القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أزهار الفصل السابع 7بقلم نرمين قدري حصريه في مدونة قصر الروايات

رواية أزهار الفصل السابع 7بقلم نرمين قدري حصريه في مدونة قصر الروايات 







رواية أزهار الفصل السابع 7بقلم نرمين قدري حصريه في مدونة قصر الروايات 



الفصل السابع

اتفجاءه لارا بطريقة ماجد في الدفاع عنها فالتفتت له وقالت بغضب :

-في ايه يا ماجد مالك انا قلت ايه غلط انت مش شايف البس بتاعها انت عارف الماركة اللي هي لبسها دي بكام 

قال ماجد مندفعا دون تفكير :

ا-ه عارف علشان انا اللي شريهم 

اتفاجئت ازهار بكلامة و فتحت عيناها بدهشة 

قالت لارا باستغراب:

-وانت تجبلها طقم غالي قوي كده ليه

ظفر ماجد انفاسة وقال بملل:

انا مشترتش حاجة يا لار ده لبس من دولاب المرحومة مامت رقيه مكنش عندها حاجة تلبسها عطتها الطقم ده لحد متجيب لنفسها حاجة تلبسها و الهدوم كده ولا كده مركونه بقالها سنين ثوابها احسن من ركنها ولا انتي ايه رايك

نرمين قدري 

لارا بتهكم :

-هو في رأي بعد رأيك برضوا يا ميجو ونظرت لازهار نظرة أخيرة وتركتها و مشت 

حاولت ازهار تبرير الموقف ولكنه لم يعطيها فرصة وقال بأسلوب أمر :

-المطبخ عندك هنا اتفضلي يلا شوفي المطلوب ايه و اعمليه علشان العملاء علي وصول و شغلك هيكون كتير 

خفضت ازهار عينيها وذهبت دون أن تتكلم 

دخلت المطبخ وعقلها شارد مما فعله. ماجد ولكنها لم تجد تفسير أو اجابه علي سؤالها 

التفتت حولها وبدأت تستكشف المكان شغلت ماكينة القهوة و بدأت تعد بعض الفطائر والمعجنات الخفيفة ورائحتها ملأت المكان

بدأ الموظفين يتوافدوا عليها ليستكشفوا ما سبب الرائحة الذكية وبدأت أزهار تتعرف عليهم وكان اظرفهم لؤي كسب صداقتها من أول كلمة وهي استطلعت خفة دمه و روحة المرحة قالت له بمرح:

اكيد انت الي كتبت الاعلان صح 

ضحك لؤي وقال:

تدفعي كام وانا اقولك و كمان أعرفك علي شخصية كل واحد في مكتب هنا 

ضحكت ازهار بطريقة طفوليه وقالت بمكر :

-ايه رايك في مج قهوة امريكاني كبير و فطرتين من دول 

شهق لؤي وقال:

-لا إذا كان كده ده انا اجبلك تاريخ أجدادهم كمان مش شخصيتهم بس دانا ميت هنا مش طالع من المطبخ ايوا كده اول مرة ماجد يحسسني أنه بيفهم ده كان منشفها علينا قوي 

وفجأة انتفض من مكانه علي صوت ماجد وهو يقول له :

-لا وهوريك كمان أن بعرف اضرب مش بفهم بس 

التفت له لؤي وكان الأمر طبيعي وقال بنفس نبرة صوته الساخرة؛

نرمين قدري 

-ايوا يا ميجو بدأتو تقدروا المواهب صح بذمتك مش الانسة احسن حد جه لحد دلوقتي

قال ماجد بتهكم:

يابني هي لحقت دي مابقلهلش غير ساعتين بس لحقت تحدد أنها احسن حد 

سند لؤي عليه وقال بثقة:

بص يا ميجو انا بكلمك بحسي الفني و حسي بيقول أن الانسة دي هتعمل جو مختلف غير اللي سبوقوها غير. كده انا لؤي عمري شكرتلك في حد قبل كده 

تحرك ماجد من مكانه وكاد لؤي أن يسقط واقعا وقال ماجد وهو ينظر لازهار:

-بصراحة يا لؤي عمرك ما شكرت في حد اول مرة تشكر بصراحة بس عمتا خلينا نشوف

المهم انا عاوز ادوق اي حاجة من اللي ريحتها طالعة دي و يلا اتفضل قدامي علشان في شغل كتير متعطل 

تناول ماجد قطعة من الفطائر  ولم يبدي رأيه أو يلتفت لها  وقال بجدية :

يلا يا لؤي ورانا شغل

اجاب لؤي علية دون أن يلتفت له هخلص القهوة و احصلك الدنيا مش هطير روح أنت اقعد مع الساحرة الشريرة اللي انت مزهقنا بيها يلا بقا روح خليني استمتع بالقهوة و الوجه الحسن

خرج ماجد وتركهم  دون أي التفاته 

ابتسمت ازهار وقالت بمرح :

تسمحلي اشغل فراستي و اقولك مين الساحرة الشريرة

ابتسم لؤي وقال:

مش محتاجة فراسة يا قمر المكتب كله عارفها شرها طايل الكل 

وفجأة سمعوا صوت ماجد عالي ويقول بغضب شديد:

لاء ما دي مش طريقة شغل احنا كل يوم مش هنقعد تحت رحمة الاستاذ بهاء  و تحت مزاجة يجي الشغل يشرفنا ملهوش مزاج يسبنا نخبط دماغنا في الحيط كده كتير 

قالت ازهار للؤي:

-مين بهاء ده وليه استاذ ماجد متعصب قوي كده 

قال لؤي وهو يلتهم الفطائر وكأنه أعتاد علي صوت ماجد :

- ما تخديش في بالك خدي من ده كل يوم حكاوي بهاء مش بتخلص

نظرت له ازهار با ستعجاب علي هدوئه المبالغ وقالت ؛

ايوا يعني يطلع مين بهاء

اجاب لؤي و هو يستعد للقيام :

-بهاء ده يا ستي مدير قسم الترجمة و هو اللي متخصص في شغل العملا الاسبان لانه الوحيد اللي هنا بيعرف اسباني و شغل كتير متعطل بسبب غيابه كتير وده غلط علي سمعة المكتب وكلام في سرك هو بهاء مزودها قوي علشان عارف ان مافيش غيرة وان مترجمين الاسباني قليلين فا بيدلع علينا

هزت ازهار راسها بدون مبلاه وقالت بعدم اهتمام لكي لا تلفت النظر 

- و بهاء ده مكتبه فين يعني بيقعد فين وسط كمية المكاتب دي كلها 

رفع لؤي نظارته ونظر لها من تحتها وقال وهو يرفع حاجبه 

-كل موظف علي مكتبه يافطة عليها اسمة سلام بقا يا سكر علشان ماجد شكله كده هيعمل مني حلقات صغيرة 

أكملت ازهار يومها في العمل مابين مكاتب الموظفين و طلبات العملاء تحت كلمات الثناء والمدح علي طعم المعجبات والفطائر وطبعا الا لارا اللي اعتبرت أن هذه الأشياء لا تنفع أن تكون في مكتب و الحاجات دي بلدي قوي و المفروض نرتقي شوية 

انتهي اليوم وانتهت طاقة ازهار معاها فكان يوم مرهق جدا عليها غير أنها اصلا غير معتادة علي العمل 

بدأت ازهار ترتب المكان بدقة اللي أن وصلت لمكتب بهاء حب فضولها خلاها تستكشف الشغل المركون علي المكتب و بدأت تشتغل في بدقة متناهية وكان شيء سهل لها أتقنت الشغل بحرفيه تامة وتركته علي مكتب كما هو 

ولكنها غفلت عن شيئ مهم أن يوجد بالمكتب كاميرات تراقب حتي النفس 

اغلقت ازهار انوار المكتب و بدأت في الصعود لاعلي لكي تكمل عملها ولكن التعب قد انهكها 

دخلت ازهار الشقة وكانت تعم بهدوء تام دخلت المطبخ وبدأت في تجهيز الطعام ثم دخلت غرفت رقيه وجدتها تلعب اول ما لمحتها رقيه جرت عليها تحتضنها 

انخفضت ازهار لمستواها وقالت 

ممكن بقي اميرتي تقولي عملت ايه في غيابي كل حاجة تحكهالي 

ثم حملتها ودخلت بيها المطبخ ووضعتها فوق الرخامة ورقيه فضلت تتكلم و تحكي كيف عدي يومها و ازهار بدأت تتصنع الاهتمام بأنها تسمع حديثها و هي تعد الطعام 

دخل ماجد عليهم و بدأ يسمع كلام رقيه و يشاهد انصات ازهار لها و ضحكها علي مواقف رقيه و ردود فعلها علي كلامها 

ابتسم ماجد وقال:

انا جعان قوي هو الاكل لسة عليه كتير 

هزت ازهار راسها بالنفي وقالت :

-لاء خلاص عشر دقائق بس اعمل سلاطة تكون مكرونه بالبشاميل استويت

نرمين قدري 


أطلق ماجد صافرة إعجاب وقال:

-واووو مكرونه بالبشاميل لا اكيد بحلم 

ابتسمت ازهار وقالت :

-وكمان معاها استيك مشوي و بطاطس محمره و سلاطة 

قال ماجد بعدم تصديق:

-لا قلبي مش هيتحمل كل ده انا اكيد بحلم 

وضعت ازهار لهم الطعام و استأذنت أن تنزل تحت

قام ماجد واقفا وقال :

علي فين يا آنسة ازهار 

التفت له ازهار

هنزل تحت خلاص خلصت شغلي هنا و الصبح أن شاء الله هطلع اخلص مطبخ 

قال ماجد:

لاء انتي هتقعدي تاكلي معانا و اعملي حسابك ان ده كل يوم هيحصل علشان مش بحب كلام كتير ووجع القلب وده أمر مافيش في اعتراض 

ارتبكت ازهار :

-بس ميصحش كده حضرتك انا ممكن استنا لحد متخلصوا اكل و اشطب المطبخ وانزل

قال ماجد بنفاد صبر:

-ازهار اتفضلي اقعدي بلاش وجع قلب انتي كمان طول نهار واقفة و ما اكلتيش يلا اتفضلي اقعدي علي الأقل علشان روكا تاكل 

احضرت ازهار لها طبق و شوكة وسكينة وكأنها معتاده  وبدات تاكل بلشوكة و السكينة و تقطع الطعام لقطع صغيرة لرقيه 

كل هذا تحت أنظار ماجد المتصفحصة و الملاحظة طريقة تناولها للطعام وكل يوم شكه بيتاكد أن وراها حكاية كبيرة وانها ليست مجرد عاملة نظافة أو مدبرة منزل فقط 

انتهي ماجد من طعامة و اثني عليها اعجابه بلطعام وتركها و دخل غرفة المكتب وبدأ يشغل الكمبيوتر المتصل بكاميرات المكتب حتي يشاهد ماذا كانت تفعل تحت 

ولكنه قام واقفا مندهشا حين وجدها تقوم بعمل بهاء 

اغلق الكمبيوتر وهو في حاله زهول تام غير مصدق


 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع