رواية انتقام عاشق الفصل الثامن والتاسع بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية انتقام عاشق الفصل الثامن والتاسع بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
#حكايات_mevo
#انتقام_عاشق
البارت الثامن .....ما ان نطقت نيران ان ابيها يبقي ناظم الجميل احس بان قلبه انخلع مره واحده ليهتف ناظم الجميل يبقي ابوكي ازاي بنته داليا ونيران ماعندوش بنات تانيه.
هتفت......مانا نيران يا يونس.
نظر اليها بذهول والقهر يتلبسه هتف ......انت نيران ناظم الجميل.
هتفت....ايوه والله كت هقولك بس خفت من بابا مانعني اعرف حد او اكلم حد خفت لحد يعرف ويبهدلوني.
نظر اليها ولا ينطق لم يكن يعرف كيف يتصرف فقلبه ينهشه ما بين حبه وغضبه فهتف.. ابوكي انت مابيخلكيش تعرفي حد ليه.
هتفت ..هو كده من سنين مش بيخليني اعرف حد.
احس ان الامر فيه شئ من الخداع فكيف تكون داليا اختها ماجنه و ابيها يترك لها الحبل هكذا ويفعل ذلك بالاخري وشك ان ربما يكون ملعوبا من ناظم وعائلته ان ابنتاه تتصيدا الرجال فهما عائله قذره ليتجلد ويتحكم في نفسه اراد ان يبتعد حتي يفكر فهو سينفجر ليسمعها تهتف.. ايه يا يونس انت زعلت عشان خبيت عليك والله غصب عني كنت خايفه من بابا وطنط ليلي والنبي ماتزعل.
ابتسم بصعوبه لا ازعل ايه انت هتفضلي جوايا مهما حصل ليتنهد ويلا بقه اوصلك عشان هروح مشوار .
انطلق وصل بها الي قرب البيت لتنزل وتودعه انطلق هو علي الفور مبتعدا وقف في احد الاماكن المظلمه وظل يخبط علي مقود السياره بغضب...... ليه ليه انا احب دي ليه انا اقرب من دي دا لو اخر ستات الدنيا ..نيران حبيبتي بنت عدوي دا ابليس احب بنته..اهدي وفكر اهدي هتموت كده من حصرتك ايه البت وابوها جابو قلبك البت رسمت عليك ووقعتك يا اهبل ناظم ايه اللي صعب دا طالق بنته تعرف رجاله البلد ايه ملبسني العمه يسرح بناته واللي تشبك تشيل وتسبق كل ده عشان الفلوس واحده داخلين لي ناعمه َرقيقه لو مانفعتش التانيه بتاعه اللبس والمسخره تنفع وانا البس بقه والا وعرفت تضحك عليا يا ناظم بنتك تكتكت صح وال ايه بابا صعب.. اه يا زباله حيه واتلونت بالمسكنه وانا وقعت صح ..البت لفتك علي صباعها ياهبل بابا ايه اللي صعب .ايه الوساخه دي بناته سارحه عالرجاله وبيلفو علي راجل واحد بطني قلبت يمين الله ....بس علي مين.. طيب يا ناظم ان ما كت اولع في بيتك ده واولع بناتك في بعض مابقاش انا يونس ماشي هشبك مع الاتنين واحرقهم ببعض مالوساخه زايده واكيد هيموتو بعض عالفلوس .،يبقي كده اشعلقهم الاتنين والتانيه اغرقها هدايا وارسملها دنيا خلي بناتك يموتو بعض يا ناظم . ليقود عربته والغل قد اطبق عليه ظنا ان نيران عرفته بتخطيط من ابيها لتوقعه .
مرت الايام ثقيله علي قلبه يحاول ان يشحذ همته ليخلع قلب تلك العائله فكان علي اتصال دائم بداليا واغداقها بالهدايا وطلب منها ان لا تخبر احدا انهم يتقابلون حتي يتاكدا من مشاعرهم..وسالها عن نيران لماذا لا يراها بينهم ...اخبرته ان تصرفات اختها ليست جيده وان امها تخاف علي منظرهم وظلت تتحدث عنها بالسوء ملمحه لسوء اخلاقها .
اما نيران فكان يحاول ان يكلمها قدر المستطاع الا انه كان يحس بوجع في قلبه ليزداد غلا من ناحيتها وانها متلونه كالحيه تخطط ان تصل اليه برسم من ابيها.كان يحس بشى خاطى ولكن لا يعلم ما هو .
كان يونس يجلس علي السرير يريح جسده ليتذكر من خلعت قلبه كانت نيران تجلس تلعب بسلسلتها بحالميه تفتحها وتملس علي اسم يونس بسعاده فهذه اول مره تحس ان لها احدا في الدنيا يريدها ويهتم فيها لتخرج تليفونها وتظل تنظر الي نمرته لتتنهد لتسمع خبط علي باب حجرتهاوتضع التليفون في جيب قميصها لتقوم وتفتح الباب كانت تظنها دادا سعيده لتبهت عندما تجد عاصم يقف امامها لتحاول ان تقفل الباب .
دفع الباب وقف امامها.. هتف..... ايه فاكره اني هصبر عليكي كتير ليقترب منها .
ارتعبت وهتفت..... اخرج بره عايز ايه.
هتف ......عايزك وعايزك بالقوي ليمد يده يلمس جسدها.
صرخت وقالت...... ابعد عني بدل ماصوت والم عليك البيت.
ضحك عاصم ليقول .....ساعتها اقول انك بترسمي عليا وقابلي بقه بس اعقلي بقه انا كده بالي طول عليكي اوي ....شدها وحاول ان يقبلها لتقاومه بشده وهو يحاول بكافه السبل ان يقربها ويتلمسها بعنف الا انها دفعته واندفعت للخارج كان باب حجره الخدم يؤدي للجنينه لتخرج عدوا وهو ورائها ..دفعت باب البوابه وخرجت في الشارع بملابسها البيتيه وهيا في شده الانهيار وقميصها به بعض التمزقات من جراء شد عاصم لها لتصل الي احد الاشجار في الشارع كان الشارع خاليا لتقف وتجلس تحته َوتنكمش وتنهار...
مسك يونس تليفونه واتصل بها رن الهاتف ظل يرن انفتح التليفون وسمع شهقات وانات من الجهه الاخري هب مره واحده مذعورا نيران فيكي ايه مالك حبيبتي انت عامله كده ليه.كان لهفته حقيقيه فهو يعشقها.
كانت هيا علي الجهه الاخري تنتحب بشده ولا ترد هتف بقوه.. انطقي فيكي ايه.. ليتماسك قليلا ويهتف طب اهدي اهدي انا معاكي اهدي
همست.. انا في الشارع انا خايفه.
هتف باندفاع......فين اديني العنوان.
هتفت ......جنب البيت في الشارع خايفه ارجع.
هتف..... انا جايلك ماتتحركيش من مكانك لينتش مفاتيحه وينزل مسرعا وقلبه مخلوعا عليها ليقود سيارته بسرعه جنونيه ليصل الي مكانها ترجل مندفعا اليها ليجدها مستكينه بجوار احد الاشجار ليشدها اليه ويحتضنها بقوه لتنفجر في البكاء .
مسد علي جسدها..... طب اهدي اهدي لياخذها ويضعها في العربه ويستدير ويدخل ويشدها اليه ويطمئنها همس.... ايه اللي بهدلك كده .
نظرت اليه وعيونها تسيل منها الدموع.. لتقول انا خايفه اوي خايفه ارجع هناك.
هتف.... طب ايه اللي جرالك احكيلي.
لتتنهد .....عاصم ابن طنط ليلي اتهجم عليا ومش راضي يسيبني.
قطب جبينه.. ليلي مرات ناظم الجميل ودا ايه علاقته بيكي.
همست... دي حكايه طويله هقلك عليها .
شدها اليه.... طب اهدي اهدي انا جنبك اهوه مفيش حاجه هتحصل ليكي.
هتفت..... انا خايفه ارجع يا يونس مش هيسيبني وبابا هيبهدلني وهيضربوني انا عايشه جحيم معاهم يا يونس لو رجعت هيموتوني ماتسبنيش ليهم.
ليفكر قليلا ويهتف بخبث.. طب وانا فين انت هتيجي معايا.
هتفت ...اجي فين بس ماينفعش اجي ازاي.
تنهدت.....نيران انت مش واثقه فيا.
هتفت.. ازاي دانا روحي اسلمها ليك يا يونس دانت اماني والله جنبك بحس انك سندي.
هتف..... طب خلاص انت كده كده هتبقي بتاعتي حبيبتي.
هتفت ...بس خايفه من بابا .بابا مش هيسكت ومش هيسيبني بابا صعب ومقفل.
شعر بغضب ...فابيها ماجن وبلا اخلاق ...هتف. يبقي نحطه قدام الامر الواقع نتجوز.
لتشهق ....بتقول ايه يا يونس ازاي اخاف بابا مش هيوافق بابا صعب بابا عايزني اتم واحد وعشرين سنه وانا في بيته وتحت وصايته عشان الفلوس.
هتف .....هنتجوز عرفي لحد ما تتمي واحد وعشرين سنه عشان تبقي ولي نفسك ونكتب رسمي ونخبي بقه واروح اطلبك منه لو رفض اطلع العرفي .
ظلت تفكر مسك يدها وقبلها ليهتف ....ايه خايفه مني دانا اموت.حكايات ميفو .
لتندفع الي احضانه.. خايفه منك.. دانا في حضنك مابحسش ان فيه دنيا والله يا يونس مابحسش الا وانت معايا مابحسش الا بالراحه انا اتعذبت كتير اوي يا قلبي.
شدد عليها وهتف بخبث.. لا ولسه كل اللي جاي هيعجبك اوي وهعيشك سعاده مالهاش حدود.
ملست علي صدره.. عارف يا يونس مفيش يوم فرحت فيه حتي امي مش فاكراها ومن ساعتها وبابا معيشني جحيم.
ليهتف.. لا مالوش حق ازاي كده..
لتهتف.. انا مبسوطه اوي اني هتجوزك واكيد بابا لما يعرفك هينبسط ولما يعرف انك حد محترم وعندك شركات هينبسط ماتسيبنيش ليهم اعمل لبابا اللي عاوزه والنبي لو طلب ايه متسيبنيش.
هتف بسخريه .. اه اكيد طبعا لما يعرف اه هيستفاد طبعا وهعمله حاضر انت بس تامري من جنيه لمليون ...
نظرت اليه بلهفه صحيح يا يونس بابا مادي شويه ممكن يضايقك بطلباته ...
ضحك ...انت بس اطمني وسيبيلي نفسك هتشوفي .. يلا بس هنروح ونشوف هنعمل ايه عايزك تطمني عالاخر يونس هيدخلك الجنه اخذها وذهب بها الي فيلته ودخل بها علي عمته لتهتف.. مين دي يا حبيبي.
ايبتسم بخبث.. هقلك كل حاجه يا عمتي بس مش دلوقتي بكره هتعرفي كل حاجه.
سلمي يا عمتي علي احلي هديه جاتلي .
اقتربت عمته وقبلتها...... اهلا يا حبيبتي .
همست نيران بخجل .....اهلا يا طنط .
هتف يونس.... عن اذنك عمتي ..دخل المكتب اقتربت منه ...هتفت ..حاسه ان ده غلط .
ابتسم وهتف ايه قصدك انه عرفي ..طب تمام ابتعد واتصل بالمحامي تجيب شهود معاك تمام وتنزل فيى مجله من المجلات اننا اتجوزنا عشان يبقي اشهار وعمتي عارفه وصاحبي هيجي ويبقي عارف ...ها كده مش خايفه ..ابتسمت له ..هتف ..انا هتجوزك قدام ربنا وقدام الناس وفعلا كانت تلك النيه الصادقه لديه .،اتي المحامي ومعه بعض الشهود وبعض اصدقاء يونس ورات بعيونها اشهار لهم لي احد المواقع عالنت كانت مجله اجتماعيه تنهدت ومضت هيا والمحامي كتب عقد عرفي قانوني لهم معا ونيران جالسه وحيده لا تعلم ماذا يخطط لها وكيف سيخلع قلبها انتهي ومضت هيا دون
. وضع الورقه في مكتبه .اخذها وخرج ذهب بها الي مكان صغير خاص به في احد المناطق المتطرف همست .....احنا راحين فين ،
قبل يدها ......،جنتنا يا قلب يونس المكان اللي هيشهد اجمل لحظات حياتنا ،وصلا كان بيت صغيره في اطراف المدينه شبه مهجور المكان الذي عاش فيه طفولته البائسه مع عمته كان بيت صغير يتكون من حجره وصاله صغيره وحولها سور صغير دخلت شعرت برهبه لياخذها الي الحجره دخل وهيا تشعر بالخجل اقترب منها وشدها اليه.. نورتي الدنيا يا عروسه لتخجل هيا وتهتف هو انا هنام فين.
هتف...... هنا.
لتقول.... طب وانت
ضحك...... هنا برضه..
لتشهق وتهتف.. ايه يا يونس ده عيب كده.
ضحك واقترب منها بخبث.. لا عيب ايه حد يقول لعريسه كده في ليله دخلته.
خجلت وابتعدت وهتفت.. يونس بطل عيب انا خايفه.
اقترب وشدها اليه ورفع وجهها...... لا خوف ايه الخوف مش الليله دي خالص.
همست . المكان ده غريب قوي دا مفيش حوالينا ناس
ليهمس.. عشان نبقي بعيد عن الدنيا انا وانت وبس.
لترتمي في احضانه...... انا مش مصدقه روحي اني بامان. يونس انا بامان صح وماعادتش وجع ماعتش الا يونس ونيران. يونس اللي هيحبها يونس اللي هيعيشها سعاده ماشفتهاش يونس انت بقيت روحي اللي بتنفسه وبقلك هفضل عمري كله بحبك هفضل عمري كله شايلالك انك حطتني بقلبك ونجدتني من العذاب اللي عايشاه هفضل عمري تحت رجلك واديك من جويا حنان ماحد خده قبل كده مانا ماحدش حن عليا الا انت .نظر اليه بحب انت الغالي علي قلبي انت اللي هنام واصحي وضهري متغطي بيه انت راجلي وسندي ماعتش ليا الا راجل غيرك انت سندي يا يونس انا عمر ما كان ليا سند دايما بنضرب علي وشي دايما الضربه بتنزل تمزع قلبي بس انت اهوه.... يونس لتمسك وجهه وتهمس بحب. انت الروح الي اتردتلي انت دنيتي الجديده اللي نفسي اعيشها انت شهاده ميلادي الفرح اللي دخل قلبي يا قلب نيران والله قلبها.. لتمسك يده وتضعها علي قلبها وهو متجلد من القهر.
هتفت ...... شوف بيدق ازاي هيخرج من مكانه وبيقول فرحان يونس اوعي تسيبني اوعي حبيبي اوعي تخلي حاجه توجعني انا شبعت وجع نزلت دموعها لتنام علي صدره وتهتف هفضل شايلالك عمري كله وقفتك جنبي مهما تعمل هحطك بعيوني والله ماعايزه حاجه من الدنيا الا قلبك وبس اخده احب فيه وبس اطلعله اللي جوايا انا جوايا حب والله كان نفسي حد يحبني اديله اي حاجه بس ماحدش طلب بس بص انا مبسوطه والله اني عيشت تعيسه من غير حب عشان اول حب اديه ليك اول حب اغرقك بيه مانت قلبي اللي اتولدت عشانه يونس انا قلبي هيخرج من مكانه من عشقي ليك .ظل ينظر اليها ولا ينطق احس انه سيموت من قهره
وانحني يقبلها قبلات حارقه لتتفجر مشاعره المكبوته قهرا ويترك لنفسه ومشاعره العنان ليسعد بحبيبته ولو قليلا حاولت ان تبتعد خجلا توسل اليهابلوعه ليتوه معهاويزيل اعتراضها فحبها له كان قويا ليمتلكها اخيرا وتصبح زوجته ملكا له بعد ان نهش الحب قلبه بعد ان حس بخلعه في قلبه ظنا انها مثلت عليه واوقعته وان ابيها سيطلب منه اموالا من اجلها ..
لتنام هيا حالمه بين يديه ولاول مره تشعر بالامان تشعر انها اخيرا دخلت دنيا جميله نامت علي صدر حبيبها ولم تظن ابدا علي اي واقع بشع ستستيقظ عليه.قضي يونس مع نيران اسبوع في الجنه كانت تسقيه من عشقها وهو يتقبل ماتعطيه له حتي لو كان بداخله الف وجع قرر ان يعيش مع احلامه يعيش مع عشقه ولو برهه من الزمن حرم عليها ان تذكر احدا ولا تفعل الا ان تغدقه بحنانها كانت نيران تفتقد الحب والحنان وبداخلها حنيه الدنيا فصبته عليه اسبوع ياخذ منها ويرتوي وكلما اراد ان يستيقظ ان يخلع قلبها لا يستطيع..كان ياخذها ويخرج ويسعدها ويسعد بها اجبر نفسه ان يعيش سعاده وهميه كان عشقه وعشقها صارخ ..شرب العشق وارتوي وعاش دنيه رسمها بخياله ... اتي يوما نامت في حضنه بعد ان هلكا عشقا همست .،يونس حبيبي مش هتكلم بابا بقه .
تجمد وتخشب جسده فهمست بابا صعب معلش عشان خاطري لو طلب منك حاجه ماتقلش لا وحياتي وحياه حبي .
بدا يتصاعد غضبه ،،اه طبعا اللي يطلبه يا نيران هدهوله المهم انت ،
رفعت وجهها .....بجد يا يونس المهم انا ....لمست وجهه بحنا ،،انا غاليه عندك قوي كده .
ابتسم وهتف ،دانت اغلي حاجه حاليا بيكي هعمل اللي نفسه اعمله من زمان .
تنهدت ،،وهمست بص في عيوني .
تجلد ونظر بعيونها لمحت نظره وجع بداخله فهمست..... مالك يا قلب نيران .
قطب جبينه.... مالي يا نوري .
تنهدت ..طول الاسبوع حاسه جواك وجع قولي يا عمري انا اهوه حبيبتك بين ايديك .
قطب جبينه فهمست..... قلبي حاسس بقلبك يا يونسي دقاتك دي بعرف ان كانت فرحانه والا فيها حاجه .
ابتسم بسخريه ..خبيره انت بقه .
تنهدت ومسكت وجهه ..انا عمري ماعرفت حد بس انت دخلتك حياتي خلت قلبي يصرخ بحبك انا حاسه بيك يا يونس حاسه فجاه بحاجه جت جواك فجاه.. ساعات بلمحها ساعات بتسرح بحسها واحس بوجع جوايا .
استعجب من احساسها به .فهتف ..مفيش انا عايش سعاده ماتتصوفش .
قبلت وجهه..... ولسه هعيشك سعاده وهغرقك مشاعر انا ماكنش حد عندي اديله اللي جوايا انت دخلت حياتي عشان تاخد مني حبي اللي بيعشقك انت بقيت روحي يا يونس وعارفه اني روحك .اخيرا ربنا استجاب لدعايا طول عمري بدعي حد حنين يخش حياتي لتقبل شفتيه بكره كلم بابا والنبي ماشي ولو طلب ايه ادهوله لاحسن اخاصمك والله قبلت خده ابتسمت وعايزه طلب كمان نفسي افرح نفسي في فرح يا يونس عايزه فرح كبير ويكون في احلي مكان وفستان قامت ورفعت نفسها هتجبلي فستان يا يونسي هتفرحني صح .
هتف بنبره حاول ان يجعلها عاديه ...حلمك ايه يا نيران .
وضع راسه في شعرها هتفت .،نفسي اعمل عيله كبيره اجيب عيال كتير واحبهم وانت تحبهم نظرت اليه هتحب ولادي يا يونس مش كده اوعي تزعلهم حنيه الاب حاجه تانيه هعيشهم ملوك ماحبيبي معاه هيفرح ولاده ولا يوم ينيمهم زعلانين .هعيشكو دنيا كلها حب ..
ابتسم وهتف ..وايه تاني حبيبي يطلب ايه .حكايات ميفو .
خجلت هيا ..انا عايزه فستان وبس البسه ليك يا يونس وتمسكني من دراعي وابقي بتاعتك وبس مش عايزه حاجه تانيه عايزاك طيب وبتحب من قلبك عايزاك ضهر مابصش علي حاجه غيرك ومش شايفه غيرك ..رفعت يدها علي قلبه ..عايزه ده وبس يا يونس .
شدها اليه يعتصرها ..كل اللي حلمتي بيه ده انا حلمت بيه وهنعيش الحلم ده ..مش هخرجك من الحلم ويوم ماتخرجي هتتفاجئ ازاي الحلم اتحول لخقيقه يونس هيحول الحلم بتاعك وهيوريكي هيعمل ايه وماهيباش ليكي الا انا .طلباتك اوامر يا نيران انت وابوكي .
نظرت اليه بعشق ..هو انا استحق كده انا مش مصدقه اقتربت وقبلت خده وهمست بحبك والله بحبك قوي وبموت فيك الدنيا اخيرا بعتتلي احلي هديه احلي ايام.. الاسبوع ده غير اي حاجه هعيشها يا يونس هيتحفر معايا ويموت معايا .
هتف ....فعلا هيموت هنا كل حاجه شدها اليه واندفع ياخذ منها ما يروي ضنك قلبه بعد ان قرر ان ينهي مادخل فيه من حلم لابد ان يستفيق منه
في الصباح قام يونس بصعوبه من جوارها وقلبه ينهشه ظل ينظر اليها بقهر ليقوم ويلبس ملابسه ويخرج من الكوخ ويقف بالخارج يراقب السماء ويتنهد..خلاص يا يونس هتغرز غرزتك .
اما هيا فاستيقطت لتجد نفسها وحيده. لتقوم وتلف نفسها بوشاح موجود وتنزل تبحث عنه لتجده يقف بالخارج لتحيطه بيديها.. حبيبي.
ليظل واقفا متسمرا همست وحشتني موت ..تصدق بتوحشني وانت معايا ظل صامتا
لتهمس انت ساكت ليه يا قلبي.. عارف يا يونس دنيتي ابتدت دلوقتي مع حبيبي جوزي..يونس سليمان وحرمه نيران يونس سليمان ...
لتصدح ضحكه منه كبيره ليهوي قلبها عندما....
منهم لله الرجاله كلهم عااااااااا
#حكايات_mevo
#انتقام_عاشق
البارت التاسع ....كانت نيران تحتضنه وتهتف حبيبي انت ودنيتي سندي في الدنيا بقيت جوزي يونس سليمان وانا نيران يونس سليمان .
هنا انطلق يونس ضاحكا استعجبت هيا من ضحكاته. هتفت.... مالك يا قلبي بتضحك ليه.
استدار واتجه الي عربته لتبهت وتندفع اليه.. يونس انت رايح فين وسيبني.
هتف... رايح اشوف حياتي وشوفي حالك يا بت الناس. خلصت القصه في المكان ده .
هوي قلبها ... مسكته.... يونس انت بتقول ايه فيه ايه يا حبيبي .انا مراتك
ضحك ،،بالعرفي يا رخيصه بالعرفي .. روحي فرحي ابوكي يا رخيصه..عمر ما حد هيصدق رخصك اصلا ..يونس سليمان مايتجوزش الا الغالي ودفعها يركب عربته وانطلق وتركها وهيا تصرخ وتجري وراءه كانت تمسك بالعربه وتصرخ ..يونس رايح فين لا حبيبي ماتقلش كده يونس كان يندفع بالعربه وتعلقت هيا بها لتقع اخيرا مدبوحه لا تعلم ماذا تفعل لتنظر حولها لا تجد أحدا كانت بمفردها تجلس عالارض لتنهار وتصرخ غير مصدقه ان عشق حياتها تركها وحيده وهيا لا تعلم لماذا هكذا انتهت حياتها تركها زوجها ورحل تركها في اللا شئ بمفردها كيف ستعود لابيها سيقتلها حتما لقد جلبت العار لهم لتظل تنتحب بقهر غير مصدقه لن يصدقها احد لقد فضحت من من امنت له .
دخلت وبقيت بمفردها لفتره تشعر بالجنون لتلبس ملابسها وتنظر الي الفراش تذكرت لياليهم معا لتتهالك وتصرخ وتمزق الفراش ليه ليه عملتلك ايه ليه غدر بيا ليا كان بيضحك عليا كان بيلعب عليا ايوه انا اللي رخصت نفسي اتجوزته وفاكراه سنده ااااه قلبي بيتمزع اااه .ظلت ساهمه في الفراش تتذكر همساته شعرت بالجنون . مدت يدها للسلسله وفتحتها لتنتزع نصف القلب الاخر الذي عليه اسمه كانت تشعر بالموت ظلت تنظر لاسمه وتنظر حولها لتلمح احد جراكن البنزين ظلت تفكر في سواد أيامها كيف ستعيش سيقتلها ابيها وتنفضح لتقوم وتنثر البنزين علي الفراش وتبحث عن شئ تقيد النار لتجده ظلت واقفه تنظر الي فراشه وتتخيل ليلتها لتلقي بالثقاب اشتعلت النيران كانت نيران لا تعلم من أين تاتي النار من داخلها ام خارجها لتجلس تنتظر حتفها.
دخل يونس الي عمته ليحكي لها انه تزوج ابنه ناظم الجميل وانها اصبحت تحت طوعه وقفت العمه شكريه وتهتف بشماته يعني البت اللي هناك دي بنت ناظم.
هتف ....ايوه يا عمتي بنت ناظم الجميل انا رميتها مش عايزها ومعلقها لحد مابوها يجي راكع وطبعا البنتين هيمسكو في بعض داليا عندها نرجسيه تبقي تثبت بقه ابوهم مسرحهم يشقطو الرجاله ولحد ماخلع قلب ناظم هصرح بكل حاجه ساعتها .
هتفت شكريه .....بطل هبل رميت ايه لا هاخدها انا عايزاها ماينفعش نظهر دلوقتي بمشكلتها لا ساعه بس ما نقرب نخرب بيته نولع مابين البنتين واكيد ام داليا مش هتسكت وتمسك في ناظم ماهي بنته برضه والبيت يولع ..لا لازم اوريها مش احنا اللي يتلعب علينا .
هتف ،،تحت طوعك اعملي فيها ما بدالك لحد اما يجي ناظم راكع لحدي طالب السماح زي مابتقولي عندك حق هو فاكر انه رمالي سناره ومايعرفش اني عارف خططه يبقي هخبي اني ربطت بنته وبنته التانيه هضرب اسفين عندها ان اختها دخلت في السكه عشان هما عيله وسخه وساعتها هما هيخلصو علي بعض ناظم دلوقتي بيفرفر وداير ورايا عايز يديني القرشين اللي حيلته استثمرهم وواقع علي الاخر ساعتها هاخدهم وكده هو فاكر ان هو حطني في جيبه وزاقق البت اللي هناك دي يبقي هيأمن ليا والبت بتقلي ادي بابا اللي عايزه يبقي خلاص واهو اي بنت ماتفرقش بس اشوف خطوته الاول ودلوقتي انا داخل المكتب اكلمه واشوف هنرتب امورنا ازاي.
هتفت..... وانا بقه سيبلي البت اعرف اذلها ازاي انا ما بقاش شكريه ان ما خليتها تشوف ايام طين.
رجف قلبه ولكنه تحمل وتركها ودخل المكتب ظل يدور.... ايه مالك متنيل ماتولع فيها انت جايبها عشان كده. جلس وكبت نفسه وحاول ان يصمت قلبه الذي يان وجعا من غدر حبيبته الا انه لم يتحمل ان يتركها هناك بمفردها كلم صديقا بدر ان يذهب ويحضرها.
ذهب صديقه الي الكوخ بهت فقد كان الكوخ محترقا اتصل بيونس واخبره .
هب يونس مرتعبا بحرقه بتقول ايه الكوخ ولع ونيران فين هيا فين.
هتف صديقه.. فين ايه الكوخ ماحدش هيطلع منه ومفيش حاجه براه لو فيه حد كان خلص.
صرخ يونس.. لا نيران ماماتتش نيران عايشه قلبي بيقلي انها عايشه. ليقوم ويذهب اليها يبحث عنها وقف امام الكوخ مبهوتا وقلبه يرجف.. لا لا مش ممكن لا هيا عايشه انا حاسس بيها بتتتفس ذهب ودخل وجد كل شئ شبط فيه النار ليدور مهتاجا لا نيران لا لا والله لا ... ليلمح شئ يلمع جانبا ليندفع ويمسكها ليجد سلسلتها ليبتلع ريقه. وهتف لا حبيبتي موجوده موجوده.
هتف صديقه.. يونس حبيبتك ايه انت اهبل ماحنا عارفين اللي فيها خلاص انسي.
صرخ يونس انسي ايه قلبي محروق هموت لا هيا عايشه عايشه .
هتف صديقه..... طب هنفضل واقفين مافيش حاجه نعملها يلا.
وقع يونس عالارض لا يقوي ان ينطق ودموعه تنهال بغزاره ..لا مش هتحمل والله ماهتحمل .ظل يفتش بجنون في المكان فصرخ لا يا بدر مالهاش اثر اكيد مشت وانا هعرف هيا فين ناران حاسسها قلبي بيقلي انها موجوده وهجيبها لو فين ..مسكه صديقه واعانه ظل واقفا يشعر بالقهر ليستدير ويعود وقلبه قد تمزق اشلاء .
نعود قبل ذلك كانت عمته قد ذهبت الي الكوخ وجدت النيران بدأت تشتعل في الكوخ لتامر الحارس دخل وجد نيران مغمي عليها اخذها وعاد بها لتصعد بها الي الحجره وتركتها ونزلت.
دخل يونس مقهورة بحال غير الحال وجد عمته جالسه لتهتف.. ناوي علي ايه.
الا انه لم ينطق هتفت.. الحمد لله لحقت الزفت قبل ماتولع في روحها امال هننتقم من ناظم ازاي.
خفق قلب يونس وهتف.. ايه بتقولي ايه يا عمتي
هتفت.. اللي اسمها نيران لحقتها علي اخر دقيقه واهي مرزيه فوق.
اندفع يونس للاعلي وجدها نائمه بلا حول ولا قوه احتضنها بقوه احس ان روحه ردت اليه ظل يلمسها بجنون ويقبلها قبلات متفرقه..كان يتاملها بحشق ويتحسسها ويمسد علي شعرها نظر الي سلسلتها واخرج من جيبه بقيه القلب ومسكه وشبكه في السلسله احس انه لن يتحمل ان يبعد اسمه عن قلبها فهو ممزق بين عشقه وواجبه ناحيه ابيه وانتقامه ... لتدخل عمته تجلد وابتعد هتفت انزل انت وسيبها لي .
ظل واقفا ليستدير وينزل حتي لا يبين لعمته لهفته عليها..
استفاقت نيران .
هتفت العمه .. اهلا وسهلا بمرات الغالي عروسه ابني داحنا الفرح عندنا بدا .
ظلت نيران ساهمه رجف قلبها ابتسمت نيران وظنت انها كانت في كابوس لترتبك ولا تعلم ماذا تفعل لتتنهد وتسعد وهمست انا فين .
هتفت العمه ،،انت في بيت جوزك وانا عمته نورتي البيت يا بنت ناظم ،،
ابتسمت وظنت ان كل ذلك كان حلما تنهدت وزفرت .....اسغفر الله يا رب ايه الكابوس ده ،،،، اهلا يا طنط ازي حضرتك امال يونس فين.
هتفت شكريه..... وانت عايزاه ليه ياختي تكونيش فاكره انك عروسه بحق وحقيقي.
لتبهت نيران وتهتف فيه ايه يا طنط بتكلميني كده ليه.
هجمت عليها شكريه وشدتها من شعرها لتصرخ نيران هتف العمه بغل.. فيه انك هنا خدامه ممسحه لينا فيه انك هتعيشي ايام ذل ماحدش شافها فيه اني هاخد حق سنيني منك يا بنت ناظم.
كانت تشد شعرها ونيران تصرخ وتنادي علي يونس .
هتف شكريه...... بتنادي علي مين ياختي ماهو اللي جابك ليا عشان انتقم منكو انت وابوكي. فشكريه تنتزع شعرها بغل لتصرخ نيران باسم يونس وهيا منهاره.
هتف شكريه.... ليه مش مصدقه لتشدها من شعرها َتنزل بها الي الاسفل وتنادي علي يونس .
خرج يونس من المكتب وجد شكريه تسحب نيران من شعرها وتدفعها تحت قدمه ظل واقفا شامخا لا ينطق لتقوم نيران وترتمي في احضانه وهيا تننتحب هتفت بنحيب يونس طنط ضربتني َقالتلي كلام وحش انا خايفه انت سيبتني ليه كانت تكلبش فيه وهو لا يتحرك لتهتف يونس حبيبي مابتردش ليه هيا بتعمل كده ليه.
دفعها يونس لتقع علي الارض..... ايه فكره ايه انك ضحكتي عليا وهتعيشي في الجنه خلاص فلوس ومركز وابوكي يجي يهبش في الاخر يا عيله واطيه.
لتتجمد وتنظر اليه بقهر.. يونس انت بتتكلم كده ليه يونس حبيبي مالك مش انت قلتلي ماتخافيش من باباكي مش احنا اتجوزنا.
ضحك.. يا رخيصه اتجوزنا عرفي ورقه ضربناها ونمت معاكي بيها حاجه كده تخزي العين عشان ما يبقاش نوم وخلاص وهتتقطع وتترمي في الزباله .اقترب منها ومسكها من شعرها.....انت واحده رخيصه سلمتيلي ببلاش بقول انك بنت انجس واحد في الدنيا ناظم الجميل اللي هخليه يندم علي حاله. فيه انك هتعبشي جحيم ماحدش عاشه.
نظرت اليه. وانهالت دموعها بقهر وتحس انها ماتت من داخلها ..... يعني ماكتش بحلم يعني انت فعلا سيبتني هناك انت يا يونس انت حبيبي اللي عشقته انت يا يونس لا لا انت بتضحك عليا قول يا قلبي انك بتضحك عليا والله بتضحك مش كده طب انت زعلان من بابا انا مالي دانا بحبك والله يا يونس بحبك.. دانا ماصدقت حد يحبني ولا يوم الا ماعشت عذاب يعني ايه هكمل كده هعيش عمري متعذبه حبيبي اللي حبيته راح مني حبيبي مش حبيبي َبيضحك عليا بينتقم من ابويا اللي اصلا بينتقم مني َمش عارفه ليه.. ليه بتعملو فيا كده ليه عملتلكو ايه.
اقتربت شكريه ومسكتها من شعرها وصرخت.... ابوكي اللي عمل وعمل َحسرني علي اخويا ابوكي موت اخويا وانت هتبقي مدعكه للبيت ده كانت تنهال عليها ضربا وهيا تنتحب لتقع علي الارض .
نظرت الي حبيبها لم يكن ينظر اليها كان قلبه يتمزق .. لتهمس.. خلعت قلبي وارتاحت ارتحت كده يا يونس يعني موتي وموت قلبي هما اللي هيريحوك ويخلوك مبسوط انك انتقمت.. بجد يا يونس يعني مفيش في قلبك حاجه ليا خالص كانت تشهق بقهر يعني الاسبوع ده كان ايه كان ايه.
هتف ،،،كان رخص وقرف جبتك بهدمتك بالعرفي رخيصه ماكلفتنيش جنيه حاجه كده زي العاهرات اللي بينامو لمزاجهم ،،حاجه تقرف ونومه تقرف بس عملتها عشان اخلع قلب ابوكي واعلم عليه هيجي يلاقي بنته اتاخدت ببلاش من غير ورقه بقيتي مراتي وماحدش هيعرف هتفضلي متعلقه يا رخيصه ،،فاكره ايه عذاب ايه دا ابوكي طالقكو لكلاب السكك ياختي فاكراني مختوم وتقوليلي ادفع لابويا هيكبش مني وياخد ولسه هتشوفي هعمل ايه وهتقعدي محبوسه ماحد يعرف لحد ماخطط واكمل انتقامي ...
كانت قد دبحت .....،انتقام و كان رخص يا يونس انت ازاي بتتلون كده انت ازاي بشع كده حرام عليك انا ذنبي ايه دانا عشقتك يا يونس ولا يوم الا حلمت هخش دنيتك امتي ويوم ما اخش فيها تقتلني كده انت ازاي جاحد كده. ليه يا يونس دانا بحبك والله بحبك وسيبت الدنيا عشانك.. حرام عليك انا ماعشتش يوم فرح ولا نمت يوم الا مقهوره تيجي تكمل عليا تنهش قلبي كده ليه دا كله تمثيل تاخدني كده وتنهش قلبي انا ذنبي ايه حرام عليك دانا ايامي كلها عذاب جاي تكمل عليا.
هتف بغضب.. اظن انت مثلتي وانا مثلت بس انا اللي كسبت. صفحه حكايات ميفو .
صرخت.. انا ما مثلتش منك لله ليه تعمل فيا كده ياجاحد انت مش بني ادم دانا ماشفتش يوم فرح دانا ماعشتش يوم حلو ليه ليه وانا اللي حبيتك وانت بتخطط تنهش قلبي ....لتقترب وتلمس قلبه لا حرام قول قول هنا فيه حاجه قول يا يونس قول ان ده مش حقيقي قول انك مش هتسيبني قول وانا هرضي باي حاجه مانا ماعتش اي حاجه قول ياللي خدت قلبي يا دنيتي اللي ماعشتهاش..
دفعها بقرف.. اقول ايه اقول اني بكرهك اقول اني شايفك رخيصه وزباله واحده بينضربلها عرفي بفلوس اقول ايه انا قرفان منك وليالينا كانت مؤرفه بس عملتها عشان اخلع قلوبكو كلكو انت اصلا مش في عيني لا هتكوني في عيني انا مابخدش الرخيص ولو انحدف عليا ليدفعها لتسقط علي الارض وتنتحب.
لتقوم وتكلبش فيه وتهتف.. لا انت بتحبني اه عيونك فيها حب ماتموتنيش يا يونس دانا غلبانه والله. طب ازعل من بابا وبص ماتودينيش ليه انا هخاصمه عشانك مش عايزه اروحلهم. هبقي تحت طوعك بس تحبني تحب نيران يا يونس ليحاول ان يبعدها لتصرخ.. لا لا ماتبعدنيش انت روحي مش هعرف اتنفس حرام عليك حبيبي والنبي قول اي حاجه غير انك بتضحك عليا قول يا عمري يا عمر نيران.. طب ايه انا معايا فلوس اه بتاعتي انت عايز تقهرهم خدهم والله خدهم بس خليك معايا طب ماتبقاش جوزي بس خليك جنبي بس ابقي جنبك مش عايزه حاجه والله ماعايزه فلوس ايه وانتقام ايه انا ذنبي ايه.. هديلك والله الفلوس اه همضيلك عليهم خدهم وقول لبابا اعملو مابدالكو في بعض بس خرجني من مابينكو يا حبيبي دانت روحي عايز تموت روحي يا يونس. انا ماقدرش اعيش. طب موتني اه موتني بايدك بس ماتسيبنيش لتلطم علي وجهها ماتسيبنيش مش هقدر انت بتعمل كده ليه عملتلك ايه لتضربه بعنف . انت ايه منك لله انت شيطان
ليسقطها أرضا .....اتلمي بدل ما اتصرف تصرف ياذيكي.
لتنظر اليه بقهر.. تأذيني وانت لسه ما اذتنيش انت عملت كل حاجه ماسيبتش خلعت قلبي وموتني.
استدار ينظر الي عمته وهتف..... اظن كده انا عملت اللي عليا اهي عندك اعملي فيها ما بدالك وتركها وهرب من امامهم فهو لم يعد يتحمل منظرها اكثر من ذلك فبكائها ومنظرها خلع قلبه ليهرب بعيدا حتي لا يضعف وينهار من عشقه الذي ياكله وينهش داخله
لتسقط ارضا.. انا رخيصه انا شايفني كده انا ماهجيش في عينك انا كانت ليلتنا مؤرفه لتنتحب بقهر لتندفع وتمسكه رايح فين رايح فين انت ليه كده ليه انت ظالم يا يونس بتقول انظلمت تقوم تظلم كده بصلي واعرف اني عمري ماهسامحك عمري فدفعها وانصرف لتقترب منها عمته وتشدها من شعرها و......
اشوفك معدول عالقبله يا ناظم ...
تكملة الرواية من هناااااااا
جاري كتابة الفصل الجديد للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا