروان : بعد ايه يا ادهم ؟ بعد ما كتبت كتابك عليها خلاص !!

ادهم : انا هطلقها وشوف حد تاني يا مروان .

مروان : طيب اصبر اسبوعين ثلاثة علشان خاطري  .

ادهم : وبعد الاسبوعين ؟

مروان : بعد الاسبوعين ابقي طلقها .


في غرفة دعاء

تجلس دعاء تفكر في كلام ادهم وتتذكر كلام والدتها ثم تفتح الشات وتسأل احدي صديقاتها .

تنتهي المحادثة بينها وبين صديقتها بجملة " مفيش قدامك الا حل من الاتنين اما تحصل بينك وبينه معاشرة او تنسي انك ترجعي لطليقك تاني وتشوفي حياتك بعيد عنه " !!!

تستشعر دعاء حجم الكا.رثة التي تعيشها الان والتي لا تجد لها مخرج !!!


في الغرفة الاخري

يجلس ادهم علي فراشه يفكر حتي يغلبه النعاس .

" يشعر بباب غرفته يفتح ببطئ فيستدير ليري دعاء وقد دخلت من الباب وهي في كامل زينتها وحليها !!! يتعجب ادهم ليجدها تقول له : انا مراتك علي سنة الله ورسوله ولازم النهاردة نكون مع بعض علشان اقدر ارجع لمروان تاني ، فيقول لها لكن مروان لو عرف هيزعل وهتبقي مصيبة وكمان داليا انا مقدرش ... ، فتقول له مين هيقولهم ، ده هيبقي سر بينا احنا الاتنين ، واحنا مش هنعمل حاجة غلط ،  يمد ادهم يده اليها لتمسك به فيجذبها نحوه لتكون ملقاه علي الفراش في اقل من الثانية ، يقربها اليه ادهم ويقترب من شفاهها " ليستيقظ من حلمه !!!

يعتدل ادهم لينظر في الساعة ليجدها الرابعة فجرا !!! 

يجلس ادهم ويولع سيجارته ويفكر قليلا ثم يطفأها وينهض خارجا من الغرفة ليذهب ويقف امام غرفة دعاء !!

يتردد قليلا ثم يدق بابها برفق " وكأنه خائفا من ان تسمعه " !!!

ينتظر دقيقة ثم يعود الي فراشة مرة اخري حتي يسمع اذان الفجر فيطفئ نور الغرفة و ينام .


في الصباح 

يستيقظ ادهم ويخرج من غرفته ليجد دعاء تعد الفطور علي المائدة ...

ادهم : صباح الخير .

دعاء : صباح النور .

ادهم : معلش هاخد شاور قبل ما انزل .

دعاء : ولا يهمك ، خد راحتك .

يخرج ادهم بعد دقائق ويقول : ياريت تشوفي شنطة علشان اخد هدومي دي تتغسل في البيت .

دعاء : لا سيبها انا هغسلها .

ادهم : مش عايز اتعبك .

دعاء : لا ابدا مفيش حاجة .

يجلس يتناول الفطور ...

ادهم : مش هتيجي تفطري معايا ؟

دعاء : انا مش بفطر دلوقتي ، كنت عايزة اسألك علي حاجة .

ادهم : اتفضلي .

دعاء : انت خبطت علي اوضتي بالليل ؟

يرتبك ادهم قليلا ثم يبتسم : لأ .

دعاء " بتعجب " : يمكن بيتهيألي .


بعد انصراف ادهم تجلس دعاء تتذكر سماعها لدقته علي بابها ليلا وانزعاجها وخو.فها الشديد .

هي شبه متأكدة من كذبه ولكن !!!

ولكن مادام أجترأ علي الذهاب اليها وطرق باب غرفتها ليلا أذن فسوف تزداد جرأته تلك بمرور الوقت !!!


يذهب ادهم الي عمله ليجد صديقه وليد ...

ادهم : ايه يا ليده مجتش ليه البارح ؟؟

وليد : كنت تعبان شوية .

ادهم : علفكرة انت كان عندك حق .

وليد : سألت حد تاني ؟

ادهم : ايوه سألت شيخ المسجد وقالي نفس كلامك .

وليد : وناوي تعمل ايه ؟

ادهم : انا كلمتها وكلمت ...

وليد " مقاطعا " : قولتلها انك لازم تنام ...

ادهم : لا يا اخي مش كده ، انا قولتلها ان جوازنا بالشكل ده لو اتطلقنا بعده مينفش ترجع لمروان .

وليد : وقالتلك ايه ؟؟

ادهم : قالتلي اشوف حل انا ومروان .

وليد : وبعدين ؟

ادهم : كلمت مروان وفهمته اللي انا عرفته .

وليد : وقولتله انك لازم ....

ادهم : لأ ، قولتله ان الجواز الصوري بالشكل ده لو طلفتها مينفعش ترجعله .

وليد : وقالك ايه ؟ 

ادهم : حاول يتهرب ويبرر والكلام اللي انت فاهمه ده ، وقولتله اني مش هشترك معاهم في اللي بيعملوه ده ولازم اطلقها .

وليد : وبعدين ؟

ادهم : قالي اصبر اسبوعين تلاته وبعدها اطلقها .

وليد : وانت ناوي تعمل ايه يا ادهم ؟

ادهم : لسه مش علرف ، بس البارح حلمت بيها وقومت وكنت هروحلها .

وليد : أوبااا بقي ، ايوه يا زميلي وبعدين ؟؟

ادهم : روحت فعلا و خبطت علي اوضتها مفتحتش فرجعت ونمت .

وليد : يا خيبتك .

ادهم : بطل يا بني ، انت عامل زي الشيطا.ن اللي بيوسوس لي .

وليد : ربنا يسامحك ، يعني انا غلطان اني بدلك علي الصح علشان متشلش ذنب ؟؟؟!!


ادهم : والله انا مقتنع وكنت عايز اخرج من الموضوع كله لكن هو مش مديني الفرصة .

وليد : يبقي تعمل اللي حلمت به بالليل علشان يكون ضميرك مرتاح .

ادهم : انا خايف ليكون اللي بفكر فيه ده خيانة واخسر داليا مراتي واخوها اللي وثق فيا .

وليد : انت في موقف صعب وانا قولتلك افضل واصح الحلول .


في منزل اهل دعاء

دعاء : صباح الخير يا ماما .

الام : صباح الفل يا قلب ماما .

دعاء : فطرتي ولا لسه ؟

الام : مستنياكي ، عارفة انك جاية النهاردة قولت استناكي .

دعاء : طيب يلا بقي علشان جعانة اوي .

بعد الفطور تجلس دعاء ووالدتها يحتسون الشاي .

الام : طمنيني عليكي ، عاملة ايه ؟ و اللي اسمه ادهم ده عامل ايه معاكي ؟

دعاء : انا كويسة وادهم ابن حلال مشوفتش منه حاجة وحشة لحد دلوقتي .

الام : والله يا بنتي انا مش مصدقة ان واحد يكون في مكانه ويكون بالاخلاق دي !! اي راجل لو مكانه كان من اول ليلة كنتي بقيتي مراته شرعي .

دعاء : هو انسان محترم و عنده اخلاق ، ده غير انه بيحب داليا مراته جدا .

الام : وده ماله ومال الاخلاق وحبه لمراته ؟ ده جواز علي سنة الله ورسوله ولا فيه حاجة ضد الاخلاق ولا فيه خيانة .

دعاء : قوليلي يا ماما .

الام : نعم يا عين امك .

دعاء : هو لو بقيت مرات ادهم شرعي ده مفيش فيه خيانة لمروان ؟؟؟

الام : خيانة ازاي ؟ ده هو بنفسه اللي مجوزك له !!

دعاء : ايوه لكن جوازنا كان بشرط ان ادهم ميلمسنيش .

الام : اهو هو الشرط ده اللي يبطل جوازكم من الاساس ، الصراحة يا بنتي انا مش عايزاكي ترجعي لمروان تاني ، ولو مصممة ترجعيله يبقي لازم جوازك من ادهم يبقي شرعي علشان لما تطلقي منه ترجعي لز.فت مروان تاني ، هو ده اللي اعرفه واللي ضميري بيقولي انه صح .

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع