القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بائعة الخضار الفصل السادس 6 بقلم محمد طه حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية بائعة الخضار الفصل السادس 6 بقلم محمد طه حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية بائعة الخضار الفصل السادس 6 بقلم محمد طه حصريه في مدونة قصر الروايات 



البارت 6


#بائعة_الخضار 


_الهام بإستعجال وخوف..لأ..قصدي يعني المهم دلوقتي نطلع مازن من المستشفى.. وبعدين نبقى نشوف موضوع البطايق ده.. لأنه هياخد وقت 


_نسمه في سرها.. لتاني مره وشك يتغير يا الهام.. لتاني مره أحس إنك مخبيه حاجه وبتداري عليها (وتعلي صوتها) عندك حق.. المهم دلوقتي نطلع مازن من المستشفى ونطمن عليه.. بس أعملي حسابك إنتي هتيجي تباتي معايا الليله.. عشان فيه حاجه جايباها وعايزه أديهالك 


_الهام بإستفسار.. حاجه إيه دي يا نسمه 


_نسمه.. كلابش بلاستيك.. عشان بعد كده لما تنامي تكلبشي مازن ف إيدك عشان ما يبعدش عنك ويضيع منك تاني 


_الهام بإبتسامه خفيفه.. تصدقي فكره حلوه أوي يا بت يا نسمه.. الله ينور عليكي..إنتي مع إنك لسه صغيره بس عقلك سابق سنك 


_وبدأت أقلق من نسمه وأحرص منها خصوصا إن نظراتها ليا بتأكد إنها شاكه فيا وإني مخبيه عليها حاجه بس أنا مضطره أجاريها لحد ما أطلع أخويا من المستشفى وبعدين آخده ونروح مكان ما حدش يعرفنا فيه.. سامحيني يا نسمه أنا عارفه إنك وقفتي معايا وساعدتيني كتير بس خلاص دورك معانا خلص 


_نسمه.. بقولك إيه يا الهام.. هوا إنتي ما أتجوزتيش ليه لحد دلوقتي 

بقلم...محمد طه عبد المجيد 

_الهام بتنهيده.. أنا خلاص أتجوزت أخويا وراضيه ومبسوطه.. وبعدين مين اللي هيرضى يتجوزني ويشيل حمل أخويا 


_نسمه.. وهوا مازن الملاك دا حمل..دا يا ريت الناس كلها تبقى زي مازن.. ولا إنتي هتتحججي بمازن 


_الهام.. على فكره أنا أتقدملي عواجيز كتير بس أنا اللي كنت برفض 


_نسمه بهزار.. وترفضي ليه يا خايبه..دا كان زمانك دلوقتي مليونيره.. هتتجوزيه عجوز.. هيا سنه وهيفلسع(يمو،ت)وتورثي وهتشوفي غيره وهكذا 


_الهام بتريقه.. تصدقي فكره إقتصاديه ومشروع ناجح مليون في الميه(وتتكلم بجديه) أسكتي يا نسمه عشان إنتي لسه صغيره ومش فاهمه حاجه.. اللي زي دول مستحيل تعرفي تطلعي من وراهم بجنيه.. دول بيبقوا عايزين يكتبوا ورقتين عرفي وشهر أو أتنين يستمتعوا وياخدوا مزاجهم وبعدين يقطعوا الورقتين ويرموكي في الشارع.. وبعدين يشوفوا غيرك ويعملوا معاها نفس الحوار وهكذا.. أنا بقي عايزاكي تسيبك من الكلام ده كله وتفكري معايا هنطلع مازن بكره إزاي من المستشفى.. وإحنا لا معانا لا ورق ولا بطاقه.. دا أنا حتى مش معايا تليفون كان يبقى عليه صوره ليا أنا وهوا نوريهالهم 


_نسمه.. طيب ما إنتي حليتيها أهو..أنا تليفوني ما فيش عليه أي حاجه غير صور ليا أنا ومازن.. وبكره إن شاءالله وإحنا رايحين هناخد معانا أتنين تلاته شباب جدعان يشهدوا إن مازن أخوكي وإن شاء الله مش هنرجع إلا وهوا معانا 


_فيلا الصباغ 


(رضوان بيحضر شنطته عشان مسافر) 


_ميرفت بإستغراب.. هوا أنته بتعمل إيه..هوا أنته مسافر 


_رضوان.. أيوه مسافر 


_ميرفت.. وجابر 


_رضوان بغضب.. ماله زفت.. أسيب شغلي ومصالحي وأنزل الف عليه في الشوارع.. أنا كلفت ناس يدوروا عليه ولما حد يوصل لحاجه هيبلغوني (ويقرب منها ويحذرها) موضوع جابر ده.. أنا مش عايزك تتكلمي فيه تاني.. لأني بدور عليه وأنا متأكد إنه مش هيفيدنا بحاجه 


_ميرفت وعنيها تلمع بالدموع.. أنا فيه سؤال عندي عايزاك تجاوبني عليه 


_رضوان.. سؤال إيه 

بقلم...محمد طه عبد المجيد 

_ميرفت.. أنته ليه مش عايز تصدق إن إبني عايش وليه لما جابر أختفى فجأه ما حاولتش إنك تدور عليه أو تعرف حتى سبب اختفائه 


(رضوان يقعد ويطلع سيجاره ويولعها ويتكلم بهدوء) 


_رضوان..مش عايز أصدق إنه عايش عشان عيني شافته وهو مي،ت.. وإيديا شالته ودفنته.. إبني ما،ت وأنا متأكد إنه ما،ت.. أما بالنسبه لجابر الطيب فأنا اللي أمرته إنه يختفي.. (وياخد آخر نفس من السيجاره ويطفيها) ها فيه عندك أي اسئله تاني 


_ميرفت بدموع وحرقه.. ليه أمرته يختفي 


_رضوان وهوا بياخد شنطه السفر وخارج.. عشان كنت ناوي أقت،له 


_ميرفت بدموع بعد ما رضوان خرج.. يا ريتك كنت قت،لته.. إنما أنته سبته يمشي وقت،لتني أنا..أنا اللي بمو،ت كل يوم من حرقه قلبي على إبني..بس ورب الكعبه كل اللي اتسبب في حرماني من إبني ليدفع التمن.. وأنته يا جابر لو ف سابع أرض هجيبك 

(وتفتح تليفونها وتتصل بأخوها) 


_ميرفت.. أيوه يا منذر.. تعالالي الفيلا حالا عشان عايزاك في مسأله حياه أو مو،ت 


_عند الهام 


_نسمه.. إيه يا الهام اللي مصحيكي بدري كده 


_الهام.. أنا أصلا ما نمتش.. وما صدقت إن النهار يطلع عشان أروح لمازن 


_نسمه.. ميعاد الزياره الساعه 3:00 العصر.. وبعدين إنتي ناسيه إن فيه ناس هناخدهم معانا عشان يشهدوا إن مازن أخوكي..عايزه نقعدهم قدام المستشفى من دلوقتي لحد العصر.. إحنا هنفطر وبعدين هعمل لمازن البطاطس المهروسه اللي بيحبها عشان ناخدهاله معانا.. وبعدين ننزل الشارع نشوف مين اللي هييجي معانا 


_الهام.. والله يا نسمه مع إنك لسه صغيره.. بس إنتي أجدع حد أنا قابلته ف حياتي 


_نسمه تتصنع الزعل.. بس ما تقوليش صغيره 

بقلم...محمد طه عبد المجيد 

_الهام بابتسامه.. حاضر.. إنتي أجدع طفله قابلتها ف حياتي 


_في المستشفى (مكتب المدير) 


_المدير.. عم جميل البواب حكالي اللي حصل إمبارح وقالي إنك أخت حاله موجوده عندنا 


_الهام تاخد تليفون نسمه وتطلع صوره مازن وتوريها للمدير والمدير يأكدلها إن هوا فعلا اللي موجود عندهم 


_الهام.. حضرتك دا يبقى إسمه مازن.. وأنا أخته وعايزه أستلمه 


_المدير..إسم حضرتك إيه 


_الهام..إسمي الهام 


_المدير..الهام إيه 


_الهام بتردد وقلق..الهام جابر عبد الحميد الطيب.......


_ويتبع...........

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع